Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Akkelis har gjort reklam för en skojig pryl som jag tycker verkar intressant och i veckan slog jag till.

58ce3b85b0ca9_Jycbtb1.jpg.68c1f3a70341f1ee1d00d033773d16c6.jpg

För ett tag sedan visade de bilder av typen före/efter och jag blev imponerad. Jag har inga egna bilder men här finns ett test av Flux HiFi Sonic nålrengörare.

Den vibrerar nålen och använder någon sorts vätska.

58ce3d182a7f7_HqvioP1.jpg.45e8e1e11f2bc25a53bd55718787d071.jpg

Jag har förstås testat själv också!

58ce3d7b56d00_eO0ope1.jpg.17a344121606cfc7158bee26075da7c5.jpg

På med någon droppe av den mystiska vätskan på kudden och placera nålen som ska rengöras på apparatens kudde. Kör cirka 15 sekunder och ersätt apparaten med en LP-skiva. Resultat?

Link to comment
Share on other sites

Precis, hygien är viktigt.

Jag visste inte vad jag kunde förvänta mig riktigt efter tvätt men sämre blev det ju inte. Jag provade med 2 olika PU'er och resultatet blev liknande för båda. Karaktären är densamma och PU'erna låter egentligen likadant efter behandling men skivorna upplevs som nyare eller i bättre skick. Tystare bakgrund och mindre störande knäpp och knaster.

När jag tänkt efter lite är det logiskt att det blir som jag beskrivit. Mängden avlagringar som försvunnit från nålen är liten och påverkar säkert inte de mekaniska egenskaperna särskilt mycket så PU'en fungerar som innan rengöring. Däremot blir det mindre friktion mot skivans yta med ren nål och då upplevs ytan som bättre, dvs som om skivan är nyare. Slitaget på skivan minskar säkert också.

Jag är nöjd med investeringen!

Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2017 at 10:58, MatsT said:

När jag tänkt efter lite är det logiskt att det blir som jag beskrivit.

Ja, det verkar logiskt. Det nyper ju mindre också vid avspelning av höga frekvenser, alltså där spårets krökning blir så liten att avlagringarna tar emot i kurvorna.

Vill minnas att det finns några gamla tester på friktionskoefficientens variation med rena resp smutsiga skivor och nålar.

Tack. Måste kolla upp denna apparat.

Link to comment
Share on other sites

Nu har turen kommit till presentation av den tredje skivspelaren som jag har i bruk.

JC5AVD.jpg

Egentligen är det den första eftersom det är den som används mest.

Att ha flera skivspelare i drift är inte så dumt när det gäller att få dem att spela så bra som möjligt, när framsteg gjorts på en blir det tydligare vad som kan förbättras på de andra. Igångkörning av tidigare nämnda PU'er (SPU och Soara) medförde ett byte av tonarm på min huvudspelare men även ett tidigare experiment med en Dual 1229 och Denon DL-304 spelade in när det gällde val av arm.

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎03‎-‎19 at 09:16, MatsT said:

den mystiska vätskan

Jag använder Ortofon, och då följer jag gärna deras hänvisning:
The use of solvents on the stylus and cantilever may damage stylus cement; interior parts of the cartridge can be affected seriously by the intrusion of solvents.

Link to comment
Share on other sites

Vilken läcker spelare MatsT!

Vad är det för årgång på denna? Jag tyckte ffa att SME Serie III armen var fräck i svart, har aldrig sett något liknande. Sen undrar jag om denna Star Saphire har vacuum-tallrik och teknologi?

Konstruktionsmässigt är ju dessa ganska lika många andra som SME, Michell och säkert många fler. Däremot har jag oftast hört ett varmare och vänligare resultat ifrån dem än t.ex. min egen Orbe SE. Detta kan givetvis bero på setup och pickup/tonarmsval men det vore kul att höra din reflektion?

Link to comment
Share on other sites

Roligt att du gillar den!

SME typ III i svart är kanske inte så vanlig men det passar bra ihop med SOTA'n som inte heller är så vanlig i svart tror jag.

1kp7wt.jpg

Anledningen till att jag köpte den är att jag ville prova med vacuum-sug och att skivspelaren i övrigt är uppbyggd på det sätt jag själv förespråkar och byggt/modifierat efter i många år. Jag vet inte vilken årgång det är eftersom jag köpt den begagnad och inte frågade, kanske står det i papperen någonstans men jag har inte brytt mig om det så mycket. Den är fullutrustad med vacuum-burk och motorstyrning och har den finare skivklämman och tonarmsplattan.

En skivspelare ska som jag ser det "bara" snurra skivan med jämn fart utan att tillföra något eget störljud eller påverkas av yttre vibrationer i luftburen eller stomburen form. Att det inte är så enkelt i praktiken förstår man av den stora mängden av lösningar som finns på marknaden. Det finns många med flytande upphängning och du nämnde några som jag inte jämfört med så jag kan inte uttala mig om skillnaderna men det jag gillar med SOTA'n är hängfjädrarna som ger en behaglig stabilitet i fjädringen och att innerchassit är rejält tungt och med genomtänkt inre dämpning. Min känsla när det gäller den här spelaren är att den faktiskt uppfyller mina krav ovan sällsynt väl och bara spelar skivor utan att göra något väsen av sig. PU och arm spelar förstås stor roll för slutresultatet också och jag återkommer till det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

PU'en jag använder är en Denon DL-S1 och den är monterad i en SME series III tonarm.

Resan med de lite modernare Denon-PU'erna började med att jag köpte en DL-304 och då ägde jag redan DL-103 och DL-103SA. DL-103'orna är väldigt trevliga ljudmässigt men kan sakna en aning finess jämfört med modernare PU'er med andra slipningar. DL-304 har ärvt mycket av DL-103 ljudmässigt och levererar ett väldigt fint mellanregister och mer detaljerad diskant, bättre upplösning het enkelt men samtidigt har de en liten diskanthöjning längst upp som jag inte kan leva med i längden. Jag har sett mätningar på några olika DL-304 och diskanthöjningen varierar mellan exemplaren så med lite tur kan man få en som är i stort sett rak. Mitt exemplar har en stigande frekvenskurva från 10kHz och är cirka 3dB upp vid 20kHz. Det är inte så farligt men som bruks-PU vill jag ha en som är neutral så jag har inte använt min 304'a särskilt mycket. Jag hade planer på att justera till frekvensgången med något enkelt filter (inte särskilt svårt) men så långt har jag inte kommit än. Istället köpte jag den lite mer påkostade DL-S1 som konstruktionsmässigt påminner mycket om DL-304 men har en mer dämpad diskant-topp och dessutom har toppen högre upp i frekvens. Mitt exemplar är spikrakt upp till 15kHz och med en höjning på cirka 1dB vid 20kHz. Den låter helt neutralt och med ännu bättre upplösning och den låter helt enkelt bara rätt i mina öron så sedan den monterades har den varit i bruk. Jag har ingenting att klaga på när det gäller DL-S1 annat än att den inte går att få tag på längre och att den är rejält knepig att anpassa elektriskt till en SUT.

Tyvärr blev fabriken som tillverkade DL-304 och DL-S1 förstörd av Tsunamin i Japan och de har inte återupptagit någon produktion.

Jag återkommer till anpassningarna jag har kommit fram till i jakten på det perfekta ljudet.
 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått mat och orkar skriva lite till. :)

Till en början körde jag DL-S1 i en Sumiko Premier MMT.

sumiko_premier_mmt.jpg

Bild hämtad här.

Det fungerade fint och tonarmen har en trevlig finess - justerbar oljedämpning. Den kan faktiskt justeras under drift om man är lite försiktig. Det är en medeltung arm och det är enligt rekommendationen för DL-S1. Det är en relativt mjukt upphängd MC-PU med ovanligt lågt nåltryck (1.3g +/- 0.2g) för att vara en Moving Coil. Jag har skaffat mig en god känsla för hur oljedämpningen påverkar ljudet genom att använda justeringsfinessen.

I kort version:

Mer dämpning - ett lugnare och mer avspänt ljud med mer naturliga detaljer och större djup i ljudbilden.

Ännu mer dämpning - ännu lugnare och till slut kommer det till ett läge när musiken upplevs gå för långsamt, då är det läge att backa tillbaka lite med dämpningen.

Dämpningen påverkar förstås basen, det är ju egentligen bara där dämpningen ändrar funktionen. Djupare och fastare bas är vad som kan förväntas. Trots att dämpningen verkar i basen (vid resonansfrekvensen och runt denna) så påverkas även ljudet högre upp i frekvens, ända upp till den översta diskanten faktiskt. Det har nog att göra med att nålen inte sladdar omkring och ger onödiga rörelser som påverkar nålens läge i magnetgapet och dess grundläggande funktion.

Link to comment
Share on other sites

Den senaste tiden har jag haft 2 andra skivspelare i bruk (redan beskrivna) och spelat lite då och då på allihop. Det är inte så dumt att ha möjligheten för de har lite olika karaktär och är inte bra på exakt samma sak. Det vore ju rätt korkat för övrigt att ha 3 skivspelare som låter identiskt, jag vill ha möjligheten att skifta till den som passar bäst om det är något som inte låter 100-procentigt på bruksspelaren. Det är roligt med lite omväxling också och en lustig egenhet som vi människor har är att om vi hör en ny detalj i en inspelning vid avspelning på en annan spelare än den normala så hörs den detaljen även på den normala nästa gång den används. Kanske ett sätt att upptäcka mer i musiken? :unsure:

Innan driftsättningen av min Thorens TD-125 hade jag en Dual 1229 i drift ett tag och satte på min Denon DL-304 på den, det spelade riktigt fint. Inte perfekt men tillräckligt bra för att jag skulle vilja prova att byta tonarmen på SOTA-spelaren till något lite lättare. Det var i vissa lägen lite bättre "tjong" i ljudet med Dual och DL-304. Detta är bakgrunden till att Sumiko ersattes med SME typ III.

dual_1229_turntable.jpg Bild hämtad här.

Dual 1229 har en ganska lätt tonarm och eftersom det kändes som att det fanns fördelar med det i kombination med relativt mjuka Denon DL-304 så verkade det rimligt att aven den lika mjuka DL-S1 kunde vinna något på det.

SME typ III är lite pillig att montera men den är samtidigt väldigt flexibel och kan anpassas till ett stort antal PU'er. Jag använde extra-vikten vid monteringen och lite FoQ som mellanlägg som jag brukar och skruvade fast PU'en på det löstagbara arm-röret, det underlättar att montage inte måste göras på plats. Vinklarna justerades och jag började med minsta paddeln i oljebadet med ganska tunn olja (10000 cSt) eftersom det var vad som använts vid föregående montage.

Lite information om oljedämpningen finns här.

Sedan har jag hållit på med justeringar i ett par månader och beskrivning av det kommer i nästa post.

 

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lyssnat igenom ett antal skivor för att försäkra mig om att det jag skriver är sant. :D

Det var så sent som förra helgen som jag landade helt rätt med oljedämpningen och det är en tidskrävande procedur att få till det om man inte nöjer sig med standardinställning enligt manual. Standardoljan är på 200000 cSt och den tycker jag är för tjock så jag har börjat med betydligt tunnare olja och sedan succesivt ökad dämpningen med tjockare olja. Med minsta paddeln och 10000 cSt fyllt till hälften ungefär i karet blev ljudet inte så tungt och kraftfullt som det ska vara så jag började med att fylla i mer av samma olja. Det blev lite bättre men räckte fortfarande inte så jag fick ta upp olja ur karet med hjälp av bomullspinnar och det är inte någon speciellt rolig rutin med seg olja som inte får hamna på fel ställe. Jag fyllde upp med lite tjockare olja och efter att ha upprepat proceduren igen med bomullspinnar eftersom det inte räckte med 30000 cSt heller tömde jag karet till 80% ungefär och började fylla upp med 100000 cSt och efter att jag fyllt till mer än hälften bytte jag även paddel till den största storleken. Nu började det likna något! Jag fyllde succesivt på med mer av 100000 cSt och det blev bättre och bättre ända tills musiken plötsligt började gå för sakta. Jag har beskrivit fenomenet tidigare och nu var det alltså dags att backa till mindre dämpning igen. Karet var ganska fullt och det kändes inte som att det skulle gå i så mycket mer olja eftersom den följde med tonarmen när jag drog tillbaka den efter att skivan gått klart. Jag fick ta det lite lugnt och dra lite fram och tillbaka för att det inte skulle bli översvämning i ena kanten av karet. Jag kände dock inte för att gå igång med bomullspinnar igen så jag tänkte att några droppar 10000 cSt måste väl ändå rymmas. Det gick fint och musiken började återgå mot normal takt igen och dessutom var det mindre problem att dra tillbaka armen nu när oljan var lite tunnare. I med några droppar till och så blev det bra!

Det som jag beskrivit på några rader är en tidsödande procedur eftersom jag på vägen måste jämföra med andra spelare vad som hänt och även verifiera lyssningsintryck under lite längre tid varje gång jag ändrade. Det har tagit månader!

Det har i och för sig låtit bra hela tiden utom när jag fick för mycket dämpning och musiken gick för långsamt, då är det faktiskt inte så roligt att lyssna. Basen har hela tiden varit fast och lätt att följa och "tjong" har det också varit. Lättare arm var rätt medicin för Denon DL-S1 och med rätt dämpning saknas ingenting i kraft och djup när det gäller basen och ljudet har behållit den "tjong" som jag saknade lite med en medeltung arm.

SME typ III är en ganska bortglömd och faktiskt baktalad arm men jag har alltid tyckt om den och faktiskt har alla PU'er som jag provat i den låtit bättre än i någon annan arm, inklusive DL-103. Ortofon SPU kräver förstås andra doningar så det är bra att ha flera armar. Den låga populariteten hos armen har gjort prisnivån angenäm men min känsla är faktiskt att armen håller på att bli erkänd igen.

Jag är löjligt nöjd med kombinationen DL-S1 och SME typ III men som ni vet är inte det någon garanti för att andra tycker det. Jag har många gånger blivit förvånad över hur olika uppfattningar man kan ha.

Att oljedämpning är ett bra knep för att få till en bra funktion är inte så svårt att förstå egentligen. Genom att reglera dämpningen kan ett lämpligt Q-värde fås på resonansen som beror på nålens fjädring och tonarmens massa. Då är det inte längre så viktigt att resonansfrekvensen läggs långt ifrån de lägsta hörbara frekvenserna och de vanliga rekommendationerna för tonarmsmassa som ger resonansfrekvens i "lämpligt" intervall behövs knappt. I princip skulle det gå bra med resonans över 20Hz.

 

Link to comment
Share on other sites

Grattis, vilket kämpa-jobb det måste ha varit, jag som tycker det är nog pilligt att byta PU. Hade det fungerat med medicinspruta och en liten bit silikonslang istället för tops eller blir det för kladdigt?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

började fylla upp med 100000 cSt och efter att jag fyllt till mer än hälften bytte jag även paddel till den största storleken. Nu började det likna något!

Intressant! :)

Jag har också en SME III monterad i en Kenwood KD 500 som inte var en alldeles ovanlig kombination på 80-talet bland dåtidens finspelare. Som jag minns det hela fick de stryk i samband med att MC näst intill trängde ut MM-pickuperna. MM hade en typisk fjädringsmjukhet kring 25-30 medan MC låg kring 15. För det krävdes mer massa i armarna för att få ut max. Rätt eller fel, men så gick resonemangen. Jag har aldrig provat den med MC-pickup. Jag använder en Ortofon M2 Black och det fungerar utmärkt. Jag har dock ett problem...

Jag bytte phonokablar för ca ett år sedan som ansluts i skivspelarens botten. De är lite knökiga att få dit, så jag ställde skivspelaren på högkant och fipplade med kablarna en god stund. Ett hjärnsläpp bortsåg från att under tiden rann en del av oljan ut från tråget...:black: Dina oljeexperiment får mig att fundera. Två frågor:

  1. Utifrån dina erfarenheter, vilken typ av olja tror du kan passa Ortofons M2 Black (din magkänsla utan förpliktelser).?
  2. Var säljer de olja med olika viskositet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Bebop said:

Intressant! :)

Jag har också en SME III monterad i en Kenwood KD 500 som inte var en alldeles ovanlig kombination på 80-talet bland dåtidens finspelare. Som jag minns det hela fick de stryk i samband med att MC näst intill trängde ut MM-pickuperna. MM hade en typisk fjädringsmjukhet kring 25-30 medan MC låg kring 15. För det krävdes mer massa i armarna för att få ut max. Rätt eller fel, men så gick resonemangen. Jag har aldrig provat den med MC-pickup. Jag använder en Ortofon M2 Black och det fungerar utmärkt. Jag har dock ett problem...

Jag bytte phonokablar för ca ett år sedan som ansluts i skivspelarens botten. De är lite knökiga att få dit, så jag ställde skivspelaren på högkant och fipplade med kablarna en god stund. Ett hjärnsläpp bortsåg från att under tiden rann en del av oljan ut från tråget...:black: Dina oljeexperiment får mig att fundera. Två frågor:

  1. Utifrån dina erfarenheter, vilken typ av olja tror du kan passa Ortofons M2 Black (din magkänsla utan förpliktelser).?
  2. Var säljer de olja med olika viskositet?

 

 

http://www.sodersrchobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=577&pid=M-47106560

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, UffeZ said:

Du menar spruta och kanyl?

Ja det hade nog gjort jobbet lättare och ett självklart hjälpmedel i mekanikerns verktygslåda :D

Jo absolut det finns faktiskt i min låda :D

Tänkte en:

medicinspruta_143238616.jpg
Bra när man vill rensa öronen på vax också, mer välljud ;)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, JWE said:

Tänkte en:

medicinspruta_143238616.jpg

 

En sådan spruta har jag faktiskt liggande men tanken på att använda den för att suga upp olja slog mig aldrig. :blush

 

10 hours ago, Bebop said:

Utifrån dina erfarenheter, vilken typ av olja tror du kan passa Ortofons M2 Black (din magkänsla utan förpliktelser).?

Jag skulle nog börja försiktigt med 10000 cSt och om inte det räcker skulle jag succesivt fylla på med 100000 cSt, då kan man åstadkomma allt där emellan.

Jag tror inte att man slaviskt kan utgå från uppgiven fjädringsmjukhet eftersom det bara beskriver fjädern i nål-upphängningen, PU'er har även en viss grad av dämpning inbyggd och den kan variera mellan olika konstruktioner. Totala dämpningen är summan av armens dämpare och den inbyggda i PU'en.

Edited by MatsT
Tillägg.
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, MatsT said:

...

Till en början körde jag DL-S1 i en Sumiko Premier MMT.

sumiko_premier_mmt.jpg

Bild hämtad här.

...

Även känd som Jelco 750 så det kanske kan finnas rekommendationer kring dämpning på annat håll också?

Ang. väskans viskositet så har jag läst att SME tidigare levererade med 100.000cst silikonvätska men numera levererar 60.000cst till sina dämpkar på bl.a. SME V. Precis som @figge länkade till alltså.

Tänk också på att viskositeten är allt annat än statisk och efter bara någon veckas spelande blir den segare och gråaktig (man driver i luft i den genom rörelsen, lite som att vispa grädde i slow motion).
Har positiv erfarenhet från lätt dämpning av min SME och den verkar också vara varsammare mot nålen som "sladdar" mindre kraftfullt vid nedsläpp i ytterkant på LP med hög ytterkant om ni förstår hur jag menar.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Hittade en tråd om viskositet på Vinyl Engine där jag saxat bl a följande:

My FD-200 (bought new in the early 80's) says the fluid is 200,000cs in the manual.

SME has the fluid at 60,000 now because the new arms, IV & V series, it only dampens in the horizontal axis plane only, not in both vertical & horizontal like the 3009 arms do.

Om det nu är så att det krävs trögare dämpning för den lodräta dämpningen och mindre i den horisontella borde det väl finnas två dämpsystem eller kan det vara så att paddlarna har annan design i SME IV & V :dry:

Det lär nog bli att göra som MatsT har gjort, dvs prova sig fram.

Beträffande mängden, innehöll "originalflaskan" 2 ml.

Link to comment
Share on other sites

jelco_sa-370h.jpg

Jelco SA-370H är väldigt lik Sumiko Premier MMT. Det skiljer lite i dämpardelen jämfört med Jelco 750D, det är en extra skruv med justering ovanpå.

Jag har ju en Jelco 750L också och att det är ganska likt Sumiko MMT både i funktion och utseende är helt klart, Jag har kört både Jelco-skal (som jag tycker är lite bättre) och tung Jelco-motvikt på MMT som då fungerade fint med Ortofon SPU. Väldigt trevliga armar båda två och lättjobbade med löstagbara skal.

Min erfarenhet av de tunnare oljorna är att de inte förändras på samma sätt som de tjockare, jag tror att luften tar sig ur oljan lite lättare.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bebop said:

Om det nu är så att det krävs trögare dämpning för den lodräta dämpningen och mindre i den horisontella borde det väl finnas två dämpsystem eller kan det vara så att paddlarna har annan design i SME IV & V :dry:

Visst är det elegant med separata dämpare för horisontal- och vertikal-led, Kuzma har det men annars har jag inte sett det.

SME V har inte paddel utan det är en skruv som kan justeras lite i höjdled som ligger nedsänkt i oljekaret och skruven följer bara med i horisontalrörelsen hos armen.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bebop said:

...

Det lär nog bli att göra som MatsT har gjort, dvs prova sig fram.

...

Absolut, det ska man göra, men det är lättare att anpassa eftersom "paddeln" på SME IV/V är en låsbar skruv som man kan doppa ned mycket, litet eller inte alls i vätskan.

Syns lite grann på denna bild, och även hur mycket damma som attraheras av denna vätska! ;)

DSC_3221.jpg~original

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, MatsT said:

jelco_sa-370h.jpg

Jelco SA-370H är väldigt lik Sumiko Premier MMT. Det skiljer lite i dämpardelen jämfört med Jelco 750D, det är en extra skruv med justering ovanpå.

Jag har ju en Jelco 750L också och att det är ganska likt Sumiko MMT både i funktion och utseende är helt klart, Jag har kört både Jelco-skal (som jag tycker är lite bättre) och tung Jelco-motvikt på MMT som då fungerade fint med Ortofon SPU. Väldigt trevliga armar båda två och lättjobbade med löstagbara skal.

Min erfarenhet av de tunnare oljorna är att de inte förändras på samma sätt som de tjockare, jag tror att luften tar sig ur oljan lite lättare.

Aha, se där. Jag trodde det var en SA-750 med annan motvikt. Välgjorda armar är det iaf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...