MatsT

Musikhörna och experimentverkstad

Recommended Posts

Var försiktig med just den där modellen av uni-t multimetern.

Jag har för mig att kortet är riktigt dåligt designad och att det lätt kan bli överslag i den när man mäter höga spänningar.

Har man otur kan den explodera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har andra multimetrar som jag brukar använda men batterierna är slut i dessa och jag hade inga ersättningsbatterier så det fick bli den enkla multimetern, den höll i alla fall idag.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyssningsintryck var det ju jag skulle lämna.

 

smiley.jpg.29792a91eefa7bc2a146a5d856c37827.jpg

 

30 grader i lyssningsrummet och jag blev sittande i flera timmar så det får väl godkänt då!

 

Jag var nöjd med min gamla förförstärkare som jag tyckte löste de problemen som en förförstärkare behöver lösa. Jag tänkte först modifiera den gamla med lite bättre komponenter men insåg att lådan var för liten för att få in det jag ville och när jag köpte byggsatsen L2 Pre från ANK Kits föddes idén att bygga enligt mitt koncept (samma som tidigare förförstärkare) i den rymliga lådan som jag fick. Det visade sig dock allt eftersom att så rymlig var den faktiskt inte. :D

 

För att ta det från början vill jag ha 6 ingångar istället för de 4 jag hade och jag har saknat en tape-loop så det ville jag ha med. Kopplingskondensatorerna är viktiga i konstruktionen och vill man vara något sånär kompromisslös blir de stora och anod-drossel som last i första steget hade jag tidigare också men den var inte kompromisslös så jag köpte rejälare doningar från Lundahl. En tät-stegad volymkontroll med motstånd var jag också nyfiken på att prova men den rymdes inte i min gamla låda så den blev överflyttad till det här projektet. Nätdelen var OK med reglerad DC för både B+ och glöd i den gamla förstärkaren men det sitter en betydligt bättre i L2 Pre. Rören som jag använde i min gamla förförstärkare är mycket fina rör (37 och 12SN7) men det går att köra med ännu kraftfullare rör så det ville jag prova. Det blev en lösning med drossel-lastat 6BX7 som första steg och 6BL7 som utgångsbuffert. De här rören kan man bygga slutsteg med och de är mycket linjära och kan svinga stora spänningar. I min tidigare förstärkare var jag begränsad både av för låg B+ och tillgänglig glödström så därför blev det en kompromiss med 37 och 12SN7 men det var en mycket bra kompromiss.

 

Jag har alltså byggt en likadan fast bättre förförstärkare och jag har gått "all-in" när det gäller komponentkvalitet. En extra transformator för glödström till 6BX7 och 6BL7 fick jag installera och där gjorde jag en liten kompromiss i och med att jag kör AC. Jag var lite orolig för att det skulle kunna bli lite brum men det blev det inte. Förförstärkaren är tyst och fin, inget brum eller brus på de nivåer jag spelar. Det är påfallande tyst faktiskt men det var även det gamla. Med konceptet jag valt förstärks alltid insignalen fullt ut av ingångsröret och sedan sänks nivån till den man vill ha i volymkontrollen som är nästa steg, det är bra ur störningssynpunkt. Efter volymkontrollen sitter en buffert med mycket hög in-impedans för att minimera last av volymkontrollen och den ger också låg ut-impedans så att det mesta kan drivas. Röret är kraftfullt och knäar inte i första taget. Första steget har en förstärkning på ungefär 10 gånger och med max inspänning som normalt ligger under 3V så behöver det kunna svinga 30V linjärt, i den gamla förstärkaren var det lite på gränsen med höga insignaler men nu gör det ingenting om det är 10V in, det är inga problem att svinga 100V med god linjäritet med de valda rören och de arbetspunkter som valts. Mer headroom var alltså något jag förväntade mig och det blev det också. Kraftfullare återgivning var också något jag förväntade mig och det blev det. Mer finess i återgivningen väntade jag mig också med de fina komponenter jag stoppat i och det blev det också. Egentligen är det lite bättre på alla sätt men det är inte en väsensskild återgivning, det är samma karaktär (ingen karaktär) men det känns som att det är enklare för den nya förstärkaren att sortera ut alla smådetaljer och det blir mer oansträngt.

 

Rören är NOS och rejält gamla så de kan nog få lite bättre vakuum med fler timmar och de sätter sig kanske mekaniskt lite grann så än kan jag inte ge ett slutomdöme men jag är mycket nöjd så här långt. Det blev ett litet monster av den i mitt tycke enkla modifieringen av L2 Pre och en hel del jobb också men det var värt den insatsen. Jag vill dock inte bygga fler så den här förförstärkaren räknar jag med att leva länge med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har simulerat kretsen nu på morgonen och har upptäckt ett par missar men de kräver ingen omedelbar åtgärd.

 

Jag skrev i förra inlägget att det skulle gå att svinga 100V utan vidare men det är knappt 90V toppvärde som är max, det begränsas av katodföljaren i utgångssteget. Här är en simulering:

 

l2pre_sim_max_out.JPG.e59102960ba0715bea418d9c7e305e60.JPG

 

Det räcker ändå. :)

 

Förstärkningen är också lägre än jag har skrivit tidigare, den är knappt 5ggr men även det är helt OK och det förklarar varför jag fick dra på volymkontrollen lite mer än förväntat under gårdagens provspelning.

 

Jag hade gjort en miss i simuleringen som jag använt för beräkning av komponentvärden och det resulterade i att jag kör 17mA genom 6BX7 vid 210V. Jag siktade på 12mA och det går onödigt varmt men det är också på gränsen för drosseln så den begränsas kanske en liten aning i sin funktion. Det ligger dock inom gränserna för max ström och förlusteffekt så jag väntar ett tag med att korrigera.

 

Lite småfel här och där blir det tyvärr.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nya simuleringar nu på morgonen, nu med Micro-Cap 12. I den nya simuleringen fick jag förstärkningen till 8 ggr vilket var i linje med vad jag förväntade mig och när jag kollade gårdagens simulering i B2Spice såg jag att kretsen innehöll en potentiometer satt på 50%. Dumt misstag igen!! Nåväl, ungefär 8 ggr förstärkning är programmen överens om.

 

Anledningen till att jag gjorde en ny simulering idag är att jag inte fick till distorsions-simuleringen igår men nu har jag en sådan:

 

L2_dist_1V.JPG.e62f89b77048b56438b9f9fa6ec13e7c.JPG

 

Det är vid 1V respektive 2V på ingången och vid 1V är andra-tonen -72dB och tredje-tonen -96dB, vid 2V är andra-tonen -64dB och tredje-tonen -85dB.

Jag hade väntat mig något i den stilen och även om det i praktiken kanske ligger en aning högre lär det vara godkänt med bred marginal.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

8 ggr är lagom, jag vill inte ha mer än nödvändigt så jag har anpassat konstruktionen så att den ska passa de förutsättningar jag har. Jag har haft ungefär den förstärkningen en längre tid och har inte behövt mer vid något tillfälle än men volymkontrollen får vridas upp mer än de flesta är vana vid och det tycker jag är bra. Full effekt redan med volymkontrollen på första halvan är vanligt och det tycker inte jag om. Det känns skönare att kunna reglera längs större del av skalan. Jag behöver inte kunna anpassa mig efter flera förstärkare med olika känslighet och det gör att jag kan optimera bättre.

 

Här är en ny simulering och där har jag även tagit med THD. Kurvorna är för 1V, 0.5V och 0.1V. Skalan på THD är lite konstig och skall läsas som milli-procent.

 

dist_100m_500m_1_thd.JPG.2b705c9271712ba99ecfba9773fcf19f.JPG

 

Manuell beräkning av andratonen vid 0.1V in ger -90dB!

 

Förstärkaren är i princip fri från hörbar distorsion och det låter så också, jag är lite lätt chockad över hur bra det blev men jag behöver prova under längre tid innan jag ger slutomdöme. Jag hör en massa nya detaljer när jag lyssnar och det är inte så att de tittar fram i ljudbilden utan det är lagren bakom det som dominerar som hörs bättre. Det är jätteenkelt att höra sångpålägg som framträder tydligt separerade och bortsett från den allmänna renheten i ljudet har det hänt något med basen, den är otroligt nyanserad.

 

Det kanske märks att jag är nöjd?!

 

Edited by MatsT

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, MatsT said:

jag är lite lätt chockad över hur bra det blev

 

Väldigt kul att höra!

Det är många timmars arbete nedlagt. Då kan man inte annat än bli glad när det blir så bra.

 

Nu verkar det vara slutsteg på gång.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är både slutsteg och försteg på gång och de byggs "på skoj" och är inte något som jag har behov av själv. Kanske hamnar de på någon hylla för att plockas fram någon gång då och då eller också kanske jag avyttrar dem om jag kan få tillbaka komponentkostnaden. Det går inte att sälja hembyggen hur som helst så jag har inte så stora förhoppningar på den punkten men det känns bättre att ha färdiga apparater stående än att ha en massa komponenter som tar plats och då är det särskilt lådor och transformatorer som är lite jobbiga att husera. Jag tycker att det är roligt att prova olika lösningar för att få en känsla för vad som gör vad i ljudåtergivning och den här gången kommer jag att bygga tämligen konventionellt. Jag har köpt färdiga kretskort från Jims Audio i Hong Kong.

 

Det är erfarenheten från min nyligen avslutade förförstärkare som fått mig att inse hur mycket fortare det går att bygga med kretskort som lett till inköpen av sådana. Alla transformatorerna har jag haft ett bra tag så tanken att bygga ett slutsteg med KT66 i push-pull har funnits länge. Kretskortet är gjort för EL34 och jag har tagit mig en del friheter när det gäller rörvalen så även om topologin är ganska lik blir det en annan förstärkare än den som medföljande schema visar. Det tog tid att få korten från Hong Kong så jag har hunnit jobba en del med kretslösningen i simulator och tycker att det ser fint ut. Ett par justeringar kommer att behöva göras utifrån hur det mäter utan motkopplingen inkopplad så att det blir så stabilt som möjligt.

 

kt66pp.JPG.633ad45445b4069798f4d1b5c4038738.JPG

 

Ingångsröret är 12AY7 och de båda differentialkopplade trioderna är ECC88. Slutrör är KT66 och transformatorerna är från Raphaelite. Förmodligen kompletterar jag schemat med en ingångsväljare och potentiometer så att det blir en "integrerad". Det blir också en omkopplare för triod/ultralinjär.

 

Försteget är inte färdigt designat än men det bygger på kretskort enligt detta schema:

 

2050653387_12ax712au7preampSch1.jpg.37f90710c00cd450001406d746126b85.jpg

 

Så kommer det inte att bli. :)

 

Det blir ingen global motkoppling, det är helt onödigt i ett försteg enligt mig. Det kommer att bli andra rör och lite ändrat schema, det är rätt enkelt att bygga om på kortet och jag återkommer när jag är klar med tankegångarna. Lådan behöver ett par små justeringar också eftersom den har färdiga hål för rören som inte sitter på rätt ställe. Ingångsväljare kommer det förstås att bli också.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag bygger försteget utan kretskortet och sparar det för senare bruk istället. Så här blir kretsen i min enkla mini-förförstärkare:

 

simple_mini_pre_mt.JPG.df1754f1c45442295ec3cfa12a80fd8a.JPG

 

Resultatet verkar klart brukbart:

 

simple_mini_pre_mt_dist.JPG.3b236090c7062bb092694e6075a0a8ab.JPG

 

simple_mini_pre_mt_freq.JPG.dead2d9b0721bfd9c062070702fef050.JPG

 

Utgångsimpedansen blir knappt 2k så man får tänka lite på vad man kopplar in men i normalfallet ska det fungera fint.

 

Röret som gör det möjligt att bygga så enkelt är JJ ECC99.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har rotat bland mina komponenter för att se vad som eventuellt fattas för bygget av enkelt försteg. Ett par småsaker bara men jag hittade ett par drosslar som går att använda som anod-last och har gjort nya simuleringar. Det blir betydligt bättre!

 

simple_mini_pre_anode_choke_mt.JPG.f36d8e55e6e15d8a1e97fd3367b20a23.JPG

 

simple_mini_pre_anode_choke_mt_dist.JPG.8e663ffa80ace5af73d2cce27efe4427.JPG

 

Jag tror att jag kan hitta drossel för nätdelen också och allt ska rymmas i lådan. Det börjar se oförskämt bra ut.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, MatsT said:

Det blir betydligt bättre!

Det måste ha varit en otrolig tillgång när man kunde börja simulera småsignal med hem-pc.

Sådan mjukvara har ju utvecklats successivt sedan 70-talet, men innan dess... Att handberäkna överföringen bara för denna enkla krets med olika val är inte det enklaste.

 

 

On 2020-06-18 at 10:13, MatsT said:

Röret som gör det möjligt att bygga så enkelt är JJ ECC99.

Fräckt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minutes ago, calle_jr said:

Det måste ha varit en otrolig tillgång när man kunde börja simulera småsignal med hem-pc.

 

Jag kommer ihåg mina första försök med datorberäkningar, det var med de första programmerbara miniräknarna och jag lade in ett program för beräkning av rumsnoder. Sedan dess har det skett en succesiv förfining av datorer och programvara. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite test med kablar kanske kan pigga upp?

 

IMG_1190s.JPG.d0b2b5f70686d05ed413d6f8695376f5.JPG

 

Jag har väl en mer avslappnad attityd till kablar än många men det där är väl ändå att överdriva?!

 

Den här uppkopplingen är bara till för att mäta lite men jag har faktiskt även lyssnat med sådana här kabelhärvor inkopplade ibland och det låter i regel alldeles utmärkt, det kan kanske vara en tankeställare. Jag vill förstås inte att det ska se ut på det viset men det visar att den elektriska funktionen påverkas mindre än man kan tro av en eller annan tråd av enkel kvalitet.

 

IMG_1191s.JPG.16e75eeed7a5e552529695837c244640.JPG

 

Jag försöker tämja en transformator (Lundahl LL1660) för att eventuellt använda den i mina kommande slutsteg för eget bruk som jag håller på att "tänka fram". Om jag kan hitta en transformator som kan göra omvandling SE-PP med de impedansnivåer som jag har att jobba med är jag intresserad av att bygga ett sådant steg. Jag kan tämja LL1660 så att den gör det tämligen bra men inte så perfekt som jag vill så den kommer inte att användas som fas-splitter där. Jag kanske använder den för att göra något med balanserad utgång senare istället.

 

Det är väldigt svårt att hitta den typen av transformator som jag letar efter men jag letar vidare. Slutstegen kommer dock att innehålla annat från Lundahl som fungerar fint. Jag återkommer säkert till projektet som bara är i sin linda än så länge och har faktiskt varit det i många år!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, MatsT said:

Den här uppkopplingen är bara till för att mäta lite men jag har faktiskt även lyssnat med sådana här kabelhärvor inkopplade ibland och det låter i regel alldeles utmärkt, det kan kanske vara en tankeställare. Jag vill förstås inte att det ska se ut på det viset men det visar att den elektriska funktionen påverkas mindre än man kan tro av en eller annan tråd av enkel kvalitet.

Jag gillar när man utgår från ytterligheter.

Menar du att i denna härva kunde du inte se några avarter varken i frekvensgång, fyrkantvåg, brusnivå eller brum?

Eller studerade du bara 1kHz?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst plockar en sådan härva upp en del från omgivningen men om man sätter det i en skärmad box är det inte så illa. Själva kablarna påverkar inte så mycket och det är poängen.

 

Mätningen var stabilare än transformatorn som är riktigt svår att få till bra. På bilden ser symmetrin bra ut men om jag sveper uppåt i frekvens blir det plötsligt obalans mellan utgångarna och det är inte så lyckat, det rör sig om flera dB dessutom. Just symmetrin vid PP ut är mindre imponerande och Lundahl rekommenderar en annan inkoppling som jag först provade och den var inte så rolig heller. Med den uppkopplingen som jag valde kunde jag få rak frekvensgång upp till 20kHz men däröver måste det till korrigeringar och det gäller att matcha drivimpedansen exakt.

 

Jag letar vidare efter transformatorer som klarar uppgiften och det mest lovande jag sett kommer från Hashimoto men de är dyra.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-06-22 at 21:31, MatsT said:

Det är väldigt svårt att hitta den typen av transformator som jag letar efter men jag letar vidare.

Det verkar vara ett bra försök med LL1660. Andrea Ciuffoli använder den i en puristisk förstärkare med endast 7 komponenter i signalvägen mellan dac och högtalare:

 

IMG_0241.JPG

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är många som använder LL1660 och verkar nöjda så det går att få ganska bra resultat men jag är inte så imponerad av hur den uppför sig vid mätning. Jag köpte den för länge sedan för att använda som SE-PP och jag har efter många varianter av inkoppling kommit fram till en lösning som fungerar hyggligt. Då behövs ett drivrör med ungefär 3-4k utgångsimpedans och sedan gäller det att välja precis rätt impedans på sekundärsidan också och förmodligen lägga dit någon RC-länk för att tämja resonans. Jag tycker att det finns för mycket obalanser i transformatorn för att ge en generell rekommendation av den som fas-splitter. Som ren SE eller PP är transformatorn bättre men har inte så imponerande bandbredd uppåt i frekvens. Jag har tidigare använt den som utgångstransformator med step-down i ett försteg med bra resultat men överväger nu att istället använda den som anod-drossel i kommande slutstegbygge. :)

 

Det är en förhållandevis billig transformator och att allt då ska bli perfekt är kanske inte något man ska räkna med.

 

Jag mätte på en Permalloy 600-ohmstransformator (1+1:1+1) igår och den visade sig ha perfekt symmetri långt över 20kHz och skulle kanske kunna fungera i mitt projekt (i så fall som Para-feed) men den transformatorn har jag tänkt använda som ingång i ett RIAA-steg framöver. Nu har jag beställt ett par nya transformator-varianter så vi får se hur det går. Nämnda 600-ohmstransformator är nog den bästa transformatorn jag mätt på med bandbredd över 100kHz och god stabilitet med öppen utgång samt närmast perfekt balans mellan lindningarna.

 

En riktigt trevlig transformator är Hashimoto A-105:

 

A-105_1024.jpg

Primär-induktansen är lite i lägsta laget men jag ska inte använda kommande slutsteg för lägre frekvenser (ska driva sido-system) så jag kan nöja mig med den. 600 USD för ett par plus importkostnader och frakt är en del men inte helt orimligt heller. Jag ska prova en del andra alternativ först men det är inte helt otänkbart att jag köper Hashimoto till slut och då blir det nog ett par för MC-stepup också.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har det dykt upp ett akut problem som kräver omedelbar åtgärd i någon form. En av mina subwoofers är helt ospelbar och jag har påbörjat projektet att få spelbara subwoofers igen.

 

IMG_1243s.JPG.4ac66125eda04bdbc3dd53127aa1dddb.JPG

 

Det är bara att öppna och se vad som går att göra. De sitter ihop med tejp och häftklamrar bl.a.

 

IMG_1245s.JPG.6c55002c12b121f8ac189d01b284ea35.JPG

 

Det är ett känt problem med äldre Gradient SW-63 som hade element med skumkant, kanten ger sig med tiden och det har hänt hos mig också. Jag har vetat att det är dags att göra något åt problemet ett bra tag men varför göra något idag som man kan skjuta upp till morgondagen?!

 

IMG_1247s.JPG.14e9716cf43b3659f69106620c72045d.JPG

 

Jag hade andra basar liggande som passar direkt med hålbild och allt så det var rätt enkelt att få dit nya basar. De är provade i dipol-SW tidigare så jag vet ungefär vad jag kan förvänta mig och det är helt OK men ett litet steg ned från originalbasarna. Det får duga ett tag och jag ska mäta lite på dem innan jag ger mig på att riva den andra subwoofern, jag ska försöka få en bättre kompensation i basen den här gången än förra gången jag använde de här elementen. Jag tror att det ska gå eftersom jag har tillgång till en förstärkare med ställbar utgångsimpedans nu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Impedansmätning med elementen monterade i SW-63.

 

sw63_xtp12.JPG.e22ce7f145b9325cb68bc472d383c794.JPG

 

Det landade nästan perfekt med Qts aningen under 0.7 som är det jag vill ha. Delningsfiltret justerar dipolutsläckningen idealt om Q=0.7 och det man mer kan önska sig är en resonansfrekvens närmare 20Hz men 23.55Hz är oväntat bra.

 

Det är faktiskt bara att koppla in och köra men det dröjer någon dag eftersom jag har en till subwoofer.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har provkört nu och jag kopplade upp vänster kanal med ESL-63+SW-63 och i höger kanal körde jag enbart ESL-63. Det fungerade utmärkt och det var tämligen enkelt att få rätt nivå på subwoofern i vänster kanal. Ljudbilden kantrade runt delningsfrekvensen när nivån låg fel så det hördes tydligt när det hamnade rätt.

 

Subwoofern låter bra, faktiskt bättre än det låtit med originalementen på sistone. Imorgon tar jag itu med den andra så kan jag sitta lugn ett tag efter det. Jag har bättre element också som jag har tänkt använda i kommande subwoofer och då ska jag köra 3 st 12-tummare med mer pumpkapacitet. De 3 elementen motsvara minst 8 st av dem jag stoppat i nu och med tanke på hur pass bra en subwoofer pumpade luft nu tror jag att de ska räcka bra med kapaciteten i kommande subwoofer. Jag har funderat på att köpa 2 element till för att få 4 per kanal men det kostar ganska mycket och det ger inte särskilt mycket extra nivå.

 

Dagens lärdom:

Släng aldrig något, rätt vad det är kan man få användning för det. :D

 

Jag har haft elementen liggande i åtminstone 15 år och tänkt att de där kan jag lika gärna slänga, jag kommer aldrig att använda dem igen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag plockat ur originalelementen ur den andra subwoofern också och ett var helt men när jag tog på kanten blev det en liten skada på den, det är mycket skört efter alla år. Det är så liten skada så jag tyckte att det var intressant att mäta upp elementet ändå.

 

sw63_orig_element.JPG.37a54a1b5d7d69571282645aa4c14167.JPG

 

Det här är alltså uppmätt utan montage i baffel så det går inte att jämföra direkt. Vad man kan konstatera är att Fs ligger lågt och efter montage i baffel åker det nog ned till ungefär 16Hz och Qts som är oväntat lågt åker efter montage i baffel troligen upp till 0.6 och det är inga dumma värden för en dipol-SW. Jämfört med mätning på elementen jag ersatt med har originalelementen lite hyss för sig vid 600 och 1200Hz, det kan inte uteslutas att upphängningen spökar men det kan också vara någon liten konuppbrytning. Det hörs säkert.

 

Jag siktar på att få dit nya kanter på de här elementen så småningom.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du inte vill köpa nya basar (men du kanske redan har köpt nya) kan du testa att kanta om. Det är relativt enkelt att göra.

 

Ripplet i impedanskurvan är så pass högt upp i frekvens att det inte borde vara ett problem om du delar dem lågt som man brukar med subwoofers. Och dessa delas väl ytterligare lite lägre än normala subwoofers för att kompensera för den akustiska utsläckningen?

 

Har du kollat ungefär hur lång slaglängd som används när du spelar musik? Om de rör sig mycket är det en god idé att skaffa fler :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag funderade på att köpa nya basar men kom ihåg att jag hade några element liggande som fungerar alldeles utmärkt. De rör sig inte jättemycket vid normal spelning men för onormal spelning behöver man mer pumpförmåga och jag har nya dipolbasar på gång och återkommer när det är dags. Jag har haft mina Gradient-basar i cirka 30 år så jag har erfarenhet så det räcker och vet vad de klarar av. Omkantning siktar jag på som jag skrev i förra inlägget.

 

Jag kollade runt lite efter lämpliga element för dipol eftersom det var ett tag sedan jag gjorde det senast. Jag hittade ett element från SB Acoustics som verkar rätt OK men det passar inte i Gradient-baffeln.

 

SB34NRX75-16

 

Q-värdet lär bli i högsta laget efter montering i baffel men det fungerar säkert ändå med normal dipol-kompensering och ger bara en liten extra knuff nedåt 20Hz. Tyvärr är diametern på chassit för stor så det är inte intressant för mig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har noterat förekomsten av apparater med märkning "Special Edition" och eftersom jag har varit inne och ändrat ganska rejält i ett par av mina apparater känner jag att det bör markeras på utsidan i någon form också. Jag ville inte använda SE utan valde att göra en ännu mer exklusiv märkning. Bilderna är tagna på fri hand och ljusförhållandena är utmanande, dessutom förekommer det lite damm så bilderna är inga konstverk precis utan bara avsedda som dokumentation.

 

IMG_1251s.JPG.e354a1526938ff268c855798bf88a831.JPG

 

Audio Note Kits L2 Pre Amplifier har jag nyligen beskrivit tillkomsten av och den avviker ganska mycket från originalet så den förtjänar att få tillnamnet "MT Edition". Även min DAC som vid en snabb anblick ser ut att vara en Audio Note Kits DAC 1.1x förtjänar samma tillnamn eftersom den är rejält förändrad jämfört med original.

 

IMG_1252s.JPG.6ce1edaf79f302510fe5ec000774e01f.JPG

 

Någon kvalitetsstämpel är det inte utan det indikerar bara att någon stolle varit och petat i konstruktionen. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har nämnt tidigare att mina kommande subwoofers kommer att använda strömdrivning och för att få rak frekvensgång då är det lämpligt att göra en korrigering av den som ges av elementets impedanskurva. Jag har gjort en enkel modell av en högtalare och simulerat lite.

 

sw_imp_sim.JPG.bc1df24ebb590090492c08a135614e2e.JPG

Impedanskurva.

 

sw_imp_sim_res.JPG.73612fd67766175b68a2dbe7ad74e3d8.JPG

 

Det är ett helt påhittat element och jag har provat mig fram för att få värden som ger en trovärdig impedanskurva och jag tycker att det ser rimligt ut. R3 och R4 ingår bara i kretsen för att ge möjlighet till att visa impedans V(R4)/I(R3).

 

Anledningen till att jag började simulera var att jag har ändrat mig om hur EQ skall lösas. Det tar vi i nästa post.

 

Edited by MatsT

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, MatsT said:

Jag har nämnt tidigare att mina kommande subwoofers kommer att använda strömdrivning

Ett par frågor från en humanist:

 

Jag har något vagt läsminne någonstans att strömdrivning är viktigare för att få kontroll av just basen och att spänningsdrivning har lättare att match impedanssvängningar (eller något åt det hållet). Stämmer det? Om du generaliserar lite, vad är fördelen med det ena eller andra?

 

Är det också så att rörförstärkare är mer spänningsförstärkare än strömdito? 

 

Och till sist, hur kan man se eller veta vad som passar ens egna högtalare bäst rent elektriskt s a s?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.