Jump to content

Recommended Posts

On 2017-02-04 at 16:28, calm said:

Apropå patent var det inte så att Sf var först med att ha en metallstadgning genom högtalaren vertikalt istället för träskellett med tvärgående mellanväggar horisontellt. Exo Squeleton samt Stealt Reflex som kontrollerade basreflexen?

Serblin skulle nog kunnat ha ett antal patent, lutformen var hans och den tvärställda formen i Stradivarin och Elipsan. Läderklädda fronter, skiktlimmat massivt trä samt spagettifronten som Krell kopierade. Allt har inte verkshöjd men onekligen några innovationer som kopierats världen över.

Calm

 

Möjligt du har rätt, men i min värld så heter det att ett patent måste ha en uppfinningshöjd och i mina öron är varken metallstagning, Stealth reflex, lutform eller den tvärställda formen patenterbar. Men det är spekulationer från mig, bör understrykas.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det är väl serier i flera olika prisklasser som man släppt på senaste tiden och det fanns ju inte på gamla Sonus Fabers tid alltså serier ner i de riktigt lägre prisklasserna. Visst kan man kriti

Sen har ju Sonus kommit med flera billigare serier som tillverkas i Kina (vilka märken idag har inte tillverkningen av billigare serier där?) vilket ju gör att de släppt mycket nya högtalare på kort t

Jag har följt Sonus Faber under många år, och har privat ägt flera generationer av Electa Amator, Guarneri och Amati innan jag blev en del av branschen. Ur vissa aspekter så var det bättre förr, ur an

27 minutes ago, Engelholm Audio said:

Möjligt du har rätt, men i min värld så heter det att ett patent måste ha en uppfinningshöjd och i mina öron är varken metallstagning, Stealth reflex, lutform eller den tvärställda formen patenterbar. Men det är spekulationer från mig, bör understrykas.

Det var därför jag använde verkshöjd som begrepp för upphovsrätt och skydd för t.ex design. Men även här behövs någon form av originalitet som jag anser att de nämnda exemplen visar på eftersom man var först. Om Stealt reflex har patent som påstås på Sf hemsida vill jag låta vara osagt. Om inte så är det en oriktig uppgift. I många fall anges att patent sökts, men det är en helt annan femma.

Calm

 

Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, calm said:

Det var därför jag använde verkshöjd som begrepp för upphovsrätt och skydd för t.ex design. Men även här behövs någon form av originalitet som jag anser att de nämnda exemplen visar på eftersom man var först. Om Stealt reflex har patent som påstås på Sf hemsida vill jag låta vara osagt. Om inte så är det en oriktig uppgift. I många fall anges att patent sökts, men det är en helt annan femma.

Calm

 

Bra - tack!

Sen ska man ju veta att bara för att det är ett patent, så behöver det inte vara något bra, alltså något som ger mig som kund ett egentligt mervärde.

Men stealth reflex verkar vara något kul! :)

port-1.jpg

Quote

I've recently seen this trick launched as the eight wonder of the world by Sonus Faber; it's called "Stealth Reflex", there you go! 
This was used by Spendor four decades ago.

From SF website:
The "Stealth Reflex Port" is Sonus Faber's patented solution for the realization of a para-aperiodic enclosure ventilation system. The properties of this system allows for deep, extended bass with the same or less cabinet volume. In addition, it has all the advantages of conventional ports but eliminates the inherent "chuffing" sound completely.

http://www.troelsgravesen.dk/Illuminator-Monitor.htm

Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, Engelholm Audio said:

Bra - tack!

Sen ska man ju veta att bara för att det är ett patent, så behöver det inte vara något bra, alltså något som ger mig som kund ett egentligt mervärde.

Men stealth reflex verkar vara något kul! :)

port-1.jpg

http://www.troelsgravesen.dk/Illuminator-Monitor.htm

Ja allt är inte guld som glimmar!:D Ser mer ut som den "flyttfilt" som jag köpte på Hornbach tillklippt för basporten. Uppfinningshöjd är onekligen ett relativt begrepp.:unsure:

Calm

Link to post
Share on other sites
1 minute ago, calm said:

Ja allt är inte guld som glimmar!:D Ser mer ut som den "flyttfilt" som jag köpte på Hornbach tillklippt för basporten. Uppfinningshöjd är onekligen ett relativt begrepp.:unsure:

Calm

Missförstå mig inte - detta är en rätt cool grej även om den går att implementera med "ingredienser" från Hornbach.

Nu känner till och med jag att vi kommit ifrån ämnet. Jag släpper det hela här.

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Engelholm Audio said:

Möjligt du har rätt, men i min värld så heter det att ett patent måste ha en uppfinningshöjd och i mina öron är varken metallstagning, Stealth reflex, lutform eller den tvärställda formen patenterbar. Men det är spekulationer från mig, bör understrykas.

Jag är böjd att hålla med Engelholm här.  "Lutformen" är för övrigt inget tekniskt alls, utan skulle möjligtvis kunna täckas av ett så kallat mönsterskydd.

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Morello said:

Jag är böjd att hålla med Engelholm här.  "Lutformen" är för övrigt inget tekniskt alls, utan skulle möjligtvis kunna täckas av ett så kallat mönsterskydd.

Lutformen är nog mer än en utseendefråga om man beaktar  reflexioner inuti kabinettet. Så var den ursprungligen beskriven om jag minns rätt. Men den bidrar också till ett skönare designuttryck. Observera att jag för säkerhets skull använde begreppet verkshöjd som är mer generellt utifrån design och mönsterskydd.

Calm 

Link to post
Share on other sites
On 2/4/2017 at 21:52, Adagio said:

Om jag får tycka lite, kan jag tycka att det ibland går inflation i nyheter. Det kan iofs vara hur revolutionerande material och konstruktioner som helst men låter det alltid så mycket bättre? Det är ju bra med modellutveckling och nyfikenhet men, att komma med nyheter varje halvår känns...... spekulativt?

Vi får nog skilja på det som handlar om hifi/musik och vad som handlar om företagsamhet. Om jag tar på mig min gamla yrkesroll så gör Sonus faber helt rätt med att lansera nya produkter även om det skulle vara så att ljudet är detsamma eller bara "lite" bättre. Det handlar om något annat, nämligen att bygga en marknad  en image och skapa lönsamhet och det finns de som är tacksamma att även detta sköts på ett professionellt sätt. Jag tycker Sf är duktiga på det.

Det säkraste sättet att förbättra lönsamheten, i vart fall ett av dem för ett företag med någorlunda storlek är att ha ett kontinuerligt flöde av innovationer/nyheter. Ponera att det finns 2,000 butiker(?) World Wide som köper Sf. Anta även att de köper ett par för demo och ett par till lagret för de flesta modellerna. Anta också att några vill byta upp sig till de nya och några vill lämna sitt gamla märke. Sen är det lätt att räkna själv. Även distributörer och butiker vill ha nyheter så att de kan aktivera sin marknadsföring och försäljning. Det skapas också en begagnadmarknad som gagnar många konsumenter. Tidningar vill ha nytt att skriva om osv.

Om detta sköts rätt kan man skapa en image och en aura kring sitt märke vilket är viktigt inte minst för de nya spekulanter som går in på marknaden vart år. Alternativet att inte komma med nyheter på det sätt Sf gör resulterar med all sannolikhet sämre resultat. Ju större företaget är desto mer fasta kostnader och avskrivningar brukar de ha. För Sf's del har de säkert en saftig del good will att skriva av på i samband med de olika förvärven. De som satsat riskpengar vill ha utdelning osv.

Det är stor skillnad på ett litet företag som sitter i den nästan omvända situationen. Där finns inte samma behov av snabba byten och förmodligen har de inte kapitalet heller. Då får man ha en annan story där man kanske inriktar sig på personlig service, närhet till kunden osv. Även det kan vara mycket framgångsrikt.

Jag tycker Sf förtjänar respekt som ett framgångsrikt företag. Produkterna är säkert bra också. Hur bra och om vi vill byta är ju upp till oss själva.

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Hifi_Perrra said:

Jag är bara lite förundrad över hur länge Stradivari hängde med. Den tillhör ju Homage Mk2. I alla fall om man ska gå efter modellen jag var ägare till, som var klangmatchade med just Stradivari, Memento :)

Stradivarin slutade produceras i september ifjol, min handlare fick in de absolut sista paret tillverkade Stradivaris igår. 

Edited by octavia rs
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Ja då har man varit två hela dagar på mässan och njutit av mycket nya intryck bland annat av den nya serien Sf Tradition. ARC och Sf under Septons ledning. Här dök ett välbekanta ansikte upp som man känner igen från 80-talet och Best Sound. Paul Bench numera sedan länge på Septon. Förutsättningarna är goda för att märkena skall få ett starkt stöd i marknadsföring etc.

De modeller det spelades på var minstingen Guarnerin och den största i serien Amatin. Serrafinon endast på display. Jag tror att det enda gemensamma med dessa är namnen. Annorlunda material och färger t.ex. men den största förändringen ligger i ljudkaraktären. Färgen är nu mer en mörkbrun nyans som kanske är ett sätt att förnya. Kanske finns i andra färgställningar också? Guarnerin dock mer i den rödbruna nyansen som vi känner igen sedan tidigare. Elektroniken helt från ARC.

Var inne i rummet ett antal ggr för att försäkra mig om att inte tillfälligheter skulle spela in och påverka bedömningen. I lördags lät det ganska tillspetsat och rått och frågade om hur länge högtalaren gått. Då ca 80 timmar i inspelningstid hittills. På söndagen hade det mjukat upp en hel del och då framgick karaktären på ett tydligare sätt vad gäller Amatin. Jag skulle säga att den nya Amatin ger ett tydligt avtryck med en mer upplöst och lite tillspetsad karaktär. Snäppet tydligare än Futuran som jag tyckte lät mer upplöst i diskanten än  föregångarna, både gamla Amatin och Anniversarion. Det är tydligt att man gått åt det hållet och det är i det det avseendet en helt ny högtalare. Kanske inte ett förstahandsval för mig och definitivt ett annat sound än t.ex Il Cremonese som jag gillar skarpt. Den har den där silkeslena toppen och luften som var märkets tidigare karaktär. Skulle inte säga att den nya Amatin var ansträngande skarp i sin kontur men inte långt ifrån. Mer som Wilsons tidigare modeller men ändå med bättre balans mellan bas, mellanregister och diskant. Jag kan förstå dem som gillar det soundet  och kanske mer för stråkmusik än för fullödigt piano.

Intressant nyhet i vart fall.

Calm

Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, Apexorca said:

Tack för analysen. En gissning är att det rundar av sig under inspelningstiden. Säkert ett par 100 timmar till.

Det blir säkert så. Men grundkaraktären tror jag inte förändras så radikalt. Alltid svårt att göra bedömningar på mässor och nackdelen är att de flesta rummen var mer eller mindre kvadratiska som ger ett oönskat bastillskott i ca 50Hz-området som i sin tur får effekt uppåt i registren, med en mer pressad diskant. Skulle vara kul att höra dem senare och i en annan ljudmiljö. Roligt var att italienarna snitsat  till designen med lite detaljer i stramt linjespel. Även om jag inte gillar färgtonen så måste jag ge en eloge till chefsdesignern på Sf som tar ut svängarna!:mm:

Calm

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...