Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

1 hour ago, MatsT said:

Det kan kanske se dramatiskt ut med ett fel på mer än 1g men det är faktiskt inte mer än 20% fel, nu ska det i alla fall stämma.

 

Ja. Och om plattan till nålvågen är tjockare än en LP så slår den avläsningen mer än +/-20% :)

SPU är väl ganska tung, och med SME 3009 kommer nog masscentrum under lagringen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

SPU är väl ganska tung

 

Kan man nog säga, 32g! Tonarmen har en rörlig massa på 9.5g och det är väl med original-skalet på plats så klumpen längst fram dominerar på alla sätt. Det är inte så känsligt med tonarmens massa när PU'en ordnar den erfordeliga massan själv men de rekommenderar en stabil och resonansfri arm och det gör man väl i och för sig alltid?

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, MatsT said:

de rekommenderar en stabil och resonansfri arm och det gör man väl i och för sig alltid?

Det är en skog av fenomen att ta hänsyn till, men kolla på denna figur som baseras på en sammanställning gjord av Shure Brothers 1973. Naturen har inte ändrats nämnvärt sedan dess :)

 

trackability.jpg

 

Det blir väldigt illustrativt hur spårningsförmåga, nåltryck, ojämna skivor, graveringshastighet, komplians och massa hänger ihop.
Det är ingen slump att grundresonansen bör ligga mellan 8 och 12 Hz.
Högre tonarmsresonanser är förvisso besvärliga eftersom de förvränger signalen inom audiobandet, men de är inte så kraftiga som grundresonansen som skapas ihop med pickupen.

 

Vi vet att nålslipningar, geometrier och delkomponenter har utvecklats avsevärt sedan dess, men de är samtidigt mer krävande och mindre förlåtande än dåtidens pickuper.

 

Link to comment
Share on other sites

Det var en väldigt fin illustration av spårningsproblematiken. :thumbsup:

 

En fundering som dök upp med anledning av den är hur dämpningen kommer in och det borde bli så att den blå kurvan som är inversen på resonansen ungefär rundas av undertill och lyfts en bit i det kritiska området där man vill vara. Så länge dämpningen inte blir så hög att den blå kurvan blir för platt och troligen orsakar viss påverkan i det hörbara området borde det vara positivt och mina erfarenheter stämmer bra med det men det finns förstås mängder med variabler att ta hänsyn till när det gäller PU/tonarm. Att det spårar som det ska är i ala fall det första villkoret som ska uppfyllas.

 

Något jag tycker om med konstruktionen av SPU är den höga massan och det stabila skalet, den skapar liksom sitt eget universum med en mekanisk jord som påverkas ganska lite av omgivningen. Tänk er att ni står i båt som är förbunden med land via en stång och att ni står och fiskar, det är trevligt om båten känns stabil då! Vilken lösning tror ni skulle kännas bäst av en stor och tung båt med en relativt lätt men stabil stång eller en ganska lätt båt med en tung stång som troligen är ännu stabilare? Vi antar att den rörliga massan blir samma i båda fallen för hela systemet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

En fundering som dök upp med anledning av den är hur dämpningen kommer in och det borde bli så att den blå kurvan som är inversen på resonansen ungefär rundas av undertill och lyfts en bit i det kritiska området där man vill vara. Så länge dämpningen inte blir så hög att den blå kurvan blir för platt och troligen orsakar viss påverkan i det hörbara området borde det vara positivt och mina erfarenheter stämmer bra med det men det finns förstås mängder med variabler att ta hänsyn till när det gäller PU/tonarm. Att det spårar som det ska är i ala fall det första villkoret som ska uppfyllas.

Precis.

Men man behöver tänka på tidsdomänen också. En överdämpad pickup blir lätt trög.

 

 

2 hours ago, MatsT said:

Något jag tycker om med konstruktionen av SPU är den höga massan och det stabila skalet, den skapar liksom sitt eget universum med en mekanisk jord som påverkas ganska lite av omgivningen. Tänk er att ni står i båt som är förbunden med land via en stång och att ni står och fiskar, det är trevligt om båten känns stabil då! Vilken lösning tror ni skulle kännas bäst av en stor och tung båt med en relativt lätt men stabil stång eller en ganska lätt båt med en tung stång som troligen är ännu stabilare? Vi antar att den rörliga massan blir samma i båda fallen för hela systemet.

Det finns två läger till som nästan än vanligare; lätt pu och lätt arm, samt tung pu och tung arm.

Men jag håller med att tung pu med lätt arm har många fördelar, framför allt att lagringen kan utföras med precision.

Men jag tror att man behöver veta vad man håller på med vid installation av tung pu på lätt arm - den är ju väldigt utslagsgivande på det mekaniska verkningssättet. Precis som en tung båt med lätt stång :)

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag funderat en stund till på vad illustrationen av spårningsförutsättningarna implicerar.

 

Den röda kurvan visar signalen som uppstår pga ojämnheter i LP-skivan och då tänker jag att det måste skilja i vertikal- och horisontal-led hur stor störningen blir. :Thinking:

 

Goda resultat har rapporterats med tonarmar som har betydligt högre rörlig massa horisontellt än vertikalt, t.ex luftlagrade armar och Dynavector 507.

 

507mk2.jpg

 

Det borde inte vara någon nackdel utan snarare en fördel att gå mot lägre resonansfrekvens i horisontal-led eftersom man kommer längre från påverkan i det hörbara området och har mindre problem med bucklighet?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calle_jr said:

Men jag tror att man behöver veta vad man håller på med vid installation av tung pu på lätt arm - den är ju väldigt utslagsgivande på det mekaniska verkningssättet. Precis som en tung båt med lätt stång

 

Om stången är tung är det ingen större nackdel men det kan fungera bättre med en lätt stång om båten är tung och om man dessutom sätter dämpning vid stångens infästning som kan ta hand om en del av den energi som måste tas om han där.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, MatsT said:

Det borde inte vara någon nackdel utan snarare en fördel att gå mot lägre resonansfrekvens i horisontal-led eftersom man kommer längre från påverkan i det hörbara området och har mindre problem med bucklighet?

:41:

Den i särklass viktigaste audiosignalen är lateralt modulerad. Vertikalt modulerad signal är endast differens mellan vä och hö.

Så all optimering bör i första hand baseras på att få det horisontella verkningssättet så bra det går.

 

Link to comment
Share on other sites

Med det resonemanget drar jag slutsatsen att min dragning till spelare med gängad skivklämma inte kommer förändras! ;) 

Däremot hade det varit kul att prova någon med vacuumtallrik någon gång. Såklart finns det andra parametrar som påverkar, men med en vinylskiva som är plan, ovillkorligt, gör ju att en del problematik ellimineras.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, AlfaGTV said:

Däremot hade det varit kul att prova någon med vacuumtallrik någon gång.

Ja.

Jag använder aldrig skivklämma eftersom jag har slarvat bort den lilla ringen som ska sitta på centrumpinnen så att LPn trycks neråt i kanten i stället för uppåt :D

Jag tror mer på en yttre ringklämma i mitt fall, och Kuzma gör ju en sådan i brons till min spelare :tongue:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju en skivspelare med vacuum-tallrik också men den ger inte så stort undertryck att skivorna blir helt plana ens i läge max. Däremot ger det en minskning av lågfrekventa störningar och även mindre resonanser i själva skivan mot högre frekvenser. Skivan blir inspänd och vilar i ytterkanten mot en silikonlist som dämpar och jag tycker att det fungerar fint. Yttre skivklämma är en intressant variant också.

 

På den nu provkörda Luxman-spelaren har jag en gammal skivpuck i gummi som spänns fast och det är en urgröpning i skivmattan som gör att kombinationen fungerar fint men det är märkbart mer lågfrekvensstörningar än med SOTA-spelaren. Mattan på Luxman PD-121 är en av de bättre jag stött på. Kombinationen matta/inspänning är spännande att prova, det påverkar en hel del och det brukar skilja sig en del när det gäller vad som föredras. Kan bero på musiksmaken?

 

Jag har lyssnat mer på SPU/SME och har fått byta transformatorn från Lundahl LL9206 till LL9133, det blev för ljus klang med LL9206 och LL9133 är bättre i alla avseenden. Det låter väldigt bra men jag behöver mer tid för att kunna ge riktiga omdömen.

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, MatsT said:

Kan bero på musiksmaken?

LP-skivans fjädring och dämpning samverkar med nålens m-c-k inom audiobandet.

Det vi pratade om ovan med grundresonansen är en hygienfaktor.

Detta är the real deal :)

Jag har ju lovat redovisa exempel på detta i evigheter, men det går trögt. Dels är det svårt att få tag på data, dels är vi extremt få som är intresserade.

Link to comment
Share on other sites

Dags att knyta ihop påsen med Luxman/SME/SPU nu, jag har finslipat uppställningen och lyssnat en hel del så nu vågar jag ha en åsikt men först lite bakgrund.

 

Det är ganska många år sedan jag köpte min Luxman-spelare och ett tag körde jag den som huvudspelare i systemet och då lärde jag känna spelaren och hur man ska göra för att få den att spela bra. Det är faktiskt inte så svårt, spelaren har egentligen bara en svag punkt och det är upphängningen som faktiskt inte är helt dålig ändå. Den står på 3 justerbara fötter och dessa är förbundna med spelarens chassi via fjädrar med dämpanordning. Trycker man på spelaren i något hörn fjädrar den ned och återtar sedan ganska motvilligt sitt tidigare läge, jag skulle vilja sammanfatta upphängningen mer som dämpning än fjädring och det fungerar bra med stabilt underlag. Det finns beskrivet tillsammans med andra finesser i bruksanvisningen som jag gjort ett litet klipp från.

 

pd121manual_clip.JPG.5158fcf51c20a96a019fe9e60819daf2.JPG

 

Att upphängningen fungerar bäst med ett stabilt underlag märkte jag ganska snabbt. Jag började använda spelaren ställd på ett bord på ett måttligt stabilt trägolv med bjälklag under, det gick att använda och gav ofta ett acceptabelt resultat men jag ville ha ut mer av spelaren så jag fixade en hylla på väggen istället och då blev det mycket bättre!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en del annat att göra så det får bli en uppdelad redogörelse.

 

När jag köpte PD-121 var det huvudsakligen 2 skäl till det.

1. Den är snygg (sett med mina ögon)

2. Den är smidig att hantera

 

Utöver det så är den tillräckligt bra för de flesta uppspelningssituationer jag har behov av. Tonarmen påverkar mycket och det är enkelt att byta tonarm eftersom den sitter monterad på en löstagbar platta med bajonettfattning. Jag har en extra platta också och så småningom lär det nog dyka upp något försök med någon annan tonarm. Fritt val (nästan) av tonarm alltså och vid hantering av skivor känns allting stadigt och den startar på ett halvt varv så uppspelningen är mycket smidig. Skivmattan är bra och har en försänkning i mitten där etiketten är och tillsammans med en skivpuck med klämfunktion hålls LP'n fast på ett bra sätt med god dämpning av resonanser i själva skivan. Har man en vikt måste man nog prova lite olika vikter och förmodligen är det lite skillnad med olika skivtjocklekar också, jag tycker klämfunktion är att föredra.

 

Direktdrift ger vissa fördelar och i mitt tycke egentligen inga nackdelar om det görs rätt. I det här fallet görs det ganska rätt. Det finns spelare med direktdrift som är ännu tystare men i normalfallet och långt in mot extremare fall räcker tystnaden i PD-121 till. När det hörs något lågfrekvent buller är det i stort sett alltid från skivan. Svaj kan inte jag höra och om jag hör det beror det på ojämna skivor eller på att det finns på inspelningen. Någon ryckighet kan jag inte märka heller, regleringen av hastigheten är ganska snäll och det syns på stroboskopet att det är så. På det hela taget en riktigt trevlig skivspelare!

Link to comment
Share on other sites

I urklippet från instruktionsboken nämns chassikonstruktionen och så här ser det ut i verkligheten om man lyfter av tallriken.

 

P1000516s.JPG.7913ec9077fd80ba1fd451a1c9452a34.JPG

 

Det är ett stadigt bygge och det är genomtänkt med styv och stum koppling mellan tonarmen och tallrikslagret precis som jag tycker att det ska vara gjort. Det är nog ingen slump att den låter rätt bra? Jag återkommer snart med hur bra jag tycker att det låter men idag tog jag en paus från Luxman-spelaren och installerade den här på Unamcon som fått en ledig plats sedan SPU'n flyttades därifrån.

 

P1000514s.JPG.8fe30419e618786875272da95f2a7106.JPG

 

Det är en annan av mina favoriter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har dragit ut lite på beskrivningen av ljudet med kombinationen Luxman PD-121, SME 3009 S2 Imp med FD-200, Ortofon SPU Gold och Lundahl LL1933. Det är inte bara tidsbrist som gjort det utan också att jag har lite svårt att komma på någon bra beskrivning men jag gör ett försök.

 

Det går inte att beskriva ljudet med vanliga HiFi-paramterar som diskant, bas, detaljrikedom, spårningsförmåga, dynamik, ljudbild, mellanregister, röståtergivning etc. Allt det där fungerar och intrycket är bara att det låter rätt. Inte en parameter som är bra utan allt smälter ihop till en helhet som låter naturlig och mycket tilltalande. Inget sticker ut men allt finns med, jag är lite smått chockerad av hur bra det blev och jag är inte så säker på att min SOTA med SME typ III och Denon DL-S1 är herre på täppan längre! Den gör också allt rätt utan att göra något väsen av sig men vi får se om det är dags att skruva lite på den också.

 

Unamco med Jelco SA-750L och Luxman 115C låter för övrigt också oförskämt bra efter bara en kort tids optimeringsarbete trots placering på golvstående bord och en enklare Lundahl-trafo (LL9206).

 

Det är roligt att greja med skivspelare. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag nämnde att jag har en extra tonarmsplatta till PD-121 och idag har jag roat mig med att montera dit en tonarm, dock bara på plattan.

 

IMG_0501s.JPG.ae1af06945fd53f7fbab2c6c5d4f25a0.JPG

 

Det fattas lite arbete men jag kontrollerade så att det gick att använda armen med en SME-släde som jag också har en extra av. Det bör gå fint om det inte blir för högt och det får jag återkomma till. Det lär dröja ett tag innan jag provar armen och anledningen till att den kom fram är att det är semester och lite tid fanns.

 

Det började med att jag behövde justera lagren på tonarmen och det var ganska enkelt och verkar ha gått bra.

 

IMG_0502s.JPG.a77cf27c8e11f92f74f44e57e9353220.JPG

 

Nu ser väl alla vad det är för arm?

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har det gått en kvart och ingen har gissat så jag får väl visa då. :)

 

IMG_0500s.JPG.1f357525fe88e709729a55a9a12ceb23.JPG

 

IMG_0504s.thumb.JPG.ffa725fc27c1db5082339d7577364bc7.JPG

 

Skärpan ligger inte riktigt på texten så jag får hjälpa till lite till - det är en Denon DA-307.

 

Den är gjord för användning med t.ex Denon DL-103 och det är en sådan som ska monteras på min arm. Jag har en DL-103 och en DL-103SA och troligen blir det den senare som kommer att användas.

 

Det finns en inbyggd dämpare i armen och med DL-103 ger det följande resultat.

 

da307urklipp.JPG.bebc959171fe7d03eac6f839ec3366b9.JPGhur     

 

Jag har provat kombinationen tidigare och tyckte att det var lovande men lagren bråkade lite då. Vi får se (och höra) hur det blir efter justering av lagren. Det finns också en magnetisk anti-skating som är elegant men jag använder som regel inte anti-skating men kanske med den här?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Häftigt!

Jag tror aldrig jag har sett denna arm tidigare.

Fler pu-tillverkare borde göra armar som är anpassade till sina pu.

Och tänk så bra man kunde byggt en rigg med pickup och tonarm integrerade som en enhet!

 

Figur 4 är lite suddig att läsa, men det man ser är intressant.

Dämpning sänker normalt resonansfrekvens, men här har de hittat på nåt annat :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Semestern tog slut och fort gick det också. Nu gäller det att ta sig an det vardagliga pusslet/pysslet och på semestern ägnade jag mig åt att andas ny luft och skaffa mig ett perspektiv och en överblick.

 

P1000567s.JPG.813c6f539f12550c41cc2f99dffbe809.JPG

 

P1000623s.JPG.a656495bd9a29fca8f4df14557e94033.JPG

 

P1000717s.JPG.b1a2347d54da6a43be2b7cb07e38d775.JPG

 

Bilderna är från 3 av mina favoritlandskap, Värmland, Dalarna och Härjedalen.

 

Arbetsbänken är röjd och vädret börjar bli mer lämpligt för arbete inomhus så jag hoppas att jag får anledning att återkomma med något lite projekt inom kort.

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ett paket idag.

 

IMG_0505s.JPG.9b21df27ef0ec5357d124e37510485ba.JPG

 

Ett matchat par med lite speciella 6SN7 hittade jag där och de ska provas i mina slutsteg framåt helgen och då passar jag också på att byta 300B till EH-300B Gold som jag haft liggande ett bra tag. När de förra gav upp stoppade jag i begagnade kinesiska 4300B och de har fungerat så bra att jag inte brytt mig om att stoppa i de nya. Jag vet dock att EH-300B låter en aning bättre i min setup så det ska bli intressant.

 

Försteget ska få ny omkopplare, ny potentiometer och lite nya kopplingskondensatorer på samma gång. Det kommer att vara svårt att avgöra vad som ger vad i fråga om förändring men det är lika bra att köra allt på samma gång, det är en del pyssel med in- och ur-koppling.

Link to comment
Share on other sites

Det blev en liten ändring av planen för helgen men jag har börjat prova lite.

 

IMG_0507s.JPG.52fa23a4370f695182a8cb17bc242012.JPG

 

Jag hade glömt att jag köpt 6SN7EH så jag installerade dessa istället för Psvane 6SN7 och samtidigt stoppade jag i nya EH-300B Gold.

 

IMG_0508s.JPG.fb70653dbc6caa44410efc203c6bb4ec.JPG

 

Förstärkaren är långt ifrån original, kretslösningen är min egen men låda och nätdel är original. Fungerar det då?

 

Det fungerar fint. :D.

 

Rören lät bra direkt ur förpackningen och utan uppvärmning men efter ett par timmar är det ännu bättre. Jag har spelat ett par nyare alster med Jennifer Warnes och Sophie Zelmani, deras senaste låter rätt bra trots att de är moderna inspelningar. Med nya rör låter det bättre än det gjorde förut och förut lät det bra - bättre än bra alltså...

 

När jag satte på den här CD'n förstod jag hur stor skillnad det hade gjort.

 

28943437424.jpg.7cbd66b0cc39dda69134dadb3773f47c.jpg

 

Det lät helt fantastiskt och musiken sorterades fram på ett sätt som jag inte hört förut. Så här långt är jag nöjd med helgens övning. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, MatsT said:

När jag satte på den här CD'n förstod jag hur stor skillnad det hade gjort.

 

Dessa fantastiska inspelningar från 50-talet som realiserades av Wilma Cozart och Robert Fine :tongue:

De satte ribban på en nivå som än idag är i särklass.

Speciellt med tanke på att man fick göra högklassiga inspelningar av de ryska solister som peakade musikaliskt då.

Vilken skatt det är!

Link to comment
Share on other sites

Servicen är redan utförd och så här blev det.

 

IMG_0513s.JPG.b163c4bd3b372e105aadd21325fdab2d.JPG

 

Jag har bytt potentiometern som kunde skrapa lite ibland och bytte då till 100k istället för 50k som satt förut. Det passar bättre med 100k i den kretslösningen jag kör och jag bytte även en av kopplingskondensatorerna till en lite rejälare. Det kan nog ge en anings förbättring av ljudet tillsammans med lämpligare potentiometer. Att byta till stegad volymkontroll blev för mycket jobb den här gången och även kondensatorer av extrem kvalitet får vänta till mitt nästa försteg (de är STORA). Jag hade funderingar på att byta ingångsväljaren också men även det kändes som orimligt mycket jobb just nu så jag har bara sprayat lite med kontaktspray och hoppas att det duger.

 

Jag förväntar mig ett aningens spänstigare ljud med de åtgärder jag vidtagit och om en stund vet jag. Nu ska jag bara skruva ihop allting och provlyssna.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag. :D

 

Jag skulle bara provlyssna en liten stund men satt fast i fåtöljen i nästan 5 timmar, det är alltid ett bra tecken när det blir så. Modifieringen av försteget gjorde kanske ingen markant skillnad men nu fungerar det felfritt och låter väldigt bra. Jag är nöjd.

 

Det är många gånger som jag undrat om det verkligen går att göra något ännu bättre och erfarenheten visar att det oftast går så det kommer säkert fler uppgraderingar vad det  lider men nu tänker jag slappna av från uppgraderingstankar ett tag och bara njuta av musik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppgraderingstankarna finns fortfarande! ;)

 

Jag har en hel del projekt på gång men de flesta kommer att få vänta några månader. Jag vill inte hålla på för mycket med de grejorna som används för musiklyssning eftersom det stör musiklyssnandet en del. Då tänker jag mer på själva utprovandet efter förändring som ger ett annat fokus än normal lyssning. Jag vill inte hålla på med "vetenskapliga prov" som kräver växling mellan enheter och dokumentation, det förstör musiklyssningen för mig. Dessutom tycker jag inte att den "vetenskapliga utprovningen" alltid leder rätt, det är snarare så att mitt undermedvetna lyssnande är det som förflyttar gränserna. Känslan av att något är rätt eller fel och sedan leder till funderingar och prov av alternativa lösningar som avlyssnas på samma sätt är det normala för mig. Jag är dock ganska noga med att det ska vara någorlunda korrekt i grunden. Att korrigera fel med fel kan fungera men bara ibland och med viss musik så det försöker jag undvika. Att fundera på vilka fel som verkligen spelar roll och vilka som är mindre allvarliga är däremot något jag gärna ägnar mig åt. Det finns alltid fel. :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

PD121 köpte jag en 1976. Som jag minns det så importerades det runt 9-10 st under 76-77 då jag jobbade hos importören ADVE AB. 6 st var i set med C1000, T110, M6000 som gick ett per handlare, till Gbg var det nog CM Service. Gävle ML, men sen sviktar minnet. Kan Dala-Ljud i Smedjebacken köpt ett set kanske? Förmodligen Stockholms Hifi-X Center, kanske några set till Hifi-Huset i Uppsala, Örebro och Norrköping. 

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...