Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag prenumererar på tyska STEREO. I senaste 2/2017 redovisas en del siffror för England och Tyskland som jag tycker är lite småintressanta. Här en sammanfattning...

England

• För första gången passerade nyförsäljningen av vinyl nerladdning under Decembers första försäljningsvecka (i värde). 2,4 milj £ mot 2,1 milj £
  • Motsvarande period 2015 var 1,2 för vinyl och 4,4 för nerladdning
  • Om  man ser till antal album så motsvarar siffrorna för samma vecka (2016) 120,000 LP och 295,000 nedladdade album
  • Bland de som köpte både nerladdade filer och fysiskt vinylalbum så hade 48 % inte spelat sina vinyl-varianter och 7% av dessa ägde inte ens en skivspelare.
  • De som köpte flest nya LP finns inom åldersgruppen 25-34 år.
  • Några siffror för övriga media i England  redovisas inte

Tyskland

Här kan jag jämföra med tidigare nummer och då ser det ut som följer för 2015/2016 (första halvåret):

• Nerladdning 18% / 14%
  • Streaming 13% / 24%
  • Musik-DVD 4% / 3%
  • Vinyl 3% / 4%
  • CD 61% / 52%
  • Nya skivspelare 80,000 / 95,000 (prognos) eller 15 millioner € / 20 millioner €

Fritt fram för analyser. Vad som är klart är att streaming ökar kraftigt men procentuell ökar vinyl än mer. CD-försäljningen kryper också nedåt men dess död är betydligt överdriven, i vart fall i Tyskland. Marknadsandelen är så pass stor att det lär säkert komma fler cd-spelare. I samma nummer testar man passande nog 4 nya i segmentet € 3,800 - € 5,000 och nyhetssidan visar 2 nya toppspelare från Esoteric och en från Marantz . I tidningens sammanställning redovisas ca 100 tillgängliga CD-spelare :o. Så varifrån kommer ryktet om CD-skivans död? :Thinking:

Nerladdningen minskar också vilket är föga förvånande. Det kostar ju mer än en CD som dessutom är en säker backup och kan säljas, vilket är svårare och t o m olagligt för nerladdade filer (om inte köparen tillhör familjen eller närmsta vänkrets). I Norden är den än värre. Måste vara jobbigt för våra butiker att argumentera för dacar som klarar högupplösta filer men där de stora skivbolagen förnekar oss ladda upp motsvarande filer.

I Sverige inbillar jag mig att streaming är ännu större och att det säljs färre CD-skivor... bara en känsla.