Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har länge brottats med frågan kring akustiken. Jag vet ju hur mycket den påverkar återgivningen, ändå har jag inte förmått mig att köpa riktiga diffusorer pga av den visuella impact det skulle ha i rummet. Mätningar visar att jag har mycket små problem i basområdet, så små variationer att snarare bidrar till ljudet än fördärvar något. Vi testade att EQ till ljudet när vi mätte och jag föredrog det oEQade ljudet.

I nedre mellanregistret finns en något för lång efterklang annars ser det förvånansvärt jämt och homogent ut. Ändå har det hela tiden funnits en gnagande tanke. För några veckor sedan var jag såååå nära att köpa begagnade Svanå paneler men ångrade mig i sista stund, dels pga av kostnaden, jag vet att det ändå är en relevant kostnad för den effekt de har men även på grund av det osäkra visuella inslaget. 

En god hifi-vän frågade om jag ändå inte skulle prova lite gröna växter, Bernt hade ju skrivit på något av forumen om sina positiva resultat.

Tanken låg där, hmm hur många foton hade jag inte sett med magnepan i sällskap med gröna växter, trivseln skulle öka, luftkvaliteten också. Hur fel kan det bli? För en bråkdel införskaffades då dessa::IMG_1491.jpg

Edited by Adagio
Posted

IMG_1493.jpgJag var nogran med att placera dom så att "stocken" hamnade rakt bakom mellanregistret, för att ta upp mer direkt, bakåtstrålande energi. Diskantbandet hamnar också i bladverket. Det var inte helt lätt att välja växt, jag ville få ungefär likvärdig symmetri samt höjd, likaså skulle växten vara jämnbred. Bladen skulle vara lite massiva för att kunna rikta och absorbera lite.

Posted

Jag kan säga att detta gav rejäl mersmak. Hela registret blev mer homogent, mer vilsamt för öronen. Även om man kramar på rejält finns inte den hårdhet som ibland gjorde sig påmind kvar. Väldigt njutbart. Utan att tappa något finns det bara vinster med denna möblering. Jag kommer nog köpa fler växter. Djungel-lyssning!

Posted

Har du placerat växterna så att de står där högtararen "speglar sig" i väggen, sett från lyssningsplats. Det kan ju lätt bli en annan del av väggen än vad man först tror.
Jag tog hjälp av en spegel för att ta reda på var på väggen den lyssningsplats-riktade reflexen uppstår.

Posted

Jag tänkte sprida och dämpa redan innan reflexen. Så växterna står i rät vinkel bakom mellanregisterbandet. Antar att de då tar studsen från diskanten på vägen ut.

Posted
1 hour ago, Adagio said:

IMG_1493.jpgJag var nogran med att placera dom så att "stocken" hamnade rakt bakom mellanregistret, för att ta upp mer direkt, bakåtstrålande energi. Diskantbandet hamnar också i bladverket. Det var inte helt lätt att välja växt, jag ville få ungefär likvärdig symmetri samt höjd, likaså skulle växten vara jämnbred. Bladen skulle vara lite massiva för att kunna rikta och absorbera lite.

Ser trevligt ut det där Adagio.

Det ser ut som äkta växter då får du sköta dom väl så dom inte börjar tappa bladen:icon_smile_cool: det är ju mörkt vid den här årstiden 

Men du har kanske bra ljusinsläpp i rummet och gröna fingrar.

Men kul när det funkar med ljudet och blommorna gör jobbet med akustiken:thumbsup:

Posted

Ja det blev riktiga blomster, förvisso är det ett mycket ljust rum, men såhär års borde jag nog skaffa ett par bra lampor till dom. Det ska tydligen vara rätt tacksamma rackare, de står ju bakom panelerna så det blir bara indirekt ljus, något de faktiskt föredrar. Men det blir lite pyssel. Jag lyckades aldeles särdeles bra med aloevera i fönstren i detta rum.

Posted
On 1/17/2017 at 13:52, Adagio said:

För en bråkdel införskaffades då dessa

Hehehe :D

Vilken botanist. Han vet inte ens vad växterna heter :D

Hur många par såna ska du nu införskaffa per år?

Jag fick också inrådan att skaffa ormbunkar. De överlevde tre veckor.

Posted

Jag gillar utmaningen, tror de överlevt i ca en månad med ett helt gäng nya blad. Har faktiskt snurrat lite då o då. Fick rådet att vattna MYCKET sparsamt. Det är som vanligt lättare att varna ihjäl något än tvärtom. Iaf inomhus.

blev sugen på fler gröna kompisar.....