Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

4 hours ago, MatsT said:

Det blir snabbt komplicerat

Det kanske inte behöver bli komplicerat, bara man har tummen i spåret?

Komplexiteten är att få med alla kombinationer, och då borde någon form av tabell som stöd vara till hjälp.

 

En annan sak jag tänkt på är att specad output från en källa förstås är en ren mätreferens. Dvs det är en output i förhållande till en standardiserad nivå.

Om en pickup är specad med tex 0.5mV @1kHz 5cm/s rms, så finns det ju massor av inspelningar som innebär output på 5mV. 

 

Link to comment
Share on other sites

En tabell är ett bra första steg. Exemplet med PU är bra eftersom det är något som få har en riktig uppfattning om vad det egentligen innebär (mig inkluderad).

 

Det vore bra att "veta" vad som är "normal" max utnivå i cm/s på LP-skivorna, då finns en sportslig chans att välja rätt förstärkning i försteg och de extrasteg som kan behövas.

 

Vad är normal förstärkning i ett försteg och vid vilken nivå på ingången fås "normal maxnivå" på slutsteg med volymkontrollen på max?

 

Anpassning av förstärkareffekt/högtalare tror jag fler har hyfsad koll på men även där finns fallgropar som angivelse av känslighet hos högtalarna med olika metoder.

 

Det finns förstås en massa frågor utöver dessa och jag tror att ni får en del att göra men jag applåderar initiativet. :41:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Det vore bra att "veta" vad som är "normal" max utnivå i cm/s på LP-skivorna, då finns en sportslig chans att välja rätt förstärkning i försteg och de extrasteg som kan behövas.

 

Jag tror att situationen är i princip densamma för analoga och digitala källor eftersom referensnivån är satt med ungefär samma relativa headroom. Dvs man behöver i praktiken minst 18dB headroom både för LP och cd (med mera liknande källor) jämfört med angiven nominell nivå.

 

Här är en beskrivning, och jag vet att Jim Lesurf har mätt på rätt många LP.

 

Obs att 5cm/s rms är lateralt dvs dual mono. Det innebär att det är 3,54 cm/s för resp kanal.
 

 

1 hour ago, MatsT said:

jag tror att ni får en del att göra men jag applåderar initiativet

Jag hade hoppats att du kunde hjälpa till :D

(skoja bara)

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calle_jr said:

Jag tror att situationen är i princip densamma för analoga och digitala källor eftersom referensnivån är satt med ungefär samma relativa headroom. Dvs man behöver i praktiken minst 18dB headroom både för LP och cd (med mera liknande källor) jämfört med angiven nominell nivå.

 

23 hours ago, calle_jr said:

Om en pickup är specad med tex 0.5mV @1kHz 5cm/s rms, så finns det ju massor av inspelningar som innebär output på 5mV.

 

Då fungerar det ju bra att räkna med ungefär 10 ggr specifikationen då. Lägger vi på en "normal" SUT med 1:10 på det så landar det på cirka 0.05V då (1:20 ger 0.1V) och med ytterligare 100 ggr i RIAA-steget landar vi på rätt höga nivåer! Runt 1V på linjenivå tycker jag är lämpligt men tyvärr har det åkt upp lite med CD-spelarnas ankomst som ger ungefär det dubbla och det kan bli lite onödigt mycket med äldre apparaters linjeingångar.

Edited by MatsT
Morgontrött kanske... RIAA är ungefär 100ggr (40dB)
Link to comment
Share on other sites

En av de bättre beskrivningarna av problematiken kring SUT och kombinationer av spänning, impedans i pickup och belastningsimpedans är denna artikel som jag har lyft fram tidigare och som jag hade god nytta av när jag själv gjorde min "läxa" i val av SUT och dimensionering för två pickuper i två olika armar. http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/mc_step-up_transformers_explai.html det finns naturligtvis mycket mera att hämta bl.a. hos Lundahls amerikanska återförsäljare K&K Audio . http://www.kandkaudio.com/applications-guide/.

Om man som jag också haft möjlighet att låna hem olika SUT:ar från standards till specialtillverkade så kan man ändå konstatera att det är skillnad på olika men med samma lindningar. Man kan rent elektriskt inte skilja mellan en koppar respektive silverlindning men lyssningsvis är det skillnad kan jag lova.:D:)

 

Det finns också intressanta diskussioner i forumet hos K&K. https://www.audioasylum.com/forums/KandK/bbs.html men hittar just nu inte den som jämförde just silver och koppar-lindning. Lyssnigsmässigt föredrog jag koppar, silver blev för ljus i toppen för min smak.

 

Calm 

Edited by calm
Tillägg i text
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

En av de bättre beskrivningarna av problematiken kring SUT och kombinationer av spänning, impedans i pickup och belastningsimpedans är denna artikel

Jag vill slå ett slag för vår egen artikel kring Vinylspelare och alla tillbehör som vi fått mycket bifall för även från proffs som vill vi skall ge ut den i bokform, även på engelska. Det lär inte finnas någon motsvarande sammanställning på denna nivå på marknaden. 

 

Om anpassning SUT, riaa och kablar till pickup

 

För de som inte sett eller läst så finns hela artikeln på vårt Artikelforum (där det också finns andra intressanta sammanställningar): Huvudartikel om vinylspelare

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Bebop said:

Jag vill slå ett slag för vår egen artikel kring Vinylspelare och alla tillbehör som vi fått mycket bifall för även från proffs som vill vi skall ge ut den i bokform, även på engelska. Det lär inte finnas någon motsvarande sammanställning på denna nivå på marknaden. 

 

Om anpassning SUT, riaa och kablar till pickup

 

För de som inte sett eller läst så finns hela artikeln på vårt Artikelforum (där det också finns andra intressanta sammanställningar): Huvudartikel om vinylspelare

Absolut världsklass ingen tvekan!:thumbsup::77: Men den fanns inte tillgänglig tyvärr när jag började mina första studier i ämnet och då fastnar man lätt i sina egna hjulspår eller andras kanske man skall säga. Nu var det ett tag sedan jag hade anledning att fördjupa mig i ämnet och inte läst någon av dem på ett tag och om de helt täcker varandra så kör jag gärna på den senaste som var er och den var utan tvekan mycket bra och pedagogisk. Men i den mån de inte täcker varandra så är det i och för sig inte fel med breddning. Rotwells förklaringar  och åskådliggöranden om vad som händer i olika felaktiga belastningssituationer tycker jag också är bra. K&K:s tabeller och Lundahls tekniska data får mer ses som något som är användbart som uppslagsbok vid konkreta beräkningar, urval och DIY-SUT:ar. Men det är naturligtvis överkurs i sammanhanget och kräver rejält tekniskt kunnande. Det saknar jag naturligtvis, men är hyggligt läskunnig och förstår en del. Den praktiska nyttan av K&K:s forum är som alltid i dessa sammanhang att man får läsa med stor kritisk inställning. Somt är naturligtvis guld värt annat är rent strunt. Somt som jag själv kommit fram till rent logiskt och empiriskt har visat sig stämma i praktiken och inte bara tillkommit av en händelse. Så rekommendationen är att läsa så mycket det går, men dra slutsatserna själv och testa.

 

Så ingen skugga över er eminenta artikelserie som på ett djupt sätt belyser hela området, tvärt om en eloge till arbetet och en uppmaning till alla att läsa!.:tongue::41: Finns nog ingen jämförelsevis så genomarbetad och heltäckande skrift i ämnet från A till Ö !

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag igång med lite format-utvärdering. Ni får nöja er med usel bildkvalitet, det är bara för att bevisa att jag gör något. :D

 

P1000431s.JPG.b8dfa3e0b5cae78cb17b6cf00c5c8ee6.JPG

 

P1000432s.JPG

 

Jag har hunnit lyssna lite grann och jag ska göra en mer grundlig utvärdering senare. Några synpunkter har jag i alla fall men eftersom det gått ganska snabbt kan jag inte garantera att jag tycker likadant om ett tag.

 

Jag började med MQA som packades upp till 96 kHz och det var DIana Krall som stod för musiken. Först provade jag inspelning med 16/44.1 och vid snabba omkopplingar med tape-monitor upplevde jag skillnaden som mycket liten. När jag lyssnade lite längre och mer avslappnat fram och tillbaka började skillnaden framträda tydligare och den finns! Jag bytte till 24/44.1 och det blev lite bättre men fortfarande en rätt tydlig skillnad. Vidare till 24/96 och nu kan jag inte påstå att jag  hörde någon avgörande skillnad längre. Jag provade en del annan musik också och 24/96 sväljer det mesta men jag hittade ett album med Tom Waits som packades upp till 24/192 och då var det en liten skillnad med 24/96 men visst hade det gått att leva med den lägre upplösningen också. 16/44.1 lät riktigt tråkigt i jämförelse men jag skulle inte bli förvånad om den inspelningen låter fantastiskt på min ordinarie CD/DAC och återkommer om  detta. Med 24/192 lät det precis lika igen och 24/192 låter generellt mycket bra genom Tascam DA-3000, jag tror att det duger till de allra flesta inspelningarna som kan bli aktuella. DSD64 låter också bra men det blir en hörbar påverkan även om den är godartad, det är ungefär lika trevligt att lyssna på som källan. DSD128 är bättre och sväljer även det de flesta inspelningarna och skulle jag spela in analoga källor skulle jag välja DSD128. Det låter mer analogt men det är aningen annorlunda än 24/192, båda är dock så bra att jag kan leva med det. Det känns som om de högre upplösningarna bevarar musiken intakt på ett bättre sätt men det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är, kanske inbillning?

 

Jag har haft liknande upplevelser med CD-avspelning tidigare när jag inte har upplevt påtagliga fel men ändå skiljer det sig åt mellan olika spelare när det gäller förmågan att hålla mig kvar i musiken, i vissa fall börjar jag tänka på om det finns annat att göra istället. Märkligt. :)

 

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

K&K:s tabeller och Lundahls tekniska data får mer ses som något som är användbart som uppslagsbok vid konkreta beräkningar, urval och DIY-SUT:ar.

 

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12719-vinylspelare-uppställning-och-inställningar/&do=findComment&comment=232964

 

:65:

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde skriva igår om den upplevda skillnaden mellan MQA-filer och filer med CD-upplösning på Tidal. Det verkar variera en del men ofta tycker jag att det är en rejäl skillnad till det bättre i MQA-version och skillnaden är då större än skillnaden jag upplevde med MQA-fil inspelad i CD-kvalitet jämförd med originalet. Det verkar ganska uppenbart att det ofta rör sig om bättre master och det i sig kan ju vara ett argument för att lyssna på MQA-filer.

 

Försöken går vidare i maklig takt så jag får säkert anledning att återkomma med ytterligare en synpunkt eller två.

Link to comment
Share on other sites

Beträffande DSD-signal via HDMI i Pioneer DV-LX50. SCL och SDA är klocka och signal från DSD-strömmen och de ligger på stift 15 och 16 på HDMI vilket är samma som på Oppo-spelarna.

 

dsd_a_cl.JPG.b41a5c2583a46965fa4195e096e3a09c.JPG

 

Schemat är från servicemanualen och i och med detta kan vi konstatera att det borde vara möjligt att plocka DSD-signalen till lämplig DAC.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Ok, men måste man inte ta bort krypteringsskyddet?

 

Har ingen aning. Jag kanske kan koppla upp den mot en Bryston DAC någon gång för att se om det går. För min egen del tror jag att jag struntar i möjligheten och köper lite DSD-filer av samma album som jag har som SACD istället om andan faller på.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MatsT said:

Jag kanske kan koppla upp den mot en Bryston DAC någon gång för att se om det går.

Det vore bra att veta.

Enligt en hifitillverkare från Schweiz (kommer inte på namnet :) ) så är det enkelt att lösa. De gör det inte eftersom de inte har tillstånd.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Enligt en hifitillverkare från Schweiz (kommer inte på namnet :) )

Det var CH Precision som vi träffade hos @Perfect sense. De berättade också att rättigheterna till SACD sålts till någon schweizare, om jag minns rätt. Jag kontaktade Philips och "ondgjorde" mig över att SACD-konceptet inte rimmar med dagens teknikplatå, dvs att branschen inriktas mot streaming och nerladdning. Om jag vill spela mina inköpta dsd-filer lagrade på SACD-skivor så hindras jag om jag går över till den framtid som hifi-branschen satsar på. Alternativet är att köpa filerna igen som dsd-filer som jag redan äger.

 

Något stöd från Philips fick jag inte:

 

We understand that you have invested in SACD in the past and that you would like to find a way to move these files to a hard disc, since technology is progressing into other directions. However, you may understand that the copy right owner has decided in the past to release its music in SACD with a reason. Therefore it’s out of our hands to find solution for a conversion. 

We wish you well in your endeavours and thanks again for having contacted Philips!

 

Hade de varit lite mer kundorienterade hade de istället kunnat skriva t ex:

 

Teknikutvecklingen har tagit en anna riktning än den som förutsågs i samband med SACD'ns lansering. Allt färre SACD-spelare i övre skiktet lanseras och de befintliga åldras. Därför släpper vi nu fritt att överföra filerna från SACD till fritt lagringsmedia. För att underlätta för alla kunder som investerat i SACD-album lanserar vi därför ett rippningspaket...

 

En sak som jag också tycker är beklaglig är att den hifi-press som finns är helt tysta och sitter med mössan i hand och går i tillverkarnas och handlarnas led. En rubrik typ "Philips/Sony tar avstånd från sina kunder" och sedan en kritisk granskning. De kunde också sätta press genom sin gemensamma organisation EISA om de hade haft lite mer "guts". Jfr vad pressen gör om t ex ett byggföretag inte åtgärdar konstaterade byggfel. Handlarskrået inom hifi är lika tafatta. De skuĺle kunna driva på tillsammans. Alla inblandade ser bara hot och undviker vaska fram möjligheterna. Inte särskilt imponerande.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Eller, varför inte rippa dina filer? Det är ju görbart idag. Ska jag skicka min Ps3:a till dig för lån?

 

Tack för erbjudandet! Det är nog inte aktuellt just nu och kanske kan jag hitta hjälp på närmare håll också?

 

Jag spelar inte mina SACD-skivor ofta och faktum är att det i regel låter bättre om CD-lagret via Audio Note DAC men jag har inte gett upp helt när det gäller SACD-avspelning. Pioneer-spelaren jag har är inte världsbäst på den biten och kanske skulle jag försöka mig på en liten uppgradering av min gamla Sony SACD istället. Sedan kan jag spela in i med DSD2 från den om jag vill ha filer.

 

Helt klart vore det bra att veta om det räcker med DSD i HDMI-kontakten eller om det finns ytterligare problem. Jag tror att det kan finnas någon Bryston i närområdet som vi kan prova mot.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Teknikutvecklingen har tagit en anna riktning än den som förutsågs i samband med SACD'ns lansering. Allt färre SACD-spelare i övre skiktet lanseras och de befintliga åldras. Därför släpper vi nu fritt att överföra filerna från SACD till fritt lagringsmedia. För att underlätta för alla kunder som investerat i SACD-album lanserar vi därför ett rippningspaket...

:app:

 

Det handlar också om att kunna ta signalen från sacd som bitström till en godtycklig dsd dac.

Sacd lever, och då och då lanseras nya monstertransporter. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Musikserver har jag haft länge och den använder jag ytterst sällan. Det finns nog gränser för hur modern jag blir. ;)

 

Några rader om bakgrunden för testet då.

 

Jag har varit nöjd med hur YBA-streamern kopplad via Tascam DA-3000 för omklockning till Wadia 121 låter och även hanteringen är helt OK när jag använder inpluggad HD. Musikserver via nätverket har jag inte använt eftersom mjukvaran är för dålig, det blir bara en röra av biblioteken som jag lagt upp. Om jag använder sökfunktion och gör spellistor går det använda men för albumspelning är det helt kass. Tyvärr är mjukvaran i Pioneer ungefär likadan så spelning från musikserver är utesluten i dagsläget. Kanske kommer det en uppdatering med Roon-möjlighet så småningom men inte heller den mjukvaran trivs jag med. Jag vill lägga upp mina egna strukturer och taggar fungerar inte för mig även om de är förbättrade som i Roon-fallet.

 

Det är alltså inte i första hand förbättring av ljudkvaliteten jag har var ute efter när jag köpte en Pioneer N-50AE. Egentligen hade jag siktet inställt på N-70AE men jag hittade en ny och väldigt rimligt prissatt N-50AE så jag nöjer mig med en sådan så länge. Det är inga gigantiska skillnader och de viktigaste funktionerna för mig finns även på N-50AE. Det jag ville åt var möjlighet att spela DSD-filer och streaming från Tidal med full MQA-uppackning. Jag ville också ha digital utgång och digital ingång är inte heller fel att få med. Detta finns i Pioneer N-50AE och min förhoppning var att även ljudet skulle var anständigt. Jag har kört en tid med N-30AE i andra-anläggningen och är mycket nöjd med hur den presterar där och jag har också kört Pioneer XDP-100R i huvudanläggningen med rätt bra resultat då jag velat lyssna på Tidal. N-50AE och XDP-100R har båda Sabre-DAC'ar och borde fungera likartat tänkte jag.

 

Det finns en del extra funktioner i N-50AE och från nätet hämtade jag den här listan:

n50aefunktioner.JPG.a1dc558487bf17b80c3dd349f323e716.JPG

 

De 5 första raderna är inte mycket att orda om, det är vettiga funktioner. "Hi-bit 32" provade jag en stund och till en början tyckte jag att det kanske gav lite mer elegans åt ljudet men tämligen snart upptäckte jag en viss färgning också. "Up-Sampling" ger mig ingenting så det använder jag inte heller och "Auto Sound Retriever" provade jag och det verkar kunna "förbättra" sönderkomprimerat material men jag föredrar ändå att höra eländet som det är så det blir "DIRECT mode" som används för min del.

 

Digitalfiltren ger lite olika ljudsignatur och jag trivs bäst med "SLOW" i det långa loppet även om det låter en aning avrullat på toppen. "SHARP" låter just skarpt i jämförelse men det blir för hårt och kantigt för mina öron och detta gäller vid spelning av 16/44.1 medan det i högre upplösning säkert spelar mindre roll. Sammanfattningsvis så är ljudet från analogutgången helt OK med dessa inställningar och jag kan lyssna länge utan att tröttna eller få ont i öronen men det saknas ändå något. Jag kopplade in min Wadia 121 DAC till digitalutgången och det var ingen tvekan, den är bättre i mina öron. Speciellt 16/44.1 låter avsevärt bättre men också med lite högre upplösning föredrar jag Wadia (även om skillnaden minskar) så den får förbli inkopplad. "Lock Range Adjust" visade sig vara en bra funktion och det gav stora skillnader med extern DAC så med rätt inställning blev det en riktigt skönsjungande kombination. Inte mycket att anmärka på ljudet med mina valda inställningar men med "fel val" kan det faktiskt också låta betydligt sämre så det skadar inte att prova lite och ta det lugnt när man gör det. Det ska fungera i längden för mig i det här fallet.

 

Till sist de funktionerna jag var ute efter. DSD-avspelning fungerar utmärkt och även Tidal med MQA låter fint men jag måste kommentera funktionen lite. Det går att stänga av digitalutgången och då fungerar full MQA-uppackning men det kommer aldrig signal till den externa DAC'en. Det går också at välja vidarekoppling av den digitala MQA-signalen och då blir det signal på digitalutgången men bara med 24/48 och ingen uppackning av MQA. Min Wadia klarar inte detta så jag stänger av vidarekoppling av MQA och då blir det helt enkelt tyst via Wadia-Dac'en när jag försöker spela DSD eller MQA så det är bara att byta ingång på förförstärkaren och lyssna på analogutgången då. Ganska smidig hantering trots allt.

 

Jag vill ha en nätverksspelare som går att hantera med bara en fjärrkontroll i normalfallet och det fungerar fint med USB-disk och den inbyggda displayen att stega fram bland mina bibliotek och filer där. Vid Tidal-spelning är det svårnavigerat på det viset så jag får nog finna mig i att använda en platta för det fallet så lite modernisering av mina avspelningsrutiner blir det faktiskt. :D

Link to comment
Share on other sites

Ah, så var det ju! Det har hänt en del sedan den N-50 jag hade för något år sedan, men funktionsmässigt är de nog ganska lika. (MQA fanns inte dock) Jag tyckte navigering via fjärk var svårare på Pioneer än på den Marantz jag började min streaming-bana med (NA-6004?) där det fungerade helt OK trots en treradig textdisplay. kanske just därför?

 

Jag misstänker att du skulle kunna lösa dina frågetecken kring "hopklumpning" av album med "lite" handpåläggning och/eller byte av UpnP-server. Jag har upplevt liknande (?) bekymmer med Twonky där den resolut betraktar alla Album som heter likadant som ett och samma!! (tänk er "Greatest Hits", "Anthology", "Best of" etc) Med Minim server är detta inte ett bekymmer och det står dig fritt att välja t.ex. mappstruktur som bläddringsalternativ, även och det är lite meckigt att konfigurera.

 

Lite märkligt att Pioneer inte sänder ut MQA via digitalutgångarna? Trodde de flesta uppspelare lämnade ut den "första un-fold", alltså 24/88.2-96? Bluesound gör det och även desktopapparna va?

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Jag kan möjligen ha fel när det gäller MQA på digitalutgången men av det jag sett hittills så verkar den inte skicka ut någon halv-uppackad men jag har ingen nytta av den funktionen så jag har inte undersökt så noga. Det finns en funktion för digital MQA-utgång så det kanske är lite annorlunda än jag uppfattade det?

 

Största problemet vid navigering med fjärr är att det ryms för få tecken per rad och visst hade det varit fint med en liten bild också men med vettig biblioteksstruktur går det trots allt rätt bra.

 

Kanske är det servern som gör att det blir jättekonstigt med album i flera versioner och dylikt som bara inte fungerar med tag-styrning. Jag bryr mig inte så mycket om det eftersom USD-disk fungerar så smidigt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu fyller jag på tråden med fler bilder av usel kvalitet. :blush:

Snabba bilder på frihand i mörk miljö är lite knepigt men det ska bara visa som försigår så bilderna får duga.

 

Så här ser det ut på streamerhyllan nu.

 

IMG_0343s.JPG.654c5d28be596b050807b399e62c2e7c.JPG

 

YBA-streamern har fått lämna hyllan och min gamla DVD-spelare har flyttat in. Den är ansluten med digitalkabel till streamern.

 

Hur jag har kommit fram till den här uppsättningen ska jag redogöra lite kort för om en stund.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen trivs jag bäst med att spela skivor i olika former men ibland är det förstås bra att ha en streamer med lite annorlunda hantering. Att kunna provlyssna en del skivor på Tidal uppskattar jag och en del skivor som jag inte kommer att spela så mycket kan jag kanske klara mig utan också då jag har Tidal?

 

Målet med streamern är att den ska klara de format som jag saknar uppspelningsmöjlighet för i den ordinarie kedjan, dvs allt utom CD.. CD och LP spelar jag via andra kedjor och där är jag nöjd med hur det låter så det behöver inte bli bättre men jag är kräsen när det gäller digitalavspelning och har en lite speciell smak när det gäller DAC'ar som väl har framgått tidigare i den här tråden. Jag var i och för sig nöjd med hur det spelade tidigare med YBA/Wadia och omklockningsprocedurer men jag saknade möjligheten att spela Tidal, MQA och DSD i huvudsystemet. Därför slog jag till på Pioneer N-50AE när jag hittade en för ett bra pris och sedan dess har jag jobbat med kundnöjdheten (min!) en del. Nu har jag fått till det så att jag är nöjd med hur det spelar direkt ur N-50AE via analogutgångarna. Det har varit en del trixande med inställningar och jämförande lyssningar för att hitta ljudet som jag trivs långsiktigt med.

 

När man spelar via appen kan det se ut såhär.

 

IMG_0344s.JPG.204d47802c5b3423d29e8429a24a36c6.JPG

 

Längs ned till höger är en symbol med 3 reglar (?) och vid tryck på den kan man komma in i en setup för DSP-inställningar och även en klocktrimningsfunktion.

 

IMG_0345s.JPG.e2505a7ab79cca71ab919097b9dc9eff.JPG

 

Bilden är dålig så jag får kommentera vad som står där istället. Överst kan man koppla in DSP eller koppla förbi funktionen. Vid MQA-avspelning sker detta automatiskt och inget kan ändras då. Om DSP är inkopplad finns det HiBit32 och uppsampling att tillgå och dessa funktionern snyggar till kurvorna en del. Till en början valde jag bort de funktionerna men nu har jag fått krypa till korset och börjat använda dem. Auto Sound Retriever är lite skojig och fungerar faktiskt ganska bra på moderna komprimerade och stympade inspelningar, de låter påfallande mer normalt med funktionen inkopplad. Jag spelar sällan sådant material så normalt använder jag den inte.

 

Den mest spännande kontrollen är den längst ned som kallas Lock Range Adjust och är någon form av anpassning av klockfunktionen. Det är inte särskilt väl beskrivet men min gissning är att det är en PLL som justeras på något sätt. Jag har provat mycket fram och tillbaka och egentligen var det inte förrän jag kopplade in uppsampling som jag hittade rätt läge. Då blir det oftast så att på 1 hackar uppspelningen så att det knappt är hörbart vad som spelas och sedan minskar hackandet för att försvinna på 3 eller 4 och med högre siffror blir ljudet skarpt och lite essigt och tunt. Det är ganska enkelt att höra det här och att det skulle vara enkelt att få till uppspelning om man bara har fått en fil med riktiga nollor och ettor verka inte stämma helt. Jag har hamnat på läge 4 och då har jag hittat "mitt ljud" som också inkluderar digitalfilter i läge "SLOW".

 

För att hitta rätt har jag fått jämföra med mina andra DAC'ar och det är både besvärligt och tråkigt med AB-tester. Dessutom ger de inte så mycket användbar information! Det är lätt att höra vad som skiljer omvandlarna åt men det är inte det intressanta, jag vill veta vilken som spelar som jag vill och då måste jag spela länge på varje för att kunna jämföra lyssningsupplevelserna på ett relevant sätt. Jag ska återkomma till det här men kan i alla fall konstatera att jag nu kan lyssna länge på uppspelning via N-50AE och njuta av det. Innan jag fick till det har den låtit både murrigt/mörkt och skarpt/essigt - bara på grund av några inställningar!

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, MatsT said:

Längs ned till höger är en symbol med 3 reglar (?) och vid tryck på den kan man komma in i en setup för DSP-inställningar och även en klocktrimningsfunktion.

Den verkar helt livsfarlig.

Vad är det för app?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, calle_jr said:

Vad är det för app?

 

Det är Pioneers app "Remote Control".

 

Klocktrimningen är giftig, den ger oväntade effekter. Uppsampling och utökning av bitantal är lite mer standard och inte något jag brukar vara så förtjust i men i det här fallet behövdes det för att få till detaljupplösning och ljudbild som jag vill ha det. Klocktrimningen var extra giftig med uppsampling aktiverad men det kanske är just den intrimningen som krävs för att uppsampling ska fungera för mig?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, MatsT said:

Jag ska återkomma till det här men kan i alla fall konstatera att jag nu kan lyssna länge på uppspelning via N-50AE och njuta av det.

Tack för utförliga "kluringar" runt detta. Bitar är inte alltid bitar av samma sort... :)

Verkar vara ett Pioneer-signum dessa "filter", som är desamma som återfinns i XDP-100R DAP också (och delvis i XDP-30R) Även jag uppfattar en förbättring med "åtstramad" Lock Range.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...