Jump to content

Lyssningsrummet per 2017-01-14


Strmbrg

Recommended Posts

En riktigt bekväm vippfåtölj, med smal rygg i huvudhöjd. Mycket smalare än det ser ut på denna bild. Detta för att jag störs av de extremt tidiga reflexerna som höga ryggar kan ge.
Blommer'a är från IKEA och inte särskilt äkta. De bidrar på flera sätt: en trevligare vy, med mera djupkänsla samt en viss diffusion.

Lyssnar numera till typ 100% via Spotify. Kör man digitalt rätt in i en bra DAC, så kan åtminstone inte jag förnimma någon hörbar skillnad mot CD. Har fastnat för Reference Recordings, Delos och Telarc. De senare två bör dock vara gjorda på åttio- nittiotalet för att kvalificera sig...

DSCF2335b8038.jpg

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Det där beror väl lite på hur man mäter.

Mäter jag avståndet mellan mittlinjerna på högtalarna så blir det ju en ganska spetsig triangel. Eftersom diskanten till stor del är vad som i praktiken ger riktingsverkan, så blir dock ljudpanoramat inte alls snävt. Med såna här stora strålande ytor som dessa högtalare har, så blir det ju hyfsat mycket närfält även på större avstånd.

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Jo så är det väl. Sitter själv ca 4 meter bort men då är högtalarna lite bredare isär jämfört med din uppställning. Jag har också diskanterna utåt men 3.7, till skillnad mot föregångaren 3.6, sägs låta bättre med diskanterna inåt. Inte förvånad att Apex hört dem så i flera fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag har som sagt inte idats undersöka skillnaden mellan "utåt" och "inåt".                

Jag är lite orolig för att jag skulle bli nipprig om jag testade: "Å ena sidan förbättras den och den parametern, samtidigt som det och det blir lite sämre...". Jag känner mina brister och minns hur jag förr om åren höll på i evigheter med att flytta högtalare utan att nånsin lyckas hitta det läge som ur alla aspekter blev det bästa.

Däremot tror jag att det kan vara värt att vara noggrann med vinkeln på själva skärmen i förhållande till lyssningsplatsen. Tillverkaren menar ju att diskanten skall ha aningen längre avstånd till höronen än det övriga membranet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Däremot tror jag att det kan vara värt att vara noggrann med vinkeln på själva skärmen i förhållande till lyssningsplatsen. Tillverkaren menar ju att diskanten skall ha aningen längre avstånd till höronen än det övriga membranet.

Jag har dem också något utvinklade, diskanterna möts strax bakom huvudet, men i min manual rekommenderar de att de skall vinklas direkt mot lyssnaren. I manualen till mina 3.6 stod det däremot att diskanbanden skulle ha något längre avstånd till lyssnaren än basmembranet.

Link to comment
Share on other sites

Klarheten, eller kanske snarare "verkligheten" blir enastående med en avvägd baffelvinkling.

Jag spisar nästan uteslutande "klassiskt" och jazz, dvs sådan musik som det är ganska lätt att avgöra realism-graden hos. Jag kan lätt avgöra när det låter "fel" och när det låter någorlunda "rätt" med dylik musik. Förvisso är flertalet inspelningar ganska tveksamma, så det kan lätt bli att jag tillskriver anläggningen skulden när det i själva verket är inspelningen som låter tjock eller skrällig eller fnisslig.

Link to comment
Share on other sites

Det är värt att prova! Jag har ju 3.7 också. Det första året lät det bättre med diskanterna på utsidan, första halvåret, innan baselementen spelats in behövde jag lasta diskanterna med motstånd. Nu däremot föredrar jag diskanterna på insidan.

Diskanter på utsidan: stort och brett ljud, luftigt och maffigt. En känsla av att vara "här".

Diskanter på insidan: Då beter sig högtalaren mer som en vanlig högtalare. Djupare ljudbild mer mer fysik tyngd och slam. Till en början lite förkrympt men sen inser man att det är mer kontroll. Ger en känsla av att musiken är "där".

smaksak mao.

jag provade fö att diffusera med växter bakom precis som du. Jag var inne på diffusorer men kunde aldrig förmå mig att köpa dessa. Det skulle bli svårt att få till det snyggt i mina ögon. Men djäklar vilken skillnad det blev. Jag kör med ganska massiva klängerväxter (gullrankan) som slingrar sig med stora ganska massiva blad runt en sådan där kokkosfiber-pinne.

mellanregistret tog ett rejält kliv fram i både tyngd och balans. Jag upplevde att jag utan några problem kunde spela mycket högre. Det bästa är dock klangbalansen som infann sig,

Link to comment
Share on other sites

Med diskanterna inåt, så blir väl avståndet mellan dem runt 1,5 meter. Det känner jag mig ganska skeptisk till att det skall bli bra. Men, visst, prova kan man ju alltid. Dock är mina kablar av typen EKK, dvs styva som kopparrör nästan. Nä, det får nog vara som det är.

Jag vet att jag ALDRIG kunnat säga tvärsäkert att det ena eller det andra bara är bättre eller bara sämre. Det har ALLTID varit så att jag upplevt både förbättringar OCH försämringar när jag hållt på och "fipplat".

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Strmbrg said:

Med diskanterna inåt, så blir väl avståndet mellan dem runt 1,5 meter. Det känner jag mig ganska skeptisk till att det skall bli bra.

Med tanke på att ditt rum är så smalt gissar jag att det funkar bäst med diskanterna utåt, kan nog bli väldigt smal ljudbild annars.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Adagio said:

Det är värt att prova! Jag har ju 3.7 också. Det första året lät det bättre med diskanterna på utsidan, första halvåret, innan baselementen spelats in behövde jag lasta diskanterna med motstånd. Nu däremot föredrar jag diskanterna på insidan.

Diskanter på utsidan: stort och brett ljud, luftigt och maffigt. En känsla av att vara "här".

Diskanter på insidan: Då beter sig högtalaren mer som en vanlig högtalare. Djupare ljudbild mer mer fysik tyngd och slam. Till en början lite förkrympt men sen inser man att det är mer kontroll. Ger en känsla av att musiken är "där".

 

Får nog ta mig i kragen och prova med diskanterna inåt och vinklade direkt mot lyssningsplatsen då det är så det rekommenderas att de skall ställas upp. 3.6 såg man dock oftast med tweeters out och 5 - 10 graders in eller utvinkling beroende på diskanternas placering.

Diffusering bakom panelerna är ett säkert kort. Växter eller varför inte ett par Sallie från SoundLab som jag gissar fungerar på liknande sätt..

 

accessory-img.png

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hasse said:

Får nog ta mig i kragen och prova med diskanterna inåt och vinklade direkt mot lyssningsplatsen då det är så det rekommenderas att de skall ställas upp. 3.6 såg man dock oftast med tweeters out och 5 - 10 graders in eller utvinkling beroende på diskanternas placering.

Diffusering bakom panelerna är ett säkert kort. Växter eller varför inte ett par Sallie från SoundLab som jag gissar fungerar på liknande sätt..

 

accessory-img.png

Detta är inte en diffusorer utan en absorbent. På nått sätt tycker jag man dödar idéen med dipol-högtalare om man dämpar bort all bakåtstrålande ljud - principen är ju sådan! Nästan 2200 dollares för två stycken kan ju mätas med flera andra produkter där t.ex. Akustikmiljö har absorbenter för en bråkdel och SMT har (riktiga) diffusorer för mindre pengar.

Link to comment
Share on other sites

Vissa menar ju ungefär följande beträffande dipoler:

1 De ger en konstgjord "extra efterklang".

2 Denna efterklang måste dämpas bort.

Om man roar sig med att ställa sig bakom en konventionell lådhögtalare och lyssna, så är det ju inte precis tyst där. Det är sannolikt ett betydligt diskantfattigare ljud man hör, men toner med lägre frekvens än diskant hörs ungefär likdana bakom högtalaren som framför den. Vad betyder då det?

Jo, att en lådhögtalare skickar - precis som dipolen - en massa ljud bakåt, som reflekteras tillbaks in i rummet. De väsentliga skillnaderna är:

1: Det bakåtriktade ljudet från lådhögtalaren har en helt annan tonkurva än direktljudet. Bakåtljudet från dipolen är mycket snarlikt direktljudet. 

2: För låga frekvenser ADDERAS bakåt-reflexen till framåtljudet när det gäller lådhögtalaren. För låga frekvenser SUBTRAHERAS bakåt-reflexen från framåtljudet när det gäller dipoler. Dock inte dipoler med "lådbas".

Ovanstående är en beskrivning som utelämnar diverse saker, såsom avstånd till bakomvägg, lådhögtalarens dimensioner etcetera. Dipolen borde kanske ge en ganska ojämn baskurva på grund av utsläckningar orsakade av motfasreflexer. Å andra sidan borde lådhögtalaren ge en ojämn baskurva orsakad av att den radierar ljudvågor i alla riktningar, som förstärks och försvagas på olika sätt när de möts.

 

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta den avskyvärda bildkvalitén, men jag ville visa hur det ser ut bakom dipolen.

Man kan dessutom skönja de sneda bokraderna, som rimligtvis "eliminerar" interfererande sidoväggsreflexer. Dessutom ser man den tjusiga högtalarkabeln av "märket" EKK. :)

image.jpeg

Edited by Strmbrg
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Engelholm Audio said:

Detta är inte en diffusorer utan en absorbent. På nått sätt tycker jag man dödar idéen med dipol-högtalare om man dämpar bort all bakåtstrålande ljud - principen är ju sådan!

Okey, trodde faktiskt det var en diffusor :blush. Håller helt med om att idén att dämpa bort allt bakåtstrålande ljud från en dipol låter väldigt märklig.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet ju inte hur du har det med klangbalans, men jag har flera kompisar med såväl traditionella högtalare i olika former samt horn och varje gång jag kommer hem skulle jag vilja ha mer bas. Men inte den typ av bas de har, mer magnepan-bas. 

Tabken slog mig, när en kompis Herr D var på besök för att ge ett utlåtande kring såväl min nyaskivspelarkonfig samt de gröna inslagen i mitt rum. Vi körde på prototyper till instegsmodeller av högtalarkablar så de spökade säkert lite. Det var mångkardeliga PCOCC ledare, vilka vi tidigare konstaterat har en tydlig signatur. Detta visste dock inte Herr D vid den initiala lyssningen. 

Utan att gå in på denna egenhet så konstaterade Herr D att spelaren nu hade en oklanderlig prestationsnivå, men att basen skulle behöva komma upp i nivå med mellanregister och diskant. Några andra kompisar har också antytt att det är lite ljust och aningen hårt i vissa lägen. Något som kan ändras lite med olika rörbyten osv. 

Jag kom att tänka på att jag hade lite motstånd liggande, Maggisar har ju den möjligheten, att kunna tunas lite efter rumsakustik mm. Jag började med att dämpa diskanten, det blev.....annorlunda. Inte helt tillfredställande. Jag dämpade med 1,2ohm.

Sen läste jag på lite Maggie-forum att vissa tyckte 3.7s hårdhet satt i mellanregistret. 3,7i anses ju vara mjukare och varmare i karaktären. De som testat att dämpa mellanregistret upplevde då högtalarna som lite mjukare. Sagt o gjort, i med motstånd i mellanregistret och hm.... ja, jag gillar detta! Vad händer om man tonar ner diskanten lite? 

Jag mätte alla de porslinsmotstånd jag hade, för hur jag än kopplade ändrades kanalbalansen en smula. Jo visst, allt ifrån 0,7 till 1,4ohm på 1ohms motstånd! Inge vidare tycker jag. Nåja, jag fick ihop några matchade par. 1,4ohm dämpade för mycket, det blev instängt och murrigt. Men sen kunde jag paralellkoppla några för att få 0,5ohm och det blev perfekt balans. Har labbat alla kvällar denna veck och nu har jag rätt balans. Allt ifrån gamla Harry Belafonte till Robyn får rätt sweetness och lagom mjukt mellanregister samt lite mer bas i förhållande till övriga register. 1,2ohms motståndet är av märket Path audio ypperligt transparenta 1% thick metal film. Så nu ska jag beställa fler sådana med rätt värden, de vanliga porslin/cementmotstånden låter lite grått och tråkigt i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Adagio said:

Sen läste jag på lite Maggie-forum att vissa tyckte 3.7s hårdhet satt i mellanregistret. 3,7i anses ju vara mjukare och varmare i karaktären. De som testat att dämpa mellanregistret upplevde då högtalarna som lite mjukare. Sagt o gjort, i med motstånd i mellanregistret och hm.... ja, jag gillar detta! Vad händer om man tonar ner diskanten lite? 

 

i-modellen har man ju dämpat genom att sätta en tejpremsa bakom mellanregistret, även 3.6 hade en liknande tejp. Att dämpa mellanregistret med motstånd kanske ger likartat resultat :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...