Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Storskarv har vi också men de är betydligt mindre. När fågeln lyfte med sin tunga last flög den lite likt en häger med stora tag och krökta vingar, storleksmässigt ungefär samma också men när den kom upp en bit såg jag att vingarna var mycket smalare än på en häger. Hägrar brukar gå på grunt vatten här och tar små fiskar med munnen, de lyfter inte från djupt vatten. Först tänkte jag havsörn som finns här av och till men formen stämde inte. Fiskgjuse förväntade jag mig inte att se men det måste vara en sådan, det är så vitt jag vet bara sådana och havsörn som fiskar på det viset i Sverige.

 

Jag har stor respekt för plinds kunskaper gällande fisk så jag gick igenom bildmaterialet igen och här är en bild till som ger visst stöd för horngädda.

 

IMG_1034s.JPG.7e23722676e57510a1bc63f049b73bc0.JPG

Link to comment
Share on other sites

Utgångskontakterna har också anslutits.

 

P1010014s.JPG.c5df2f8d786ed7772ecd21e7442c65ba.JPG 

 

Jag ska isolera anslutningarna från kondensatorerna och försöka få till lite mekanisk stabilitet också. Jag vill helst inte använda lim även om det hade varit en enkel lösning. Jag ska också försöka pilla dit ett par motstånd över RCA-kontakterna på utgången, det är rätt trångt men ska nog gå.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Häftigt!

 

 

18 hours ago, MatsT said:

Jag ska isolera anslutningarna från kondensatorerna och försöka få till lite mekanisk stabilitet också. Jag vill helst inte använda lim även om det hade varit en enkel lösning.

Undrar om det inte var du som påpekade om avisolering av kondensatorer vid ett tillfälle, och Audio Note använder som regel neoprenemellanlägg och buntband för kondensatorer. 

Detsamma gäller såklart för transformatorer.

 

E57FD079-1D6E-40CB-8E57-FFD644EE33D4.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått kläm på kondensatorerna. :D

 

P1010015s.JPG.5bb4257e43dbbd7ac07300d7642425d6.JPG

 

Jag tycker att jag har fått ägna lite väl mycket tid åt mekaniskt montage men nu tror jag att det värsta är gjort. Ur skärmlådan kommer det två tvinnade par kablar och de är för glödmatning till de 2 rören. Det ena röret kommer att ha katoden på en hög spänning och därför har jag förberett för att lägga de 2 trafolindningarna på 0v respektive 80V ungefär. Detta genom att dra ut en liten svart tråd från vardera lindningen som ska anslutas till lödstödet utanför lådan, där kommer det att ligga B+ och jord från nätdelskortet. De båda motstånden som ligger där och väntar ligger mellan de spänningarna agerar både läckmotstånd för nätdelen så att den laddas ur långsamt efter avstängning och också spänningsdelare så att mitten hamnar på cirka 80V.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsT said:

Nu har jag fått kläm på kondensatorerna.

:D

 

 

4 hours ago, MatsT said:

Det ena röret kommer att ha katoden på en hög spänning och därför har jag förberett för att lägga de 2 trafolindningarna på 0v respektive 80V ungefär. Detta genom att dra ut en liten svart tråd från vardera lindningen som ska anslutas till lödstödet utanför lådan, där kommer det att ligga B+ och jord från nätdelskortet. De båda motstånden som ligger där och väntar ligger mellan de spänningarna agerar både läckmotstånd för nätdelen så att den laddas ur långsamt efter avstängning och också spänningsdelare så att mitten hamnar på cirka 80V.

Jag förstår vad du skriver, men skulle aldrig själv komma på något liknande.

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns en uppgift i datablad för rör hur stor spänningsskillnad det får vara mellan katod och glödtråd. Det blir i regel ingen katastrof om man överstiger värdet men det förkortar rörets livslängd. I min förstärkare hade det klarat sig ändå men eftersom rören har varsin ledning och för att det är enkelt att göra rätt så tänkte jag göra det den här gången.

Link to comment
Share on other sites

IMG_1099s.JPG.ad8733206c8680a822e8bb3abaa69e01.JPG

 

Mellan spaningsturerna i naturen har jag faktiskt gjort lite nytta också.

 

P1010017s.JPG.d37da4e83280ba76193df8cc3eda071b.JPG


Nätdelen är färdigkopplad men inte provad än.

 

P1010018s.JPG.90b834ea2708a48bfe7ae7b4421fbe02.JPG

 

Det är ett rör till som ska kopplas in före provkörning. Tape-loop'en kommer jag att lägga till senare. Jag måste göra någon mekanisk avlastning för kopplingskondensatorerna från ingångssteget och det bromsar en del just nu.

 

Det borde ändå inte ligga så långt bort i tiden att få provlyssna nu.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ägnat en stor del av dagen åt koppleri och det sista jag kopplade in var volymkontrollen.

 

IMG_1105s.JPG.5d09280d30bd05a85cc125d10b4a3fbc.JPG

 

När jag såg bilden såg jag att jag har missat att det finns en jordanslutning på den, det dyker ständigt upp saker jag inte tänkt på men jag lär mig nog en del på vägen hoppas jag.

 

Jorden ansluter jag imorgon tillsammans med vad jag tror är den sista sladden som ska anslutas i det här skedet. Tape-loop tillkommer senare. När allt är inkopplat måste jag gå igenom att jag gjort allt rätt och sedan köra igång och testa spänningar mm.

 

Det återstår också ett par justeringar av frontpanel och bakpanel eftersom jag infört lite fler utgångar och ett par vippströmbrytare som måste sticka ut genom de yttre plexiglas-panelerna.

 

Tyvärr tror jag inte att jag hinner slutföra projektet den här helgen men förmodligen nästa.

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, MatsT said:

Jag har ägnat en stor del av dagen åt koppleri och det sista jag kopplade in var volymkontrollen.

Detta är ju inte av den arten som undanbedes :)

 

Det ser ut som en Khozmo :tongue:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att jag gjort ovanligt många felkopplingar i det här bygget och har fått rätta till några stycken redan före igångsättandet. Det är pilligt att ändra i färdigt hoplödda härvor så jag rekommenderar alla som vill bygga att göra rätt från början! :D

 

När jag väl kommit så långt som till anslutning av nätspänning med rören på plats i nätdelen brann säkringen av direkt. Jag ökade storleken så mycket jag vågade men det hjälpte inte, bara att gå igenom anslutningarna en gång till. På sekundärsidan såg allt rätt ut och jag kunde inte förstå vad som drog så mycket ström. Inte förrän jag började ohm-mäta anslutningarna på primärsidan förstod jag något men då visade det sig att jag anslutit primärspänningen fel. Det var otydlig märkning på transformatorn så jag hade råkat koppla en av de seriekopplade 0-110-120V lindningarna som 110-120V! Det innebär att det blir i stort sett dubbla spänningen på sekundären men det hann jag aldrig mäta upp innan säkringen gick. Med rätt anslutning höll säkringen och jag kunde gå vidare. Tyvärr visade det sig vara mer problem, jag fick bara ut 140VDC från nätdelen och jag förväntade mig 260-270VDC. Bara att gå igenom kortet och kolla att alla motstånd hade rätt värde och inte hade bränt. Så långt stämde det och jag gick tillbaka till simuleringsprogrammet för att kolla hur spänningarna på kortet skulle ligga.

 

Här är en simulering av nätdelen:

 

L2_M2_PSU.JPG.b7baa435757f7da9ffb30ea56b3c4f55.JPG

 

Med de värdena som var medskickade borde jag fått ut 210VDC och jag kunde gå tillbaka och kolla spänningarna på kortet. Det visade sig att röret ECL82_2 knappt hade någon spänning över sig och det borde ha varit ungefär 100V. Jag har mätt resistansen mellan pinnarna på röret och jag får bara 2k mellan galler och anod, röret är kass! Det tålde inte den misshandel jag hade utsatt det för. Jag har nya rör på ingång och får dem förmodligen i veckan som kommer men tills dess får projektet vila.

 

Jag vill ha lite högre utspänning med den kretsen jag har valt så jag har gjort en liten modifiering som simulerar så här:

 

L2_M2_PSU_mod.JPG.6f17b951977abfec12ebe3760ae62731.JPG

 

Det blir nog bra och det är bara ett motstånd som behöver bytas.

 

Ibland är det lite krångligt att bygga eget så jag repeterar:

Jag rekommenderar alla som vill bygga att göra rätt från början!

Link to comment
Share on other sites

 

Ser jättefint ut.

Är volymkontrollen Khozmo stereo och hur många steg?

 

 

On 2020-05-30 at 12:34, MatsT said:

När jag väl kommit så långt som till anslutning av nätspänning med rören på plats i nätdelen brann säkringen av direkt. Jag ökade storleken så mycket jag vågade men det hjälpte inte, bara att gå igenom anslutningarna en gång till. På sekundärsidan såg allt rätt ut och jag kunde inte förstå vad som drog så mycket ström. Inte förrän jag började ohm-mäta anslutningarna på primärsidan förstod jag något men då visade det sig att jag anslutit primärspänningen fel. Det var otydlig märkning på transformatorn så jag hade råkat koppla en av de seriekopplade 0-110-120V lindningarna som 110-120V! Det innebär att det blir i stort sett dubbla spänningen på sekundären men det hann jag aldrig mäta upp innan säkringen gick. Med rätt anslutning höll säkringen och jag kunde gå vidare. Tyvärr visade det sig vara mer problem, jag fick bara ut 140VDC från nätdelen och jag förväntade mig 260-270VDC. Bara att gå igenom kortet och kolla att alla motstånd hade rätt värde och inte hade bränt. Så långt stämde det och jag gick tillbaka till simuleringsprogrammet för att kolla hur spänningarna på kortet skulle ligga.

Pust :blackeye:

Det är just ett sådant fel man inte vill råka ut för. Dels jobbigt att felsöka, dels fimpar man komponenter medan man söker vilket ytterligare försvårar felsökningen.

 

 

On 2020-05-30 at 12:34, MatsT said:

jag rekommenderar alla som vill bygga att göra rätt från början!

Det gör man aldrig.

 

 

En god sak är att spänningen ökar inför provlyssning. I dubbel bemärkelse :clown:

 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, spänningen ökade lite för mycket ett tag. Det löser sig till slut ändå och om man lär sig av felen man gör så har jag lärt mig en hel del av det här projektet. Det blir i regel något fel här och där men det lönar sig att gå sakta fram och vara noggrann.

 

Potentiometern är mycket riktigt en Khozmo (48-step stereo ladder type 100k):

Khozmo - stereo potentiometer

 

Generellt så har jag inte sparat så mycket på komponentkvaliteten.

 

Link to comment
Share on other sites

På måndag ska resterande komponenter som jag behöver levereras och då ingår även en switch för tape-loopen som trots allt kommer att komma med från början. Jag ska använda ett ECC99 och det kommer att lasta ingången permanent men kretsen ska vara så hög-ohmig att det inte gör något. Switchen kommer att placeras på baksidan så jag slipper borra hål i frontpanelen.

 

Jag har tagit fram de komponenter jag behöver för en kanal i tape-loop och roat mig med att sätta ihop dem för att kunna fundera ut lämpligt montage i lådan.

 

IMG_1149s.JPG.ba326b532e1d87894db48bcfbf045300.JPG

 

Jag lade inte ned så mycket möda på fotot som synes...

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått leverans av lite komponenter och bygget rullar vidare i maklig takt. Idag har jag monterat ihop buffertsteget till "tape out" och tänkte visa ett par bilder.

 

Det är byggt i tekniken "skatbo direkt på rörsockel". Det är en ganska vanlig teknik vid rörbygge och det blir kompakt men också mindre servicevänligt.

 

IMG_1159s.JPG.3505a9fdcd5cbef5473f9a2fca5e7c5a.JPG

 

Här har jag tryckt in rörhållaren på sin plats och man får se till så att alla ben går fria från varandra och omgivning.

 

IMG_1161s.JPG.9a2f9a20940f0b86b566259c4bee1a66.JPG

 

Sett uppifrån med anslutningsdon för in- och ut-signal väntar det bara på kontrollmätning med ohm-meter och anslutning till lämpliga ställen. Omkopplaren för tape/source står bredvid och väntar på montering och anslutning.

 

 

IMG_1162s.JPG.c2dc2d3625a631aebe15a25f1cfb378a.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det går framåt :tongue:

 

 

15 hours ago, MatsT said:

Det är byggt i tekniken "skatbo direkt på rörsockel". Det är en ganska vanlig teknik vid rörbygge och det blir kompakt men också mindre servicevänligt.

Korta signalvägar :)

Men som du säger, mer svårorienterat jämfört med när alla komponenter sitter på en platta eller stege.

 

Någon bör ha studerat elektrometallurgin vid sammanfogning. Om man kallbockar en metalltråd och därefter hettar upp (lödar) så blir materialet sprött. Vad har en sådan punkt för egenskaper? Mekaniskt är den känslig men elektriskt vet jag inte. Det är ytterligare en anledning att jag har lite lödnoja.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag blir också lite orolig när jag måste böja benen på komponenter för många gånger fram och tillbaka, till slut går säkert benet av även om de inte är gjorda i sköra metaller. Att skörheten påverkas av upphettning verkar inte helt taget ur luften men är inget jag funderat över.

 

Vid produktion av kretskort med hålmonterade komponenter rekommenderas att benen klipps av till lämplig längd innan lödning sker. Om klippning sker efteråt riskeras sprickbildning i lödningarna och resultatet kan visa sig många år senare i form av korrosion och glapp. I hemmiljö vet jag inte om det har så stor betydelse men det skadar inte att vara medveten om hur de som producerar högkvalitativ elektronik ser på saken. För hemmalödare är säkert själva lödningen oftare ett problem, det gäller att ha rätt temperatur och att tennet får smälta ihop på rätt sätt för att få en bra sammanfogning. Många "amatörer" har för hög temperatur vid lödning och värmer inte tillräckligt mycket innan applicering av tennet. Tennet innehåller flussmedel och detta avdunstar då för snabbt för att göra nytta.

 

Link to comment
Share on other sites

Beträffande "point to point soldering" kan jag väl nämna att jag ägnade detta en tanke i och med att jag har införskaffat kretskort för Audio Note's RIAA-steg med 12AY7 som används i en del förstärkare och för min del ska in i min variant på Kondo-försteg. Jag återkommer till bygget så småningom men här är en bild på kretskortet ur anvisningarna från Audio Note Kits.

 

p2p_soldering.JPG.de7d52ff9439fe8cca80463ad4e70aaf.JPG

 

Till en början hade jag lite svårt att förstå varför de valt att göra ett kretskort för montering och ändå använda lödning direkt från ben till ben. Efter lite funderande så förstod jag vitsen med det. Det blir bara en lödpunkt och metallövergång per sammanfogning, vid ordinär kretskortsmontering blir det minst 2.

 

Jag gillar folk som tänker lite utanför boxen och gör udda lösningar när det faktiskt finns en poäng med att göra det.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, MatsT said:

Till en början hade jag lite svårt att förstå varför de valt att göra ett kretskort för montering och ändå använda lödning direkt från ben till ben. Efter lite funderande så förstod jag vitsen med det. Det blir bara en lödpunkt och metallövergång per sammanfogning, vid ordinär kretskortsmontering blir det minst 2.

Själva kortet blir mekaniskt en gemensam referens för kretsen, och jag skulle valt plywood om jag kunde. Jag vill byta alla mina kretskort mot plywood och löda p2p. Nästa pilsner är monteringsstöden, och man borde använda en typ för avisolering av kretskort och en typ för trafos etc.

Med den strategin kan man glömma apparatfötter och allt det där tjafset. Tunga lådor och stum koppling - klart!

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Själva kortet blir mekaniskt en gemensam referens för kretsen, och jag skulle valt plywood om jag kunde. Jag vill byta alla mina kretskort mot plywood och löda p2p.

 

Så extrem är inte jag men jag förstår tanken. Det blir en smula jobbigt med p2p till media-spelare och DAC'ar. ;)

 

Jag har inte ägnat mig så mycket åt vibrationsundertryckning annat än med skivspelare där det gör stor skillnad men det finns ändå en del fall när det kan märkas rätt tydligt. Rör är en aning mikrofoniska och jag hade lite problem med framför allt ett fabrikat av 300B som sjöng med för mycket när förstärkarna stod på golvet som kan vibrera en del. Då provade jag med dämpfötter men det var inte helt enkelt att bli av med det, det var bättre att byta rör. I en inte allt för avlägsen framtid hoppas jag att jag ska orka bygga om mitt hyllsystem och då kan det nog bli en del vibrationsdämpning men tills vidare får det vara. Jag tror att RIAA-steg och DAC'ar kan vara extra känsliga, det är låga signalnivåer där.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

 extrem är inte jag men jag förstår tanken

Det finns ju gigabytes skrivet om exotiska fötter, och Euphonia är inget undantag. Massor av sidor och i detalj hur man ska vrida foten så att etiketten pekar framåt osv osv :)

Hur mycket finns det skrivet om hur detta samverkar med hur avisolering av krets och nätdel är utförd?

Just saying...

 

Link to comment
Share on other sites

Visst fick jag lite signal att gå igenom! Jag knäppte ett par bilder som bevis.

 

Först ut är tape out som bara är ett buffertsteg. Fyrkantvåg med 2V toppvärde och 100 kHz passerar snyggt och prydligt utan några tecken på instabilitet.

 

IMG_1167s.JPG.8f1f2e2ec365d05f0238b14e4fd866b7.JPG

 

Via vanlig ingång och utgång blir en fyrkant med 15V toppvärde och 10 kHz återgiven så här. Det är en liten obalans (knappt 1dB) mellan kanalerna så jag ska prova med andra 6BX7-rör och hoppas att jag hittar något som är perfekt. Det finns ingen motkoppling som sätter förstärkning och då kan man behöva matcha lite.

 

IMG_1168s.JPG.121b5ed7a4781e544fcaf4049753d48b.JPG

 

Lite mer i detalj ser 10 kHz fyrkant ut så här. Inga konstigheter alls.

 

IMG_1169s.JPG.4f015c98e917a1ea564d6363afb8e259.JPG

 

Och till sist en enkel FFT i oscilloskopet (röd linje). Det är bara 8 bitars upplösning (48 dB) men där syns i alla fall inget konstigt alls. Lägg märke till frekvensen (10 kHz).

 

IMG_1170s.JPG.800a6be567c533b9a962a35e8b4f33ca.JPG

 

Jag tycker att det verkar fungera som tänkt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...