Jump to content

NYHET - Sonus Faber Tradition


Perfect sense

Recommended Posts

34 minutes ago, Apexorca said:

Visst får man tycka bra eller dåligt om Sf. Smaken är som baken. För min del får gärna ta upp och kritisera tex hur man gör sin reklam eller hänvisar till patent. Gör man det som konsument eller reviewer är det ok, men står det högtalartillverkare på visitkortet blir känslan en annan.

Jag gissar att detta har en adress till mig? Nu refererar du till nån kabeltillverkare, men jag antar det (också) är adress till mig?
För min del får du gärna vara tydligare och explicit skriva det om så är fallet.

För mig handlar det om öppenhet och nyfikenhet!
Det är svårt att få fram exakt HUR MYCKET jag älskar och jobbar med högtalarkonstruktion! Jag är så nyfiken på nya idéer och designkoncept. Nya lösningar. Nya framsteg. När det kommer information om högtalare-patent (som ovan) så är det som julafton! :) Det är ju dessutom helt ofarligt att informera om patentet eftersom patentet ger skydd och jag får inte kopiera lösningen.

Dom patent jag hittar från Sf relaterar till tillverkningsprocess/teknik, bl.a. hur man fäster en infälld baffel. Men jag kanske inte hittar alla/rätt?

Link to comment
Share on other sites

Det jag mest undrar är vad som händer med märket nu när inte längre "de vanliga" är importör? Stylus och Audionord har skött det med den äran, och nu kan man undra hur

välrepresenterat och presenterat deras produkter kommer att bli. Eller blir det bara buisness as usual?

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, calm said:

Vad är bättre ljud? Ett annorlunda ljud mer anpassat efter vad marknaden förväntas vilja ha skulle jag säga. När Wilson gick från monitorljud till softare diskanthantering gjorde Sf det motsatta. Serblins storhet var just den hanteringen i den delen. Det var där magin låg. Definitivt inte i bashanteringen. Det är därför jag gillar Il Crimonese  så skarpt, den har samma magi. Så bättre eller sämre är mer en smaksak tycker jag, mer lik andra högtalarmärken skulle jag säga. Problemet med att vilja tillgodose alla marknader och smaker är att till slut vet man inte var ens styrkor ligger, man blir mainstream. Det finns många högtalartillverkare som också gör fantastiska högtalare så konkurrensen är hård. De är bara att önska dem lycka till!

Calm

Du har rätt, är det så klart. Jag mende att jag tycker det generellt låter bättre nu. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Apexorca said:

Du har rätt, är det så klart. Jag mende att jag tycker det generellt låter bättre nu. 

Det kanske det gör. Det är fler konstruktörer som vet hur de ska konstruera välljudande högtalare idag än för 20-30 år sedan. Men ibland så funderar man på om det verkligen varit någon utveckling. Som i höstas, min kusin köpte ett par Canton Digital 1.1, värstinghögtalare när de var nya för 20 år sedan. Och de låter faktiskt riktigt, riktigt bra! Och med det menar jag inte bra för en gammal högtalare, utan bara bra!

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Engelholm Audio said:

Jag gissar att detta har en adress till mig? Nu refererar du till nån kabeltillverkare, men jag antar det (också) är adress till mig?
För min del får du gärna vara tydligare och explicit skriva det om så är fallet.

För mig handlar det om öppenhet och nyfikenhet!
Det är svårt att få fram exakt HUR MYCKET jag älskar och jobbar med högtalarkonstruktion! Jag är så nyfiken på nya idéer och designkoncept. Nya lösningar. Nya framsteg. När det kommer information om högtalare-patent (som ovan) så är det som julafton! :) Det är ju dessutom helt ofarligt att informera om patentet eftersom patentet ger skydd och jag får inte kopiera lösningen.

Dom patent jag hittar från Sf relaterar till tillverkningsprocess/teknik, bl.a. hur man fäster en infälld baffel. Men jag kanske inte hittar alla/rätt?

 

Jag vet att du är nyfiken och gillar Hobbyn med musik och HiFi, som du dessutom har förmånen att arbeta med genom att bygga fina högtalare. Jag gillar att du delar med dig.

Jag tolkade ditt inlägg, förutom nyfikenheten, också som att du vill framhäva att Sf inte är riktigt seriösa pga av din formulering. "Skramla med tomma tunnor" som jag tolkar som en diss. Det var min första tanke. Men det är lätt att tolka fel i dessa inlägg.  Jag kanske gjorde det. Sorry i så fall.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Jag vet att du är nyfiken och gillar Hobbyn med musik och HiFi, som du dessutom har förmånen att arbeta med genom att bygga fina högtalare. Jag gillar att du delar med dig.

Jag tolkade ditt inlägg, förutom nyfikenheten, också som att du vill framhäva att Sf inte är riktigt seriösa pga av din formulering. "Skramla med tomma tunnor" som jag tolkar som en diss. Det var min första tanke. Men det är lätt att tolka fel i dessa inlägg.  Jag kanske gjorde det. Sorry i så fall.

Skrammel med tomma tunnor eller ej beror på, enligt mig, vad dessa patent innebär. Att Sf är ett framgångsrikt företag är väl en objektiv fakta? Det finns bokslut som visar på bra siffror (antar jag).

Givet "tomma tunnor" (alltså "meningslösa" patent) så har du korrekt i dizzen. Dock inte av märket utan snarare marknadsföringen. Och en :diss: för vart marknaden tar oss.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Apexorca said:

Du har rätt, är det så klart. Jag mende att jag tycker det generellt låter bättre nu. 

Har du lyssnat så mycket på de gamla så att du kan jämföra?  Är inne på sjätte paret Serblin-högtalare. Jag har lyssnat en del på de nya så jag har ganska god koll på förändringen. Dock inte på alla naturligtvis, men de jag lyssnat mest på Cermonans efterträdare, Amati Futura och modellen över som jag inte kommer ihåg vad den heter samt Guerneri Homage stativaren efter Mementon. De nya modellerna har ett gemensamt och det är en mer direkt diskant och därmed lite tunnare i sin karaktär. Den utvecklingen började redan i Elipsan Franco Serblins sista produkt för Sf. Så bättre är frågan? Kanske mer utifrån dagens upplösta ideal? Så frågan om Tradition är tillbaka i det gamla ljudet, lite som jag upplevt Il Cremonese. Jag skall ta mig en ordentlig lyssning nu på mässan. Skall bli kul!

Calm

Link to comment
Share on other sites

"Gör man det som konsument eller reviewer är det ok, men står det högtalartillverkare på visitkortet blir känslan en annan."

Apex, jag känner mig träffad och sårad. Alla får tycka vad dom vill, men jag tycker det finns så många ja-sägare som bara sväljer allt va reklamavdelningarna kräker ur sig utan att ens tänka tanken, "Kan det här va riktigt" Jag försöker bara se det hyfsat objektivt, oavsett vad det står på mitt visitkort. 

Men jag har lärt mig min läxa, man ska inte ifrågasätta. Jag ska givetvis sluta med att skriva i andras trådar och bara i mina egna.

Over and out!

Anders

Link to comment
Share on other sites

Apropå patent var det inte så att Sf var först med att ha en metallstadgning genom högtalaren vertikalt istället för träskellett med tvärgående mellanväggar horisontellt. Exo Squeleton samt Stealt Reflex som kontrollerade basreflexen?

Serblin skulle nog kunnat ha ett antal patent, lutformen var hans och den tvärställda formen i Stradivarin och Elipsan. Läderklädda fronter, skiktlimmat massivt trä samt spagettifronten som Krell kopierade. Allt har inte verkshöjd men onekligen några innovationer som kopierats världen över.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

"Gör man det som konsument eller reviewer är det ok, men står det högtalartillverkare på visitkortet blir känslan en annan."

Apex, jag känner mig träffad och sårad. Alla får tycka vad dom vill, men jag tycker det finns så många ja-sägare som bara sväljer allt va reklamavdelningarna kräker ur sig utan att ens tänka tanken, "Kan det här va riktigt" Jag försöker bara se det hyfsat objektivt, oavsett vad det står på mitt visitkort. 

Men jag har lärt mig min läxa, man ska inte ifrågasätta. Jag ska givetvis sluta med att skriva i andras trådar och bara i mina egna.

Over and out!

Anders

Klart man kan ifrågasätta. Synd att du tog det så hårt. 

Perfekt Sense lägger ut en nyhet. De snabbaste med att kritisera produkten och  pressreleasen har egen tillverkning och är konkurrenter och så har det varit fler gånger med tex Sf. Ingen har ens hört högtalaren. Jag kanske övertolkar sambandet och ber om ursäkt för det i så fall. 

En del av det som tas upp om dessa högtalare på hemsidan känner jag igen från tidigare högtalare från Sf. 

Jag uppskattar dig Double A och tycker du bygger bra högtalare och det var inte meningen att såra dig. 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-02-01 at 22:13, calm said:

Skall bli intressant att lyssna på dem på mässan i Sthlm.

Il Cremonese upplevde jag som att man kommit tillbaka till soundet som fanns under Serblin tid. En riktigt trevlig högtalare helt i min smak!

Tradition antyder att man kanske är tillbaka även i nya sammanhang?

Någon som kan hålla koll på alla modellväxlingar nuförtiden?

Calm

 

Håller helt med dig angående IlCremonese, den låter riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, new order said:

Det jag mest undrar är vad som händer med märket nu när inte längre "de vanliga" är importör? Stylus och Audionord har skött det med den äran, och nu kan man undra hur

välrepresenterat och presenterat deras produkter kommer att bli. Eller blir det bara buisness as usual?

Resurser ser de ut att ha i alla fall. Oftast finns det en god anledning till varför det byts distributör.
http://www.allabolag.se/5563213833/septon-electronic-aktiebolag

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, new order said:

Det jag mest undrar är vad som händer med märket nu när inte längre "de vanliga" är importör? Stylus och Audionord har skött det med den äran, och nu kan man undra hur

välrepresenterat och presenterat deras produkter kommer att bli. Eller blir det bara buisness as usual?

Kan med lite insider information säga att det säljs mer Sonus Faber än någonsin sedan Septon tog över......att agenturer byts ut kan ju ibland verka konstigt för en del men de finns nog oftast en logisk förklaring :)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Double A said:

Men jag har lärt mig min läxa, man ska inte ifrågasätta.

Den läxan tycker jag att man inte ska lära sig. Nyfiket ifrågasättande är bra tycker jag. Alltså bra med åsikter från personer som är mer insatta inom vissa områden.
Ni inom tillverkarled bidrar med en bra dynamik i diskussioner. Forat behöver mångfald, och man lär sig. Så kör på tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Om jag får tycka lite, kan jag tycka att det ibland går inflation i nyheter. Det kan iofs vara hur revolutionerande material och konstruktioner som helst men låter det alltid så mycket bättre? Det är ju bra med modellutveckling och nyfikenhet men, att komma med nyheter varje halvår känns...... spekulativt? Utan att peka på någon, jag tycker själv att det är jättekul när någon förändring renderar ett i mina öron bättre resultat. Men då inkorporeras detta undan för undan såvida det inte verkligen är fråga om en helt ny konstruktion. Men jag drar mig för att starta upp nya kollektioner hur bra jag än upplever dom. Det är bara att spara och utveckla, testa hela tiden. Men för kundernas skull tycker jag det är ovärdigt med snabba modellbyten, någon gång ska man ju få chans att sitta nöjd. Min Cary V-12r tex, tillverkas fortfarande, efter ca 20 år. Den lät bra då och låter lika bra nu. Sånt gillar jag. SF var ett märke som körde långa serier och när en ny modell kom var det sensation. De gör jättevackra högtalare och de låter enl mig mycket musikaliskt, men denna nyhetshysteri gör iaf mig stressad.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Adagio said:

SF var ett märke som körde långa serier och när en ny modell kom var det sensation. De gör jättevackra högtalare och de låter enl mig mycket musikaliskt, men denna nyhetshysteri gör iaf mig stressad.

Detta! Håller med.

Mitt märke Wilson Audio har oxå uppgraderat friskt, men det har väl mest varit för att få en linje högtalare med Scanspeak tweeters rakt igenom. Sen tycker jag att de har haft en röd tråd i sina släpp och breddat sig lite. Hänger inte med i S.F´s katalog. Men det är ok. De som är intresserade gör det säkert.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

 SF var ett märke som körde långa serier och när en ny modell kom var det sensation. De gör jättevackra högtalare och de låter enl mig mycket musikaliskt, men denna nyhetshysteri gör iaf mig stressad.

SF är inte det enda märke spm kommer med nya modeller stup i kvarten, ARC är ett annat märke jag kommer att tänka på så här rakt av. Är det av en händelse bägge kommer från Mcintosh Group :Thinking:. Jag föredrar märken som exempelvis Lamm som använder sig av långa serier. Att köpa en produkt för dyra pengar och finna att det kommit en ny modell ett par år senare gör att åtminstone jag skulle känna mig "lurad".

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Taxmannen said:

Bara jag som osökt kommer att tänka på bilar? ;)

Visst byter man modell på bilar men om vi tar Volvo fanns V70 II fr.o.m 2008 t.o.m 2016, dvs 9 år med endast smärre förändringar. Som golfare kan jag däremot inte komma ifrån att det i stort sett varje år kommer nya modeller av framförallt drivers från Taylor Made, Titleist, m.fl utan att det ändras just mer än utseendemässigt, dock för en inte alltför kännbar summa. Om man däremot investerar i ett par monoblock från ARC för en inte helt oansenlig summa kanske det inte känns sådär hundra om det kommer en ny, myyycket bättre, modell året efter ;) 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Hasse said:

Visst byter man modell på bilar men om vi tar Volvo fanns V70 II fr.o.m 2008 t.o.m 2016, dvs 9 år med endast smärre förändringar. Som golfare kan jag däremot inte komma ifrån att det i stort sett varje år kommer nya modeller av framförallt drivers från Taylor Made, Titleist, m.fl utan att det ändras just mer än utseendemässigt, dock för en inte alltför kännbar summa. Om man däremot investerar i ett par monoblock från ARC för en inte helt oansenlig summa kanske det inte känns sådär hundra om det kommer en ny, myyycket bättre, modell året efter ;) 

Musical Fidelity var världsbäst på modellbyten ett tag, men det har nog lugnat ner sig lite på den fronten.

ASR:s Emitter Exklusive förstärkare har nu funnits i många, många år. Det som har hänt där är att man bytt material i kretskortet till guld, men utseendet är det samma. För den som ville, vilket jag ville, så fanns det ett uppgraderingskit som lyfte äldre förstärkare till den nya nivån. Kostade 6 kkr att uppgradera. Så jobbar seriösa och inte så pengasugna konstruktörer, dvs långsiktigt. De andra modellbytarna har ett annat intresse i att ständigt förändra för att öka profiten.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Något man noterar på en gång är att de har valt att inte tilta dessa bakåt till skillnad från de tidigare modellerna. Man kan undra varför? Förklaringen att de tidigare (förutom Ur Amatins, som precis som Wilson hade sluttande kabinett på mellanregister och diskant) var att förhindra tidsfel. Samma konstruktörer, liknande element men tidsfelen finns alltså inte längre kvar? F.ö så var de ruggigt snygga som vanligt från S.F. Och jag noterar att strandraggaren står och posar på videon (också som vanligt...;)).

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Amati Futura har funnits i ca 6 år tror jag.  Amati som kom 1999 och ny modell 2006  på Serblins tid har uppgraderats var 6e - 7e år. Det är samma cykel som med den som kommer nu. 

Sen har ju Sonus kommit med flera billigare serier som tillverkas i Kina (vilka märken idag har inte tillverkningen av billigare serier där?) vilket ju gör att de släppt mycket nya högtalare på kort tid rätt eller fel. Man har ju breddat sitt sortiment ifrån riktigt billiga till riktigt dyra detta är kanske fel det med men alla personer har inte råd att lägga flera hundratusentals kronor på högtalare men vill kanske ändå ha en Sonus Faber är det också fel?

Tycker focus här ofta är på de dyra och de billigare serierna de är inget man bryr sig om, de märkena som säljer riktigt bra de har allt ifrån dyrt till billigt tex Sonus, B&W, Dynaudio, Focal med mera.....om ett märke ska kunna utvecklas och utveckla nya produkter måste de tjäna pengar så är det ju i alla branscher men inom hifi så verkar det vara "fult" på nått sätt att man driver sitt företag för att tjäna pengar. Oavsett hur Sonus Faber drivs idag så gör de ju fortfarande bra grejor bara på ett annorlunda sätt än för några år sedan.

Blir den gamla högtalaren sämre bara för att de kommer en ny modell säg var 5-10år? Kanske minskar värdet på den men så är det ju med allt oavsett vad du handlar, finns ju betydligt mycket sämre saker att handla om man blir upprörd av att de kommer nya modeller på högtalare osv.

Många av sådana här trådar om nyheter speciellt Sonus med flera resulterar mest i att alla berättar att de grejorna de själv har där drivs minsann företaget si o så och så skulle de aldrig gjort osv osv och de som äger de berörda märkena försöker försvara sina val......nu väntar jag bara på att få höra hur fel jag har med att tänka som jag gör :D

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, octavia rs said:

Många av sådana här trådar om nyheter speciellt Sonus med flera resulterar mest i att alla berättar att de grejorna de själv har där drivs minsann företaget si o så och så skulle de aldrig gjort osv osv och de som äger de berörda märkena försöker försvara sina val......nu väntar jag bara på att få höra hur fel jag har med att tänka som jag gör :D

Du får ju såklart tycka som du vill. Att det ofta handlar om S.F är tror jag beror på att de släpper nya serier ofta. Inte bara en ny modell, utan hela serier. Och man kan inte återuppfinna hjulet hur många ggr som hellst. Trots det så hör S.F till mina favorithögtalar tillverkare. Men man kan väl kritisera trots det?

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Amati Futura har funnits i ca 6 år tror jag.  Amati som kom 1999 och ny modell 2006  på Serblins tid har uppgraderats var 6e - 7e år. Det är samma cykel som med den som kommer nu. 

Precis. Det är en illusion att man har en tätare lanseringscykel än vanligt i vår bransch. De närmaste föregångarna Amati Anniversario och Amati Futura lanserades 2005 och 2011, där det nu 2017 är dags igen. Däremot så har man lanserat flera nya linjer under senare år, där vissa modeller också "flyter lite fritt", vilket kan ge ett lite oklart helhetsintryck.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt Vackra !!

Blir dock lite undrande då enligt reklamen dom skall förvaras på brygga eller på uppfarten, och inte vara anslutna med högtalarkabel!!!!

 

Har jag missat nått eller är livsstil viktigare än ljudet??

 

WoM är iof konsekventa i sin implementering av sina varumärken.. men ...

 

//Nik

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, new order said:

Du får ju såklart tycka som du vill. Att det ofta handlar om S.F är tror jag beror på att de släpper nya serier ofta. Inte bara en ny modell, utan hela serier. Och man kan inte återuppfinna hjulet hur många ggr som hellst. Trots det så hör S.F till mina favorithögtalar tillverkare. Men man kan väl kritisera trots det?

 

 

Det är väl serier i flera olika prisklasser som man släppt på senaste tiden och det fanns ju inte på gamla Sonus Fabers tid alltså serier ner i de riktigt lägre prisklasserna.

Visst kan man kritisera detta men var går gränsen för hur många serier man kan ha som högtalartillverkare om man spänner ifrån 10000kr till över 1000000kr och hur ofta får man lov att byta modell vart 5år, 10år 15år vad är rätt och vad är fel.

Oavsett vilket så finns det lika många olika åsikter här som det finns medlemmar och vissa av oss tycker lika andra olika inget mer konstigt med det och vi lär inte komma påverka hur olika företag kommer att drivas, flera företag hade kanske inte funnits kvar om inte dessa riskkapitalbolag köpt dem sen att de kanske inte  blir den bästa lösningen och jag försvarar inte hur de beter sig men att märkena kan leva kvar och utvecklas och ge oss produkter som många tycker om är väl ändå bra eller?

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Den ursprungliga Amatin stod rakt upp precis som de nya Tradition. Amati Annirversario hade en lutande front och detta i samband med byte av diskant, så det var inte riktigt samma högtalare. Bredden i utbudet måste väl beaktas som en helhet och inte bara en modifiering av tidigare modeller. Jag har inte sagt att de nya högtalarna på något sätt skulle vara sämre, men annorlunda. Den jämförelsen gjordes av Apex, alltså en relevant fråga i vilken mån de äldre skulle vara sämre? En tydlig förändring avseende diskantkaraktären påbörjades redan i den sista Serblinmodellen Elipsan som upplevdes som annorlunda och mer forward. Min uppfattning är att en ytterligare förändring skedde därefter i och med att Futuran lanserades, då man gick från solida träblock till formpressat trä, men också med en annorlunda diskantkaraktär. Vore konstigt om detta inte sammantaget förändrade högtalaren. Rätt eller fel är upp till lyssnarens personliga smak, men annorlunda definitivt. Och det breddade modellprogramet gav ett större utbud och även dessa billigare högtalare är väl äkta Sf?

Calm

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Nik said:

Har jag missat nått eller är livsstil viktigare än ljudet??

Det finns en svensk högtalartillverkare som tillverkar och säljer mycket dyra och designade högtalare. De ställer inte ut på hifimässor utan bara på livsstils- och/eller inredningsmässor. I skrivande stund kommer jag inte på vad de heter, men en av modellerna har en mängd polerade rör staplade på varandra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...