Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

1 hour ago, calle_jr said:


Är det inte lite märkligt att man gör en mkII med extern nätdel och passar på att försämra den?

Skulle vara intressant att se och man utgår från att man mäter med rätt last på den.

 

Nja, vi pratar ju om skivspelare ifrån ≈ 72-75 så man kanske mätte svaj mer än rumble, typ. Och man hade nog inte kopplingen direkt att vad man gjorde i nätdelen hade någon betydelse för belastningen vid avspelning eftersom skivtallriken ansågs så tung så att det räckte med att få den gå i rätt hastighet så var allt löst. Tror nog att man dessutom ville ha något lite snyggare och modernare än de remdrivna eller mellanhjulsdrivna spelarna och man sneglade nog väldigt mycket mot behovet hos radiostationer för snabba starter. Personligen så känns det nästan så när man ser en SP-10 att tallriken är tung för att gå jämt och så sätter man dit en stark motor för att orka starta den riktigt snabbt och då har man också fått ett förhållande kg/hkr att man har en kombination som orkar skaka om tallriken med hög frekvens. Hur mår lagren efter att spelarna flyttats genom åren utan att använda transportsäkringar? Hur låter en NOS SP-10 mot en använd SP-10? När PD-121 kom så bytte jag ifrån en L-75 till den och hörde inget jag saknade ifrån L-75. Sen när jag bytte PD-121 mot en Systemdek-III så var det samma sak. 

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

Din trådar inspirerar, @MatsT. Så till den grad att det gick åt h-e med min Kenwood KD-500.

 

DSC_0650.JPG

 

Jag läste någonstans att Kenwoods råd att man aldrig behövde olja om lagret är fel. Det råder byggde inte på att de skulle användas efter 45 är. Så jag rensade och fyllde på med samma olja som jag har till Simon Yorke. Den har förmodligen för hög viskositet för nu låter det illa med för högt svaj. Har du något tips på lämplig olja till direktdrivna spelare och var man får tag på den?

 

DSC_0648.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Du kanske redan sett denna?

 

"After a proper service like this, and the addition of a high quality synthetic bearing oil – like Liquid Audio bearing oil which I will soon be selling on my site – you will have a quieter, smoother sounding deck, with better imaging and more relaxed presentation. It really makes a difference and is well worth doing every 3 – 5 years."

 

https://liquidaudio.com.au/kenwood-kd-500550-turntable-motor-service/

Link to comment
Share on other sites

Är det bronslager så borde inte smörjning vara nödvändig. Det brukar räcka att göra rent och köra vidare. Ev kolla glappet så det inte är för stort. Jag tror dock inte det brukar slitas särskilt mycket.

 

Kullager är en helt annan sak om det har blivit torrt. Kan hjälpa med ett tunt fett efter rengöring men sannolikt bäst att handla ett nytt lager och klämma dit.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-09-20 at 10:25, MatsT said:

Jag har använt den här oljan till flera skivspelare och det har fungerat.

Tack, @MatsT

On 2022-09-20 at 11:44, Daniel said:

Du kanske redan sett denna?

Ja, jag såg den också. Jag hittade också en annan information om motorn i Kenwood som gjordes av Matsushita (Technics) och till dessa finns en syntetolja som heter  SFW0010 som tydligen tillverkas fortfarande för Techics. Jag beställde en sådan som är aviserad till imorgon. 1-2 droppar vart 2,000’e timma, dvs flera år. Det är inte ofta den spelaren snurrar.


4BF82789-2C25-46DB-A100-B3CDE6B2CB21.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag behövde det men jag har köpt en skivspelare till. :grin:

 

P1020386s.JPG.ee3f489c3b19af7308740a7293dcc403.JPG

 

Det var inga större summor jag behövde punga ut med så det ryms inom nöjeskontot.

 

Jag började med att rengöra och smörja lagren. En hel del smuts var det.

 

P1020387s.JPG.457b5211eb21b29a12f40443c5f94a59.JPG

 

Andra änden av bomullspinnen till andra delen av lagret. Rent var det inte.

 

P1020388s.JPG.f41fe7994d9e2f3d15f3eacebf53f7ec.JPG

 

Frågan om det gör någon nytta har ställts och det kan jag meddela att det gör. Från att vara trögstartad går det nu relativt snabbt att komma igång och efter avstängning vid 33rpm snurrar tallriken i 1:45 minuter innan den stannar. Före smörjningen var det inte alls lika imponerande och efter lite inkörning och kanske en aning mer olja tror jag att det kan bli ännu bättre. Det är fina lager i Dual-skivspelarna.

 

Link to comment
Share on other sites

I dessa dagar med stigande levnadskostnader kan man förstås undra över mitt beslut att köpa ytterligare en skivspelare. Det är av två skäl:

 

Den är billig, lite drygt en tusenlapp inklusive frakt från Tyskland. Det andra skälet är att jag ville ha en skivspelare i det här utförandet.

 

Låda från Grundig.

 

P1020393s.JPG.aa3efb9fbc2443537209927f3a4a1d60.JPG

 

Med intressant design, framförallt av locket.

 

P1020395s.JPG.161af370ab1656d9a1b5531c568fd494.JPG

 

P1020396s.JPG.983a9ff2637c9f46bce487936b47e651.JPG

 

Tyvärr har den fått en smäll i transporten så delen som bär upp skivspelarchassit har brutits sönder en aning. Inget större problem att fixa men det kommer att ta ett tag innan jag kan ställa upp den. :frown:

 

Skivspelaren var mycket fint förpackad men tyvärr hade säljaren lämnat kvar skivtallriken i verket (med bra säkring så att den inte åker omkring) och den tyngden blev tydligen för mycket när någon hanterat paketet som såg fint ut. Det är tyvärr sånt här som händer.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har fortsatt att lyssna en hel del via vintage-anläggningen och dess två skivspelare som nu har flyttats till samma hylla för bekvämare hantering.

 

P1020429s.JPG.83b6d241b35cf9f5008b350fd1851814.JPG

 

Vintage-systemets hjärta.

 

P1020414s.JPG.43ed7f993d3c574dd526f55d5b74f3a3.JPG

 

Jag är väldigt nöjd med hur det presterar.

 

Det har kommit en nyhet på ena skivspelaren idag och frågan är om det är OK på en vintage-spelare med en ny och modern PU? :think: Det är trots allt i viss mån förbrukningsartiklar så man måste väl ändå få uppgradera den biten?

 

Vi kikar på nyheten.

 

P1020426s.JPG.7c40fdac76514a46e081e1db41974b2b.JPG

 

Jag har fått en PU över i huvudanläggningen och jag har haft den i åtanke för en Dual-skivspelare hela tiden och nu var det dags. Den har kopplats upp mot en Lundahl LL9206 och det spelar mycket fint. :thumbsup:

 

Det är helt klart ett steg upp från ADC och Grado men de behöver faktiskt inte skämmas för sig i sammanhanget. De spelar också mycket fint och med likartad spelstil men AT-OC9XML är bättre på allt. Det blir ännu mer naturligt och dynamiskt med stor och detaljerad ljudbild.

 

När jag tänker efter har jag aldrig haft en MM-PU som jag tyckt varit värd att spela med. Jag började med MI-PU'er redan 1972 eller nåt sånt och sedan hade jag ett par ytterligare innan jag gick över till MC-PU'er i slutet av 70-talet och sådana har jag haft sedan dess. Att jag blivit så nöjd med ADC och Grado har uppenbarligen att göra med ett ljudideal som formats för mycket länge sedan och MI (Moving Iron) spelar på ett likartat sätt som MC (Moving Coil) och fördelen som de har jämfört med MM (Moving Magnet) är lägre rörlig massa. Även MM av mycket hög kvalitet som Ortofon OM40 Super tycker jag har svårt att hänga med i svängarna och låter mindre naturligt enligt min smak. Det var lite roligt att tänka tillbaka och komma fram till att jag har en så lång historia när det gäller försmak för vissa PU'er. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt från mina år med VMS 20 MkII så var Ortofons VMS-pickuper (Variable Magnetic Shunt) baserade på MI-principen.  Jag googlade runt och hittade några rader om detta på Audiokarma. Kärt barn har många namn…

 

Variable Magnetic Shunt (VMS) is used by Ortofon to describe their moving iron (MI) cartridges. The VMS cartridge series, which started in 1969, were respectively named VMS, LM, OM, OMP and TM-series, although more recently Ortofon started wrongly calling the OM-series MM cartridges on their website and in their brochures, which they never were – they are moving iron cartridges, as opposed to moving magnet. I’m not sure about the latest Ortofon 2M-series cartridges – although they also say they are MM cartridges, I suspect that they may also be VMS/MI cartridges, if Ortofon have developed their VMS cartridges a bit. 

Other manufacturers use different names for MI cartridges, including Variable Reluctance (VR) or Induced Magnet (IM) - while they differ slightly in the way in which each manufacturer produce them, they all use the same principle of fixed magnets and coils, and a moving bit of magnetic material such as iron attached to the cantilever to vary the magnetic field around the coils, and generate a voltage.

 

Jag gillade VMS 20 MkII men bytte senare till Pickering XSV 4000 (MM) och därefter AKG P8ES (Variable Reluctance = IM) som blev mina favoriter.

 

7CD3794C-21DA-431A-8B53-E5C65E4ADE81.jpeg
 

938AF192-4BB1-46A2-877C-AB46621EA6ED.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Bebop said:

Om jag minns rätt från mina år med VMS 20 MkII så var Ortofons VMS-pickuper (Variable Magnetic Shunt) baserade på MI-principen.

Intressant, VMS-serien var nog de första MM-PU'erna jag tyckte var riktigt bra och då var de kanske inte MM utan MI? :smile:

 

Pickering har jag inte mycket erfarenhet av men har sneglat lite ditåt på sistone eftersom de är MI. AKG P8ES är också bland det bättre jag hört och skulle gärna prova men de verkar svåra att få tag i numera och verkar eftertraktade med höga priser som följd.

 

Om OM-serien snarare är MI än MM faller en del av mitt resonemang men den serien är faktiskt också en av de som jag tyckt rätt bra om men i nuvarande testuppsättning föredrog jag andra PU'er.

 

Man ska nog inte generalisera för mycket men det var en intressant spaning om MI/MM som jag fann när jag tittade bak. Jag har inget emot att bli överbevisad om att MM inte riktigt passar mig och till en del handlar det nog som alltid att få till en helhet med de byggstenar man har.

 

Det här ämnet kanske förtjänar lite Google-grävande? :think:

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Du är betydligt mera bevandrad i MI och stepuper än undertecknad men visst formas vi av vår egen historik

Visst formas vi av vår egen historik och jag hävdar inte att det jag upplever nödvändigtvis behöver upplevas likadant av andra utifrån vår olika historik. Jag tycker att det är roligt att delge mina åsikter och få feedback runt dem och läser mycket gärna om andras upplevelser. På något sätt formar även dessa berättelser framtida upplevelser och kanske på något litet sätt bidrar till framåtskridande? 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, MatsT said:

AKG P8ES är också bland det bättre jag hört

Jag vet inte om det är en skröna, skitprat, eller sanning, men det skrevs/sas under en period att AKG hade problem med sin gummiupphängning. Framför allt att den vulkade kraftigt och hårdnade kraftigt efter några år. Undrar om det inte var Timbre jag hörde det ifrån först. Han hade en AKG P8ES som förvarades i någon oljebaserad vätska för att gummit skulle åldras. Om det var/är ett framgångskoncept är en annan femma.

 

Även detta går säkert att hitta mer om via Google.

Link to comment
Share on other sites

Personligen så är jag lite tveksam till att hålla på med for gamla pickuper. Det är mycket som händer med materialet över tid och en sak som VdH påpekade var att magnetismen inte alltid håller sig på rätt ställe. Han absolut vägrade att sätta sin nål på t.ex. V-15 för att de hade över tiden blivit magnetiska inte bara ifrån magneten.

Dessutom så förr i tiden så var det vanligt att diamenterna var dåligt orienterade och/eller dåligt slipade och/eller gjorda av dåliga diamenter. Upphängningarna åldras absolut och det är också möjligt att rengöringsmedel gjort sitt till. Jag monterade massor med pickuper på 80-talet i princip dagligen och det var redan hos oss en hyggligt hög kassation på pickuper som fick gå i retur till leverantörerna för utbyte. Såldes de över disk eller bara skruvades dig i ett löst skall så levererades också de som inte uppfyllde ens låg niva. Så att jämföra gamla pickuper är svårt att göra då helt enkelt tillverkningen var ganska dålig om man jämför med hur det är idag. Personligen ser jag skivorna som så värdefulla att jag inte ens skulle köra särskilt mycket med gamla pickuper om jag inte var verkligen säker på att dom mäter bra med hjälp av spårtestskivor.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också i grunden skeptisk till att använda gamla PU'er men kan efter att ha provat några konstatera att åtminstone en del fungerar förvånansvärt bra. De som jag provar är svåra att få tag på som nya och det gör provandet mer intressant eftersom det skapar historiska referenser och det är högst rimligt att använda sådana prov för att se om det verkligen har hänt så mycket de senaste decennierna.

 

Jag har en ny Grado F3+ på väg och ska prova om det är stor skillnad mot min gamla FC+ som i och för sig är nästan oanvänd och har legat lagrad på ett rätt bra sätt. Hade det gått att köpa en ny ADC XLM mkII hade jag gjort det också men med den gamla presterar så bra att jag absolut vågar använda den. Ny nål verkar också svårt att hitta. Något nämnvärt skivslitage ger  den knappast och skulle jag höra minsta spårningsproblem åker den av. Jag är faktiskt mer orolig när jag monterar nya PU'er med "vass" nålslipning, om de inte sitter monterade med perfekta vinklar verkar de kunna spela sönder skivor ganska effektivt.

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns de som har fler skivspelare än jag så det kan väl inte vara så farligt då? :sunglasses:

 

museum.jpg

 

Alfred Langer (on the right) with his favourite turntable out of the Dual history, the CS 714Q made in 1979. Dr. Josef Zellner (left), the owner of Dual is collecting his personal Primus Maximus.

 

Lånad bildtext från About Dual.

 

Som jag skrev i föregående inlägg tycker jag att det är intressant med historisk förankring och jag har nämnt tidigare att jag tycker att det är roligt att Thorens har kommit med några nya modeller som bygger vidare på arvet från 60- och 70-talets spelare. Nu är det dags för Dual att göra comeback med några spelare som flörtar med arvet från samma tidsperiod.

Dual Turntables

 

Det ska bli intressant att följa det här framöver. Kommer de att tas emot väl?

 

En trevlig artikel som beskriver deras historia och nutid:

Stereo Life Magazine - Josef Zellner - Dual

 

Alfred Langer har ett finger med i spelet och har även ett eget projekt som Duals finaste nya spelare påminner väldigt mycket om:

Langer Audio

 

Det finns ett DIY-kit som har testats här:

Direct Drive for Dummies - the Langer No.7 Turntable Drive Kit

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Harryup said:

Dessutom så förr i tiden så var det vanligt att diamenterna var dåligt orienterade och/eller dåligt slipade och/eller gjorda av dåliga diamenter.

Jag är ledsen att meddela, men jag har fotograferat tillräckligt många katastrofer av modernt snitt för att inte lita på NÅGON pickup överhuvudtaget. Jag pratar inte om förslitning eller så, utan direkta avarter som borde sorterats bort av tillverkaren, även i prisklasser uppemot de 6-siffriga!

Link to comment
Share on other sites

Kan mycket väl tänka mig det men misstänker ändå utan att veta att antalet minskat i omfattning. Men jag tror inte heller att det försvunnit eftersom fina ämnen var ganska så mycket dyrare att plocka fram vilket gjorde att det då inte ens knappt gick att sortera. Idag så finns det säkert en blandning av men med nyare slipmetoder så är det enklare att slipa automatiskt i 3D.

 

Link to comment
Share on other sites

En skillnad är att förr fixerades ofta nålen genom ett hål ytterst i nålarmsröret som för det mesta var aluminium. Med tunna nålarmsrör av t ec boron och diamant så går tydligen inte det. Istället fixeras nålen på nålarmsröret med någon form av lim/"cement". Det är därför bl a Ortofon avråder att rensa nålen med vätska som kan skada infästningen. Jag använder aldrig vätska numer. Innan, med nålarmsrör av aluminium, gjorde jag det frekvent.

Link to comment
Share on other sites

Jag ägnar mig inte bara åt att springa på HiFi-mässa och att lata mig. :smile:

 

En liten översyn av min Thorens TD125 mkII har gjorts. Jag började med att damma av locket. Det är  märkligt hur fort det kommer damm.

 

P1020430s.JPG.5bb6c2cc8baeb2aec1980f584d6d39a4.JPG

 

Sedan blev det lite invärtes arbete.

 

P1020431s.JPG.b4349bc64e169f09ecbd25debb9e6a4b.JPG

 

En ny rem.

 

P1020432s.JPG.c221ee0fbb4bd3c7447bcc3077e01150.JPG

 

Jag vände den fel men det verkar fungera ändå. :grin:

 

Det behövdes verkligen en ny rem. Från att ha varit ordentligt trögstartad går det numera ganska snabbt att få upp varvtalet. Återgivningen har också blivit lite rappare, den låg lite åt det återhållsamma hållet tidigare men ändå upplevdes det även då som bra. Bra har blivit bättre alltså!

 

En ny skivmatta blev det också.

 

P1020436s.JPG.ab7fd9f19c0044d3f6879b6ba3c4be09.JPG.

 

En favorit i repris från Origin Live. Den har nog en del i den rappare återgivningen också.

 

Link to comment
Share on other sites

I mitt huvud snurrar det en hel del tankar om skivspelare nu och inte blev det bättre av att jag besökte Technics demo på HiFi-mässan. De gjorde en klart intressant genomgång av konstruktion och tankar omkring detta gällande de nya skivspelarna som bygger vidare på SP-10 och SL-1200.

 

ast-1242949.png.pub.crop.pc.thumb.640.12

 

Det är imponerande konstruktioner och de är rätt frikostiga med beskrivning av dem.

Direktdriven skivspelare SL-1000R

Direktdriven skivspelare SL-1210GR

 

SL-1000R är en rejäl klump på drygt 40kg och en tallrik på nästan 10kg. Det är en bra grund för vibrationsfrihet och jag har funderat en del runt olika designval för drivning och vibrationsfrihet på sistone och en tanke som dykt upp nyligen är hur "motkraften" tas emot vid drivning. Det är Newton som kommit på detta och det beskrivs som att varje anbringad kraft har en lika stor motriktad kraft som den anbringade. Som att ta ett steg i en roddbåt t.ex, man tar sig visserligen framåt i båten men båten kommer att  röra sig bakåt nästan lika mycket så det är viktskillnad mellan förflyttad person (i det här fallet) och friktionsförluster mot vattnet som ger hur förflyttningen verkligen blir. De här fenomenen finns förstås även i skivspelare och jag har inga färdiga svar eller knappt ens frågor beträffande detta men det är ett intressant ämne att fördjupa sig i. I motorer kan det finnas "kuggning" och styrning (förutom akustisk påverkan) som orsakar vibrationer och hur dessa utbreder sig är nästa steg i analysen. Technics visar ett par kurvor som är intressanta.

ast-1245474.png.pub.thumb.644.644.png

Ju mindre hack det blir i styrningen, desto mindre lär vibrationerna vara och det tycks ha blivit lite bättre. Utöver styrningens jämnhet påverkar även plinten hur slutresultatet blir. En stark motor i ett lätt chassi vibrerar mer än en svag motor i ett tungt chassi men det kan vara svårt att veta vilket som ger bästa framdriften utan att fördjupa sig i detaljer. Jag kommer säkert inte att gå så långt i mina egna prov men den här typen av funderingar lägger grunden för vad som kan förklara skillnader (tror jag). :think:

 

Link to comment
Share on other sites

Att tyngre är bättre är som sagt inte hela sanningen. Frågan är ju också vad tar tyngden spjärn emot. Ett svajigt parkettgolv kanske fungerar lite bättre ihop med ett lättare rack och en lättare spelare men troligen kommer en väggfast hylla att fungera ännu bättre. Och då kanske tyngden kommer till sin rätt, eller inte. Underlagsmatchning med hjälp av tyngd, olika typer av fötter, materialval etc. är också en svår sport.

Link to comment
Share on other sites

Jag sågade mätresultat med RPM lite grann när @Bebop visade mätningarna han gjort. Då gissade jag vad det kanske kunde bero på att det blev väl höga svajvärden men det är kanske bästa att prova själv innan man uttalar sig alltför tvärsäkert? 

 

Jag laddade ned RPM-appen och provade själv! Först ut är Luxman PD-121 med första generationens SP10-motor som inte är kvartsstyrd och inte verkar använda PLL (faslåst loop).

 

Jag blev förvånad över hur låga svajvärden jag mätte upp.

 

P1020453s.JPG.46c6904f4b3d2cc916586022d452788f.JPG

 

Wow 0.03% är ungefär vad tillverkaren uppger och det trodde jag inte var möjligt att mäta med telefon. Hastigheten blev för låg med alla spelare jag mätte men enligt stroboskop går de rätt så antagligen är nätfrekvensen lite låg. Det är inget jag bryr mig om eller reagerar på vid lyssning.

 

Styrningen beter sig som en del andra spelare jag sett uppmätta. Mätningen har startade innan tallriken sattes igång så det kan nog bli en del variationer mellan spelarna pga detta. Den här startar på en halv sekund ungefär.

 

P1020454s.JPG.15929712f3e22e87a9238681c316c38a.JPG

 

Det stämmer också med hur det ser ut på stroboskopet, motorn sparkar till en gång per varv ungefär och detta var mer markerat innan senaste smörjningen. Jag kan inte påstå att jag hör detta men det är intressant att se hur det fungerar.

 

Link to comment
Share on other sites

Då kan det väl vara intressant att se på en remdriven skivspelare?

 

Thorens TD-125 mkII har remdrivning och elektronisk styrning (analog) av hastigheten. Svajvärdet blev 0.09% och är kanske lite sämre än vad de uppger?

 

P1020444s.JPG.bc3aa7fa8aeb89aa8b779c8d052be6fa.JPG

 

Styrningen påminner om Luxman enligt kurvan men de är faktiskt ganska olika. Luxman "sparkar till" varje varv medan Thorens "gungar" med ungefär samma frekvens när man tittar på stroboskopet. Jag tror att det snarare är en obalans som ger variationen och kanske mätningen med telefon påverkar mer i det här fallet?

 

P1020445s.JPG.2606611cc839beb8a14d2bb713adf49e.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...