Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är väl en tangentialarm, då behövs ingen antiskating.

Dessutom känns en Soundwagon roligare om man nu vill ha något värdelöst sätt att spela upp en stilla skiva.

soundwagon-portable-record-playing-hippy

Posted

Känns meningslöst att spela av analogt för att sedan överföra digitalt. Det är att ha hela kedjan analog som är vitsen med vinyl. Lite annan funktion men samma tänk som denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/skivspelare/skivspelare/plexgear-skivspelare-med-usb-p33210

Svårt och se att denna produkt kan bli en storsäljare, men man upphör aldrig att förvånas. Lite vinylens svar på MP3 för digitaliserad ungdom.

Calm

Posted
5 hours ago, Vinylcalle said:

Det är väl en tangentialarm, då behövs ingen antiskating.

Jag skulle snarare kalla det en karusell. Det är skillnad att sitta ytterst eller nära centrumnavet, inte minst på 45-varvare.

Posted
1 hour ago, calm said:

Känns meningslöst att spela av analogt för att sedan överföra digitalt. Det är att ha hela kedjan analog som är vitsen med vinyl.

Så var det förr men knappast nu längre. De flesta av de gamla banden av musikaliska skatter (enligt stort reportage i engelska HiFi News) är idag överförda till digitala media 24/96 eller högre som man sedan mastrar/anpassar för vinyl respektive 16/44.1 och andra upplösningar. Nyinspelningar sker nästan undantagslöst digitalt, ibland via 24 eller 48 kanals analogtape som sedan konverteras till PCM för mixning. 

Det finns också bolag som överför gamla masterband till DSD och säljer dessa. De har kvar sin ursprungliga dynamik innan de remastrats för t ex vinyl. Sådana filer kan man handla här: https://www.highdeftapetransfers.com  Omslagen är inte de ursprungliga men det är kända inspelningar från Atlantic, Verve, RCA Living Stereo, Deutsche Grammophone med flera. Man kan även få de i andra upplösningar men de utgår ifrån "DSD-original". Mycket bra källa för klassiska inspelningar av tidlös musik med bra ljud.

Posted (edited)
8 hours ago, calm said:

Känns meningslöst att spela av analogt för att sedan överföra digitalt.

Calm

Glöm inte att väldigt många graammofonskivor från 70-talets slut och framåt har graverats medeslt digital fördröjningslänk istället för att låta bandet gå i en slinga. Graververket behöver två signaler - den fördröjda går till dosan och den andra matar dosan mot centrum.

Tack och lov är ju en bra AD-DA-kedja ohyggligt mycket bättre än vinylen per se.

Edited by Morello
Posted
7 hours ago, Bebop said:

Så var det förr men knappast nu längre. De flesta av de gamla banden av musikaliska skatter (enligt stort reportage i engelska HiFi News) är idag överförda till digitala media 24/96 eller högre som man sedan mastrar/anpassar för vinyl respektive 16/44.1 och andra upplösningar. Nyinspelningar sker nästan undantagslöst digitalt, ibland via 24 eller 48 kanals analogtape som sedan konverteras till PCM för mixning. 

Det finns också bolag som överför gamla masterband till DSD och säljer dessa. De har kvar sin ursprungliga dynamik innan de remastrats för t ex vinyl. Sådana filer kan man handla här: https://www.highdeftapetransfers.com  Omslagen är inte de ursprungliga men det är kända inspelningar från Atlantic, Verve, RCA Living Stereo, Deutsche Grammophone med flera. Man kan även få de i andra upplösningar men de utgår ifrån "DSD-original". Mycket bra källa för klassiska inspelningar av tidlös musik med bra ljud.

Jo digital lagring är ju ett känt begrepp men då är det inte längre original eller ens en kopia av originalet. De gånger som jag har haft möjlighet att lyssna på masterband, eller snarare kopior av dessa, kan jag konstatera att de ljudmässigt kommer så långt det går i relation till vad som spelats in en gång. Givet det är bra inspelningar och mickningar förstås. Man får dock räkna med att gamla band får en kopieringseffekt mellan bandlagren om de lagrats länge. Ger en mindre ekoeffekt om det vill sig illa.

Calm

Posted
5 hours ago, Apexorca said:

Ja ide'n är ju kul, filmen var kul, men...varför... för att det går eller??? Inte överst på min önskelista.

Inget för mig heller. Ser det som en kul/cool/töntig (välj själv) pryl för någon. Vet dock inte vem?

Visade filmen för både min son och dotter med respektive (22-25år). Alla fyra tycker att vinyl är coolt och de har båda paren skaffat skivspelare. Men denna "manick" tyckte de alla att coolfaktorn med vinyl var helt borta. Ska vi använda app så spelar de hellre till en högtalare via BT. Båda paren har skaffat Marshallhögtalare för det och vattentålig JBL när vi är ute med båten.

Nej, den där blir ingen hit. Blir det den ska jag äta upp omslaget till min första 10cc platta.