Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Tänkte på "not required" och normalt sett i industrin betyder det bara att prestandakraven uppfylls ändå, utan oljedämpning. Om man skulle höja prestandakraven mer kanske detta tilläggskrav behövs.

 

Man vill och kräver att krav ska vara tydliga, mätbara, entydiga, ej i konflikt mm men det brukar alltid finnas besvärliga krav på omätbar prestanda där en människa eller grupp behöver ge bedömningar och rekommendationer så att slutlig acceptans av produkten kan ges.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-07-08 at 09:08, Bebop said:

Jag skall försöka få svar på det.

Jag kontaktade SME igen för ett förtydligande kring ”is not required”. Det kom igår…

 

The SME SV was designed more than 35 years ago – cartridge design and requirements were quite different then and many did ‘ require’ damping to effectively track. The damping systems remains a feature of the SV and can even be added to other models.

Damping of medium weight cartridges with medium compliance in general is not required – this is not say you cannot or should not experiment but in our opinion this {Windfeld} cartridge is negatively affected by damping and thus our answer.

As with many aspects of replay and stereo reproduction everyone prefers a unique setup, the problem in these internet times many users place comments on forums which are simply their opinion or view and can be interpreted as a professional or recommended setup.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört Windfeld Ti med och utan dämpning i en SME V och håller inte riktigt med om att det blir en försämring med dämpning och det gör nog ingen av de andra som var med vid tillfället. Hur mycket dämpning som används och även kombinationen med resistiv dämpning av PU'en påverkar. Även smaken kan vara lite olika så jag ger aldrig generella tips heller utan redovisar bara vad jag gör och vad jag uppfattar. Andra kan tycka helt annorlunda emellanåt och det är inte ens något jag reagerar på längre.

 

När det gäller oljedämpning så kan man förstås strunta i det, de flesta gör trots allt det och det verkar fungera. För den äventyrslystne kan det kanske vara intressant att prova men det tar ett tag att få till känslan för hur det fungerar. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har ingen aning om kombinationen Windfeld / SME, och dämpning är allt annat än av/på.

Det är mer eller mindre dämpning både i pu och tonarm, och oljebad är ett komplement för fintrimning av denna.

 

Utan att som sagt veta just denna kombination så instämmer jag generellt med SME att det mycket väl kan vara negativt och att det ofta är bättre att underdämpa.

Men exvis en tunnare vätska (som MatsT använder), eller en mindre paddel som Kuzma använder, skapar ofta en bättre referens utan att smeta ner pickupen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag har ingen aning om kombinationen Windfeld / SME, och dämpning är allt annat än av/på.

Det är mer eller mindre dämpning både i pu och tonarm, och oljebad är ett komplement för fintrimning av denna.

 

Bra kommentarer. :thumbsup:

 

MC Windfeld Ti userguide

 

Det framgår av bruksanvisningen för Windfeld Ti att den har någon ganska avancerad form av dämpning inbyggd och med lämplig resistiv belastning av PU'en kan det mycket väl vara nära optimum. När vi provade dämpning med SME/Windfeld hade vi en transformator på 1:8 som förmodligen ger en lastimpedans som ligger lite högt och då kan man istället använda mild oljedämpning som vi gjorde. Det var tunnare olja än SME använder så dämpningen blir inte så kraftig men det är detta jag försöker åstadkomma i mina tillämpningar och därigenom få till en lagom total dämpning med lastimpedans och olja. Fördelen i det här fallet är att transformatorn slipper jobba belastad och därmed presterar bättre. Utöver det kan det vara lite skoj att söka perfektionen. :smile:

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, MatsT said:

Utöver det kan det vara lite skoj att söka perfektionen. :smile:

Det kan jag mycket väl förstå. Om man har den bakgrund och kunskap som du har, @MatsT, så är det nästan märkligt om du inte går mer på djupet. Du skjuter ju inte blinda skott i luften utan baserar dina försök på logik och faktiska realiteter som är intressanta att följa. Dina försök bidrar till min egen utveckling och förståelse. 

 

Från min horisont så försöker jag översätta detta till min situation vilket inte är helt lätt. Jag har ju inte samma drivverk, tonarm och SUT, t ex. Det tryggaste för mig är att trots allt förlita mig på de leverantörer jag valt. Jag har träffat Ortofon vid ett par tillfällen på demos i Köpenhamn där det bl a diskuterats SUT:ar och hur Ortofon arbetar. För den s k Exclusiva serien där Windfeld ingår, så är de framtagna med deras SUT ST-80 SE (som jag också använder, så klart). De använder sig av ett par olika referensgrupper för ”godkännande”. För mig känns det naturligt att försöka efterlikna deras uppställning för att uppnå de godkänt sas. Av samma anledning vill jag veta hur SME tänker. Jag är så naiv att jag inbillar mig att de går rätt så på djupet de också. 
 

För mina andra spelare är jag mer öppen för experiment och tester. Nu har jag en tonarm över på ”lagret” (SME III) som det hade varit intressant att prova med en MM av NOS-typ med hög komplians som den var tänkt för, typ ADC XLM, VMS20 MkII, Pickering XSV 4000, Empire, Shure V m. fl. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Många av oss har ett och samma övergripande mål - att få en så bra klang som möjligt.

Men vi har sett åtskilliga exempel på att system som finns hos mycket initierade personer inte alls låter i särklass bäst, och vice versa.

Och kanske de personerna ägnar ett halvt mansliv åt att kartlägga bara några få detaljer eller (ljudmässigt) basala grunder.

För mig är slutmålet inte om A är bättre än B, utan hellre hur A och B fungerar, vad som skiljer dem åt och vilka kvantifierbara egenskaper hos dem som skapar deras beteende.

Med ett så grundmurat och befriat intresse som du har med fokus på välljud @Bebop, så har du lika eller större chans att nå huvudmålet, jämfört med de av oss som lätt hakar upp sig i förklaringsmodeller på vägen.

Du citerade @MatsT, och jag upplever att han har ett friare förhållningssätt än tex mig, men för honom är nog inte det enda målet vad som låter bäst heller.

Det kan spela in om en lösning är elegant, nyskapande, unik, finurlig eller av andra skäl passar som inte allena baseras på hur den låter.

 

On 2022-07-14 at 09:41, Bebop said:

jag inbillar mig att de går rätt så på djupet de också

Tveklöst.

Men vad jag kan förstå så svarade de utifrån hygiennivå. Typ ”hur ska jag göra för att pun inte ska löpa amok?”.

Och helt riktigt för de pu och armar vi pratade om behövs inget dämpkar för att stävja grundresonans.

Det finns ju ett arbetsområde också, och det blir nog svårare för SME att ge ett fristående svar om det.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Men vad jag kan förstå så svarade de utifrån hygiennivå. Typ ”hur ska jag göra för att pun inte ska löpa amok?”.

Och helt riktigt för de pu och armar vi pratade om behövs inget dämpkar för att stävja grundresonans.

Det finns ju ett arbetsområde också, och det blir nog svårare för SME att ge ett fristående svar om det.

Jag håller med, SME har i sina tidigare beskrivningar varit helt inriktade på grundresonansen medan jag använder lägre grad av dämpning för att förbättra/förändra ljudet mer generellt.

 

11 hours ago, calle_jr said:

upplever att han har ett friare förhållningssätt än tex mig, men för honom är nog inte det enda målet vad som låter bäst heller.

Det kan spela in om en lösning är elegant, nyskapande, unik, finurlig eller av andra skäl passar som inte allena baseras på hur den låter.

Jag jagar förstås också "bästa ljudet" men filosoferar även en del runt konstruktioner mer för att det är intressant och roligt. Mitt fokus ligger inte till 100% på att signalen ska gå opåverkad genom anläggningen, om en avvikelse från det ger mig en större musikupplevelse är det helt OK. Avvikelsernas natur kan variera beroende på spelad musiktyp och där gör jag ett medvetet val att inte ha ett lite "fläskigare" ljud som passar många musiktyper. För mig är det viktigare att akustiska instrument och miljöer låter rimligt bra. Det skulle kunna räcka med en inkopplingsbar EQ för att anpassa anläggningen efter musikstil och jag har möjlighet till det men orkar inte hålla på med sådant, det tar för mycket fokus från lyssningen att "ständigt skruva". En EQ-burk med ett par förinställningar har jag funderat på att skaffa/göra men än så länge har jag hittat andra roligare projekt att sysselsätta mig med. :smile:

 

Bortsett från hur det låter finns det andra upplevelser av anläggningen som spelar roll för trivsel och musikupplevelse. Jag är fortfarande inte helt överens med streaming eftersom jag inte kan avhålla mig från "ökat hoppande" och tycker också att det är väldigt roligt att plocka fram skivor för att lyssna. Det ger en lite annan upplevelse och det kan vara den lägre hastigheten som valet görs med som spelar in men även den rent taktila upplevelsen påverkar. Nedladdning har jag också fortfarande lite svårt för, jag känner mig lite lurad när jag inte får "något" för pengarna. Jag kanske vänjer mig så småningom? :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, MatsT said:

Mitt fokus ligger inte till 100% på att signalen ska gå opåverkad genom anläggningen

Det skriver jag under på. Även till 100%. Jag har aldrig förstått, insett eller hållt med om uttrycket ”opåverkat ljud utan färgning” eller liknande metaforer. För mig är det mer som vanlig målarfärg, tyger o.l. Om jag vill ha en blå kulör så söker jag inte en neutral blå färg utan snarare en blå färg JAG tycker är behaglig, en färg som går ihop med eller kontrasterar andra färger som för mig ger en lustfylld helhet där JAG vill njuta av den.

 

I mitt sätt att tänka har jag svårt för idén om att hitta den ”bästa” förstärkaren, den ”neutralaste” kabeln eller pick-up med högst upplösning eller dynamik typ för att få till ”ännu mer” hela tiden. För mig handlar det om kombinationer och helhet och när jag är där så infinner sig ett lugn. Det jag lagt mest tid och resurser på de senaste åren för att hitta rätt är i den digitala återgivningen och det känns som jag nu är väldigt nära. Referensen har varit och är vinylåtergivningen när den ger som bäst upplevelse vilket inte är samma sak som att det låter lika. Det behöver det heller inte göra för en lika stor upplevelse.

 

Ett exempel är valet mellan Ortofon Winfeld (gamla modellen) och Koetsu Rosewood. Winfeld med större dynamik och högre upplösning och detaljer kontra Koetsu Rosewood med något mer avrullad top, en rundare bas, ett större ”omfång” i mellanregistret med lite mindre attack. Jag tycker båda låter fantastiskt men med lite olika styrkor. Om jag t ex lägger på t ex Roger Waters The Pro and Cons of Hitch Hiking så väljer jag Windfeld alla dagar i veckan (och tidigare Lyra Kleos när jag hade den). Den ger en annan attack och lyster som passar det albumet som hand i handske, tycker jag. Det kan inte Koetsun mäta sig riktigt med även om det inte låter illa.

 

33842FD5-79CB-4760-AB57-251329211325.jpeg

 

Helt annorlunda blir det med Madeleine Peyroux Secular Hymns som är ett helt akustiskt album med en innerlighet och närvaro som känns mer som att de spelar i mitt rum här och nu. Det är ett finlir på en helt annan planet och som mer representerar mig och min musik. Både Winfeld och Rosewood hanterar detta utmärkt men Koetsu Rosewood ger en annan klang och ett fokus som på något sätt känns mer rätt.

 

0C34288B-D9DE-4E9A-811F-9E7D5E17F33F.jpeg
 

Till den analysen måste jag ju också ta med i beräkningen att det är två olika skivspelare och armar men jag har kommit fram till att skillnaden mellan SME och Simon Yorke är så små att jag inte med säkerhet kan konstatera att de låter olika. Olika är också förstärkningen även om det är samma riaa. Koetsun går via MC-steget som drivs av ett par Mazda 12au7 och innan dess går signalen via MM-delen som innehåller 2 par 12at7 från Siemens OEM-tillverkade av RFT. Dessutom ett par 12ax7 från Telefunken OEM-tillverkade av Mullard.

 

Windfeld går via en Ortofon-SUT och in i riaans MM-del. Till Koetsun använder jag Cardas Golden Cross phono-kabel och till Windfeld Nordost Hemdal2 phono både från tonarm till SUT och från SUT till riaa. Jag har även provat dessa och även andra till Koetsun men har inte hittat något jag gillar bättre än Cardas. 
 

Så när man bedömer t ex en pickup är det flera led att ta hänsyn. Att då köpa en helt annan pickup från en annan tillverkare kan sätta mycket ur spel. Därav min ”besatthet” av att hålla mig till ett eller få märken och istället arbeta med att optimera dessa än att kasta mig över något helt nytt baserade på tester eller marknadsfloskler där man enbart bedömer en pryl utan sammanhang. Det är inget jag går igång på i min värld även om jag inte kan svära mig helt fri från fåfänga.

 

När det gäller vintage-prylar är det en helt annan grej som för mig har med nostalgi att göra om gamla upplevelser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den skivan är kanske inte så mycket att lyssna på trots allt. :think:

 

Jag tror att den ska komma till användning ändå eftersom jag har ytterligare några skivspelarprojekt igång och när jag börjar bli klar så ska jag försöka mäta upp relevanta skillnader mellan projekten.

 

Jag har letat lite efter skivspelarobjekt och ett märke som är intressant är JVC. De var tidigt ute med direktdrift och har en del intressanta skivspelarverk som inte är så jättedyra som begagnade. De var frikostiga med mätvärden och redovisning av dem på den tiden och här är en katalog från 1978.

JVC_turntables_1978.pdf (hifigoteborg.se)

 

Särskilt intressanta är mätningarna på sidorna 14 och 15. Jag visar ett urklipp nedan.

 

jvc_meas.JPG.62086306236bcfb240966b5ceca1b976.JPG

 

Jag hoppas att jag ska kunna göra motsvarande jämförelsemätningar mellan olika skivspelare.

 

Link to comment
Share on other sites

Tolkar jag dig rätt om du tänker dig titta närmare på drivverkens egenskaper? Det är en aspekt som vi inte tittat närmare på i våra försök att hitta mätmetoder för att beskriva hur spelare, pickuper och RIAA låter.

Jao, det är en parameter som konfirmerats, dvs farthållning och grundläggande prestanda. 
 

Men, det är intressant för det påverkar utseendet på inspelningarna ganska tydligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har det hänt något. :sunglasses:

 

P1020303s.JPG.c10786a5e93b1677cd359b1c2367b1e3.JPG

 

Jag beställde en sådan i förra veckan och leverans utlovades i mitten av september. Jag blev lite förvånad när jag besökte Akkelis idag för att fråga om en drivrem hade anlänt när Stefan kom med PU'en istället. Det var bara att betala. :grin:

 

Jag har hunnit montera och lyssna lite också.

 

P1020309s.JPG.f7f3d85433112bea54f9b44f82bcb907.JPG

 

Det var bara att byta ut AT-OC9XML som satt i armen mot AT-ART9XA och ställa in nåltrycket. Transformatorn som används är Lundahl LL1933 kopplad 1:8 och det fungerar men troligen ska den få jobba tillsammans med en SME typ III och Hashimoto HM-X i senare.

 

Jag har kört OC9XML ett tag för att få en känsla för hur AT-PU'erna är och kort sammanfattning av den kan vara "tillräckligt bra".

 

ART9XA är i min smak ganska mycket bättre och sammanfattningen kan istället vara "onödigt bra". Visst är det trevligt att kunna unna sig lyxen av något som är onödigt bra och väldigt njutbart. Om den inte blir sämre av inspelning (inte så troligt) så lär jag bli mycket nöjd med en här PU'en. Jag ska skriva mer ingående om hur den låter när intrycken har satt sig lite.

 

Link to comment
Share on other sites

Skoj att det låter lovande!

Hittade en intressant bild på Shibataslipningen~

image.png

Är det en återgivning snett från sidan? Alltså, att diamanten är monterad i 45° vinkel i förhållande till sin fyrkantiga grundform så att säga?

Jag trodde ART betydde att man hade de dära "lösa" spolarna, men det stod för nåt med Reference! :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på nålslipningar så jag kan inte svara på något om detta men min känsla från igår var att bakgrundsbruset från skivan var relativt lågt så slipningen verkar fungera i praktiken. Jag undrar själv över de olika valen av slipning på ART9XI och ART9XA och min teori är att de väljer den slipning som bäst harmonierar med PU'ens övriga ljudmässiga egenskaper. :think:

 

Från Audio Technicas egna beskrivning:

"The “ART” in the model number stands for Audio-Technica Reference Transducer, a designation that we give only to our flagship phono cartridges. Compared with the magnetic core used in most MC cartridges, non-magnetic core cartridges are free from magnetic distortion, allowing for natural timbre and a precise sound field."

 

Som kan ses i nedanstående test kan valet mellan PU'er vara lite personligt:

Hometheater - AUDIO-TECHNICA AT-ART9XA AND AT-ART9XI MOVING COIL PHONO CARTRIDGES REVIEW

 

Link to comment
Share on other sites

Grattis! :)

 

On 2022-08-26 at 09:14, MatsT said:

ART9XI och ART9XA

 

Hur föll valet på ART9XA modellen för dig? Jag har ju själv ART9XI som jag köpte precis när de släpptes så det fanns inga tester eller användarupplevelser att förlita sig på, jag fick intrycket av att XI skulle vara något mer "allround" medans XA kanske var bättre för klassiskt, jazz och akustisk musik.

Link to comment
Share on other sites

Målet har varit att hitta en ersättare för Denon DL-S1 som jag haft länge och trivts väldigt bra med. Jag har därför en omgivning som är uppsatt för att fungera med DL-S1 som har en relativ mjuk upphängning, låg utsignal och omagnetiska spolar. Denon DL-S1 tillverkas inte längre och går inte att få tag i annat än som begagnat eftersom Tsunamin i Japan förstörde fabriken som inte startade upp igen. AT-ART9XA är den PU på marknaden som påminner mest om DL-S1 och dessförinnan har jag tittat på AT-ART7 som nu ersatts av AT-ART9XA. Det finns en del fördelar med luftlindade spolar och eftersom jag redan har en omgivning som klarar av de lite svårare förutsättningarna som fås med det är valet för mig givet. 

 

Audio Technica skriver själva ""Compared with the magnetic core used in most MC cartridges, non-magnetic core cartridges are free from magnetic distortion, allowing for natural timbre and a precise sound field."". Att det passar bättre för akustisk och klassisk musik är nog en rimlig slutsats men det går att spela annat också. Jag tror att jag skulle beskriva min upplevelse som att det blir lite mer finess och att man hör detaljer längre in i ljudbilden exakt återgivna. De mer makrodynamiska kvaliteterna påverkas mindre och då kan säkert AT-ART9XI vara ett säkrare kort eftersom den är lättare att integrera i en anläggning och skillnaderna i ljud lär inte vara astronomiska precis. Däremot verkar skillnaden mot AT-OC9X-serien vara ganska rejäl.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Igår tittade @persve förbi och lyssnade i första hand på de nya högtalarna men blev förstås även utsatt för lite jämförelser mellan PU'er och annat. Det är bra att få tillgång till ytterligare ett par skarpa öron ibland för att bli säker på att upplevelserna stämmer.

 

Jag hade satt tillbaka AT-OC9XML i SME-armen (3009 S2 imp) på Luxman-spelaren och vi var lite besvikna på hur det lät, inte dåligt men ljudet släppte liksom inte och det lät lite "tjockt". Vi bytte till AT-ART9XA som då var installerad i SME-armen (typ III) på SOTA-spelaren och det var vi överens om att det lät riktigt bra. Den låter ännu bättre idag efter ytterligare inspelning och finjustering av oljedämpning.

 

P1020317s.JPG.330dcc703dca82daf94fc1f7a516c339.JPG

 

P1020319s.JPG.1107104fd3671a40139afbbfbbe77b1c.JPG

 

Jag började dagen idag med att justera in AT-OC9XML eftersom inställningarna rubbades i samband med att jag provade ART9XA där. Det behövdes lite ändringar av vinklar och oljedämpning och efter injustering tyckte jag att det lät helt OK och jag lyssnade en stund. Det är ett ljud som egentligen borde räcka men jag vet ju att det kan bli bättre så nästa lyssningspass blev med SOTA-spelaren och det är verkligen ett rejält lyft. Jag är helt nöjd med hur det låter nu och min gamla Denon DL-S1 kan få gå i välförtjänt pension. Jag återkommer med några kommentarer om hur det låter senare. Igår lät det bättre om My Sonic Lab Eminence Ex men idag har AT'n nog närmat sig en del och de ligger båda på en verkligt hög nivå.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar både AT-ART9XA och My Sonic Lab Eminence Ex. De har delvis olika egenskaper och kräver lite olika förutsättningar, om inte det varit fallet hade jag haft My Sonic Lab i SOTA-spelaren eftersom jag köpte den först och tycker att den klarar allt jag vill. Nu fick det bli en AT-PU som ersättare där istället och då har jag 2 riktigt bra spelare som har lite olika företräden men båda är ändå allround. Jag vet ungefär vad som skiljer dem åt men det är inte så enkelt att beskriva så att någon annan förstår. AT-PU'en kostar bara en tredjedel men är kanske lite mer krävande när det gäller omgivningen eftersom utsignalen är låg. My Sonic Lab trivs nog bättre i en lite tyngre arm än AT-ART men jag har inte provat alla varianter.

 

Jag tror att det är lämpligt att söka efter andras åsikter på nätet för att försöka få en uppfattning om hur olika PU'er fungerar för olika personer, anläggningar och deras musiksmak och lyssningsvanor som kan skilja sig åt en hel del. 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, AlfaGTV said:

Fick lite frågor om My Sonic Lab av en polare i helgen. Finns det några förbehåll, egenheter eller talanger man bör känna till? Jag tror han siktar på Ex isf, men visst är väl AT en hel del mindre kostsam?

 

My Sonic Lab (MSL) och Audio Technica (AT) är på de flesta plan två vitt skilda tillverkare.

 

MSL görs i små serier med de allra högsta av ambitioner under ledning utav Yoshio Matsudaira som under sin 40 år långa karriär även utvecklad pickuper åt Koetsu, Air Tight, Miyabi och Luxman. MSL är hans eget företag där han erbjuder sina egna pickuper kort och gott vilka börjar på hög nivå och fortsätter hela vägen upp i referensklass.

 

AT är en av världens största producenter med ett brett program av pickuper, hörlurar osv. där man vänder sig till en betydligt bredare målgrupp.

Vi har agenturen för My Sonic Lab i Sverige där jag också har AT i sortimentet kan tilläggas.

Här hittar ni lite mer information: https://perfect-sense.se/varumarken/my-sonic-lab

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Perfect sense said:

MSL görs i små serier med de allra högsta av ambitioner under ledning utav Yoshio Matsudaira

Jag är en långvarig beundrare av hans konstruktioner eftersom jag köpte en Luxman 115-C när den fanns och ytterligare en senare när nålen blev skadad på den första. Det var en PU som jag var väldigt nöjd med under lång tid och jag har den kvar så jag kan provspela med den. Den har väl tappat lite av den forna magin men låter fortfarande mycket fint och det var när jag sökte information om den PU'en som jag började titta efter Air Tight och My Sonic Lab. När jag fick min Eminence Ex kändes det som att jag hittat hem, den låter bara sådär "självklart" som vissa HiFi-produkter kan göra. Inga egenskaper man reagerar på direkt utan det strömmar bara naturligt ljud ut ur  högtalarna med en påtaglig känsla av närhet och liv. Dessutom är den bra på att återge fullskaligt och dynamiskt. Definitivt en PU jag är nöjd med.

 

Man kan vara nöjd med andra PU'er också fast de har andra egenskaper och i dagsläget har jag 3 som jag trivs riktigt bra med. AT-OC9XML hänger inte riktigt med så jag ska se om jag kan få den att spela lite bättre. Det känns som om tonarmen är lite för tung för PU'en med Jelco's ganska tunga skal så jag ska leta upp ett original-skal för SME 3009 och köra vidare med testet. De andra PU'erna som jag är väldigt nöjd med och gärna spelar med är Ortofon SPU Gold och Audio Technica AT-ART9XA. För att det ska bli bra krävs att omgivningen samspelar på ett bra sätt med PU'en och SPU'n spelar fint trots en rätt billig (men bra) transformator men det finns kanske lite mer att hämta där och även kablaget kan spela lite roll med en så lågohmig PU. AT-ART9XA spelar utmärkt med en fantastiskt bra transformator från Hashimoto, det är HM-X kopplad 1:15. MSL Eminent Ex spelar genom en Lundahl LL1941 kopplad 1:16 och en tonarmskabel med relativt låg förlust används. Jag kommer att få prova en Regal-kabel så småningom så får vi se vad som händer.

 

Jag har nog i stort sett hittat korrekt inställning av ART9XA och den har egenskaper som jag uppskattar, den spelar också med en självklarhet och låter bara rätt på något vis. Även denna har jag fått att låta med fin närvaro och påtagligt liv i återgivningen. MSL låter ännu mer "magisk" med nästan kuslig närvarokänsla men AT'n har en förmåga att reda ut och sortera fram detaljer i ljudbilden utan att sätta spotlight på dem som är mycket tilltalande och påminner på det viset om Denon DL-S1. Kanske är det den luftlindade kärnan som är förklaringen. Det är inte så dumt att kunna spela skivor med olika skivspelare för att få lite olika upplevelse och "förståelse" för musiken. Det är just skillnaderna som är bra, det vore rätt onödigt att ha flera skivspelare som låter likadant. Det finns en sanitetsnivå som måste uppnås när det gäller graden av "egenljud" och "allmän ljudkvalitet" och det gör alla 3 PU'erna. Jag kan sätta mig och lyssna på vilken som helst och bara njuta utan att fundera på hur det låter, det blir bara musik.

 

Även Ortofon SPU Gold låter "självklart" och bara spelar musik men karaktären är lite annorlunda. För er som har använt analoga kameror så känns det lite som bilder tagna med Kodachrome. Kanske lite mer färg än verkligheten men ändå väldigt verkligt. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Jag är en långvarig beundrare av hans konstruktioner

Över tid får man gärna sina favoriter. De sista 20 åren har jag framför allt botaniserat bland pickuper från ZYX, Ortofon, Benz, Koetsu och Lyra. Tidigare år även MM/MI från Goldring, Grado, Stanton, Pickering, Shure och Empire. Alla har sina företräden och andra låter mer lika än andra. Jag tycker samtliga avgett njutbar återgivning även om det kan skilja en del vilket framträder lite olika beroende på musikval. Det beror ju också på hur resten av kedjan är sammansatt och inte minst smak. 

 

I slutändan har jag ändå landat i att Ortofon är mitt märke och framför allt då de s k "Black-versionerna" som jag alltid landar i och känner att "nu är det som bäst". Det innebär ju inte att det finns andra oprövade pickuper där jag kan få ut samma njutning eller t o m lite bättre. Men jag har satt ner foten nu och det känns bra. Just nu har jag tre spelare igång. En med Ortofon M2 Black, en med Koetsu Rosewood och en med Ortofon Winfeld (första versionen). Den står på tur för renovering. Tidigare har jag haft Koetsun på renovering där de bytte hela innanmätet, inte bara nålen. Jag tror det är en service de flesta erbjuder.

Link to comment
Share on other sites

Sådärja! :grin:

 

P1020321s.JPG.881ae0671b661a7e709623723df83ff6.JPG

 

P1020322s.JPG.67cf8946a608a6942c7bac54e1850ae0.JPG

 

Ibland är det lätt fixat. Nu spelar det som jag tyckte när jag först monterade AT-OC9XML, piggt och alert utan det lite tjocka och tröga ljudet som blev efter en tid. Jag har märkt vid inspelning av den andra PU'en att nålupphängningen blir mjukare med inspelning och jag har fått justera oljedämpningen därefter. Detsamma har tydligen hänt med den här och efter en tids spelande blev nålupphängningen för mjuk för tonarmen med Jelco-skal. Jag har bytt till ett originalskal och skillnaden är stor, de väger cirka 12g respektive 6g.

 

Det är viktigt att ge PU'er rätt förutsättningar och med bra sådana är AT-OC9XML utmärkt och väldigt prisvärd. :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...