Jump to content

E-Pluggs, filter!


- Marten -

Recommended Posts

1 hour ago, Morello said:

Jag kan väl för övrigt tycka att trafosar är ganska onödigt då det finns RIAA-steg (tex det jag konstruerat :D  - fråga Sprudel) som är tillräckligt tysta även för MC med hygglgit låg nivå.

Trafosar är problematiskt och ytterligt få matchar ett högklassigt, halvledarbestyckat MC-steg avseende linjäritet etc. 

Det var inte det som var frågan, huruvida man skulle ha SUT eller inte, utan om det var skillnad mellan koppar och silver i trafolindningen rent ljudmässigt. Jag tycker mig se att du försöker förskjuta fokus när du inser att du kan ha fel, utifrån vad flera andra anser i denna fråga.

Har du blindtestat din konstruktion jämfört med Riaa och SUT med olika lindningar?:unsure:

Nu skall jag gå till posten och hämta mina E-pluggs.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Strålande!:app:

Det var ett evigt tjat om dom här blindtesterna det finns faktiskt andra sett att få till en väl fungerande anläggning

och det är att använda öronen och jag rent ut sagt skiter om att det inte kan fungera i din värld.

Jag har lyssnat både hos Apex och Calms system och jag vet hur dom har gott tillväga för att få två

ytterst välljudande anläggningar jo just det dom har lyssnat sig fram utan blindtester och gjort noga välavvägda

beslut när dom uppfattar att det har blivit en förbättring.

Och samma visa är det med pluggarna hör man en förbättring och den känns rimlig till utgiften så varför kan man inte slå till då

utan och behöva blindtesta förstår inte resonemanget.

Du har säkert möjlighet att besöka både Apex Calm och gärna mitt system också så kan du se att det att det finns

andra vägar att gå för att komma till väl fungerande anläggningar.

MVH:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Det var inte det som var frågan, huruvida man skulle ha SUT eller inte, utan om det var skillnad mellan koppar och silver i trafolindningen rent ljudmässigt. Jag tycker mig se att du försöker förskjuta fokus när du inser att du kan ha fel, utifrån vad flera andra anser i denna fråga.

Har du blindtestat din konstruktion jämfört med Riaa och SUT med olika lindningar?:unsure:

Nu skall jag gå till posten och hämta mina E-pluggs.

 

Calm

Kul Ska bli spännande att höra vad du tycker. Hämtar mina på måndag hos Mårten:)

Edited by A/Wing.
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, A/Wing. said:

Det var ett evigt tjat om dom här blindtesterna det finns faktiskt andra sett att få till en väl fungerande anläggning och det är att använda öronen och jag rent ut sagt skiter om att det inte kan fungera i din värld.

Fast nu handlar ju inte tråden om hur man komponerar en anläggning utan om en "mojäng" med odokumenterade tekniska egenskaper/förklaringsmodell som ska "förbättra" ljudet i en anläggning. Och just använda öronen, och bara öronen, är ju vad Morello är intresserad av.

Själv brukar jag blanda öppna och blinda tester; försöker först hitta en karaktär i öppna tester och sedan verfiera att denna kvarstår i ett blindtest. En ganska rolig exercis :) 

Tycker vidare att tråden hållt en ganska god ton fram tills nu, det finns egentligen ingen anledning att låta blodtrycket gå upp pga av en sådan här sak (det finns betydligt värre saker ute i världen man kan bli upprörd över). Vi har mer som förenar än omvänt, glädjen i att lyssna på musik!:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog också tycka att tonen varit god, men gillar inte ord som naimdropping och auktoritetstro. Det hör inte hemma i en saklig debatt och det insinuerar att jag inte har en egen uppfattning utan måste använda dessa personer som kryckor för att kunna gå. Jag värderar som vanligt och ifrågasätter, men kommer inte alltid till samma uppfattning. Jag kan stå för mina uppfattningar oavsett. Och dessa grundas på lång träning och egen erfarenhet. I en värld av misstro mot i princip allt måste även sakkunnigutlåtande blindtestas eller hur? Tycker mig i bland se att en övertro på vad en viss herr Öhman eller Toole förkunnar eller har jag fel? Inget är rimligen sant förrän även detta blindtestats.:)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det roliga sedan jag varit på posten och hämtat paketet. Skall ta god tid på mig och testa. Så småningom kommer jag att ta ställning om jag skall behålla eller skicka tillbaka. Har just nu inga förutfattade meningar om vad som kommer att hända. Skall preparera lite testmusik som jag känner väl och kan både bra och kan repetera i det oändliga. Kommer att testa lite olika inkopplingar.

Återkommer i frågan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rydberg said:

Fast nu handlar ju inte tråden om hur man komponerar en anläggning utan om en "mojäng" med odokumenterade tekniska egenskaper/förklaringsmodell som ska "förbättra" ljudet i en anläggning. Och just använda öronen, och bara öronen, är ju vad Morello är intresserad av.

Själv brukar jag blanda öppna och blinda tester; försöker först hitta en karaktär i öppna tester och sedan verfiera att denna kvarstår i ett blindtest. En ganska rolig exercis :) 

Tycker vidare att tråden hållt en ganska god ton fram tills nu, det finns egentligen ingen anledning att låta blodtrycket gå upp pga av en sådan här sak (det finns betydligt värre saker ute i världen man kan bli upprörd över). Vi har mer som förenar än omvänt, glädjen i att lyssna på musik!:thumbsup:

Okej jag kanske hetsade upp mig något nu har jag landat igen:app:

Men jag vill bara påpeka att det finns olika vägar att gå för att testa grejer dels de sätt ni föredrar med blindtester och det sättet jag föredra

att plugga in den nya detaljen lyssna av gå tillbaka till utgångsläget  och ute-från det så gör jag ett beslut fungerar alldeles utmärkt

för mig i alla fall och säkert för många andra.

Tycker bara ni ska respektera vårat tillvägagångssätt också:)

Så nu gör jag inga mer inlägg om detta.

Link to comment
Share on other sites

Precis! Det är just det det handlar om - att vi har olika sätt att närma oss tweaks, vad vi tror på och inte. Inget är mera rätt eller fel än något annat, men det blir tröttsamt när det raljeras och ifrågasätts. Det tillför ju hur som helst ingenting till sakfrågan - inte sant :redface2:

Link to comment
Share on other sites

Har Maarten dessa hemma? Klart de ska prövas, inget snack om saken. Måste bara avsluta renoveringen av vardagsrummet, målning, golvslipning, ny dämpvägg bakom högisarna, nya rörsocklar till försteget, (ingår i vardagsrummet och jag saknar en lödsug så jag överlåter det till en annan nörd). Därefter ska jag lyssna in mig till min nya lyssningsmiljö, sedan ska jag prova propparna. Måste man proppa varje ingång? Jag har rätt många ingångar på mitt CJ Premier 17 LS2.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, sprudel said:

Har Maarten dessa hemma? Klart de ska prövas, inget snack om saken. Måste bara avsluta renoveringen av vardagsrummet, målning, golvslipning, ny dämpvägg bakom högisarna, nya rörsocklar till försteget, (ingår i vardagsrummet och jag saknar en lödsug så jag överlåter det till en annan nörd). Därefter ska jag lyssna in mig till min nya lyssningsmiljö, sedan ska jag prova propparna. Måste man proppa varje ingång? Jag har rätt många ingångar på mitt CJ Premier 17 LS2.

Ja Mårten har dom hemma det är visserligen många i omlopp just nu jag ska hämta mina på måndag. 

Enligt den informationen som jag fick  så räcker det gott med en valfri ingång. 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag och Apexorca ägnat åtskilliga timmar åt att fortsätta utvärdera de omtalade E-pluggarna. 

Det jag skriver om här är så som jag uppfattade dem, i mitt system, i mitt rum, med min musik. Har full respekt och förståelse för om andra kommer fram till helt andra slutsatser. 

Det som stod på menyn var en XLR-plugg och en RCA-plugg i samma nivå som nämns ovan. Och så hade vi "värstingsvarianten" som f ö bara finns som RCA. 

Vi inledde med att spela LPn Gerry Mulligan meets Ben Webster och låten Sunday. Den inleds med ett intensivt piano-intro följt av ett kraftigt saxintro. Denna öppningsscen spelade vi först ett par gånger utan några pluggar, sedan bara med XLR, sedan bara RCA följt av XLR och RCA ihop. Avslutningsvis testade vi att plugga in de exklusivaste pluggarna. 

Jag upplevde att den största skillnaden uppstod när man anslöt en plugg. Pianoanlaget blev mer harmoniskt och behagligt att lyssna på och när saxen sedan kommer in så upplevde jag den som mindre "på". 

XLR eller RCA kunde jag inte höra någon skillnad mellan. Att köra bägge gjorde hela ljudbilden ännu "lugnare" och instrumenten fick lite mer kropp. Men kanske blev det lite för mycket av det goda? Med den lyxiga RCA kontakten så fick man med sig de positiva egenskaperna utan att tappa "rymd" och "luft". Friskheten fanns kvar. 

Vi spelade sedan ett par andra spår för att jämföra effekten på olika inspelningar. Det blev Randy Crawford och Joe Sample - No Regrets samt den underbara skivan Ben Webster meets Oscar Peterson där grabbarna har med sig Ray Brown på bas. Underbar inspelning som lät ytterligare ett snäpp mer njutbar med pluggarna. 

Jag har ingen aning om hur de funkar eller varför jag upplever det jag gör. Men kan konstatera att jag upplever en skillnad. Kanske är det bara inbillning? Om så är fallet är jag ändå beredd att betala vad de kostar - för en så bra "inbillning" vill jag inte vara utan.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, bigblue said:

Nu har jag och Apexorca ägnat åtskilliga timmar åt att fortsätta utvärdera de omtalade E-pluggarna. 

Det jag skriver om här är så som jag uppfattade dem, i mitt system, i mitt rum, med min musik. Har full respekt och förståelse för om andra kommer fram till helt andra slutsatser. 

Att testa kostar inget och att göra som ni gjort/gör är väl så vi vanligt döda gör för att finna om det blir bättre/sämre/annorlunda eller ingen reaktion alls?

Viktigt när man skriver om sin analys/test/intryck är att vara ärlig oavsett resultatet, det är ju bara ens egna intryck i sitt eget rum etc som man förmedlar, inga rätt inga fel!

/byZan

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, byZan said:

Att testa kostar inget och att göra som ni gjort/gör är väl så vi vanligt döda gör för att finna om det blir bättre/sämre/annorlunda eller ingen reaktion alls?

Viktigt när man skriver om sin analys/test/intryck är att vara ärlig oavsett resultatet, det är ju bara ens egna intryck i sitt eget rum etc som man förmedlar, inga rätt inga fel!

/byZan

Vara ärlig ja varför ska man inte va det det är ju inte ens egna produkt  hade  det varit det kan jag tänka mig

att spä på det i en positiv riktning.

Link to comment
Share on other sites

Jag och bigblue testade också annat i dag i bigblues system och konstaterade ingen skillnad där vi verkligen trodde vi skulle höra det. Men det är en annan historia. 

Håller med bigblue om hur pluggarna fungerade. Det var synnerligen tydligt. Jag hör det mest tydligt i mellanregister och uppåt särskilt när inspelningen är sådan att man upplever en distorsion tex i sång eller piano. Detta kan leda till att övriga ljud i smetas över och blir otydliga. Med pluggarna blir det som verkat distat mer klart och harmoniskt och övriga ljud/toner i musiken störs mindre varpå dessa framtäder tydligare . Hela presentationen blir luftigare med mer space melan instrumenten på et mkt positivt sätt. Akustik framkommer bättre så att man hör inspelningsrummet bättre och då upplever jag en bättre holografisk bild av scenen. Detta har jag lyssna till många gånger nu och jag känner mig trygg med den upplevelsen. Jag tror den är riktig.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Jag och bigblue testade och så annat i dag i bigblues system och konstaterade ingen skillnad där vi verkligen trodde vi skulle höra det. Men det är en annan historia. 

Håller med bigblue om hur pluggarna fungerade. Det var synnerligen tydligt. Jag hör det mest tydligt i mellanregister och uppåt särskilt när inspelningen är sådan att man upplever en distorsion tex i sång eller piano. Detta kan leda till att övriga ljud i smetas över och blir otydliga. Med pluggarna blir det som verkat distat mer klart och harmoniskt och övriga ljud/toner i musiken störs mindre varpå dessa framtäder tydligare . Hela presentationen blir luftigare med mer space melan instrumenten på et mkt positivt sätt. Akustik framkommer bättre så att man hör inspelningsrummet bättre och då upplever jag en bättre holografisk bild av scenen. Detta har jag lyssna till många gånger nu och jag känner mig trygg med den upplevelsen. Jag tror den är riktig.

Spännande! I sin egen anläggning som man är väl inlyssnad på är man känslig för förändringar. Jag gillar dock inte snabba växlingar. Har ni möjlighet att låta den pluggen som var bäst sitta i under kanske en vecka och sedan gå tillbaka?

Finns det skillnader så bör ni uppfatta dem tydligare då. Antagligen är ni så säkra att ni kniper det blindt också, om ni vill ge belackarna på fingrarna. Men ni kanske står över det lilla begäret och lyssnar för er egen skull.:)

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, sprudel said:

Spännande! I sin egen anläggning som man är väl inlyssnad på är man känslig för förändringar. Jag gillar dock inte snabba växlingar. Har ni möjlighet att låta den pluggen som var bäst sitta i under kanske en vecka och sedan gå tillbaka?

Finns det skillnader så bör ni uppfatta dem tydligare då. Antagligen är ni så säkra att ni kniper det blindt också, om ni vill ge belackarna på fingrarna. Men ni kanske står över det lilla begäret och lyssnar för er egen skull.:)

Till skillnad från vissa produkter som kommer till sin rätt efter en tids lyssning är detta en omedelbar effekt på EPLUGGS. 

Vi lyssnar så klart för vår egen skull men vill dela med oss av det vi upplever och tror kan hjälpa andra till bättre ljud. Man får ta till sig det man vill av våra omdömen och om man vågar kan man ju testa själv och se vad man tycker. Det värsta som kan hända är att man får engagera sig och bara upptäcka att man inte hörde hörde skillnad. Eller så är det värsta som kan hända att man hör skillnad utan att förstå varför, det beror nog på vad man har för inställning till detta. Allt är ok med mig bara var och en trivs med sin hobby och har respekt för var och en och håller på för att det är roligt. Det tycker jag och några till av mina hifi-polare att det är i alla fall. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Apexorca said:

Till skillnad från vissa produkter som kommer till sin rätt efter en tids lyssning är detta en omedelbar effekt på EPLUGGS. 

Vi lyssnar så klart för vår egen skull men vill dela med oss av det vi upplever och tror kan hjälpa andra till bättre ljud. Man får ta till sig det man vill av våra omdömen och om man vågar kan man ju testa själv och se vad man tycker. Det värsta som kan hända är att man får engagera sig och bara upptäcka att man inte hörde hörde skillnad. Eller så är det värsta som kan hända att man hör skillnad utan att förstå varför, det beror nog på vad man har för inställning till detta. Allt är ok med mig bara var och en trivs med sin hobby och har respekt för var och en och håller på för att det är roligt. Det tycker jag och några till av mina hifi-polare att det är i alla fall. 

Riktigt intressant det här ska själv åka och besöka bröderna i morgon och få med mig ett par hem det var visserligen lite utplockat

just nu men det verkade som jag skulle få med mig ett par rca i mellanklassen.

Ska bli spännande att se om det fungerar i mitt system också:39:

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen förespråkare för blindtester men jag har genomfört ett blindtest, mycket systematiskt med protokollförande och så. Denna gång på nätkablar, jag kan säga att det inte var så lätt som jag skulle vilja. Det vore kul om ni som är ett litet gäng skulle göra det med denna produkt.

Genomförandet med pluggar är ju ett mycket enkelt förfarande med minimal tidsåtgång mellan bytena. Vill ni inte redovisa så fine, inget som behövs. Det handlar inte om att bevisa varken det ena eller andra. Men det är intressant att delta, jobbigt men intressant. Jag säger bara att det skulle vara intressant att höra era synpunkter.

om man är några st blir det ju en högre statistisk säkerhet. Är man ensam (och dessutom som jag upphovsman till en produkt som duellerar) blir det mycket press och viss nervositet.

ni är ju varken partiska eller har någon prestige att förlora i sammanhanget.

 

 

 

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Till skillnad från vissa produkter som kommer till sin rätt efter en tids lyssning är detta en omedelbar effekt på EPLUGGS. 

Vi lyssnar så klart för vår egen skull men vill dela med oss av det vi upplever och tror kan hjälpa andra till bättre ljud. Man får ta till sig det man vill av våra omdömen och om man vågar kan man ju testa själv och se vad man tycker. Det värsta som kan hända är att man får engagera sig och bara upptäcka att man inte hörde hörde skillnad. Eller så är det värsta som kan hända att man hör skillnad utan att förstå varför, det beror nog på vad man har för inställning till detta. Allt är ok med mig bara var och en trivs med sin hobby och har respekt för var och en och håller på för att det är roligt. Det tycker jag och några till av mina hifi-polare att det är i alla fall. 

Begäret avsåg att ge belackarna en liten smäll på fingrarna. Svårt det där med forumtext.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, sprudel said:

Begäret avsåg att ge belackarna en liten smäll på fingrarna. Svårt det där med forumtext.

Jag fyllde bara på lite.  Jag menade inget med hänsyn till vad du skrev på det viset och inget negativt om det du skrev.  

Link to comment
Share on other sites

Det här låter så märkligt att jag blir lite sugen på att prova ett par. Ormolja?... ja kanske men om det verkligen fungerar så är det väl kanske värt pengarna. Det blir lätt lite väl mycket "rave" över sådana här produkter. Minns när Synergistic kom med alla sina aktiva Tesla-produkter, red/black fuses, mm och allt annat nästan stannade av på vissa amerikanska forum. Tyckte väl kanske inte att mina Tesla kablar var så där vansinnigt revolutionerande men även om man är skeptiskt lagd så är det ju, om jag förstått saken rätt, riskfritt att prova dessa E-plugs. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, A/Wing. said:

Har nu fått hem pluggarna ett par till försteget på ledig ingång och en till dacen på spdif ingången.

Och i morgon så komer två gentlemen hem för att lyssna av systemet så får jag höra 

vad dom tycker om pluggarna. 

Jag kan bara konstatera att det händer något med ljudet men det återkommer jag om :)

Intressant. Skit också att anläggningen hemma är i dvala pga renovering, jag får ge mig till tåls. Det låter ju kul det här. Rapportera vad du hör.:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...