Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag beställde för en tid sedan en (för mig) ny produkt: Bhaava! Högtalare från Indiska Rethm efter att ha läst en mycket positiv test på 6moons.com : http://www.6moons.com/audioreviews2/rethm/1.html 

3.jpg

Detta är deras billigaste modell hittills men vad som fick mig intresserad från början var designen! Där de andra modellerna i deras modellprogram är lite ovanligt runda / cylindriskt formade så känns detta mera klassiskt med raka och rena ytor. Och med ett pris på ca 30 000kr till kund (deras andra modeller kostar 60 och 120 tusen kr) så kändes inte investeringen oöverstiglig. 

Elementet som hela högtalaren bygger kring är en 8" bredbandare med ett förflutet som en gammal Philips konstruktion från 60-tal som har mycket bra rykte. Fast nu tillverkas den av företaget Boston (bilstereo någon?) men i Indien! Detta gör att priserna på dessa element inte blir så dyra som hos en del andra exotiska tillverkare (Voxativ, AER, Lowther mfl). Detta element spelar helt utan filter och är kopplat direkt på ingångsterminalerna på baksidan och sitter monterat i en kavitet för att maximera hantering av röster. De har dessutom modifierat elementet på ett antal punkter för att får den att spela ännu bättre. 

Basen är aktiv med en egen design på klass A-B förstärkare och driver 2 st 7" baselement av deras egen design och tillverkas även de i Indien. Det smarta är att det finns 3 olika delningsfrekvenser som man kan välja att koppla in basen vid. Och en steglös pot för att bestämma mängden bas som önskas i rummet. Detta gör dem mycket väl lämpade även till mindre förstärkare (läs rör) och allmänt är en lätt last. Känsligheten ligger kring 92 dB totalt. 

Första paret kommer att besöka Akkelis Audio under morgondagen. Men de vill ha minst 100 timmar innan de låter som de ska! 

Posted (edited)

Lite bilder direkt från lagret! Ska bli mycket intressant att höra dessa. Det är inte alla som gillar bredband men personligen har jag svårt att tänka mig att använda någonting annat hemma. Metallbyglarna som sitter vid foten och ser fel är endast transportsäkringar och ska tas bort efter leverans. Men då dessa ska levereras i morgon sitter de kvar just nu. 

B3.JPG

B2.JPG

B1.JPG

Edited by Transient Design
Posted

Och eget skryt luktar illa! ...men jag kan inte låta bli att kort nämna bara att jag fått lyssna till dem en stund idag hos Akkelis för första gången. Och det är klart att det finns saker att anmärka på ljudmässigt. I mina öron så finns det inte en "perfekt" högtalare! Men för ca 30 000kr till kund och med aktiva basar så borde inte liksom finnas kvar pengar till allt så mina förväntningar kastade från skräck till glädje i förväg då testet på 6moons var så pass bra.

Lisa Ekdal: Nja, det låter allt lite mysko. The Man in Black: Va är det här? Men sedan på med nån hifi-referens-skiva med stråke på ståbas och hoppsan vilket ståpäls jag fick. Det ÄR ju bra! Puh, nu kunde jag andas ut. Det här måste fler kunna uppskatta, inte bara bredbandsfanatiker som jag... Men tipset just nu, framförallt på röster: Ta av frontarna vid kritisk lyssning. För de sitter bara med magneter och skapar nån typ av litet biljud i röster. (Jag ska se om jag kan åtgärda det med en bra tjock yllefilt och lite lim?) För de är rätt mycket snyggare med fronterna på. De spelar högre än jag trodde de skulle klara. Mer honomgent är jag väntat mig med aktiva basar (efter en del justerande med frekvenser och nivåer) och även om det givetvis inte är perfekt så känns helheten mycket spännande med en attack och direkthet i ljudet precis som jag borde ha förväntat mig från en bredbandare! Nu kan jag sova gott igen. :-)