Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Efter ett arbetspass i mätverkstaden så är jag lite klokare! :grin:

 

Slutsteget med 300B PP behöver en fassplitter på ingången eftersom jag inte kör balanserat och det trevligaste (enligt mig) sättet att göra det på är via split-transformator. Bra sådana är inte så enkla att göra för de impedanser jag rör mig med här men jag har en Lundahl LL1660/10mA som jag har tänkt använda och behövde säkerställa att den fungerar som jag vill.

 

P1010835s.JPG.d4b3e83ae0093a92044e9d65bb32842f.JPG

 

Kopplad enligt alternativ V i databladet så blev härvan enligt ovan. Med öppen utgång och låg-ohmig drivning ser det inte så snyggt ut med 1kHz fyrkant.

 

P1010836s.JPG.745593728957bbe134c7ce1c26c7749e.JPG

 

Jag stoppade in lämpliga motstånd i kretsen, 3.3k som drivimpedans och 2x47k som last.

 

P1010837s.JPG.e66b9115fca98c143a9c67a5378c7e95.JPG

 

Det blev betydligt bättre och jag kontrollerade frekvensgången.

 

P1010839s.JPG.10d717eb18fd7a57dbaddb5855bd4415.JPG

 

Nivån blir densamma vid 1kHz som ovan och vid 20kHz som nedan.

 

P1010841s.JPG.e7fa654420852ee26bd9c11f54726142.JPG

 

Frekvensgången är rak och fin i området jag behöver och uppdelningen sker med samma fasgång i båda halvorna upp till en bit över 20kHz. Det ska fungera! :thumbsup:

 

Det finns lite resonanser högre upp i frekvens men det är inget jag oroar mig för, i den kompletta lösningen tror jag att det kan bli riktigt bra. 1kHz fyrkant med knappt 2k som drivimpedans ser OK ut.

 

P1010842s.JPG.c2518463be1e8f83f83f6aa0dbd9c053.JPG

 

Ett drivrör med inre impedans mellan 1k och 3.5k och 10-15mA tomgångsström fungerar och det finns en del alternativ. Eftersom det är monoblock blir det lite dumt med en dubbeltriod så jag lutar åt att använda en singeltriod och ett trevligt alternativ kan vara 6S4P. De flesta som säljs finns i Ukraina eller Ryssland och det försvårar. :frown:

 

Jag har tid att fundera ett tag till.

 

Link to comment
Share on other sites

Damm syns tydligt på bild! :flush:

 

Jag har hållit på ett bra tag med optimering av ljudet från 3 av mina skivspelare och tycker att jag kommit i mål med Unamco/Jelco/My Sonic Lab/LL1941 och Luxman/Sumiko/Audio Note/Hashimoto men har fortsatt att jobba med Sota/SME/Denon DL-S1/LL1933.

 

De båda första spelar fantastiskt bra med mina öron mätt och det är just det som avgör kundnöjdheten i det här fallet. :smile:

 

När jag finjusterar ljudet använder jag bara öronen och lyssnar mig fram för att få till det jag tycker saknas. PU'er och armar ställs förstås in så noggrant det går med mekaniska och optiska hjälpmedel men sedan återstår fintrimmandet och jag försöker alltid att lyssna mig fram något sånär metodiskt. Jag ändrar en inställning och lyssnar efter den påverkan det ger och lär mig succesivt hur olika fininställningar kan användas för att optimera resultatet. Jag har gjort detta med alla vinklar, nåltryck, antiskating, oljedämpning och till och med hastighetsjustering. På Sota'n tillkommer val av lämpligt vacuum och på de andra spelarna är det mattor och skivpuckar mm som testats. Allt påverkar och på lite olika sätt. Det går inte snabbt att gå igenom men det är ganska roligt och lärorikt.

 

Nu till den senaste inställningsrundan där jag försökt få ljudet med DL-S1 i SME typ III lite rappare och med mer skjuts. Detaljer och ljudbild har suttit hela tiden men det har varit lite åt det tillbakalutade hållet och utan den extrema närhet och nakna återgivning som de 2 andra har givit. Efter att ha gått igenom alla inställningarna återstod att finna "sweet spot" för dämpningen och givet de fel jag nämnt började jag minska dämpningen för att få ett rappare ljud och det gick åt rätt håll men tyvärr blev det med allt mer minskad dämpning även lite "spinkigt" och jag kom inte ända fram. Jag förstod att det behövs lite högre rörlig massa för att PU'en ska få stöd för transienter och låg bas. Det lät som ett Q-värde på 0.5-0.6 ungefär i basen och det är lägre än jag vill ha det. Jag letade en stund efter någon extra vikt att prova med och hittade små plastfötter till aluminiumlådor som jag köpt. Jag tog en som verkade lagom och den mätte in på ungefär 1.5 gram. Praktiskt nog är fötterna självhäftande och med lämpliga akustiska egenskaper (ingen ringning) så det var bara att sätta fast på tonarmen och justera in nåltrycket. Skulle det fungera? :unsure:

 

Det gav den effekt som jag ville ha och med bara den lilla extra vikten fick jag fram stödet i tonarmen. Nu återstod bara att justera in oljedämpningen igen. Jag ökade i små steg och det blev bättre och bättre och ganska plötsligt satt allting som det skulle! Nu spelar DL-S1 i samma liga som de andra 2 PU'erna! :thumbsup:

 

Det är med fantastisk närvaro och detaljer som bara finns utan att göra sig påminda på annat sätt. Attackerna finns med och det har blivit en helt annan skjuts i ljudet med hjälp av en plastfot. Jag måste förstås lyssna en längre tid för att bli helt säker men jag är i alla fall väldigt nöjd just nu.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-04-09 at 17:49, MatsT said:

De flesta som säljs finns i Ukraina eller Ryssland och det försvårar.

Jag trodde att man enkelt kunde använda ena halvan av en dubbeltriod bara, alternativt halvera gain jmf med singeltriod och använda båda till en kanal.

Men så enkelt är det kanske inte?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har beställt några 6S4P från Rumänien men det blir för hög förstärkning med dessa så de kommer att användas på annat ställe. Det kanske blir dubbeltriod och ett extra buffertsteg eller kopplade parallellt. Jag håller på med simuleringar och kanske kommer på någon variant som är bra? Delningsfilter kan också byggas in i slutsteget och då går det åt ett par rör så det finns alternativ.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, MatsT said:

några 6S4P från Rumänien men det blir för hög förstärkning med dessa så de kommer att användas på annat ställe

:smile: man tager vad man haver!

 

 

13 hours ago, MatsT said:

Delningsfilter kan också byggas in i slutsteget 

Fräckt!

Tänker du främst att det får plats i samma låda, eller har du någon annan avsikt med det? Är du inne på någon slags semiaktiv drivning?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett separat halvledarbaserat delningsfilter till Quad'arna och det nya slutsteget ska ersätta det jag kör med nu och jag har länge tänkt göra HP-delen med rör istället. Då är det väl lika bra att stoppa in det i slutstegen med valbara ingångar så att det går att köra utan filter också.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har simulerat mitt nya slutsteg och efter kontroll och genomgång av omsättningsfaktorer i transformatorer och annat så har jag kommit fram till att det passar fint med 6S4P som ingångsrör trots allt. Jag tycker att det ser lovande ut och jag har gjort fourieranalys vid 1W, 4W och 16W.

 

300b_pp_dist_1w.JPG.4fa9c967417c8973841d9465bca1e7c9.JPG

I praktiken blir det säkert inte så här bra men det ger en indikation på hur kretslösningen fungerar i alla fall. Andratonen ligger här på -70dB.

 

300b_pp_dist_4w.JPG.c77f389a069826c402b8fc52a71138ab.JPG

 

Vid 4W har distorsionen åkt upp en bit men är ändå "tillräckligt låg" och vid normal musikspelning är det nog bara transienter som har högre effekt.

 

300b_pp_dist_16w.JPG.7ae754dbcc1f9ac2044f8a4a064b3976.JPG

 

Vid 16W är det begynnande klippning och det kan man också förvänta sig med ett par 300B. Tredjetonen ligger här på -52dB.

 

Jag börjar faktiskt bli rätt nöjd nu. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Att det ska vara så svårt att göra rätt med en gång! :flush:

 

Jag hade vänt omsättningsfaktorn för LL1660 fel så 6S4P passar inte, det får inte vara mer än 20 ggr förstärkning i första steget så det blir ett annat rör. Jag har just nu 6BX7 i simuleringen och resultatet är faktiskt aningen bättre men det blir en rörhalva över, vi får se hur jag löser det. Andra rör som är aktuella är 6BL7, 6N6P, 6N30P och ECC99 och sådana har jag i mitt lager.

 

Med 6BX7 är totala förstärkningen 10 ggr och med något av de andra rören blir det runt 20 ggr, jag vet inte säkert vilket som passar bäst just nu men det är i alla fall i det spannet det bör ligga.

 

Jag kan också avslöja att det är något annat nytt på ingång och om ett par dagar så presenteras detta. :zipper:

 

Link to comment
Share on other sites

I en annan tråd har jag behandlat en resa som förde med sig ett par nya högtalare.

 

P1010885s.JPG.7b84f9fe9aeddb258ee1f25f2c39431a.JPG

 

Jag har kört med Quad ESL-63 sedan 1986. I början med Audio Pro B2-50 subwoofer men senare med Gradient SW-63. Jag kommer inte ihåg när jag köpte dessa men det bör ha varit tidigt 90-tal eller så.

 

Någon gång måste man kanske byta högtalare ändå?

 

För mig var valet att köpa ESL-2912 ganska enkelt och då slipper jag sätta ihop mina ESL-638 igen som jag hade planer på.

 

P2070001.JPG.8b613e11966a932a3f62107c0e70e7c2.JPG

 

Med ESL-2912 får jag också en längre linjekälla vid låga frekvenser som står på golvet och det är ett av målen eftersom nya och mer kompetenta dipol-subbar är på gång och dessa ska ställas bredvid. Att jag slipper en massa jobb och får ett snyggare paket än med självbygget är också plus liksom en del eventuella förbättringar som finns i de nya högtalarna.

 

Link to comment
Share on other sites

En aktuell bild på "avbytarbänken".

 

P1010890s.JPG.b9438dd4fd1124a9acfdbcebd5215e99.JPG

 

Från lyssningspositionen ser det nu ut så här.

 

P1010891s.JPG.6718e82403c6bcfdda272ece08288e35.JPG

 

Utmanande ljus så jag tog en bild på ena halvan för att det ska synas bättre.

 

P1010892s.JPG.322b9dc71e72d6524edae79481caf294.JPG

 

Jag håller på med intrimning men det fungerade bra från början så jag tror absolut att det kommer att bli så bra som jag hoppades. Gradient-basarna står nu bredvid elektrostaterna och jag har förlängt lyssningsavståndet jämfört med tidigare uppställning och det finns förstås en tanke med det. Jag funderar vidare och återkommer med redogörelse runt tankarna. :think:

 

Link to comment
Share on other sites

Det är rena dipoler och man kan ha dem relativt nära sidoväggar men de låter bättre ju mer fritt de står. Även dipoler ger reflexer i sidoväggarna och de spegelkällorna bör man åtgärda akustiskt på något sätt.

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, calle_jr said:

Det känns som att man respekterar Peter Walkers koncept även med dessa.

Ja, faktiskt lite mer än jag trodde. Jag kör dem visserligen bara över 100Hz och då blir skillnaden i frekvensgång gentemot modellerna med 4 paneler minimal. Den större strålande ytan upplever jag bara som positiv och med dipol-sw stående bredvid som en linjekälla borde det bli väldigt bra. Det är en fördel att elektrostatpanelen går närmare golvet än den gör med Gradient SW-63 stående under och även golvstudsen blir mindre problematisk.

 

Det tog en stund att få till integrationen med SW-63 men nu tror jag att jag hittat rätt och basen är renare än nånsin. Med potentare element och eventuellt något nedflyttad delningsfrekvens kan det bli ännu bättre. Basen som finns i elektrostater är svårslagen så länge kapaciteten räcker, det är väldigt låg distorsion.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kopplade in transformatorn ganska omgående efter leveransen och tyvärr fungerade den inte. Ägaren hade förvarnat om att det nog var något glapp i kablaget och då erbjöd jag mig att kika på det för så kan man ju inte ha det!

 

Upp på lab-bänken och påbörja undersökning.

 

P1010957s.JPG.e2ad0f232254bfd73c75d3a7b4540ac7.JPG

 

Jag ohm-mätte lite och konstaterade att det var avbrott i kablaget för båda kanalerna. Transformatorlindningarna mäter ett par tiondels ohm på ingången och cirka 270 ohm på utgången, så långt verkar det rimligt så det var bara att skruva isär en RCA-kontakt och de visade sig vara ETI Research RCA Bullet Plugs.

 

Vi tar en närmare titt.

 

P1010959s.JPG.34fff273e44d9b1d68d21b1596e76f0b.JPG

 

P1010960s.JPG.80be5834f00c4d67a86292daa85f8a9e.JPG

 

Enligt mig är detta SKRÄP! Det är inte originalkontakter så någon har väl gått på reklamen och ville testa "ny teknik"?

 

Jag kollade vad jag har för RCA-kontakter liggande som passar i den här tillämpningen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Valet föll på DH Labs Silver Sonic RCA-600.

 

RCA-600.jpg

 

En lättarbetad kontakt av adekvat kvalitet. Just att den är lätt att löda ihop blev avgörande för valet eftersom kablaget är både obändigt och skört.

 

Det visade sig vara en Silver Litz-kabel med relativt styv uppbyggnad externt och med smala sköra kardeler. Det är besvärligt att löda Litz-kablar och det tog ett tag att hitta rätt teknik.

 

P1010965s.JPG.f1f9a37b9ee81cc77b44ae198d7e81ab.JPG

 

Jag har ingen aning om den rödmärkta är höger kanal eller inte men i värsta fall får jag måla om dem. Kablarna har också lite olika längd men jag gör inte om proceduren i onödan så det får vara så.

 

Nu är det bara att provspela, kablaget har i alla fall passerat ohm-mätningen med gott resultat.

 

 

Edited by MatsT
Blev lite dubbelpost.
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Enligt mig är detta SKRÄP!

De var rätt hypade när de kom för så där ca 20 år sedan. De pratade om att en kontaktpunk istället för att sprida ut det runt hela höljet gjorde underverk. Jag har aldrig provat dem.

Link to comment
Share on other sites

En stunds lyssning har gjort att jag med säkerhet kan säga att det är en mycket bra transformator, den verkar göra det den skall helt enkelt och det är att släppa fram musiken utan filter. Det gör även Hashimoto-transformatorn som den har fått ersätta eftersom det är den miljön som passar båda. På baksidan av AN-S9 står det 2:4k och det innebär att omsättningsfaktorn är runt 1:40 och det stämmer nog, den ger lite mer output än HM-X som är 1:30.

 

Kedjan är nu Audio Note Soara - Audio Note AN-S9 -Audio Note Kits L3 Phono V2 Signature.  Det är väl ingen högoddsare att det skulle fungera bra ihop?

 

Kontaktdonen från DH Labs gör sitt jobb och eventuell skillnad i ljudkvalitet gentemot Bullet Plugs är nog försumbar men känslan vid hantering av RCA-kontakterna är mycket bättre.

 

Link to comment
Share on other sites

Idag satte jag tillbaka min Hahimoto HM-X och kan bara konstatera att jag föredrar den framför Audio Note AN-S9. Mina jämförelser kommer att stanna här, jag ser ingen anledning att fortsätta med något annat än att lyssna via Hahimoto-transformatorn. Kanske gör jag någon mätning på AN-S9 men den är så lågohmig och avsedd för så låg  nivå på ingången att jag har lite svårt att få till bra mätningar.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det var ju bra att kunna göra den jämförelsen med HM-X och AN-S9. Bästa betyg till Hashimoto i din setup.

Även om Soara har väldigt låg internimpedans så blir det väl ganska extremt med 2ohm på primären i AN-S9?

Och 33dB omsättning är kanske att stretcha lite väl mycket?

 

Link to comment
Share on other sites

Det blir högre impedans på ingången än 2 ohm eftersom jag inte kör med 4 kohm på utgången utan en i princip öppen utgång. Jag kommer inte ihåg vad jag kör med för ingångsimpedans på RIAA-steget men det är högre än 47 kohm. AN-S9 är avsedd för Audio Note's PU'er så belastningen borde vara rimlig och omsättningen med 33 dB förstärkning är rimlig men för mig onödigt hög. 1:30 (30 dB) är mer lagom i min anläggning.

 

Mitt omdöme ska definitivt ses mer som ett gott betyg på Hashimoto än som ett dåligt betyg på AN-S9 som har hyllats av andra och är en på många sätt imponerande transformator. Audio Note UK har en transformator AN-S8 som påminner en hel del om Kondo (Audio Note JP) AN-S9 och den avhandlas här.

 

I texten står det:

"Input resistance measured 0.4 ohm, output resistance 270 ohms; a physically large 12k ohm resistor is wired in parallel with each output jack."

 

Jag har högre impedans på sekundärsidan än 12 kohm och det är sannolikt så att det kan bli lite kraftfullare ljud med AN-S9 med lägre impedans än den jag använder. Just tyngden och kraften i ljudet är den största skillnaden mellan Hashimoto och Kondo. Jag vill inte gå in och ändra i mitt RIAA och inte heller modifiera transformatorn så därför blir det bara spekulationer så här långt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett par kompisar har skaffat SPU'er och rapporterar positivt så eftersom jag är väldigt förtjust i min SPU och inte har kunnat spela med den på sistone fick det bli en liten rockad på PU-fronten idag.

 

P1010981s.JPG.e2017e748f0260e00328a042e51852b1.JPG

 

Denon DL-103SA fick byta plats med Ortofon SPU Gold och ligger nu i PU-lagret. Det spelar riktigt fint med SPU i den nya miljön och jag ser fram emot fler lyssningsstunder med den här uppsättningen. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Att montera en SPU är föredömligt enkelt men det finns ett par problem ändå.

 

P1010982s.JPG.fead8b3a1ece36426229deb52de6e848.JPG

 

Det är långt ifrån alla tonarmar som den går montera i och jag fick ett problem med min Jelco SA-750D. Det behövs en tyngre motvikt för att balansera ut en SPU och min arm kom med enbart standardmotvikten som inte räcker. Jag har den tyngre motvikten avsedd för SA-750L men den fungerade inte heller, den blev för tung så det gick inte att få den tillräckligt långt fram. Lyckligtvis löste det sig då jag har en Sumiko MMT med stor motvikt och de är utbytbara sinsemellan så med den gick det att balansera ut den tunga PU'en. En SPU sitter där den sitter när man väl monterat den och normalt sett är det bara att ställa in nåltryck och justera in tonarmsbasens höjd. Det skadar inte att ha en SME-slide så att optimering av överhänget kan göras och det gjorde jag så gott det gick med de verktyg jag har till hands. 

 

Link to comment
Share on other sites

När jag var klar med SPU-montaget gick jag vidare till nästa skivspelare som skulle ändras lite.

 

P1010984s.JPG.216b5fdfd9f5e05942721ab13c2049c9.JPG

 

Jag har satt dit SME-armen som jag körde SPU med senast och monterat Audio Note Soara i den. Den ersatte Sumiko MMT som fått låna ut sin motvikt och även om den fungera utmärkt med Jelco-motvikten så har jag funderat på det här bytet ett tag.

 

Soara'n har låtit väldigt bra men har haft problem att spåra några skivor perfekt och jag har försökt på alla möjliga sätt att råda bot på problemet men inte lyckats. Jag kunde förstås låtit bli att spela vissa skivor men varför ge upp så lätt?! SME 3009 var på sin tid berömd just för förmågan att få PU'er att spåra bra så det verkade förstås lämpligt att prova det spåret (!).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...