Jump to content

Grammofon i kontoret på plats - Morellos bilder


Morello

Recommended Posts

Igår fick jag hem plexiglashuven jag skrev om i en annan tråd. Jag är mycket imponerad av denna leverantör som heter "plastic online". Huven kostade cirka 1 000 SEK inkl frakt. Kvaliteten och finishen är spitzenklasse! 

Passar även på att lägga upp en bild på Buddy Rich's signaturstockar (notera grovleken för en jazztrummis) samt en översiktsbild huvudsystemet. Det finns en anläggning i källaren också bestående av Holographic Audio-elektronik: AMP 27 (som jag konstruerat på konsultbasis), PRE 25 jämte ett par gamla NHT 2,5.

På väggen mellan högtalarna ser ni en målning som min flickväns mosters målat - det är Dave Brubeck och Joe Morello, som vi båda gillar!!:app:

Bilderna håller tyvärr inte samma klass som Apexorcas.:shy:

Micro-seiki-huv.jpgbuddy-rich-stick.jpgsystembild.jpg

 

Edited by Morello
Link to comment
Share on other sites

Copland-CD-spelaren är helt ombyggd; all elektronik efter digitalfiltret (HDCD-filtret) är bortkopplat och maskinen är försedd med ett nytt kretskort innehållande DAC (Burr Brown PCM1704) samt analogelektronik. Originalelektroniken bygger på den äldre kretsen PCM63 samt analogelektronik med litet för mycket distorsion för min smak.

Det finns ganska många HDCD-skivor på marknaden och spelar man dem utan HDCD-avkodning blir det inte alltid helt lyckat.

HDCD komprimerar både från botten och uppifrån för att på så viss trolla fram maximalt 18 bitar istället för 16. Om toppkompressionen är aktiverad under mastering renderas upp till 6dB kompression vid avspelning utan HDCD-filter.

Vid mastering av HDCD kan man välja att aktivera botten- och toppkompression, bara bottenkompressionen eller bara toppkompressionen, dvs resultatet utan HDCD-avkodning kan te sig lite olika, men riktigt bra blir det aldrig!:dead:

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Bebop said:

En av Copelands spelare hade en s k K-Dac som skulle vara mycket välljudande. Vet du vad det var för något?

Jag antar att du syftar på att tex PCM63 kom i olika kvalitetsgrader, där PCM63-K var toppversionen. Detsamma gäller PCM1704, som bygger på samma teknik, dvs äkta multibit (ej delta-sigma-modulator). Jag monterade givetvis PCM1704-K. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Kul med bilder. Är det en Yrjö Edelmann du har på högra väggen? 

En sådan Copland hade jag. Är det en 266 i grunden? Gillade reglagen. Skön känsla i dem.

 

Tänker du spela vinyl med huven på?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Kul med bilder. Är det en Yrjö Edemann du har på högra väggen? 

En sådan Copland hade jag. Är det en 266 i grunden? Gillade reglagen. Skön känsla i dem.

 

Tänker du spela vinyl med huven på?

Japp, det stämmer, men han stavar Edelmann tror jag. :)

Link to comment
Share on other sites

Quote

The actual signal/noise ratios, ref. 1V output voltage into 100k ohms with the volume control set to its maximum, were 83.1dB (wideband, unweighted), 95.8dB (22Hz–22kHz, unweighted), and 98.5dB (A-weighted). This is a very quiet preamplifier.
Read more at http://www.stereophile.com/content/boulder-amplifiers-2110-line-preamplifier-measurements#FlXupsHtWRO1z4UM.99

Quote

En rolig detalj med försteget är att volymkontrollen är implementerad med  sju reläer, vilket gör 128 noggranna steg med inkrement om 1 dB. Signal störförhållande för linjedelen är 119 dBA relativt 1 V! 

:o Det torde betyda att ditt försteg är 20dB tystare än Boulder 2110 för  $54,000!!!! Eller har ni mätt på olika sätt?

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna bild på ftp-servern. Det är utsignalen från CD-spelaren då den avkodar en 1kHz ton  med nivån -90,3 dB (dvs +/- 1 LSB) utan dither. Vågformen är faktiskt skolboksmässig. John Atkinsson på Stereophile brukar göra samma test.

 

90db1kusbdac.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har länge velat ha en musikanläggningen i kontoret och nu är den äntligen på plats. Lite överbliven elektronik som sedan kompletterades med ett par GURU QM10.

Hittills har jag spelat i vardagsrummet när jag suttit och jobbat, men det är 20 meter bort så får man drar på rätt duktigt och det låter såklart inte så bra på 20 meters avstånd genom hela huset.

Helt sanslöst vad dessa små burkar till högtalare lirar!:app:

 

kontor-hifi.jpg

Edited by Morello
Link to comment
Share on other sites

App, app, ingen gurka i verkdelstvätten tack! :D Renlighet är A&O när man jobbar med klockor.

Försteget tillverkade jag på beställning tidigt 2000-tal under namnet "Sterling Dyanmics SP-1". Vi hängde på en snyggare O&G-front långt senare då det användes på mässor för att dema RS2000. Detta försteg har dock aldrig ingått i O&G-programmet.

Slutsteget (2*100 W) är min första helt egna konstruktion - vi pratar 1990-tal. Det är hyggligt faktiskt, men såklart inte i klass med RS2000 eller AMP27 - men det duger till kontoret! :)

Det står även ett RIAA-steg som är en O&G PP-1-prototyp.

Så snart jag fått ordning min gamla SME-inspirerade grammofon kommer den att stå längst upp.

Edited by Morello
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Morello said:

Fina klockor Uffe, men kan vi starta en ny klock-snackar-tråd? :thumbsup:

Tack.

En renodlad klocktråd tycker jag nog passar bättre på ett klockforum men någon klocka hit eller dit kan slinka igenom. Jag vill helst snacka Hifi här.

Däremot funderar jag på hur du tänker när du skriver att du bedriver urmakeri som bolag utan formell utbildning och att försvaret är att du har en kompis som har lärt dig ett och annat i ämnet. Är det inte lite att snylta på din kompis surt förvärvade utbildning? Om jag köper ett Stetoskop, vit rock och skriver läkare på namnbrickan på rocken. Är jag läkare då? Eller om jag fyndar in en tandläkarutrustning och tar en kurs hos min kompis. Är jag tandläkare då? Menar du att om jag brygger mitt egna öl så är jag bryggmästare och kan erbjuda mina tjänster till ex. Spendrups?

Hoppas du talar om för dina kunder att du inte har formell utbildning innan du sätter mejsel och korntång i verket. Det hade jag i alla fall viljat veta.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, UffeZ said:

Däremot funderar jag på hur du tänker när du skriver att du bedriver urmakeri som bolag utan formell utbildning och att försvaret är att du har en kompis som har lärt dig ett och annat i ämnet. Är det inte lite att snylta på din kompis surt förvärvade utbildning?

Vet om det är meningen men tonen i ditt inlägg upplevs som allt annat än god Uffe. Vidare har väl Morello inte försvarar sig, mot vad ska han behöva försvara sig menar du? Jag ser ingenstans i tråden att M kallar sig själv för urmakare.

Link to comment
Share on other sites

On ‎11‎.‎02‎.‎2017 at 13:34, Morello said:

Jag har länge velat ha en musikanläggningen i kontoret och nu är den äntligen på plats. Lite överbliven elektronik som sedan kompletterades med ett par GURU QM10.

Hittills har jag spelat i vardagsrummet när jag suttit och jobbat, men det är 20 meter bort så får man drar på rätt duktigt och det låter såklart inte så bra på 20 meters avstånd genom hela huset.

Helt sanslöst vad dessa små burkar till högtalare lirar!:app:

 

kontor-hifi.jpg

Tjusigt!! Är det de nya basarna med "vävda" koner i högtalarna?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...