Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Det är roligt med järn och jag har också införskaffat transformatorer för ett annat projekt.

 

IMG_0156s.JPG.b40b735ff755f535638e81dff5ea65ad.JPG

 

Det är från Hammonds Pro-serie och de ska användas på linjenivå. Tyvärr ringer de rätt mycket utan anpassning men jag har fått till en bra sådan och efter det passerar en 1kHz fyrkant-våg så här fint.

 

IMG_0157s.JPG.fdb35fc2cf6e6266e1eb0202ca36a93c.JPG

 

Det blir ett väldigt trevligt filter med cirka 50kHz bandbredd efter mina anpassningar och då kan man ju undra vad det ska vara bra för?

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplade min mätuppkoppling via DA-3000 (inspelat och uppspelat) och med DSD128, då ser samma fyrkant ut så här.

 

IMG_0158s.JPG.b4d5ffa01d3a124581732a363ccbab70.JPG

 

Ingen större skillnad, det finns en aning brus men notera att mätnivån är ganska låg (10mV/ruta). Det här har förutsättningar att låta bra.

 

Inga problem vid 10kHz heller, städat och fint.

 

IMG_0159s.JPG.618267ede416ad73891a1097443b5a2a.JPG

 

DSD64 är inte riktigt lika fint. Det skulle behövas ännu brantare filter för att få det riktigt snyggt men förmodligen är hörbarheten på störningen låg trots allt.

 

IMG_0160s.JPG.38079fb5e58a4ca17329d3eb9b309749.JPG

 

Vi kollar på CD-upplösning (16/44.1) som jämförelse. Det är faktiskt fyrkantvåg!

 

IMG_0161s.JPG.6900b7e77ba89f24ab93af81199996b5.JPG

 

Med 16 bitar och 96kHz ser det lite bättre ut.

 

IMG_0162s.JPG.ea20d3d2b2b8ec5d2aeff63ff239c24f.JPG

 

Som avslutning tittar vi på signalen vid 100kHz som ligger en bra bit lägre i nivå än frekvenserna i det hörbara området eftersom det filtreras med -3dB vid 50kHz, jag glömde kolla hur mycket lägre det är men 10-20 ggr lägre skulle jag gissa.

 

IMG_0163s.JPG.56fe76274682f81e1a353d9c4b27929a.JPG

 

Oavsett dämpningen så ser det fint ut och det städade beteendet bibehålls uppåt  i frekvens. Den bortstädade högfrekventa störningen som DSD brukar ha borde göra livet avsevärt lättare för efterföljande enheter så min gissning är att det här kommer att låta bra.

 

Nu gäller det att hitta någon lämplig metod att bygga ihop grejorna och det kommer att dröja ett tag innan det är klart för praktiska prov.

 

Link to comment
Share on other sites

 

5 hours ago, MatsT said:

Någon kanske kommer ihåg att jag har mätt lite på en sådan här.

Ja, vi kommer ihåg. Vi kommer ihåg nästan allt.

Och skulle vi glömma så kommer P-pan och påminner oss.

 

 

4 hours ago, MatsT said:

Nu gäller det att hitta någon lämplig metod att bygga ihop grejorna

Det ser ut som du hade en balanserad krets i åtanke :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag lyfte på locket och har beslutat mig för att det får bli ett externt bygge.

 

P1000394s.JPG.a8b0535fa1bcf822e406dbc6da602a66.JPG

 

Det går att bygga in transformatorerna men det är inte värt besväret och det sänkta andrahandsvärdet som det medför.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Det ser ut som du hade en balanserad krets i åtanke :unsure:

 

 

Jag är i grunden en obalanserad person eller single-ended som det heter på svengelska så jag hade inte tänkt att göra en balanserad krets men jag skulle ju kunna använda de balanserade utgångarna för att mata transformatorerna. :)

 

Då kan jag behålla RCA-utgångarna så går det lätt att jämföra med och utan transformator. Jag får fundera lite och kanske mäta om jag går vidare på den vägen.

Link to comment
Share on other sites

För att få en anrättning smaklig behövs inte så mycket men kvalitet på själva receptet och förstklassiga komponenter är en bra start.

 

IMG_0170s.JPG.3a0d3cad7d7b99a40440b2627e8be0b4.JPG

 

En enkel bit torsk, snöbollspotatis, färsk grönsallad och en välsmakande remouladsås t.ex. Jag tycker att det är en mycket välsmakande kombination och inte är det svårt att få ihop heller. Nu är ju inte detta en tråd om mat så någon koppling till trådens väsentligheter måste väl finnas?

 

Omsorgsfullt valda komponenter.

 

IMG_0174s.JPG.4fb4659cb3e9af25f6fe414c0e55ed0e.JPG

 

Relativt få och enkla komponenter.

 

IMG_0171s.JPG.1e568be2b29e83c7ad0c4890ea96c534.JPG

 

I stort sett är detta vad som behövs för ett högklassigt RIAA-steg, det tillkommer några motstånd men i övrigt är det fyra EQ-spolar och åtta kondensatorer som behövs för två kanaler förutom fyra dubbeltrioder förstås. Det blir ganska fullt i lådan trots litet antal komponenter men det ska nog gå bra att få ihop det.

 

En separat låda med nätdel behövs också.

 

IMG_0172s.JPG.b8dde532ae3e92f0788cf8962b82f639.JPG

 

Betydligt enklare att bygga ihop och det är två transformatorer, en drossel, två kondensatorer, en stabiliserad glödmatning och ett likriktarrör i den här anrättningen.

 

Nu måste jag fundera lite på hur det ska monteras utan synliga skruvar på ovansidan av lådan.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite förtydligande avseende potatis. :)

 

Nedan är ett utdrag från sidan Potatis i tiden.

 

Flera av våra gamla lantsorter har levt kvar under hela 1900-talet i såväl kommersiell odling som i odling i trädgårdstäppor. En del av dessa har tillsammans med vissa tidiga sorter från början av 1900-talet blivit typiska för vissa landskap eller områden. Potatiskonsulent Ingemar Nilsson (Ingemar Nilsson, personlig kommunikation, 255) anger en del sorter som kan karaktäriseras såsom ”landskapssorter”, nämligen;

  • Norrbotten: Vaikijaur, synonymt med Eigenheimer
  • Norr- och Västerbotten: Gul Mandel
  • Jämtland – Härjedalen: Röd Gullöga samt Jämtlands Vit (som dock varit på utgående)
  • Värmland: Snöboll, synonymt: British Queen
  • Mälardalen: Vit Drottning, synonymt Evergood/Eldorado
  • Småland: Sorten omnämns i Willhelm Mobergs utvandrarepos. Namnet Kasjurer kan härledas från tyska sorten Kachyre, en sort som kom till Sverige omkring år 1900. Runda knölar med gult skal och köttfärg. Synonymt: Tranhultspotatis, Gulapotatis, Smörblomma, Gul Ölandspotatis. Identisk  med tyska sorten Industrie.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

IMG_0297s.JPG.d605df6f69c13baf9f7711ecc657fa05.JPG

 

Statusuppdatering från experimentverkstaden,

 

Inte mycket har hänt senaste tiden pga annat som måste göras men jag har i alla fall fått hem en låda som ska användas för utgångstransformatorer till Tascam DA-3000. Det lutar åt att jag kommer att använda de balanserade utgångarna men jag måste mäta lite först för att se hur transformatorerna uppför sig. Bygget i sig är tämligen enkelt och med lite flyt kanske det kan vara klart nästa helg. Det är ett mycket intressant försök att utvärdera med musik och öron.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en stund över idag och kontrollmätte med balanserad utgång och det går fint att koppla transformatorns primär likadant som från RCA-utgången. Jag kommer nog att sätta dit båda varianterna i lådan så blir det flexibelt. Något som gjorde mig både förbluffad och glad var att med 24/192 kom det ut en perfekt 1kHz fyrkant utan översvängningar och även den vid 10kHz var utan "ringningar". Det ska bli spännande att testa!

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med lämnade jag jordanslutningarna och transformatorn körs med flytande lindningar. Jag fick lite "fnirrr" i ena kanalen som försvann efter flytt av lådan och det antyder att bättre chassijord behövs. Jag ville inte ansluta chassit till primärsidans jord som man oftast gör eftersom jag vill kunna ansluta den med flytande jord till de balanserade utgångarna på DA-3000. Det fanns inte plats för chassiuttag av balanserad typ i lådan men planen är att ersätta nätbrunnen med en liten plåt och dra igenom sladdar för balanserad anslutning.

 

Jag har ett par saker kvar att ta tag i och det ena är jordanslutning av transformatorn. Kåpan är redan hopkopplad med chassit via skruvmontaget men det är en skärm för vardera lindningen och en sladd för kärnan som ska anslutas. Det lutar mot att jag lägger dem till sekundärsidans jordpunkt. Det andra som ska kollas upp ordentligt är att filterkomponenterna är rätt dimensionerade. Det är lite pyssel med den fin-trimningen men det är inte bråttom, det låter redan alldeles utmärkt.

 

Det är lite för tidigt för en recension av ljudet men det verkar definitivt lovande. Jag har spelat DSD-filer från minnet i DA-3000 och en av dem var 2xDSD, det låter bra och vid en snabb jämförelse föredrog jag ljudet via transformatorn, det låter mer "på riktigt". Jag har mestadels lyssnat med DA-3000 som DAC kopplad från YBA-streamer via AES/EBU och det låter riktigt bra. Klockan i DAC'en verkar vara av bra kvalitet och det är ganska troligt att min Wadia 121 DAC som normalt används med streamern får lämna systemet. Jag lär få återkomma med mer omdömen men det tar tid och det måste det få ta. Första intrycket är ofta men inte alltid riktigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Utvärderingen av isoleringstrafo på DAC-utgången har fortsatt och nu har alla filter tagits bort. Det mäter sämre men låter bättre och frekvenskurvan jag får stämmer väl med den här som Hammond redovisar:

 

Hammond-1140-ln-b.JPG.69b6de1fffc7161560e238c92a5abe72.JPG

 

Hela databladet för Hammond 1140-LN-B finns här.

 

Det är som synes mycket liten påverkan inom det hörbara området men hörbar påverkan ger arrangemanget ändå. Jag ska försöka mäta upp något intressant senare men tills vidare inriktar jag mig på lyssningsjämförelser och de direkta före-/efter-jämförelserna går det lite trögt med eftersom det är tidskrävande och tråkigt. Det är i och för sig enkelt nu när filtren tagits bort från trafon då det ger väldigt exakt förhållande 1:1 och nivåtrimning inte behöver göras.

 

Jag lämnar jämförelselyssningen för en stund för att redogöra för vad som fått mig att acceptera "sämre" mätresultat. Med sämre menar jag mer ringningar i fyrkantsvaret som jag inriktade mig på att få bort med filterkomponenter. Det gav dels en dämpning av nivån och det måste man acceptera för att kunna ta bort ringningar men det har negativa konsekvenser i form av förlängd stigtid och i någon mån klangpåverkan eftersom dämpningen naturligtvis inte är helt neutral mellan olika frekvensregister. Jag har alltså kommit fram till att jag kan acceptera frekvenspåverkan enligt kurvan ovan och det negativa är att det ger mindre dämpning av DSD-signalens högfrekventa restsignaler som jag egentligen i första hand var ute efter att minska. De riktigt störande signalerna (för efterföljande elektronik) är väldigt högfrekventa och dämpas fortfarande avsevärt.

 

Det lite lustiga och även något oväntade resultatet jag fått är att det "låter bättre" vid alla upplösningar. Jag återkommer med mer om detta.....

Link to comment
Share on other sites

Innan jag börjar beskriva vad som händer med ljudet med utgångstransformatorn på plats ska jag förklara vad som är syftet med arrangemanget.

 

Tascam DA-3000 är i första hand en digital inspelningsapparat och det är så jag har tänkt använda den men den går också att använda som DAC och den gör bra ifrån sig så och det skadar förstås inte. Utgångstransformatorn är i första hand ditsatt för att minska förekomsten av högfrekvent störning vid spelning av DSD-filer och transformatorn var tänkt att påverka utsignalen så lite som möjligt vid spelning av PCM-filer. Att döma av databladet borde detta vara möjligt och klangligt är påverkan liten men något händer i alla fall, med DSD-filer borde det kunna bli en positiv påverkan eftersom inga apparater egentligen tycker om att utsättas för mycket högfrekventa signaler eller brus. Transformatorn sitter på utgången dels för att dämpa DSD-brus men också för att ingen påverkan ska ske på inspelad signal utan tanken är att när inspelning väl skett ska man kunna välja den avspelare som föredras för detta.

 

Målet är kort och gott att få till en digital inspelningsapparat som kan konkurrera med eller rent av överträffa rullbandspelare även subjektivt. Jag tror inte att det är omöjligt men det återstår att prova.

 

Jag har för närvarande ingen annan apparat för avspelning av DSD-filer så DA-3000 sitter konstant inkopplad i huvudanläggningen och för närvarande ersätter den Wadia 121 som DAC för min YBA streamer. De kommer lite bättre överens när det gäller klockningen och med Wadia i kedjan har jag fått en del dropouts vid högre samplingsfrekvenser, det har jag inte nu. Wadia 121 låter i mina öron bättre med 16/44.1 men det spelar jag ändå med CD-spelare och Audio Note DAC när jag vill ha högsta kvalitet. Jag har generellt svårt för DAC'ar med brickwall-filter vid i första hand 44.1kHz och redan vid 48kHz minskar min aversion betydligt. DA-3000 låter dock ovanligt bra för att vara en DAC med brickwall och den är uthärdlig även vid 44.1kHz. Jag använder inte uppsampling i DAC-3000, det tycker jag låter betydligt sämre och tyvärr blir det lite jobbigt att använda den då eftersom jag måste ställa in klockan manuellt. Inget större problem för mig som är albumspelare men med spellistor och blandat innehåll vad gäller samplingsfrekvens är det förstås inte bra alls. Musiken spelas faktiskt även med felinställd frekvens men det låter inte lika bra och en lampa lyser ilsket rött.

 

Vad händer då med utgångstransformatorn på plats?

Det låter mer "analogt", det lite mekaniska ljud som PCM kan ge lyser med sin frånvaro och det är riktigt trevligt att lyssna på. Jag har gjort några ganska snabba växlingar mellan direktutgång och transformatorutgång med olika samplingsfrekvenser och jag tycker det är roligare att lyssna via transformatorn. När jag kör direkt konstaterar jag bara - "Jaha, det är så det blir" och byter till transformatorutgången för att spela musik och njuta av den. Målet med min anläggning är bara att ge mig "njutning av musikuppspelning" och det gör min motivation för att testa fram och tillbaka ganska liten. Jag väljer snabbt det jag trivs bättre med och där stannar jag så det blir tyvärr inga bevis för det ena eller det andra utan bara subjektiva utsagor. Jag ska göra ett par mätningar senare för att se om de kan ge någon indikation på vad som skiljer.

 

Jag har lite svårt att förhålla mig till en extra enhet som kopplas in och ger "bättre ljud". Vad gör den? Lägger den till trevlig färgning eller tar den bort otrevlig sådan? Den är i vart fall inte transparent och för mig spelar det ingen roll så länge det inte ger ett egenljud som ständigt hörs och i längden irriterar. Jag får fortsätta att använda den under längre tid så visar det sig säkert om det finns någon negativ påverkan, än så länge uppfattar jag det inte så.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, MatsT said:

 

Jag lämnar jämförelselyssningen för en stund för att redogöra för vad som fått mig att acceptera "sämre" mätresultat. Med sämre menar jag mer ringningar i fyrkantsvaret som jag inriktade mig på att få bort med filterkomponenter. Det gav dels en dämpning av nivån och det måste man acceptera för att kunna ta bort ringningar men det har negativa konsekvenser i form av förlängd stigtid och i någon mån klangpåverkan eftersom dämpningen naturligtvis inte är helt neutral mellan olika frekvensregister. Jag har alltså kommit fram till att jag kan acceptera frekvenspåverkan enligt kurvan ovan och det negativa är att det ger mindre dämpning av DSD-signalens högfrekventa restsignaler som jag egentligen i första hand var ute efter att minska. De riktigt störande signalerna (för efterföljande elektronik) är väldigt högfrekventa och dämpas fortfarande avsevärt.

 

Det lite lustiga och även något oväntade resultatet jag fått är att det "låter bättre" vid alla upplösningar. Jag återkommer med mer om detta.....

Mycket intressant.

Frekvenspåverkan är obetydlig och det glädjer mig att du borrar dig djupare i andra effekter.

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, MatsT said:

Utgångstransformatorn är i första hand ditsatt för att minska förekomsten av högfrekvent störning vid spelning av DSD-filer och transformatorn var tänkt att påverka utsignalen så lite som möjligt vid spelning av PCM-filer. Att döma av databladet borde detta vara möjligt och klangligt är påverkan liten men något händer i alla fall, med DSD-filer borde det kunna bli en positiv påverkan eftersom inga apparater egentligen tycker om att utsättas för mycket högfrekventa signaler eller brus. Transformatorn sitter på utgången dels för att dämpa DSD-brus men också för att ingen påverkan ska ske på inspelad signal utan tanken är att när inspelning väl skett ska man kunna välja den avspelare som föredras för detta.

:unsure: Menar du att den ska fungera som ett lågpassfilter? Hmm, dsd-brus ligger väl kring 50kHz? 

Finns det dithering i Tascam?

Link to comment
Share on other sites

Precis, det är tänkt som extra LP-filter. Det sitter i regel ett filter vid 50kHz i original och i en tidigare post finns följande bilder:

 

IMG_4462s.JPG

 

IMG_4463s.JPG

 

Den övre visar en 10kHz fyrkant vid låg nivå efter passage (AD/DA) genom DA-3000 och den undre samma fyrkant som dessutom passerat en 1:2-transformator och då blivit av med en del högfrekvensinnehåll. Den transformatorn hade en del ringningar också men det extra LP-filtret fungerar i alla fall. Hur stor vinst det är ljudmässigt är svårt att uttala sig om och det skiljer sig säkert en hel del beroende på vad som kopplas in i nästa steg.

 

Om det fins dithering i Tascam vet jag inte men det är väl troligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort ytterligare ett intressant prov. Jag kopplade vidare DA-3000 till Wadia 121 via digitalutgången och spelade en 24/96-inspelning. Det låter bra! Inga problem med dropouts som jag har haft med direktkoppling av streamer till Wadia och det bekräftar det jag trott, klockan i DA-3000 är väldigt bra. Inte så förvånande kanske med tanke på allt krut de verkar ha lagt på klockval och sync-möjligheter. I studiosammanhang är nog klockningen väldigt viktig.

 

Jag fortsatte med jämförande test med samma inspelning och kopplade direkt från analogutgången i DA-3000. Det lät inte så speciellt bra efter att ha spelat samma stycke via Wadia'n och jag kopplade om till analogutgång från DA-3000 via 1:1trafon och nu spelade det snyggt igen. Wadia'n är aningen bättre i mina öron men det går utmärkt att lyssna med DA-3000 via trafon också.

 

Det gör en viss skillnad hur jag placerar lådan med transformatorerna i och jag har ännu inte anslutit lådan till någon jordpunkt. Det får nog bli en separat jordskruv som kan dras dit det passar bäst. Alla skärmjordar i transformatorerna utom kapslingen är anslutna till utgångarnas jord och primärlindningen flyter. Det kan vara en av förklaringarna till att det blir bra med transformatorerna anslutna, jordarna mellan DA-3000 och försteget är galvaniskt separerade.

 

Jag får nog behålla Wadia'n i systemet trots allt men göra det möjligt att köra via DA-3000 för att få en bra klocksynkning. Mycket apparater blir det. :)

Link to comment
Share on other sites

Efter några timmar i lyssningsfåtöljen idag kan jag runda av försöket med DA-3000 och utgångstrafo.

 

Jag har lyssnat en del med Wadia'n kopplad via DA-3000 som omklockningsenhet och det är bara att konstatera att det är avsevärt bättre än analogutgångarna på DA-3000. Ju lägre samplingsfrekvens desto större skillnad till Wadians fördel. Så kommer jag att använda min Tascam DA-3000 ett tag framöver och nästa steg är att prova den som inspelningsmaskin och jag tror att den kan simulera rullbandsljudet rätt bra med hjälp av utgångstransformatorerna. Det måste provas och jag ska försöka sätta av lite tid för ett besök hos en rullbandsfantast för praktiska prov. Det blir kanske inte den närmaste tiden men det känns som ett intressant projekt så det har ganska hög prioritet.

 

Wadia'n låter för övrigt väldigt bra med klockning viaTascam, ett klart lyft jämfört med tidigare lösning.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, MatsT said:

DSD-filer borde det kunna bli en positiv påverkan eftersom inga apparater egentligen tycker om att utsättas för mycket högfrekventa signaler eller brus.

Jag fastnar lite för denna bisats @MatsT Jag håller på att försöka tränga lite djupare i just DSD-spelning via JRiver. När jag läser deras förklaring LP-filter skriver de:

 

DSD contains high frequency noise that could potentially degrade sound quality or even damage equipment. Therefore, a low-pass filter is used to remove this ultrasonic noise at playback time. The default low-pass filter is at 24kHz using a 48dB/octave slope. The low-pass filter can be selected via Tools > Options > Audio > Advanced > Configure input plug-in > JRiver DSD Plugin. It is not recommended to change the filter from the default, since the other options will not completely remove all ultrasonic noise from the output.

 

Trots deras "varning" har jag möjlighet att ändra. Om man följer deras länk ovan så ges 4 möjligheter.

  1. Safe (24kHz @ 48dB/octave)
  2. Medium (30kHz @ 24dB/octave)
  3. Permissive (50kHz @ 24dB/octave)
  4. Off (external low-pass strongly recomended)

Nr 4 känns utesluten men hur är det med de andra. Hur menar du att dessa rent teoretiskt kan påverka ljudet? Ser du några risker att 2) och 3) kan "damage equipment"?

 

Hur skall jag tolka sista meningen i det kursiva ovan, tro :39:. Är det en rent allmän svaghet i LP-tekniken eller kan det vara deras egen lösning som de skriver ner?

 

Det skulle vara intressant att få ta del av dina tankar/reaktioner på detta. :63:

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite erfarenhet av DSD-tekniken sedan tidigare då jag moddade en SACD-spelare. Den mest extrema varianten jag provade var att ta ut den råa DSD-signalen via ett första ordningens RC-filter. Med den lösningen syntes bara högfrekvenspulsningen vid mätning med oscilloskop på utgången men avspelat via rörförstärkare utan instabil motkoppling lät det faktiskt bra! Högtalarna klarade sig fint eftersom signalen passerade transformatorer i försteg, slutsteg och högtalare så i det stadiet var signalen filtrerad. Med en annan och inte riktigt lika stabil förstegslösning lät det mindre bra och det kunde höras som något högfrekvent brus som lade sig på signalen ungefär. Jag gick den gången vidare med filtrering av DSD-signalen med transformator och det blev ganska bra men transformatorerna var inte tillräckligt bra för att få det perfekt, de läckte lite högfrekvens.

 

När jag mätte på Tascam DA-3000 med DSD64 blev jag förvånad över hur lätt det var att hitta kvarvarande högfrekvens på signalen, den ligger visserligen på en låg nivå men kan säkert vara störande för viss elektronik i vissa lägen. DSD128 var mycket bättre och strängt taget kanske tillräckligt bra. Det finns alltid LP-filter inbyggda som ska ta hand om de värsta resterna och det brukar ligga på 50kHz men ibland är det valbart till 100kHz också. Problemet som högfrekvensinstrålning i apparater kan ge är dels IM-distorsion i någon form och i värsta fall självsvängning. Motkopplingsslingor är bara stabila upp till en viss frekvens och det är lätt att föreställa sig fall då DSD-högfrekvens får igång oscillationer.

 

Man bör alltså ha filter och i normalfallet räcker nog de vanliga inbyggda om man kör apparater men här på forumet är vi kanske inte normala? Då kan det bli aktuellt med lite extra högfrekvensfiltrering. JRiver är jag inte så insatt i men den spelar väl upp DSD-filerna med hjälp av mjukvara och då bör filtren ligga i mjukvaran eftersom det som kommer efter inte kan veta att det är stort innehåll av högfrekvens i vissa uppspelningsfall. Jag håller med om att 4) är olämplig och sedan kan man väl provlyssna, det är inte så branta filter så om man vill vara säker kanske även 3) är lite tveksam och det är ju ungefär deras syn på saken också. Det borde inte gå sönder något om man kör 1), 2) eller 3). Branta digitala filter i närheten av de hörbara frekvenserna brukar inte jag tycka om men andra verka inte störa sig på det så individuella prov är nog det som jag rekommenderar.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-01-07 at 09:40, MatsT said:

Visst kommer jag från Luxmanlägret.

Mina första HiFi-prylar av lite högre kvalitet var förstärkare från Semicon (SE-77 och PA-77) som senare bytte namn till Sentec. Dessa kom som byggsatser och man var tvungen att jobba lite själv för att få ihop det men samtidigt var priset rimligt. Senare köptes en Sentec TU77 för att få en komplett stapel.

 

nmH7ta.jpg

Jag var runt 16 år gammal och teknikintresserad, detta medförde ett stort fokus på tekniska kvaliteter och Semicon-förstärkarna var mätmässigt bra. På den tiden fanns även t.ex byggsatser från Dynaco med rör men sådant fnös jag bara åt då och tyckte att det var förlegad teknik. Jag var i alla fall en nöjd användare i några år men köpte sedan en Luxman SQ-507x när de sålde ut demo-ex. Det var något speciellt med ljudet från Luxman-förstärkarna och på den tiden ansågs de "musikaliska" och jag tycker fortfarande att det på ett bra sätt beskriver ljudet men det är inte PK att använda uttrycket längre. Förstärkaren står längst uppe till vänster på  bilden med apparater som först flyttade in och är fortfarande i min ägo. Det är få apparater jag varit så nöjd med som jag var med den. Jag har även en SQ-505x som jag köpt senare och den används regelbundet i "andra-systemet". Många modernare transistorkonstruktioner har provats och även om de kan ha högre upplösning och mer kraft så har de missat det väsentliga - att spela musiken så man blir berörd. Jag har ökat på kondensatorbanken i mina gamla förstärkare och det gör susen, de var lite underdimensionerade men i övrigt är det fina konstruktioner med många inkopplingsalternativ och tonkontroller som både kan användas på olika sätt eller kopplas ur. En av de viktigaste detaljerna på förstärkarna är att för- och slut-steg kan separeras och därmed möjliggör användning av subwoofer. Flera kompisar lånade min SQ-507x och tyckte att den var väldigt trevlig. Jag var förr skeptisk till ljudskillnader mellan förstärkare men har lärt om, jag tycker att det faktiskt gör större skillnader än mätningarna antyder att det borde.

Andra Luxmanprylar bland det som flyttade in är T-33, T-210 och R-1070. T-210 har jag sålt, den var inte alls så bra som de äldre radiodelarna.

 

Otroligt kul att få följa din resa med välskriven text och ditt tekniska kunnande! :77:

Önskar att jag själv hade mer av den varan. 

F ö hade jag Sentec SC8 och PA8 tillsammans ett par Cerwin Vega, för väldigt länge

sedan. Jag gillade Sentec skarpt men DIN-kontakter tyckte jag var

kasst redan då... :D

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-11 at 22:43, Bebop said:

Är det en rent allmän svaghet i LP-tekniken eller kan det vara deras egen lösning som de skriver ner?

Det är en allmän svaghet med alla filter att de fasvrider signalen. Ju brantare filter desto större dämpning och desto kraftigare fasvridningar.

Jag är lite ställd att man filtrerar dsd i digital miljö :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calle_jr said:

Jag är lite ställd att man filtrerar dsd i digital miljö

 

Spelar man upp DSD i digital miljö finns nog inte mycket att välja på om inte filtreringen görs externt men frågan är om det kommer ut DSD i ren form eller om det är omvandlat till PCM, jag har ingen aning om detta.

 

Att LP-filter inte är generella fick jag klart demonstrerat igår när jag kopplade in 1:1-trafon efter utgången på Wadia 121, det blev definitivt en försämring! Jag körde med upplösning 16/44.1 och med samma upplösning så föredrar jag att använda trafo med Tascam DA-3000. Någon form av maskering verkar det ju bli och i vissa fall upplever jag det tydligen som mestadels positivt medan jag i andra fall upplever det som mestadels negativt. Jag har inte järnkoll på vilka utgångsimpedanser som gäller men jag tror inte att det är där skillnaden ligger.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, MatsT said:

Spelar man upp DSD i digital miljö finns nog inte mycket att välja på om inte filtreringen görs externt

Om man inte har för avsikt att mastra om i pc-miljö så bör sådan filtrering nog göras i en dsd-dac.

 

32 minutes ago, MatsT said:

frågan är om det kommer ut DSD i ren form eller om det är omvandlat till PCM, jag har ingen aning om detta.

Oavsett vilket så kommer all eq innebära att man mastrar om i pc-miljö i realtid.

Jag ser inget konstigt i att göra det, många gör det (de flesta?)

Men jag tycker att man ska vara försiktig med all form av konvertering och signalbehandling om man har en dedikerad dsd-dac. Speciellt i pc-miljö.

DoP är annorlunda, det handlar om paketering och en metod för att skicka och ta emot med andra gränssnitt. Jag är inte övertygad om DoP heller men man mastrar åtminstone inte om signalen.

 

Link to comment
Share on other sites

JRiver skriver i och för sig att om man vet med sig att LP- filtrering sker på annat ställe så behövs man inte göra det i JRiver. Jag är dock inte så negativ till datorer. Om en "dator" sitter i en laptop är det illa men om den sitter i en server eller i en dac så är det bra (ungefär så). Jag tror inte på sådana generalieringar

 

Jag kan inte förstå den hörbara fördelen med att packetera och skicka brus och sedan filtrera eller att göra tvärtom. Jag skall kolla om något om detta behandlas i Computer Audiophile och vad Aesthetix säger. Torkel kan säkert bidra en del kring detta.

 

JRiver konverterar inte DSD till PCM default. Däremot finns det en funktion för detta om så önskas eller tvärtom.

 

Nu har jag satt LP-filtret till 30 kHz @ 24dB/octav

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...