Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT
 Share

Recommended Posts

 

Trevliga us-pressar där från Audio Fidelity :OK:

Det var Sidney Frey som startade den etiketten i New York, och han var pionjär inom stereo-inspelningar.

 

Zw.jpeg

 

Idag plockar man upp mastrarna till dessa, bl.a de du visar, och tex Classic Records ger ut dem som enkelsidiga 45-varvare 200g clarity supervinyl osv :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har gamla original men jag har sett att de kommit i nypressningar. De låter riktigt bra men har en bit kvar till "Porgy & Bess" på Verve. Den är magnifik med jättestor ljudbild i alla ledder och låter rent och klart. Jag ska leta upp den på Qobuz och jämföra men har inget större hopp om att det ska vara lika bra där men kan förstås ha fel.

 

Link to comment
Share on other sites

Lite fortsatt lyssning.

 

P1010709s.JPG.d6f0dc12e34591401b3ab3a3b21cbc02.JPG

 

Jag började med att lyssna på Jaques Loussier Trio med DL-103SA men blev nyfiken på hur det skulle skilja sig med Ortofon SPU Gold. Båda är bra men det låter lite olika, kanske föredrar jag SPU'n med den här typen av Decca-inspelningar? Inte så lätt att avgöra snabbt.

 

Sedan blev jag nyfiken på hur min första egenköpta skiva skulle låta med DL-103SA. Skivan är köpt 1970 och har spelats av med många skivspelare av varierande kvalitet.

 

P1010710s.JPG.6477503c73102ef063efdd9c6727bb19.JPG

 

Det fungerade fantastiskt bra! Jag fick det "riktiga" 70-talsljudet och det lät stort och  tungt utan att bli skränigt. Moderna återutgivningar av den här skivan brukar inte vara så roliga men det här var verkligen lyckat.

 

Då ville jag prova en annan skiva som kan bli lite skränig.

 

P1010711s.JPG.eb5922ed4429a745b344c0edc2183637.JPG

 

Det fungerade också väldigt bra. 70-talsskivor verkar trivas i den här omgivningen. :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag tagit reda på hur det ligger till. :grin:

 

Högst ovetenskapligt förstås men för egen del är jag tämligen säker på resultatet.

 

Jag har sedan en tid funderat över varför samma fil som jag köpt från Qobuz och sedan spelar upp från USB-disk ansluten direkt till streamer låter avsevärt bättre spelad lokalt. Jag var osäker på om mitt lokala nätverk (trådlöst) kunde påverka eller om Qobuz faktiskt har en lite försämrad "utsändning" av musikfilerna. Därför har jag provat att spela likadana musikfiler internt från USB-disk, via UPnP från USB-disk i nätverket och från Qobuz. Det är skillnader!

 

Bäst låter det från lokal USB-disk och en minimal förändring hörs vid spelning över UPnP. Vid spelning från Qobuz är det faktiskt en ganska "avsevärd skillnad" och det är förstås upp till var och en att avgöra om det är viktigt eller kanske saknar betydelse. För mig är det en försämring som skaver ganska påtagligt och jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att bara spela från Qobuz med den kvalitetsförsämringen. Det går dock att leva med det så som jag använder Qobuz nu då jag mest letar ny musik och provspelar. Vill jag ha musiken kan jag köpa den på skiva eller ladda ned från Qobuz. Då är Qobuz en tillgång igen eftersom jag kan provlyssna det jag köper. Jag kan också leva med att lyssna via Qobuz på musik jag inte tänker köpa eller kommer att köpa senare. Jag har i alla fall tillgång till musiken då.

 

Vad försämringen beror på får jag väl strunta i att ta reda på så länge men det påminner om kvalitetsskillnader mellan klockor i CD-spelare så jag gissar att utklockningen inte är ideal i mitt Qobuz-program eller att nätverket inte hänger med någonstans på vägen. Jag har funderat på att uppdatera min router men eftersom skillnaden vid UPnP-spelning bara var minimal får det vänta.

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, MatsT said:

jag gissar att utklockningen inte är ideal i mitt Qobuz-program eller att nätverket inte hänger med någonstans på vägen

Jag tror att Qobuz måste skaffa några tusental Taiko Extreme SGM så de har anständiga servrar i "back end"! 😜

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag sovit på saken och mitt lilla försök att söka "sanningen" har lett mig in på delvis nya tankebanor.

 

Det är ganska uppenbart att problemet ligger "uppströms" från streamern och att datahastigheten inte räcker till för att ge streamern en ostörd tillvaro när data hämtas från Internet. Alla som sett på TV över nätet vet att bilden kan bli lite suddig och till slut "pixlig" om datahastigheten sackar för mycket. Vi har säkert samma problem med Qobuz så det behöver inte vara hos dem som problemet ligger även om det också kan vara just så. Att inte veta hur det fungerar gör problemlösningen svårare men byte av router är nog trots allt det som verkar rimligast att prova. När jag uppgraderade bredbandet till högre hastigheter för en tid sedan fick jag en ny och snabbare router. Det gjorde faktiskt skillnad vid streaming då så kanske har jag en del att vinna på en bättre router? Bredbandet borde vara tillräckligt snabbt så det får ligga kvar på samma hastighet.

 

Att skillnader vid streaming från Qobuz visat sig finnas är nog en stor anledning till att det finns ljudskillnader mellan streamers. De kan vara olika bra på att hämta data snabbt och buffra lagom mycket för att ge en jämn ström av data till själva streamern så att den kan få ur sig data på rätt sätt.

 

Min streamer skickar data via S/PDIF till DAC av Audio Note-typ. Data går genom digitalkabel av 75-ohmstyp via transformator till DAC'ens mottagare och streamern spänningsmatas via en egen isolationstransformator så jordproblem borde vara minimerade. DAC'en har även internt galvanisk avskiljning mellan datadel och analogdel. Streamern står på mjukfötter för att minimera akustisk påverkan genom vibrationer som möjligen kan störa klockkristaller. Det låter utmärkt och för mig invändningsfritt när jag kör med lokal USB-disk. Jag använder trådlöst nätverk i huset så även där är jordproblem icke existerande och hastigheten verkar tillräcklig eftersom UPnP-avspelning fungerar. Jag tycker att jag har isolerat de problem som eventuellt kan finnas så bra jag kan så det är kanske nätverkets gränssnitt mot Internet som är det jag bör rikta in mig mot?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Jag använder trådlöst nätverk i huset så även där är jordproblem icke existerande och hastigheten verkar tillräcklig eftersom UPnP-avspelning fungerar.

Har du eller kan du prova använda ethernet/rj45 från din databas? För mig kom det stora lyftet när jag flyttade över hela uppgiften att förbereda filerna i laptopen via USB till dacen och istället via ethernet låta streamern förbereda filerna innan de skickas över dacen. Jag provade även att ansluta hårddisk via USB till streamern. Det går men blir inte bra. Dessutom blir det opraktisk i avsaknad av mjukvara typ MinimServer för att hålla reda på filerna via app.

Link to comment
Share on other sites

Jag valde en streamer som är avsedd för WiFi för att jag såg det som en fördel att slippa "hopkoppling" av nät och apparater som kan ge problem. Jag har inte dragit nätverkskabel till musikrummet eftersom jag inte behöver det.

 

Jag är lite motvals och gillar inte att använda taggar och UPnP för uppspelning så jag är nöjd med min lösning men andra kanske tycker att den är konstig och krånglig att använda. Nätverket behöver jag bara för Qobuz så det är där jag försöker förbättra, i övrigt är jag nöjd.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-22 at 18:39, MatsT said:

Fungerar gamla skivspelare bäst med gamla skivor?

Det är en intressant fråga, och det ser ut som att du kom fram till att det nog kan vara så.

Jag fick samma känsla när jag spelade 50-talsskivor med @eliots TD124 och Pierre Clement.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, conan said:

Kan det vara slipningen av nålen som spelar in här?

Ja, men jag tror att det är kombinationen av flera saker.

Inspelningar, mastring, skivor och avspelningsutrustning lever i symbios för sin tid. Även vi som lyssnare förändras och får nya referenser.

 

Om man tittar på Pierre Clement som exempel så har den en sfärisk slipning med r=25µm.

Det är en VR-pickup (Variabel Reluktans, med nålarm i järn som magnetiseras, fixa spolar och magneter), med komplians 2µm/mN och output på hela 22mVrms. Den betedde sig väldigt olika beroende på belastningskapacitans.

Ihop med TD124 hade den 10dB resonans vid 16Hz, ganska högt alltså.

Vad jag menar är att sammantaget är detta en rigg med "karaktär", och det återspeglas helt klart i hur det låter.

Jag tyckte det lät väldigt autentiskt med 50-talsskivor. Jag levde inte på 50-talet, men åtminstone som jag inbillar mig att det skulle låta.

 

Link to comment
Share on other sites

Nålslipning är kanske en liten del i det men jag är inne på samma linje som @calle_jr att det nog är en speciell karaktär på ljudet som passar. Det var trots allt den sortens produkter som användes för finlyssning på den tiden och förmodligen styrdes klangen en aning så att den passade.

 

Sedan är det så att nyare skivor faktiskt inte riktigt passar. :grin:

 

P1010713s.JPG.81c74f35d58bb3e7d6eecee0547e9ce5.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat min Audio Note Soara tidigare men inte fått den att prestera riktigt som jag tycker att den borde. I en annan omgivning som gör det lättare att ställa in allt så har jag gjort ett nytt försök. PU'en har fått en ny nål så den är inte helt original men det är rätt sorts slipning, det är en Van den Hul VdH 1 monterad på en boron-arm. Det är Van den Hul själv som stått för bytet. När jag provade förra gången hade jag ingen uppgift om nåltryck som verkade säker men nu finns det på Vinylengine.

 

soara.JPG.0c2793fb7a5d0c9e20b7ad757e651fff.JPG

 

Som synes ett ovanligt lågt nåltryck för en MC-PU men även förra gången kom jag fram till att det måste vara så genom praktiska prov. Nu har jag monterat PU'en I en Sumiko Premier MMT och ställt in efter bästa förmåga.

 

P1010719s.JPG.5908f4f22e14563482a4053086cc235b.JPG

 

P1010720s.JPG.d4dd215694c4535b76e3f919192da79c.JPG

 

Jag har justerat in oljedämpningen till "sweet spot" och provlyssnat. Tyvärr har jag ingen transformator som riktigt passar till de ganska extrema data som PU'en har så jag är inte i mål än.

 

På vägen kopplade jag in ett iFi Phono-steg för att få vettig nivå men det gav faktiskt lite för låg nivå, det är extremt låg utsignal från PU'en. Jag kopplade ur transistorsteget.

 

P1010718s.JPG.ea3894c3d80ff8d56b58d11f2b6ec45d.JPG

 

Jag har istället kopplat in mitt vanliga rör-RIAA med en transformator från Beyer Dynamic som är 1:15. Det blev bättre, både tystare och mer välljudande överlag men det är ingen optimal matchning. Jag har beställt nya Lundahl-transformatorer som borde ge en nära optimal matchning med 1:32 och låg resistans i primärlindningarna. Det blev ett par LL1941 som kommer om några dagar och då ska jag bygga in dem i en låda.

 

Redan innan transformatorleveransen tycker jag att PU'en imponerar så vi får se hur det blir med bättre matchning. :think:

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det borde vara så att om man vet komplians så kan man uppskatta lämpligt nåltryck.

Problemet är att tillverkare anger olika sorters komplians (statisk, dynamisk, olika register, lateralt, vertikalt) och ofta utan att ange vilken komplians som avses.

Men om man ska gissa så bör nåltrycket vara 24/C [g], om C anges i [µm/mN].

 

Just vdH avviker av någon anledning, men han har väl oftast väldigt mjuka upphängningar?

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, calle_jr said:

Det borde vara så att om man vet komplians så kan man uppskatta lämpligt nåltryck.

Håller med, det borde vara så men jag har inte kunnat se något starkt samband när jag jämfört PU-data. Kan det vara så att en del väljer att ha upphängningen mer inspänd? Att spolen ska hamna rätt i förhållande till magnetfältet måste ju ändå gälla.

 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, MatsT said:

Kan det vara så att en del väljer att ha upphängningen mer inspänd?

Ja, eller annan geometri eller material i nålarmen etc. Men det borde ändå avspegla sig i produkten av nåltryck och komplians.

Det är ju flera avvägningar mellan att spolarna ska röra sig inom ett "linjärt" område, spårningsförmåga, kontaktytans form osv.

Jag tror att spridningen beror mest på att man mäter på olika sätt, och i viss mån att man prioriterar egenskaper olika.

 

Nedan sammanställning av några vanliga pickuper.

Om man bortser från vdH så skulle man ligga på 24 +/- 5.

Det innebär att om kompliansen är t.ex 10µm/mN, så bör nåltrycket inte avvvika för mycket från 2.4g.

 

 

image.png

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-24 at 19:29, MatsT said:

Vid spelning från Qobuz är det faktiskt en ganska "avsevärd skillnad" och det är förstås upp till var och en att avgöra om det är viktigt eller kanske saknar betydelse. För mig är det en försämring som skaver ganska påtagligt och jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att bara spela från Qobuz med den kvalitetsförsämringen. Det går dock att leva med det så som jag använder Qobuz nu då jag mest letar ny musik och provspelar.

Jag citerar mig själv eftersom jag har ändrat mig lite. :smile:

 

Efter att ha lyssnat förutsättningslöst ett antal timmar via Qobuz utan att slå på "analyshjärnan" så måste jag konstatera att det är inget som skave. Det må vara en liten försämring men utan jämförelse med något annat är det inget jag tänker på så visst skulle jag kunna leva med bara streaming av Qobuz-kvalitet. Det gäller bara att undvika de sönder-mastrade filerna men det gäller ju andra medier också.

 

Link to comment
Share on other sites

Analyshjärnan försöker jag ha avstängd. Den brukar distrahera mitt musiklyssnande.

Just detta visar nog att det ligger en del i resonemanget om att anläggningen inte bara består av avsändardelen, utan även av den för resulatet väsentliga och högst variabla mottagarenheten.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Jag citerar mig själv eftersom jag har ändrat mig lite. :smile:

 

Efter att ha lyssnat förutsättningslöst ett antal timmar via Qobuz utan att slå på "analyshjärnan" så måste jag konstatera att det är inget som skave. Det må vara en liten försämring men utan jämförelse med något annat är det inget jag tänker på så visst skulle jag kunna leva med bara streaming av Qobuz-kvalitet. Det gäller bara att undvika de sönder-mastrade filerna men det gäller ju andra medier också.

 

Jag använder också Qobuz trådlöst och är helnöjd.

I ”pojkrummet” kör jag trådlöst till en stationär PC.

Med Qobuz-appen i windows 10 spelar jag via usb till dac och därifrån till stärkare- högtalare.

Med denna konfig så är det inga problem att köra 24/192.

 

I vardagsrummet använder jag Qobuz-appen i min androidtelefon/platta och kommunicerar

med Chromecast till Primare I25 Prisma.

Primare I25 Prisma har inbyggd servermodul och inbyggd dacmodul, en trevlig burk.

De enda kablar i denna konfig är sladdarna till högtalarna.

Chromecast har begränsningen 24/96 vilket dock är tillräckligt till mina gamla öron.

 

Med kombinationen Qobuz- Chromecast  kan jag spela upp musik även i gästrummet

där jag har en liten anläggning ansluten till en Android-TV som har Chromecast inbyggd.

Lite kul att kunna strömma musik från Qobuz till alla prylar som har Chromecast.

Det är befriande att slippa nätverkskablar och extra switchar i huset.

Link to comment
Share on other sites

Efter håltagning i verkstaden finns det lite delar att sätta ihop.

 

P1010731s.JPG.575c7160beacbfbdff299fb86c319aa5.JPG

 

Först ska anslutningar och byglingar på kretskortet lödas dit.

 

P1010732s.JPG.3f18c435a9a162c070ded17641e17229.JPG

 

Sedan monteras kretskortet in i lådan och anslutningarna på baksidan ansluts.

 

P1010734s.JPG.7041d9a6273797009d6b1aaf20964c2b.JPG

 

Efter det ska bara lådan sättas ihop och kopplas in i anläggningen för provkörning.

 

P1010735s.JPG.c15a809d0c5280c3b4a727eae6a23f05.JPG

 

Det blev bra! :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ägnat mig åt utvärdering av Audio Note Soara med Lundahl LL1941 kopplad 1:32 senaste dagarna och kanske med lite överraskande resultat.

 

Jag stortrivs med Soara/LL1941 och det som främst är tilltalande är en fantastisk närvaro. Det blir stundtals mycket intimt med musikerna i rummet men de håller sig i linje med högtalarna eller längre bort som tur är. :smile:

 

Det som kan vara lite negativt är en viss avrullning i diskanten men oftast är det inget jag störs så mycket av när detaljer i musiken ändå går fram så fint. Det är säkert transformatorn som orsakar diskantfallet men jag har svårt att mäta med den låga impedansen och nivån som gäller på primärsidan. Med andra transformatorer har jag fått en utsträckt och luftig diskant från PU'en men alldeles för låg nivå och hög störnivå så jag får leva med det som det är så länge. Det är svårt att göra transformatorer med hög omsättning.

 

För att få grepp om hur det fungerar jämfört med andra PU'er och transformatorer har jag spelat lite med My Sonic Lab Eminence Ex med Lundahl LL1933 kopplad 1:8. Det var inte alls samma närvaro så jag började med att förbättra inställningarna lite men jag nådde inte fram. Då provade jag Denon DL-S1 med kinesisk permalloy-transformator kopplad 1:10 och den kombinationen lät fint med bra närvaro (men inte lika extrem) och fin utsträckt diskant och mycket detaljer. Tillbaka till My Sonic Lab, den ska låta väl så bra tycker jag så jag bytte ut transformatorn till en Raphaelite permalloy med omsättning 1:6.5. Nu blev det bra! Mycket fin närvaro och allt annat på plats också. :thumbsup:

 

Tydligen fungerar inte LL1933 med så låg generatorimpedans som My Sonic Lab har, den är bara 0.9 ohm. Transformatorn är gjord för att jobba med mer högohmiga PU'er och det är tur att jag har lite att välja mellan. :smile:

 

Jag fortsätter med utvärderingen som egentligen bara handlar om att spela musik och njuta. :grin:

 

Edited by MatsT
Ändrat felaktig beteckning på transformator.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag lyckats verifiera att LL1941 kopplad 1:32 rullar av över 10kHz och dessutom kopplat om till 1:16 där den mäter väldigt bra. Nu får jag lyssna ett tag med den kopplingen och jag har redan påbörjat det. Lite högre nivå hade inte skadat men det fungerar och visst låter det betydligt bättre än med 1:32!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det borde egentligen fungera med 1:32 också och jag misstänker att kretskortet jag köpte inte optimerar kopplingen med parallella primärer. Jag vet inte om jag orkar gräva i det eftersom det fungerar fint med 1:16 i min anläggning. Tills vidare kör jag vidare med det. Nu låter det definitivt som att frekvenskurvan är rak hela vägen upp. :smile:

 

Lundahl uppger frekvensomfånget 10Hz till 100kHz +/-1dB och mina mätningar stöder den uppgiften. Ortofon använder med stor säkerhet just LL1941 i sin MC-transformator ST-70 och där uppges 10Hz till 80kHz +/-1dB med koppling 1:32. Jag har sett samma uppgift på annat håll och kan konstatera att min SUP inte är i närheten av detta och misstänker därför att kopplingen inte är optimal på kretskortet.

 

Det skulle vara roligt att prova med någon transformator från Audio Note, de får fina omdömen. Vi får se om jag tycker att det är värt pengarna någon gång i framtiden. Det finns dels färdiga lådor men även lösa transformatorer finns att köpa.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...