Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT
 Share

Recommended Posts

Visst är det fint med horn och en del är finare än andra. ;)

 

Jag håller mig inomhus ett tag till och fortsätter med försteget.

 

P1000152s.JPG.6e266d34151d46e487a34ae485cf45b4.JPG

 

Det är på gång och spänningsmatningarna fungerar och något tursamt även ingångsväljaren. När jag beställde frontpanelen visste jag inte åt vilket håll ingångarna skulle gå men hade det blivit fel är det inte så svårt att byta plats på några trådar.

 

P1000153s.JPG.5a7aab78e49c01f13d2d55bd672063d3.JPG

 

Jag fick igång phonosteget och det har ungefär 50 gångers förstärkning vid 1kHz. Jag tror att jag ska prova att köra SUT med omsättning 1:2 men det är ett senare projekt. Phonosteget kopplas in bara när ingångsväljaren är i läge phono, annars släcks hela den delen ned med reläer och det var onekligen elegant.

 

P1000154s.JPG.b2c49dca3c9bd9f037c9548e4db780e2.JPG

 

Jag fick ingen signal genom själva förförstärkaren men jag tror att det är enkelt att fixa. Jag har inte kopplat in balanskontroll och förmodligen måste jag lägga en liten bygel över den på kretskortet.

Link to comment
Share on other sites

En stund senare...

 

Nu fungerar det, jag hade polvänt ena kanalens utgångsanslutning och dessutom har jag byglat 100k som låg i serie med volymkontrollen för att ge möjlighet till balanskontroll (som jag  inte använder). Förstärkningen i linjesteget är ungefär 15 gånger och det tycker jag är ganska lagom.

 

Jag får kolla vidare senare men jag har en del annat som ska göras idag. Den verkar kortsluta de ingångar som inte används och det tycker jag inte är så snällt mot andra inkopplade apparater så jag får nog försöka göra något åt det så småningom. Först ska jag ohm-mäta för att se om det verkligen är så men också det får vänta.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, MatsT said:

Jag håller mig inomhus ett tag till och fortsätter med försteget.

Mycket seriöst bygge :tongue: och mycket intrtessant att ta del av :41:

 

Du kallar det KSL-M77 men det har inte samma specar`som M77?

Blir inte signalen alldeles för svag för mc med 34dB riaa, sut 1:2 och linje 23dB?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, calle_jr said:

Du kallar det KSL-M77 men det har inte samma specar`som M77?

Blir inte signalen alldeles för svag för mc med 34dB riaa, sut 1:2 och linje 23dB?

 

Jag har bara tagit beteckningen KSL-M77 från kretskortet men utelämnat Audio Note och Kondo som de som säljer hänvisar till, det är att dra det lite för långt.

 

kslm77.JPG.a4946172707c7b273c2f9f70fc5ea2a7.JPG

 

Du har rätt att 1:2 inte är lämpligt, jag tänkte fel när jag skrev det (50 ggr blev 50dB i mitt huvud). Jag har mätt mer noggrant och jag fick förstärkningen i RIAA-delen till 64 ggr och det är 36dB. Linjesteget har jag fått till 15 ggr som blir 24dB och kör jag hela steget som phonoförstärkare kan jag få ut 60dB förstärkning. Jag återkommer med lite mer uppgifter imorgon.

 

Jag har provlyssnat under kvällen och då körde jag med bara RIAA-delen kopplat till min ordinarie förförstärkare och använde Denon DL-S1 (0.15mV) och SUT på 1:8. Det finns lite 100Hz brum som jag ska försöka få bort men bruset är lägre än förväntat och vållade inga problem med min problematiska källa. Överlag är resultatet lovande men det tog ett par timmar för de nya rören att "sätta sig", innan dess lät de lite oartikulerade. Jag köpte kortet för att jag var nyfiken på kretslösningen i RIAA-delen med kaskodkopplade12AY7, det finns så många varianter som bara är modifierade standardkretsar men det här är ganska okonventionellt och det tycks fungera. Jag har några tweaks på lager så senare i år kommer jag nog att leka vidare men nu hinner jag nog inte mer under semestern.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde några kompletterande mätningar igår.

 

P1000155s.JPG.c053eef77900629fe33061fb14f469ff.JPG

 

Fyrkantsvåg 10kHz i linjesteget ovan och nedan vid 100Hz.

 

P1000156s.JPG.c92e217f509e3dc6b72c2aadd27d5ab7.JPG

 

Inga konstigheter alls.

 

P1000158s.JPG.4d6e232a29f8c4f7aa34b17e27199c33.JPG

 

Ovanstående mätning visar förstärkningen vid 1kHz genom RIAA-steget. Blå kurva (10mV/ruta) är insignal och gul kurva (500mV/ruta) visar utsignalen.

 

Jag har kontrollerat hur det förhåller sig med de ingångar som inte är inkopplade, de kortsluts förutom phono-ingången som fortfarande visar 47k när annan ingång väljs. Jag vet inte hur vanlig den här lösningen är men jag tycker att det är olämpligt, jag har ofta flera påslagna apparater inkopplade till förförstärkaren. Jag ska ändra på detta och om det inte går ändra relä-inkopplingen enkelt (föga troligt) sätter jag bara in 1k eller något sådant i serie på ingångarna.

 

Sammanfattningsvis tycker jag att det är en rätt vettig förförstärkarkonstruktion som är värd att uppgradera en del komponenter i. Om jag bara får bort brummet kommer jag att ersätta mitt nuvarande RIAA med det här tills vidare (efter ett par modifieringar) men det får gärna bli lite mindre varmt ute först, förförstärkaren bidrar en del till uppvärmningen av lyssningsrummet och det behövs inte för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Douk Audio Studio står som designer men de har utgått från ett schema från Audio Note eller Kondo. Mina kort var färdigmonterade och innehöll allt utom rören och sedan fick jag köpa till låda och transformatorer så det drar iväg en del i kostnad för något som ser nästan gratis ut.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-26 at 21:29, MatsT said:

Douk Audio Studio står som designer men de har utgått från ett schema från Audio Note eller Kondo. Mina kort var färdigmonterade och innehöll allt utom rören och sedan fick jag köpa till låda och transformatorer så det drar iväg en del i kostnad för något som ser nästan gratis ut.

 

Douk har jag dålig koll på, men har sett deras prylar på Ebay.

 

DIY är sällan särskilt billigt i pengar räknat, men resultatet kan bli väldans bra. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den vänstra är en udda 8-taggare (jag tror man räknar så), den högra är en förfalskning.

 

Det går bra att ladda batterierna med annat än mat också. Att bara sitta och titta, lyssna och lukta är inte att förakta. Tystnad är skönt ibland.

 

P1000309s.JPG.d652e5c643b7bedf4056c07348a024f3.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka i Bohuslän efter några dagar i Värmland och jag satte mig på en sten och njöt av utsikten här.

 

P1000336s.JPG.b94b1fe58f6ac0d254eac7ff7c850671.JPG

 

Här är inte tyst och det är nog ingen tillfällighet att fåglarna har så kraftfulla läten. Det blåser nästan alltid, vinden och vågskvalpet hörs  och så här års även en massa människor och motorbåtar. Det hindrar inte att en känsla av ro infinner sig även på den här stenen. Olika former av tjusning!

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha vilat upp mig lite har jag fortsatt arbetet med KSL-M77 och även lyssnat en del. Jag har fortfarande lite brum kvar att tampas med men det är nu på en sådan nivå att jag kan lyssna och utvärdera steget något sånär. Brummet drunknar i musiken men det påverkar förstås lågnivåupplösningen negativt.

 

Jag har modifierat en aning och det första jag gjorde var att ändra ingångsimpedansen för phono till 120k eftersom min PU/SUT tycker om det.

 

P1000350s.JPG.da93c73ddbad680e376cd36ac33a9bb6.JPG

 

Jag har också ett pågående test med adderad  "3.18us (50kHz)", dvs den extra brytpunkt som en del använder numera.

 

P1000351s.JPG.9776288b40d3ba1e4bac848226684430.JPG

 

Det blev så lågt värde på kondensatorn att jag fick ta en keramisk så länge men om försöket utfaller väl kommer jag att sätta dit en polystyrenkondensator istället.

 

Lite ändrad kabeldragning har det blivit också och nu sitter det även en mycket lågkapacitiv kabel på phono-ingången.

 

P1000352s.JPG.31fee352773c545c7a1a121d2afa1046.JPG

 

Det kommer att dröja innan jag kan avge något slutligt omdöme men redan nu kan jag konstatera att RIAA-steget har en del mycket trevliga ljudegenskaper.

 

Apropå tystnad så fick jag en rätt märklig upplevelse i den här skogen.

 

P1000201s.JPG.23ab7087df2b6dc2b0168862bf4b73c8.JPG

 

Med en rätt måttlig vind som strömmade genom skogen uppfattade jag det som att det brummade svagt. Kanske är det regelbundenheten i placeringen av träd som gör att det blir resonanser på något sätt? Lite skadad är jag väl som funderar på sånt istället för att bara njuta av miljön.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsT said:

Jag har också ett pågående test med adderad  "3.18us (50kHz)", dvs den extra brytpunkt som en del använder numera.

 

P1000351s.JPG.9776288b40d3ba1e4bac848226684430.JPG

 

Testet är avslutat för den här gången. Diskanten blev lite "fnisslig" och visade även tendenser att "spricka". Det fanns en del positiv inverkan också men jag får göra om testet senare med noggrant beräknade komponentvärden och bättre kvalitet på kondensator.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt utvärdering av mitt nya rör-RIAA har visat att musiksignalen hanteras på ett sätt som är tämligen överlägset mitt gamla RIAA-steg (ett OPAMP-baserat steg med passiv korrektion). Däremot är störsignalen fortfarande större i rör-RIAA't och jag kommer att jaga vidare för att få bukt med det kvarvarande brummet. Det är inte så farligt nu och stör sällan musiken men i tysta passager kan det höras en del. En stor del av problemet verkar ligga utanför själva förstärkaren och omflyttning av SUT och kablar har gett resultat. Det är en svår PU/SUT-kombination jag använder just när det gäller att få ned brumnivån men jag tror nog att jag ska lyckas även om det kan ta ett tag. Nu kommer det tyvärr in ytterligare ett störmoment i form av arbete också!

 

När jag var i Värmland passade jag på att köpa ett par lokala delikatesser.

 

P1000354s.JPG.4c9f56aeae4b70af864ea297708804f2.JPG

 

Älgkorv är väl inte så ovanlig på andra platser heller men hackkorv kanske inte alla känner till.

Kultursmakarna - Inte lika skämmigt att äta Hackkorv!

 

Vi tar ett par bilder från Värmland också. :)

 

P1000229s.JPG.f80b71afab2d6585c8b400d0c6ece795.JPG

P1000231s.JPG.15d4246fa3cc669800dc8d4080e449c2.JPG

P1000230s.JPG.ac6dc82d134da4a3d5cb7e3756151c77.JPG

 

Bilderna är från Antillabergets topp.

Äventyr i Värmlandsskogen året om!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Härliga skogsbilder Mats och är man intresserad av akustik så är det helt naturligt att tänka på resonanser vid skogs promenader !

Ingen slump att Bobo Stenson tog sig tid att spela in i skogens akustik vilken format vår hörsel

www.youtube.com/watch?v=gfvB4QW73lo

 

För ca 35 år sedan hade jag som party trick att smälla ihop två träskor 50m framför en tät granskog på föräldrarnas lantställe Förvåningen var stor av det enormt dynamiska svaret från skogen eftersom ljudet från ”träklappan ” lät som en kort ”smack” transient Förklaringen är att en stark transient (som kan ge oss hörsel skador ) maskerar hjärnans förmåga att uppfatta ljud upp till ca 100ms (forward masking ) Märkligt nog så kan ljud även maskeras bakåt i tiden (backward masking)

Nedan kan vi lyssna på en annan form av maskering:

http://www.ece.uvic.ca/~elec499/2003a/group09/p/demos/track21.wav

Plays a masking tone and then a tone that is semitone down with a 100 ms delay in between.

http://www.ece.uvic.ca/~elec499/2003a/group09/p/demos/track22.wav

Plays the same two tones as in example one, but here with a time delay of 10 ms. 

In the first example you can hear both tones and in the second masking occurs.

Lennart Nilsson (www.akustik.nu) förklarar fenomenen och varför wing familjen är optimerad i tids domänen :

 ”Diffusion innebär att en enskild reflex dras ut i tid. Det betyder att ett ljud som kanske bara är 1 ms långt kan bli upp till 5 ms långt med en mycket effektiv diffusor. Man kan ju undra varför det skulle vara en fördel att göra en reflex längre i tid. Det har med hjärnan att göra. Korta ljud har hjärnan svårt att hinna uppfatta eftersom hjärnan är mer än 1000 x långsammare än vad örat är. Av denna anledning kan man få hörselskador trots att man tycker att ljudnivån är obetydlig. En vanlig knallpulverpistol låter inte särskilt mycket men ger trots allt en nivå på över 140 dB”

Floyd Toole från “Sound Reproduction”:

"Reverberation alone could increase our sensitivity to a medium or low-Q resonance by about 10 dB – which is a huge effect. 
This latter fact explains why music is so much more satisfying in a reverberant space than outdoors. Timbrally richer because we can hear more of the resonant subtleties, but it also explains why the toughest test for loudspeaker accuracy is in a room with some reflections, and why headphones (which have no added reflections) have an inherent advantage, and can sound acceptable when measurements indicate that there really are resonant problems. Killing all early reflections with absorbers not only changes imaging, it also makes loudspeakers with poorly controlled directivity sound better. All interesting stuff for audio folk.” 

Nigel Jopson chefredaktör på Resolution Magazine besökte några av Ingemar Olssons (www.audiolab.se) designade wing rum i Stockholm Besöket resulterade i två sidor i magasinet där de som är intresserade kan ta del av fortsättningen på ”skogs akustiken ”

diffusor.com/PDF/170515_Resolution_Mag.pdf

Edited by SMT
fel länkar
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, SMT said:

är man intresserad av akustik så är det helt naturligt att tänka på resonanser vid skogs promenader !

 

Skönt att bli betraktad som normal. :D

 

2 hours ago, SMT said:

Ingen slump att Bobo Stenson tog sig tid att spela in i skogens akustik vilken format vår hörsel

 

Det är ganska slående hur mycket låda det låter om det här musikexemplet i jämförelse.

https://www.youtube.com/watch?v=M-kusKvX-1I

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant @SMT.

 

3 hours ago, SMT said:

en stark transient (som kan ge oss hörsel skador ) maskerar hjärnans förmåga att uppfatta ljud upp till ca 100ms (forward masking )

Jag är själv en sucker för efterklang, men det blir alltid lite lurigt när det handlar om reproduktion.

Jag har betraktat wing-konceptet som en diffusering i tid, men det är en dålig beskrivning. Diffusion och fördröjning är kanske en bättre beskrivning

 

15 minutes ago, MatsT said:

Skönt att bli betraktad som normal

:D

Link to comment
Share on other sites

Ja det är slående hur "välartikulerad" skogsinspelningen är i jämförelse med det andra konsertklippet. Man kan fundera på hur "mixen" av reflexion, diffussion och absorption ser ut rent mätningmässigt? Får lite nostalgiska tankar hur egentligen ljudet förändras av miljön. Minns promenaden mot dansbanan där livebandet spelat upp och hur ljudet förändras under promenaden. Från indirekt och akustiskt klang till direktljudet från PA-anläggningen. Stor skillnad mellan skogen och fältet med en ganska stum återgivning i den senare. Lite som ett väl diffuserat rum kontra ett överdämpat. Mer liv i skogen och definitivt mer njutbart!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2018-08-04 at 18:05, calle_jr said:

Mycket intressant @SMT.

 

Jag är själv en sucker för efterklang, men det blir alltid lite lurigt när det handlar om reproduktion.

Jag har betraktat wing-konceptet som en diffusering i tid, men det är en dålig beskrivning. Diffusion och fördröjning är kanske en bättre beskrivning

 

:D

Enklast så kan man se en V-vinge som ett vertikalt akustiskt  lins system (http://www.jblpro.com/pub/obsolete/Acoustic_Lens_Family1.pdf)  som sprider inkommande diskreta reflex 5ms bredbandigt och  jämnt i närfältet  

 Det unika  polär diagrammet  mätt på  3 st V wingar med micken 1,6m ifrån modulerna  visar  detta  :

http://diffusor.com//PDF/polar-v-ving-90-grader.pdf

Schröder diffusorer mäts normalt på  5 -7m för att få ett hyggligt polär diagram

 

Fint att du tog upp efterklangen då det är en seglivad myt att det skulle bli ”tårta på tårta” då lyssnings rummets diffusfält  läggs på inspelningsrummets efterklang  

 

Det världsledande psychoakustiska teamet Jamie Angus och David Howard  förklarar att så är inte fallet   .

http://diffusor.com/PDF/angus-howard.pdf

 

Att hjärnan behöver hjälp att höra den fulla  timbren i akustiska instrument  tillsammans med  efterklangen vid inspelnings tillfället , demonstreras denna gång  genom att spela upp när en tegelsten slås mot en betong vägg i ett obehandlat rum

www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Sound/Reverb_Brick.aiff

Den mer dynamiska  versionen upplevs  då samma fil spelas upp baklänges  

www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Sound/Reverb_Brick_Reverse.aiff

 

Fördelarna med ett bredbandigt diffusfält  är banbrytande jämfört mot  de  traditionella kontroll rums koncepten  som absorberar  de tidiga reflexerna (tex lede rum och olika sorters non-environment koncept) 

några ex

   -Precedence effekten förlängs över 100ms vilket medför att upplösningen maximeras tack vare att maskerings effekterna minimeras

   -Diffusfältet (ca -20 dB jämfört mot direkt ljudet ) skapar ingen egen efterklang utan förmedlar istället  inspelnings rummets efterklang även om inspelningen är gjord i råg åkern  

  - I en seriös ljud reproduktion av ett direkt ljudfält och ett reflexljudfält så måste reflexljudfältet med de individuella riktnings informationerna ske från den plats i rummet som i original källan. i.e. inspelnings rummet eller konsertsalen.  Detta uppfylls med vingarna placerade på första reflexerna  men inte i koncept där de tidiga sidoreflexerna absorberas  

  - Headshadow effekten* (dip strax under 2 kHz pga av huvudet ) minimeras vilket också medför en bredare sweetspot

  - bredbandig jämn EDT (early decay time)  i nivå med  T30 ger en  ökad separation mellan  instrumenten samt full koll på ev pålagda reverb vilket underlättar mixningen   

 

*Toole and the head shadow combfilter effect:
”By any standards, this is a huge spectral distortion, a serious fault because it affects the featured "talent" in most recordings-the person whose picture is on the album cover. Under what circumstances are we likely to hear it as shown here? Obviously, only when the direct sound from the loudspeakers is the dominant sound arriving at the listener's ears. This is the situation in many recording control rooms and custom home theaters, where special care is taken to attenuate early reflections.* ln normally reflective rooms, reflections that arrive from other directions at different times will help to fill in the spectral hole because there will be no acoustical interference associated with those sounds. Therefore, in normally reflective rooms, this will not be as serious as the curve in Figure 9.7d suggests—a fact confirmed by data from Shirley et al. (2007) in the data shown in Figure 9.7c It is a clearly audible effect. Augspurger (I990) describes how easy it is to hear the effect using 1/3-octave bands of pink noise, observing .1 “distinct null at 2 kHz" (p. 177). Pullki (2001) confirmed that the comb filter was the dominant audible coloration in anechoic listening to amplitude-panned virtual images but that it was lessened by roomreflections.

Link to comment
Share on other sites

Exemplariskt svar fullspäckat med argument som kräver eftertanke.

Senast jag lyssnade med de stora vingarna var i ett medelstort rum med stor rumshöjd och som i princip helt saknade absorption.

Det lät mycket bra där, hos Mr D.

 

 

10 hours ago, SMT said:

Den mer dynamiska  versionen upplevs  då samma fil spelas upp baklänges

Mycket illustrativt av vad som händer om man fördröjer och behåller energin ett tag för att hjälpa hjärnan.

 

 

10 hours ago, SMT said:

det är en seglivad mmets diffusfält  läggs på inspelningsrummets efterklang  

Det blir tårta på tårta, men frågan är om det är fel :). Jag tänker mig att man behöver ha bättre koll på hur man hanterar rumsefterklangen om man behåller den. Tack. Ska läsa pdf-dokumentet ikväll.

Det är intressant information, då jag lever med tron att man måste skilja på målsättningarna mellan ett inspelningsrum, kontrollrum respektive lyssningsrum.

 

 

10 hours ago, SMT said:

I en seriös ljud reproduktion av ett direkt ljudfält och ett reflexljudfält så måste reflexljudfältet med de individuella riktnings informationerna ske från den plats i rummet som i original källan. i.e. inspelnings rummet eller konsertsalen.  Detta uppfylls med vingarna placerade på första reflexerna  men inte i koncept där de tidiga sidoreflexerna absorberas  

Ja!

 

Ponera en perfekt inspelning, välmickad och välmixad utan pålagda svansar etc. Det är en stor symfoniorkester med kör och solister i en fin sal. 

Spela upp detta med ett korrekt system:

- i ett rum utan efterklang.

- i ett rum med bibehållen men reglerad efterklang (jämn i nivå och tid).

 

Var låter det strikt och sammantaget mest som rad 8 i salen?

Var låter det bäst?

 

Link to comment
Share on other sites

 Enklast blir om vi bortser från de lägre frekvenserna och koncentrerar oss på strålgångs akustiken samt endast tittar på högtalarens power respons

Psychoakustiskt kan vi då visualisera rums återgivningen från högtalarna med ljus och dess färgningar och reflektioner Högtalarna lyser som två starka lampor som i sin tur lyser upp rummets väggar ,golv och tak Detta sker på ett sätt som motsvarar högtalarens power respons (polär diagram )

Om inte spridningen är jämn frekvensmässigt och rummet är kalt så uppstår bla följande problem

- Det bildas ett flertal hot spots i rummet som fungerar som ”spökhögtalare” vilket förvränger ljudbilden

- Ljusspektrumet  som sprids i rummet skiljer sig ifrån direkt ljusets vilket innebär att Precedence effekten, som ger hjärnan den extra tid som behövs för att exponerar detaljer både i inspelningsrummets akustik och i akustiska instrument , bryts ner

- Det reflekterade ljuset är för starkt så det ligger kvar för länge i rummet = ”tårta på tårta ”

 

Optimala förutsättningar för att förflyttas till konserthuset akustik är när lyssnings rummets två strålkastare jämnt lyser upp rummet med miljoner små svaga led lampor med liknande spektrum

Ett lysande exempel är detta MBL/wing rum https://audioconcept.se/musikrum-i-varldsklass/

Här är Precedence effekten optimerad ( över 100ms) vilket gör det möjligt att uppleva Storkyrkans fulla akustik trots att rummet bara är 20 m2 Torra inspelningar levereras torra

Reser man sig upp så förvinner magin eftersom öronen då kommer över de endast 80 cm höga vingarna

Rundar av med Linkwitz och Toole

AES rapport Room reflections misunderstood : . Reflections generated by the two loudspeakers should be delayed copies of the direct sound to the listener. The delay should be greater than 6 ms. The high frequency content of the reflections should not be intentionally attenuated. . Under these conditions the direct sound from the loudspeakers dominates perceptually. The room interferes minimally with the spatial, temporal and timbral cues embedded in the direct sound and with the creation of a phantom sound stage between and behind the loudspeakers. . Under these conditions the cognitive faculty of the brain is better able to separate the static listening room acoustics from the acoustics embedded in the recording which are presented dynamically by the two loudspeakers. The requirement for full spectral content of the reflections rules out the use of frequency dependent

absorbers on the room surfaces. The various commercially available foam or fiberglass panels absorb predominantly higher frequencies only and would color the room reflected sound dynamically to where it no longer can be cognitively separated from the direct sound. .The live-end, dead-end room arrangement practice, with loudspeakers at the dead-end and the listener at the live-end, is actually reversed from what the hypothesis requires. The absorbing end of the room is usually not broadband attenuating and increasingly reflects the lower portion of the spectrum. The liveend is often made diffusive which in reality only affects the higher frequencies. Thus the room assumes a peculiar acoustic character through its reflection pattern which cognitively would be difficult to separate from the sonic cues of the recording in the direct loudspeaker signals.

Och Tooles slutsatser “Individual reflections, in general, appear to be flattering to both music and speech sounds, and those occurring naturally in small rooms are, if anything, too low in level to have an optimal effect. Indeed, numerous early reflections have a positive cumulative effect on speech intelligibility. From the perspective of sound quality, multiple reflections reduce the effects of comb filtering (good) and enhance our perception of resonances (good for the music, and bad only if the resonances are in the loudspeakers)”. Floyd Toole

Link to comment
Share on other sites

Här blir i storleksordningen 80% av alla lyssningsrum, inkl kontrollrum, sågade längs fotknölarna.

 

10 hours ago, SMT said:

Reflections generated by the two loudspeakers should be delayed copies of the direct sound to the listener. The delay should be greater than 6 ms. 

Där har man ju i det avseendet stor hjälp av ett lite större rum. Hur mycket fördröjer Wing?

 

10 hours ago, SMT said:

The high frequency content of the reflections should not be intentionally attenuated.

Menas det att man inte ska dämpa mellanregister eftersom det indirekt förstärker diskanten?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller i allt väsentligt med om resonemangen som SMT presenterar och eftersom det är min tråd hänvisar jag till mina egna resonemang här.

 

On 2017-12-21 at 16:38, MatsT said:

Jag har genom åren provat en hel del och är numera helt säker på hur jag vill ha det. Grundreceptet är enkelt - direktljud utan störande reflexer och homogen efterklang.

 

Grundkonceptet är enligt ovan och sedan går resonemanget ganska mycket ut på att "tända rummet jämnt" och att inte döda reflekterat ljud från väggarna utan bara se till att det som reflekteras är efterklang (ljud med slumpmässig riktningsinformation och lämplig fördröjning).

 

Att man bygger studiorum på ett annat sätt har jag viss förståelse för eftersom det nog mer går ut på att "höra allting" än på att få en realistisk scenbild.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se någon som släppt mätningar och istället litar på sin egen hörsel !
Det finns flera vägar till att ”tända upp lyssnings rummet” så det blir intressant att följa dina akustiska experiment:)
Själv håller jag Ancient Greek akustik som outstanding
https://www.nature.com/news/2007/070319/full/news070319-16.html
Den påminner ”spot on” skogs akustiken som jag haft som Wing riktmärke
Håller vi kvar vid konsert inspelningar där de tidiga reflexerna ligger till grund för att förflyttas till konsertsalens akustik så finns det utmärkta ”genvägar ” till nirvana tex
Stig Carlssons Ortoakustik https://www.carlssonplanet.com/en/
och Bremens Ägghalvor http://www.bremen.se/
Hjärnans alla maskerings effekter gör att man kan plocka bort mer än 90 % av inspelningens information =MP3 gör att man kan även lägga till information genom att tillföra ett diffusfält och förlänga precedence effekten för en högre upplösning Detta gör att Wing konceptet även används till kontroll rum

En världs känd musiker/mixare kommentar som gör att jag ställer mig frågan hur långt jag ska gå med upplösningen i kontroll rum ☺
"All ugly that I barely heard in previous recordings is so ugly that I get pissed off !! "

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, SMT said:

Håller vi kvar vid konsert inspelningar där de tidiga reflexerna ligger till grund för att förflyttas till konsertsalens akustik så finns det utmärkta ”genvägar ” till nirvana tex
Stig Carlssons Ortoakustik https://www.carlssonplanet.com/en/
och Bremens Ägghalvor http://www.bremen.se/

 

Jag håller med om att dessa är intressanta och kanske kan vi lägga till Beveridge också? De behandlar återgivning i rum på ett klart intressant sätt.

 

Studioljud har jag etgentligen för liten erfarenhet av för att kommentera men det finns säkert andra vägar att gå än den vanliga LEDE-varianten.

12 hours ago, SMT said:

man kan även lägga till information genom att tillföra ett diffusfält och förlänga precedence effekten för en högre upplösning

Det borde fungera bra och jag delar erfarenheten att man faktiskt får högre upplösning vilket kan vara lite svårt att förstå men hjärnan analyserar signalen på ett rätt avancerat sätt.

 

12 hours ago, SMT said:

Det finns flera vägar till att ”tända upp lyssnings rummet” så det blir intressant att följa dina akustiska experiment

 

Hade jag haft mer tid och resurser så är tanken på aktiv formning av efterklangen väldigt intressant. Om det görs via ett separat system kan rumskorrigeringar göras utan att man påverkar direktljudet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att jobba vidare med KSL-M77 ett tag till för att se hur långt jag kan nå och det verkar faktiskt ganska lovande. :)

 

Kretslösningen med kaskodkopplade 12AY7 var orsaken till att jag intresserade mig för steget och jag har letat efter fler som använder den lösningen. Det finns inte så många men en rätt populär variant med kaskodkoppling finns det:

GlassWare Audio Design

Aikido-steget har det skrivits en del om och här finns schema och beskrivning.

 

Ytterligare sökning på nätet har gjort att jag nu har beställt några spolar för att prova passivt LR-RIAA enligt Audio Note M10. Jag kommer inte att göra det i KSL-M77 utan i mitt nästa RIAA-projekt med 5751 och my-följare. Jag måste simulera lite innan för att vara säker på att det fungerar utan större omkonstruktion av det redan påbörjade projektet. Jag har kollat runt lite på olika LCR-RIAA och inte riktigt gått igång på det eftersom de i regel är på 600 ohm och dåligt anpassade för småsignalrör. Det finns 10k-varianter men de verkar vara svåra att få till men lösningen i M10 gillar jag och det finns en del fördelar (tror jag) med en sådan lösning.

 

Jag återkommer till det här så småningom men dels måste jag förbereda en del och dessutom är det leveranstid på spolarna.

 

För dem som vill dregla lite över snygg rörelektronik så är Audio Note M9 Phono inte så dum.  Den använder också induktiv filtrering men på ett något annorlunda sätt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...