Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Jag har läst på mer nu hos ComputerAudiophile och JRiver. Jag har också varit i kontakt med @eliot's kompis Torkel som är mycket insatt i tekniken. Så här verkar det vara (är det):

 

  • Default inställning hos JRiver är att DSD konverteras till PCM. Detta för att alla dacar skall kunna spela av filer oavsett om de är PCM eller DSD och oberoende om de är DSDx1 eller högre. 
  • LP- filtret som jag beskrivit ovan används endast vid denna konvertering.
  • Om man har en DSD-dac så kan man välja DSD output i JRiver (så gör jag). Då kör den ut DSD-signalen direkt till dacen som native DSD (Asio) eller förpackad i s k DoP (Wasapi eller Asio). I båda fallen är det native DSD.
  • Filtrering sker sedan analogt efter dacen.
  • I JRiver kan man också konverterar all PCM till DSD signal "on the fly" men rekommenderas inte av JRiver. Den är mer tänkt till efterkommande led där man endast arbetar med DSD-signaler.

Problemet som jag skrev om ovan är alltså ett "icke problem" om man spelar DSD-filer. Så @calle_jr's filosofi är den som gäller i det här fallet, alltså ingen ommastring i laptopen.

 

By the way, hur vet dacen att det är en pcm eller dsd-signal... :39: Jag vet att den vet då det framgår både i JRiver vad den skickar och i displayen som visar "DSD" eller "DSD2"

 

Så här svarar JRiver när de fick frågeställningen:

The low-pass only applies when converting to PCM.
If you're outputting DSD, the DAC must do the low-pass (or you're going to fry your tweeters).

 

 

 

 

Edited by Bebop
Kommentar från JRiver
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Bebop said:

By the way, hur vet dacen att det är en pcm eller dsd-signal... :39:

Man populerar en bestämd flagga i paketen med ett visst värde. Det finns ett par varianter men modernare DACar bör kunna tolka de olika flaggorna.

Edit, jag utgår ifrån att du avser när man skickar en DoP-ström?

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har inte hänt något värt att skriva om på sistone och tyvärr blev det inget LR-RIAA byggt under julledigheten som jag hade ställt in mig på. Ork och tid har fattats och jag har istället ägnat ledig tid åt utvärdering eller som det heter på vanlig svenska - lyssnat på musik via anläggningen.

 

Nu har jag emellertid något på gång som jag hoppas ska bli en enkel och snabb operation. Jag har beställt en sådan här.

 

dale_main.jpg  ladder_schematic.gif

 

Jag är inte säker på att den ryms i mitt nuvarande försteg men om den gör det ska den opereras in tillsammans med några "finkondensatorer" som jag har beställt för uppdateringen av försteget. Eventuellt blir det en ny ingångsväljare också men det avgör jag lite senare.

 

I samband med uppdateringen tänkte jag beskriva tankegångarna som ligger bakom konstruktionen av mitt försteg. Jag är mycket nöjd med hur den blev och nästa förförstärkare som ligger på min "att-göra-lista" kommer att vara uppbyggd på samma sätt men kanske med ett par ändringar för att komma ännu närmare "det perfekta ljudet".

Link to comment
Share on other sites

Vi tar förstegsbygget från början då och jag utgick från en Consonance Basie som jag köpt ett par år innan jag byggde om den. Det finns bra information på sidan "Basie SRPP And Basie Mk2 Tube Pre-Amplifier DIY". Utseendet kan ses på bilden som jag lånat från länken.

 

basie-pair-aug-2003.jpg

 

Det är den undre varianten som jag utgått ifrån och från början satt det 3 x ECC82 i rörhållarna. Bra bilder och beskrivning av ombyggnader och annat finns i filen basie-srpp.pdf. Kopplingen var ett SRPP-steg följt av direktkopplad katodföljare. Den lät OK men inte fantastiskt och jag byggde ganska snabbt om den till my-följare istället och då blev det bara 2 rör kvar samtidigt som den också lät bättre. Fortfarande var det inget som jag gick igång på ordentligt så den blev stående eller användes i extra-anläggningar under en tid.

 

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Egentligen tycker jag att försteg på linjenivå borde vara ungefär det enklaste man kan tänka sig att konstruera men det finns faktiskt några problem att ta hänsyn till.

 

Grundfunktionen är att det ska finnas en förstärkning som är hög nog för att driva efterföljande steg och den bör var anpassad för att passa förstärkningsgraden i dessa steg och också ha en lämplig utgångsimpedans. Om det är dåligt anpassat kommer volymkontrollen att hamna antingen för högt eller lågt vid normal användning och ingetdera är riktigt bra. Med de förstärkare jag använder är en förstärkning på minst 2 och max 20 gånger lämplig.

 

En annan funktion hos försteget är att ge en enkel drivning för de apparater som kopplas in på ingången. I mitt fall hade jag vid tidpunkten behov av en mycket hög ingångsimpedans för att få maximalt välljud ur min DAC (jag kommer att återkomma till den). Jag valde att köra 470 kohm på ingången och detta gjorde det mindre lämpligt att sätta volymkontrollen direkt på ingången som man ofta gör. Det är en enkel och ofta fullt tillräcklig konstruktionslösning men i och med den höga ingångsimpedansen hade det varit svårt att få till en volymkontroll (470k) som inte påverkar återgivningen påtagligt pga Miller-kapacitans. Volymkontroll på utgångssidan är olämplig då det ger för hög utgångsimpedans så den måste då in mellan 2 steg.

 

Med volymkontrollen mellan 2 steg i förförstärkaren finns det i princip 2 val som kan göras, förstärkning före eller efter potentiometern. Läggs förstärkningen i första steget svingar ingångsröret alltid maximal spänning och med hög ingångsnivå kan linjäriteten försämras och om förstärkningen läggs efter potentiometern försämras signal-/brus-förhållandet. Jag valde alternativet med förstärkning först.

 

Så här långt i processen går det att välja lämpligt rör för förstärkningsdelen och eftersom jag återanvände en befintlig nätdel i Consonance Basie var jag begränsad till den matningsspänning (trevligt nog med rörlikriktare) och glödspänning som fanns att tillgå. Glöden är stabiliserad DC på 12.6V och det är bra men många rör använder 6.3V och seriekopplade glödtrådar kan ge matchningsproblem men lyckligtvis är det röret med 6.3V jag landade i avsett att kunna användas med seriekopplad glödspänning! För utgångssteget valde jag en dubbeltriod med 12.6V glöd. Då är det spikat att det blir 3 rör och vilka det blir avslöjas i nästa post.

Link to comment
Share on other sites

Då rörbeslutet var taget blev det lite plåtjobb, rörsocklarna som satt i originalet var 9-pins noval-socklar och nu behövde jag två st 5-poliga och en oktal-sockel. Det är förstås bättre när hålen behöver förstoras än tvärtom så det var inget större problem. Här är en dålig men nytagen bild med damm och annat som inte borde var med men det skadar kanske inte att visa verkligheten ibland?

 

IMG_0334s.JPG.a663cb7178c29f7083c0b25013357c0b.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här kommer kretslösningen som den ser ut i simuleringsprogrammet.

 

basie37simcircuit.JPG.da8c527ea768ee3feced47406508c19b.JPG

 

Första steget är alltså med röret 37 och drossel-last, motståndet som sitter där är bara för simuleringsändamål (icke ideal spole). Drossel-lasten valdes för att ge maximalt spänningssving med given matningsspänning men också för att det är en koppling som låter bra.

 

Volymkontrollen som ritas med två motstånd (spänningsdelning) sitter mellan ingångssteg och katodföljare på utgången. Katodföljaren är gjord med en "riktig last" (det undre motståndet) och då arbetar röret mycket mer linjärt än med bara ett motstånd som man ofta ser. En annan fördel med kopplingen är att ingångsimpedansen blir väsentligt högre och målet med kopplingen är att utgångssteget ska ge så lite påverkan på potentiometerns prestanda som möjligt. Potentiometrar är inga ideala komponenter och det är anledningen till att jag tänker prova med switch och spänningsdelare. Potentiometern är på 100k för att ge en rimlig last för ingångsröret och det blir väldigt konstant resistans med ovanstående koppling och serieimpedansen är låg i förhållande till utgångsstegets ingångsimpedans. Potentiometern får också en hög spänning att jobba med och eventuella brister i form av kontaktresistans och annat påverkar därmed mindre. Kapacitanserna i rörstegen är också låga i förhållande till de generatorimpedanser de jobbar med så frekvensomfånget blir stort.

 

Det finns alltså en del fördelar med att koppla på det här viset och priset är egentligen bara en extra kondensator i signalvägen och krav på ingångsröret när det gäller spänningssving med god linjäritet. 37 har en förstärkning på ungefär 9 gånger och med insignaler på 2-3 V som är normal maxnivå så klarar röret det utan större problem. Mitt mål med hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans är uppnått och utgångsröret är 12SN7 med "lagom förstärkning" för att fungera som katodföljare.

 

Jag kommer att använda kopplingen även i kommande förförstärkare men några förbättringar har jag i bakfickan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har fått volymkontrollen från Khozmo och den är rätt stor så sannolikheten att den ryms rakt av i mitt nuvarande försteg är liten. Jag återkommer i ämnet.

 

Jag har även en andra-anläggning och eftersom jag nämnde ett kommande försök som ska göras där i en tråd i musikavdelningen så kan jag väl presentera ett par komponenter i den anläggningen som kommer att vara inblandade. Klicka på bilderna för att länka till sidorna jag hämtat dem från.

 

n30ae.JPG.dc4d30bd042a3b79f38ba8a9f3da8ed6.JPG

 

au-555a.jpg.773e498d796508143679ddcf10bef731.jpg

 

Prisvärda och faktiskt ganska bra grejor i rätt sammanhang. MQA-uppgraderingen till Pioneer N-30AE kom strax före jul och jag installerade för någon vecka sedan. En del MQA-filer på Tidal låter fantastiskt bra och jämfört med samma skiva i CD-upplösning på Tidal är det väldigt stor skillnad! Vad som gör skillnaden är väl inte helt klarlagt så där är det som att jämföra äpplen och päron lite grann. Där kommer min Tascam DA-3000 in i bilden och jag tänker prova lite inspelningsalternativ av MQA-fil och dito CD-upplöst från Tidal.

 

Jag har inte kommit mig för att prova så mycket i min huvudanläggning eftersom det är väldigt krångligt att koppla om vid inspelning/avspelning men i andra-anläggningen är det väldigt enkelt. Det är praktiskt med "tape-loop" som alltid fanns på lite bättre förstärkare förr i tiden och det finns på Sansui AU-555A. Detta är en inte så kraftig men väldigt trevlig förstärkare.

 

Bara att koppla in och prova alltså, det borde jag väl orka med ganska snart!!

Link to comment
Share on other sites

 

@MatsT: Inlägg #396 beskriver väldigt väl de grundläggande egenskaper man behöver känna till om man inte ska söka i blindo eller helt lita på andras gissningar. Jag tycker att hifi blir närmast idioti om man inte har de grundläggande elektriska förutsättningarna rätt i sitt system. Ändå vet jag inte om jag själv har det.

Om man vill kondensera det du skrev till det absolut viktigaste så har du sammanfattat det här:

 

On 2019-01-06 at 09:44, MatsT said:

Grundfunktionen är att det ska finnas en förstärkning som är hög nog för att driva efterföljande steg och den bör var anpassad för att passa förstärkningsgraden i dessa steg och också ha en lämplig utgångsimpedans. Om det är dåligt anpassat kommer volymkontrollen att hamna antingen för högt eller lågt vid normal användning och ingetdera är riktigt bra. Med de förstärkare jag använder är en förstärkning på minst 2 och max 20 gånger lämplig.

 

En annan funktion hos försteget är att ge en enkel drivning för de apparater som kopplas in på ingången.

 

Vi vet att detta inte är fallet "där ute". Många av de som ger oss "råd" har inte koll på detta. Annars hade man inte parat ihop för- och slutsteg med högtalare som tillsammans låter katastrof på tex mässor, som man i övrigt lagt massor av arbete på att arrangera.

 

Jag och @Peo har försökt utöka det du beskriver till att inbegripa hela kedjan från källa till högtalare, och utforma en slags lathund. Men även om det ser till synes enkelt ut så sväller det mycket snabbt iväg och blir för omfattande för att bli en pedagogisk beskrivning om man samtidigt ska ha nån nytta av det.

 

Men även de korta raderna du skriver gör att frågeställningarna sväller ut; vad är det för källor, dvs det behöver vara ett spann?, balanserad/obalanserad signal? hur ska utgångsimpedansen väljas med tanke på slutstegen?

Man behöver kartlägga både spänningskedja, impedanskedja och effektanvändning för hela systemet, och eftersom man ofta har olika källor blir det minst två fall som ska fungera.

 

Om jag får lov att spamma din tråd så är här ett exempel på min egen rigg för att illustrera vad jag menar:

 

den-elektriska-kedjan-01.jpg

 

Första problemet är att tillverkarna inte ens anger dessa data, och om de gör det är det ofta otydligt vilka data som anges (vad och hur de har mätt).

 

Vissa data kan man dock gissa med lite detektivarbete, och även om man inte kan täcka in alla möjliga fall så kanske det finns intresse för en sån här lathund :question:

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-19 at 09:48, MatsT said:

Prisvärda och faktiskt ganska bra grejor i rätt sammanhang. MQA-uppgraderingen till Pioneer N-30AE kom strax före jul och jag installerade för någon vecka sedan. En del MQA-filer på Tidal låter fantastiskt bra och jämfört med samma skiva i CD-upplösning på Tidal är det väldigt stor skillnad!

 

Skulle du kunna tänka dig att dela lite intryck av denna smidiga streamer? Hur du styr den, var du lagrar dina egna filer (om du nyttjar såna etc), vilja tjänster du nyttjar och så?

Link to comment
Share on other sites

Intressant sammanställning @calle_jr Och även om detta är basic kunskap så hör och ser man tyvärr ganska ofta exempel på missmatchade system i mässammanhang som tyvärr beror på att man kombinerar ihop egna "märken" och inte kanske inte vad som kommer att fungera i praktiken. Typexempel är effektsvaga rörsteg kombineras med trögdrivna högtalare, därför man vill framhålla vissa ljudmässiga ideal. Då optimeras ingen av dessa produkter och det låter dessvärre därför mycket sämre än vad det kan göra. Utifrån ett annat perspektiv så borde varje produkt verka inom sitt medelvärde och inte inom sitt maxvärde. I varje steg av förstärkning är det ingen vinst ljudmässigt att pressa systemet i det övre registret effektmässigt, snarare motsatsen är bättre och skapar ett lugnare och mer avslappnat och naturligt ljud. Detta kan man faktiskt testa fram på rent på praktisk väg. Men grunden är naturligtvis data och beräkning.

 

Calm 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, calm said:

Detta kan man faktiskt testa fram på rent på praktisk väg.

 

Ja, men enbart med tex en pickup som källa har man 15 olika "kontroller" att hålla i huvudet. Jag ser inte att man kan klara det utan någon sorts metodik.

Visserligen finns det en viss form av standardisering i branschen och ett visst överlapp i all elektronik.

Men jag känner mig ganska övertygad om att de domar som ofta fälls beror på att man inte gjort denna hemläxa.

Och jag tycker att innan man har koll på detta känns det ganska meningslöst att utvärdera klangfärg, signatur, svärta, mikrodynamik, perspektiv osv eftersom man drar helt fel slutsatser om inte den grundläggande kopplingen är elektriskt korrekt.
Brus, dynamik och frekvensgång är helt beroende av detta och däri göms de flesta andra hifiparametrar vi svänger oss med.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calle_jr said:

Ja, men enbart med tex en pickup som källa har man 15 olika "kontroller" att hålla i huvudet. Jag ser inte att man kan klara det utan någon sorts metodik.

Visserligen finns det en viss form av standardisering i branschen och ett visst överlapp i all elektronik.

Men jag känner mig ganska övertygad om att de domar som ofta fälls beror på att man inte gjort denna hemläxa.

Och jag tycker att innan man har koll på detta känns det ganska meningslöst att utvärdera klangfärg, signatur, svärta, mikrodynamik, perspektiv osv eftersom man drar helt fel slutsatser om inte den grundläggande kopplingen är elektriskt korrekt.
Brus, dynamik och frekvensgång är helt beroende av detta och däri göms de flesta andra hifiparametrar vi svänger oss med.

 

Jag håller med om detta, missuppfatta inte detta som att man kan bortse från de grundläggande fakta och särskilt vad gäller kedjan pickup-stepup-riaa. Där spänning, gain, impedansanpassning liksom i fråga om kapacitans får avgörande skillnader. Jag kanske var otydlig i mitt inlägg, men min point är nog snarast att i slutändan kanske det blir ett lyssningstest som fäller avgörandet. Jag refererar till @Peos senaste delar i hans tråd, liksom vad Schäfer skriver i sin instruktion till mitt ASR riaa. Fritt citerat ur minnet "What´s sounds best, it´s the best"

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, calm said:

Och även om detta är basic kunskap så hör och ser man tyvärr ganska ofta exempel på missmatchade system i mässammanhang som tyvärr beror på att man kombinerar ihop egna "märken" och inte kanske inte vad som kommer att fungera i praktiken.

 

Det värsta jag varit med om i detta avseende upplevde jag Kanada. "Min butiks" huvudmärken på elektronik var Naim, VTL, Shindo och Lamm.

 

En favoritkombi var VTL's slutsteg MB450 och Shindos försteg Vossne Romanee. Det finns kvar i mitt minne som det bästa jag har hört. Dessutom med ett mycket fint RIAA. Jag fegade ut pga pris. Den var helt enkelt för dyr. VTL's försteg är också bra.

 

1110listen.out43703.jpg

 

 

Däremot gick den inte alls ihop med Lamm. Det var helt ospelbart. Man kunde knappt röra volymkontrollen utan att det blev full volym med distorsion. Detta var uppenbart för alla och sedan finns allt därimellan. Det är en av anledningarna att jag alltid vill ha samma tillverkare mellan för- och slutsteg. Det behöver inte vara optimalt men oftast tillräckligt bra.

 

 

Edited by Bebop
Fel modell
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, calm said:

Jag kanske var otydlig i mitt inlägg, men min point är nog snarast att i slutändan kanske det blir ett lyssningstest som fäller avgörandet.

Jag förstod att du menade så.

Men "what sounds best, is the best" stoppar inte mässutställare A.

Man behöver börja från början innan man kan ge sig på lyssningstester.

Jag upplever det som att många störtar direkt till lyssning, eftersom "det är ju det som är det viktiga".

 

Handuppräckning; vem har gjort hemläxan ovan?

Vi behöver inte ha någon handuppräckning om vem som utvärderingslyssnat, det har ALLA gjort.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bebop said:

 

Det värsta jag varit med om i detta avseende upplevde jag Kanada. "Min butiks" huvudmärken på elektronik var Naim, VTL, Shindo och Lamm.

 

En favoritkombi var VTL's slutsteg MB450 och Shindos försteg Monbrison. Det finns kvar i mitt minne som det bästa jag har hört. Dessutom med ett mycket fint RIAA. Jag fegade ut pga pris. Den var helt enkelt för dyr. VTL's försteg är också bra.

 

hero_monbrison.jpg

 

Däremot gick den inte alls ihop med Lamm. Det var helt ospelbart. Man kunde knappt röra volymkontrollen utan att det blev full volym med distorsion. Detta var uppenbart för alla och sedan finns allt därimellan. Det är en av anledningarna att jag alltid vill ha samma tillverkare mellan för- och slutsteg. Det behöver inte vara optimalt men oftast tillräckligt bra.

 

 

Kanske ett skäl till att jag gärna kör med en "integrerad" förstärkare som ASR som kör med 4 burkar till enheten. Och 2 till riaat.:D:)

Har lyssnat ett antal gånger på ett all in Shindo-system hos In Living Stereo i NYC. Det är en annorlunda ljudupplevelse onekligen. :tongue: 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Skulle du kunna tänka dig att dela lite intryck av denna smidiga streamer? Hur du styr den, var du lagrar dina egna filer (om du nyttjar såna etc), vilja tjänster du nyttjar och så?

 

Jag har inte använt den så mycket än och inte gjort så mycket direkta jämförelser men lite intryck kan jag väl dela med mig av ändå.

 

För de cirka 4000 den kostar tycker jag egentligen inte att man kan anmärka på något alls. Ljudet är "trevligt" och kan nog beskrivas som "laid-back" men med hög upplösning i systemet som jag faktiskt har med Sansui-förstärkaren och aktivt delade Magnepan MMG med dipol-subwoofrar så blir det bra. Jag använder filter "slow" eftersom det är det jag står bäst ut med vid avspelning av 16/44.1 och ingen uppsampling används. Den spelar alla format jag behöver och jag använder USB-diskar som källa för egna filer. Då räcker det fint med fjärrkontrollen och displayen på fronten för att navigera. När jag kör Tidal går det också använda fjärrkontrollen men det är förstås inte roligt att göra textsökningar eller försöka hitta om det ligger för mycket inlagt som "egna album" så jag får nog köra med någon platta eller Pioneer XDP-100R för att använda Pionners app. Den är inte världens bästa men går att använda och Tidal är åtminstone lite enklare att styra då hoppas jag (jag har faktiskt inte hunnit prova). Det går annars bra att editera Tidal i en dator och förbereda för enkel uppspelning i N30AE.

 

Förhoppningsvis kommer det en Roon-uppdatering till den så småningom, inte för att jag vill ha det men det finns säkert andra som vill.

 

Sammanfattningsvis: N-30AE gör inte bort sig i ett ganska bra system och prisvärd är den definitivt. I huvudanläggningen funderar jag lite på att prova N-70AE, den har lite mer av allt och det enda som jag saknar är HDMI-ingångar.

 

Edited by MatsT
inkonsekvent skrivning av beteckningar
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, MatsT said:

jag saknar är HDMI-ingångar.

 

Tack för dina intryck, verkar vara en smidig apparat att provsmaka filspelning/streaming med! (Jag har ju själv haft N-50 och även provat N-70A)

Varför vill du ha HDMI? För att ta emot signal från Oppo som drivverk? Eller flerkanal?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, AlfaGTV said:

Varför vill du ha HDMI?

 

Jag har en Pioneer DVD/SACD-spelare som har DSD-signalen på HDMI men den kan jag inte använda. Inget jätteviktigt krav men samtidigt är det kanske rimligt att moderna DAC'ar som klarar DSD har en sådan ingång. Jag har inte så många SACD så det är nog billigare att ragga upp dem som DSD-filer än att jaga apparater.

Link to comment
Share on other sites

Har du bekräftat det? Alltså att DSD är embedded i HDMI? Det är en mycket, mycket sällsynt egenskap, att DSD bitströmmen förs ut ur en komponent. Jag trodde det enbart var Oppo som gjorde detta (och MSBs Universal Transport, menndet är ju iofs en Oppo)

För övrigt tror jag du har rätt i att det är enkalre att rippa/ladda ned DSD-filerna.

 

Är det lagligt förresten? Om man har SACDn, kan man då ta ned DSF-filerna från nätet med gott samvete? Du har ju redan köpt "lyssningslicensen via SACDn"...

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

även de korta raderna du skriver gör att frågeställningarna sväller ut; vad är det för källor, dvs det behöver vara ett spann?, balanserad/obalanserad signal? hur ska utgångsimpedansen väljas med tanke på slutstegen?

Man behöver kartlägga både spänningskedja, impedanskedja och effektanvändning för hela systemet, och eftersom man ofta har olika källor blir det minst två fall som ska fungera.

 

Det blir snabbt komplicerat och jag valde att begränsa mig till mitt eget system när jag satte upp kravlistan. Den var tillräckligt svår för att diskvalificera de flesta lösningarna som finns färdiga på marknaden och då har jag ändå inte tagit hänsyn till att mina inkopplade apparater har olika utspänning och det är tyvärr ett vanligt problem. Det skulle egentligen behövas separata specialgjorda ingångar för varje enhet. Någonstans måste jag ändå dra en gräns och i viss mån har jag anpassat utspänningarna från de anslutna apparaterna istället.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag trodde det enbart var Oppo som gjorde detta (och MSBs Universal Transport, menndet är ju iofs en Oppo)

 

Gissningsvis även PS Audio Memory Player, men jag vet inte om den går att ansluta till något annat än PS Audios egna Dacar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Handuppräckning; vem har gjort hemläxan ovan?

Vi behöver inte ha någon handuppräckning om vem som utvärderingslyssnat, det har ALLA gjort.

 

Absolut inte - handen långt ner i byxfickan... Jag får tillstå att jag anslutit mig till @Bebop s genväg att välja samma fabrikat. Då förväntar man sig att matchningen skall vara ”tillräckligt bra”.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, AlfaGTV said:

Har du verkligen bekräftat det? Alltså att DSD är embedded i HDMI? Det är en mycket, mycket sällsynt egenskap, att DSD bitströmmen förs ut ur en komponent.

 

Jag har läst det någonstans och tänkte att det var något jag kanske kunde utnyttja i framtiden (som nu är dåtid). Jag hittar inte info om spelaren nu men här är vad som står om ingångar på en Pioneer receiver (SC-LX901).

 

dsdinputs.JPG.31781ce4f5624f0ca6e8fa8f7cc900d2.JPG

 

Det verkar vara något som används av Pioneer också.

 

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Taxmannen said:

Gissningsvis även PS Audio Memory Player, men jag vet inte om den går att ansluta till något annat än PS Audios egna Dacar.

 

Det här är ju det som är lite klurigt, Ps Audio använder sig av HDMI-kablar för att överföra I2S, fast de kallar det nåt eget. Det är alltså, mig veterligen, inte DSD över HDMI.

 

5 minutes ago, MatsT said:

Det verkar vara något som används av Pioneer också.

 

Det kanske är så, men troligen i ett proprietärt format som enbart tillgängliggörs mellan Pioneer-produkter? Vet att Denon hade en liknande "hmhmhm-link"...

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Har du bekräftat det? Alltså att DSD är embedded i HDMI? 

Det här är lite krypiskt. En röst på "head-fi" som verkar någorlunda trovärdig skriver så här:

 

HDMI (and i.Link (IEEE 1394)) are allowable for DSD output as they can carry an encrypted signal, but you need a compatible player *and* receiver (as far as I'm aware only AV receivers and SSPs have ever bothered with this feature - I'm not aware of any 2-channel equipment that does this; Sony makes a lot of the receivers with this feature (as you might imagine), but they aren't the only game in town). Some (newer) players can do DSD-to-PCM internally, and then send that via HDMI (again, still encrypted), which expands compatibility.  For playback from a conventional SACD player, you must use the analog outputs. This is not an "opinion" - it's part of the SACD standard. 

 

Samtidigt sägs att den nya spelaren från Pioneer udp-lx800 skall kunna samma saker som Oppo... men jag hittar inget specifikt uttalande som bekräftar. På AV-forum nämns både Cambridge, Yamaha med flera kunna ta ut dsd via hdmi medan andra säger att detta är fel. Ofta lär det handla om dsd konverterat till pcm 24/88. Vet inte vad som är korrekt.

Edited by Bebop
Missat ord
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

 

Det här är ju det som är lite klurigt, Ps Audio använder sig av HDMI-kablar för att överföra I2S, fast de kallar det nåt eget. Det är alltså, mig veterligen, inte DSD över HDMI.

 

Det kanske är så, men troligen i ett proprietärt format som enbart tillgängliggörs mellan Pioneer-produkter? Vet att Denon hade en liknande "hmhmhm-link"...

Precis, instämmer.

 

Det är ju faktiskt sacd-lagret och inte dsd som är kopieringsskyddat, men inte många spelare strömmar detta till hdmi-utgång innan omvandling, förutom just dessa proprietära kopplingar typ Denon-Link. Accuphase gjorde likadant tror jag.

Men detta kanske är på väg att tas bort?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...