calm Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Vad göra då vintermörkret lägger sig redan på sena eftermiddagen och gör utomhusaktiviteter i princip omöjliga? Spela musik naturligtvis och varför inte testa lite kabel för ovanlighetens skull!? Ett test kan ju alltid pigga upp och kostar inget så länge det stannar vid detta! Vi får se var denna tråd landar så småningom? För en som sitter ganska nöjd med befintlig utrustning så kan det bara handla om promillelyft. Calm plind 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 8, 2017 Author Share Posted January 8, 2017 För er som följt mina tidigare trådar i kabelfrågor så kan man konstatera att jag har en ganska udda högtalarkabellösning. Två olika kabelmärken Yter och Audience 24 som jag haft i ett antal år nu sedan senaste högtalarbytet. Det är inte som man skulle kunna tro en bi-wirekombo utan singelanslutning med två kablar anslutna till en singlepost i var ända. Jag testade Yter som en ny kabel till Ktêmorna då det är Serblins svärson, metallurgen, som konstruerat denna kabel i samarbete med svärfar Franco Serblin. Föll sig naturligt att testa denna kabel då den är den kabel som används internt i högtalaren. Vid testet tyckte jag att jag tappade lite i diskanten i jämförelse med AU 24 och återgick därför till denna kabel istället. Då inträffade motsvarande tapp i basdefinitionen. Så då testade jag båda på en gång och då föll allt på plats. Så har jag haft det de senaste åren och varit mycket nöjd. En fundering som dock legat och gnagt i bakhuvet var om man skulle testa något helt nytt istället. Sedan tidigare har jag en interconnect av märket Bibacord som är något utöver det vanliga. Vet att Gurkan och Krelle båda testat Bibacords högtalarkablar och fastnat direkt pga deras ljudliga unika egenskaper. Att lyfta själva nerven i musiken och helheten på ett sätt få andra kablar lyckats med. Bakom Bibacord står Fredrik Berefelt till vardags fysiker och forskare på FOI och som på ledig tid utvecklare av handgjorda och esoteriska kablar. Hans tidigare kablar har varit unika silverlegeringar i kardelerna lagda i spårad balsaträ som isolermaterial och ytterhölje av lindat bomullsband. Nackdelen med dessa kablar att de varit svåra att hantera pga att de bara kan böjas sektionsvis och begränsat. Har pratat med honom om högtalarkabler som pga min uppställning av systemet och en integrerad ASR-förstärkare behövt vara minimum 4 meter långa. Detta har inte varit möjligt att producera dessa längder av hans kabel och jag hade nog släppt tanken på detta. Fredrik kontaktade mig dock efter nyår och berättade att nu var det möjligt att göra kablarna längre och böjliga genom ny geometri och isolermaterial. Sagt och gjort så bokade jag in honom på en lyssning hemma tillsammans med P-Pan och ByZan. Så här ser en kabelguru ut inför testet. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 8, 2017 Author Share Posted January 8, 2017 Kablarna se ganska ordinära ut med flätade skal och en diameter av ett lillfingers tjocklek. Även förpackningen är av ordinärt slag. Papplådor och inga påkostade trälådor eller annat. Fredriks filosofi är att all kraft ligger på hantverket att producera kablar av särskilt slag och hålla kostnaden för förpackningen nere. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Alltid lika kul att läsa om kabeltester. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 8, 2017 Author Share Posted January 8, 2017 De testade kablarna var förbeställda för leverans och skulle just skeppas till en kund i Frankrike och annan kund. Därför blev testet med 2x2meter skarvade kablar till var högtalare och dessutom i olika färger på strumpan. De levereras med WBT Nextgen silverspadar eller bananer, valfritt. Övriga kablar som interconnects levereras med Furutech rodiumkontakter. Det är naturligtvis en väl förborgad hemlighet hur själva kabeln är uppbyggd både i fråga om geometri och material. Så mycket kunde dock Fredrik avslöja att huvuddelen är silver, men också med inslag av koppar. Det är nog detta som gör kabeln unik på så sätt att det inte är en homogen sammansättning, utan nogsamt utprövad i lyssningstest. Fredrik är naturligtvis med sin forskarbakgrund väl förtrogen med olika materials egenskaper och hur de kan förändras i sammansättning för önskat ljud. Eftersom han bygger samtliga kablar själv och för hand, har han full kontroll på hela tillverkningsprocessen. Men samtidigt själva tråden tillverkas av någon annan som tillverkar på specifikation. Han bygger sedan ihop kabeln själv och detta blir mer än att bara terminera förtillverkad kabelämne. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 8, 2017 Author Share Posted January 8, 2017 Man kan nu se att de nya kablarna är mer lättböjliga än de gamla. De går att rulla i ganska små radier. http://bibacord.com/speaker-cables/ Här ser man hur de gamla var gjorda i sektioner kring balsakärnan. Onekligen ett steg att förbättra utseendet. Men i övrigt är själva materialet i den ledande delen helt detsamma, varför det inte påverkar det ljudmässiga. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 1 hour ago, calm said: Sagt och gjort så bokade jag in honom på en lyssning hemma tillsammans med P-Pan och ByZan. Det var en trevlig stund och tillika en trevlig ”guru”! Tiden var knapp för att utvärdera kabeln fullt ut, men av det lilla jag hörde så tycker jag att kabeln är klart värd en test hemma. /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Kul test. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 52 minutes ago, byZan said: Det var en trevlig stund och tillika en trevlig ”guru”! Tiden var knapp för att utvärdera kabeln fullt ut, men av det lilla jag hörde så tycker jag att kabeln är klart värd en test hemma. /byZan Jag var visserligen inte med på ert test men jag kör nästan genomgående med Bibacord, har nätkabel, digitalkabel ,IC, och även som här högtalarkabel Hemma hos mig är de helt fantistiska med en öppenhet som jag tycker är unik. Jag är mycket nyfiken på hur det var hos Calm. Väntar med spänning på fortsättningen hälsar Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 8, 2017 Author Share Posted January 8, 2017 Innan vi går in på själva testet så vill jag berätta om Bibacords landvinningar i olika highend-sammanhang. Vi har sett och hört hans kablar ett antal ggr på svenska mässor både i Stockholm och Göteborg. Ofta tillsammans med The Lars-förstärkarna och Engström & Engström, far och, son Lars och Timo. Så ock i München 2015 då de körde tillsammans med Kiesers högtalare Classic med externa delningsfilter. En oförglömlig uppställning! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 8, 2017 Author Share Posted January 8, 2017 Samarbetet fortsätter med The Lars och nu med ytterligare en partner i form av Living Voice som i sin värstingleverans med högtalare och förstärkeri har utsett Bibacord i hård konkurrens med andra kabelmärken av rang, till kabelleverantör. Ytterligare finns samarbeten på datakabelsidan och phonokabelsidan i prestigemässiga sammanhang. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Den var inte småpotatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Sverige måste ha unikt många kabeltillverkare per capita! Det skall bli kul att höra vad du tycker om dessa kablar. Det är ju alltid svårt att bilda sig en uppfattning på mässor med flera okända parametrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 (edited) Kaiser och Living Voice är inga duvungar och om de väljer denna kabel så är den bra till deras system. Det är jag inte det minsta tveksam till. Kaiser och Living Voice tillhör den musikaliska och spelglada sidan av högtalartillverkare som jag gillar. Calms system har jag aldrig hört, men har alltid tänkt på det som musikaliskt och att jag nog skulle gilla det. Det är säkert också på samma sida som Keiser och Living Voice. Därför skulle jag om jag var Calm inte testa dessa kablar om jag inte var villig att lätta på lädret. De kommer nog att låta prima. Det är en framfusig gissning baserad på massa kvalificerade antaganden, så vi får se vad Calm säger, om det stämmer. Edited January 10, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 9, 2017 Author Share Posted January 9, 2017 Ja visst är det roligt att vi har så framgångsrika kabelmakare och andra highend-tillverkare i detta land! Små men hängivna konstruktörer som vunnit världsrykte i konkurrens med de absolut största drakarna och bibehållit sin passion för hifi på högsta nivå. Högtalarsidan är väl representerad, kabelsidan har varit med länge och senast har också en tonarm i form av SAT Swedish Audio Technologies dykt upp i världstoppen. Finns naturligtvis fler exempel i sammanhanget, men det är dessa som först dyker upp i huvudet. Ja det verkar som intresset för god hifi genererar intressant utveckling och utan en marknad av hängivna musikälskare faller allt platt. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 9, 2017 Author Share Posted January 9, 2017 Så över till själva testet. Jag hade valt ut en del plattor som jag tycker avslöjar en del om karaktären av förändringen i systemet. Jag kan mitt system väl vid det här laget och det gör det lättare att detektera förändringar om någon variabel förändras, såsom i detta fall en kabel. Mitt system representerar det som skulle kunna kallas holografisk svärta med djup. En del skulle beskriva det som lite laidback utifrån karaktär på både på ASR:n och Ktêman. Men detaljer och upplösning finns men är balanserade i ljudbilden såsom en livescen kan upplevas. Jag har ibland liknat det med ett halvmörkt rum där man upplever allt efter att ögonen vant sig. Alltså borde motsatsen vara att komma från ett halvmörkt rum ut i gassande solsken där man bländas omedelbart. Första plattan är en vinyl med Niels-Henning Örsted Pedersen och Kenny Drew, DUO 2, inspelad 1974 i Rosenberg Studio. Anledningen till valet är att den både kan belysa bashantering, pianoklang och övertoner. Kan konstatera att basen har en något överbetonas resonans men ändå pregnans och kontur i stränghanteringen. Pianot har en bra balans mellan kropp och sträng och anslagen känns naturligt dynamiska. Övertonshanteringen är god och saknar dosharmonier. Så långt ingen skillnad med min nuvarande kabeluppsättning. Dock en skillnad som framträder tydligt utan att för den sakens skull vara överbetonad är mikrodetaljer. Hör ljud som pedaler, nynnande och kroppsvridningar som jag inte hört förut. Harmoni skulle jag säga och en större fyllighet i övre mellanregistret. Nästa platta är ett dynamiskt test i form av E.S.T. Live in Hamburg. Första spåret är en veritabel orgie i starkt ökande ljudtryck med musikalisk inlevelse och stundtals starkt distade instrument, som kan låta grötigt, men inte här. Ambiensen är också tydlig där publikljud hörs från salen och akustiken får en framträdande plats. Mkt bra! Tredje testplanta blir en CD och då min standardtest nämligen Bobo Stensons Trio i Natt. Jormins inledande bassolo kan jag utan och innan och det kan både förändras i riktning, takt och hans andning. Nu var det något mer till vänster in i ljudbilden än jag är van vid och kanske något mindre strängljud i anslaget. Men andningen framträder tydligt. När Bobo kommer in på pianot är det klart och rent utan uns av överstyrning som man ibland kan höra. Det är en svår inspelning. Jons pukor är tydliga och distinkta och med kraft och pondus i låtens crescendo. Väl jobbat! Fjärde testplattan blir Josefin Cronholms Ibis, som test på sång. Hennes röst är klar och lagom resonant i munhålan. Känns naturlig och avspänd. Ytterligare liveinspelning av hög klass med en aktuell artist som gick ur tiden förra året, nämligen Leonard Cohen. Songs From The Road. Liveinspelningar från olika arenor världen över. Här framträder Cohens resonans stämma och distinkta sång som varm och naturlig. Instrumentens placering på scen kan man tydligt höra och publikljuden är också där. Särskilt när man hör bakgrundssången till vänster kan man uppleva skillnaden mellan utomhusscenens något torra efterklang till Albert Halls akustik i Chelsea Hotel. Vi avslutade seansen med Ben Webster and associates; Time After Time. En veritabel orgie i känslosamt saxspel av bästa märke med ett luftblås som saknar motstycke och med tydliga klaffljud. Lite ståpälsvarning och leendena spreds över auditoriet. Skulle man sammanfatta så är detta en kabel som mer än väl skulle platsa i mitt och andra system förutsatt att man gillar harmoni och inte eftersträvar diskanthöjning. En holografisk presentation med mikrodetaljer på plats dock inte framfusiga utan rätt balans i sitt sammanhang. En ganska rund och naturlig framställning utan överanalys som skildrar både sträng och kropp i pianot med alla övertoner och resonans. Detta manar till mer ingående test över längre tid, men detta är en ögonblicksbild som ger mersmak. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 11 hours ago, calm said: Jag har ibland liknat det med ett halvmörkt rum där man upplever allt efter att ögonen vant sig. Alltså borde motsatsen vara att komma från ett halvmörkt rum ut i gassande solsken där man bländas omedelbart Härlig beskrivning Det låter på lyssningsintrycken som att det fanns mer att hämta som Apex var inne på. Kan bli jobbigt att gå tillbaka, men det har du säkert tagit höjd för Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 10, 2017 Author Share Posted January 10, 2017 9 hours ago, Taxmannen said: Härlig beskrivning Det låter på lyssningsintrycken som att det fanns mer att hämta som Apex var inne på. Kan bli jobbigt att gå tillbaka, men det har du säkert tagit höjd för Jo visst finns det mer att hämta i ett kommande "långtidstest". Men grundkaraktären tycker jag mig fått klart för mig och den ligger inte ljusår ifrån min nuvarande uppsättning. Mer av allt skulle man kunna säga om Bibacordkabeln samtidigt i full harmoni. Vi får se vad det lider. Kabeln i min längd är ännu inte prissatt. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 10, 2017 Author Share Posted January 10, 2017 Såg nu på Bibacords hemsida att det finns en del information om uppbyggnad av kabeln. Main menuSkip to primary content Skip to secondary content Each cable is handcrafted on custom order. We do not offer a plethora of models, just one of each kind – simply representing the best we can do. Construction All conductors are solid core OCC (Ohno Continuous Cast) pure silver or copper. The speaker cable and the analogue interconnect contain a tuned set of both silver and copper conductors of different diameters. We use unbleached cotton as dielectric. No polymers are employed. The speaker cable and the analogue interconnect are built using a framework made from specially selected balsa wood. This gives a superior mechanical damping as well as a precisely defined and stable positioning of the conductors. The structure is divided into segments connected by flexible joints. For best performance, these cables are unshielded. The digital cables have a more conventional geometry and they are, of course, shielded. All cables are fitted with the best connectors available, carefully selected for optimal matching. The cables are folded/wrapped in textile ribbons, giving a unique visual and tactile appearance. Why should not audio cables be good-looking too? copyright © 2017 ArmillarC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Det där hade jag inte klarat av höra vid ett lyssningstillfälle. Tycker mig uppleva vid förändringar av elektronik o kablar att man lyssnar mer noga och fokuserar på ett annat sätt än vanlig njutlyssning. Min väg har varit att låta förändringen vara i setupen några veckor och därefter gå tillbaka och lyssna efter känslorna. Blir jag mer eller mindre berörd. Nu skulle väl kablarna iväg till kund vad jag förstår så min metod är ju omöjlig, men kul reportage ändå. Tack för att du delar med dig. LasseJ and Perfect sense 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 11, 2017 Author Share Posted January 11, 2017 1 hour ago, sprudel said: Det där hade jag inte klarat av höra vid ett lyssningstillfälle. Tycker mig uppleva vid förändringar av elektronik o kablar att man lyssnar mer noga och fokuserar på ett annat sätt än vanlig njutlyssning. Min väg har varit att låta förändringen vara i setupen några veckor och därefter gå tillbaka och lyssna efter känslorna. Blir jag mer eller mindre berörd. Nu skulle väl kablarna iväg till kund vad jag förstår så min metod är ju omöjlig, men kul reportage ändå. Tack för att du delar med dig. Jag delar i grunden din uppfattning att korta test i princip kan vara missvisande. Därav kan dessa endast vara vägledande för ett längre lyssning som i mitt tycke är nödvändigt före ett eventuellt köp. Har lite svårt att förstå de som bara köper på rekommendation eller recension om man samtidigt inte har full returrätt. Det skulle aldrig funka i mitt systembygge. Samtidigt kan man i olika sammanhang uppleva något nytt i ljudväg på mässa, i butiksdemo eller hemma hos någon som kan få nyfikenheten att ta över. Men det har faktiskt hänt att det som fungerar i andra sammanhang inte fungerar hemma hos mig. Då får den prylen gå tillbaka. I det här testfallet så hade jag på dagen innan testet spelat igenom samtliga skivor på ungefär motsvarande koncentrerad nivå, just för att ha det i huvudet vid lyssningen. Jag gjorde det dagen efter också för att kontrollera hörselintrycket. Fick jag testa under längre tid så har man möjlighet att växla kablarna med kortare intervall. Jag kan i detta sammanhang nämna att jag testade en interconnect som Bibacord tagit fram som en uppgradering av min nuvarande, som både jag och Fredrik var helt överens om att den inte alls passade in i mitt system. Den blev för skarp i konturen för min smak. Så där fick den gå tillbaka. Nu har han ytterligare en uppgradering av denna kabel, men den hann vi inte testa och kanske också olämpligt eftersom man bör bara testa en sak i taget. Det unika med Bibacord är att den är hopsatt av olika material med olika egenskaper och geometrier och sammansatt till en kabel, som blir som att koka sås med olika smak av socker, salt och sött och balans av dessa. Så fungerar inte vanliga kablar som vanligen är homogena i sina legeringar. Utan att veta med säkerhet så är det sannolikt så att om man jobbar med mångtrådiga kablar så kan några karteller vara av silver medans andra är av koppar. Lite så fungerar min nuvarande kabelcombo med Yters palladium och Audiences koppar. Spets och mjukhet i samma ljudbild, och i kombination i en kabel med två olika egenskaper. Detta blev till av en slump, men känns helt logiskt vid närmare eftertanke. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 6 hours ago, sprudel said: Det där hade jag inte klarat av höra vid ett lyssningstillfälle. Tycker mig uppleva vid förändringar av elektronik o kablar att man lyssnar mer noga och fokuserar på ett annat sätt än vanlig njutlyssning. Min väg har varit att låta förändringen vara i setupen några veckor och därefter gå tillbaka och lyssna efter känslorna. Blir jag mer eller mindre berörd. Nu skulle väl kablarna iväg till kund vad jag förstår så min metod är ju omöjlig, men kul reportage ändå. Tack för att du delar med dig. Så är det för mig och säkert många fler, men ett första intryck kan kanske vara kul att läsa om? Om det sedan blir köp eller inte efter en noggrannare test så kommer det nog skrivas om det också, så håll ut 3 hours ago, calm said: Jag delar i grunden din uppfattning att korta test i princip kan vara missvisande. Därav kan dessa endast vara vägledande för ett längre lyssning som i mitt tycke är nödvändigt före ett eventuellt köp. Har lite svårt att förstå de som bara köper på rekommendation eller recension om man samtidigt inte har full returrätt. Det skulle aldrig funka i mitt systembygge. Samtidigt kan man i olika sammanhang uppleva något nytt i ljudväg på mässa, i butiksdemo eller hemma hos någon som kan få nyfikenheten att ta över. Men det har faktiskt hänt att det som fungerar i andra sammanhang inte fungerar hemma hos mig. Då får den prylen gå tillbaka. I det här testfallet så hade jag på dagen innan testet spelat igenom samtliga skivor på ungefär motsvarande koncentrerad nivå, just för att ha det i huvudet vid lyssningen. Jag gjorde det dagen efter också för att kontrollera hörselintrycket. Fick jag testa under längre tid så har man möjlighet att växla kablarna med kortare intervall. Jag kan i detta sammanhang nämna att jag testade en interconnect som Bibacord tagit fram som en uppgradering av min nuvarande, som både jag och Fredrik var helt överens om att den inte alls passade in i mitt system. Den blev för skarp i konturen för min smak. Så där fick den gå tillbaka. Nu har han ytterligare en uppgradering av denna kabel, men den hann vi inte testa och kanske också olämpligt eftersom man bör bara testa en sak i taget. Håller med, även om jag köpt prylar otestat hemma till min anläggning, ex TAD R1, Krell slutsteg, Aurender W20, Audio Research Ref 10, dCS stapeln och lite annat krafs /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 11, 2017 Author Share Posted January 11, 2017 49 minutes ago, byZan said: Så är det för mig och säkert många fler, men ett första intryck kan kanske vara kul att läsa om? Om det sedan blir köp eller inte efter en noggrannare test så kommer det nog skrivas om det också, så håll ut Håller med, även om jag köpt prylar otestat hemma till min anläggning, ex TAD R1, Krell slutsteg, Aurender W20, Audio Research Ref 10, dCS stapeln och lite annat krafs /byZan Nja lite tjuvlyssning var det nog innan! Svårt att undvika att ha lyssnat på högtalarna innan om man varit på TAD:s demon på Sheraton. calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 1 hour ago, byZan said: Håller med, även om jag köpt prylar otestat hemma till min anläggning, ex TAD R1, Krell slutsteg, Aurender W20, Audio Research Ref 10, dCS stapeln och lite annat krafs /byZan Du är helt klart mästare på kvalificerade gissningar. Borde anlita dig. Det skulle spara tid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 5 hours ago, Apexorca said: Du är helt klart mästare på kvalificerade gissningar. Borde anlita dig. Det skulle spara tid... Ibland har man bara ren tur 6 hours ago, calm said: Nja lite tjuvlyssning var det nog innan! Svårt att undvika att ha lyssnat på högtalarna innan om man varit på TAD:s demon på Sheraton. calm Jo visst har man hört lite innan och skaffat sig en uppfattning om hur det skulle kunna låta, men visst har det varit olyssnat hemma innan köp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 13 minutes ago, byZan said: Jo visst har man hört lite innan och skaffat sig en uppfattning om hur det skulle kunna låta, men visst har det varit olyssnat hemma innan köp Det var mina högtalare och Brinkmann Balance också även om det skulle gå att lämna tillbaka dem om inte låtit som det skulle. Jag var aldrig orolig för det. Valet var såpass noga underbyggt och det var säkert dina val också. Det verkar så i alla fall. Så försök inte spela slarvig chanstagare nu. Mig lurar du inte. Du vet nog vad du gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Spännande läsning, som vanligt har man ju koll på sina kollegor, men det är alltid med viss kombination av avundsjuka tävlingsinstinkt jag läser tester av andras kablar. Känslomässigt upprörande mao. Allt från nyfikenhet till fysiskt illamående, och en känsla av ambition....svårt att förklara. Kul att vi är två st som har så lika materialval och preferenser ang vissa grundprinciper. Skulle vara kul att jämföra. Jag tror instinktivt att det kommer finnas liknade ljudmässiga egenskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Räkade läsa detta från reklambladet ovan: "For best performance, these cables are unshielded. The digital cables have a more conventional geometry and they are, of course, shielded." Detta är ett häpnadsväckande uttalande. En SPDIF eller AES/EBU-överföring av digital audio är avsevärt mindre störkänslig än en analog kabel då den digitala kabeln bara jobbar med två tillstånd (hög eller låg) som är lätta att avkoda. I den analoga kabeln har vi signaler från ungefär 10 µV till några volt, dvs ett dynamiskt omfång om cirka 100 dB om lirar det bästa av digitala fonogram/filer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morello Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Pratar vi om kabel från grammofoner med MC-pickup har vi helt plötsligt siganler på ungefär 1 µV upp till sisådär 500 µV beroende på pikcupens utnivå. De som pysslar med vinyl i allmänhet och MC-pickuper i synenrhet vet att skärm är helt nödvändigt för störningsfri återgivning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts