Jump to content

Någon som behöver vinyl-avvänjning?


bigblue

Recommended Posts

Satt och sökte på vinyl på Google och fick upp den här sidan.

Beroendeproblem

Jag ögnade snabbt igenom inledningen och kom direkt att tänka på ett par vänner som säkert skulle behöva läggas in en vecka eller två. Men snart så insåg jag att det hela avsåg en helt annan typ av verksamhet. Men det kanske kommer att finna behov av Vinyl-avvänjning inom kort med tanke på det ökade intresset. 

Detta är inte på något satt skrivit för att förringa den verksamhet som i grunden avses - det blev bara ett par sekunders lustigt missförstånd som jag ville dela med mig av. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Okki Nokki sedan en sådär 8 år. Fungerar utmärkt. Har dock bytt till en bättre borste från Clearaudio. Ett litet uppfälltbart diskställ rekommenderas också när man kör ett gäng plattor. Även om den har en rätt så effektiv sug så låter jag plattorna lufttorka ett tag.

Jag tvättar med Tarketts Bioclean och batterivatten från Mekonomen. Bioclean är framtagen för lätt städning av bl a vinylgolv (som också finns med rillor :icon_smile_cool: , i form av "structur embossing"). Kostar ca en hundring och varar en livstid. Jag blandar 1:30. Låg lödderhalt  och inga frätande substanser eller slipmedel. Biologiskt nedbrutbar och kan/får spolas ut i avlopp, se https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://proffs.tarkett.se/sites/tarkettb2b_se/files/vib/Bioclean_SE_VIF.pdf&ved=0ahUKEwiZ0LWjj9nRAhVKDSwKHZv6BfIQFggaMAA&usg=AFQjCNEavqGiVm6p3oAMVtk2z40zWqq2ig&sig2=Uw1BYeurTQZZsB2ASsaH8w

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Jag har en Okki Nokki sedan en sådär 8 år. Fungerar utmärkt. Har dock bytt till en bättre borste från Clearaudio. Ett litet uppfälltbart diskställ rekommenderas också när man kör ett gäng plattor. Även om den har en rätt så effektiv sug så låter jag plattorna lufttorka ett tag.

Jag tvättar med Tarketts Bioclean och batterivatten från Mekonomen. Bioclean är framtagen för lätt städning av bl a vinylgolv (som också finns med rillor :icon_smile_cool: , i form av "structur embossing"). Kostar ca en hundring och varar en livstid. Jag blandar 1:30. Låg lödderhalt  och inga frätande substanser eller slipmedel. Biologiskt nedbrutbar och kan/får spolas ut i avlopp, se https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://proffs.tarkett.se/sites/tarkettb2b_se/files/vib/Bioclean_SE_VIF.pdf&ved=0ahUKEwiZ0LWjj9nRAhVKDSwKHZv6BfIQFggaMAA&usg=AFQjCNEavqGiVm6p3oAMVtk2z40zWqq2ig&sig2=Uw1BYeurTQZZsB2ASsaH8w

Jag var inne hos Veteran hifi för en tid sedan och köpte en skruv till min tonarm och då visade han en Okki Nokki där han bytt ut den stora tallriken mot en liten som han svarar till själv. Han menade att det blir bättre så, då den tvättade sidan inte landar på den smutsade tallriken.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Morello said:

Jag var inne hos Veteran hifi för en tid sedan och köpte en skruv till min tonarm och då visade han en Okki Nokki där han bytt ut den stora tallriken mot en liten som han svarar till själv. Han menade att det blir bättre så, då den tvättade sidan inte landar på den smutsade tallriken.

Gummit som sitter där är inte optimalt (för ojämn yta som säkert kan dra till sig smuts). Jag har istället funderat på att ersätts gummit med något laminatskikt som är enkelt att torka rent. Att minska radien menar jag kan ge problem dem uppsugningen om t ex skivan inte är helt plan, men det kanske funkar.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Morello said:

Låter som en smidig maskin, men gissar att den kostar sören?:o

Ja, den bekvämligheten kostar en del.

@BTS byggde en ultraljudstvätt där han kunde stacka 6-7 LP, men jag hittar inte den tråden just nu. Om man låter det föregås av en våtavtorkning så lär skivorna bli rena.

Link to comment
Share on other sites

On 23 januari 2017 at 20:57, Morello said:

Apropå vinyl - vad kör ni med för skivtvättar?

Trälim funkar kanon. Instruktionsfilm finns på youtube, men det är bara att smeta på och dra bort filmen med allt damm när det torkat!

cascol-tralim-300-ml.jpg

Bara skojade :71:
Jag sällar mig till skaran med en Audiodesk. Värd varenda krona!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2017-01-24 at 07:50, calm said:

Köper man original så är det hiskligt dyrt liksom deras borstar.

Någon som har testat med borstar från färgaffären? Det slog mig att dom är identiska storleksmässigt med undantag för det lilla dräneringshålet som ser "hemmaborrat" ut på borsten från Audiodesk. Den rullen jag hade hemma har en annan sorts fiber, men jag antar att det går att hitta rätt sort med microfiber om man letar lite!  

165_roller.jpg

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Taxmannen said:

Någon som har testat med borstar från färgaffären? Det slog mig att dom är identiska storleksmässigt med undantag för det lilla dräneringshålet som ser "hemmaborrat" ut på borsten från Audiodesk. Den rullen jag hade hemma har en annan sorts fiber, men jag antar att det går att hitta rätt sort med microfiber om man letar lite!  

165_roller.jpg

Jodå till slut hittade jag dem. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag köpte dem men sannolikt i någon proffsmålarbutik de var inte lätta att hitta. Inget av de stora byggvaruhusen hade dem. Kanske någon av dessa skulle passa?

http://www.penselgrossisten.se/rullar-byglar/mini-midiroller

Grossist som säljer till färghandeln.

Calm

Edited by calm
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jodå till slut hittade jag dem. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag köpte dem men sannolikt i någon proffsmålarbutik de var inte lätta att hitta. Inget av de stora byggvaruhusen hade dem. Kanske någon av dessa skulle passa?

http://www.penselgrossisten.se/rullar-byglar/mini-midiroller

Grossist som säljer till färghandeln.

Ja där fanns det en hel del att välja på inklusive microfiber. Jag får be den lokala färghandlaren ta hem ett gäng :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...