Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT
 Share

Recommended Posts

Efter simulering av min tilltänkta lösning av LR-RIAA måste jag säga att det ser oförskämt bra ut. Hur bra spolarna är i verkligheten får vi se men jag skulle kunna ta fram en kravspecifikation på spolar så att man får ett hum om det hela.

 

Simulerad frekvensgång:

lr_5751_sim_freq.JPG.d91b94f05f2b805b5750b42d02e87e40.JPG

 

Det går att skruva lite på formen med hjälp av väl valda resistanser på rätt ställen. Jag är inte säker på att jag vill avslöja knepen än. Att kurvan ligger -2dB vid 20Hz beror delvis på att 5751 har aningen för hög utgångsimpedans i vald koppling men jag tror att man kan leva med det tappet eftersom LP-skivor sällan har vettig information där.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Det går att få rakare frekvensgång nedåt i frekvens men jag väntar med mer simuleringar tills jag har fått spolarna.

 

Idag har jag bytt kopplingskondensatorerna i RIAA-delen i KSL-M77 och det var verkligen värt besväret. Det blev ett rejält lyft när det gäller att spela med finess och lågnivåupplösningen förbättrades avsevärt. Nu vet jag att det är värt besväret att fixa bort det sista brummet, det går att göra men kan bli en del jobb och i och med att det nu låter så bra är det absolut värt jobbet.

 

Kopplingskondensatorerna jag lödde in är 1uF SCR polypropylen och de brukar fungera. Jag tycker att det är tillräckligt bra kondensatorer i de allra flesta fallen och till rimligt pris men det finns de som tycker att det finns mer att vinna och i nästa projekt kommer jag att löpa linan ut och investera i riktigt fina kondensatorer. Många tycker å andra sidan att det inte är någon skillnad också så det är väl upp till var och en att avgöra som vanligt.

 

Här finns en genomgång av en massa kondensatorer:

Humble Homemade Hifi - Capacitor Test

 

SCR hamnar på en hyfsad nivå men till nästa projekt funderar jag på:

capacitor_33.jpg

Jupiter Condenser Copper Foil Paper & Wax.

 

Det är inte så konstigt att en del förstärkare drar iväg prismässigt.

Link to comment
Share on other sites

Duelund får bra omdömen men finns de med högre spänning och till vettigt pris?

 

Jupiterkondingen jag funderar på får också hyfsad kritik och den finns för 600V:

"Comparing the Jupiter with the Duelund CAST-Cu, I found there was a tad more blacker background and a little more "being there" effect with the CAST-Cu but the Jupiter did seem more airy than the Duelund. Anyway, the Jupiter Copper Foil Paper & Wax is one of my favourite capacitors!

Verdict: 13,5"

Link to comment
Share on other sites

Jag har ägnat förmiddagen åt lite mer kondensatorbyten, detta är vad som blivit utbytt hittills.

 

P1000379s.JPG.de3b387b9dd6e3e803d254c84cfc668d.JPG

 

Förutom de 4 kopplingskondensatorerna i RIAA-delen som jag bytte igår är det också kopplingskondensatorerna på utgången som bytts, det är de 2 stora bruna klumparna. Vad det är för kvalitet på de utbytta kondensatorerna vet jag inte men det gjorde ganska stor skillnad ljudmässigt så det lär väl inte vara "bästa sorten".

 

När jag hade bytt de stora klumparna noterade jag att 4 kondensatorer i RIAA-filtreringen också var av enkel sort, det är de 4 små bruna som nu bytts ut. Så här ser det ut nu.

 

P1000380s.JPG.82efd8ee3f14cc862343c50aa6b0417d.JPG

 

Med lite mer närbild på RIAA-delen.

 

P1000381s.JPG.4b23a0c8dedb1e629e074e836b240a14.JPG

 

Det var 2 st 10nF och sådana har jag massor av i mitt lager men 1nF som var det andra värdet hade jag inte så jag fick seriekoppla 3.3nF med 1.5nF så länge. Det blir ganska nära 1nF så det duger att prova med men jag får införskaffa lite nya små PP-kondensatorer.

 

Lyssning påbörjas snart.

Link to comment
Share on other sites

Jag provlyssnade ett tag med fler utbytta kondensatorer och det gjorde en del men de stora kopplingskondensatorerna gjorde mer. Jag har köpt lite småkondensatorer och redan där blir det faktiskt en del pengar, det är inte billigt med kondensatorer av kvalitet.

 

Jag har kollat vidare efter lämpliga kopplingskondensatorer för kommande projekt och det är säkert andra faktorer som styr vad som är en bra kondensator för elektronik (rör-förstärkare) och högtalare. I elektronikens signalväg går det väldigt lite ström och förmodligen är det viktigare med bra dielektrikum än mekanisk stabilitet. Detta har fått mig att tro mer på filmkondensatorer med teflon än bivax så nu funderar jag istället på:

 

vcap.jpg

Bilden är hämtad från Kennedy On Audio

 

Tyvärr är V-Cap långt ifrån gratis.

V-Cap CuTF

 

Det finns ett billigare alternativ med tennfolie och kanske kan de duga men man vill ju inte verka snål. :D

V-Cap TFTF

 

Efter provlyssningen med bättre kondensatorer i RIAA-delen gick jag vidare och provade med lite olika transformatorer och Ortofon SPU Gold för att få ett hum (!) om hur brummet påverkades. I de flesta fallen inte så mycket men med en transformator från Beyer Dynamic blev det brumfritt. Jag har lite tankar om hur brummet tar sig in och kommer att göra om signalkablaget i KSL-M77. Efter att ha kopplat runt mellan transformatorer och försökt avgöra vad som skiljer dem åt blev jag tyvärr så trött i huvudet att jag fick avbryta försöken, det blev för många variabler på en gång och då hamnar jag lätt fel i analysen. Jag har i alla fall insett att jag inte har tillräckligt bra förklaringsmodeller än för vad som gör att en transformator låter bättre än en annan även om jag är en bit på väg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Visst är lyssningsstolen en av de viktigaste komponenterna och viss omsorg bör ämnas denna.

 

IMG_0140s.JPG.01d00bcde2d745f53ac1898c57fd4e5d.JPG

 

Jag har ganska specifika krav på min stol och det har varit en lång process att besluta om en ny fåtölj. Den bör vara stabil och hålla länge och framför allt skön att sitta i.

 

Efter att ha provsuttit en massa fåtöljer landade jag till slut i en sådan här.

 

IMG_0137s.JPG.6e310d5393966b94ff29c55ea97868cf.JPG

 

Jag ville ha en som inte såg klumpig ut men ändå med fotpall och ryggstöd högt nog för att ge stöd åt huvudet. Jag har flyttat runt den en del och nu tror jag att den hamnat rätt. Lyssningsfåtöljen måste hamna på centimetern rätt för att det ska låta optimalt och dessutom gäller det att hitta rätt inställning på ryggstödets lutning och gung-funktionen.

 

Jag var lite orolig att armstöden i trä skulle påverka ljudet men det verkar de inte göra. Om jag skulle mäta med impulssvar så blir det garanterat en "tidig studs" i armstöden som skulle kunna påverka direktljudet men jag har provat både med bortdämpad studs och med armstöden som de är, jag hör ingen skillnad. Påverkan från ryggstödet verkar också liten och inte störande, förmodligen är fårskinnspälsen rätt lämplig här. Dessutom ger pälsen god sittkomfort både när det är lite för varmt och lite för kallt i lyssningsrummet och det förekommer.

 

Fåtöljen har fått godkänt nu, jag sitter bra i den och det låter minst lika bra som i den tidigare fåtöljen.

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta på locket.

 

IMG_0144s.JPG.73acb7fd4cd0750d8f7d58a7021769cd.JPG

 

Några påsar med "godis" och undran om tomtar på loftet kanske får sin förklaring?

 

IMG_0145s.JPG.236a7185eb1cef2939d44a775a0ec1d7.JPG

 

Det var inget billigt lördagsgodis och det råder ingen större samstämmighet om kondensatorers påverkan på ljudet. Jag tänkte jag skulle skaffa mig en egen uppfattning om vad som är rimligt att satsa på.

 

IMG_0146s.JPG.6ff161b501325cd0d5952f4b73cd87bc.JPG

 

På den här bilden syns en Jantzen Superior Z-Cap som väl ändå får anses ha ett relativt rimligt pris men ändå har fått bra omdömen. Den andra typen i bild är ett par Audyn True Copper Max Capacitor och de är visserligen dyrare men överkomliga om det bara gäller några kopplingskondensatorer. Skall man hitta något som är väsentligt bättre blir det nog teflonkondensatorer och betydligt högre pris. Jag börjar med att prova de här nivåerna så får vi se sedan.

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju sugen på att prova. :)

 

Jag letade upp ett testobjekt.

 

IMG_0148s.JPG.4c6148a21baa50532b35aa970a80ddcc.JPG

 

Ganska välrenommerade kondensatorer som kanske kan ersättas med något ännu bättre?

Bara att plocka ur dem.

 

IMG_0149s.JPG.8574b7e482e2121954125fc8a666d367.JPG

 

De beskrivs som de "ursprungliga" papper i olja här,

 

Ut med det gamla och in med det nya.

 

IMG_0150s.JPG.db8f3c31d87d02968884f9847d926713.JPG

 

Återkommer med intryck om en stund.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är skillnad! :D

 

Inte bara det, det blev bättre också. Det lät bra förut men nu blev ljudet ännu klarare och renare. Jag skulle också kunna beskriva det som att det blev mindre "tröghet" för att anknyta till de funderingar som calle_jr har. Jag har inte hört någon negativ påverkan alls utan än så länge upplever jag det bara som ett positivt byte som absolut är värt pengarna.

 

Testobjektet är min Audio Note DAC.

Link to comment
Share on other sites

Tycker diagrammet ovan på något sätt stämmer väl in på mina upplevelser. Är man en mellanregister-junkie är Jensens kopparfolie i olja fantastiska. Jag har dessa i min Cary v-12r eftersom jag anser att mina Maggies inte behöver tillskott av detaljer mm. 

Men visst JUPITER Cu foil skulle jag inte gråta om någon slängde till mig. Allt är en fråga om matchning och vilken effekt man vill ha. Av dessa kondingar tror jag det är helt avgörande, framför vilken som är ”bäst” då detta är subjektivt.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte ute efter att forma ljudet utan att släppa fram det och jag tycker att Audyn True Copper Max Capacitors verkar vara just på det viset.

 

Kommentarer från den här sidan:

Humble Homemade Hifi - Capacitor Test

 

Intertechnik Audyn True Copper Max:

Sound: The Audyn True Copper Max is expremely honest, neutral and natural. Like the Audyn True Copper Cap, the True Copper Max has a very nice and coherent sound with rich natural harmonics and does so in an even more convincing manner than the already excellent Copper Cap. Woodwind instruments come across with natural ease and brass instruments sound bright and warm at the same time. The Audyn True Copper Cap has a perfect balance between warmth and detail. Vocals are tangible and have space around them. The amount of detail lets you hear the acoustics of the recording venue well without ever getting too detailed. For example, in direct A-B comparison to the higher grade Mundorf capacitors, the Copper Max might seem to focus a tad more on the lower treble but that is only because the Mundorf's put most of their energy in high-lighting the top octaves. The Copper Max has a much more rich and full bodied sound than the Mundorf Supreme EVO Silver Gold Oil, maybe not quite as rich as the Jupiter Copper Foil Paper & Wax, but not far off. Comparing the Intertechnik True Copper Max to various Duelund capacitors I found the Duelund "signature" in general to be just a tad richer, but again the Copper Max wasn't far off. Very nice indeed and one of my personal favourites. They are now used in the Plutone DIY loudspeaker kit as standard!

Verdict: 12,5

 

Jupiter Cu Foil Paper & Wax 100VDC:

Sound: The Jupiter Copper-Foil Paper & Wax seems to have everything you are looking for in a capacitor: a coherent and organic presentation, detail and smoothness come hand-in-hand, a well controlled and focussed image, rich and transparant overtones, they are all there. The image is produced against a quiet background making it sound spatious with good retrieval of the recording venue. For example on Jordi Savall's mulit-channel recording of "Esprit d'Armenie", when you close your eyes it is as if you are sitting there in the old church building with the musician's only a few metres away. The texture and timbre of acoustic instruments seems very realistic. Comparing the Jupiter with other high quality capacitors, you get similar amounts of fine detail as you do with the Mundorf Supreme Silver Gold Oil but with more weight and coherence. The top end clarity of the Jupiter also has certain richness to it. It's organic texture and smoothness is very similar to that of the Duelund RS but with a tad more "shine" in the top octave. I guess if you want to be as close to absolute, ruler flat neutrality as possible then the Duelund RS would be your favourite. If you are looking for a tad more air at the top, then the Jupiter Copper-Foil Paper & Wax is a serious alternative. A matter of personal taste I would say. Switching to a different copper-foil capacitor, the Rike Audio Q-Cap, you get more body especially noticable with solo piano. But the Q-Cap doesn't have that same lush and intimate character that makes the Jupiter so convincing and lovable. Comparing the Jupiter with the Duelund CAST-Cu, I found there was a tad more blacker background and a little more "being there" effect with the CAST-Cu but the Jupiter did seem more airy than the Duelund. Anyway, the Jupiter Copper Foil Paper & Wax is one of my favourite capacitors!

Verdict: 13,5

 

Det är förstås bara en persons uppfattning som redovisas och testet gjordes i högtalare medan jag använder kondensatorn som kopplingskondensator i ett rörsteg. Det kräver lite olika kvaliteter men ofta är det ändå samma kondensatorer som upplevs som bra.

 

Det är möjligt att jag provar något mer alternativ senare men det blir inte förrän i mitt nästa rör-RIAA som jag väntar på delar till. Dessutom ska jag ha tid att sätta ihop det.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha bytt kablage en gång till i mitt RIAA-steg för att försöka få bort brummet och utan någon nämnvärd skillnad så har jag tagit ett tråkigt beslut beträffande bygget.

 

P1000380s.JPG

 

Jag kommer att skrota kretskortet, det uppfyller inte de krav jag ställer och att försöka rätta till andras konstruktionsmissar blir för tråkigt i längden.

 

Vad är det som inte fungerar tillfredsställande då? Här kommer en kort lista.

 

1. Svårt att få tillräckligt lågt brum med AC-matning. Kretskortets utformning gör det svårt att skärma av de störande delarna och det är helt enkelt orimligt mycket jobb att göra det och alternativet är att dra in DC i lådan men även det är orimligt mycket jobb.

 

2. Ej inkopplade ingångar kortsluts! Jag kan inte leva med det eftersom jag vill kunna växla mellan flera påkopplade musikkällor och de mår inte bra av att se en kortslutning på sin utgång.

 

3. När RIAA-delen kopplas från släcks rören i den delen ned och det såg elegant ut till en början men växling mellan phono och linjeingång kan inte göras direkt och utan att det smäller till lite i högtalarna.

 

4. Komponentkvaliteten är i lägsta laget och ska jag byta ut alla komponenterna är det lika bra att bygga nytt från början.

 

Punkt 4 antyder vad jag tänker göra. Jag kommer att bygga med "hard-wiring" och segmenterade delar som kan skärmas på ett bättre sätt. Jag tycker att kretslösningen är intressant men jag kommer nog att göra ett par ändringar där också. Ingångssteget kommer att vara samma med kaskodkopplade rör och RIAA-delen blir passiv med RC-filtrering.

 

Lådan kommer att ställas åt sidan och jag ska ägna mig åt nästa RIAA-projekt istället och jag tror att spolarna för LR-RIAA't snart anländer.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på med de sista finjusteringarna av kretslösningen för kommande RIAA med 5751 och LR-filtrering. Så här blir simulerad frekvensgång.

 

mu5751freqresp.JPG.8b7fc5b66fe04f786841055807dac5e9.JPG

 

Jag tycker att det är tillräckligt bra och -3dB ligger vid 13Hz ungefär. Förstärkning 54dB och dessutom sitter det en 1:2-transformator som ger ytterligare 6dB så det blir fint som MC-RIAA.

 

Spolarna ska dyka upp om några dagar och kompletterande komponentbeställningar är också på gång så att jag ska kunna starta byggnationen i oktober.

 

Schema

 

mu5751schema.JPG.16330bd43946bcf252c759bac1424c77.JPG

Link to comment
Share on other sites

Igår kopplade jag in mitt gamla RIAA med OP-förstärkare igen och efter en stunds lyssning var reaktionen:

 

NÄÄH!!

 

Inte roligt att lyssna alls och då mina digitalkedjor tagit ordentliga kliv dessutom på sistone kändes det nästan som om jag kunde vara utan LP-ljudet. Så kan det naturligtvis inte få vara och det var när jag grävt fram Roger Water's "The Pros And Cons Of Hitch Hiking" som jag började ana varför det lät som det gjorde. RIAA-steget har levererat välljud under lång tid och är faktiskt riktigt bra så det ska inte låta "booff" om trummorna och musiken ska inte kännas trög.

 

Jag har en oljedämpad tonarm och den har jag labbat en hel del med och känner igen vad som händer med ljudet när den blir överdämpad. Det var så det lät igår och jag har sett att nivån varit lite låg i oljekaret, säkert en konsekvens av sommarens värme. Jag provade helt enkelt med några droppar av min tunnaste olja (10000 cSt) i karet och efter det tog ljudet ett rejält kliv i rätt riktning men det behövdes en aning till och efter det gick ljudet från "mediokert" till "fantastiskt".

 

För att förklara de stora orden så kommer här en förklaring på hur audiofil ljudvärdering fungerar.

På min skala från 0-100 är "mediokert" cirka 99.1 och "fantastiskt" cirka 99.7 vilket för en utomstående kan verka heltokigt men för mig som laborerar i skalans övre del känns det självklart. :D

 

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver göra ett tillägg när det gäller "audiofilskalan".

 

Som synes ligger jag ganska nära 100 på den och det grundar sig i att jag är rätt nöjd, det kan rimligen inte bli så mycket bättre. Det vet dock alla som håller på med sånt här att det kan och då är det så fiffigt ordnat att skalan är självjusterande. Om det till exempel blir så att jag gör en uppdatering som är så bra att skalan inte räcker till och kanske rent av hamnar på 107 så blir det "det nya 100". Fenomenet känns igen från andra bedömningssporter som gymnastik, konståkning eller simhopp t.ex. I olyckliga fall kan "audiofilskalan" också justeras åt andra hållet, om jag lyssnar på någon annan anläggning som är bättre kan ju inte mitt hundra ligga kvar. Nedjustering bör undvikas och även där finns det en viss grad av självjustering, minnet av den andra anläggningen bleknar en aning och då smyger den egna skalan uppåt en bit.

Link to comment
Share on other sites

Förstår precis dina val.

Tråkigt att det var så dålig kvalitet med kortet, men klokt att tänka om.

 

On 2018-09-16 at 09:41, MatsT said:

Jag kommer att bygga med "hard-wiring" och segmenterade delar som kan skärmas på ett bättre sätt. Jag tycker att kretslösningen är intressant men jag kommer nog att göra ett par ändringar där också. Ingångssteget kommer att vara samma med kaskodkopplade rör och RIAA-delen blir passiv med RC-filtrering.

Wow! Ser fram emot detta :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Idag ska jag hämta ett paket som ska innehålla EQ-spolar för nästa RIAA-bygge så det kommer att gå före en ny och förbättrad variant av KSL-M77. Jag tror att båda varianterna har potential att bli riktigt bra.

 

Jag kommer att använda Audyn True Copper Max Capacitor som kopplingskondensatorer eftersom de gör ett fint jobb i DAC'en. De är tillräckligt bra i det här skedet och eventuella prov med teflon och kopparfilm får vänta. Med tanke på hur nöjd jag blev med kondensatorerna har jag planer för mitt nuvarande försteg också och när jag ändå är igång byter jag nog ut kopplingskondensatorerna i slutstegen också.

 

Det finns alltid något på min "att-göra-lista". :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...