Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Det kommer att ta ett par veckor innan det är klart men lite framsteg har gjorts under dagen.

WvJKEc.jpg

Ett par transformatorer och en drossel har satts dit i de borrade hålen och en rörsockel har hamnat på plats också,

NZnf3T.jpg

Transformatorerna ska förstås inte vara synliga, det blir inte tillräckligt elegant för att ta plats bland övriga apparater.

6ecWlB.jpg

Bakstycket på lådan ska bestyckas med nätbrunn, kontaktdon för överföring av ett par spänningar och en nätbrytare. Nästan klart och då är det bara invärtes jobb som återstår i den här lådan. Frontpanelen ska bytas också, det är fel text på den och jag har ritat nya paneler men inte hunnit beställa. Det tar nån vecka att få leverans också men apparaten fungera förstås lika bra med fel text på fronten så det är ingen panik med det.

Lådan är den första av 2 lådor som utgör den nya apparaten och det är en nätdel med rörlikriktning som börjar ta form.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det ett RIAA-steg, bra gissat!

Som jag skrivit i tråden tidigare håller jag på med optimering av LP-avspelning och det sker på bred front, PU-inställning, transformatormatchning och nu även med test av RIAA-steg. Jag har en tid kört med ett OP-baserat grammofonsteg som i och för sig fungerar rätt klanderfritt men vill prova med rör-RIAA igen. Jag har haft ett par varianter med rör tidigare och har också ett par nya i pipe-line, t.ex en Kondo M77 -klon som ska byggas ihop. Den kommer att ta ett tag att få färdig eftersom det blir en låda byggd från grunden med ambitionen att se snygg ut. Jag har också planer för ett kompromisslöst (i mitt tycke) RIAA med rör och mycket järn men även det ligger en bit fram i tiden.

I väntan på de andra projekten fick jag lust att sätta ihop något som går rimligt snabbt utan att göra avkall på de kvaliteter jag är ute efter. Jag hittade ett rör som såg intressant ut för ett rör-RIAA och Akkelis hade på lager så jag kunde få snabb leverans utan krångel. Röret är 5751 och 2 steg med my-följare är allt som krävs med passiv korrigering mellan stegen. Jag vill inte ha någon annan växelspänning i RIAA-lådan än signalspänningen så det blir en separat låda för strömförsörjning och där har jag valt att använda rörlikriktning med EZ81. Jag har simulerat klart kretslösningen så det är bara att bygga ihop lådor och koppla ihop det men eventuellt saknas någon komponent som kan fördröja projektet. Mitt vanliga jobb fördröjer också tyvärr.

Edited by MatsT
Krånglande länkar
Link to comment
Share on other sites

On 2/27/2017 at 07:54, MatsT said:

Kondo M77 -klon som ska byggas ihop. Den kommer att ta ett tag att få färdig eftersom det blir en låda byggd från grunden med ambitionen att se snygg ut. Jag har också planer för ett kompromisslöst (i mitt tycke) RIAA med rör och mycket järn men även det ligger en bit fram i tiden.

M77 tilltalar mig med linje- och riaasteg integrerat.

Du kanske kan bygga M77 kompromisslöst :mm:

Link to comment
Share on other sites

Det är fint att ha allt i samma låda och mitt kommande "kompromisslösa" steg är tänkt att vara försteg med inbyggt RIAA men jag vill bygga på ett annat sätt än Kondo.

Jag tror inte att Kondo-klonen kommer riktigt i närheten av originalet men det verkar vara hyfsade komponenter i alla fall och kretskortet är lätt att modifiera så det var anledningen till att jag köpte det.

HTB1KS8pIVXXXXX7XpXXq6xXFXXXm.jpg?size=1

RIAA-steget har en intressant koppling som jag vill prova också. Med en ganska rimlig arbetsinsats tror jag att det kommer att bli riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, MatsT said:

Där framgår det tydligt att klonen är en rätt minimalistiskt tolkning av originalet.

Det smärtade lite att se en klon på ett mönsterkort. Jag vågade inte skriva det direkt eftersom det kan uppfattas fel. Men de p2p-byggena, komponentval, trafos, volymkontroll etc är så vansinnigt vackra så det känns lite som att våldföra sig på dem med en sådan klon. Jag kanske har fel?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, calle_jr said:

Det smärtade lite att se en klon på ett mönsterkort. Jag vågade inte skriva det direkt eftersom det kan uppfattas fel. Men de p2p-byggena, komponentval, trafos, volymkontroll etc är så vansinnigt vackra så det känns lite som att våldföra sig på dem med en sådan klon. Jag kanske har fel?

Jag är benägen att hålla med, det är lite osmakligt att kalla det M77-klon. Kondo's bygge är som du skriver vansinnigt vackert. Det hade varit rakare att skriva att schemat bygger på Kondo M77.

Jag har inte köpt kretskortet i tron att det ska bli som originalet men det såg lättmoddat ut och det tilltalade mig som inte kan hålla fingrarna och lödkolven i styr.

Link to comment
Share on other sites

Arbetet med mitt nya RIAA-steg framskrider i sakta mak och jag tror att chassiarbetet kommer att bli klart idag och jag har funderat färdigt när det gäller inkopplingsalternativ som berör håltagning med undantag av någon vippbrytare eller ytterligare MC-transformator. Bilder kommer när det finns något vettigt att visa.

Jag tänkte börja knyta ihop säcken lite när det gäller PU-inställning på Thorens-spelaren och anledningen till att jag började med det var ett par "nya" PU'er i stallet. Den ena syns på bilden här.

5DsmIn.jpg

Det är en Audio Note Soara som varit iväg till van den Hul och där bestyckats med en ny "Tip and boron cantilever".

Jag har provat PU'en i tre armar innan jag tog steget att dra igång ADC-armen. De andra armarna visade sig vara för tunga för att få Soara'n att sjunga som jag vill och trots oljedämpning fick jag inte till det i någon av dem. Basen var svampig och spårningsförmågan svag så det var uppenbart att det behövdes en lättviktsarm. Efter mycket justerande har jag fått till ett resultat där jag tycker att det låter bra och för en gångs skull fick jag använda antiskating med den här kombinationen. Den vassa vdH-slipningen har också visat sig vara väldigt kritisk när det gäller injustering av vinklarna i 3 dimensioner. Det ljudmässiga slutresultatet kan beskrivas som "luftigt, detaljerat med en fin klang och trevligt skimrande diskant". Basen är fortfarande inte i nivå med mina bättre alternativ och jag funderar på att bygga en oljedämpare för ADC-armen. Lättviktsarm och oljedämpning är nog vad som behövs för att få det perfekt. Jag har en SME typ III i drift på en annan skivspelare men kommer inte att orka med att prova den med Soara'n. Jag har ett extra armrör till SME-armen men det är inte direkt smidigt att byta dem och justera in allt efteråt.

Det låter i alla fall så bra nu att när jag sätter mig ned för att provlyssna någon skiva blir jag sittande tills den är slut och det är ett bra tecken. När jag vill lyssna efter detaljer i någon inspelning har den här spelaren något visst.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis lyssnat igenom ett par LP med nedanstående kombo och kommentaren i förra posten känns onödigt negativ, det låter fantastiskt bra!

CAyly2.jpg

Det innebär däremot inte att jag är riktigt färdig med optimeringen än. Oljedämpning har jag nämnt och jag vet hur oljedämpning förändrar ljudet och trivs med det så visst hör jag en förbättringspotential där. Dessutom är Audio Note Soara lite knepig när det gäller SUT och RIAA, utnivån är bara 0.06mV. Impedansen är däremot låg så det förenklar jakten på en SUT med stort omsättningstal som fungerar. Jag har ingen helt optimal kombination för den än och bygget av nytt RIAA är en del av mitt pågående optimeringsarbete och jag tror att det kan bli bättre för Soara'n. Idag använder jag en trafo från Audio Technica med omsättningstal 1:20 som brukar fungera med nästan allt men inte är helt ideal ändå.

Användande av lättviktstonarm var absolut rätt väg att gå här och de är tyvärr lite bortglömda numera. En annan PU som jag provat i ADC-armen är den här.

r6d1Gi.jpg

En Ortofon MC20 som jag fått med vid köp av begagnad skivspelare. När jag provat i tyngre armar har jag fått känslan att den inte kan vara hel, efter att ha kört den i ADC-armen kan jag konstatera att det är den visst. Den lät helt OK men är ändå inget jag vill använda själv. När jag tänker tillbaka så har jag faktiskt bara hört MC20 låta bra i lättviktstonarmar.

Ett par andra PU'er som står på tur för att testas med ADC-arm är dessa.

YWokgk.jpg

En Orton OM40 Super och en ADC XLM mkII. Dessa trivs också bäst i lätta armar men de har blivit liggande ett tag eftersom jag inte vill rubba inställningarna jag gjort för Soara'n. Jag vet att de inte spelar i samma liga så motivationen att prova är just nu inte så hög.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

MC20 är väldigt mjuk i upphängningen så det är väl inte så konstigt att den fungerar i ADC-armen. SME typ III är nog ännu bättre och det är den armen jag hörde MC20 i första gången jag lyssnade mer seriöst på den när en kompis kom på besök med arm och PU. Vi jämförde med Fidelity Research FR1-mkII som jag då hade i en Formula 4 tonarm och växlade även armar/PU. Vi var överens om att SME-armen var bättre och att Fidelity Research var den bättre PU'en.

Link to comment
Share on other sites

Jag följer den här tråden med intresse. Det finns så otroligt mycket kunnande på Euphonia. Framförallt för mig som inte är så tekniskt orienterad, det finns en hel del kunskap att plocka upp :)

Goa vibbar får jag av att läsa om KEF Ref 104ab. Det var min första bättre högtalare på 70-talet.... den körde jag först med en Pioneer integrerad och så småingom med NAD 1020 som försteg till en Denon POA-1500...... det var smaskens på den tiden (och inom min budget). Skivspelaren var en Garrard. Jag avundas MatsT hans lyssningsrum, det bästa rum jag hört var ett med 'kyrkotak'

/Kenneth

 

Link to comment
Share on other sites

Nu stänger jag locket på Thorens-spelaren tillsvidare för att gå vidare med beskrivning av de 2 andra skivspelarna som jag har i bruk.

wyVi30.jpg

Jag har för övrigt investerat i ett nytt lock och tycker nog att den näst intill antika spelaren ser ut att vara ganska "up to date". Prestationsmässigt tycker jag den hänger med förvånansvärt bra.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, MatsT said:

Här är nästa objekt att beskriva.

9vksda.jpg

En "lätt modifierad" svensk antikvitet.

Med tanke på att den har en av spakarmarna  av precis som min, är jag ganska säker på att det är en Unamco T1:thumbsup: Men armen känner jag inte igen som originalarmen?

Calm

Edited by calm
Tillägg i text
Link to comment
Share on other sites

Vi lyfter på locket då och kollar in spakarna.

aVejWA.jpg

Det är bara 1 av 3 spakar kvar på den här. Spaken för justering av rem/hastighet har jag tagit bort liksom hela mekaniken för detta. Det beror på att motorupphängningen behövde justeras lite för att få plats med dämpmaterial under topp-plattan och då var det orimligt mycket jobb att ändra mekaniken. Det går att flytta remmen manuellt men det görs inte i onödan heller. Den uppmärksamme ser också en mindre justering på tonarmssidan som gjorde spaken för tonarmslift överflödig så den är också borttagen.

Link to comment
Share on other sites

j4ZXMR.jpg

Förutom ganska omfattande förändringar under skalet syns en större förändring direkt, original-tonarmen är ersatt med en Jelco SA-750L. Det var på håret att den gick in men det gick. Jag har kvar lite estetiskt fix men är ändå rätt nöjd med det utseendemässiga resultatet. Nu har man väl inte skivspelare för att de ska se snygga ut utan för att de ska leverera musikalisk upplevelse, det gör den också.

 

 

Link to comment
Share on other sites

YLoAhV.jpg

PU'en är den andra av mina 2 nykomlingar i samlingen. Det är en Ortofon SPU Gold och om jag hade mycket jobb att få Audio Note Soara att spela bra så var SPU'n "Plug n' Play", bara att montera och justera in höjden på tonarmen och nåltrycket till 4 gram. Jag är väldigt förtjust i den här PU'en, det låter bara rätt om den och särskilt inspelningar från 50- och 60-talet har en förmåga att blomma ut. Kanske var SPU referensen för inspelningar på den tiden?

Om jag ska beskriva ljudet så kommer jag osökt att tänka på Umami. Ljudet uppfattas som korrekt, tonalt utsökt och dynamiskt men ändå med något extra i kryddningen.

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Jag har kvar min Unamco T1 som åtminstone var en av de bättre spelarna på den tiden. Däremot lyckades jag inte riktigt med dämpningen utan upplevde spelaren som ganska känslig gentemot underlaget. Ser att du har lagt lite "pallning" under. Vad består den av? Läste att du också dämpat under topplattan. Vad bestod den dämpningen av? Originalet har några enkla fjädrar om jag minns rätt.

Kul projekt!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har några få bilder från ombyggnationen men det är några år sedan så jag får återkomma med det när jag hittat bilderna.

Brädklossarna under spelaren har ingen funktion mer än att lyfta spelaren (som inte har bottenskivan kvar) så att kablaget ryms och medger ostörd fjädringsrörelse. Fjädringen i original är i svajigaste laget och speciellt när tonarmsliften inte följer med i fjädringsrörelsen kan det vara rätt så irriterande. Undersidan av topp-plattan är bara dämpad med bitumen och nyttan med det är nog begränsad men det känns bra att öka vikten lite på lådan samtidigt som det blir mindre klang i plattan. I och för sig ska fjädrarna ta hand om det som kommer därifrån och rent teoretiskt kan det faktiskt vara sämre med sänkt resonansfrekvens i plattan.

Fjädringen är oljedämpad i min spelare så svajig är den inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade visst förberett med lite bilder så det gick ganska fort att hitta. Så här ser ovandelen ut underifrån.

IkJABh.jpg

Jag var inte säker på om jag lagt in en förstyvning av plattan men det hade jag gjort. Det hade inte skadat med lite mer av den varan men jag ville inte ha synliga skruvar på ovansidan och det här är nog tillräckligt för bra funktion. Om man ska lyckas med dämpning av skivor så är det i regel bäst att sätta dämpmaterial mellan skivan och en förstyvningsskiva som sätts fast ordentligt. Då uppnås både styvhet och dämpning, med enbart dämpning förflyttas resonansfrekvensen i skivan men den dämpas inte så mycket. Notera plastlocken från gamla filmburkar (fanns innan digitalkamerorna) som används för montage av dämpkaret (själva burken).

Nämnda approach är gjord på ett mer korrekt och grundligt sätt på innerramen. Styvt och stumt brukar jag prata om och det gäller här. En liten förlängning krävdes också för Jelco-armens fäste.

XfK0Ug.jpg

Med armen på plats ser innerdelen ut så här.

1bJ19f.jpg

Skivspelaren provas.

hY4W60.jpg

Till sist en liten beskrivning av oljedämningen av innerchassit.

ZuTdll.gif

Jag har inte motorolja numera utan ett rätt trög silkonolja.

Link to comment
Share on other sites

En uppdatering av RIAA-projektet.

Ccp0hc.jpg

Lådan för kretsdelen är färdigborrad och bara en del arbete kvarstår innan elektronikdelarna ska installeras. Ingångstransformatorerna för MC-PU har mittuttag på primärsidan så det medger helt balanserad ingång med XLR eller RCA (med omkopplingsbar jord). Det blir alltså 2 igångar, en MM och en MC kopplingsbar enligt ovan.

Link to comment
Share on other sites

Innan jag fortsätter till nästa skivspelare har jag en bild till på Unamco T1. 

58ce376f288a0_A8DU4F2.jpg.2c800b0abc0c0c8c14dab1060a6ec84d.jpg

Något som påverkar uppspelningsresultatet en hel del är hur LP'n ligger på skivtallriken och hålls kvar där. Jag har provat många olika skivmattor och föredrar i regel någon som är tunn men med bra inre dämpning. Den ska inte vara mjuk och den ska ligga an mot hela skivan om det går. På Unamco'n landade jag i en tunn matta av Fo.Q. Den hålls fast med en Michell skivklämma. Det fungerar inte med större vikter på Unamco'n eftersom fjädringen är mjuk men skivklämman har jag tyngt ned en aning med bitumen och det gör den också mer resonansdöd. Arrangemanget fungerar bra och totalt sett är jag mycket nöjd med hur det spelar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...