Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Lite info om PU'en:

 

Hittat här:

I didn't know anything about this mysterious model - Luxman 115C, but still you can find some info if you google it.
What I found was this model was designed by Matsudaira Y, later he designed Air Tight PC-1.
"Matsudaira-san had been working for various audio companies like Supex, Entre, Audiocraft and others for more than 20 years. He also learned some of the skills from the most renowned Japanese master, Sugano-san, the founder of Koetsu Japan, and was responsible for building a cart called MC-115C for Luxman Corp for Sugano-san" - from AUDIOGON forum.

 

Mer info finns här:

HighFidelity.pl

 

Kanske borde kolla upp Air Tight PC-1 med tanke på att jag är tämligen förtjust i min 115-C!

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2020‎-‎02‎-‎23 at 11:07, MatsT said:

Kanske borde kolla upp Air Tight PC-1 med tanke på att jag är tämligen förtjust i min 115-C!

Absolut :tongue:

De ser väldigt lika ut till det yttre även om PC-1 är mer elegant, men de har nog inte riktigt samma specar.

PC-1 har dubbla utspänningen och är avpassad för ca det dubbla nåltrycket. Vet ej vad 115-C har för internimpedans, och mer info hittar jag inte.

 

IMG_0184.PNG 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga är nog att det är samma konstruktör och dennes ljudideal. Jag tycker att jag känner igen mig i beskrivningarna av karaktären på ljudet hos Air Tight PC-1. Tyvärr är de lite dyra men en provlyssning skulle vara intressant ändå. Förmodligen är det samma karaktär men med lite ytterligare förfining som det brukar bli när en konstruktör får hålla på i några år.

 

Jag håller på att justera in armen så att den ger lagom dämpning och kommer säkert att skriva ett par ord om resultatet när jag är klar men redan nu låter min 115-C bättre än den någonsin har låtit hos mig eftersom jag har fått både bättre SUT och RIAA sedan jag sist körde den och Jelco-armen verkar fungera fint också trots att den är rätt tung. PU'en i sig är ganska tung så tonarmsmassan har mindre relativ betydelse då än med en lätt PU. Den svarar dock väldigt tydligt på ändringar i oljedämpning.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-24 at 12:05, MatsT said:

Det viktiga är nog att det är samma konstruktör och dennes ljudideal. Jag tycker att jag känner igen mig i beskrivningarna av karaktären på ljudet hos Air Tight PC-1.

Instämmer.

Jag har hört PC-1 och den är fantastisk. Jag har dock inte hört 115-C :D

Har för mig att man då använde en SUT med trafos från Tamura.

 

https://www.audio-markt.de/market/air-tight-air-tight-supreme-cápsula-1761501519

 

 

Här är Supreme från München 2009 :tongue::

 

DSC_3706.JPG

 

DSC_3707--.JPG

 

DSC_3709.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är en annan typ av magnet i PC-1 som ger högre utspänning per varv och ohm och modernare nålslipning är det säkert också. Nåltrycket är väldigt lågt för 115-C med tanke på dess vikt och att det är en MC-PU men det fungerar. Jag sänkte faktiskt nåltrycket lite efter att jag hittat databladet, jag hade för mig att det var ett par tiondelar högre än 1-1.2g och låg på 1.35, det blev aningens bättre resultat med 1.2g och efter lite finjustering av oljedämpningen börjar det vara imponerande bra!

 

Att jag köpte PU'en för länge sedan efter att ha prov-lyssnat det mesta som fanns tillgängligt berodde på dess ljudkaraktär. Den kan beskrivas som att det bara låter naturligt både klangligt och om ljudbilden som presenteras och man funderar aldrig på hur det ena eller andra registret låter. Jag brukar kalla den typen av ljudförmedling "musikalisk", numera är det ett illa sett uttryck i vissa läger men för mig är det en vettig beskrivning. Air Tight PC-1 beskrivs också på liknande sätt så det har gjort mig intresserad av kanske framför allt av den nya PC-7 som ligger på ett pris som jag kan tänka mig att lägga men där någonstans går gränsen.

 

pc-7.JPG.376b734394ed50da1e9b6ca1f4748506.JPG

 

Bilden är urklippt här. Ett test finns på Audiophile.no air-tight-pc-7

 

Andra alternativ jag har funderat på är:

1. Ortofon Cadenca Black - jag har hört Bronze och gillade vad jag hörde men tror att Black är ännu mer i min smak.

2. Dynavector har ett par varianter som känns rätt för mig.

3. My Sonic Lab har seglat upp som en kandidat eftersom den verkar ha släktskap med 115-c och PC-1

4. Lyra har jag tyckt bra om när jag har hört dem och Delos eller Kleos ligger inom räckhåll.

5. I min bekantskapskrets talas det mycket om Hana och då är det ML som känns intressantast för mig. Jag ska provlyssna vid något tillfälle men tror kanske inte att den har riktigt den karaktär (eller avsaknad av) som jag söker men kanske har den det?

6. Audio Technica ART-7 är intressant och kanske även ART-9.

7. ZYX har jag också tyckt om när jag lyssnat på dem och det finns många alternativ där.

 

Jag har gott om tid på mig att leta efter nästa PU men det känns bra att det finns några kandidater i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Den där 115-C du kör med nu, är det en väldigt kompliant historia eller? Bygger funderingen på det väldigt låga rekade nåltrycket.

Tror du kan tycka det är lite spännande, det jag pysslar med på kammaren nu för övrigt. Jag skall nämligen låta er provlyssna både pickuper, skivspelare och RIAA-steg via inspelningar! Jag är inte helt klar med materialet ännu, men kommer lägga ut ljudspåren så ni kan provsmaka själva, och göra egna bedömningar. Pickuperna det handlar om är Lyra Delos och Ortofon Cadenza Bronze.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, AlfaGTV said:

Den där 115-C du kör med nu, är det en väldigt kompliant historia eller?

 

Det är något som är annorlunda i designen just när det gäller det låga nåltrycket och jag tror faktiskt att den dynamiska kompliansen är tämligen normal för en MC-PU. Även min "normala" PU har liknande funktion när det gäller komplians och nåltryck. Data för Denon DL-S1:

 

dls1.JPG.b0cbfe76040f8193cd7ff4db9c370707.JPG

 

I min samling ingår också en Ortofon MC-20 och den är tvärtom med högt nåltryck och mjuk upphängning, den jazzar omkring i spåret om man kör en tung tonarm det gör inte 115-C eller DL-S1. Det går uppenbarligen att designa på olika sätt.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-01 at 11:33, MatsT said:

Det går uppenbarligen att designa på olika sätt.

En rad kompromisser som ska vägas mot varandra som vanligt.

Man kan tex ta hänsyn till väldigt ojämna skivor, men det är väl lite tråkigt att bygga med sämre prestanda för att ta höjd för fel på mjukvaran. Pickupens komplians är också ganska oväsentlig förutom för just tonarmsresonans som ju ligger under audiobandet.

De två grejerna ska bara hanteras och har i övrigt inget med musik att göra.

 

Om man i stället tittar på normal drift inom audiobandet så är det kontaktmekaniken och nålarmsdynamiken som är styrande.

Nålkraften VTF skapar ett nåltryck som beror av nålslipningen, vinylmaterialets styvhet och dämpning och LP-skivans modulering. Detta samverkar med nålarmens och spolarnas massa, geometri, styvhet och dämpning.

Systemet ska fungera som en mekanisk trafo 20-20000Hz, vilket är ganska svårt att få till. Avvikelser från perfekt avspelning yttrar sig i skanningsförluster och hf-resonanser. Det är här man skiljer agnarna från vetet tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dagens experiment inkluderade uppkoppling av lite garderobs-grejor.

 

IMG_0661s.JPG.0919fd32beb9ba888692d7641380009d.JPG

 

Ett par högtalare som inte använts på ett tag och bakom dessa:

 

IMG_0662s.JPG.7846d63db05ed12f7c3d89548813403b.JPG

 

En SACD-spelare som inte använts mycket på sistone heller och det egentliga huvudobjektet för experimentet som är lådan till höger.

 

Link to comment
Share on other sites

Den oansenliga lådan till höger innehåller 2 "chip-ampar" och en potentiometer på högra sidan för steglöst val mellan nedanstående förstärkar-topologier. Den har också en potentiometer på fronten för reglering av volymen så det är en rätt komplett förstärkare på 2x50W ungefär och den låter inte så tokigt heller.

 

current-feedback.gif

Bilden lånad från Current Drive.

 

Jag har kopplat upp den här anläggningen för att prova att allt fungerar som det ska eftersom jag kanske ska demonstrera effekten av strömdrivning för en del som är intresserade framöver. Effekten är faktiskt häpnadsväckande!! Med spänningsdrivning låter det OK och ungefär som man kan förvänta sig men med ökande andel strömdrivning händer det något med ljudet. De första procenten får det jag brukar kalla "transistor-fnissel" att försvinna och det är som ett elektroniskt brus/kvitter som lägger sig ovanpå allting och kan vara lite irriterande men det verkar vara individuellt. Det är alltså inte förstärkaren utan snarare högtalaren som ger upphov till det via motkopplingsslingan som försöker korrigera för "sekundära fel" i drivningen. Med strömdrivning sker ingen sådan korrektion men däremot fås en viss tonkurve-påverkan pga impedanskurvan. Drar man på för mycket strömdrivning hörs det att det blir klangförändringar men jag tycker inte att detta är särskilt störande förrän relativt stor andel strömdrivning valts. När jag drar på lite mer strömdrivning än den som får bort fnisslet så inträffar något intressant, högtalaren släpper ut ljudet i rummet utan att jag hör några ljud från själva högtalaren. Alla bi-ljud som hjärnan tenderar att använda till att avgöra varifrån de kommer (högtalaren) verkar försvinna. Det låter luftigt, fritt och med en exakthet som nästan får mig att tro att jag spelar på elektrostaterna!

 

Det är svårt att beskriva i text vad som händer men det är lätt att höra så jag får väl försöka locka hit något sanningsvittne framöver som kan antingen styrka mina påståenden eller ha annan uppfattning om det är jag som överdriver.

Link to comment
Share on other sites

Kef Reference 104ab är mycket riktigt gjorda för spänningsdrivning och är den första "moderna" konstruktionen där akustisk output i nollriktningen skruvats till med hjälp av korrigeringar i delningsfiltret. Därför tyckte jag att det var extra intressant att prova den kombinationen, jag kommer inte ihåg om jag gjort det tidigare.

 

Det går att komma en bit på vägen med delningsfiltren och mina gamla hembyggen från sent 70-tal är de högtalare som ger minst skillnad med ökad strömdrivning av dem jag provat hittills. Det är kanske inte så konstigt eftersom jag designade filtren i dessa för 2 ohms utimpedans och de har också konjugatlänkar så impedanskurvan är rak förutom i basen. I filtren till dessa sitter motstånd som ska kunna varieras så att de tillsammans med förstärkarens utimpedans och kablarnas resistans uppgår till 2 ohm. Utmärkande för dessa högtalare är också en fin förmåga att försvinna ur ljudbilden.

Link to comment
Share on other sites

:39:

Jag tänker att det inte spelar någon större roll hur impedansgången ser ut vid strömdrivning.

Det blir mer av en direktdrivning där strömmen är linjär med kraften som blir linjär med accelerationen i drivern.

Man behöver inte gå omvägen om impedans.

 

Link to comment
Share on other sites

Hur impedansgången ser ut påverkar precis som du är inne på vid spänningsdrivning men klangpåverkan vid steglös växling mellan ström-/spännings-drivning blir mindre om impedanskurvan är rak. Jag ställde upp försöksuppkopplingen bakom högtalarna och det var lite intressant att höra vad som hände när jag vred på potentiometern, det hördes nästan tydligare bakom högtalarna. Det man hör där är inte direktljudet utan snarare energiresponsen och den blir sannolikt jämnare med strömdrivning medan direktljudet kan bli lite krokigare med de valda högtalarna.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-15 at 09:53, MatsT said:

klangpåverkan vid steglös växling mellan ström-/spännings-drivning blir mindre om impedanskurvan är rak

Det är anmärkningsvärt hur olinjära dynamiska högtalare är på alla håll och kanter.

Ett gäng danskar på DTU mätte nyligen upp förskjutningen för 25st 5" drivers med avseende på kraftfaktor, komplians och talspolens induktans:

 

IMG_0188.PNG

 

Alla dimensionerar i allmänhet baserat på småsignal, men om tex Bl i praktiken varierar en faktor 2 så stämmer ju ingenting.

 

Samma danskar har återupptagit studier med kombinerad spännings- och strömdrift. Här är resp simuleringsmodell som de använt:

 

IMG_0189.PNG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En lägesbild:

 

IMG_0667s.JPG.cbc7d9bf9ef9c3304a10923cf6fe25c5.JPG

 

Jag ska försöka få lite snurr på bygget av nytt försteg och har letat fram de komponenterna som ska in i lådan. Det som saknades har jag lagt en beställning på från HiFiCollective så de kommer väl om en dryg vecka tror jag. Förutom det som ligger i lådan på bilden ska det in ett nätdelskort som ingår i byggsatsen, 2 rör, ingångsväljare med montering nära ingångarna och förlängningsstång och några motstånd och sladdar. 2 av de mindre kondensatorerna ska bytas till ett lite högre värde och kommer att vara lite större och 4 elektrolytkondensatorer för biasavkoppling tillkommer också. Jag ska börja med att borra upp 4 extra hål i bakstycket så att det blir 6 ingångar istället för de 4 som lådan är förberedd för.

 

Ett ganska behändigt projekt. :)

Link to comment
Share on other sites

Det har sina fördelar att vara långsam, jag glömde nästan bort att det ska in en tape-loop i förstärkaren också. :)

 

Det innebär att ytterligare 4 hål ska borras i bakstycket och 2 omkopplare ska in på fronten, dessutom behövs ett rör till med några komponenter. Jag kommer inte att använda komponenter av samma extrema kvalitet i det steget och de 2 omkopplarna kommer att vara inkoppling av buffertsteg mot tape-out och inkoppling av tape-in istället för de vanliga ingångarna. Då påverkar inte tape-loop'en normal användning av försteget.

 

Nu ska jag försöka komma igång... :D

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte riktigt vad jag tänkt mig. ;)

 

Efter lite mer funderande har jag kommit fram till att det ska bli 2 tape-loop'ar dessutom och det innebär ytterligare 4 borrhål. Det är fint att kunna ansluta fler grejor och då har jag faktiskt 8 ingångar eller 6 ingångar och 2 anslutningar för bandspelare eller digital inspelare. Det går förstås även att använda för anslutning av EQ eller annat.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, MatsT said:

Efter lite mer funderande har jag kommit fram till att det ska bli 2 tape-loop'ar dessutom och det innebär ytterligare 4 borrhål. Det är fint att kunna ansluta fler grejor och då har jag faktiskt 8 ingångar eller 6 ingångar och 2 anslutningar för bandspelare eller digital inspelare. Det går förstås även att använda för anslutning av EQ eller annat.

Ibland är det en fördel att kunna använda försteget som en mätförstärkare har jag märkt.

Exvis för pickup- eller rullbandspelarinställningar och liknande övningar.

Jag skulle t.o.m önska mig lite högre förstärkning på en sådan ingång.

 

Link to comment
Share on other sites

Om man behöver mer förstärkning än det som finns på rec-out är det kanske bättre att använda utgången på förförstärkaren?

 

Jag kommer bara att förbereda för installation av tape-loop'arna och sedan bygga klart ett par moduler som kan kopplas in vid senare tillfälle. Jag kommer att använda reläer för omkopplingarna och 2 stycken 3-läges omkopplare på fronten kopplar bara in en DC-spänning på lämpligt ställe i modulerna. Genom att använda reläer kan jag montera nära kontaktdonen i bakstycket och inkoppling av modulerna mellan befintliga steg i konstruktionen blir enkel. 5V DC kan jag ta från nätdelskortet och även glödspänning för det extra röret finns att hämta där. Jag använder en extra transformator för glödspänning till 6BX7 och 6BL7 eftersom de drar för mycket ström för att kunna förses från nätdelskortet och därför finns det tillgång till oanvända biasspänningar.

 

Jag håller på med rensningsarbete i verkstaden och kan nu komma åt pelarborrmaskinen så jag borde komma igång relativt snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu börjar det röra .på sig i verkstaden. Idag har jag monterat ihop ett par kretskort.

 

IMG_0668s.JPG.573eef130f9a77d456315c42e710033b.JPG

 

Nätdelskortet till L2 Pre. Det ska bara lödas dit några sladdar, testas och monteras rör så är det klart.

 

IMG_0670s.JPG.193f3c87bc413badf6a9e860db4ebc12.JPG

 

När jag ändå höll på med lödning monterade jag linjesteget som följde med byggsatsen och jag förstärkte med ett par elektrolytkondensatorer som inte ingick. De behövs inte för ett linjesteg med reglerad nätdel men jag ska använda kortet på annat ställe (troligen som MC-steg) och då kan det vara bra med ett par rejäla elektrolyter på kortet. Det sitter 1k i serie från nätdelsanslutningen och där är det enkelt att byta till en drossel så att det blir bra reglerat. Utgångskondensatorerna ingick inte eftersom jag köpte byggsatsen utan dessa och jag har till att börja med satt dit ett par sådana av mycket bra men inte av "löjligt bra" kvalitet.

 

Eftersom jag ska bygga ett annat linjesteg som blir "hard wired" har jag börjat skissa på monteringen i lådan.

 

IMG_0669s.JPG.fcbb06c749f3109db3a003f4447ee224.JPG

 

Håltagningen för RCA-kontakterna har jag ritat upp och ska använda det som hål-mall genom att spegelvända och borra extra hål till vänster i 2 våningar som det nu finns till höger. Det blir nog bara en tape-loop trots allt, det är svårt att få plats på bakstycket med fler hål.

Link to comment
Share on other sites

Verkstaden är öppen och arbete pågår.

 

IMG_0671s.JPG.cff641477eaf6d35ec3f357dfac3de76.JPG

 

Det är stålplåt och den här gången kom jag ihåg att jag har smörjmedel, det kan vara svårborrat annars men den här plåten var inte så farlig.

 

IMG_0672s.JPG.44ee5ae1f5db8073659246c2978576b7.JPG

 

Hur noggrann jag än är med mallar och annat verkar det omöjligt att få hål borrade i raka rader men det går faktiskt att justera hålen lite efteråt med rätt verktyg. Till vänster syns spår av mitt första misstag idag, jag vände borrmallen åt fel håll. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på med de sista momenten för att få all håltagning i lådan gjord och då har jag placerat ut grejorna som ska in i lådan (de flesta). Det ska gå in men det är inga stora marginaler.

 

IMG_0675s.JPG.fd5c1cc7caabe4057fff5f52856ac9a2.JPG

 

IMG_0676s.JPG.661efe10a2f32b0bff1fe8d90259bae6.JPG

 

Den extra transformatorn för glödmatning ska jag försöka sätta skärmplåtar runt senare.

 

IMG_0677s.JPG.361fc5878c8e23b3226a42aab0c065e5.JPG

 

Rör 1 är ingångssteget och rör 2 är utgångssteget. För att få plats med volymkontrollen är jag tvungen att flytta nätdelskortet någon cm närmare transformatorn men det går precis att få till. Det tillkommer några motstånd och lödstöd men särskilt många komponenter är det inte.

 

IMG_0678s.JPG.b68ff99dff9c5ab6c23cf82fca90c7fd.JPG

 

Rör 3 vid ingångsväljaren är buffertsteget för rec-out. Ingångsväljaren bytte jag ut från en i och för sig fin Elma-switch till en minst lika fin från Seiden som har en härlig känsla vid omkoppling. För att få dit den var jag tvungen att borra ett hål i den rostfria vinkeln som omkopplaren sitter i. Det är besvärligt när man inte har rätt typ av borr! Jag höll på med det halva dagen igår kändes det som men jag kom igenom plåten till slut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...