Recommended Posts

Dagens stora nyhet ifrån Vicenza - Sonus Faber Tradition - ersätter dagens Homage-serie där ibland annat Amati Futura och Guarneri Evolution ingår.

16427236_736246146533566_653216220270678

 

Ifrån pressreleasen:

THE PROJECT
Many patents and technological solutions of Lilium, Il Cremonese and the Olympica Collection find further evolution inside Homage Tradition. The Stealth Ultraflex is the evolution of the Stealth Reflex system; its external part at the back panel is in extruded Aluminum and controls the flow of air through the duct while controlling its speed and reducing any turbulence and hence distortion. The back too is part of the Exoskeleton system complete with Dampshelves on top and bottom of the speakers. Guarneri and Serafino feature the so-called Silent Spikes, coaxial metal/elastomer/metal spikes which reinterpret the classic patented Z.V.T.(Zero Vibration Transmission) system and derive from Il Cremonese. Amati keeps the classic optimized suspension system. The transducers of the Homage Tradition collection are derived directly from Il Cremonese and have been further developed to create an exclusive and unique design. 

THE DESIGN
The lute shape of the cabinets is the fruit of careful research and major restyling. The curves of the sides change and double, blending the lines of previous models of the Tradition collection with those inherited from Lilium and giving these speakers larger volumes especially on the back. This evolution allows the cabinet to better control internal resonances. The distinctive feature of the design of the new Homage Tradition collection and a recall of the original Homage collection is the new layout of the top whose main accent is once again wood in the same finish as the sides. The Guarneri Tradition stand plays a key role in the aesthetic and electro-acoustic design. It's made in carbon fiber monocoque and sums the know-how reached with the Sonus faber-Pagani Automobili partnership and Ex3ma production. The curved outline of the stand, though much lighter and acoustically transparent than its predecessor, ensures maximum structural strength.

Edited by Perfect sense

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Perfect sense said:

THE PROJECT
Many patents and technological solutions of Lilium, Il Cremonese and the Olympica Collection find further evolution inside Homage Tradition

...finns det nån lista över dessa patent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oavsett patent hit eller dit så ser jag fram emot att se och höra dem framöver!

Med tanke på att de ersätter två modeller som varit omtyckta så får man hoppas att de nya versionerna höjt ribban ytterligare både vad gäller hantverk och ljud.

Hittar inget någonstans på nätet om dessa nya Sonus faber högtalare så du verkar vara först I världen med nyheten Perfect Sense:)

/Azur

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Azur said:

Oavsett patent hit eller dit så ser jag fram emot att se och höra dem framöver!

Med tanke på att de ersätter två modeller som varit omtyckta så får man hoppas att de nya versionerna höjt ribban ytterligare både vad gäller hantverk och ljud.

Hittar inget någonstans på nätet om dessa nya Sonus faber högtalare så du verkar vara först I världen med nyheten Perfect Sense:)

/Azur

Finns på Facebook sen några dagar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall bli intressant att lyssna på dem på mässan i Sthlm.

Il Cremonese upplevde jag som att man kommit tillbaka till soundet som fanns under Serblin tid. En riktigt trevlig högtalare helt i min smak!

Tradition antyder att man kanske är tillbaka även i nya sammanhang?

Någon som kan hålla koll på alla modellväxlingar nuförtiden?

Calm

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minutes ago, Perfect sense said:

Den nya distributören i Sverige - Septon

/ Marcus

Som också tagit över ARC :o....efter alla år hos Häggis. Vart är världen på väg :39:

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Azur said:

 

Med tanke på att de ersätter två modeller som varit omtyckta så får man hoppas att de nya versionerna höjt ribban ytterligare både vad gäller hantverk och ljud.

 

Vid en första anblick tycker jag de ser plastiga ut jämfört med äldre SF men det är möjligt att bilden inte gör dem rättvisa så vi får väl vänta och se.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Perfect sense said:

Den nya distributören i Sverige - Septon - kommer att visa den nya linjen under mässan i Stockholm, helt korrekt.

/ Marcus

De kommer dema med följande elektronik. 

Audio research, CD9, REF 6 försteg och REF 250SE monoblock.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Hasse said:

Vid en första anblick tycker jag de ser plastiga ut jämfört med äldre SF men det är möjligt att bilden inte gör dem rättvisa så vi får väl vänta och se.

Plast är nog det sista material man väljer :)

De kommer även i denna finish ska sägas.

/ Marcus

 

16179833_10154914035461064_8384582561903

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-02-01 at 12:49, Azur said:

Oavsett patent hit eller dit så ser jag fram emot att se och höra dem framöver!

Med tanke på att de ersätter två modeller som varit omtyckta så får man hoppas att de nya versionerna höjt ribban ytterligare både vad gäller hantverk och ljud.

Hittar inget någonstans på nätet om dessa nya Sonus faber högtalare så du verkar vara först I världen med nyheten Perfect Sense:)

/Azur

Jag är nyfiken på högtalare-patent för jag är tekniker och vill veta och lära mig mer.

I detta fallet är ju patent dessutom något som inleder pressreleasen och jag tänkte att dom hade något nytt och värdefullt! Kul med framsteg!

Som konsument, oavsett produktkategori, så önskar jag vettig marknadsföring och jag efterfrågar även för andra produkter vilka patent som ligger - eller är det mest att skramla med tomma tunnor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Engelholm Audio said:

 

Som konsument, oavsett produktkategori, så önskar jag vettig marknadsföring och jag efterfrågar även för andra produkter vilka patent som ligger - eller är det mest att skramla med tomma tunnor?

Håller med. Men jag tycker nog marknadsföring i stort är mycket åt att skramla med tomma tunnor, det är enerverande. Vad gäller HiFi blir det lite för dött kliniskt ljud om tunnorna är fulla. :icon_smile_cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med EA helt och hållet här, "Många patent och teknologier" från tre olika högtalarmodeller och det är tydligen svårt att hitta någon typ av svar på vad dom har hittat på. 

Desutom tycker jag det är konstigt att inte fler reagerar på detta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har följt Sonus Faber under många år, och har privat ägt flera generationer av Electa Amator, Guarneri och Amati innan jag blev en del av branschen. Ur vissa aspekter så var det bättre förr, ur andra så är det bättre idag. Oavsett så är man något helt annat 2017 än på Franco Serblins tid, och märkligt vore det väl annars.

Med detta sagt så tycker jag att Sonus Faber utsätts för väl mycket ifrågasättande i jämförelse med många andra tillverkare. Man är knappast de enda som hävdar det ena och det andra i sin marknadsföring utan att skicka med bevismaterial. I slutändan så är det upplevelsen av produkten som räknas. Det andra är bara lockbeten.

/ Marcus

Edited by Perfect sense

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Marcus!

om SF får en större sväng av "sleven" än någon annan stor tillverkare vet jag inte, men jag tycker att många försöker uppfinna hjulet allt för många gånger och med fantastiska ord och spännande förkortningar förföra oss konsumenter (ja, jag är det också ibland;)

Men det är väll den utveckling vi får vänja oss vi, men om jag som liten, entusiastisk tillverkare skulle bre på i samma stil som en del etablerade tillverkare så skulle jag garanterat blivit nerplockad rätt omgående :)

Det kanske till och med så att vi konsumenter vill bli lurade av reklam? 

 

Med vänlig hälsning, 

Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Double A said:

Hej Marcus!

om SF får en större sväng av "sleven" än någon annan stor tillverkare vet jag inte, men jag tycker att många försöker uppfinna hjulet allt för många gånger och med fantastiska ord och spännande förkortningar förföra oss konsumenter (ja, jag är det också ibland;)

Hej Anders!

Ja, så kan det absolut vara. Det blir inte lättare att höras i det alltmer tilltagande bruset...
 

3 minutes ago, Double A said:

Men det är väll den utveckling vi får vänja oss vi, men om jag som liten, entusiastisk tillverkare skulle bre på i samma stil som en del etablerade tillverkare så skulle jag garanterat blivit nerplockad rätt omgående :)

Haha... Ja, kanske det. Prova ;)

 

3 minutes ago, Double A said:

Det kanske till och med så att vi konsumenter vill bli lurade av reklam? 

Många vill mer eller mindre omedvetet få sina val bekräftade på olika sätt - varumärket och produktens upplevda värde är en del av detta - på gott och ont. Personligen så önskar jag att betydligt fler lyssnade mer på sig själva än sin omgivning (inkl. vänner, media och marknadsföring). De döljer sig många guldkorn bakom marknadskrafternas murar som väntar på att upptäckas av de som vill och vågar. Det är också en process för många. Man börjar med det man känner till och känner sig trygg med, och slutar med något betydligt smalare när man lärt känna sig själv och sina behov, och med tiden hellre äger något som inte alla andra har...

/ Marcus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir alltmer uppenbart att Sonus Faber numera vill vara en tillverkare av livsstilsprodukter. Kanske är det här man provocerar de anhängare och audiofiler som älskar Serblins tidigare skapelser som allra mest? En liten, hantverksskicklig och briljant konstruktör under sin tid där de kommersiella intressena inte var lika stora eller uttalade?

Nu är det här på väg att utvecklas till mer än en nyhetstråd. Jag frågar mig dock mer allmänt om de ledande biltillverkarna (för att använda en populär analogi) provocerar lika mycket när man laddar sina varumärken med diverse värden i sin marknadsföring. Porsche, Bentley och Aston Martin anses nog av många vara tillverkare av bilar med både prestanda, körglädje och design av hög klass. Det går trots allt att förena.

Samtidigt så slår hjärtat kanske hårdare hos de mest dedikerade entusiasterna för andra tillverkare som Diapason och Rosso Fiorentino exempelvis (för att nämna två andra italienare) vilka påminner mer om det Sonus Faber en gång var...

Valet är fritt.

/ Marcus

Edited by Perfect sense

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Perfect sense said:

Det blir alltmer uppenbart att Sonus Faber numera vill vara en tillverkare av livsstilsprodukter. Kanske är det här man provocerar de anhängare och audiofiler som älskar Serblins tidigare skapelser som allra mest? En liten, hantverksskicklig och briljant konstruktör under sin tid där de kommersiella intressena inte var lika stora eller uttalade?

Nu är det här på väg att utvecklas till mer än en nyhetstråd. Jag frågar mig dock mer allmänt om de ledande biltillverkarna (för att använda en populär analogi) provocerar lika mycket när man laddar sina varumärken med diverse värden i sin marknadsföring. Porsche, Bentley och Aston Martin anses nog av många vara tillverkare av bilar med både prestanda, körglädje och design av hög klass. Det går trots allt att förena.

Samtidigt så slår hjärtat kanske hårdare hos de mest dedikerade entusiasterna för andra tillverkare som Diapason och Rosso Fiorentino exempelvis (för att nämna två andra italienare) vilka påminner mer om det Sonus Faber en gång var...

Valet är fritt.

/ Marcus

Japp, valet är fritt. Entusiastisk, engagerande tillverkning där de komersiella intressena kanske inte är i fokus har ofta svårt att överleva även om det naturligtvis finns undantag. Själv tycker jag att det bara är positivt att Sonus Faber utvecklas, tar fram fler modeller i fler prisklasser. Men smaken är som baken. Historien är dock full av exempel på entusiastföretag som har gått under.

Jag har förstått att Bepop till yrket jobbade med marknadsföring och han har flera ggr ang det på bra sätt beskrivit vad effektiv marknadsföring kan medföra och uträtta.  Även jag jobbar med det och precis som honom så har jag svårt för företag som ägnar sig åt "marketing bullshit". Dessa tappar jag förtroende för men tyvärr upplever jag att det bara blir mer och mer av det. Framförallt när marknadsföringen ändrade inriktning från produktfakta till mer om upplevelser och därmed mer subjektiva fakta. En del är duktiga på det men många hamnar i "market bullshit" träsket, oavsett bransch  

Därmed menar jag inte att det är det SF ägnar sig åt men EA och Double A har en poäng.

Men betydligt värre tycker jag det är med t.ex. kabeltillverkare och till viss del magiska apparatfötter m.m. men det är en annan historia.

Tycker dock att dessa nya SF, med eller utan patent, ser läckra ut men för mig som inte är så insatt in SF historia undrar, kommer dessa nya högtalare prismässigt hamna över Olympica? Jag gillar italiensk design och kombinerat med prestanda, i det här fallet ljudkvalitet, så tilltalar det mig. Lyssning på mässan ett måste.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Perfect sense said:

Det blir alltmer uppenbart att Sonus Faber numera vill vara en tillverkare av livsstilsprodukter. Kanske är det här man provocerar de anhängare och audiofiler som älskar Serblins tidigare skapelser som allra mest? En liten, hantverksskicklig och briljant konstruktör under sin tid där de kommersiella intressena inte var lika stora eller uttalade?

Nu är det här på väg att utvecklas till mer än en nyhetstråd. Jag frågar mig dock mer allmänt om de ledande biltillverkarna (för att använda en populär analogi) provocerar lika mycket när man laddar sina varumärken med diverse värden i sin marknadsföring. Porsche, Bentley och Aston Martin anses nog av många vara tillverkare av bilar med både prestanda, körglädje och design av hög klass. Det går trots allt att förena.

Samtidigt så slår hjärtat kanske hårdare hos de mest dedikerade entusiasterna för andra tillverkare som Diapason och Rosso Fiorentino exempelvis (för att nämna två andra italienare) vilka påminner mer om det Sonus Faber en gång var...

Valet är fritt.

/ Marcus

Det fanns en tydlig agenda när riskkapitalet tog över bolaget och det var att bli ett världsledande och världsomspännande märke. Det har man lyckats med och det är bara att gratulera! Det är då skillnad på de resurser man kan sätta in i hela processen från idé till marknadsinriktad produktion. Man är i grunden ett helt nytt företag med helt nya förutsättningar. Vad som kanske stör en del gamla anhängare av Sf under Serblins tid är att man egentligen påstår att man arbetar på samma hantverksmässiga sätt som under den gamla tiden. Den bilden tror jag inte ett dugg på. Fabrik i Kina bla och nya material i form av formpressat istället för massivt trä i produkterna t.ex.

När man köper ett varumärke så blir man som förvärvade helt fri att nyttja detta som man själv vill, egentligen inget problem med det. Storytelling som är ett modernt sätt att marknadsföra sig på där bilder av interiörer från gamla snickarboa varvas med högteknologiskt producerade produkter, känns som lite som att suggerera konsumenten.

Jag är i grunden mycket positivt till nya Sf. De gör högklassiga produkter utan tvekan och de är på mycket hög nivå. Ljudmässigt tycker jag att Il Cremonese är en hit.  Men jag tycker nog att det är dags att släppa taget om det gamla och lyfta fram dagens konstruktörer och designers och låta dem ta plats på scenen. De är värda det och behöver inte stå i skuggan av den Gamle. Den spiken har kokats på lite för länge. Men som sagt detta är storytelling och det som är dagens melodi.

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker Sf imponerar. Jag tycker de är bättre än på Serblins tid. De var riktigt bra då också, men ljudet har blivit ännu bättre tycker jag. Jag tycker deras produkter blir bättre och bättre både för oss HiFi nerdar pga at de låter otroligt bra + att de hittar nya marknader och säljer exklusiv och enklare HiFi till kunder som är nya i denna hobby. Att de får in livsstilsfunktionen i produkterna är bara en fördel tycker jag. 

Jag har svårt att komma på någon annan tillverkare som hänger med i denna helhet som bygger på ljud i världsklass, ypperlig design och makalös byggkvalitet. 

Visst får man tycka bra eller dåligt om Sf. Smaken är som baken. För min del får gärna ta upp och kritisera tex hur man gör sin reklam eller hänvisar till patent. Gör man det som konsument eller reviewer är det ok, men står det högtalartillverkare på visitkortet blir känslan en annan. Wire Worlds grundare var det tydligaste jag hört i den kategorin. Han menade på fullaste allvar att han var den enda i världen som förstod sig på kabelkonstruktion och alla andra namnkunniga hade inte en aning och var felbyggda sa han. Jag upplevde inte det trovärdigt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Apexorca said:

Jag tycker Sf imponerar. Jag tycker de är bättre än på Serblins tid. De var riktigt bra då också, men ljudet har blivit ännu bättre tycker jag. Jag tycker deras produkter blir bättre och bättre både för oss HiFi nerdar pga at de låter otroligt bra + att de hittar nya marknader och säljer exklusiv och enklare HiFi till kunder som är nya i denna hobby. Att de får in livsstilsfunktionen i produkterna är bara en fördel tycker jag. 

Jag har svårt att komma på någon annan tillverkare som hänger med i denna helhet som bygger på ljud i världsklass, ypperlig design och makalös byggkvalitet. 

Visst får man tycka bra eller dåligt om Sf. Smaken är som baken. För min del får gärna ta upp och kritisera tex hur man gör sin reklam eller hänvisar till patent. Gör man det som konsument eller reviewer är det ok, men står det högtalartillverkare på visitkortet blir känslan en annan. Wire Worlds grundare var det tydligaste jag hört i den kategorin. Han menade på fullaste allvar att han var den enda i världen som förstod sig på kabelkonstruktion och alla andra namnkunniga hade inte en aning och var felbyggda sa han. Jag upplevde inte det trovärdigt?

Vad är bättre ljud? Ett annorlunda ljud mer anpassat efter vad marknaden förväntas vilja ha skulle jag säga. När Wilson gick från monitorljud till softare diskanthantering gjorde Sf det motsatta. Serblins storhet var just den hanteringen i den delen. Det var där magin låg. Definitivt inte i bashanteringen. Det är därför jag gillar Il Crimonese  så skarpt, den har samma magi. Så bättre eller sämre är mer en smaksak tycker jag, mer lik andra högtalarmärken skulle jag säga. Problemet med att vilja tillgodose alla marknader och smaker är att till slut vet man inte var ens styrkor ligger, man blir mainstream. Det finns många högtalartillverkare som också gör fantastiska högtalare så konkurrensen är hård. De är bara att önska dem lycka till!

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now