Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT
 Share

Recommended Posts

Roligt med lite medhåll, det får bli en skylt. :grin:

 

IMG_1251s.JPG.e354a1526938ff268c855798bf88a831.JPG

 

Det blir på samma sätt som på försteget ovan.

 

Jag har ett par skyltar över från tidigare märkning av apparater. Jag tycker att det räcker med att visa att det inte är standard och det är också bra att visa på något vis att det inte är original. "MT Edition" ser jag förstås som en utomordentlig uppgradering och statushöjning åtminstone för mig själv och det är faktiskt bara det som räknas.

 

Bytet av motstånden är faktiskt inte en så liten grej, det påverkar funktionen i grunden och jag tror att de gjort en tankevurpa på ANK Kits. Jag kikade på den dyraste modellen DAC5.1 och där finns inget I/V-motstånd på sekundären så vitt jag kan se. I en affär tror jag att man lätt skulle kunna höja priset med 10000:- för den ljudförbättring som blev.

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, calle_jr said:

Hmm, inväntar vidare utvärdering.

 

Jag har hunnit med några timmars utvärdering och det har inte varit plågsamt direkt. :smile:

 

Det är inte mycket att kommentera egentligen, det låter påfallande naturligt och musiken bara finns där i rummet och berör. Jag har inte funderat särskilt mycket på hur det har låtit när jag har "utvärderat" utan snarare bara njutit och funderat på vad jag ska spela härnäst. Det känns som att det är precis så HiFi-produkter ska fungera! :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innehållet i paketen är "nödvändiga" grejor för att fortsätta arbetet med att göra avspelning av musik bättre kvalitativt och med ett enklare handhavande.

 

Den stora lådan är en ingångsväljare som jag ska prova för val av i dagsläget 3 skivspelare med varsin SUT som samsas om samma RIAA. Jag höll på med förberedelser av ett eget bygge men då såg jag att @calle_jr hade köpt ett motsvarande för XLR-ingångar från Audiophonics och då tyckte jag att det bara verkade dumt att bygga själv med tanke på pris och utförande.

 

source-selector-rca-4-to-1-reversible-pt

Source Selector RCA 4 to 1

 

Från Audiophonics beställde jag också:

PANGEA PREMIER Coaxial Cable Silver Plated OFC Copper Double Shielding 3m

Digital Interface USB to I2S / SPDIF 32bit/384khz

plus lite blandad krympslang.

 

Jag behöver ha en längre digitalkabel för SPDIF med tanke på hur jag vill placera streamer och DAC och jag hoppas att den här ska fungera. För att möjliggöra användning av USB-ingång på DAC2.1 ska jag sätta in en omvandlare som det är förberett för i DAC'en.

 

Från @sprudel fick jag en leverans av ett par E188CC som jag ska sätta in i DAC'ens analogsteg och hoppas att det kan lyfta ljudet något snäpp till. Innan jag provar rören ska jag göra en liten modifiering av utgångssteget och tillhörande I/V-motstånd för att sänka utnivån och distorsionen i utgångssteget. Enligt mina simuleringar ska det kunna ge en påtaglig sänkning av distorsionen som i och för sig borde vara "tillräckligt låg" redan men det brukar inte skada att gå vidare ändå. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

I mitt lite udda val av DAC för streaming och möjlighet att spela alla moderna format på "bästa sätt" har jag undersökt DAC'ens förmåga att "släppa igenom" informationen lagrad i DSD-filer. Jag har ägnat några dagar åt att konvertera mina ganska få album som jag har på DSD till PCM 24/96 och då har jag använt T_hires_editor.JPG.86a834208480b66d2156bf813de6fa41.JPG

 

Tascam High-resolution DSD/PCM audio editor

 

Jag har hunnit lyssna en del och resultatet är inte dumt alls! Det låter bättre hos mig att köra den här lösningen än att spela av DSD-filerna via de analoga utgångarna i de DSD-kapabla uppspelarna jag har. Jag kan inte höra några fel alls egentligen, det låter precis så "analogt" som DSD oftast gör och jag kan definitivt sitta nöjd med den kvaliteten jag får ut. Det är rätt jobbigt att konvertera filerna manuellt så mitt fortsatta sökande kommer att inriktas på streamerlösningar som kan göra omvandlingen i realtid med samma höga kvalitet som i Tascam's programvara. Med en sådan streamer kommer jag inte att behöva fundera över vilka lagringsformat jag använder och kan fritt använda den typ av DAC som jag föredrar.

 

Man kan lösa problem på olika sätt. :think:

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, MatsT said:

Innehållet i paketen är "nödvändiga" grejor för att fortsätta arbetet med att göra avspelning av musik bättre kvalitativt och med ett enklare handhavande.

 

Den stora lådan är en ingångsväljare som jag ska prova för val av i dagsläget 3 skivspelare med varsin SUT som samsas om samma RIAA. Jag höll på med förberedelser av ett eget bygge men då såg jag att @calle_jr hade köpt ett motsvarande för XLR-ingångar från Audiophonics och då tyckte jag att det bara verkade dumt att bygga själv med tanke på pris och utförande.

 

source-selector-rca-4-to-1-reversible-pt

Source Selector RCA 4 to 1

 

Från Audiophonics beställde jag också:

PANGEA PREMIER Coaxial Cable Silver Plated OFC Copper Double Shielding 3m

Digital Interface USB to I2S / SPDIF 32bit/384khz

plus lite blandad krympslang.

 

Jag behöver ha en längre digitalkabel för SPDIF med tanke på hur jag vill placera streamer och DAC och jag hoppas att den här ska fungera. För att möjliggöra användning av USB-ingång på DAC2.1 ska jag sätta in en omvandlare som det är förberett för i DAC'en.

 

Från @sprudel fick jag en leverans av ett par E188CC som jag ska sätta in i DAC'ens analogsteg och hoppas att det kan lyfta ljudet något snäpp till. Innan jag provar rören ska jag göra en liten modifiering av utgångssteget och tillhörande I/V-motstånd för att sänka utnivån och distorsionen i utgångssteget. Enligt mina simuleringar ska det kunna ge en påtaglig sänkning av distorsionen som i och för sig borde vara "tillräckligt låg" redan men det brukar inte skada att gå vidare ändå. :smile:

 

Vill du ha några inte så exklusiva rör att provspela med för att vara säker på att du inte kraschar lyxrören av misstag?

Far förbi dig i morgon fm så hör av dig om det är aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så rädd för att krascha rören och har ett par andra kandidater att provspela med också men det är tyvärr ganska jobbigt att växla rör eftersom jag måste baxa ut DAC'en ur "ANK-hyllan" och skruva loss en massa skruvar som håller locket och sedan skruva dit dem igen. Jag kör nog med "lyx-rören" direkt när jag känner mig klar med modifieringen av utgångssteget som bara är att ta bort katodmotstånden i SRPP-steget och anpassa I/V-motståndet. Utgångsspänningen kommer att bli lägre än vad som är brukligt för digitala enheter men för mig innebär inte det någon nackdel alls utan snarare fördelar. Distorsionen går ned med minskad nivå i SRPP-kopplingen och den fungerar mer optimalt ju lägre ström den behöver ge ifrån sig. Med given drivimpedans så ger en sänkning av nivån lägre utgångsström.

 

Tack för erbjudandet!

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MatsT said:

Det är rätt jobbigt att konvertera filerna manuellt så mitt fortsatta sökande kommer att inriktas på streamerlösningar som kan göra omvandlingen i realtid med samma höga kvalitet som i Tascam's programvara.

Roon gör detta automagiskt, likväl som Auralic Aries (lite osäker på om jag provat det senare praktiskt) men om det håller samma kvalitet som den "asynkrona" metoden du tillämpat vet jag inte. Däremot är det funktionellt toppklass på beteendet, från t.ex. Roon.

 

Förresten, tillämpar du någon form av volymanpassning i dina PCM-konverteringar? DSD ligger ofta ca 6dB under maxnivån för att inte överstyra omvandlarna. Jag använder ett MacOS program som heter DSDMaster som automatiskt normaliserar volymen (baserat på hela albumet eller bara aktuellt spår) i samband med konverteringen. Det tycker jag blir allra bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte ha Roon, jag tycker att de petar för mycket i signalerna. Jag vill veta exakt vad som försiggår eller i alla fall något sånär. De lösningar jag sett hittils som lockar är Lumin U1 Mini och dCS Network Bridge men dyker det upp något billigare som fungerar tar jag gärna det alternativet.

 

Jag har inte kört någon volymanpassning och det blir lite låg nivå, -6dB kan nog stämma. Det är enkelt att fixa efteråt med dBpoweramp om jag vill och det blir inga TAG'ar heller med den lösningen jag kör nu så jag kan behöva editera lite. Det är i och för sig bara avsett som ett test för att få provlyssna DSD som 24/96 och valet av Tascam Hires Editor är inte helt slumpmässigt, de verkar inte använda vanlig brickwall-filtrering och det tilltalar mig.

 

Helst vill jag få till avspelning med SACD-spelare via HDMI till streamer och sedan till ANK DAC2.1 men helt enkelt verkar det inte vara. Jag är lite krånglig...

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, MatsT said:

Det är rätt jobbigt att konvertera filerna manuellt så mitt fortsatta sökande kommer att inriktas på streamerlösningar som kan göra omvandlingen i realtid med samma höga kvalitet som i Tascam's programvara.

JRiver klarar detta galant. De konverterar med ett bitdjup på 64 bitar ner till önskat format i realtid. JRiver skickar allt i 24 bitars djup. Jag tror även Foobar klarar detta. Om man är helt novis på dessa så är det en lite uppförsbacke innan man hittat rätt inställningar. De kan jag dock förmedla. Betydligt enklare och bättre är det att använda t ex Lumin U1 Mini där du kan konvertera mellan pcm och dsd åt båda håll från 16/44 till 24/386 och "allt" där emellan i jämna multiplar. Dessutom till eller från dsd64 eller dsd128. Allt sköts från iPad och musiken matas via ethernet till Lumin. 

 

Jag vet inte exakt hur Lumin gör det i förhållande till JRiver men det låter bättre. Det kanske beror mer på PC-miljön och USB-gränssnitter som man använder med JRiver än själva programvaran. (?). Idag matar jag all musik från en NAS via ethernet till Lumin. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

då tyckte jag att det bara verkade dumt att bygga själv med tanke på pris och utförande.

Svårslaget.

Den är inte långt ifrån att utgöra passivt försteg, om man skulle behöva ett sådant.

 

 

2 hours ago, MatsT said:

Jag har hunnit lyssna en del och resultatet är inte dumt alls! Det låter bättre hos mig att köra den här lösningen än att spela av DSD-filerna via de analoga utgångarna i de DSD-kapabla uppspelarna jag har. Jag kan inte höra några fel alls egentligen, det låter precis så "analogt" som DSD oftast gör och jag kan definitivt sitta nöjd med den kvaliteten jag får ut. Det är rätt jobbigt att konvertera filerna manuellt så mitt fortsatta sökande kommer att inriktas på streamerlösningar som kan göra omvandlingen i realtid med samma höga kvalitet som i Tascam's programvara. Med en sådan streamer kommer jag inte att behöva fundera över vilka lagringsformat jag använder och kan fritt använda den typ av DAC som jag föredrar.

Jag är lite restriktiv och smått reserverad för all typ av formatkonvertering i hemmiljö.

Watch out!

 

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

automagiskt

Nu har det väl ändå gått för långt! :unsure:

 

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, calle_jr said:

Nu har det väl ändå gått för långt! :unsure:

 

Lugn nu! 😂 Den gör ingenting, om inte den endpoint du spelar till kräver det! 

Alltså, jag grupperar 1. min kökshögtalare (IKEA Symfonisk/Sonos) med 2. min Bluesound Pulse Soundbar och 3. en RaspberryPi kopplad via USB till Audiobyte Black Dragon

 

Sen spelar jag nåt trevligt ur biblioteket, t.ex. min rip av Martin Frösts Klarinettkonserter på SACD. Här har vi ett bekymmer, IKEA Symfonisk är Sonos-baserad och kan max hantera 16/48 i PCM, likaså Bluesound kan bara hantera PCM, men i 24/192 som max. Pi'en är transparent och förmedlar bara tillbaka vad Black Dragon rapporterar för egenskaper, vilket innefattar aktuellt format, DSD64. Så, Roon drar nytta av sina kunskaper och anpassar ljudströmmarna till vad respektive endpoint kan hantera, och gör det dessutom genom att ta hänsyn till ursprungsfilens sample rate, vilken baseras på 44.1Khz. Så, Symfonisk får en ljudström i 16/44.1 medan Bluesound får sin i 24/176.4 medan Black Dragon får en bitperfekt ljudström i DSD förpackad i DoP.

I Signalvägen görs det tydligt om respektive endpoint får en anpassad eller opåverkad ljudström.

 

Vad menar su @MatsT med att Roon "pillar"? Den är lika bitperfekt som alla andra musikspelare av rang? :)

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, AlfaGTV said:

Roon drar nytta av sina kunskaper och anpassar ljudströmmarna till vad respektive endpoint kan hantera, och gör det dessutom genom att ta hänsyn till ursprungsfilens sample rate, vilken baseras på 44.1Khz.

 

Jag kan förstås ha fel vad gäller Roon och dess pillande men jag har läst en del om att den påverkar signalen utan att man ber om det i en del fall och jag vill inte ha något som gör det du nämner ovan. Det kanske inte är principiellt felaktigt men jag bestämmer helst själv vad som ska göras och det kanske går?

 

Sedan är det känslan du beskriver genom att kalla Roon för en musikspelare. Om jag använder en streamer med Roon är det inte Roon som ska bestämma, det är streamern om jag får välja. Det är lite för mycket "magi" inbyggt där Roon ska "hjälpa" användaren.

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, MatsT said:

jag bestämmer helst själv vad som ska göras och det kanske går?

Okej, jag fattar. Det innebär ju att om du hävdar att din DSD-fil skall spelas upp på din hypotetiska Bluesound Pulse-högtalare så kommer det antingen bli helt tyst eller vräkas ut vitt brus i högtalaren. Det är bara sådant som Roon kommer anpassa, för att den kommer alltid att prioritera funktion före bitperfekt återgivning. 

 

Men, jag ska inte sälja på dig Roon, det har jag inget för! ;) Jag förstår vad du är ute efter och för mig, är Roon den mest transparenta spelaren genom att den alltid visar vad som sker, i  signalens väg. Det har jag inte sett i ngn annan spelare faktiskt, även om JRiver också beskriver detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag gnetar på i riktning mot perfektion. :sunglasses:

 

Idag har jag tagit bort katod-kondensatorerna i SRPP-steget i DAC2.1 och satt de gamla 330R-motstånden som jag bytte för ett tag sedan parallellt med 330R som sitter som I/V-motstånd på digitalkortet. Motståndet blir då 165R precis som det var tänkt men utan en transformator emellan. Då är utnivån från DAC-chippet återställd och sedan har jag ändrat SRPP-kopplingen så att utnivån blir 6dB lägre och det passar bättre i min anläggning. Det är ungefär samma nivå som jag har från RIAA-steg och min äldre Audio Note DAC.

 

Anledningen förutom att få mer lika utnivåer är att de här små förändringarna sänker distorsionen förvånansvärt mycket. Enlig simulering går det från -72dB andraton till -85dB andraton och övriga övertoner är ännu lägre. Det är visserligen bara en simulering men det borde ge ett resultat som åtminstone påminner om verkligt utfall. Att det blir så stor skillnad är faktiskt logiskt, en sänkning av nivån i steget sänker distorsionen (relativt signalen) med nästan lika mycket som signalnivån minskar. Utan katod-kondensator fås knappt 6dB motkoppling i SRPP-steget och då blir det faktiskt ganska många dB minskning av distorsionen.

 

Det låter tveklöst också bättre efter modifieringen och nu känns det som att jag är nöjd med utgångssteget så nu återstår bara sista steget att få dit bästa möjliga rör och min kandidat till detta är de E188CC som jag nyss skaffat. Jag behöver nog lyssna någon dag till innan jag byter rör så att jag inte blandar ihop påverkan av ljudet från modifiering och rörbyte.

 

Jag kollade också att USB-kortet får plats och det får det. Det krävs lite borrning och distanser för fastsättning och jag ska läsa på lite innan jag kopplar in kortet. Det är inte så bråttom eftersom jag inte har något behov av USB-ingången själv just nu.

 

Den 3m långa SPDIF-kabeln är på plats och verkar fungera som den ska.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, LPL said:

Låter som om det skulle kunna kan bli en limiterad serie till försäljning

 

Väldigt limiterad då, det finns bara ett exemplar. Jag har funderat på att kontakta Brian på ANK Kits och tipsa om det jag gjort men det är lite annorlunda för dem.

 

När det gäller den senaste förändringen att ta bort katod-kondensatorerna så är det alltid en kompromiss som görs, det blir högre utgångsimpedans och mindre distorsion så där är ett val man gör. Jag använder en förförstärkare med mycket hög ingångsimpedans och lågkapacitiv kabel så en något förhöjd utgångsimpedans kan jag leva med. För den som ska leverera en apparat som ska användas generellt och även klara inkoppling till förförstärkare med ganska låg ingångsimpedans är det sannolikt bättre att välja alternativet med lägre utgångsimpedans.

 

När det gäller det "felplacerade" I/V-motståndet efter transformatorn skulle det nog vara möjligt att ändra för ANK Kits men logistiken påverkas och de kanske inte tycker att det är värt det. Jag tror att utgångskortet med SRPP och monterat I/V-motstånd lever kvar från tidigare versioner utan transformator och att de inte gärna gör en version av digitalkortet med ett lägre värde på I/V-motståndet som behövs för att få lämplig utnivå. Det går att eftermontera motstånden som jag gjort men DAC'en lät bra redan som original så jag kan förstå om de inte ändrar i den även efter tips. Det kommer kanske nya varianter och jag såg något om en ny version av DAC1.1 som ska vara lite billigare.

 

Jag vill leva lugnt och behagligt och att peta lite med elektronik-konstruktioner tycker jag är roligt men tillverkning och marknadsföring vill jag undvika. Jag kan tipsa om det jag kommit fram till, det är inte jobbigt utan faktiskt ganska givande. Det blir lite feedback av sådant och det tar ofta tankarna vidare.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

Jag vill leva lugnt och behagligt och att peta lite med elektronik-konstruktioner tycker jag är roligt men tillverkning och marknadsföring vill jag undvika.

Jag håller helt med:smilingeyes: Det är två helt olika saker att konstruera, bygga och modifiera sina prylar och det blir något helt annat så fort man ska bygga något åt någon annan och blanda in pengar. Då får man förutom jobbet med tillverkning även någon form av supportansvar. Jag har tidigare sålt lite hemmabyggen men då mest för att de blivit ersatta av någon annat. På senare tid har jag känt att jag inte ens haft tid att bygga något åt mig själv, men vi får se, jag blir lite inspirerad av att följa dina och andra projekt.

 

Link to comment
Share on other sites

Senaste modifieringen gav faktiskt ett bra lyft av återgivningen och nu har jag fått samma obeslöjade och oansträngda ljud som jag har i min gamla Audio Note DAC och därutöver troligen aningen mer välupplöst ljud. Rösterna har fått samma "magi" med båda DAC'arna nu och det är något av det svåraste att få till med digitala källor. Jag tror att jag har gått i mål nu vad beträffar analogsteget i DAC2.1, det är mycket njutbart men det återstår att "rulla rör".

 

Nu ska jag fortsätta prova omsampling av DSD till PCM 24/96 och jag har redan provat med Tacam Hi-res Editor med bra resultat. Anledningen till att jag valde att börja med den syns i mätningarna nedan, det är ett "mjukt filter" som får egenskaper enligt bilderna. Det är nedsampling 96k till 44.1k som visas men det lär vara principiellt lika med nedsampling till 96k men då hamnar filtret på 48k istället för 22.05k.

 

t1.JPG.237a6196c77a4c6f02ed36235ad1c95e.JPG

 

t2.JPG.9d19738046cb75f317c6f58380b4c38e.JPG

 

t3.JPG.baf82375251f1ecb7eba61f9bd044b45.JPG

 

t4.JPG.7d4c6f3121b295368cb6077bb6b9b2c5.JPG

 

Jag har laddat ned en ny version av dBPoweramp som kan omvandla DSD till PCM och ska prova den varianten nu. Det vore bra om det fungerar lika bra ljudmässigt eftersom programmet är smidigare att använda men det återstår att prova.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsT said:

Nu ska jag fortsätta prova omsampling av DSD till PCM 24/96 och jag har redan provat med Tacam Hi-res Editor med bra resultat.

Väldigt intressant att se, och till skillnad från de flesta liknande funktioner i mjukvara så redovisas det här vad mjukvaran egentligen gör.

Chanserna ökar väsentligt om man både kan se och höra vad det är man gör.

 

Lite synd att man inte kan kombinera LP-filtret (benämnt passband) och transition-filtret. Dvs så att man börjar med en mjuk övergång och efter säg -6dB gör ett brant LP.

 

Link to comment
Share on other sites

Varför väljer du att sampla ned DSD till 96khz? Du kommer att få en interpolering i tidsdomänen vilket för mina öron brukar "softa till det". Jag upplever ofta omsampling inom samma sample-domän (alltså 44.1/88.2/176.4/DSD64 vs 48/96/192) som krispigare och mera "rätt". Det kan ju givetvis vara en felaktig uppfattning, baserad på förutsättningar som inte är desamma som dina.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, calle_jr said:

Chanserna ökar väsentligt om man både kan se och höra vad det är man gör.

 

Det är det jag vill uppnå också men än så länge verkar det besvärligt att få veta hur allt går till. Jag glömde länka till testkörningarna men nu kommer länken.

 

Jag har gjort första försöket med dBPoweramp (med brickwall enligt mätningarna ovan) och det blev ett misslyckat test. :frown:

Det blev lägre utnivå än med Tascam-konverteringen och jag får gå igenom inställningarna och prova igen. Jag tror dock inte att det kommer att hjälpa eftersom det var en ordentlig skillnad i ljudet och det strömmade inte lika fritt och obesvärat med dBPoweramp-filtret. Jag försökte anpassa volymen men lyckades inte få det att låta bra hur jag än gjorde så det är bara att börja gräva för att hitta felkällan.

 

Slutsatsen som inte alls är oväntad är nog ändå:

Lita inte på att all konvertering utförs på ett sätt så att det låter bra oavsett hur fint det ser ut på papperet.

 

1 minute ago, AlfaGTV said:

Varför väljer du att sampla ned DSD till 96khz?

 

Jag kan förstås prova med 88k också men jag valde den högsta frekvensen som DAC'en klarar. Jag har lite dålig kunskap om hur DSD-/PCM-konvertering går till men det kan mycket väl vara som du skriver att det är en fördel att ligga på rätt multipel. Jag har tittat lite på möjligheten att via SDIF-2 in i Tascam DA-3000 för att få konvertering i realtid med den omvandlaren som sitter där. Jag måste läsa på mer innan jag är framme vid sådana försök men de skriver att klockan måste väljas till 44.1k och exakt vad det innebär vet jag inte. Jag får se om jag gräver vidare eller om jag modifierar en SACD-spelare med en "riktig" analogutgång istället.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsT said:

Jag försökte anpassa volymen men lyckades inte få det att låta bra hur jag än gjorde så det är bara att börja gräva för att hitta felkällan.

Min erfarenhet är att det kan skilja en del mellan olika program/utrustning men med en gemensam nämnare. Erfarenheten är dock bara från JRiver och Lumin. Att gå från från pcm till dsd med båda blir märkbart sämre och då tänker jag inte på volymen. Den kan jag kompensera för i försteget så alla ingångar låter lika. Det blir torrare att konvertera från pcm till dsd. Basen tappar sin rondör och ambiensen minskar. 

 

Om jag går från dsd till pcm med JRiver/laptop så är det mer hårfint men ändå en liten klangskillnad som jag har svårt att definiera nu. Det lät hur som helst bättre att ha kvar dsd som dsd. Dsd med Lumin kör jag nu med AES till dacen upsamplat till pcm 24/192. Där har jag jämfört med dsd över USB mot konverterat till pcm 24/192 över AES (om och när jag spelar över USB finns ju ingen anledning). Jag och min kompis Nisse jämförde några timmar olika typer av musik. Ingen av oss var människa att hör skillnad mellan dsd över USB eller konverterad dsd till 24/192 över AES. Hur det ser ut på en graf vet jag inte men jag känner mig trygg över det jag hör. Det är humanistens "otacksamma" lott... :grimacing:

 

OBS! Jag har editerat. Jag blandade ihop korten innan.

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar med att skicka ett tack till @AlfaGTV för en välbehövlig knuff av tankebanor i rätt riktning.

 

19 hours ago, AlfaGTV said:

Du kommer att få en interpolering i tidsdomänen vilket för mina öron brukar "softa till det".

 

Det stämde, jag tänkte bara inte på att DSD-frekvenserna är multiplar av 44.1k. DSD64 heter så av en anledning, det blir 64 bitar på rad för varje sampel vid 44.1k och varje bit indikerar en ökning eller minskning med ett steg. Egentligen ger det en rätt bra koll av läget och en konvertering känns inte allt för svår. Med 88.2k blir det 32 bitar DSD för varje sampel och exakt hur de får fram värdet som ska sättas struntar vi i så länge.

 

Jag har provat med 88.2k istället för 96k och det blev bättre, friskare och fräschare på nåt sätt. Det blev riktigt bra med Tascam-konverteringen och det ger en kvalitet som jag lätt kan leva med. dBPoweramp-konverteringen blev även med 88.2k och alla inställningar på rätt sätt inte bra, den kan jag inte leva med. Vad det är som gör det vet jag inte men jag misstänker brickwall-filtret, det dödar livet i musiken på nåt sätt. Det kan vara något annat också förstås och strängt taget spelar det ingen roll så länge jag har en lösning som fungerar. Problemet med att det är svårt att förutse resultatet är att jag måste prova en ny streamer noga innan jag bestämmer mig, jag vill helst slippa manuell konvertering av format i datorn.

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, MatsT said:

jag vill helst slippa manuell konvertering av format i datorn.

Förstår det, och jag förespråkar mjukvaror som anpassar ljudströmmen till endpointen, av kompatibilitetsskäl. 

Men, samtidigt brukar jag också konvertera mina DSD till PCM för att kunna spela dem t.ex. direkt i Bluesound, eller andra apparater som inte gillar DSD-strömmar. Just nu jobbar min stationära PC hårt med att PCM-konvertera en rejäl bunt med DSD-album till PCM, inkl peak gain normalisering.  Jag provar detta i mitt EZ CD Audio Converter som är sjukt bra som bulk-konverterare och Tag-editor.

 

Edit:

Jag skall förtydliga min passus om interpolation också, det finns metoder att anpassa strömmen utan att interpolera, men då handlar det om att öka antalet samples för att sedan kunna "förkasta" ett visst intervall av dessa. Det är sällan tydligt hur man faktiskt utför dessa anpassningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...