Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT
 Share

Recommended Posts

När jag tog av locket på lådan möttes jag av detta.

 

P1010165s.JPG.b95eba38e3b75cde9db8d5d423505205.JPG

 

Välfyllt med snyggt packat och uppmärkt material.

 

P1010166s.JPG.d45053c3a2fed98c4865f514a14978eb.JPG

 

När packmaterialet tagits bort fanns det kvar ett färdigt digitalkort i en låda, transformator och nätdrossel samt resterande material i zip-påsar.

 

P1010167s.JPG.217b12c147d62227f028167bd3916e6d.JPG

 

Det första som ska monteras är fötterna och det är bara att leta upp rätt påse och följa anvisningen.

 

P1010168s.JPG.d0f3a1776fb9bb23d863f4c1c0789aa5.JPG

 

P1010169s.JPG.c24bcaa2ef20e0bce1b4c6501991816f.JPG

 

När fötterna är på plats är det nätdrosselns tur.

 

P1010170s.JPG.1311750530c6db18705d1385d2c32d94.JPG

 

Och sedan nättransformatorn.

 

P1010171s.JPG.5ed90f5f33b663f70a1452aa334a21db.JPG

 

Det är lite kablerande som ska göras innan den skruvas fast och så här långt har jag kommit i skrivande stund.

 

P1010173s.JPG.a29136d1bc57757da30d0e27126ce614.JPG

 

Nu är det rast i verkstan.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är roligt att bygga och känner också igen mig från Meccano-tiden, det är lite samma känsla att få ihop något.

 

ANK Kits har bra beskrivningar och jag tycker inte att det är så avancerat att bygga ihop. Man behöver ha respekt för att mäta på de höga spänningar som finns och ha en ordentlig multimeter. Lödning är också något som tar lite tid att lära sig men jag tror att det finns någon bra instruktion någonstans, jag har stor vana vid att löda så jag har inte behövt leta.

 

Jag tror inte att det är något problem för t.ex AlfaGTV men bäst är nog att läsa i beskrivningen och försöka bilda sig en uppfattning.

 

Manual DAC 2.1 Signature

Link to comment
Share on other sites

Nästa steg var att bygga nätdelskort.

 

P1010176s.JPG.58c842a5bd4491135ac634da11d6872a.JPG

 

En del komponenter som ska dit.

 

P1010177s.JPG.848b7cf69032c1494236a6806221fbec.JPG

 

Några sladdar ska också lödas dit och de kommer snyggt packade i påsar ordnade i stort sett för aktuellt moment.

 

P1010178s.JPG.21dc87c9275201a02d7cb0a811f6234b.JPG

 

Så här långt hann eftermiddagsskiftet, fortsättning följer imorgon.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

Kräver dessa kit avancerad kunskap, eller klarar man det som en glad amatör om man har lite självbevarelsedrift och en matsked vett?

En amatör klarar säkert av att löda sätta ihop kittet.

Men blir det ett enda lödfel av typ 300 lödpunkter, så klarar inte en glad amatör av att felsöka.

Eller att hitta en bränd komponent som inte fått tillräcklig kylning vid lödning.

Då sitter man där och svär med en obrukbar dac för 17 000kr. :Cry:

Link to comment
Share on other sites

1978/79 byggde jag ett 75 watts slutsteg och försteg som jag köpte från dåvarande tidningen Radio & Television. Det var en grundkonstruktion som byggde på Matti Otalas TIM-fria slutsteg. Det gick alldeles utmärkt men jag hade inte gjort det utan min kompis som var elektronikingenjör på LM Ericsson (som det hette då). Han tittade in då och då och kontrollmätte kretsarna efter hand. Om jag minns rätt hittades inga direkta fel men det krävdes inställningar och justeringar av vridpottar när vi strömsatte det. Bl a justerades tomgångsström.

 

Det hade varit kul att prova en gång till men jag har ingen @MatsT i vänkretsen på nära håll, så det får bero.

 

Vad hände med byggsatsen sen? Den fungerade klanderfritt några år men sedan kom den i självsväng och elektrolyterna gick åt pipan. Så var den resan delvis slut. Försteget använde jag några år till men sedan köpte jag en Kenwood KA-907 för pengar jag inte hade. Det sved men jag var glad ändå...:65:

 

23D7D042-3FB8-429F-9DB2-49097F4191C9.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagspasset är avklarat.

 

P1010182s.JPG.abb5be2b0aeb1eece24b4b78dde5aac7.JPG

 

Nätdelen är på plats och har fått alla anslutningarna till transformatorn gjorda. Den är uppmätt och klar, den ska fungera.

 

Nästa steg.

 

P1010183s.JPG.be481aff0c6acabf40be5d25e19b9590.JPG

 

Ett litet kretskort för nätdelen i digitaldelen.

 

P1010185s.JPG.0bb49e398c7567b897676468c48e45d9.JPG

 

Det är färdigmonterat förutom några anslutningssladdar som ska dit.

 

Link to comment
Share on other sites

Personalen i verkstaden jobbar oförtrutet vidare.

 

P1010187s.JPG.73a017c7ae85f919f60902fc4fcd2004.JPG

 

Kortet för spänningsmatning till digitalkortet är inkopplat och uppmätt, fungerar fint. Bygget börjar ge lite julstämning nu. :santagrin:

 

Nästa steg.

 

P1010188s.JPG.6b6c707d69aff4f227bf129e856ca15a.JPG

 

Bygga ytterligare ett kretskort, nu för analogutgången.

 

P1010189s.JPG.194e8d0c3670a1206339275b9e8ee113.JPG

 

Check!

 

Link to comment
Share on other sites

Arbetet fortsatte idag med utgångskablaget.

 

P1010193s.JPG.c2e5af9c01b88ebbf5f20765323bd426.JPG

 

Det är lite pilligt och bra verktyg underlättar. Det är Litz-kablar och de är besvärliga att löda eftersom man måste få bort lacken från varje enskild tråd och jag har köpt ett lödbad för att underlätta sådana arbeten men det startade jag inte idag, det ryker väldigt mycket från badet.

 

P1010194s.JPG.a737fa55c9363253fde523b2991f7576.JPG

 

Det går också med lite skrapning och ordentlig värmning med lödkolven att få till det men det tar en stund.

 

P1010195s.JPG.e111a90a9d75dc97c76be0f2f14ad10b.JPG

 

Skärmen ansluts bara i en ände.

 

Kablaget är på plats och då ska det vara klart.

 

P1010197s.JPG.740b1b1c845744adbcd78bc38e558cb9.JPG

 

Fronten sätts på och sedan locket.

 

P1010198s.JPG.a886e44beb169ca110c727d9687d1e33.JPG 

 

Sedan följde en del arbete med att ställa in den i anläggningen för provkörning. Det har jag gjort nu och tyvärr kom det inget ljud ur den. :diss:

Det blir till att flytta tillbaka den till mätbänken och felsöka lite, tyvärr har jag inte tid för det de närmaste dagarna men det ska nog ordna sig.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kände på mig att det var S/PDIF-signalen som inte gick fram och hade också en aning om varför så jag har kikat i manualen och hittat ett fel som jag gjort.

 

sw_spdif.JPG.783506d6e9a77e7b596e19434f82a2f1.JPG

 

Jag har missat att ansluta switchen för val av ingångar och då kommer det ingen signal fram så det är troligtvis felet.

 

Jag kan nämna också att byggsatsen inte var konfigurerad så som jag trodde med val mellan S/PDIF och AES/EBU med switch och med en USB-ingång. Det spelar ingen roll för min del eftersom det är S/PDIF som kommer att användas men jag ville ha möjlighet att ansluta USB för eventuellt framtida bruk så jag får väl antingen beställa USB-kit eller köpa en extern omvandlare. AES/EBU kräver en annan ingångstransformator så det kommer inte att bli aktuellt att utvidga med.

 

I övrigt har alla delar följt med men jag saknade några skruvar när jag skulle slut-montera front-panel och lock men hade rätt typ av skruv i mitt eget skruvlager. Ska man komplettera med leveranser från ANK-kits så lär det ta ett tag och även om de säkert ordnar det så snabbt de kan och kostnadsfritt är det skönt att kunna lösa sådant utan väntetider. 

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja!

 

P1010202s.JPG.ae713c9c8ec5d8871c0dde7fb65ba907.JPG

 

I och med att jag inte behövde felsöka så hann jag med ändringen idag. Det fungerade. :331706287_thumbsup:

 

DAC'en är inkopplad till streamern och låter bra! Jag känner igen ljudet från min andra AN DAC som jag använder med CD-spelaren och det innebär att det låter precis som jag vill ha det. Min Wadia 121 som jag använt med streamern är ordentligt distanserad enligt mina öron. DAC 2.1 klockar in på 24/96 men inte på 192kHz. Det gör inte så mycket för mig. Det låter bra redan med 16/44.1 men möjligheten att köra NOS DAC med lite högre frekvens har lockat så pass att jag köpte den här. Den är lite begränsad när det gäller format jämfört med andra nya DAC'ar och det är bra att veta inför eventuellt köp.

 

Jag klarar mig ett tag med min Pioneer N-50AE som tillsammans med DAC 2.1 Signature ger den ljudkvalitet jag behöver men har för framtida bruk kikat lite på andra streamers och främst Lumin U1 Mini verkar lockande så vi får se om det blir en sådan? Då skulle jag kunna sampla om de formaten som DAC'en inte klarar till 24/96 och det blir möjligt att spela alla filer. 

 

Exakt hur bra det låter får jag återkomma om, det hörs fortfarande att rören är nya och de behöver sätta sig för att de sista procenten av återgivning ska komma fram. Den minnesgode kanske kommer ihåg att jag planerade att bygga ett annat utgångssteg men efter att ha simulerat det som ingår tyckte jag inte att det fanns någon större anledning att göra det. Det beter sig fint med de belastningar och nivåer som kan komma ifråga och har tillräckligt låg distorsion för att den ska vara ohörbar med marginal.

 

Sammanfattning:

Nöjd! :1952293183_slightlysmilingface:

 

Link to comment
Share on other sites

Pioneer N-50AE är det och jag tar signalen från digitalutgången. UPnP använder jag inte, jag avskyr sorteringen som blir där men jag använder Tidal, Internetradio och USB-disk med rippade filer. Någon enstaka gång använder jag Chromecast i den om jag vill få ut t.ex YouTube. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jättefin dac :831669895_winkingfacewithtongue: :satisfied:

Man ser inga rör på digitalkortet och jag vet inte om någon någonsin byggt en R/2R-stege till en nosdac med rör :1454358488_beamingfacewithsmilingeyes: Omvandlingen av binärkod kan ju vara med TTL (ser så ut), men det krävs väl även förstärkning. Vad är det för aktiva komponenter på dac-kortet?

 

Nätdelen påminner väldigt mycket om Galahad psu. Stämmer det?

 

Har någon fråga till :Blush: men kanske man kan få se mätning på da-omvandlingen först.

 

Link to comment
Share on other sites

Bra att du undrar så att jag får tillfälle att skriva lite om den förbluffande enkelheten i kretslösningen. Jag har klippt lite i manualen och klistrar in.

 

dac_digpcb.JPG.3cd9f459fcdf870acb32120f2c33b3d9.JPG

 

Det finns inga analogkretsar alls på digitalkortet utan signalen tas från strömutgången på AD1865 och leds rakt ut till "I/V Transformer Connections". Det är 2 kretsar bara, en mottagare och en DA-omvandlare. Signalen skickas vidare med galvanisk avskiljning till analogkortet och det ger en tämligen ideal början för audiosignalen.

 

Analogkortet är bara en SRPP med 6922 (ECC88) och via motståndet på 330 ohm omvandlas signalen till spänning som förstärks knappt 20 ggr.

 

dac_sch.JPG.9c18a6d92f5780675ff770f890f6f805.JPG

 

Spänningsmatningen är samma som i de andra ANK-byggsatserna som jag beskrivit tidigare med ECL82 och 6X5.

 

dac_voltreg.JPG.f5a1b4fcfc46d8b728568aa3288f8ce1.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Visst har de gjort fel i beskrivningen! Det är ju också logiskt att mottagarkretsen ligger närmare ingången. Bra spanat!

 

Man kan köra in 24/96 så därför skriver jag att den klarar det men den struntar i och för sig i några bitar så upplösningen är mycket riktigt 18/96. Det finns en 20-bitars version av AD1865 som Audio Note testat och ratat eftersom de tycker att 18-bitaren låter bättre. De är inte ute efter bästa möjliga mätresultat utan bästa möjliga ljud så det kan bli lite udda val ibland.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat vidare med DAC'en och har gjort lite nya erfarenheter.

 

Så länge jag lyssnade på streamer-DAC med den musiken jag tidigare streamat men då via N50-AE och Wadia 121 eller då och då via analogutgången på N50-AE så är det ingen tvekan, den tidigare kombinationen är rejält akterseglad. När jag däremot lyssnade på rippade filer från USB-HD eller från Tidal som jag tidigare lyssnat på via CD och Audio Note DAC (rejält uppgraderad kit 1.1x) så var det något som skavde. Det blev inte samma självklara kristallklara och fritt svävande ljud och nu har jag nog hittat problemet.

 

De mest uppenbara felen i ljudet var att det sprack lite i högfrekventa transienter och att röster inte lät lika självklart naturliga. Jag började misstänka att rören är lite mikrofoniska och övervägde att prova andra rör men det tar en stund att byta så det hann jag inte med. Jag har även bytt signalkabeln från en hyggligt välgjord "kina-kabel" till en "Transparent Music Link" men det gjorde ingen större skillnad, båda alternativen verkade släppa fram signalen och den lilla orenheten.

 

Sedan har jag provat olika inställningar av PLL'en som det finns möjlighet till i Pioneer N-50AE. De kallar det för "Lock Range Adjust Function for Reducing Jitter by Adjusting Lock Range Accuracy". Den går att ställa in i 7 lägen där 7 är det mest tajta läget, hårdast återkoppling helt enkelt. Nu kan vi väl påminna oss om Audio Note's syn på sånt här:

 

andacprinc.JPG.e9cc085b7d00ddc238410b0340ffa9ee.JPG

 

Att det spelar roll hur S/PDIF-signalen ser ut när den kommer till DAC'en har jag märkt med min gamla kombination och har haft svårt att hitta ersättare till min gamla CD som fungerar väldigt bra. Nu när jag provat inställning av PLL i N50-AE tillsammans med DAC2.1 Signature har jag kommit fram till att det låter bäst i läge "1", dvs minsta möjliga påverkan av den ut-klockade signalen. Med den inställningen låter röster naturligt och högfrekventa transienter spricker inte och jag får ett kristallklart och "fritt svävande" ljud i rummet. Det ser ut som om jag håller med Audio Note om att man ska vara rädd om den signalen man har i första hand och inte försöka "förbättra" den med korrektionsfunktioner.

 

En lite spännande upplevelse och slutsats kan jag tycka. 

 

Nu är detta bara mina upplevelser och den som väljer att tro att det nog bara är inbillning kan naturligtvis göra det, jag har inga bevis men min känsla just nu är att det förhåller sig på det viset som jag tror. :663741902_thinkingface:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har känt ett behov av lågkapacitiv kabel på ett par ställen så jag beställde en på prov och den hämtade jag ut igår.

 

vandamme.JPG.fe9b35da45419689b191a1b5a27463c0.JPG

 

Van Damme Silver Series LoCap 55pF - locking RCA Phono cable Multi Variation

 

Jag har kopplat in den stället för "Transparent Music Link" mellan DAC 2.1 och försteg. Det blev bättre, transparent-kabeln ger inte det öppna och sprittande ljudet jag vill åt men det fick jag med "Van Damme Silver". Nu är det inga slöjor alls framför ljudet och jag känner att jag hittat fram till det jag vill ha så nu tror jag att utprovningsfasen är över för DAC'en.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag knäppte en bild idag på det som jag numera kallar "ANK-hyllan". Det står grejor i vägen och ljuset är dåligt i det hörnet så just nu orkar jag inte fixa en bättre bild men det visar i alla fall hur det ser ut efter de senaste tillskotten.

 

P1010256s.JPG.0f14e9f2ef67b112f57233448eb667e3.JPG

 

Jag har lyssnat mest via streamer och DAC 2.1 senaste tiden men körde lite via CD och min uppgraderade AN DAC 1.1x en del häromdan för att jämföra DAC'arna. Jag har varit nöjd med den nya DAC'en men en jämförelse gav att den gamla fortfarande lät aningen mer naturligt och jag började fundera på en liten modifiering av den nya men innan jag kom dit provade jag att ändra "Lock Range" i streamern och bara genom att gå från läge 1 till läge 2 så blev ljudet lika naturligt via den nya DAC'en. De låter väldigt lika och frågan är om inte den nya ligger ett litet steg före nu med de förutsättningar som ges av uppspelningsapparaterna. Sammanfattningsvis så kan jag konstatera att jag är mycket nöjd med båda kombinationerna. Det är lite smått irriterande att "Lock Range Adjust" ger så pass stora skillnader som jag har lite svårt att förstå men tills vidare sitter jag nöjd och bryr mig inte så mycket om det. Jag kommer att prova andra uppspelare och är väldigt spänd på att köra med en dCs Network Bridge som en kompis har men det blir inte förrän efter årsskiftet. Den har de funktioner som jag vill ha men är inte helt billig, vi får se om den är värd pengarna?

 

Link to comment
Share on other sites

:satisfied:

Coolt!

 

 

6 hours ago, MatsT said:

Jag kommer att prova andra uppspelare och är väldigt spänd på att köra med en dCs Network Bridge

Huva.

Det skulle jag funderat på mer än en gång.

Att du inte kollar på mindre aktörer, och jag tänker speciellt på utforskning av din kedja för gränssnitt, diskreta omvandlare och klockor.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 huvudspår just nu, dCS Network Bridge som är väl dyr och Lumin U1 Mini som har ett mer passande pris. Några fler alternativ som är tillräckligt bra för att ersätta det jag har och dessutom har funktionaliteten jag är ute efter har jag inte hittat. Det måste låta bättre för att jag ska byta men ett annat skäl för byte är att jag vill åt downsampling i realtid som ger mig möjlighet att spela alla filer efter omsampling till något mellan 24/44.1 upp till 24/96.

 

Min Pioneer-streamer fungerar egentligen bra men det är 2 saker jag stör mig på och det är appen för Tidal som inte är bra och att MQA-filer antingen måste köras helt uppackade via analogutgången eller ouppackade via digitalutgången. Lumin och dCS skickar ut den halvt uppackade MQA-filen och det skulle fingera fint.

 

Jag har verkligen ingen brådska att byta men vill undersöka det som finns till buds. dCS Network Bridge får väldigt fina omdömen och många verkar tycka att den helt enkelt är bäst så det är klart att jag vill prova en när jag har möjligheten. Ägaren är dessutom intresserad av att prova min DAC så då är det ju inga problem med genomförandet av provet förutom Corona-virus och annat som stör lite.

 

Stereophile - dCS Network Bridge network player

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag åkte DAC2.1 upp på operationsbordet.

 

P1010291s.JPG.27b6127cc1460840b8ac9a5ecf59f935.JPG

 

2 motstånd avlägsnades och 2 andra sattes dit.

 

P1010293s.JPG.c151fe9d80cdf6dec3f42c9524e0b5b1.JPG

 

När jag byggde ihop DAC'en reagerade jag på att de hade satt I/V-motståndet efter transformatorn. När jag byggde om min gamla DAC använde jag I/V-motståndet  som satt på digitalkortet och jag har hela tiden haft känslan av att det är rätt sätt att göra det på.

 

ANK Kits visar den här kretslösningen för DA-omvandling.

 

dac4.1-IV-cicuit.gif

 

När jag började fundera på att ändra min DAC2.1 tänkte jag att jag nog måste flytta motståndet till primärsidan på transformatorn men det visade sig vara enklare. Det sitter redan I/V-motstånd på digitalkortet så det enda jag behövde göra vara att byta värde på motståndet på sekundärsidan så att det inte lastar ned transformatorn. Jag hade 47 kohm liggande på bänken så det fick bli det värdet istället för 330 ohm.

 

Vad gör detta för skillnad tro?

Ni som följt mig i den här tråden kommer kanske ihåg att jag gjort impedansmätningar på transformatorer och då fått klart för mig att det nog aldrig blir en rak impedanskurva på primärsidan och detta oavsett sekundärmotstånd. Ett I/V-motstånd är tänkt att omvandla en ström från DAC'en till en spänning in på förstärkarsteget och om inte motståndet är rent resistivt blir det en avvikelse i frekvenskurvan. Det har jag hört att det blivit i DAC2.1 så jag kände att jag måste prova att göra det som jag tycker är rätt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat en stund och resultatet blev det som jag förväntade mig. Rakare frekvensgång och nu låter det klangligt mer likt min gamla Audio Note DAC och eftersom DAC2.1 har lite bättre digitalkort och PSU så blir det förstås bra! Min erfarenhet är också att transformatorer nästan alltid låter bättre när de inte lastas ned på sekundärsidan mer än vad som är nödvändigt.

 

Utnivån blir ungefär dubbelt så hög jämfört med tidigare eftersom I/V-motståndet i princip halveras efter operationen och jag tror att jag ska sätta dit 330R parallellt över de motstånden som sitter på digitalkortet men det är ingen brådska med det. Jag får utvärdera ett tag till först och i och med att jag var mycket nöjd redan tidigare så vet jag inte vad jag ska kalla det nu men det är faktiskt en ganska avsevärd förbättring.

 

Det jag funderar på nu är om byte av ett motstånd kan vara tillräckligt för att sätta på en skylt med texten "MT Edition" på DAC'en. :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...