Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT
 Share

Recommended Posts

Intressant iakttagelse! Jag har själv inte upplevt det ni beskriver utan tycker att moderna spelare har en oerhörd förmåga att plocka fram det bästa ur vinylen, oavsett ålder.

Däremot fick jag förra helgen förmånen att höra bl.a. Ball and Chain från Big Brother & The Holding Company (Joplin) via Altec stora kompressorhorn och matchande gröna Altec förstärkare från samma era. I basen hittade vi ett par något modernare PA element i 18" drivna av några Crest-steg. Spelaren var däremot en Pro-Ject Classic med en Ortofon Quintet och RIAA vet jag inte ens.

Live-känslan var enorm men det var även avsaknaden av frekvensextremerna. Skitkul, men inte min vardagsmat. Dessutom lät det inte så kul på modernare material. Men jag har beställt en reissue av Big Brother & The Holding Company! :) 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Om man ska göra en objektiv bedömning spelar väl utförandet i finmekanik en viktig roll.

Det finns mycket skräp även idag, men om man studerar utformningen av viktiga detaljer i drivverk, tonarmar och pickuper så var väldigt få ens i närheten av de bästa lösningar man ser idag. Ofta var det inte ens möjligt.

Med "viktiga detaljer" menar jag då sådana delar som har direkt kvantifierbar påverkan på överföringen av signal.

Jag förstår att mina skriverier om hur bra vintage kan vara är lite provocerande men det är inte meningen. Det går att köpa nya grejor som är minst lika bra, det kostar förmodligen mer (mycket mer) men sparar en del jobb med översyn och service. Jag håller på med vintage för att jag tycker det är roligt och för att jag kan komma över sådana apparater som man bara kunde drömma om på "den tiden".

 

När det gäller Dual som jag hållit på med en del på sistone har jag fått omvärdera mina tidigare åsikter om att de var behändiga och trevliga att använda men kanske inte gav ett ljud i toppklass. Nu kan jag se att det nog är möjligt att trolla fram ett ljud i toppklass ur vissa av deras spelare. Det finns en del förbättringspotential hos både 1229 och 704 men med relativt enkla medel går det nog att få dem så bra att det räcker till i en mycket fin anläggning. Ett annat märke som kommit i ropet är Lenco och jag var inte så imponerad av dessa i yngre år. Jag tyckte att de var lite "smäckiga" och det tycker jag delvis frotfarande. Tonarmen går nog att få till så att den fungerar ett tag men den är inte toppklass och lådan är felgjord i original men drivverket är kanske inte så dumt ändå?! Det finns gott om exempel på ombyggda Lenco och jag har hört några som absolut presterar ett finfint ljud.

 

Jag tycker att det är väldigt roligt när gamla konstruktioner dyker upp i ny tappning och ett som det verkar bra exempel är:

422thorens.promo_.jpg

HiFi News - Thorens TD 1500 Turntable

 

Ett annat fabrikat som gjorde bättre skivspelare än man skulle kunna tro är B&O:

920vintagebo.promo_.jpg

HiFi News - B&O Beogram 1800 turntable

 

Visst finns det moderna konstruktioner som drivit utvecklingen framåt en del:

819techdas.promo_.jpg

HiFi News - TechDAS Air Force III Premium Turntable

 

Fina omdömen har också spelare från Brinkmann och SME fått och de är utan tvekan väldigt välgjorda och det gäller flera märken som omhuldas av medlemmar på det här forumet. Det finns många vägar att gå. :smile:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-26 at 14:43, AlfaGTV said:

Jag spelar trumfen direkt, Micro Seiki RX-1500

image.jpeg

En sådan står definitivt på önskelistan!

 

Den har jag umgåtts mycket med. En god vän hade en i många år. Han köpte senare en Nottingham Analogue ACE Spacedeck som var bättre. Men RX-1500 är cool! 

 

Men den här är ännu tuffare.

 

 

image.jpeg.beacbf2ac1df9b7133ba3c710efafe59.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag väl inte påstå att jag känner mig speciellt provocerad, men då är ju jag lite "överallt" och tassar också. 🤓

Jag tycker det är jättekul att läsa om prisbilliga spelare som med lite handpåläggning kan få rejäl prestandahöjning, eller iaf musikglädje i vissa aspekter. Och att allt nytt inte är bättre per automatik. Men visst såldes det mycket smäck också, som kallades för skivspelare.

 

Jag köpte en ny skivspelare i grannbyn, troligen på tidigt 90-tal, och av budget-skäl kom jag hem med en Dual av en modell jag inte riktigt minns, möjligen en CS-5000. Efter hemkomst och provspelning skavde det och jag återvände till butiken. Istället kom jag hem med en Thorens TD-166 MkV som blev min trotjänare under ganska många år.

Nu ska väl erkännas att resten av anläggningen idag är av en tydligt högre kvalitet, framför allt RIAA-stegen. Och vad jag vill komma fram till är nog att ett väl intrimmat system med hög kvalitet på ffa RIAA-steget kan sätta nytt ljus på många av de skivspelare som vi gladeligen övergav när CD-skivornas brus- och knasterfria återgivning vattnade ur musiken under 90-talet...

 

44 minutes ago, Daniel said:

Cheap Thrills

Jomän! Det är den jag beställt! Jag trodde BB&THC bara gjorde en platta under namnet?

Edit: :blush: Jag har ingen koll.... Det ÄR iaf Cheap Thrills jag beställt...

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, MatsT said:

Jag förstår att mina skriverier om hur bra vintage kan vara är lite provocerande men det är inte meningen.

Inte alls.

Det är enbart bra, kul och positivt med dessa belysningar.

Sen kanske man inte ska slå över på andra hållet och påstå att allt som hänt detta millenium är MBS.

Jag tycker att den tekniska utvecklingen sedan ca 2005 har varit fantastisk.

 

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag trodde BB&THC bara gjorde en platta under namnet?

Det var lite snårigt, men de gjorde två studioalbum med JJ och ett gäng bortglömda album när hon hade lämnat.

Min bedömning är att hon var på en annan nivå och det tålde de inte riktigt.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

moderna spelare har en oerhörd förmåga att plocka fram det bästa ur vinylen

Jag sitter inte direkt och lider när jag släpper loss Art Blakey & The Jazz Messenger på min SME eller Simon Yorke. Det låter utmärkt men det blir ändå annorlunda med min Kenwood och Ortofon 2M Black som jag får lite andra vibbar av. Samma sak när jag spelar på mina Carlsson OA 51 en trappa upp eller på mina Canton Ergo 72 DC ute i ”bodegan” med min Kenwood receiver KR 2600  (2x15W) Det är en annan sorts njutning. Jag tänker inte termer av vinnare och förlorare. Jag söker känslor och upplevelser snarare än teknik. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Bebop said:

Jag tänker inte termer av vinnare och förlorare. Jag söker känslor och upplevelser snarare än teknik.

Jag tror mig förstå vad du menar, och vänder mig inte alls emot. Sen skall väl också nämnas att jag varken har spelare eller vinyler i någon mängd från vare sig 50 eller 60-tal som ni ju är inne på. Min musik- och vinylspelarsamling är ju i huvudsak från 70-tal och framåt med en antagen majoritet från 80-talet. Och givetvis en ny "puckel" på skalan från 2010 och senare...

 

Hursom, jag var hem till staden igår och gjorde en del ärenden. Givetvis fick Bardo snurra ett par vinyler med sin Hana ML och jag verkligen njöt, och förundrades över hur bra jag gillade det. Även svägerskan kom in med ett "Oh jeflar va bra det här lät!" när jag skruvade på Old Man från Harvest (Neil Young) på en tidig US-press! Där har vi iaf en åldersskillnad på knappt 40 eller 50 år beroende på hur man räknar. Men den elektroniskt förstärkta musiken kanske inte påverkas i samma mån..

Link to comment
Share on other sites

Ibland måste man ta ledigt från HiFi-pyssel. :sunglasses:

 

En kompis ringde igår och meddelade att han är på plats i Bohusläns skärgård och eftersom vädret skulle bli lämpligt idag bestämde vi tid för avhämtning av undertecknad i Marstrand! Det har kommit mycket emellan så det var längesedan jag var på besök där så när det nu gavs en chans tvekade jag inte. 

 

P1020138s.JPG.01a4e5feff501e7067e146358174c430.JPG

 

Vi puttrade ut en bit och kom fram till slutdestinationen.

 

P1020141s.JPG.bb82d58c3d7e8b9644a9ad33fe2aeef7.JPG

 

Ett mycket trevligt avbrott även om jag hade planerat lite HiFi-aktivitet idag. Det finns tid för sådant senare...

 

Link to comment
Share on other sites

Idag blev det lite HiFi-aktivitet.

 

Ganska snabbt seglade ett behov av en ny PU upp, nålen på min Audio Note Soara har blivit sned och det rejält också. Inte mycket att göra åt saken så jag beslutade mig för att sätta in en ny PU i den berörda skivspelaren och det fick bli med begränsad budget.

 

Det blev en sådan här:

 

P1020161s.JPG.c77dc30f39b05c473bf42791b41156d2.JPG

 

En ganska omtalad PU-serie och också ansedd som ovanligt prisvärd. Jag har velat prova någon AT-PU ett tag och det här var den som passade mig bäst av de som fanns i lager. Mest intresserad är jag egentligen av AT-ART9XA men det får eventuellt bli en sådan senare.

 

P1020162s.JPG.e58b0e3026fc2d8a54bc22c38128ff42.JPG

 

Nu gällde det att få fast PU'en.

 

P1020163s.JPG.aad74dace8edee8c4fbfb78940d12235.JPG

 

Montering gjordes på ett Jelco-skal.

 

P1020166s.JPG.d37946c1e0d8a4ab915e959d7be6e084.JPG

 

Jag har provspelat och gjort de första injusteringarna. Det ska nog kunna fungera bra det här. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, AlfaGTV said:

Vad har den för framträdande drag egentligen?

Ett första intryck som får tas med en nypa salt eftersom det är tidigt i inställnings- och inspelnings-processen är att det inte finns något framträdande drag. Den spelar nyktert och korrekt, inga register som sticker ut. Bra detaljåtergivning och skala på ljudbilden men jag har inte hunnit få till oljedämpningen som till en början var lite för kraftig och då lät det lite kantigt och ansträngt uppåt i registren. Det försvann när jag tömt oljekaret och pytsat i tunnare olja och den korta stunden jag hade igår under de förutsättningarna kändes det bra. :thumbsup:

 

at-oc9xml_01.png

 

AT-OC9XML har en ganska mjuk upphängning och jag kommer att testa den i en Dual-skivspelare som jag tror att den kommer att hamna i till slut om det fungerar som jag hoppas. Mer beskrivningar och data:

Dual Moving Coil Cartridge AT-OC9XML

 

När jag letade upp informationen såg jag att det kommit en ny PU också som kanske kan bli ett alternativ framöver:

Dual Moving Coil Stereo Cartridge AT-ART20

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har fortsatt inställningsarbetet och justerat oljedämpning både framåt och bakåt och förhoppningsvis hittar jag min "sweet spot" så småningom. Det tar tid och dessutom är säkert nålupphängningen under viss förändring fortfarande så jag måste ha tålamod. VTA har jag också justerat och dessutom har jag varit på skivspelaren också med lite service.

 

En gammal bild som visar motorn på PD-121 och där finns ett litet hål nära centrumpinnen märkt "oil" så där har jag släppt ned ett par droppar olja.

 

P1000516s.JPG.7913ec9077fd80ba1fd451a1c9452a34.JPG

 

Anledningen till smörjningen är att jag märkte att bakgrunds-oljudet var markant högre vid avspelning med den här skivspelaren än den mycket tysta Dual 704. Jag har inte reagerat på det tidigare så det är bra att vidga sina vyer ibland. Det gjorde i alla fall nytta och nu är det mycket tystare och tallriken snurrar åtminstone dubbelt så länge efter stopp jämfört med tidigare.

 

Jag hittade några bilder på motorn och där syns själva lagret på någon bild.

 

Arbetet fortsätter men slutresultatet dröjer...

 

Link to comment
Share on other sites

Att ett par droppar olja kan ge så stor skillnad! :grin:

 

Det är mycket tystare bakgrund vid spelning med PD-121 nu och skillnaden jämfört med tidigare syns tydligt på stroboskopet där det var en synlig ändring varje varv förut och nu är det bara som ett långsamt gungande så motorstyrningen agerar avsevärt mjukare. Tonhöjdsskillnader tror jag inte hörs, det är faktiskt en väldigt bra motor men det minskade bakgrunds-oljudet ger definitivt en hörbar skillnad i tystare passager. Alla vibrationer ger också i någon mån modulation av musiksignalen och jag får känslan att förbättrad drivning ger samma typ av förbättring av ljudet som minskad återkoppling. Det blir stabilt och lugnt på något sätt men inte med någon brist på "snap and slam" utan snarare bättre sådan också. 

 

Jag har justerat vidare och har nu funnit en bra "sweet spot" för min smak och kan redan avge ett betyg på Audio Technica AT-OC9XML. Det blir MVG. Det finns inte så mycket att klaga på egentligen. Det finns skillnader mellan den och mina andra PU'er precis som det finns skillnader mellan dessa också. Det är nog mycket smak och prioriteringar som avgör vilken man föredrar. För sitt pris tycker jag att den är fantastiskt. :thumbsup:

 

Jag kör AT-OC9XML i en SME 3009 S2 med oljedämpning och vidare in i en Lundahl LL1933 kopplad 1:8 och det gör rejäla skillnader ( i mina öron) vid ändring av oljedämpning och även VTA är ganska känsligt. Det gäller att hitta rätt och för dem som inte har oljedämpning att ta till så ger resistiv dämpning en förändring som påminner om oljedämpning men det är inte fullt ut jämförbart. Jag vill ha så låg resistiv dämpning som möjligt beroende på att jag använder SUT och sådana påverkas också av resistans så det är inte bara PU'en som får ändrat ljud vid förändrad elektrisk last med SUT. Audio Technica anger minst 100 ohm som last för OC9XML och jag har betydligt högre inimpedans i SUT'en så det är kanske inte så konstigt att det blir bättre med lite oljedämpning och denna påverkar även tonarmen så att den får mindre egenljud eller åtminstone inbillar jag mig att det är så och det kanske räcker?

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsT said:

Det gäller att hitta rätt och för dem som inte har oljedämpning att ta till så ger resistiv dämpning en förändring som påminner om oljedämpning

Jag har just verifierat detta! 

 

Det blev så eftersom jag gjort en rockad med transformatorer. Tidigare körde jag LL1933 1:8 med Denon DL-S1 och eftersom den transformatorn nu används till AT-OC9XML så behövde jag använda Hashimoto M-X till DL-S1 (som tidigare användes med Audio Note Soara). Den var kopplad 1:30 och jag provade snabbt igår, det lät kasst! Idag lödde jag om transformatorn så att den blev 1:15 istället men det blev ändå inte alls lika bra som det var med LL1933 1:8. Det lät överdämpat och jag började tunna ut oljan i flera steg och då fick jag tillbaka ljudet som det ska vara. Den ökade resistiva belastningen som ges av ändrat omsättningstal från 1:8 till 1:15 medför en dämpning av PU'en som gör att oljedämpningen blir för kraftig eftersom de båda dämpningarna samspelar. Med 47k på RIAA-ingången motsvarar det 735 ohm som PU'en ser  och med 1:15 motsvarar det 209 ohm. Jag har lite högre ingångsresistans på mitt RIAA men kommer inte ihåg exakt vad jag valde.

 

Upptäckter görs ofta av en slump men det skadar inte att ha tänkt i rätt banor innan slumpen inträder. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-07-03 at 13:55, MatsT said:

Jag har just verifierat detta! 

:thumbsup:

Det är till och med logiskt.

Det finns en direkt analogi mellan viskös dämpning och resistiv elektrisk dämpning i "kretsen".

I en setup kan oljedämpningen beskrivas som en parallellkopplad resistor.

Det svåraste är att kunna sätta ett mått på den, och det vore kul om man kunde värdera om det handlar om 1, 10 eller 100kohm för aktuell kraftfaktor i pickupen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte ta åt mig för att ha upptäckt att resistiv dämpning i kretsen fungerar på likartat sätt som oljedämpning av armen, det är gammal känd kunskap. Det var snarare så att jag upptäckte likheten vid lyssning hos en kompis som kunde ändra resistansen på ingången på RIAA med fjärrkontroll under lyssning. Det blev en AHA-upplevelse att det påminde så mycket om de förändringar som jag fått vid ändring av oljedämpning. När jag sedan insåg vikten av att tänka på sambandet vid byte mellan transformatorer med olika omsättningstal trillade polletten ned på riktigt. Det förekommer flitigt diskussioner om belastningen som fås med olika transformatoralternativ och många gånger ges det väl stor vikt vid jämförelserna, det är flera parametrar som påverkar PU- och transformator-funktionen. Jag har tonat ned betydelsen av resistiv belastning lite eftersom jag i regel har ett annat angreppssätt. 

 

Jag försöker ofta förklara funktionen men känner att jag ibland bara ökar förvirringen. :unsure:

 

Det bästa är nog som vanligt att prova själv och lyssna men det skadar samtidigt inte att ha en smula förståelse för vad det är som kan påverka beteendet hos PU'en i samspelet med förstärkare, SUT och belastningsalternativ.

 

Link to comment
Share on other sites

Den här typen av intressanta diskussioner får även mig att fundera. Jag kontaktade helt sonika SME och frågade vad de anser. De har ju vid fototillfällen (pressbilder) använt bl a Ortofons Windfeld TI, Verismo och Cadenza Black. Det innebär naturligtvis inte att andra pickuper skulle vara sämre anpassade till deras armar, men jag inbillar mig att de i vart fall använt bl a Ortofons pickuper när de testat. Säkert även andra. 
 

Samtidigt borde de ge råd till sina kunder som ökar tillfredsställelsen av valda produkter för att öka loyaliteten till märket ytterligare. De svarar emellertid så här kopplat till mina pickupfavoriter:


AB7F5687-2AC9-4B10-ABC9-C0CD252A7EDB.jpeg


De svarade med ungefär samma till en av mina kompisar som spelar med Lyra Delos. Han köpte ändå. Han är nöjd. Framför allt att armen inte ”vandrar” i sidled när han sänker ner armen. Men det kan ju bero på annat, typ felställd antiskating. 
 

I min lekmannavärld vill jag förstå ”varför”. Är inte grunden för dämpning en åtgärd för att fixa någon form av ”missanpassning” typ missmatch mellan armens massa och pickupens compliance? Med min Windfeld och SME börjar det vibrera vid 9 Hz men knappt synbart. Med Simon York ungefär samma men med den armen märks det nästan inte alls. För mig är det en indikation på att arm och puppa fungerar väl ihop. Är jag fel på det?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, MatsT said:

resistiv dämpning i kretsen

Jag är fundersam på om den impediva lasten faktiskt också ökar den mekaniska dämpningen i nålarmens upphängning? Precis som ett högtalarelement som sätts i rörelse som kommer generera en EMK som dämpar dess rörelse, alltså? Det kanske är det det handlar om men jag blottar strupen och frågar iaf! :)

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

Är inte grunden för dämpning en åtgärd för att fixa någon form av ”missanpassning” typ missmatch mellan armens massa och pickupens compliance? Med min Windfeld och SME börjar det vibrera vid 9 Hz men knappt synbart. Med Simon York ungefär samma men med den armen märks det nästan inte alls. För mig är det en indikation på att arm och puppa fungerar väl ihop.

Oljebad riktar sig till armens vibrationshantering för hela spektrat.

Det är alltså inte för hantering av den grundresonans man har med eff massa och komplians, utan den energi som alstras normalt vid avspelning. Den energin måste ju bli av nånstans. Den energi som inte släcks ut i pickupen fortplantas till armen och det är här oljedämpning kommer in. Man vill inte heller att oljebadet ska påverka nyttosignalen, så det är en mycket fin balansgång.

 

 

38 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag är fundersam på om den impediva lasten faktiskt också ökar den mekaniska dämpningen i nålarmens upphängning?

Jo, det gör den väl :smile:

Som en dynamo.

Men allt som förhindrar rörelse är inte dämpning i strikt mening.

Komplians är inte dämpning utan styvhet inom mekaniken och induktans inom elektroniken.

Massa är inte dämpning utan tröghet/inertans inom mekaniken och kapacitans inom elektroniken.

 

Så i strikt mening är dämpning inom mekaniken analogt med resistans inom elektroniken.

 

Link to comment
Share on other sites

Dämpning av armen är väl inte nödvändigt egentligen? Borde man inte hantera det i konstruktionen av pickupen och nålupphängningen?

 

Jag tänker att armen måste följa spåret med mer än några cm våglängd för att klara buckliga eller orunda skivor. Oljebad kan ju dämpa bort högre frekvenser men också skapa högre eller lägre tryck mot vänster eller höger sida i spåret beroende på skivans spår.

 

Vad är kravet förresten på en LP när det gäller orundhet i spåret längs ett varv? Får det avvika med 1mm, 0.1mm eller bättre från ett idealt spår?

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, conan said:

Vad är kravet förresten på en LP när det gäller orundhet i spåret längs ett varv? Får det avvika med 1mm, 0.1mm eller bättre från ett idealt spår?

Det vet jag inte men du kan se exempel på vad det medför här:

 

Det handlade ju om ocentrering i första hand men det är väl inte av så stor betydelse om avvikelsen är horisontell eller vertikal när det gäller hastighetsavvikelser.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

det är en mycket fin balansgång.

Jo, jag börjar förstå det. Jag läste en lång tråd i ämnet på Audiogon vars innehåll visar på komplexiteten. Många är inne på risken att ta i för mycket. Man tar även hjälp av ett uttalande av Nikola Tesla som berör vad det tydligen handlar om.

 

If you want to find the secrets in the Universe,thinks in terms of Energy, Frequency and VIBRATIONS.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, conan said:

Borde man inte hantera det i konstruktionen av pickupen och nålupphängningen?

Det är lite som att lyfta sig själv i håret :smile:

Moduleringen ger krafter på nålen som varje ögonblick måste balanseras ut för att ge jämvikt.

Pickupen är ju inte en fast referens. I den största delen av registret är tonarmens masströghet tillräcklig för att den ska fungera som 99%-ig referens, men under ca 200Hz förekommer det mer eller mindre vibrationer.

Jag har upplevt det som att oljebad ger just en känsla av bättre referens.

 

 

1 hour ago, Bebop said:

Man tar även hjälp av ett uttalande av Nikola Tesla

Det är ett mycket välgrundat uttalande.
När det gäller tonarmar specifikt så kan man även tillägga vad Obiwan Kenobi uttalade;

 

May the FORCE be with you.
 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, calle_jr said:

Jag har upplevt det som att oljebad ger just en känsla av bättre referens.

Jag har samma upplevelse.

 

Diskussionerna tenderar att bli lite svartvita ibland ungefär som om bilar behöver stötdämpare eller inte. Det handlar nog i praktiken snarare om att optimera dämpningen och i det ligger också en del kompromisser beroende på användningsområdet. Standardutförandet av PU'er och tonarmar går i regel bra att använda men sedan finns tvivlet som gnager och som får en att undra om det inte går att skruva till ännu mer för att få det lite bättre. SME's svar att "damping is not required on many up-to-date cartridges" är ju helt korrekt men de svarar inte heller att det inte kan ge förbättrad funktion.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MatsT said:

SME's svar att "damping is not required on many up-to-date cartridges" är ju helt korrekt men de svarar inte heller att det inte kan ge förbättrad funktion.

:grin::thumbsup:

 

Tänkte inte på den formuleringen när jag först läste det.

Vad menar man egentligen med "not required"? Är det att den inte spårar ur?

 

Jag har snart semester, och om jag lyckas samla kraft ska jag prova lite med och utan oljebad igen.

Tråden inspirerar.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Vad menar man egentligen med "not required"? Är det att den inte spårar ur?

Man tolkar ofta utifrån eget önsketänkande och lägger in egen text för att fylla i det som inte sägs som en spekulation. Svårare då att förklara varför de inte rekommenderar att köpa det oljebad de faktiskt har att sälja till båda 309, 312 och SME IV. Kanske ännu intressantare är att få reda på när och i vilka sammanhang det rekommenderas av dem med deras egna ord. Jag skall försöka få svar på det. Min fråga ställdes för Winfeld respektive Koetsu.


Det gäller väl all nyhetsförmedling. Det som inte nämns behöver ju inte innebära att det som icke nämns inte har hänt. Att det inte krävs eller rekommenderas vaccination mot hepatit A eller B för resa till Tyskland är ju ingen garanti för att inte smittas. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...