Adagio Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 I många år har jag provat olika underlag till min Kuzma stabiS. Det vet ni som hängt med ett tag. Jag har provat Sten(granit) MDF, björkplywood i olika tjocklek/lager, glas, tjock akryl, mahogny, ek, bambu mm. Kombinationer av dessa i olika sandwichmaterial. Det enda jag hittils inte provat (konstigt nog) är Kuzmas egen rock maple hylla. Dels för att jag varit sugen på maple shades hylla och ärligt för att jag varit lite snål, den är ju inte jättefet och påminner på bilder lite om en vanlig ostbricka. Hur det nu kom sig letade sig iaf en ostbricka hit idag. Hmm..... det är ju väldigt fin finish på den, detaljer i arbetet avslöjar att det inte rör sig om en vanlig skärbräda direkt. Perfekt planhet, oklanderlig yta. Snygga faser! T.o.m små hål där spelaren ska "landa" OK förväntningarna var inte på topp, vis av erfarenheter skulle ljudet med all sannolikhet ändras en smula men brister o fel skulle säkert dyka upp. Quote
Adagio Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 Monterad o klar, all systems check! Clear to take off! Först ut Neil Young Harvest : Hej luft! Hejdå små resonanser i rösten, bättre mer naturtrogen klang iså väl instrument som röster. Gitarren låter både från lådan och strängarna, innan var det lite plinkit och tunnt och i ärlighetens namn mest strängljud. Jaha då kommer väl basen färgas som det gjorde med mahogny förstås.... men icke. Sitter förvånad och lyssnar på hela skivan, små skrälliga ljud jag tidigare trott varit sliten skiva är i vissa lägen borta. Mer detaljer, mer luft precis som med björkplywood men med tyngd och färg..... nästa skiva blir klassisk musik. En Philips Edward Grieg Peer Gynt Gewandhausorchester Leipzig: OOJJ!, WOW!!! Jag har gillat denna men ibland har den skurit sig ack så lite speciellt sången, men icke! Konstigt spelar jättehögt, denna skiva har haft fin klang men jag har aldrig upplevt den som luftig, en annan skum sah, de där ekona från spelåret brevid som jag är så vad att höre precis innan styckena startar är nästan ohörbara trots rekordvolym? En närmre bild, trevligt! Quote
Adagio Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 (edited) Nästa skiva blir Laudate II med Drottningholms barockensemble och Uppsala Akademiska kammarkör: -här grötar det inte ihop sig. Alla stämmor i såväl sopran som tenorer, barriton och basar förmedlas som självklara separata enheter i en helhet. Lätt att hänga med instrumenten som har en helt ny klang för mig. Inget färgas på ett övernaturligt sätt ej heller saknas färg, tyngd och klangrikedom. Slutsats så här långt: Ok min resa har varit mycket lång, inte så dyrköpt (hrmm) men lärorik och nu uppskattar jag denna lösning så mycket. Jag slipper undra över hur det ev skulle kunna bli bättre med den ena eller andra lösningen, Franc Kuzma har suttit på den hela tiden!!!! kanske dags att ge sig helt och sikta in sig på nästa Pickup i for av en Kuzma samt en Ebony Clamp. Vadå? Varje Kuzma-komponent har ju lyft denna spelare till nästa nivå, varje gång. Låter jag lyrisk? Inget mot hur jag känner mig, kan jag lova. Tack Franc för dina skapelser. Edited January 19, 2017 by Adagio Quote
Morello Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Något som är kul när man gör vinylexperiemtn är att spela in före och efter en justering etc. Jag gjorde några sådana experiemnt på ett annat forum. Bland annat flyttade jag hela tonarmen mellan två maskiner - en person gjorde en adekvat analys; vederbörande noterade att det ena maskinen nog gick något, något litet fortare. Vederbörande hade rätt och det hela kunde enkelt verifieras med testskiva jämte AP system one. Det kallar jag vaket öra. Notera alltså att vederbörande inte bara hörde skillnad utan de facto kunde peka på exakt orsak! (Tror det rörde sig om en proecent eller så) Du är inte sugen på att spela in olika underlag och låta kamraterna här i kanalen lyssna? Jag tänkte spela en något spår själv nu när min DDX-1000 + SME3009 är färdigrenoverad och hyggligt intrimmad. Satt med testskivoa och mätappartur härom kvällen. Quote
calm Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 18 minutes ago, Adagio said: Nästa skiva blir Laudate II med Drottningholms barockensemble och Uppsala Akademiska kammarkör: -här grötar det inte ihop sig. Alla stämmor i såväl sopran som tenorer, barriton och basar förmedlas som självklara separata enheter i en helhet. Lätt att hänga med instrumenten som har en helt ny klang för mig. Inget färgas på ett övernaturligt sätt ej heller saknas färg, tyngd och klangrikedom. Slutsats så här långt: Ok min resa har varit mycket lång, inte så dyrköpt (hrmm) men lärorik och nu uppskattar jag denna lösning så mycket. Jag slipper undra över hur det ev skulle kunna bli bättre med den ena eller andra lösningen, Franc Kuzma har suttit på den hela tiden!!!! kanske dags att ge sig helt och sikta in sig på nästa Pickup i for av en Kuzma samt en Ebony Clamp. Vadå? Varje Kuzma-komponent har ju lyft denna spelare till nästa nivå, varje gång. Låter jag lyrisk? Inget mot hur jag känner mig, kan jag lova. Tack Franc för dina skapelser. Grattis! Roligt när allt faller på plats och hatten av för herr Kuzma och hans ingenjörskonst. De kluriga uppfinnarna vet vad de gör! Calm Quote
A/Wing. Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Grattis Adagio ser ju riktigt läckert ut fin finish låter det lika bra som det ser ut så förstår jag att du är lycklig. Quote
Apexorca Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 1 hour ago, Morello said: Något som är kul när man gör vinylexperiemtn är att spela in före och efter en justering etc. Jag gjorde några sådana experiemnt på ett annat forum. Bland annat flyttade jag hela tonarmen mellan två maskiner - en person gjorde en adekvat analys; vederbörande noterade att det ena maskinen nog gick något, något litet fortare. Vederbörande hade rätt och det hela kunde enkelt verifieras med testskiva jämte AP system one. Det kallar jag vaket öra. Notera alltså att vederbörande inte bara hörde skillnad utan de facto kunde peka på exakt orsak! (Tror det rörde sig om en proecent eller så) Grymt. Duktiga lyssnare kan lita på sina öron. Quote
Apexorca Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Jag är av den uppfattningen att man skall hålla sig rätt mycket till högtalarkonstruktörens idéer. Vilken arm och puppa används av konstruktören när han utvecklar spelaren. Vad står den på. Mm, mm. Jag tror på synergieffekterna och att det blir mer prisvärt än om man skall labbs själv med det. Men jag säger inte att det alltid är så, bara en bra tumregel. Så dina resultat är logiska Adagio. Jag vet hur roligt det är när man känner att något träffar mitt i köttet. Gläds med dig. Verkligen roligt. Grattis. Quote
byZan Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Har du tid att ta emot ett grattis till så får du det här?! Gillar ”skiten" som står under spelaren och glänser också /byZan Quote
Morello Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 1 hour ago, Apexorca said: Grymt. Duktiga lyssnare kan lita på sina öron. Precis och därför behöver duktiga lyssnare inte ögonen att se med utan förespråkar blindtest. A/Wing. 1 Quote
Apexorca Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 (edited) Jaha. Bra att veta. Jag pratar sällan med så bra lyssnare. Då kan man ju komma på att man hört fel. Edited January 19, 2017 by Apexorca Quote
UffeZ Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 5 hours ago, byZan said: Gillar ”skiten" som står under spelaren och glänser också /byZan Så här såg det ut från början. Det är PAC som har tagit bilden. Adagio 1 Quote
Adagio Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 Halloj! Tack för alla glada gratulationer. tänk att en liten träbit kan ändra något så fundamentalt. Har faktiskt ägnat kvällen åt lyssning efter middag och lite jobb med en hifikompis tillika vår revisor. Vi har suttit å spisat skivor i ett sträck tills nu. Ni känner ju alla till den där grymma känslan när nästa pusselbit trillat på plats. visst vore det intressant att spela in. Men det är ändå förhållandevis omständigt att montera ner och lufta bort spelare, slänga upp nästa hylla och väga av, montera spelare bara för att spela in. nä det orkar jag inte, vill bara lyssna nu o framöver ett tag! godnatt, nu tror jag att jag tyvärr måste gå å knyta mig, eller kanske bara en till....... Quote
Taxmannen Posted January 21, 2017 Posted January 21, 2017 Hyllan ser ju som sagt inte så märkvärdig ut och något som skulle vara ganska enkelt att göra själv utan alltför avancerad verktygspark. tror du att det är träslaget eller formen eller kombinationen som är "grejen" med denna hylla? Quote
Adagio Posted January 21, 2017 Author Posted January 21, 2017 (edited) Jag har ju som sagt provat en mångfald av olika material. Lönn är ju något som defacto lovordas av fler tillverkare. Fenite Elemente bl.a vill jag minnas. Maple Shade mfl. formen är nog bara för att matcha spelaren. Dock bryter den upp resonanser pga av sin asymmetri. Det faktum att den har ett hål är mest praktiskt men kan även ha viss effekt. Den är inte så tung, den är inte död om man knackar på den, men kombinationen av hårdhet, seghet, hur porer och fibrer är skapade i just lönn och i detta fall långsamtväxande bergslönn har nog bytedelse för hur den dränerar och distribuerar energi. det den lyckas med gör inget av de andra jag hittills provat på samma konsekventa sätt genom alla register. Man blir glad när den sista pusselbiten faller på plats, det är som när man plötsligt "ser" ett sådant där hologram i en dold 3D bild. Edited January 22, 2017 by Adagio Bjorn W 1 Quote
calle_jr Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Trevligt. Har den konsoler också eller har du bara lagt den på dina gamla konsoler? Quote
Apexorca Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Det är intressant detta med hur underlaget påverkar spelaren (annan electronik också får den delen). Så klart har det med resonanser och vibrationer att göra. Det verkar som att olika spelare påverkas olika av olika material. Inte så konstigt heter egentligen. Allt hänger säkert ihop med spelarens egna resonsfrekvenser och att det på något vis hjälps eller själps av olika underlag När man har mycket duktiga och seriösa och tillverkare som tex Her Kuzma så utvecklar och avlyssnar han säkert på ett standardiserat sätt. Så gör i alla fall Helmut Brinkmann och jag kan tänka mig att Kuzma gör så också. Vet ni om det är så? Det är säkert smart att ställa spelaren på liknande eller samma sätt som Kuzma själv gör för att maximera prestandan. Quote
Adagio Posted January 22, 2017 Author Posted January 22, 2017 (edited) 3 hours ago, calle_jr said: Trevligt. Har den konsoler också eller har du bara lagt den på dina gamla konsoler? Nej den får vila på den gamla akryl/aluminium-konsolen. Den har visar sig väldigt stabil. En liten förändring som jag gjorde redan med det förra underlaget, på Francs inrådan var det att eliminera alla fjädrande mellanlägg. Nu står hyllan på soundcare fötter. Dvs helt stum koppling. Enl Franc ska denna spelare inte ha ett fjädrande system meningen är att flytta upp resonanspunkten långt över de kritiska nivåerna, dvs spelarens och armens egenresonanser. Han rekommenderade inga fjädrande system som inte kan komma ner i nivåer under 3Hz. Mellan 6-15Hz är det väldigt kritiskt. I övre spektrum löser spelaren det själv. kan vara därför jag upplevt problem med andra hyllor, där jag satsat på massa och vikt. Denna väger bara ca 4kg och fungerar särdeles problemfritt. Edited January 22, 2017 by Adagio Quote
Adagio Posted January 22, 2017 Author Posted January 22, 2017 2 hours ago, Apexorca said: Det är intressant detta med hur underlaget påverkar spelaren (annan electronik också får den delen). Så klart har det med resonanser och vibrationer att göra. Det verkar som att olika spelare påverkas olika av olika material. Inte så konstigt heter egentligen. Allt hänger säkert ihop med spelarens egna resonsfrekvenser och att det på något vis hjälps eller själps av olika underlag När man har mycket duktiga och seriösa och tillverkare som tex Her Kuzma så utvecklar och avlyssnar han säkert på ett standardiserat sätt. Så gör i alla fall Helmut Brinkmann och jag kan tänka mig att Kuzma gör så också. Vet ni om det är så? Det är säkert smart att ställa spelaren på liknande eller samma sätt som Kuzma själv gör för att maximera prestandan. Ja, man ska nog lyssna på konstruktören i första hand. Olika material i spelaren samt dess konstruktiinsfilosofi avgör nog vilka material som fungerar bäst ihop med just den. Därför kan man nog säga att det inte finns lösningar som passar alla spelare. visst kan preferenser spela in, men ändå. Att ge generella råd baserat på sin egen spelare är nog att göra folk en björntjänst. Såvida det inte är samma spelare som det frågad om. Brinkman ska ju stå på sten, inte vilken sten som helst. Project förespråkar mdf. linn o rega lätta hyllor typ Ikea lack. Kuzma lönn i olika tjocklekar beroende på spelare. Dessa är bara några av de spelare som jag tycker mig se en tydlig rekommendation från och de är alla väldigt olika i sin konstruktion och sina materialval. Det hela verkar inte handla så mycket om isolering, snarare distribution av energi. Quote
calle_jr Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Det Kuzma syftar på är förstärkningar när man har flera fjädrande system som är kopplade: golv + rack + hyllplan + drivverk + pu/tonarm. Här är fjädring/dämpning tricky, och högrisk att man sabbar nyttosignalen. Risken med stum koppling hela vägen är feedback. Ganska svårt att undvika det helt såvida man inte avisolerar nånstans på vägen. Jag tror inte det är bra med tonarmar som är så dämpade att de helt avisolerar feedback, eftersom de då också påverkar nyttosignalen. Materialvalet i hyllplanet anser jag kommer långt ner på listan, när man har fått ordning på ovanstående. Det kan göra en hel del skillnad, men inte primärt och det är väldigt geometriberoende. Hyllans mått påverkar både i kvadrat och kubik, vilket innebär att detta är minst lika avgörande som exvis materialets täthet och elasticitet. Rydberg, YYZ and Adagio 3 Quote
YYZ Posted January 28, 2017 Posted January 28, 2017 Min spelare Transrotor Fat Bob trivs inte alls med ökad massa under spelaren, varken med trä eller sten placerat på sandfylld Solid Tech Duo. Suger musten ur ljudet. Ska inom kort testa med Avid plattform som har viss mjuk koppling med fötter i sorbothane. I jämförelse med andra mer insatta i ämnet så skjuter jag från höften, men det är spännande att testa lite för att höra var man kan hamna. Ska ta det nya testet i samband med att min nya phonokabel Furutech Ag-12 anländer. Quote
Adagio Posted January 29, 2017 Author Posted January 29, 2017 On 2017-01-19 at 23:43, UffeZ said: Så här såg det ut från början. Det är PAC som har tagit bilden. Nice! Det är något väldigt speciellt med dessa JJ, en elegant stil från en annan tid. Art deco kanske? Jag är väldigt nöjd med mitt försteg även om jag moddat det lite.kabelnörd som man är, 5N Silver och 7N koppar solid core, Cryobehandlad i bomull har fått ersätta internkablaget. Sen smackade jag dit en volymkontroll med fasta lägen i stället för den blåa ALPSen som inte hade den bästa kanalseparationen och balansen. Dessutom hade den börjat skrapa. Smorde iofs med Craigs smörja för pottar vilket fungerade mycket bra. Dock hade den inte en suck mot denna lösning. På bilden ser man också de grymma z-foil motstånden! Kilgore 1 Quote
Adagio Posted January 29, 2017 Author Posted January 29, 2017 14 hours ago, YYZ said: Min spelare Transrotor Fat Bob trivs inte alls med ökad massa under spelaren, varken med trä eller sten placerat på sandfylld Solid Tech Duo. Suger musten ur ljudet. Ska inom kort testa med Avid plattform som har viss mjuk koppling med fötter i sorbothane. I jämförelse med andra mer insatta i ämnet så skjuter jag från höften, men det är spännande att testa lite för att höra var man kan hamna. Ska ta det nya testet i samband med att min nya phonokabel Furutech Ag-12 anländer. Nej, det finns ingen given kombo/lösning som är generell. Jag tror som sagt att man ska lyssna på konstruktören om man villhitta rätt från början. Quote
YYZ Posted January 29, 2017 Posted January 29, 2017 Jag har tidigare frågat Transrotor om rekommendation, men tyvärr ingen återkoppling. Quote
Apexorca Posted January 29, 2017 Posted January 29, 2017 1 hour ago, Adagio said: Nej, det finns ingen given kombo/lösning som är generell. Jag tror som sagt att man ska lyssna på konstruktören om man villhitta rätt från början. Tveklöst tycker jag. Quote
Morello Posted January 29, 2017 Posted January 29, 2017 Denna tråd inspirerar mig att göra ett experiment: Jag ska spela in en låt från någon noga utvalp LP och sedan flytta runt spelaren mellan olika underlag och sedan får ni lyssna utan facit vid hand. Ska vi testa : ekgolvet i arbetsrummet, skrivbordet i samma rum och kanske diabas-bänken i köket (som råkar ligga vägg i vägg med arbetsrummet, varför kabeln torde räcka? Quote
Adagio Posted January 29, 2017 Author Posted January 29, 2017 Trevligt/seriöst initiativ! Är mickro seikon flytande eller stum? Kan tänka mig att skilnaden på olika underlag är större/mer kritisk med stum plint. Quote
Morello Posted January 29, 2017 Posted January 29, 2017 Micron har fjäder och dämpning i de tre "tornen". Quote
Adagio Posted January 30, 2017 Author Posted January 30, 2017 (edited) Då är den säkert inte lika benägen att påverkas av olika underlag, tror jag. Min Kuzma är lite baltig att flytta/lyfta. Varje gång måste jag försiktigt lyfta av Två st tallrikar och sedan lyft bort motor och spelare separat, varje gång måste jag sedan möta och ställa in hastigheten eftersom man sällan hittar exakt avstånd mellan motor och plint. Så jag drar mig för detta nu när jag äntligen hittat ett underlag utan akilleshälar. Edited January 30, 2017 by Adagio Tjocka tummar Quote
Recommended Posts