Jump to content

Hi Face Two


praz

Recommended Posts

Jag har skaffat ett M2Tech Hi Face Two, huvudsakligen för "radiolyssning" danska P2, BBC3 mfl. Signalen går idag från Laptop (Windows10), Hi Face Two via ckoaxialkabel  till cd-spelarens digitalingång. Datorn köres med standard inställningar.

Nu till min fråga, finns det något att vinna, i ljudkvalitet, på att välja andra inställningar i datorn och i så fall vilka, eller är det så att standard inställningarna väl motsvara nätradiosignalernas kvalitets nivå. 

/praz

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur ditt system funkar. Det jag hade tittat på först är vilket interface du har mellan datorn och dacen. Om du inte kör med ASIO eller WASAPI  (i exclusive mode) så hade jag undersökt möjligheter att prova någon av dem (även för andra digitalt material från datorn). Fördelen med båda dessa är att de tar signalen direkt till dacen (alltså förbi datorns ljudkort). Båda prioriterar dessutom ljudet på så vis att de stänger ner så mycket bakgrundskörningar som möjligt.

Hur och om detta hörs vid radiouppspelning som trots allt har begränsad upplösning är en annan femma. Jag vet inte. 

Välkommen till Euphonia :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker Bebops förslag låter fint, men kanske är svårt att genomföra? Det beror på om du kör Internetradio via ngn mjukvara son t.ex. iTunes eller JRiver? I sådana fall finns det nog en smula att vinna men det största problemet med internetradio är nog de låga bit-hastigheterna och oftast tveksamma codecs som nyttjas. Visst, det finns undantag som t.ex. Linn's radiokanaler men du bör nog hålla dig över 256kbps om du ska dra någon hörbar nytta av HiFace'n.

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Bebop, AlfaGTV; tack för förslaget, kan vara värt att prova om det sen  medför någon förbättring är ju beroende på kanalernas bit-hastigheterna som ju är högst varierande, samtidigt är det ju en möjlighet till bla direktsända koncerter.

Link to comment
Share on other sites

AlfaGTV: Huvud syftet med Hiface är att kunna omvandla USB till koaxial (dator till CDs  digitalingång) så eventuell ljudförbättring är bara bonus. Kan ju vara intressant att prova när möjlighet finns.

Bebop Jag tror att DR ligger i samma nivå, skall undersöka JRiver, i manualen nämns även något som heter FooBar som alternativ.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, praz said:

...i manualen nämns även något som heter FooBar som alternativ.

Foobar2000 är också ett kompetent program. Det tillsammans med JRiver är väl de ledande "fria" leverantörerna. Ungefär som att välja Nikon eller Canon kamera. Jag har inte full pejl på Foobar2000 men det som ibland skrivs är att det är lite krångligare att få till men det kan vara illsinnade rykten. JRiver har också en hel del andra features, framför allt bildhanterng, film och TV. 

Tekniken bakom vad gäller filhantering är densamma så ljudmässigt lär du inte höra någon skillnad. En fördel med JRiver, tycker jag, är att det finns så många användare att ta råd av. De har också ett eget interaktivt forum där man kan ställa frågor och de är duktiga på svara; de har många experter runt om i världen som bidrar.

Om man aldrig varit i närheten av Foobar2000 och JRiver (eller liknande program) så kan det vara lite trickigt att komma igång. Om du hamnar där är det bara att höra av dig här på forumet så kommer du att få lite hjälp.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Bebop said:

Jag kör SR P2 från JRiver och den går ut via WASAPI (som stöds av min dac). Oftast är det 192 kb men jag har sett att en del direktsändningar går i 256 kb.

Jag kör P2 via min takmonterade FM-antenn som är kopplad via oskarvad koaxkabel till en QUAD FM4-radio. :D Lyssnar man på P1 eller P2 låter det riktigt fint för att vara radio - takantennnen gav ett stort lyft avseende brusnivån.

Är det samma prgram på nätet som på FM-kanalen?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är samma tablå men med någon tiondels sekund fördröjning, så det går inte ha en "vanlig" radio igång samtidigt. Jag har också takantenn till min "finradio" Kenwood KT-1100 som jag använder på plan 2. Den låter rätt så mycket bättre faktiskt när det är bra utsändningar typ direkt från konserter. Framför allt är dynamiken helt annan. Däremot är den digitala utsändningen helt brusfri. Även om radion är rätt tyst så finns skillnaden där men det märks ju bara i pauser eller väldigt tysta partier i hög volym.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...