Jump to content

Tester av pickuper/nålmikrofoner


Morello

Recommended Posts

Råkade surfa på detta hyggligt seriösa pickup-test.

http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/476-audio-technica-at-oc9-mliii.htm

Om någon känner till flera seriösa tester som innefattar såväl sedvanligt lyssna-och-tyck-till jämte objektiva mätninga får ni gärna slänga in dom i denna tråden!

Något förvånad blir jag över att se så många pickuper med inadekvat VTA, vilket givetvis introducerar felatkig geometri och i detta fall excessiv distorsion vid vertikal modulation, dvs panorerade ljud kommer att bli orena samtidigt som ljud i mitten av ljudbilden inte drabbas. Därtill uppvisar några pickuper riktigt tafflig för,åga att spåra kraftig modulation.

Inte helt förvånande är Audio Technica OC9 Mk3 rena rama referens-pickupen i detta test; den briljerar verkligen på alla punkter.:app: 

 

Edited by Morello
Stavfel
Link to comment
Share on other sites

Exakt, mycket finurligt. Man söker alltså efter distorisonsminima. Det spår som ger minima ger alltså svar på vilken VTA pickupen har.

Bara jag som är förvånad över hur många pickuper som inte uppfyller VTA-standard vid gravyr?

Att Van den Hul misslyckats med detta gör mig höggradigt förvånad! :unsure: 

Problemet med pickuper som uppfyller VTA-standarden och som därmed kan anses vara riktigt dimensionerade är att pickuphuset hamnar nära själva LP'n då VTA-vinkeln är snäv.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

Jag har bläddrat i tyska tidningar ibland och de brukar ha fina tester av PU'er.

STEREO | Magazin für HiFi, High End & Musik

Tyvärr får man betala för att läsa men det kanske finns bibliotek annars som kan ha tidningarna.

Tackar för tipset, Mats! Jag ska köpa någon eller några artiklar och se om det är något matnyttigt. :app: 

Rydberg för hjälpa till med tyskan. :D:D

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Morello said:

Exakt, mycket finurligt. Man söker alltså efter distorisonsminima. Det spår som ger minima ger alltså svar på vilken VTA pickupen har.

Bara jag som är förvånad över hur många pickuper som inte uppfyller VTA-standard vid gravyr?

Att Van den Hul misslyckats med detta gör mig höggradigt förvånad! :unsure: 

Problemet med pickuper som uppfyller VTA-standarden och som därmed kan anses vara riktigt dimensionerade är att pickuphuset hamnar nära själva LP'n då VTA-vinkeln är snäv.

Ni som är bättre bevandrade i PU- världen än jag: varför är det viktigt att den ska uppfylla de föreskrivna 22 graderna. Den vinkeln kan ju ställas in på tonarmen. Viktigast är väl att hitta ett läge genom att höja/sänka tonarmen där STA ger mest välljud? Men jag har säkert missat något.

Link to comment
Share on other sites

Så kan man inte göra. Är VTA tex 28 grader (relativt pickupens hus) och du sänker armen med 6 grader för att nå 28-6=22 så kommer SRA (Stylus Rake Angle) bli fel, dvs nålen kommer att stå fel i spåret. Därtill finns risk att pickuphuset släpar i vinyeln.

 

Link to comment
Share on other sites

OK, jag lär mig nytt hela tiden. Då blir min fråga: varför är VTA viktigare än SRA? Den senare är ju ändå den vinkel som själva spetsen har i spåret. 

Om vi leker med tanken att den PU har 91 grader i spåret. På vilket sätt påverkas musikåtergivningen om det innebär att VTA är 22 eller 26 grader. 

Link to comment
Share on other sites

Felaktig VTA ger felaktig avbildning av spåret vid vertikal modulation, dvs ljud som är panorerade med kraftig distorsion även vid måttliga vinkelfel.

Den som lyssnar på mono-skivor behöver itne bekymra sig om denna parameter, men å andra sidan ger felaktig VTA ochså felaktig SRA så det går inte att isolera denna storhet.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att se att man optimerar prestandan genom att införa 3-4-5-6 % distorsion för just panorerade ljud. :D

 

Skämt åsido, ´Det skulle onekligen vara intressant att höra vad tillverkarna har att säga om det hela.

Notera dock att såväl Ortofon som AT med flera följer standarden och pickuperna presterar också bra i detta avseende (vertikal modulation)

Link to comment
Share on other sites

Ja, Hi-Fi World brukar göra bra och nyktra tester.

 

Men var i artikeln ser jag VTA-mätningen. Missar även slutsatsen att den är en referenspickup i testet, och att så många pickuper inte har rätt VTA. Får jag upp fel test?

 

Min erfarenhet är att de flesta pickuper har rätt förhållande mellan VTA och SRA. Och att man enkelt får till den viktigaste parametern SRA utan att pickupen varken släpar i skivan, eller att armen avviker speciellt mycket från ett horisontellt läge. Har även hört att inte alla följer en VTA standard vid gravyr, utan att det slarvas en del. Dessutom är ju skivor olika tjocka. Vilket många armtillverkare har löst med VTA-justering on the fly

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Morello said:

Bara jag som är förvånad över hur många pickuper som inte uppfyller VTA-standard vid gravyr?

Jag är inte förvånad och tycker inte man kan se det som en standard eller ens praxis. Det låser ju en pu-konstruktör i en lång rad variabler, från nålslipning, nålinfästning, nålarmens mått form o material, kompliansens utformning, spolarnas geometri osv.

Men du har en mycket bra poäng i att en pu-tillverkare ska ange hur pickupen ska monteras. Om de inte gör det så är det väldigt dålig konsumentinformation om man avviker från rak montering. Väldigt få mäter varken VTA eller SRA, de monterar pu och på sin höjd tonarm med laser. Därefter drunknar VTA i både zenit och azimut-inställning.

Link to comment
Share on other sites

Mja,  så vitt jag försått saken är skivorna alltid graverade med cirka 22 graders VTA (+/- en viss tolerans), så det blir svårt för att inte säga omöjligt att argumentera för en avsevärt större vinkel då detta medför excessiv distorsion vid vertikal modulation. 

Testet som hifiworld gjort visar tydligt hur distorsionen och VTA korrelerar  - teori och praktik går hand i hand. :app:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Morello said:

Mja,  så vitt jag försått saken är skivorna alltid graverade med cirka 22 graders VTA (+/- en viss tolerans)

Ja, ok, då är jag med dig. Helt rätt.

Ofta avser man VTA och SRA enligt den här bilden:

pic-42-.jpg

Men det du strikt menar är skärverktygets vinkel.

För att göra en lång historia kort: givetvis ska en normal montering göra att nålslipningens vinkel är anpassad för skärverktygets vta. Jag håller helt med om det.

Link to comment
Share on other sites

Har Ortofons och Neumans skärverktyg exakt samma skärvinkel tro. :Thinking: Det borde de i och för sig ha om det finns en standard för detta. Men vad jag kan erinra mig från bilder så har de betydligt störra SRA än strax över 90 grader, men det kan vara en felobservation.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Taxmannen said:

Den som önskar fördjupa sig i ämnet och teorin bakom HiFi-Worlds test rekommenderas att läsa denna artikel från Audio, Mars 1981:

Mycket bra artikel som tillkom när det hände mycket inom vinylutvecklingsindustrin :)

Man ser hur svårt det är att ge vattentäta råd när det finns en sådan spridning i både skärhuvud och skärdiamant (exvis vertical cutting angle och cutter rake angle), där det finns en variation både över tid, mellan tillverkare och mellan de som monterat verktygen.
Jag tycker man börjar montera sin pu med vågrät tonarm. Om man vill gå vidare så är en metod att plåta SRA med ett mikroskop och försöka hitta 92 grader. Ett annat sätt är IMD-mätning med UATLP...  :icon_smile_cool:

Fig 5 visar ett exempel som man känner igen, där effekten i princip bara sker i basområdet.
 

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt mäta men mina kunskaper om spektrumanalysatorfunktionen i oscilloskopet räcker nog inte riktigt till - jag får inga vettiga värden (alternativt feltolkar jag dem) hur jag än bär mig åt och ändrar VTA :(

någon som gör den typen av mätning och lyckats få ut något vettigt?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Morello said:

Är det distorsion som funktion av VTA till  mäta?

Spår 9 på Analogue Productions testskiva innehåller en 60Hz- och en 4kHz-ton i förhållandet 4:1 som skall kunna användas för att justera in VTA med en spektrumanalysator (som kan visa IMD) men jag lyckas som sagt inte riktigt få till det så att jag får några vettiga resultat med mitt relativt enkla oscilloskop.

Jag får fram följande bild och kan med hjälp av VTA-justeringen förändra det inbördes förhållandet mellan höjderna på de två frekvenstopparna och optimera för 4.1, men om det genererar distorsion när det inte är optimalt inställt så tycker jag att det borde uppstå fler synliga toppar vid andra frekvenser!? 

141_vta.jpg 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...