- Marten - Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 (edited) Vi startar från nu att ta in ett spännande tweaks som ger upplevd förbättring i de flesta anläggningar för ett i sammanhanget mycket lågt pris (i förhållande till den upplevda förbättringen). Det är tyska E-Pluggs som har tagit fram ett tweak som företrädesvis kopplas in på ledig ingång på försteget eller ev digitalkälla. Den tyska hemsidan är lite knapphändig, men det handlar om ett typ av filter (högfrekvens?) som filtrerar bort ev störningar både internt och externt. Vi själva är normalt inte särskilt förtjusta i tweaks, speciellt sådana som har en lite knapphändig vetenskaplig förklaring till hur de fungerar, men dessa var så övertygande när vi testade dem efter tips. Vi har nu testat dessa under en längre tid i ca 10 st olika anläggningar av varierande kvalitet och pris med mycket övertygande resultat. Normalt så behövs bara ett par av dessa till hela anläggningen (en per kanal), men vi ska inte utesluta att fler kan göra nytta. Däremot kan man företrädesvis ha ett par på analog sidan samt en st på digitalsidan. Det finns ett mängd produkter och i olika kvalitetsnivåer, men vi börjar med dessa i den lite högre kvalitetsnivån. RCA-pluggs Diamant High End, 6200:- / par Diamant High Power, 3000:- / par Diamant, 2200:- / par XLR-pluggs Diamant, 3000:- / par Digital-pluggs Diamant SP-DIF, 1500:- / st Ni kan beställa dessa på e-mail: info@marten.se, eller tele: 031-207200. Mer info kan ni finna på www.epluggs.de . Mvh Marten AB Flöjelbergsgatan 18 431 37 Mölndal Edited January 10, 2017 by Mårten Design Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Vi pratar alltså om ett "tweak" med odokumenterad funktion som säljs för 6 200 SEK per par? Vill man tillse att en ledig ingångpå tex ett försteg inte plockar in något alls tar man lämpligen in RCA-hylsa av enklare sort och löer en tråd mellan stiftet och hylsan. för 6200 SEK borde man kunna köpa material till ungefär 1000 sådana tweak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 (edited) 12 minutes ago, Morello said: Vi pratar alltså om ett "tweak" med odokumenterad funktion som säljs för 6 200 SEK per par? Precis vad det står ovanför ditt inlägg. Läs det igen. Edited January 10, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Blir nog lite nyfiken att testa. Tweaks gillar jag, då jag många gånger blivit överraskad av effekten utan att för den sakens skull fullt ut förstå varför det funkar. Fötter handlar om mekanik och varför inte testa lite som påverkar elektroniken som omväxling. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Visst, men när varken tillverkare eller leverantör kan förklara vad för pryl det är luktar det tyvärr ormolja; på samma sätt som Peter Belts olika cremer, tejper och dylikt luktade ormolja redan på det glada 80-talet. Vill du sätta stopp för eventuell HF/RF på ingångarna kan du följa mitt gratisråd - det bjuder jag på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 12 minutes ago, Morello said: Visst, men när varken tillverkare eller leverantör kan förklara vad för pryl det är luktar det tyvärr ormolja; på samma sätt som Peter Belts olika cremer, tejper och dylikt luktade ormolja redan på det glada 80-talet. Vill du sätta stopp för eventuell HF/RF på ingångarna kan du följa mitt gratisråd - det bjuder jag på. Jag tar också till mig gratisrådet. Gratis är gott... Problemet är att många med mig inte har den kunskapen och verktygen som du har att göra en sådan produkt själv. Så man måste köpa den från någon som kan. Skulle jag kunna bygga en lika bra förstärkare som Gryphon skulle jag göra det. Verkar både roligt och billigare. Det vore roligt om du byggde en sådan filterprodukt och så jämförde vi med EPLUGG. Hur har EPLUGG gjort tror du? Jag kan ta på mig att testa den om du kan garantera att den inte skadar min HiFi pga att kontakten kortsluter ingången eller något annat besvärligt. Det lät läskigt när du vill koppla ihop stift och hylsan... Skulle inte det kortsluta kontakten och även jorden. Vad händer om man vrider på en väljer på tex försteget och skickar en signal till det uttaget!!! Eller om det är en ingång som har både RCA och XLR och man bara använder XLR och sätter "pluggen" i RCA och kör signal på XLR? Bara nyfiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 45 minutes ago, Morello said: Visst, men när varken tillverkare eller leverantör kan förklara vad för pryl det är luktar det tyvärr ormolja; på samma sätt som Peter Belts olika cremer, tejper och dylikt luktade ormolja redan på det glada 80-talet. Vill du sätta stopp för eventuell HF/RF på ingångarna kan du följa mitt gratisråd - det bjuder jag på. Rätta mig om jag cyklar här nu, men de allra flesta på Euphonia har nog hyfsat avancerad utrustning där onyttjade ingångar är bortkopplade med reläer internt? Och då kvarstår möjligen en exponerad signaljord på RCA- eller XLR-anslutningen på chassit. Hur kan en grunka med kristallinnehåll påverka något då? OBS! Jag säger inte att det är ormolja, jag är bara nyfiken på teorin bakom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Jag skulle nog avråda till att kortsluta ingångar utan att kollat med tillverkaren först. Cardas och andra har caps av olika slag, kortslutande eller ej kortslutande. Tror att detta varit uppe i någon tråd på sistone. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
- Marten - Posted January 11, 2017 Author Share Posted January 11, 2017 Är ganska säker på att de inte kortsluter ingångarna. Däremot är är det troligt att det rör sig om något slags högfrekvens filter, vad kristallerna gör vet jag inte. Återkommer om detta. Vi lämnar full returrätt på dessa "pluggs" så var och en kan bilda sin egen uppfattning. Tycker man att de inte gör någon nytta då kan man skicka tillbaka dem. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Hej Mårten, har ni öppnat en plugg och tittat inuti? Vill man skärma av en ingång/utangång så kan man ju helt enkelt täcka hålet med en RCA-plugg som saknar stift - sådana finns att köpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 10 hours ago, calm said: Jag skulle nog avråda till att kortsluta ingångar utan att kollat med tillverkaren först. Cardas och andra har caps av olika slag, kortslutande eller ej kortslutande. Tror att detta varit uppe i någon tråd på sistone. Calm Ingångar kan kortslutas då det blir ekvivalent med att driva dem med en lågohmig källa; utgångar skall givetvis inte kortslutas eller förses med "magiska" pluggar utan dokumenterad funktion/impedans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Enligt Cardas hemsida finns två typer av Cardas caps. http://www.cardas.com/protective_caps.php Om det inte fanns behov av två typer mht att alla ingångar skall kunna kortslutas, så ser jag ingen anledning att tillverka de andra som inte kortsluter eller tvärt om. När det E-plugs verkar de inte har motsvarande typer, utan endast olika "nivåer". Testa kostar ju inget då Martens utfärdar garanti om återtag, så helt riskfritt! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 (edited) 17 hours ago, Morello said: Vill man tillse att en ledig ingångpå tex ett försteg inte plockar in något alls tar man lämpligen in RCA-hylsa av enklare sort och löer en tråd mellan stiftet och hylsan. Det tipset är inte att rekommendera. En del fabrikat "gillar inte" att man kortsluter in- eller utgångar. Edited January 11, 2017 by Taxmannen Tvåa på bollen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Det är en väsenlig skillnad på att kortsluta en ingång respektive en utgång.' En ingång kan kortslutas även om det är helt onödigt. Frågan kvarstår dock - vad består dessa magiska pluggar av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 (edited) Ja, visst hade en förklaring varit bra. Men behövs det bevisas på riktigt? Eftersom jag inte tänkt sitta och titta på ett mätinstrument hela dagarna utan lyssna på musiken så är just den hörbara effekten den viktiga för mig. Undrar hur många över huvud taget som kan bevisa varför deras produkter överhuvud taget låter som de låter. Kablar, högtalare, electronik, pickupper mm. Finns säker grovt yxade förklaringar som "vi har en vibrationsfri låda", "vi använder bara silver i våra ledare" "vi har rör på utgångsstegen" eller "vi har lätta distorsionsfria membran" men dessa förklaringar är ändå bara övergripande förklaringar. Jag är bara glad över att ha hittat ett tweak som ger tydligt positiv effekt och om man nu kan mäta välljud för pengarna så är effekten billig. Jag har nog aldrig testat ett tweak som har den store effekten som dess och har gjort betydligt dyrare uppgraderingar för samma effekt. Jag har hört fler som testat och de har samma uppfattnings av effekten. Jag ser inte varför en massa entusiaster med vältränade öron som kan sina system väl skulle komma till samma formuleringar om vad detta tweak gör om det inte hade gjort något bra. Sedan tror jag olika tweaks kan ha olika effekt i olika system. Tex kunde jag inte hör skillnad med Enrtreq jorbox till Gruphon Antileon men till Krell 402 gjorde den nytta. Alla tweaks har inte effekt. Men det är roligast at skriva om när det ger bra effekt tycker jag. Edited January 11, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Först och främst bör man nog ta reda på om det finns något att förklara, dvs har någon visat genom blindtest eller mätningar på systemet att pluggen de facto gör någon skillnad i positiv eller negativ riktning avseende systemets prestanda. När den frågan är utredd kan man börja söka efter en plausibel förklaringsmodell. Rydberg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydberg Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 31 minutes ago, Apexorca said: Eftersom jag inte tänkt sitta och titta på ett mätinstrument hela dagarna utan lyssna på musiken så är just den hörbara effekten den viktiga för mig. Helt riktigt, helt korrekt! Det är hörbarheten som är intressant och den undersöker man medelst blindtest som hifi-kamrat Morello redan omtalat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Det är märkligt att det blivit ett sådan avgrundsdjup klyfta mellan de som säger att inget går att säga om en upplevelse utan blindtest och de som anser det är humbug eller i vart fall tvivlar. Tvivlarna säger bl a att man måste kunna lita på sin upplevelse och menar att det kostar inget att prova. Förespråkarna säger att det finns ingen anledning att testa om det inte görs som blindtest. Jag tycker man kan ha en öppen hållning till båda. Det kostar ju inget att prova en blindtest. Det görs också en hel del sådana inom t ex produktutveckling, medicin, vinprovning och mat där åtminstone vin och mat också är upplevelserelaterade. Jag har under åren testat massor av prylar och har litat till det jag har hört eller inte hört. Om man sedan testar samma prylar igen ett halvår senare (kopplar tillbaka) så kan man få helt andra upplevelser. Hur kan t ex vintageprylar upplevas som bättre av dem som ratade produkterna för 30 år sedan? Upplevelser påverkas också om man bara testar lånade prylar eller om man redan köpt något. Vi har en viss förmåga att övertyga oss själva att fattade beslut är rätt, framför allt dyra inköp. Detta är en typ av försvarsmekanism för att rättfärdiga en investering. Jag tycker det hade varit hur kul som helst att delta på en ordentlig blindtest med t ex Transparent, Cardas, Nordost, Supra, Kimber och Belkin där man kopplar mellan de olika uppsättningarna med en enkel flipbrytare och där de olika lägena är märkta 1-6. Men det är enklare sagt än gjort. Man lär ju knappast få support från tillverkarna eller distributörerna. HiFi-pressen tycks också rygga för det. Blindtest är tydligen skrämmande. shifts, Rydberg and Apexorca 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 (edited) 4 hours ago, Rydberg said: Helt riktigt, helt korrekt! Det är hörbarheten som är intressant och den undersöker man medelst blindtest som hifi-kamrat Morello redan omtalat. Eftersom jag ligger hemma i influensa tar jag mig tiden att bli långrandig. Jaha! Skall vi ta den vägen nu. I vilken gång i ordningen. Puh. Vi kanske aldrig kan bli helt överens om detta. Även om det vore bra om vi kunde. Visst måste det finnas lite ordning och reda bland allt tyckande. Jag tror jag förstår vad du är ute efter. Men i min värld förenklar ni detta komplexa genom att bara önska blindtest så fort det är något. Ett tipps kan vara at testa själv innan och se vad ni tycker. Att det inte skulle vara någon skillnad utan att jag/vi bara vill höra en skillnad och är så upp över öronen förblindade att vi helt okritiskt bara säger "JA VAD BRA DET LÅTER. DEN SKALL VI HA. " Ofta har det ingått inslag av blindtest också i det jag skriver att jag upplevt. Men jag har inte gjort det strikt vetenskapligt såsom en vetenskaplig publikation är upplagd, med tex metod, testledare, referenser och annat. Det är en light version minst sagt. Skulle vi göra det veteskapligt så fort vi vill förändra något i uppställningen skulle jag inte komma framåt så fort precis. Det är mycket effektivare att lita på öronen som i det stora hela har bra resultat för slutprodukten. Det upplevda välljudet från musiken i mina öron. Vi har nog 2 problem när vi skall utvärdera HiFi med öronen. 1- Att upptäcka om det är någon förändring i ljudet. Kräver talang och träning. 2- Att veta om förändringen jag upplever är bra eller dålig. För detta krävs träning och kunskaper om sitt ljudideal och inlevelseförmåga. Detta kräver erfarenheter från både livemusik och från måååånga anläggningar som man lyssnat seriöst på. Jag skall försöka förklara varför den vetenskapliga sidan och den subjektiva upplevelseinriktade sidan av problemet inte är entydig för vad som är bästa vägen framåt för min egen del.Hoppas det kan belysa för dig Rydberg och Morella och kanske fler skapa förståelse min personliga utveckling i ämnet och syn på detta. Jag förstår verkligen hur ni ser på det och visst finns det något klokt i det. Men jag vill att ni förstår att jag inte okritisk och utan vedermödor gör mina bedömningar om vad jag tycker låter bra i alla mina omdömen och tester. Det är inte utan att jag känner eran tveksamhet till mina och andras omdömen och upplevelser. Här har vi ju en vattendelare bland oss Musik och Hifi entusiaster. Lyssna, uppleva, känna mot att mäta, blindtesta osv. Jag har varit överallt tror jag. Men allt är inte svart eller vitt och alla behöver inte vara ute på ena eller andra kanten. Man kan befinna sig på olika delar av skalan. Det viktiga är att vi tycker detta är roligt. Det är ju bara en hobby. Jag är i grunden naturvetare. Jag har alltid älskat ffa mattematik och fysik som var lätta ämnen för mig i skolan. Jag läste electroteknik på Chalmers ett kort tag och tyckte det var roligt menar olika anledningar tog jag studieuppehåll och det blev tandläkarutbildningen som innehåller en del teknik och vetenskap både praktisk tekniskt och biologiskt. Samt att man får utlopp för sin hantverksmässiga förmåga. Jag trivs mycket bra med det. Jag höll på med forskning och undervisning några år och här kan man inte skjuta från höften ordning och reda, dokumentation, metoder, tester mm. Men jag saknade det praktiska handlaget. Chalmers fostrade mer än något min första inställning till Hifi. En mer teknisk syn på den, allt skulle gå att förklara annars fanns det inte, nästan. Men jag tyckte efter ett antal år att det begränsade min musikupplevelse. Särskillt när jag blev ljudligt övertygad mot mitt förstånd tex på Radiolagret i Göteborg. Där började min förutfattade meningar vindas upp och det var bara början. Vetenskap om människans biologi och psykologi är extremt komplex. När det forskas om detta, mäts och tests det i ett ormbo av variabler varav vi bara kan kontrollera en bråkdel. Därför är det inte lika förutsägbar som till exempel mekanik.Hur mycket tål en balk at belastas. Där har vi rätt bra kontroll på varieblerna. Det som vi trodde var sant för bara något år sedan om människans biologi vet vi i dag något annat om. Alla vet att antioxidanter är bra... eller??? Universal sanning som börja krackelera. Nu vet vi at det göder cancerceller som mår bättre av antioxidanter än våra friska celler tex vid hud och lungcancer. Allt är inte svart eller vitt. Musikreproduktionens hela kedja från musikernas prestationer via alla steg till upplevelsen i skallen är hysteriskt komplex också. Antagligen inte möjlig att kontrollera hela vägen. Vi förenar olika världar tex en biologisk, psykologisk och en teknisk värld. Även om jag vill försöka förstå hur dessa kan samverka till välljud så räcker det numera för mig att jag tycker det låter bra genom mina noggranna, kritiska och vältränad öron. Resultatet är avgörande. Men så klart måste man vara säker på at det är ett resultat, eller skillnad förstås. Där kommer er jakt på blintest in. Förståligt, men är det lösningen på hela problemet? Skall vi göra vetenskap av det och skriva artiklar så är det nog så. Men det tar lång tid och det orkar jag inte med. För bara blindtestet måste om det skall vara trovärdigt utformas och genomföras på ett riktigt sätt enligt metoder som säker finns att leta fram på någon instution någonstans. Det kommer at behövas en panel som lyssnar som säker måste väljas ut efter all konsten regler, kolla hörsel, hälsa mm. Det orkar jag inte om jag skall utvärdera en Plugg för 3000kr om jag dessutom är säker på att jag hör skillnad. Det är en hobby för mig detta. Jag försöker ha en så kritisk hållning till det jag hör som möjligt. Detta funkar för mig när jag utvärderar produkter. Detta sätt gör det lättare för mig att göra bedömningar om det är något som jag vill ha eller inte. Blindest har jag testat och det blir inte bättre i de flest fall och särkilt i de fall då det är en tydlig skillnad. På något vis så är det så att om det är en så lite skillnad för mig när jag testat något att jag skulle behöva göra blindtest för att vara säker på resultatet är skillnaden ändå för liten för att det skulle vara värt att byta pryl. Jag märkte att blindtest ibland begränsade mig i upplevelsen. Ibland hörde jag fördelar i ljudet som jag inte kunde förklara bra, men jag njöt mer, fick mer gåshud och vad berodde det på? Så mitt fokus har de senaste 10 åren varit att trimma min hörsel och lyssna på så många olika system jag kunnat och bli duktig på att lyssna. Skapa ett ljudideal. Jag tycker det har givit mig mer i denna hobby och gjort det lättare och roligare för mig att optimera mitt eget system till ett ljud som jag är mer än nöjd med. Upplevelsen av mitt system är ytterst personlig och kanske varken Rydberg eller Morello skulle gilla det. Jag vet att vissa gillar det, smaken är som baken. Helt ok med mig. Rydberg har ju sagt att det inte passar med min Gryphon för att den är för svag för mina högtalare. Blinkblink! Och ändå spelar den skjortan av min Krell 402 som hade mycket mer kraft och det gör den även på högre volymer tycker jag helt annan kontroll med Gryphon. Konstigt va? Specen talar inte för det. Ang Blindtest så är det inte entydigt positiva tycker jag. Jag ser ibland problem med det ffa när HiFi-människor skall göra det. Det blir en konstig prestige och spänning som inte är där annars och jag vet inte hur många tillverkare heller som verkligen använder detta på ett vetenskapligt sätt. Troligen extremt få. Jag har varit med och blindtestat en hel del prylar och ofta går det ganska bra, men ibland är själva formaret blindtest i sammanhanget svårt att lita på. Tex, man kopplar om vissa produkter som låter bättre om de varit ikopplade ett tag. Risken är att den upplevda risken för att göra bort sig i ett blindtest som garvad HiFi räv är betydande och hämmar upplevelsen och fokus. Man svarar inte spontant utan blir styrd av att man försöker vara smart och värderar en massa annat i testet omedvetet. Denna faktor är mycket svår att ta bort, särskilt hos som håller på med detta. Lättare med andra människor men de har inte erfarenheten och förmågan på samma sätt att lyssna i många fall. Det är samma problematik med vinprovning. Skitsvårt med blindtest för alla utom för Richard Juhlin. Nu kommer jag inte exakt ihåg men i det stora hela var det så här. På ett test skulle man kategorisera 50 Champagner. Världens bästa var med. Man skulle ge 3 st fakta om varje vin typ år, vinhus och druvor för att få rätt. Richard som får anses ha speciella egenskaper utöver vad som är normalt hade 47 rätt. Näst bäst hade 4 rätt. Blindtest kanske inte alltid mäter det vill via mäta skall man ha klart för sig. Särskillt inte med upplevelser som dessutom påverkas av prestige och stress. Jag använder ffa min fru och min son för blindtest. Min fru därför att hon är helt okunnig på vad jag testar och saknar prestige på området, men hon är riktigt bra på att höra skillnader i musiken, sätta ord på det och hon gillar musik. Nästan altid beskriver hon musikupplevelsen med skillnader på A och B såsom jag själv upplevt det utan blindtest. Det tar jag som ett kvitto på att mina öron fungerar bra för tester utan att jag själv gör de blint. Något som också stärkt mitt förtroende för mina öron är när jag varit hos kompisar som bytt något men kopplat fel så vi inte testat det vi trott testa. Jag har hört detta och sagt att något inte stämmer eller att det inte stämt med förväntningarna. Ett så kallat "idiot blind test" som jag anser vara det bästa av alla test eftersom man trott at man tex lyssnat på något som borde vara bättre men tycker det är sämre och sedan visar det sig att det var felkoplat. Så då tyckte man rätt ändå liksom... Min son har ofrivilligt suttit och lyssnat när jag bytt saker och plötsligt utbrustit, vad hände nu det blev ju bla, bla bla med ljudet och då har det ofta varit precis det jag själv upplevt. Jag har blivit utsatt för blindtest hos kompisar och nästan alltid kunnat höra förändringarna som utförts. Till slut börjar jag lita på vad jag hör och skippar ofta blindtestet för egen del. Jag litar således på mina öron. Men har respekt för om inte Ni gör det. Men ni borde ta mig på lite allvar. Jag hittar inte på ut i det blå. OM man upplever skillnaden som förbättring eller försämring är naturligtvis upp till var och en. Varför skall man kunna lita på när man tycker det låter bra eller dåligt. För mig är det erfarenheten att jag märkt att det jag upplevt har stämt med vad andra tycker och att jag upplever det under längre tid om och om igen. Är förbättringen kvar är den 100% sann för mig. Det går fortare och fortare med åren att förstå vartåt det barkar. Erfarenhet antar jag. Har man inte lyssnat på en massa system och dessutom är uppdaterat i sina öron, för det finns en färskvara i detta också, så är det svårare. Varför det är vackert med isdans, fotboll, eller ett berg i solnedgången eller vad du vill? Kan man mäta hur vacker en solnedgång är? Det går inte att blindtesta eller bevisa graden av förträfflighet i den upplevelsen, men den kan ända var 100% sann. Det känner man. Jag kan tycka att musiken låter olika före och efter 2 glas vin. Enda skillnaden är påverkan på biologin och psykologin. För inte påverkar väl vinet signalen i högtalarkablarna? Så klart inte. Men ändå en skillnad i upplevelse. För min egen del behöver jag inte blindtesta mig ideligen, men jag gör det ibland. Det både funkar bra och mindre bra men oftast bra och nästan alltid är det samma som jag hörde från början ändå. Hoppas ni kan respektera hur jag ser på det. Edited January 11, 2017 by Apexorca Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Om man nu är född med ett par öron och tycker att man kan lita på sina hörselintryck och gillar vad man hör, får man då andra öron efter ett blindtest? Enligt min uppfattning är blindtest ett relativitetstest som i bästa fall kan klargöra om det är skillnad mellan komponenterna, inte nödvändigtvis vad som är bäst. I den meningen så är det lika subjektivt som test som att långtidstesta något. Personligen brukar grundintrycket från första lyssningen sällan förändras från grunden bra till dåligt, däremot så kan nya detaljer dyka upp under tiden. Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de. En grundläggande skillnad i uppfattning kommer aldrig att leda till en objektiv sanning eftersom våra preferenser är olika. Och musiklyssning ligger mer på det subjektiva och känslomässiga planet för mig. Andra räknar takter medan jag försjunker i harmonier. Jag respekterar att andra kan se annorlunda på det hela och möjligen se musik som en matematisk övning. Så icke jag. Calm osgorth 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 (edited) On 2017-01-11 at 14:32, Bebop said: Det är märkligt att det blivit ett sådan avgrundsdjup klyfta mellan de som säger att inget går att säga om en upplevelse utan blindtest och de som anser det är humbug eller i vart fall tvivlar. Tvivlarna säger bl a att man måste kunna lita på sin upplevelse och menar att det kostar inget att prova. Förespråkarna säger att det finns ingen anledning att testa om det inte görs som blindtest. Jag tycker man kan ha en öppen hållning till båda. Det kostar ju inget att prova en blindtest. Hela min ljättelånga utläggning ovan är för att belysa mitt sätt att se på det för att få förståelse från Tex Rydberg och Morello. De får gärna ägna lite plats på forumet att beskriva vad deras övertygelse är och varför de valt den väg de valt. Först då kan vi skapa bättre förståelse för ytterligheterna och lära oss av varandra och kanske tom komma en bra bit framåt. Där båda sidor vinner på det i deras hobby. Edited January 12, 2017 by Apexorca shifts 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydberg Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Apexorca> Först ett par kryahälsningar från Tyskland! Hoppas du är på fötterna snart igen Ditt inlägg har jag inte möjlighet att kommentera i sin helhet just nu men återkommer. Vill bara inflika ett par saker: blindtestar jag själv allt? Svar nej. Ser jag begränsningar i blindtest? Ja naturligtvis gör jag det men när vi talar produkter i den här spektrat försöker jag alltid blindtesta om det är praktiskt möjligt. Vidare; vad man ofta får höra, och som jag personligen tycker är lite bakvänt, är att vi som blindtestar inte litar på våra öron Det är ju faktiskt precis det vi gör, öronen är i själva verket det enda sinnesorganet som är iblandat i utvärderingen. Måste man veta vad som är inkopplat för att man ska "höra rätt" kan man ju däremot argumentar för att man inte litar på sina öron! Du har även en stående inbjudan för en musikstund här nere, kanske vi återgivingsmässigt ligger närmare varandra än vi tror? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 (edited) 15 minutes ago, Rydberg said: Apexorca> Först ett par kryahälsningar från Tyskland! Hoppas du är på fötterna snart igen Ditt inlägg har jag inte möjlighet att kommentera i sin helhet just nu men återkommer. Vill bara inflika ett par saker: blindtestar jag själv allt? Svar nej. Ser jag begränsningar i blindtest? Ja naturligtvis gör jag det men när vi talar produkter i den här spektrat försöker jag alltid blindtesta om det är praktiskt möjligt. Vidare; vad man ofta får höra, och som jag personligen tycker är lite bakvänt, är att vi som blindtestar inte litar på våra öron Det är ju faktiskt precis det vi gör, öronen är i själva verket det enda sinnesorganet som är iblandat i utvärderingen. Måste man veta vad som är inkopplat för att man ska "höra rätt" kan man ju däremot argumentar för att man inte litar på sina öron! Du har även en stående inbjudan för en musikstund här nere, kanske vi återgivingsmässigt ligger närmare varandra än vi tror? Tack Rydberg! Ta dig gärna tid att läsa inlägget. Andra kanske tror det, men jag tror inte att de som gillar blindtest inte litar på sina öron. Det borde inte ha ett uppenbart samband tycker jag. I all välmening och av nyfikenhet: OM du testar något som du tydligt hör har en förändring av ljudet så att du inte tvivlar på det. Behövs blindtestet ändå för din egen övertygelse? För mig behövs det inte då. Jag tror också vi har ganska liknande ljudideal. Då är också välkommen om du är i krokarna. Edited January 11, 2017 by Apexorca Lasse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Jag måste ställa en fråga till de som förfäktar blindtest, så att jag fattar: Om vi tänker oss följande hypotetiska situation, att en panel bestående av ett stort antal testare har prickat in och identifierat tre olika kablar A, B, C. och hört att det är skillnad dem emellan. Vad blir då nästa steg? Hur kan dessa rangordnas? Eller bygger blindtestet bara på hypotesen att det inte är någon skillnad mellan kablarna som sådana? Osa Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Rydberg, du som talar sehr gut tyska - hittar du någon relevant information på fabrikörens hemsida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydberg Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 2 hours ago, Morello said: Rydberg, du som talar sehr gut tyska - hittar du någon relevant information på fabrikörens hemsida? Relevant information? Man berättar att det finns massa HF-källor likt WLAN och DECT etc och att man bör därför plugga ingångarna "det som skiljer sig med E-pluggs att de är utrustade med kristaller vilkas svängningar överförs till apparaten via jordförbindningen och däremed genererar en tydlig klangförbättring som liknande pluggar inte kan generera" Min personliga favorit är annars deras "Kristallstecker - Lautsprecher". Man resonerar som följande: Ansluter man kablarna medelst gafflar till anslutningspanelen är högtalarpanelen "öppen" (dvs hålet vari bananen skulle ha passat är inte fyllt). Man ska då stoppa i två bananpluggar som är utrustade med kristaller och då är högtalarpanelen "stängd" ("Mit den EPLUGGS verschliessen Sie diese offenen Buchsen") . Samma sak om man har en högtalare som är utrsutad med bi-wire terminaler och man använder sig av singelwire (banan). Så här ser stängningspluggarna ut Vinylcalle 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Jösses. Vill man förhindra HF från att komma in i en kavitet så tillser man att kaviteten inte har några hål, dvs öpningar som inte är konduktiva. Det kallas Faradays bur. Dom där pluggarna (som Rydberg visar på bild) kan per definition inte ha någon funktion då de bara ansluts till ett nät, dvs minus eller plus-pol på högtalarna. Detta mina hifi-vänner är bondfångeri på högsta nivå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 (edited) 1 hour ago, Morello said: Jösses. Vill man förhindra HF från att komma in i en kavitet så tillser man att kaviteten inte har några hål, dvs öpningar som inte är konduktiva. Det kallas Faradays bur. Dom där pluggarna (som Rydberg visar på bild) kan per definition inte ha någon funktion då de bara ansluts till ett nät, dvs minus eller plus-pol på högtalarna. Detta mina hifi-vänner är bondfångeri på högsta nivå! Ja det låter så. Men vad sjutton är det som gör effekten jag hör då? Edited January 12, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Det börjar kännas lite bekant - man påstår att man hör en skillnad och sedan avkrävs "tekniksidan" på en förklaring, men om man inte gjort ett adekvat blindtest enligt konstens alla regler så vet man faktiskt inte huruvida pluggen medför en skillnad. För mig som kosntruktör av allehanda elektronik inklusive audioförstärkare luktar det inbillning (jfr skillnad mellan elektriskt ekvivalenta kablar, magiska stenar, Peter Belts krämer och papper, metafysiska ethernetkablage etc etc etc). Ingen som har en plugg man kan få låna för undersökning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 45 minutes ago, Morello said: Det börjar kännas lite bekant - man påstår att man hör en skillnad och sedan avkrävs "tekniksidan" på en förklaring, men om man inte gjort ett adekvat blindtest enligt konstens alla regler så vet man faktiskt inte huruvida pluggen medför en skillnad. ...och ibland omvänt där "teknikern" begär en förklaring av "beteendevetaren" att bevisa en upplevelse. Det är nog en realitet som vi får leva med. Jag är själv beteendevetare och har både min examen och praktik inriktad på det vi kallar konsumentbeteende som används i flera sammanhang, bl a i marknadsföring för att bygga upp och skapa förväntningar på upplevelser. Det är en (hälsosam) inbyggd konflikt mellan naturvetenskap och beteendevetenskap/konsumentbeteende. Konsumenten vill ha prylar för att mätta olika behov. Naturvetenskapen har ett beroende av att beteendevetaren hämtar in information om människors drömmar och förväntningar som sedan kan omsättas i produkter som sedan skall kommuniceras av beteendegruppen och slå an rätt trådar hos konsumenter. I denna loop skapas finansiella möjligheter som vi alla lever av. Ju mer "objektivt" bra produkten är i "alla" aspekter desto bättre förutsättningar för en lyckad symbios. Ett klassiskt exempel är dryckerna Merry och MER (äppel-) som lanserades ungefär samtidigt. Merry blev en jättesäljare men kostade mycket i marknadsföring. MER blev också en succé men kostade bara bråkdelen i marknadsföring. Till slut fick inte Merry mer marknadsunderstöd än MER. Merry försvann från marknaden och MER fortsatte växa. Man brukar säga att MER var "objektivt" god. Ömsesidig ödmjukhet och respekt för olika perspektiven är bra. Morellos fråga: Ingen som har en plugg man kan få låna för undersökning? tycker jag är både naturlig och sund från hans horisont. Det kan ju ge nya insikter vi tidigare inte visste eller bekräftelse av något vi eventuellt befarar. Kanske t o m ännu bättre lösningar. Och i värsta fall ett avslöjande om bondfångeri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts