Jump to content

Discogs - erfarenheter, tips och funderingar


UffeZ

Recommended Posts

Edit av Bebop/moderator'
"Fina lacks och records 2die4" har fått för mycket slagsida åt Discogs vilket bl a Eliot påpekat och det är bara att hålla med. Samtidigt är Discogs så pass intressant att det nu får en egen tråd.

----

Jag hann inte kolla närmare på denna Kind Of Blue vid besöket men onekligen låter den mycket bra med en stor dynamik trots sitt ganska dåliga skick. 

Discogs är ett mycket trubbigt verktyg som med tiden kommer bli bättre med hjälp av vetgiriga personer som rätar ut frågetecken. 

En Repress behöver inte låta sämre än en första- eller tidig press av egen erfarenhet men det hade varit riktigt kul att lyssna på en kopia på Masterbandet XSM47326 :icon_smile_cool:

Vi lär återkomma i ämnet fler gånger i framtiden vilket gör oss mer och mer kunniga vid varje tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Discogs är ju bra på många sätt, men samtidigt väldigt frustrerande och ibland nästan/helt omöjligt att hitta rätt utgåva. Själv ger jag ofta upp eftersom jag inte riktigt vet hur jag skall bete mig när just min utgåva inte riktigt passar in någonstans. Skall jag skapa en helt ny? Skall jag lägga till min matrix/runout på någon annan? o s v - känns som att det blir fel hur man än gör så då landar det i att jag bara väljer den som ligger närmast, men då blir man ju också väldigt osäker på datakvalitén generellt i databasen!

Söker man fram just din utgåva Apex så finns den ju med just din matrix/runout, men det finns ju ingen info om utgivningsår/land, så frågan är hur man skall komma vidare? Söker man på XSM47326-1A så får man fram en Kanada-utgåva från '59, men hur vet man att det stämmer och hur får man fram ett utgivningsland på din utgåva? :?:

Link to comment
Share on other sites

Discogs bygger på att det är medlemmarna som lägger upp databasen. För den som är ovan att kika efter skillnader eller ens inte intresserad, så är det naturligtvis inte så lätt. Så har det varit även för mig. Den som fick mig att intressera mig lite mer i ämnet var Eliot som under åren haft en hel del inlägg här på Euphonia och länkar till var man kan hitta mer information om vad man skall leta efter. Jag letar inte efter förstautgåvor men jag vill åtminstone veta vad jag har själv.

Skillnader kan ligga i typografin på etiketten, adress på omslaget, tunna handskrivna markeringar i runouten, färger, deep groove eller inte samt på olika platser, detaljer på omslaget. På en del bolag är skillnaderna större än på andra.

På t ex Contemporary kan man börja med att kika på adressen på omslaget. Då vet man med en gång om det är en återutgåva eller inte. Sedan kan man kika efter om runouten har ett "H" eller inte och sedan om den har "D1", "D2", "D3" osv som visar om det är första, andra eller tredje press. Detta bara som ett exempel. 

Det finns också en hel del att läsa på nätet. En av de mer kända är London Jazz Collector där jag hämtat följande länk för Columbia: https://londonjazzcollector.wordpress.com/record-labels-guide/columbia-records/columbia-us-labels/

Samtidigt tycker jag det är både kul och lärorikt. Lite som forna dars frimärkssamlande där stämplar, taggar, text, etsningstäthet och färg var en del av verktygen för att bestämma kvaliteten. Visst kan det vara petigt att hitta rätt i Discogs men ju mer man lär sig ju snabbare går det. Det beror också på hur duktiga vi som användare är att lägga upp och korrigera data. Jag irriterar mig många gånger på att många endast lägger upp framsidan på ett album, och lämnar många fält tomma, t ex matrisnummer, kompositörer, rights society (typ NCB, GEMA, BIEM...), Credits... Ju fler vi är som kompletterar desto bättre blir det. Själv har jag bidragit med över 2000 nya bilder på omslag, baksidor och etiketter (fram och baksida) och ungefär 250 icke tidigare publicerade utgåvor. Dessutom mängder av korrigeringar som är inkompletta eller där man behållit text och fakta från fel album eller tagit det från en CD. 

Discogs innehåller även en forumdel och olika diskussionsgrupper som är källa att hämta information ur genom att fråga eller söka via forumets sökmotor. Det finns mycket kompetens på Discogs från allt från "vanliga lyssnare" till medlemmar med erfarenhet från skivbolag och tillverkning. En svaghet, tycker jag, är att man ställer för låga krav på datakvaliteten då nya album läggs upp. Men jag har också respekt för att det är nästan ogörligt att ha full koll från en central position. Det är vi användare som sätter nivån. 

Jag tycker arbetet med Discogs är väldigt avstressande och med tiden får man också nya vinylvänner. Ju mer aktiv man är desto mer kontakter får man som också ger en tips och är en källa att få ny information från.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Taxmannen said:

Discogs är ju bra på många sätt, men samtidigt väldigt frustrerande och ibland nästan/helt omöjligt att hitta rätt utgåva

Den stora skillnaden mot andra katalogiseringar är att man byggt gränssnittet för all ljudinspelning, alla utgåvor och från alla marknader. Det är ju ett ofantligt stort grepp som självklart tar tid att få stabilt. Men bara under de år jag varit verksam har databasen utvecklats helt otroligt, och kvalitetssystemet är outstanding. Det finns ett stort antal medlemmar som är oerhört kunniga. Tyvärr hinner de inte vara överallt och korrigera/komplettera de hundratusentals album som årligen läggs upp av newbies och mindre noggranna medlemmar, exvis säljare.

Just det du nämner med olika stampers utgör en liten akilleshäl i RSG. Problemet är att olika bolag har haft olika praxis och det har även ändrats över tid. Personligen tycker jag att samtliga stampers som gjordes i samma utgåva ska vara i samma sub, och det är även intentionen från staben. Däremot om etikett, omslag eller pressverk avviker så är det en ny sub. Det är logiskt, men om det då gjordes säg 10 stampers och nummer 4 och halva 5 hade annan etikett så blir det knepigt.

Jag säger som jag sagt tidigare; om skivindustrin hade varit lite noggrannare så hade detta blivit både enklare och bättre. Det är inte enkelt att skapa ordning ur de kaosartade arbetssätt som rådit i skivindustrin.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl ställa mig vid skampålen och erkänna mina tillkortakommanden eftersom det har hänt att jag lagt upp album med inkomplett information  :smile2:

Mestadels beror det på bristande kunskap och att jag hellre har lämnat ett fält tomt än att använda fel information. Å andra sidan kompletterar jag ibland med saknad information och även bilder på album andra lagt upp så databasen utvecklas såklart över tid som ni är inne på.

Länken till londonjazzcollector innehöll ju mycket information! Finns det motsvarande källor till information för andra genrer?

Link to comment
Share on other sites

Jo det är bättre att göra så än att lägga in fel. Samtidigt är det ju ingen brådska. En elefant får man ta i portioner. Det finns album det har tagit mig ett par timmar att lägga in för att säkerställa att det blir rätt. Andra går snabbt, framför allt om det finns bra förlagor. Om jag får in 20 på en dag eller bara 1 album spelar ju ingen roll. Kvalitet framför volym är det som gäller, tycker jag.

Det är också tillåtet att "hi-jacka" inkompletta registreringar. Jag tog t ex ett inkomplett Vivaldi-album som hade "rätt omslag" och etikett men där det mesta av det andra var fel. Men det finns en gräns när man inte bör göra det. Har man passerat den brukar man få reda på det.

På Discogs heter jag Ropet och den som vill får gärna lägga upp mig som vän.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Taxmannen said:

Jag får väl ställa mig vid skampålen och erkänna mina tillkortakommanden

Absolut inte!

Man får vara lite överseende att det förekommer slarv och att allt inte är svart eller vitt. Många gånger är det faktiskt inte fel som förekommer utan mer ... ofullständig genomarbetning :D Svårt att förklara, men jag menar att det med tiden kommer bli rätt om alla hjälps åt. Exvis tidiga klassiska utgåvor; de har lite annorlunda "nomenklatur" och det finns bara 4-5st som kan det.

Ps. Vi håller på att undersöka en ev utbyggnad med vissa funktioner på Euphonia. Det finns ett api som vi tittar på, men vi har avvaktat vår egen uppgradering.

Link to comment
Share on other sites

Tack för mycket intressanta inlägg.

Tror alla kan sälla sig till den skampålen men som sagt det är bättre att börja lägga in och sen komplettera allt eftersom än inte alls. 

I början gjorde jag en massa fel. Då 2011 var tonen lite råare än den är idag på Discogs. Jag tycker som Bebop att det är rogivande att sätta sig ner och lägga upp en skiva. Har en massa i pipeline pga att jag verkligen vill att så mycket som möjligt skall vara rätt.

Jag använder Discogs enbart till mina Vinyl då jag nästa uteslutande spelar det mediet. Det är inte omöjligt att jag fyller på med CD i framtiden men just nu är det bara Vinyl. Har också bestämt mig för att hålla ner antalet skivor då jag har en tendens att sväva ut rejält när det kommer till samlande. Hellre 365 jäkligt bra skivor än tusentals är min devis för stunden. Har inte nått dit alls men jag byter ut allt eftersom. Sen är man aldrig helt överens med sig själv eller frugan. Sånt som jag anser skall bort blir ibland kvar för att hålla lugn på torpet.

2 hours ago, calle_jr said:

Just det du nämner med olika stampers utgör en liten akilleshäl i RSG. Problemet är att olika bolag har haft olika praxis och det har även ändrats över tid.

Ursäkta en obegåvad men vad står RSG för? Att olika stampers är en akilleshäl håller jag med om. Att reda ut en skiva från märket ROOST är inte helt självklart.

 

1 hour ago, Bebop said:

På Discogs heter jag Ropet och den som vill får gärna lägga upp mig som vän.

Fixat :thumbsup: Mitt nick är som sig bör uffez

 

1 hour ago, calle_jr said:

Vi håller på att undersöka en ev utbyggnad med vissa funktioner på Euphonia. Det finns ett api som vi tittar på, men vi har avvaktat vår egen uppgradering.

Intressant det får du gärna berätta mer om vid tillfälle.

Sen tycker jag eller skulle jag önska att denna typen av information som kommer fram i denna tråden kanske skulle få en egen tråd/sticky där man kunde komma tillbaka och diskutera Discogs, nomenklatur, pressningar osv. Det är så himla lätt att det försvinner i flödet. Sen kladdar det inte ner ursprungstråden, vilket jag själv har bidragit till, så mycket.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

RSG är guideline för hur man fyller i de olika fälten.

Bra att du delade tråden. 

I Göteborg och speciellt Hisingen så är trebokstavskoder mkt vanligt. Är lite allergisk mot det men det är bara att gilla läget men vad står:

R =? 

S= ?

G= ? Guide?

Edited by UffeZ
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag novis på Discogs, men hittills tycker jag det är ett bra verktyg för att katalogisera och lära sig mer om utgåvor.
Och när jag inte vet vad jag vill spela finns det en "shuffle" i appen till mobiler som föreslår slumpmässig skiva! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är bra med denna tråden för jag behöver lära mig hur jag på enklaste vis rättar till fel i discogs. För de som kan det här med olika utgåvor är discogs verkligen frusterande och jag skall börja med ett exempel där ni kan hjälpa mig och därmed belysa hur man på enklaste vis arbetar med discogs.

Exemplet är Milstein Masterpieces, Capitol SP-8528, som finns inlagd på discogs i både US-utgåva och UK och även som som en mono utgåva:

se discogs. Det är en hel del fel på angivelserna, så är UK-varianten ingen engelsk utgåva utan från Frankrike, Pathé Marconi som man kan se på bilderna.

På monoutgåvan saknas bilder och det står att den kommer från USA & Canada - det brukar vara skilda utgåvor....

Jag har precis köpt en återutgåva av denna inspelning på det Koreanska bolaget Analogphonic, se discogs - men den finns också inlagd här

Den gavs också ut av World Record Club som bl.a. släppte EMI-utgåvor av mycket hög kvalité - de som vet betalar en hel del för dessa, se eBay.

Jag har den utgåvan 

masterpieces_zpssyslb8js.jpg

(bilden tagen från eBay-länken eftersom jag tycker att det är svårt att fotografera skivomslag)

...och den bör läggas in i discogs Capitol SP-8528 som reissue och där bör även Analogphonic (och en av inläggen, den utan OBI bör tas bort).

Hur gör man detta enklast?  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Några stora skivhandlare på begagnad vinyl i NY tycker discogs förstör och är kass. Det kanske förstör lite för dem när köpare har bättre förytsättngar att söka efter produkter man vill ha på en större marknad.

Priserna hamnar säkert mer rätt också när marknaden blir större.

Jag har ju ganska nyss börjat använda discogs och det är bra för mig tycker jag, men jag ser ju inte fällorna pga bristande kunskap.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Har länge varit en användare av Discogs och fullkomligen älskar siten. Gillar att styrkan ligger i användarna. Däremot har jag inte bidragit mycket själv, av just några anledningar som redan postats i tråden. Ibland när jag försökt lägga upp en saknad utgåva, verkar den bara hamna i någon kö någonstans och har sedan blivit liggandes där i åratal.

Det jag upptäcker nu att trots att jag köper mycket musik direkt från bolag eller artister via Bandcamp, är det sällan de digitala utgåvorna finns upplagda på Discogs. Vill ju gärna lägga till dem i mitt Discogsbibliotek, men kan knappast välja en fysisk utgåva. Kanske får denna tråden mig mer säker på hur jag ska gå tillväga.

Användare: shifts

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, shifts said:

Ibland när jag försökt lägga upp en saknad utgåva, verkar den bara hamna i någon kö någonstans och har sedan blivit liggandes där i åratal.

Jag har också många som ligger i state "Pending" och jag antar att dom väntar på någon slags approval. Men oavsett status så är dom ju tillgängliga för andra användare - det ser man enklast under statistics. T ex denna utgåva som jag la upp för ett par år sen som fortfarande ligger i Pending har 43 Have och 34 Want.

https://www.discogs.com/Yes-Heaven-Earth/release/5894293

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag saknar i webgränssnittet (eller har missat?) är möjligheten att enkelt kunna filtrera mellan vinyl och cd. I iPhone-appen finns det ju en smidig filterfunktion för att välja Vinyl, CD, DVD eller Box Set. Finns det något motsvarande i webgränssnittet?

Jag skulle egentligen vilja lägga upp allt i Discogs - även digitala filer och CD, men om det inte går att filtrera på ett enkelt sätt så tycker jag att det blir svårt att få någon vettig struktur. Hur gör ni andra?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, shifts said:

Ah, se där. Måste in och kika under statistics för de få jag bidragit till. För mig ser ditt bidrag ut som vilken annan utgåva som helst, vilket jag antar är poängen.

Färgkodningen i listan över utgåvor visar status. Vit - Data Correct, Grå - Recently Edited, Gul - New Submission. Finns det fler?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, eliot said:

Exemplet är Milstein Masterpieces, Capitol SP-8528,,,

Jag har precis köpt en återutgåva av denna inspelning på det Koreanska bolaget Analogphonic, se discogs - men den finns också inlagd här

Har du hunnit lyssna och hur upplever du ljudkvalitén i så fall ?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, eliot said:

Hur gör man detta enklast?

- Ändring i bef sub görs genom att bara klicka "edit release". Skriv i "notes" vad som ändrats. Följ instruktionerna och klicka "submit".

- Bilder läggs in genom att klicka "edit images". Skriv i "notes" vad det är för bilder och klicka submit.

- För att skapa en ny sub är det enklast att "copy to draft" från en bef sub, editera o publicera. Därefter läggs den nya subben till samma kontainer genom "add to master release". Längst upp till höger på varje sub finns ett internt och unikt releasenummer. Gäller även master releaser, artister, etiketter, skivbolag etc.

- Att skapa helt ny utgåva görs också det enklast efter att man kopierat ett liknande album och editerat. Om man skapat två nya utgåvor av en inspelning som inte finns upplagd så krävs en master release (kontainer) vilken enklast skapas från artistens sida, klicka på Milstein, add "master release" och skriv in releasenumret på de två utgåvorna. Du bestämmer vilken av dem som är "master", men normalt är det ursprungslandets förstautgåva.

- För att ta bort subbar används "merge". Man tar alltså inte bort subbar utan slår ihop. Merge kräver alltid omröstning vilken påbörjas automatiskt så fort man klickat "edit release" och "merge". Subben står som "merge pending" tills den är god- eller underkänd.

Ps. "Pending" är bara en del i kvalitetskontrollen. Subbar visas omedelbart efter ändringar, men de får inte status "Correct" förrän andra medlemmar har granskat och godkänt. Med pending uppmanar man medlemmar att få sina subbar godkända genom att "annonsera" dem i forumet. Så fort någon kompletterar eller ändrar ett litet kommatecken så försvinner status.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt in den men jag hittade inte "add to master release" => Därefter läggs den nya subben till samma kontainer genom "add to master release".

Se mitt inlägg. Tyvärr är de musikstycken som finns angivna fel: det står A1: Mozart Adagio  A2: Beethoven Rondo men det är så att första stycket A1 har två musikstycken av Mozart Adagio & Rondo och sedan kommer A2: Beethoven Romance No. 2

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, eliot said:

Se mitt inlägg.

Bra början!

Ange komplett spårtitel, inte bara exvis Adagio utan Adagio In E Major K.268.

Olika spår kan du i detta fallet antingen ange som separata spår, dvs A1-A3 och B1-B4, då kompositör anges för varje spår. Eller så kan du skapa ett index track med sub tracks för resp spår. Index tracks används typiskt om det är en svit, men funkar även här om det är det du vill. Annars är första metoden enklare.

Ange båda katalognummer (ST519 och T519) eftersom detta finns på utgåvan oavsett vad som var tänkt. Försök ange dem exakt som de återges, det underlättar sökning.

Ta bort bilddubletter, lägg till etiketter.

Runouts anges med ett fält för sid 1 och ett för sid 2.

Ange gärna egenskaper i notes, exvis laminated flipback, stereo sticker on back, first cat# on labels, second on sleeve.

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga var att hitta: "add to master release" - jag tänker inte jobba för att fixa vad andra gjort fel då håller jag på och kommer inte vidare....

Bebop menade att det skulle vara olika "sub" för olika stamper men då blir det helt oöverskådligt :dead:

Link to comment
Share on other sites

OK. Jag trodde det var "din" sub och att du har albumet.

9 minutes ago, eliot said:

Bebop menade att det skulle vara olika "sub" för olika stamper men då blir det helt oöverskådligt :dead:

Han menade nog att det skulle vara olika subs om något skiljer sig åt, exvis lite annorlunda font på etiketten eller liknande. Dock gör man inte en ny sub för vanliga produktionsfel, endast misprints.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har det albumet ST. 519 och jag kopierade informationen från US Capitol utgåvan SP-8528 men jag trodde att den som lagt in den utgåvan på discogs hade skrivit titlarna rätt men ingenting stämmer på discogs så de var fel på alla utom den Franska som han trodde var engelsk.

Bebop skrev: "Om allt annat lika förutom Dx så lägger du bara in "Matrix/runout" t ex D5/D6 och i förklaringsrutan skriver du t ex "Runout variant 3"."

Det finns nog D6/D6 och sedan D6/D7 osv så det blir många olika.... Enligt vad du säger så skall det vara olika fält för de olika sidorna, dvs inte som Bebop skrev och som jag gjorde och föregångarna när det gäller Milstein....

Link to comment
Share on other sites

Ett fält per sida, och ange även om det är "stamped" eller "etched". Se exempel. Album med många stampers hålls ihop med varianter. Om det finns en variant med stamper D6/D6 och en med D6/D7 så räcker det (tyvärr) inte att endast komplettera med D7 utan både D6 och D7 måste anges för aktuell variant.

 

40 minutes ago, eliot said:

ingenting stämmer på discogs

:) Det är faktiskt konstigt, för de allra flesta jag stöter på stämmer. Däremot är de sällan kompletta. Det är ganska mycket jobb att göra en sub helt komplett.
De fel jag oftast stöter på är utgivningsland och utgivningsår. 

 

1 hour ago, eliot said:

jag tänker inte jobba för att fixa vad andra gjort fel

Den som lade in första subben slarvade med titlar, och sedan är det kopierat i den andra subben. Men som du ser är spårtitlarna inte angivna likadant på din utgåva. Jag har inte sett dina etiketter, men vad jag kan antyda på back cover så är de mer kompletta på din.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...