Jump to content

Recommended Posts

Posted

Länken du hänvisar till tror jag lanserade kring 2008 och SHD-CD var uppe till diskussion 2009. De har/hade också ett format som hette HQ-CD som Timbre gillade. Du hittar den i följande länk. Format är väl fel uttryck eftersom det fortfarande handlar om CD.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/522-alla-har-hört-joe-sample/&do=findComment&comment=109391

Jag har köpt en del av dessa men har inga vanliga CD att jämföra med. De låter dock mycket bra, men det tror jag mer hänger samman med bra CD-mastrar (steget innan musiken bränns). Så länge ettorna och nollorna överförs har jag svårt att tro att vare sig guld- eller platinumskikt skulle ha någon avgörande skillnad i ljudet. Det är ju inte som med analoga signaler. Om ett spår i en LP är dåligt så skapar det distorsion, brus eller något ditåt. Om en etta eller nolla inte överförs från CD'n blir det tyst.

Då kan man säga att kompensationskretsarna i CD'n tar över och reparerar vilket skulle ge ett sämre ljud. Det är kanske så, men jag tvivlar. Jag har rippat tusentals CD-album och efter varje ripp får jag ett protokoll som talar om för mig om korrektionskretsar har varit inblandade. Jag kan bara minnas några stycken med då har felen varit så graverande att det inte gått att spela/rippa alls.