Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Jantzen-kondingarna hade jag liggande eftersom jag köpte på mig lite olika kondensatorer för test för ett tag sedan. De får duga till att börja med på kretskortet som ska användas som MC-förstärkare. Blir jag jättenöjd med hur det fungerar så kanske jag byter till Audyn True Copper Max som jag använder som kopplingskondensatorer i försteget. Jag hade redan 4 av 6 som behövs liggande och det är väldigt fina kondensatorer och det är nog även Audio Note Copper Foil som ligger i ungefär samma prisläge men det är svårare att hitta exakt rätt värde (allt finns inte i lager) och en nackdel med dessa är att ytterhöljet är elektriskt ledande.

 

Även Audio Note kör andra fabrikat än de egna då och då men det är mest i de billigare modellerna. Man får göra kompromisser ibland men det behöver inte betyda att det blir så mycket sämre egentligen om kompromissen är genomtänkt. Audyn True Copper Max känner jag mig trygg med, de är nog ungefär så bra som den typen av kondensatorer kan bli. Ska man hitta något som kanske kan vara aningen bättre är det kanske teflon-kondensatorer som kan bli aktuella men det blir en betydande prisökning för projektet.

 

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, PKS said:

Upplever du att det är stor skillnad på olika kopplingskondensatorer?

 

Att kvantifiera storleken på skillnaden är alltid svårt men där jag har provat med bättre kondensatorer tycker jag att det gjort så stor skillnad att det varit värt investeringen. Det beror nog mycket på vilken omgivning de sitter i. Tidigare har jag nöjt mig med polypropylen-kondensatorer av "bra" kvalitet men i de senaste byggena som jag ägnat mig åt och där jag försökt vara mer kompromisslös har jag provat en nivå bättre. De blir rätt stora så det vill till att man har plats i apparaterna också.

 

Här finns lite synpunkter på kondensatorer:

Humble Homemade Hifi - Capacitor Test

Humble Homemade Hifi – Capacitor Test ratings

 

Värt att tänka på när det gäller användning i högtalare eller som kopplingskondensatorer i förstärkare är att lite olika egenskaper har större betydelse. I högtalare med mycket ström är mekanisk stabilitet "mycket viktigt" medan det i kopplingskondensatorer relativt sett har mer betydelse vilket dielektrikum som används.

 

Edited by MatsT
Tillägg.
Link to comment
Share on other sites

Det mesta av håltagningen är avklarad och det återstår en massa sladdar som ska anslutas och lite komponenter som ska dit. Några lödstöd till kommer det att bli men de får komma på plats eftersom.

 

IMG_0680s.JPG.4b55773a6b9657c348ca48ac13864fba.JPG

 

Det blev inte perfekta raka linjer men det är OK att det ser hembyggt ut.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-04 at 07:47, MatsT said:

 

Att kvantifiera storleken på skillnaden är alltid svårt men där jag har provat med bättre kondensatorer tycker jag att det gjort så stor skillnad att det varit värt investeringen. Det beror nog mycket på vilken omgivning de sitter i. Tidigare har jag nöjt mig med polypropylen-kondensatorer av "bra" kvalitet men i de senaste byggena som jag ägnat mig åt och där jag försökt vara mer kompromisslös har jag provat en nivå bättre. De blir rätt stora så det vill till att man har plats i apparaterna också.

 

Här finns lite synpunkter på kondensatorer:

Humble Homemade Hifi - Capacitor Test

Humble Homemade Hifi – Capacitor Test ratings

 

Värt att tänka på när det gäller användning i högtalare eller som kopplingskondensatorer i förstärkare är att lite olika egenskaper har större betydelse. I högtalare med mycket ström är mekanisk stabilitet "mycket viktigt" medan det i kopplingskondensatorer relativt sett har mer betydelse vilket dielektrikum som används.

 

Det är en imponerande sammanställning han har gjort. Jag har sett hans sammanställning tidigare men det var intressant att även få din input i saken. Jag har testat lite olika kodningar i delningsfilter men inte gjort något regelrätt A/B test och själv inte helt landat i frågan.

Link to comment
Share on other sites

Lödarbete pågår när det finns tid över. För att få en paus i monteringsarbetet som jag inte tycker är lika roligt som konstruktionsarbete så gjorde jag ett par simuleringar. Kortet som blivit över i förförstärkarbygget innehåller 2 parallellkopplade ECC82 och för att få en uppfattning om vad som händer så simulerade jag kurvskaror  med 1 respektive 2 ECC82.

 

1xecc82curves.JPG.602297ec6fbb43f113de2ce48d4cca3f.JPG

 

2xecc82curves.JPG.cd503186565a12d577f214a5090cfc3b.JPG

 

Den undre kurvskaran är med 2 rör och resultatet ser inte så dumt ut. Jag får fundera lite på vad som är lämpligt att göra men nog ser det lockande ut med drossel som last med 2 rör.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bygget har stått still ett par veckor av ett par olika anledningar. Den ena var ett litet missöde med transformatorn där en ledning till fästöronen lossnade då jag tog bort en flatstiftskontakt. Mycket pilligt att få på plats igen och jag avvaktar med det tills jag kan få hjälp av min kompis som är bra på småpill. Jag hittade en lämplig transformator från Audio Note som jag ska använda istället och jag måste borra ett par nya hål men i övrigt är det bara att löda dit några trådar.

 

Den andra anledningen är att jag prioriterat friluftslivet den senaste veckan och i avvaktan på fler apparatbilder bjuder jag på några bilder från ett Bohuslän som visar sig från sin bästa sida,

 

Lite lätta skyar som gav upphov till Halo-fenomen och bra foto-ljus igår.

 

IMG_0840s.JPG.6ab77c1eaa06d66182514ad4895b853d.JPG

 

IMG_0856s.JPG.1c126345185fe7660c615292be4301f0.JPG

 

IMG_0868s.JPG.89f9cec0027b03f152eacb4c8382288c.JPG

 

IMG_0877s.JPG.5f6ab17b7952a1fb35099dd3b950866b.JPG

 

IMG_0908s.JPG.d35e20a423e0f0b1662a5cad2bd3fe83.JPG

Link to comment
Share on other sites

 

Väldigt fina komponentval genomgående.

:tongue:

 

 

On 2020-04-05 at 15:25, MatsT said:

det återstår en massa sladdar som ska anslutas och lite komponenter som ska dit. 

Om jag förstått dig rätt kommer det (snart) bli en kretskortsmonterad linjeförstärkare och en passiv hardwired mm-riaa.

 

Link to comment
Share on other sites

Om bara solen kunde gå i moln så ska jag köra igång med lite bygge och byggbilder, då kommer förklaringar också.

 

Under väntetiden har jag roat mig med ett par simuleringar och därmed också bekantat mig med "Micro-Cap 12". Jag har lagt in kretsen för RIAA-delen i den kinesiska "kopian" av KSL-M77 (vilande projekt) för att se hur de lyckats med frekvensgången och så här ser det ut.

 

m77_clone_freq.JPG.48037379af80d5648137ee12e88c062f.JPG

 

Ingen katastrof men visst kommer det att ge en viss karaktär på ljudet. Schemat ser ut så här.

 

m77_clone_sch.JPG.ad85418f11e950e4d00d40046c9f526e.JPG

 

Längst till höger syns "anti-RIAA" och utsignalen tas över R19 (signalen dämpas med 40dB).

 

Jag roade mig med att skruva lite på värdena och fick fram det här.

 

m77_clone_mt_freq.JPG.fdf957e3f8e1234bd8b131ba5d08a6db.JPG

 

Inte perfekt men helt OK. Det går att få ännu finare med lite mer jobb men det är bara en simulering så det får räcka så och schemat finns nedan.

 

m77_clone_mt_sch.JPG.8e9e10def7c2157bf50906875682c77e.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en liten stund över och påbörjade arbetet med en liten skärmlåda för den extra transformatorn till glödström för 6BX7 och 6BL7. Man behöver inte så märkvärdiga verktyg egentligen.

 

IMG_0911s.JPG.3f0fddd17b655c8ad46c566a2e95bb1c.JPG

 

En tunn aluminiumplåt, en gummiklubba och en plåtsax räcker. Ett mothåll och något som håller fast plåten också så att man kan böja plåten för hand.

Link to comment
Share on other sites

Kabeln är en Ölflex 3x1.5 med skärm och kontakterna är nog inte så märkvärdiga, jag kommer inte ihåg nu var jag köpte dem men ska försöka hitta den infon. Kontaktdonen var smidiga att jobba med och det är en viktig egenskap för mig som inte tycker att det är så roligt att skruva ihop sånt här. Andra kabeln gick på en kvart så med lite träning borde jag göra 5-6 per timme men så mycket kommer jag nog inte att träna. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vid nästa beställning blir 3x2.5mm, inte för att jag tror att jag behöver det med mina lågförbrukare utan för att det var en sådan jag hittade när jag letade runt. Jag ska göra några korta kablar också så borde det kunna bli mindre av skatbo bakom apparaterna. Dessutom har jag planer på någon form av inkapsling av vissa kablar men det ligger nog en bra bit in i framtiden.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

vad kan man vänta sig om man går upp till 2.5mm2 istället?

Svar:
Lägre förimpedans.

 

Alternativt svar:
Ännu svartare bakgrund, ännu högre upplösning, ännu mer mikrodynamik, ännu bredare soundstage. Bättre och mer av allt :smash:

 

;)

 

Ärligt talat blev jag positivt överraskad när jag bytte kabel mellan klangmodul och strömrenare hos mig. Det påverkade hela systemet i grunden.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Det påverkade hela systemet i grunden.

Nu var du en smula svårtolkad Calle! ;) Hade svårt att avgöra om du var ironisk eller om du faktiskt hade erhållit förbättringar? :blush:


Jag förstår att man sänker resistansen en smula, men det borde vara marginellt för vår förbrukare. Impedansen behöver väl inte påverkas av just ledararea? Den borde väl påverkas mera av dielektrikum, ledaravstånd och kanske om det är en- eller flerkardeligt kan jag föreställa mig?


Men, din slutkläm där; Hävdar du att det hade med ledararean att göra eller var de effekter du nämner konsekvenser av att den kabel du valde hade andra egenskaper i övrigt?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Ärligt talat blev jag positivt överraskad när jag bytte kabel mellan klangmodul och strömrenare hos mig. Det påverkade hela systemet i grunden.

 

Talar inte det sitt tydliga språk @AlfaGTV ;), har aldrig hört @calle_jr ljuga eller hitta på, nä där är allt noggrant kontrollerat och övervägt.

När jag bytte (2,5 mm2) så fick jag nog ingen direkt ljudlig förbättring men blev av med ljudet från kyl och frys när de slig till, men i stugan blev det ljudligt bättre.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, AlfaGTV said:

Hade svårt att avgöra om du var ironisk eller om du faktiskt hade erhållit förbättringar?

De första två raderna innehöll ironi.

Jag är ju av den uppfattningen att såna här saker är helt intetsägande information från en person till en annan. Tusen saker spelar in. Det går inte isolera en lyssningsegenskap till ledararean på en nätkabel.

 

Men när jag skrev "ärligt talat" så var det allvar. Detta inträffade i samband med denna ombyggnad: https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/7526-cable-guy/&do=findComment&comment=222171

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Det går inte isolera en lyssningsegenskap till ledararean på en nätkabel.

 Givetvis, men det var inte påverkan på ljudkvaliteten jag var ute efter. Jag tänkte snarare att någon av ”våra ingenjörer” hade pejl på att t.ex. ”resistansen minskar med 20% men man riskerar att öka kapacitansen” eller nåt åt det hållet! :)

 

Men då fattar jag bättre vad du menade!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...