Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Jag trotsade vädret igår och hade lite inomhusaktivitet. Det kommer säkert fler fina sommardagar som kan utnyttjas för utomhusaktiviteter. 

 

P1020027s.JPG.6d9169492d2df307059b7e03cf7f389d.JPG

 

Jag har känt ett behov av att få till avspelningen på min SOTA-skivspelare så att den kommer i nivå med de andra som jag har fått till bra nu. Jag använder en Denon DL-S1 i en SME typ III och den har spelat lite tunt i jämförelse med de andra men har mycket fina kvaliteter i övrigt. Jag gjorde ett försök med adderad extra-vikt i form av plastfot på 1.2g men det gav inte resultatet jag hoppades på så jag tog en mer vetenskaplig väg med hjälp av Vinyl Engine för att försöka komma i mål.

 

Data för PU'en:

dls1_data.JPG.b2a1dd83c7bf1d406841f0cb2308575a.JPG

 

Jag matade in tonarmens rörliga massa (5g) i "Cartridge Resonance Evaluator" och så här ser det ut:

dls1_rescalc.JPG.884bdeb1a576330780ad5474f8e954e1.JPG

 

Denon anger komplians vid 100Hz istället för det normala 10Hz och kompliansen ska multipliceras 1.5-2 ggr för att bli rättvisande. DL-S1 hamnar då på 20-28 och med en montagevikt på 8g blir resonansen 9Hz och faktiskt mitt i det gröna området. Det behövs inga extravikter!

 

Link to comment
Share on other sites

De tre övriga spelarna:

 

Thorens och SPU. Spelar mycket trevligt och strängt taget skulle jag kunna leva med bara den här, den låter fint på det mesta.

 

P1020002s.JPG.7349001f8e68cd63562def45715e879c.JPG

 

Luxman med Audio Note Soara. Låter magiskt bra emellanåt.

 

P1020004s.JPG.8431509326ec9e88707a8c7ce0010358.JPG

 

Unamco med My Sonic Lab. Kanske mest allround och med mycket hög kvalitet.

 

P1010705s.JPG.b083a478cb26decfc3a9c94db5b5f736.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Innan jag kom fram till att inga mer extravikter behövs med kombinationen SME III och DL-S1 hade jag skaffat ett par vikter för prov och dessutom hittade jag originalvikten (4.2g) som jag letat efter. Den satt redan på armen! :grinsmilingeyes:

 

Jag kollade vikterna på SME original och plastfot.

 

P1020028s.JPG.0f47c074ab9f6924ccc1b59bb2869a19.JPG

 

P1020029s.JPG.c2f83ca9bfb1087b71030d63a7562842.JPG

 

P1020030s.JPG.f188190e85ac777e85c5083d56e7238b.JPG

 

Jag fyllde också på med alla blyvikterna i motviktsarrangemanget för att kunna lägga på mer vikt. Det var precis på gränsen att jag kunde balansera ut med de vikterna som jag använt men nu tagit bort. Enligt manualen ska vikter mellan 8 och 13g kunna balanseras med alla vikterna på plats.

 

P1020031s.JPG.f1713669138d26d8a1a22ae85af996ae.JPG

 

Det är faktiskt väldigt enkelt att jobba med armen när man väl lärt känna den. Armen är löstagbar så det är enkelt att montera PU och det är en fantastisk precision i infästningen som liksom suger fast armen utan att den fastnar för gott. Lite pilligt är det att få loss men det går egentligen utan problem om man har lite tålamod.

 

En strippad arm utan motviktssläden. Bara att skruva bak till ändläget och dra ut släden som sedan kan anpassas med olika viktval.

 

P1020032s.JPG.7d1b47762a46db5bde72d0b23f23331a.JPG

 

Allt på plats igen och armen vägdes in på noll så att den svävade och sedan satte jag nåltrycket enligt skalan på 1.3g vilket visade sig stämma bra!

 

P1020033s.JPG.62aab2b076fd1b7996ab4810ec9f7d08.JPG

 

P1020034s.JPG.13e59d72b94d495ca5a6a24409e296fc.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

 

Vackert!

 

Genomtänkt arm från SME och det verkar vara en komplett manual.

 

 

 

4 hours ago, MatsT said:

det gav inte resultatet jag hoppades på så jag tog en mer vetenskaplig väg med hjälp av Vinyl Engine för att försöka komma i mål.

Man behöver inte fara iväg så långt. Det finns hjälpmedel här!

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12719-vinylspelare-uppställning-och-inställningar/&do=findComment&comment=232964

 

:smile:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Då återstår bara frågan - blev det bra?

 

P1020035s.JPG.c12c4853a67e31e79f382d202c57b97b.JPG

 

Ja, det blev det efter justering av oljedämpningen. :thumbsup:

 

Innan jag gav mig på ändringen av rörlig massa lät skivspelaren på många sätt imponerande men lite tunt, det saknades kraft och djup i basen. Ökad rörlig massa var inte receptet för att få till basen men ökad dämpning i oljebadet gjorde susen. Efter återmontering fick jag sänka armen en aning i bakkant för att kompensera för extravikten som togs bort och så långt lät det som före ingreppen. Då hällde jag i några droppar av tjockare silikonolja (30000 cSt) i badet och då blev det bas med kraft och djup! Jag lyssnade en stund och tyckte att det nog t.o.m var lite för mycket och briljansen i de högre frekvensregistren var aningen sämre så jag hällde i några droppar av tunnare olja (10000 cSt) och det gick åt rätt håll. Jag upprepade förtunning i ett par steg och kände att jag hamnat rätt, nu finns det både kraft och djup i basen kombinerat med fantastiskt detaljåtergivning och briljans uppåt i frekvens. Det är inte mängden olja i karet som är huvudsaken utan viskositeten så det går ganska lätt att prova sig fram till lämplig dämpning.

 

Då har jag alltså 4 skivspelare som spelar väldigt bra och det kan förstås verka onödigt och är det kanske också men roligt är det. :grin:

 

Jag vill inte vara utan någon av mina skivspelare eftersom jag gillar allihop och de har lite olika egenskaper som gör det intressant att växla mellan dem. Det verkar inte vara så att det bara finns ett rätt sätt. :think:

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, MatsT said:

 

De tre övriga spelarna:

 

Detta har gått mig helt förbi - kul att få se dina spelare!
 

Jag blev lite förvånad över att själva skivspelarverken inte var mer exklusiva sett till kostnad på begagnatmarknaden i orginalutförande.

 

Är verken moddade för att spela bra med de fina pickuperna? Eller är det något de klarar av utan att bli skruvade på av en mastermind?

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, MatsT said:

Jag kollade vikterna på SME original och plastfot.

Jag har också en SME III men har aldrig fått till det riktigt med den i min Kenwood KT500, i vart fall inte med Ortofons 2m-pickuper. Oljebadet plockade jag bort i avsaknad av silikonolja och paddlar. Om jag minns rätt kom dämparen med 3 olika paddlar och jag har bara en men vet inte vilken storlek i förhållande till de andra. Det går ju att köpa men det kom något emellan. Att det fanns extravikter hade jag ingen aning om. Jag köpte ju skivspelaren med armen på och lådan med tillbehören fanns inte kvar.

 

Jag började hur som helst med en liten uppgraderingsprocess. Jag fick tag i ett nytt tonarmsrör med ny kabeldragning (silver litz). Jag skaffade också ett nytt armrörsfäste med samma kablar. Det kom däremot aldrig på plats och ligger kvar oanvänt. Jag kom nämligen över SME M2 till ett bra pris som jag är mycket nöjd med. Men SME III har också kvaliteter men lite knixigare att få till med dagen pickuper. Den kom ju som ett svar till de allt lättare mm-pickuperna med hög fjädringsmjukhet. Därefter tog utvecklingen en annan riktning med tyngre MC med låg fjädringsmjukhet som bekant.

 

67842D9F-121A-4D60-A882-6B5B491AD968.jpeg
 

Just nu ligger SME III i träda.

Link to comment
Share on other sites

Med undantag av SOTA Star Saphire är det inte så exklusiva spelare jag använder men de är valda efter sina egenskaper och uppställda på ett sätt som gör att de fungerar tillfredsställande. Unamcon är rejält modifierad och en standard T1 är inte särskilt spännande i jämförelse. Jag har hållit på med skivspelare under lång tid och experimenterat en hel del så jag har fått lite känsla för vad som spelar roll för återgivningen men jag avviker en hel del från åsikterna om skivspelare i "main stream-fåran".  Jag ger aldrig konkreta råd om hur man ska göra utan redovisar hur jag tänker och gör. Sedan hoppas jag att det kan bidra med inspiration för egna försök.

 

Jag fokuserar inte så mycket på drivningen som har blivit mode de senaste åren utan mer på frihet från vibrationer och stabilitet i konstruktionen så att PU'ens nål har en god mekanisk jord. Drivningen påverkar förekomsten av vibrationer i spelarna och bidrar på det sättet men ojämn gång är mer sällan ett problem. Buckliga och ocentrerade skivor ger avsevärt mycket mer svaj än drivningen.

 

Jag kan börja med att beskriva hur jag har satt upp Thorens TD-125 mkII.

 

Det är i grunden en ganska rejäl konstruktion som faktiskt är ganska uppskattad än idag trots att konstruktionen har 50 år på nacken.

OLD SCHOOL - Thorens TD 125 Turntable

The TD125 Dept.

 

Jag har gjort relativt små ingrepp i den men det sitter en del Bitumen på lämpliga ställen och den är faktiskt ganska tung i sin helhet. Innerchassit är i original ganska stabilt och består av en undre del som sitter fast i lådan som jag kör utan masonitskivan i botten och gummifötterna sitter fast i själva lådan. Den övre delen av chassit vilar på fjädrar som jag tagit bort skumgummidämpningen ur och med den ökade vikten som spelaren har så är fjädringen ganska lugn och fin. Skivmattan som i original är ett skämt enligt mig har ersatts av en blygummimatta som väger en del och ovanpå den en matta med en blandning av gummi och kork. Jag använder en vikt vid avspelning. Tonarmen är en Jelco SA-750D och den sitter i en plint av Corian som fått dämpning undertill med Bitumen.

 

Allt som allt tycker jag att den här spelaren fungerar alldeles utmärkt.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, MatsT said:

Det är inte mängden olja i karet som är huvudsaken utan viskositeten

Intressant och logiskt.

Kuzma 4Point påverkas säkert också av vald viskositet (det borde den göra), men med Lyra på 4Point blir det bäst om enbart spetsen precis nuddar oljan.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, MatsT said:

Nu finns det möjlighet att prova oljedämpning med SME M2

Det finns även att köpa till SME 309 direkt av SME av samma typ som sitter på SME V. Jag var hemma hos en kompis som skaffat kittet. SME frågade honom vad han skulle med det, om han hade problem? :blackeye: Det hade han inte men ville ha det ändå. Han har haft lite problem med att när tonarmen sänks ner vandrar den i sidled. Det problemet försvann men annars upplever han inget påtagligt i upplevelsen (spelar med Lyra Delos). Priset var hutlöst. Minns inte exakt men flera tusenlappar gick det på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också reagerat på priset för original-dämpning till SME M2 men den 3D-printade varianten på eBay kostar några hundralappar och känns förhållandevis billig.

 

Det råder delade meningar om nyttan med dämpning och det är som vanligt att jag kan bara återge min åsikt och känner inget behov av att kommentera andras åsikter. Vi har olika utgångspunkter i olika anläggningar, musiksmak och lyssningsvanor.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, MatsT said:

Det råder delade meningar om nyttan med dämpning

Att det gör det betyder väl att det är rätt liten påverkan i sweetspoten i de flesta fall. Jag tycker det ”känns” rätt att förebygga eventuella negativa effekter om/när dessa eventuellt påverkar. En typ av hygienfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har beskrivit modifiering av Unamco T1 tidigare men det är inte så lätt att hitta beskrivningen så jag kör en repris.

 

Lådan är original men körs utan masonitskiva i botten och gummifötterna sitter direkt på lådans ram/förstärkning.

 

418903357_unamco_innerram_lda.JPG.33f3e8dba3eb76f1af607d1df17042b5.JPG

 

Topp-plattan är något förstärkt och dämpad med Bitumen. Den skarpögde kan se att det sitter ett plastlock från gamla filmrulles-behållare mellan fjäder och innerchassi. Innerchassit är förstärkt och dämpat enligt principen styvt/stumt. Det är inte mycket klang i det om man knackar på det och det försvinner inte mycket energi i vibrationer heller. Det är så tungt som fjädrarna medger.

 

Förstärkningen har gjorts med 3mm aluminium som bockats för att passa original-ramen och den har förlängts för att kunna montera en 12-tumsarm. Förstärkningarna har skruvats fast och har ett mellanlägg med Bitumen för att få ramen styv och stum.

 

unamco_innerram.JPG.d1fd23d56e2c20f17ea62ec0b61ba901.JPG

 

Vibrationer som tar sig in till innerchassit går via luft eller fjädrar förutom de vibrationer som alstras av skivtallrikens lager och drivning. Innerchassit bör vara tillräckligt stabilt för att klara detta. Med tallrik och tonarm på plats.

 

unamco_jelco3.JPG.87f1bd9c59f391780bb77c4a50656b1c.JPG

 

Fortsättning följer om en stund...

 

Link to comment
Share on other sites

När innerchassit monterats i lådan blir det så här:

 

unamco_jelco2.JPG.3e0ce8e47e3f102c7d58a78d8c8e5a3a.JPG

 

Det ser ut att vara en Ortofon MC20 som sitter monterad på bilden ovan, det var ingen lyckad kombination och det kan eventuellt bero på PU'ens skick som är tveksamt. På bilden nedan är det en Denon DL-103SA och det fungerar däremot utmärkt.

 

unamco_jelco_denon.JPG.29a277ff8e8b55bcafc520a9213227e7.JPG

 

En detalj som inte syns är den oljedämpade fjädringen och här kommer det tidigare nämnda locket från filmrullesasken till nytta:

 

turntable_suspension.gif.abb6ee49732c6bb24227a0cc6f8a53e1.gif

 

Det är rätt så hårt dämpat (silkonolja numera) och fungerar utmärkt. De som tagit i en Unamco i original-utförande skulle säkert bli lite förvånade. Skivspelaren är tämligen okänslig för vad den ställs på så länge rörelserna inte är för stora som t.ex med golv som ger med sig när man går på det.

 

Tonarmen är en Jelco SA-750L och PU'en är i dagsläget en My Sonic Lab Eminence Ex.

 

Jag har en lätt modifiering av Unamcon inplanerad men den fungerar utmärkt så det är inte så bråttom. Modifieringen är mest för syns skull och för att få lite mer justeringsmarginal i fjädringen.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-08 at 07:37, MatsT said:

Det råder delade meningar om nyttan med dämpning och det är som vanligt att jag kan bara återge min åsikt och känner inget behov av att kommentera andras åsikter. Vi har olika utgångspunkter i olika anläggningar, musiksmak och lyssningsvanor.

Det är ju inte alls konstigt att det påverkar en hel del i vissa system, och inte alls i andra.

Grovt uttryckt; Skjuvspänningen mot paddeln beror av viskositeten och hastigheten mot vätskan. Den dämpande kraft som då verkar på tonarmen är spänningen x ytan på paddeln.

Om man sedan blandar in ytspänning, ränder, turbulens mm så blir det mer komplicerat.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calle_jr said:

ytspänning

Funderade en stund på detta när du skrev det. Jag förstår att du i någon mån leder oönskade vibrationer till vätskan men med bara spetsen i kontakt med ytan, blir det inte lite oförutsägbart hur mycket energi som leds bort?

Hade det inte varit en enklare övning att prova en vätska med halva viskositeten och lite större kontaktyta?

 

14 hours ago, MatsT said:

det tidigare nämnda locket från filmrullesasken till nytta:

Klurigt! Verkar det hålla tätt också? Silikonvätskorna är ju flyktigare än kvicksilver och har en tendens att hamna överallt, även där de inte är önskvärda?

Link to comment
Share on other sites

Filmburkslocken har ett hål upptill som är lite större än bulten som håller fjädern så det är inget tätt system. Man får tänka på det vid förflyttning av skivspelaren. Burken i sig verkar hålla bra över tid. Jag är inte helt säker på att det är silikonolja, det kan möjligen vara STP. Det är länge sedan jag fyllde på men det är inte motorolja som jag kört med tidigare, då blir det betydligt mindre dämpning. Jag gillar den höga dämpningen eftersom det gör hanteringen enklare men motståndskraften mot vibrationer från underlaget är aningen bättre med tunnare olja.

 

En annan lösning för dämpning av fjädring finns hos Oracle. Jag är lite svag för den skivspelardesignen också. :smile:

oracle_dampning.JPG.be08929748c7ccaa8df0d44a7a562791.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-09 at 07:24, AlfaGTV said:

Funderade en stund på detta när du skrev det. Jag förstår att du i någon mån leder oönskade vibrationer till vätskan men med bara spetsen i kontakt med ytan, blir det inte lite oförutsägbart hur mycket energi som leds bort?

Hade det inte varit en enklare övning att prova en vätska med halva viskositeten och lite större kontaktyta?

Jo, jag håller med. Det borde bli mer förlåtande med en tunnare olja.

Men jag använde den olja som Kuzma rekommenderade, och samma ceremoni som MatsT fast jag bytte inte olja utan höjde paddeln successivt.

"Paddeln" på 4Point är en konisk spets, så det blir mer laminärt beteende.

På 4Point är det två dämpkar, ett för vertikal och ett för lateral dämpning.

Tittar man på tonarmsvibrationer i audiobandet upp till 200Hz, så skiljer det ofta lateralt och vertikalt, och exciteringen vertikalt är mycket mindre, så jag använder enbart dämpning lateralt.

 

Det är ganska vanligt att mycket lite dämpning är det som fungerar bäst i den här typen av mekanik, men att om man tar bort dämpningen helt blir det inte bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag öppnade locket till Unamcon för att kunna ta några beskrivande bilder.

 

Med avtagen yttertallrik ser det ut så här.

 

P1020037s.JPG.e917107807bd299fb15c58c9b20dd69b.JPG

 

Yttertallriken har ett lite speciellt utseende eftersom en målsättning har varit att få mesta delen av massan i tallrikens periferi.

 

P1020042s.JPG.f380b262c8dd00d860c2da09d615db6e.JPG

 

Jag har sänkt motorn lite grann och även tagit bort mekaniken för att flytta remmen vid hastighetsbyte.

 

P1020039s.JPG.0927d25dfc7dd4c4fd93dc7fd9532e11.JPG

 

För att få plats med en längre arm fick jag skära upp ett större hål och det skulle behövas lite tillsnyggning vilket också är planerat. Det syns även ett hål där originalets tonarmslyft satt.

 

P1020038s.JPG.16994dfb83417c7e233533f739fe09bf.JPG

 

Med yttertallriken på plats syns utformningen av tallriken med en lite förhöjning vid centrumpinnen.

 

P1020043s.JPG.17d327eaf93c0e26bfcf009420a8f118.JPG

 

Upphöjningen gör att skivmattan behöver anpassas.

 

P1020045s.JPG.793c8bc7f2db6c4ed9ce9b5b3a0de569.JPG

 

Det krävs en lagom tjock matta med ett större hål än normalt för centrumpinnen. Från början satt det "gummipiggar" på mattan som jag inte gillade och skar bort. Den här tunna och enkla skivmattan ger ett riktigt bra ljudresultat.

 

P1020046s.JPG.d1bedcdcc26076abd66212b8c664ed74.JPG

 

Jag har ändå adderat ytterligare en matta som ger ytterligare förbättring i mina öron.

 

P1020048s.JPG.9b33822f4cb00695fb9e6c58cfeadc38.JPG

 

En Origin Live som dessutom används med deras ganska speciella skivpuck som passar som handsken på den här spelaren inte minst för att den är lätt.

 

P1020049s.JPG.fa1aa65d45231b1e3484834f9304e046.JPG

 

Som avslutning bjuder jag på en bild underifrån. Här syns dämpkopparna och det avsevärt stadigare innerchassit.

 

P1020041s.JPG.082156816a1a2a7b22f167722fd4d8b3.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit inne och läst tester av skivspelare och annat på HiFi News och hittade något som såg ut som min första skivspelare där och blev rejält förvånad över detta.

 

1019bsr.promo_.jpg

 

BSR BDS 80 turntable

 

Än mer förvånad blev jag av hur positiva de var och även över hur bra den mätte! Efter närmare granskning visade det sig vara en annan variant från BSR med remdrift. Min första skivspelare hade mellanhjul och jag tror att det var en sån här fast den satt i en låda från Ferguson.

 

bsr_mp60_record_player.jpg

Vinylengine - BSR MP60

 

Den var allt annat än tyst och jag fick en viss aversion mot mellanhjulsspelare men jag gillade hanteringen vid spelning hos den här spelaren. Ännu mer tyckte jag om hanteringen av Duals skivspelare som ett par av mina kompisar hade och de har dessutom lite högre kvalitet än BSR-skivspelaren.

 

Jag har köpt några DUAL-skivspelare och 2 av dem tänker jag få igång så att jag kan använda dem. Först ut är en mellanhjulsspelare.

 

Link to comment
Share on other sites

Gediget arbete på Unamco där! 

 

Och den BSR du visar fick mig att leta bland minnesluckorna! Den är definitivt inspirerad av skivspelarnas skivspelare, eller vice versa:

Garrard SP-25! (Min första faktiskt, inbyggd i ett chassi med en liten få-wattsförstärkare med titeln Rank Arena)

C93D427A-DEC7-4AB6-9FC8-930C228095BC.jpeg

 

 

Om man kikar på den här sidan, visst är de ganska lika uppbyggda också?:

https://stereonomono.blogspot.com/2015/01/garrard-sp25-mk-ii.html

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft en BSR-spelare i Wharfedales skepnad. Den hette Linton som jag köpte 1972 med studielån. Jag vill minnas att även den hade mellanhjul som smittades av i signalen. Den ersattes några år senare med en Lenco B55 och därefter en JVC Al-1 med ”S”-arm som var det senaste

 

10CF2833-2BBC-4A07-BBB1-7E9AD9EF5999.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det var dags att byta ut mellanhjulet och jag köpte ett för länge sedan som har fått ligga till sig. :smile:

 

Det var en enkel procedur att byta och visst ser det nya lite finare ut.

 

P1020059s.JPG.fb57280fe519e291baf17c07a1ba1aee.JPG

 

Då var det bara att sätta ihop skivspelaren igen.

 

P1020060s.JPG.661397f2177a4ab8ef2cc1e901c2709f.JPG

 

En rejäl skivtallrik sattes på plats.

 

P1020061s.JPG.57e2c8c8fceef403bf4a354110c7271b.JPG

 

Nu syns det vad den heter också. För avspelning behövs en PU också och den sätts fast i specialskal som är enkla att byta ut och jag har ett par stycken för att kunna leka med olika PU'er. Redan monterad från förra gången skivspelaren användes var den här.

 

P1020062s.JPG.c8d0d4de7a99a25a9645b77b7f11e293.JPG

 

P1020063s.JPG.49bfee39a02cd855f036262aa2b54210.JPG

 

En snabb titt i bruksanvisningen.

 

P1020067s.JPG.136faa36ff2adc1786a0300dd44aa785.JPG

 

Den vägdes in så att armen svävade vid 0g och sedan satte jag nåltrycket till 1.2g enligt skalan och det stämde tillräckligt bra.

 

P1020068s.JPG.9c9fab49c678610610ad2074f5a2ea3b.JPG

 

Sedan var det bara att provspela.

 

Link to comment
Share on other sites

Provlyssning vidtog och bortsett från en detalj fungerade allt fint men den lilla detaljen gjorde att skivspelaren åkte tillbaka till arbetsbänken. Det hördes ett dunkljud ett par gånger per sekund och ett snabbt överslag gav att det borde komma från mellanhjulet. Det var inte starkt men ändå ett rejält störmoment och inte alls acceptabelt. Mellan dunken var det däremot tyst så jag var hoppfull om att det skulle gå att få till det här. :think:

 

Jag noterade en liten defekt på mellanhjulet redan när jag monterade det men tänkte att det nog inte skulle vara ett problem. Det syns på en av bilderna jag tog om man zoomar in på mellanhjulet.

 

P1020059s2.JPG.66860b049432b4ae5c88bf16b1494534.JPG

 

Det är inte mycket men tillräckligt för att det kändes när jag strök med fingret längs ytterkanten. Jag tog helt enkelt fram ett sandpapper och slipade försiktigt runt hela varvet men speciellt vid defekten och till slut var det så pass bra att det inte kändes något "gupp i kanten".

 

Jag passade på att smörja lagren som är inblandade i driften och satte ihop skivspelaren igen. Åter till lyssningsfåtöljen för utvärdering. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...