Jump to content

byZan (en berättelse om hur musikintresset förmodligen började ute i stugan….?)


byZan

Recommended Posts

Jag lovade eller insinuerade att jag skulle starta en ny egen tråd och jag funderade länge på vad den skulle kunna handla om? Hade jag något intressant att förmedla? Nä, men jag har en berättelse som kanske någon tycker är rolig att få ta del av, så tänkte jag! Jag kom ganska snabbt fram till att om jag skulle skriva om anläggningen i stugan så skulle tråden förmodligen bli ganska kort, upprepningar och bli lite lik min andra tråd (och den tröttnade jag ju på). Om jag skulle skriva om mitt musikintresse då? iofs inget speciellt! Den tråden skulle förmodligen också bli både kort, vardaglig och kanske lite tråkig? Så jag slår ihop båda tankarna och gör en blandberättelse om stugans betydelse för mig och om hur jag förmodligen fick upp ögonen för musik, roligt va?!

Själv har jag ingen aning om den ens blir intressant för fler än mig och mina barn och barnbarn och inte vart det ska sluta heller?

Tråden blir för mig med ett litet annorlunda upplägg och vi får se om det fungerar i forum världen? Lägger den i bildforumet för jag kommer säkert att posta lite bilder var det lider.

Tanken är att jag postar inläggen vartefter jag skriver och märker de med Inlägg #1 sedan Inlägg #2 o s v. Om ni har lust så kanske ni kan hänga på med egna historier, anekdoter eller bara kommentera, det får ske vart efter i tråden.  Så hela min berättelse blir alltså skriven i den första posten men med numrerade inlägg och datum därefter. Därefter kommer kommentarer, tror det kan bli bra? Vi får se om det funkar??

För att ni ska förstå lite av berättelse så tror jag att det behövs lite bakgrundsfakta, det gör det nog lättare att förstå hur mycket stugan har betytt för mig och hur tiden där bl. a. formade mitt musikintresse.

För mig, mina barn och barnbarn kan det vara lite roligt att läsa om gubbens tokerier, men för er har jag ingen aning?

Jag börjar skriva så får vi se hur tråden tar form?!

 

Inlägg #1

2017-01-03

Allt började år 1953 när mina morföräldrar läste en annons om att det fanns tomter till salu på nystyckad mark i Roslagen.

Eftersom de ”bara” hade en dotter så borde de kanske kunna ta sig råd med att ha en liten sommarstuga, hmm? Mina morföräldrar hade själva många syskon och tyckte nog att ett barn var det bästa för att se till att ha råd med både mat och utbildning för sin dotter. Så tänkte de 1931! Morfar var och förblev verkstadsarbetare (53 år hos samma arbetsgivare) med specialitet på rostfritt stål, mormor jobbade i garnaffär (utbildad väverska) och var riktigt duktig och blev också mycket anlitad vid specialbeställningar, arrangemang där ryor, vepor etc skulle vara en del.

De bestämde att de skulle åka en söndag i augusti på förmiddagen, ut mot Roslagen efter att ha läst en annons i tidningen några dagar tidigare. De bestämde att de ville ha dottern (min mor) och mågen (min far) med sig. Men det gick inte då min far hade fått en körning (lastbilschaufför) bestämd så sent som på fredagen att han måste iväg på söndagen. Mormor och morfar hade sin sista semesterhelg den helgen så de kunde åka även på lördagen och så blev det.

Med hopp om att annonsen i tidningen någon vecka tidigare var sann så tog nu mina föräldrar täten på sin Vespa och strax bakom kom mina morföräldrar på sin Triumph 500cc motorcykel med sidovagn. Åkte i den (sidvagnen) själv som liten, skithäftigt! Nu var de på väg mot något nytt för dem och något som skulle bli deras egna lilla paradis för ”all” framtid. Nu är det mitt paradis och precis så som de alltid velat att det skulle bli.

Mormor och morfar tyckte att det var skönt att få med ungdomarna för att säkerställa att de inte skulle bli lurade eller få några konstiga kontrakt framlagda framför näsan som de inte kunde förstå. Så det var nog extra skönt att få med mågen som hade ett ypperligt lokalsinne och visste det mesta om väder, vind och trafikregler och dottern för hennes ekonomiska kunskaper. Risken hade nog annars varit stor att min morfar hade kunnat hamna varsomhelst när det gällde att hitta och risken för att skriva på papper som var bindande, detta var alltså inte hans grej även om han var en s.k. tusenkonstnär!  

Som min mor ofta sa till mig och andra när humör och tillfälle var det rätta (hoppas att det passar in här också) var att – till midsommarhelgen 1954 åkte du med pappa ut och med mig hem och så börjar min alldeles egna historia om STUGAN, just där och då, allt annat innan dess är bara hörsägen och kanske inte helt med sanningen överensstämmande! 

 

Inlägg #2

2017-01- 05

Det finns risk för att ett eller annat minne från vistelserna här ute i Roslagen kan slinka med i berättelsen men det får ni ta. Jag ska jag i alla fall ”försöka” berätta om hur jag tror mitt musikintresse startade.

Det första minnena jag har av musik är att min morfar spelade munspel, munharmonika och lite på en självbyggd ukulele, men på den spelade han nog mest för att han gillade George Formby. Mycket och många gamla folkvisor blev det, likaså Bellman, Taube och en och annan amerikansk hit från den tiden. Taube var min fars favorit även om han också var swingpjatt i sin tidigare ungdom. Min mor hon diggade bl a Alice Babs, Harry Belafonte, Monika Zetterlund, Satchmo m fl. Sedan gillade hon Beatles, Rod Stewart och hör och häpna Queen, men det var nog för att jag hade de som mina husgudar från 1971/72. De var så melodiösa tyckte hon, gillade egentligen inte skrikande gitarrer. Själv stod det mellan Elvis och Tommy Steel 1959 i min dåvarande kompis rum, jag var då 4 år och jag tror att det var då som mitt intresse för musik tog fart på riktigt. Den storyn har jag skrivit lite om i min tidigare tråd så den skippar vi här.

Den där lördagen i augusti när de stod där på tomten med mäklaren som visade prospektet slutade med att morfar grävde fram en ”långschal” ur fickan där han stod, han ville lägga 10% i handpenning för vad han tyckte var den ”bästa” tomten av alla de hade tittat på. Mycket pengar på den tiden och alla tre (mormor, dotter och måg) stirrade på pengarna och undrade vart de kom ifrån? Från fickan svarade morfar (han hade sparat i ett litet s.k. vänsterstopp) och ville nu räcka över pengarna till mäklaren. Men morfar fick ett nej – så gör vi inte affärer sa mäklaren, inte sa morfar? Hur fan gör ni då? Vi träffas på ett bankkontor i Stockholm på måndag och herrskapet skriver där under alla erforderliga papper, då blir det rätt och riktigt! Jaså sa morfar och hur vet jag att inget annat ”herrskap” får den här tomten då? Ni får mitt ord på detta – och det är värt hur mycket? Mäklaren skrattade och sa att du måste lita på mig! Låt gå, jag har ju tre vittnen, så de skakade hand och skrev de anteckningar mäklaren behövde ha för att göra iordning alla papper till att de skulle träffas på bankkontoret i Stockholm på måndagen.

Måndag förmiddag och morfar hängde på låset till banken, nu skrevs alla behövliga papper på och tomten var nu i morfars ägo. Stolt gick han efter lunchen tillbaka till jobbet och sa att han nu var godsägare (han skämtade) till en tomt på 3000kvm. Han beskrev stolt tomten som bestod av skog och stora stenar, ligger alldeles vid vattnet och närmaste stora tätort är Norrtälje, Ålandshav ligger närmare för dit är det bara ca 5 distansminuter. Han var riktigt stolt och lite tårögd när han berättade och det har jag hört själv berättats av hans gamla chef.

Nu blir far (farsan) och mor (morsan) i följande text. För det var så jag sa och det var säkert var lite ballt också att våga kalla sina föräldrar så, i alla fall på den tiden då jag växte upp. Men de var ju Stockholmare och van vid slang!

 

Inlägg #3

2017-01-06

Det som jag tror triggade mig till det musikintresset jag nu har var nog morfars idoga spelande på munspel och mormors bror som byggde en radiomottagare till midsommaren 1959. Han hade gett sig ”den” på att få höra direktsändningen ifrån Madison Square Garden i N.Y.C. och matchen mellan Ingo och Floyd. Kristallmottagaren blev klar och injusterad (på verandan till vår första lilla stuga) i tid och jag vill minnas att vi lyssnade på natten. När han försökte ställa in mottagaren på rätt frekvens så fick vi höra musik från alla världens hörn, knastrigt men spännande. Så det är nog detta som med största sannolikhet födde mitt intresse för både teknik (blev dock ingen DIY’are) och musik (blev inte musiker heller)? Detta kan vara en efterkonstruktion, men jag vill minnas det så iallafall.

Så 1959 var mitt år då intresset för musik infann sig.

Nu tror kanske många att jag är musikaliskt begåvad och kan mycket om artister etc. men så är det inte alls, långt därifrån. Jag gillar musik för att jag tycker den talar till mig på något vis. Jag blir helt enkelt berörd och rofylld av att lyssna, inget annat. Jo man har ju svängt sina lurviga på diverse dansbanor, diskotek och vardagsrumsgolv. Hyfsat dansant och taktkänsla om jag får säga det själv och lite genom andra också. Spelat instrument har jag aldrig lyckats med, även om jag fuskat på diverse sådana, men ingen av er skulle gilla det ni hörde.

 Min musiklärare tog död på intresset för att lära mig spela och sjunga genom att säga att jag inte kunde sjunga (jag var då i målbrottet). Att lära mig noter m m skulle jag ha kunnat fortsatt med för det tyckte jag var roligt, men det intresset tog hon död på också. Jag spelade efter hennes uttalande om mig bara pajas i skolan på musiklektionerna hädanefter, kul tyckte kompisarna och jag, men inte hon, men det fick hon ta som tack för senast. Att jag förstörde för klasskamraterna att lära sig mer förstod jag inte där och då, men idag kan jag ångra vissa upptåg jag utsatte alla för, utom då jag slog ner pianolocket över ”kärringens” händer och sa att nu kan du inte heller spela till min sång, jo lite ångrar jag det.

Vi hade TV i stugan innan vi hade en hemma, däremot så hade vi ingen grammofon där innan vi hade en hemma, så vinylskivorna spisades hemma. Morfar hade iofs en vev-/trattgrammofon i stugan och på den spisades det stenkakor på, har några exemplar av stenkakorna kvar faktiskt.

Jag har tillbringat otaliga skollov och snittat kanske 30-35 helger om året ute i stugan sedan midsommaren 1953, så ni förstår varför stugan har betytt och betyder så mycket för mig och familjen.

Det var ”lite” bakgrundsfakta, mycket av det som skedde i tidig ålder tror jag ligger till grund för musikintresset hos mig?!

 

Inlägg #4

2017-01-14

Kom på lite mer bakgrundsfakta som att kristallmottagaren och morfars vev-/trattgrammofon var det första ljudkällorna som jag minns. Sedan kom TV,n som man kunde både titta och lyssna på, spännande det med, men det blev aldrig riktigt min grej även om jag tittar och har tittat såklart.

Det första som kom ut hit till ”sopstationen för gammal elektronik” var oftast den elektronik jag hade hemma och som blev ”över”. Tror detta började på allvar då vi byggde ut och jag fick ett eget rum 1971. Det var viktigt att man vid fester kunde lyssna på hög volym och särskilt under discoepoken vill jag minnas. Det lät tydligen så bra och eggande att gästerna t o m steg upp på bordet och dansade. Själv så gillade jag mest att lyssna på moderat ljudnivå och läsa på omslagen, rogivande redan då. Det blev bättre och bättre ljud i stugan med åren och alla gillade utvecklingen mer eller mindre. Ljudnivån hölls för det mesta på moderat nivå och var eller är inget som jag går igång på. Alla kunde sitta och njuta av sin egen musik på stunder när de var själva och ibland lyssnade vi tillsammans, riktigt trevligt.

1991 byggde mina föräldrar en ny stuga då den andra hade börjat mögla så pass att det inte ens var värt att behålla grunden då mycket av fukten kom den vägen. Ett bättre läge på tomten skulle den nya stugan få, det bästa läget faktiskt! På den platsen stod vår första stuga, 12kvm med en altan/veranda på 20kvm (fick namnet ”lillstugan” 1959). Där bodde vi 5 personer fram till 1959 då den första stora stugan (50kvm) blev bebolig, den byggdes sedan ut 1961 till att bli 75kvm och 1971 blev den 130kvm, med egen borrad vattenbrunn och vattentoa, blev det rena rama ”lyxstället”. Källare för verkstad och förråd fanns med redan från början under stora stugan, allt stod helt klar 1972 och fick stå fram till 1991 då den revs för att ge plats för mina föräldrars pensionärsbostad.

När den stod klar 1991 så pådyvlades min morsa och farsa en anläggning där de skulle kunna spela sina vinylskivor, cd och band på. Minns inte turordningarna men en del märken som passerat revy är bl a Akai, Luxman, B&O, Luxor, Technics, NAD m fl. det åkte mycket grejer fram och tillbaka, inte bara dit utan senare också mellan sönernas rum, deras hem när de flyttat ut och något såldes och byttes. Men mycket kånkande och testande blev det. Det var i den vevan som jag blev ansedd som helt knäpp/galen av mina nära och kära, säkert av andra också? Men de var väl inte intresserade fullt ut av vad en riktigt välljudande anläggning/produkt kan göra för själen. Idag har de en annan uppfattning och förståelse om och för mig när det gäller min hobby, säger de i alla fall!

 

Inlägg #5

2017-02-04

Efter att slutbesiktningen av huset var klar så bar vi in lite prylar från en container vi haft som förråd på tomten. Köksredskap och sängar är viktigast sa frugan, okej sa jag och plockade in en förstärkare (Thule), cd (Lyngdorf CD1) och ett par B&W 805S , man måste ha musik till arbetet inte bara skivor till kaffet. Den blicken jag fick när jag kopplade upp grejerna - där kan man prata om svärta.

Nåja, dagen blev lång och hon sov ovanligt länge, helt slut av allt konkande men glada för att stugan nu var färdig och att hon nu kunde börja forma efter alla konstens regler.

Själv morgonpigg och som vanligt tog jag på plats framför stereon med frukostkaffe och smörgås för att lyssna in mig lite, nya förutsättningar kräver en omsorgsfull genomgång. Fanns det någon potential? Nja det var alldeles för lite möblerat och inget som höll ner efterklangen eller ekot rättare sagt. Men resan mot ett bättre ljud än tidigare eller kanske bara ett annorlunda ljud mot hemmets ljud startade där och då! Spela med högtalarna ut från långvägg lät nog bäst men då missar jag utsikten jag har från Sweetspot, hmm, inget alternativ! Så det blev en flytt av allt 90grader väster ut, ingen dramatisk försämring i ljudmässigt men kanske problematiskt akustikmässigt? Testade och försökte göra det så bra det gick med de grejer jag då hade, blev ingen hit direkt. Det blev allt möjligt i elektronik väg tillsammans med mina B&W Signature Diamond, allt lät, fast inte tillräckligt bra, hade svårt att inte jämföra mot ljudet jag hade hemma, dumt och kostsammare än tänkt skulle det visa sig. Testade vidare när tid fanns för det, mesta tiden gick åt till att titta på nya möbler och möblera, iordningställa tomten, snickra lite altan etc.

Det var i den vevan jag hade den där ”drömmen” som finns beskriven i min andra tråd. Det blev många-många turer fram och tillbaka med bilen lastad med allehanda elektronik för test, några riktigt-riktigt bra också. Min fru sa nästan varje gång det kom upp nya testobjekt i rummet – minimalistiskt, jo hej du, och sedan den där svarta blicken igen. Jag insåg nu att det var lika bra att hon och jag skulle försöka få det så minimalistiskt så som vi hade pratat om tidigare, jag sa att det kommer att gå, och det utan att jag ska behöva göra alltför stort avkall på ljudet, host, host! Därmed så var släpandet av vinyl fram och tillbaka inte aktuellt längre, cd/streaming var nog det alternativ jag skulle satsa på.

 

Det bästa var nog trots allt att sälja det mesta jag hade hemma för att kunna motivera plånboken till nya prylar enligt ”drömmen”, stugan får vänta – så tänkte jag och så blev det nästan. Det som blev kvar efter den uppgraderingen var mina B&W 800D. Egentligen var de lite förstora för stugan och inte så minimalistiska, men anledningen till att de blev kvar är att jag då tyckte att de var alldeles för bra för den ”skitpeng” man antagligen skulle få vid en försäljning. Så här står de idag och gör inte bort sig verken estetiskt eller musikaliskt och frugan köpte hela förklaringen, men med en litet konstigt flin på läpparna. Med vetskap om att högtalarna behövde lite power för att kunna prestera på topp så blev begagnatmarknaden genomsökt och jag fann tillslut ett nyservat Mark Levinson No 335 slutstegoch strax efteråt tillika ett nyservat No380S försteg. De lyfte verkligen ljudet till klart lyssningsbart, nä bättre än så, passade som handen i handsken!

Under den här tiden så var Svanå Matts här ute och det blev ett par vingar för första reflexen men inget åtgärd för puckeln vid ca 50Hz, det andra kan jag leva med även om jag tänkt fixa det också, någon gång…….!

Åren gick och jag började planera för en tänkt pension, skulle gå vid 60-62 var tanken men det blev bara en tanke. Det blev tvärt om, jobbar mycket mer nu och inga lediga fredagar längre, jo ibland. Men tanken och planering för min pension fortskrider (frugan gick nu 2,5 år tidigare). Så nu planerar jag för att kanske kunna gå om ett par år och måste nog bara bestämma mig, svårt det här!

Sälja huset och flytta ut till stugan – då mister man ju ett bra rum för musikåtergivning?!

Sälja huset och flytta till lägenhet – då mister man ju ett bra rum för musikåtergivning och det blir dyrare boendekostnad?!

Vad gör man med alla prylar man har och all utrustning för musikåtergivning?

Bygger ut stugan igen?! Mer plats och bättre förutsättningar rent akustikmässigt, kanske?

Säljer allt och börjar om från början med de nya förutsättningarna?!

Idag vet jag inte riktigt vad jag vill, en sanning med modifikation kanske?

Frågorna hopar sig och idag har jag inget bra svar, i alla fall inte ett bra genomtänkt svar, men funderar gör jag. Vinkällaren får kanske bli min tankesmedja? Nä, det går inte heller för där saknas det fortfarande grejer för en god återgivning av musik!?!

Så det är väl bara att sätta igång ett eller ett par projekt om jag ska få den pension jag drömmer om…… Sol vind och vatten samt musik!

 

Inlägg #6

2017-04-12

Som ni nu säkert har förstått så är stugan där jag vill tillbringa så mycket tid som möjligt när jag blir pensionär. Så det är där jag funderar på hur jag ska ha det med allt från musiklyssning till bil, båt, garage, att göra något så att barnbarnen gillar att vara där, vill lära dem nyttosaker så att de ite får tummen mitt i handen, leka och lära m a o (hmm, pedagogiskt tänkt).

Jag kan fortfarande höra hur fint det lät när grannen (Arnold Johansson) spelade ”Ack Värmeland du sköna” på sin trumpet den där tidiga sommarmorgonen för snart 50 år sedan, så vill jag att det ska låta även inne i stugan, hur gör man för att ens komma i närheten?  Börja spela trumpet, nä! Försöka bygga en anläggning som kan prestera något likvärdigt? Nä, det finns väl ingen? En utomhusanläggning kanske? Nä inte det heller. Jag är faktiskt inte i behov av att nå dit, utan är nöjd med att bara kunna lyssna på musik på ett sätt som berör mig.

Att skriva av sig minnen är ganska kul faktiskt, men vad olika man kommer ihåg! Min kompis på landet han kommer inte ihåg sådant som han inte tycker att hans barn behöver veta och jag kommer ihåg ”allt” med lite förskönande utlägg som de gillar att få berättat och gärna med lite Stockholmsslang. Så varje gång vi träffas så ber de mig berätta en episod eller skröna om vår gemensamma uppväxt/barndom, ja faktiskt fram till deras födelse, kul tycker vi men inte han, även om allt är med glimten i ögat. Han berättar mer om det vi gjorde för att hjälpa våra föräldrar m.fl. nyttosaker s a s, fina minnen de också fast inte lika roliga i våra barns öron.

Nu har jag nog berättat i stora drag lite om bakgrunden till varför jag älskar att vara i och vid stugan, på sjön och ynnesten att kunna få ha den kvar i släktens ägo.

Fortsättningsvis kommer det lite mer om vad som händer och sker för stunden i stugan, jo det blir säkert någon historia och fler minnen också…..

Gasolen är tydligen slut så jag måste åka och fylla ett par flaskor så vi har till den stundande grillningen……hörs!

 

Inlägg #7

2017-04-29

Vilken grillafton det blev, idel godsaker och trevlig kväll med barn och barnbarn, farfar satt och mös när diskussionerna avlöste varandra, högt och lågt, en riktigt trevlig kväll att minnas! UTAN MUSIK!!!

När jag bestämde mig för att jag skulle bygga nytt så var det lite krav vi ville ha med i planeringen. Lite miljötänk är aldrig fel, även om jag inte alltid tänker fullt ut så fanns det krav på att försöka minimera lite onödigt spill och negativ påverkan av våra naturresurser. Vi skulle försöka tänka på energiförbrukning, materialval m.m. Vad blev det då? Bergvärme, naturliga material utan en massa onödiga kemikalier, lampor som inte drog onödigt mycket (blev inte riktigt så bra med facit i handen), eldstad som kunde sprida värmen vidare i huset, m.m. Tyckte då att vi gjorde ganska bra val men inser nu att vi kunde gjort det mycket bättre, men vi får väl vara glad för det ”lilla” och försöket till att vara miljömedvetna.

Att planera en ny/ombyggnad skulle visa säg vara lättare sagt än gjort, tyckte vi hade tänkt på det mesta, men men…..! Inget dedikerat lyssningsrum utan det skulle vara en enklare anläggning som skulle få vara källa till musiklyssning. Här i stugan skulle vi vara sociala och det finns hur mycket annat som helst att göra, så var tanken! Jo en dedikerad strömkabel till ett par uttag i väggen till den tänkta lyssningsplatsen blev det och lite annan isolering och dubbla gips, men ingen nätverkskabel från routern som står i elskåpet blev dragen, inte till något rum, hur dum får man vara???? Nu när jag skulle vilja ha det, hur gör man då? Det får bli att ta in en nätverkskabeldragare a la proffs kanske?

Allt man gör nu förtiden sker ju via internet, nja, nästan allt i alla fall! Så det får bli till sommaren att dra närverkskablar så alla som kommer hit kan använda både streaming och tråd om så önskas. Vi skiter i det sociala, alla sitter på sina rum och gör nästan allt via internet, kul! Nä så får det inte bli, men jag har konstaterat att jag tycker att musik förmedlat via kabel är så mycket bättre än att streama den.

Nu är det tänkt att vinkällaren ska få ett uttag, vårt sovrum ett, musiklyssningsplatsen ett och ett par rum till, sen får det vara bra.

Vinkällaren ja?! Har inte kunnat bestämma mig för hur jag ska ha det med det där sista när det gäller golvet, möbler och musik där, men jag tror att jag börjar se en ljusning i allt om det nu går att utföra?

 

Inlägg #8

2017-11-19

 

Det var länge sedan jag skrev i denna tråd ser jag nu! Anledningen är att jag haft fullt upp med annat som tagit all min tid, men nu börjar jag ta mig ur tunneln mot ljuset, ett ljus som jag förvisso har sett hela tiden och haft som mål att nå.

 

Företaget brann ner till grunden den 19/6 och fr o m då så lade jag allt krut på att rädda det som räddas kunde. Jag fick med mig min telefon och nycklar till bilen och till bostaden allt annat är ett minne och går till historien. Inga personskador och vi var ”up and running” dagen efter. Men utan hjälp av mina söner hade jag inte klarat av allt, vilka söner och vad stolt jag är över dem.

Jag tänker faktiskt inte skriva om allt jag har fått vara med om och vill inte heller ha medlidande, inlägg om detta på ett musikforum. Jag kan berätta genom andra kontaktvägar om någon är intresserad? Jag delar gärna med mig av min erfarenhet och den är inte hemlig. Till sist kan jag inte NOG uppmana er alla att se till att ni ser över era försäkringar, brandskydd, utrymningsvägar etc. Jag kan bara konstatera att det är värt det den dag det händer, punkt slut!

Nog om detta!

 

Åter till ämnet. Fiberdragarna är 2,5 km bort och har inget datum för färdigställande, det är tydligen ingen som vet?? Men under tiden har jag bestämt för att avvakta den installationen innan jag bestämmer mig till fullo för vilken väg jag ska gå, tänker då på helheten. Men lite fix och trix under väntan på att fibern ska bli klar har ändå påbörjats och jag kommer att återkomma om det i min andra tråd och här i tråden kommer jag snart att fortsätta skriva om hur musikintresset fortskridit sedan 1955.

Edited by byZan
Nytt inlägg #8
Link to comment
Share on other sites

Någon frågade om jag hade ett färdigt manus och svaret är nej på den frågan. Jag skriver vartefter och direkt från minnet via hjärtat och innan jag lägger ut texten för allmänt beskådande så skummar jag igenom texten och rättar så gott jag kan. Min svenskläraret skulle nog inte givit mig mer en än 2:a kanske? 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Snart så är jag framme i text (berättelse) vid min pensionsdröm, den nya stugan och den pågående processen om hur det kan tänkas bli där, kanske lite intressantare läsning för er? Själv tycker jag att det är kul med en tillbakablick, många minnen som dyker upp och många fler än de jag skrivit här skrivs i min berättelse till barn och barnbarn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inser att detta är en bildtråd och ska försöka hitta lite bilder från gamla tider i och runt stugan.

När kommer vi in på vår hobby kanske ni undrar, jag med faktiskt? Tankar finns om och kring detta men det går trögt att bestämma sig för och hur jag ska göra, finns så många frågetecken som behöver rätas innan jag bestämmer mig, men ni är ju vana att det går långsamt för mig, men jag har ingen tanke på att medvetet hålla er på halster så tråden får lunka på i sin alldeles egna takt.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Landar?? Är väl knappast nån på ett hifi forum som detta som riktigt landar. Alla vill väl ha ännu bättre saker om jag känner dom flesta rätt. Kul om man har landat men det finns ju alltid något värre, så är det ju bara. Så jag vill se uppgraderingen sen från TAD Reference One till något extremare. Det är vad jag vill om man hade fått önska :santagrin:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Hifi_Perrra said:

Landar?? Är väl knappast nån på ett hifi forum som detta som riktigt landar. Alla vill väl ha ännu bättre saker om jag känner dom flesta rätt. Kul om man har landat men det finns ju alltid något värre, så är det ju bara. Så jag vill se uppgraderingen sen från TAD Reference One till något extremare. Det är vad jag vill om man hade fått önska :santagrin:

Klart är att det alltid finns eller kommer komma något som är bättre eller kanske bara annorlunda? Själv har jag landat i något som passar mig och mitt rum här hemma i alla fall, så jag sitter nöjd även om jag kanske tweakar eller uppgraderar/uppdaterar något framledes, vem vet? TAD’arna blir kvar tills den dag jag bestämmer mig för hur och var jag ska leva när pensioneringen är ett faktum.

I stugan kan jag tänka mig alla möjliga vägar att gå (öppet sinne) och där är jag inte klar med mina funderingar, alldeles för många ? att räta ut först! Men kul att spåna lite och se om man fastnar för någonting som passar både mig och plats?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

HiFi-mässan nu senast i Stockholm var väl sådär för egen del när det gäller ljudupplevelser, tittade och lyssnade men inget som imponerade även om det fanns sådant som lät både roligt och bra. Det som däremot var roligt var att få träffa och prata med likasinnade även om jag saknar "några" dryga Göteborgare som inte vågar sig upp, snacka går ju.....;)

Så jag undrar fortfarande hur och vad jag ska göra i stuga och vinkällare? Men jag simmar lugnt vidare utan att förta mig, m a o ingen brådska!

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

HiFi-mässan nu senast i Stockholm var väl sådär för egen del när det gäller ljudupplevelser, tittade och lyssnade men inget som imponerade även om det fanns sådant som lät både roligt och bra. Det som däremot var roligt var att få träffa och prata med likasinnade även om jag saknar "några" dryga Göteborgare som inte vågar sig upp, snacka går ju.....;)

Så jag undrar fortfarande hur och vad jag ska göra i stuga och vinkällare? Men jag simmar lugnt vidare utan att förta mig, m a o ingen brådska!

/byZan

 

:D:D:D   Lessen byZan om det var mig du menade men latmasken hindrade mig:sleep_2:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...