Jump to content

En frö har börjat gro...eller är det bara en dröm?


Taxmannen

Recommended Posts

19 minutes ago, bigblue said:

då borde ju en betongbunker vara optimal.

En betongbunker är optimal om den inte är för liten.

I alla normalstora rätblocksformade rum har man mer eller mindre resonansproblem i basen.

Fördelen med en betongbunker är att resonanserna blir distinkta och enkla att åtgärda. De är enkla att beräkna, mäta, förutse och metodiskt åtgärda.

Om man har ett fladdrigt bygge med plåtreglar och enkel gips så ser frekvensgången ut som kriget och man får ingen ordning på det förrän man styvat upp innan man kan akustikreglera.

Alla håller nog inte med, men jag har den uppfattningen och har varit i några sådana rum.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Jättebra lösning.

Jag var själv inne på att byta ett tak till KLT, men kommer inte till skott :blackeye:

 

Installationer går alltid att lösa. För elen så kan man tänka sig klamra 20-slang och flyta 3cm på bjälklaget och limma parkett. Då förbättras också ljudisoleringen vertikalt. I övrigt göra dem synliga med lite omsorg. Det vore ju synd att klä in allt trä när man väl väljer att bygga i trä.

 

Panelerna kan utföras 2-, 3- eller 4-sidigt upplagda. Vad är det du undrar angående utförandet av mellanbjälklag?

Brandklassningen är ok för denna typ av byggnad (bärning, avskiljning och integritet). KLT klassas inte som tändskyddande, men det hade inte jag hängt upp mig på.

Det behövs ett hanband i skissen ovan. Annars kalvar huset.

 

Tack - låter bra!

Jag har tänkt golvvärme i den delen så att flyta en kaka låter helt rimligt. Jag är egentligen inte jätteintresserad av en kvistrik gran/furu-yta (tänk sommarstuga eller gillestuga), men vad jag förstår går det att få ett annat betydligt lugnare ytskikt redan från fabrik - t ex silvergran.

 

1302702868_Skrmavbild2018-10-09kl_10_58_19.thumb.png.075f69fa2c0470aa33d3c84888559f4a.png

 

Funderingarna runt bjälklaget gällde närmast själva konstruktionen och vad som egentligen behövs - nedan från den tekniska dokumentationen runt CLT, men som jag förstår det skulle det i princip räcka med CLT. Allt annat handlar om estetik, förbättrat brandskydd och ljudisolering. 

 

836887315_Skrmavbild2018-10-09kl_11_07_19.thumb.jpg.3e5034e43a29cab87ff25fa537d69cb2.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

Lockläktad fasad i falurött är aldrig fel och har sin givna plats i en lantlig miljö. Här pratar vi svensk byggtradition när den är som bäst. Gäller dock att välja rätt slamfärgstyp men det har du koll på. Själv blandar jag alltid min egen rödfärg med rödfärgspulver, linolja, järnvitriol, såpa och rågmjöl efter recept från Kulturhantverkarna. De plastbaserade varianterna är en styggelse och ett säkert sätt att förstöra fasader för all framtid.

 

Så är det - det viktiga är att välja rätt dimensioner så att det inte ser plottrigt ut. Man kan till och med välja kilsågat och/eller panelbräder av olika bredd för att öka llivfullheten och skapa ett mera hantverksmässigt och traditionellt utseende. Vad gäller färg- och kulörval håller jag med dig till fullo. Mitt bostadshus genomgår (fortfarande) en återställningsprocess där alla gamla färglager mödosamt avlägsnas för att kunna återuppbygga med traditionell linoljefärg. Resultatet hoppas jag skall överleva mig med god marginal :)

 

5 hours ago, calm said:

Kanske dags att kalla in en akustiker för de ljudmässiga bedömningarna. I vart fall verkar inte det föreslagna väggmaterialet komma i självsvängning, det lär nog vara tillräckligt stumt. Inom ramen för din "layout" av byggnaden kanske det finns utrymme att beakta dimensionering av lyssningsrummets mått? Om du kan välja har dessa sannolikt större betydelse för uppkomst av noder etc. och därmed på ett naturligt sätt motverka basproblem, alternativt bygga in basfällor i konstruktionen. För detta finns nog en del expertis på detta forum.

 

Ja, här gäller det att skynda långsamt och att inhämta synpunkter från all expertis man kan hitta. Just nu ser aktuellt förslag ut så här (bortsett från spiraltrappan som inte kommer att realiseras. Nyckelmåtten är 10,5 x 8 m, förhöjt väggliv 1,2 m och 5,2 m upp till nock. Möjlighet finns att realisera ett loft som ökar volymen ytterligare, men jag vet inte om det är en bra eller dålig idé. Maxbredden är vad den är, men det går att laborera med längden - för att hitta ett lämpligt förhållande mellan l/b. Jag tilltalas fortfarande av den tidiga idén från @calle_jr att göra en "dubbeltrapets" genom att minska rummets bredd mot kortsidorna och därmed undvika parallella ytor. Jag ser framför mig skåp/hyllor utmed väggarna som delvis kan inrymma/dölja HH... 

 

925684186_Skrmavbild2018-10-09kl_10_38_17.png.a326f85465e2f7bcf0f9435627d7a74e.png

 

210503929_Skrmavbild2018-10-09kl_10_38_31.png.d5acd6fb775b85cc595f3079a7413826.png

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

 

Så är det - det viktiga är att välja rätt dimensioner så att det inte ser plottrigt ut. Man kan till och med välja kilsågat och/eller panelbräder av olika bredd för att öka llivfullheten och skapa ett mera hantverksmässigt och traditionellt utseende. Vad gäller färg- och kulörval håller jag med dig till fullo. Mitt bostadshus genomgår (fortfarande) en återställningsprocess där alla gamla färglager mödosamt avlägsnas för att kunna återuppbygga med traditionell linoljefärg. Resultatet hoppas jag skall överleva mig med god marginal :)

 

 

Ja, här gäller det att skynda långsamt och att inhämta synpunkter från all expertis man kan hitta. Just nu ser aktuellt förslag ut så här (bortsett från spiraltrappan som inte kommer att realiseras. Nyckelmåtten är 10,5 x 8 m, förhöjt väggliv 1,2 m och 5,2 m upp till nock. Möjlighet finns att realisera ett loft som ökar volymen ytterligare, men jag vet inte om det är en bra eller dålig idé. Maxbredden är vad den är, men det går att laborera med längden - för att hitta ett lämpligt förhållande mellan l/b. Jag tilltalas fortfarande av den tidiga idén från @calle_jr att göra en "dubbeltrapets" genom att minska rummets bredd mot kortsidorna och därmed undvika parallella ytor. Jag ser framför mig skåp/hyllor utmed väggarna som delvis kan inrymma/dölja HH... 

 

925684186_Skrmavbild2018-10-09kl_10_38_17.png.a326f85465e2f7bcf0f9435627d7a74e.png

 

210503929_Skrmavbild2018-10-09kl_10_38_31.png.d5acd6fb775b85cc595f3079a7413826.png

Ser ut att bli ett fantastiskt rum med den volymen. Jag antar att du kommer att spela i längdled och har möjlighet att placera högtalare en bra bit in i rummet och anpassat till rumsnoder, både vad gäller dessa och lyssningsplatsen. Utan att räkna på dessa placeringar så tror jag att du knappast kommer att få några större basproblem. Jag tror att flera på detta forum har en liknande form på rummet och vet vilka ev. akustiska egenheter som är specifika för just snedtak.

När det gäller estetiken så tycker jag att silvergranen kan bli riktigt snygg, håller med om att för många kvistar blir oroligt och pockar på uppmärksamhet.

Och fasaden så var det just så man byggde förr att man tog tillvara på virket utan spill och särskilt på ekonomibyggnader. 

Skall bli kul att följa detta projekt, har ett särskilt intresse för byggnadsvård.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrivit tidigare så tycker jag detta är ett jätteroligt projekt. Känns som om man skulle vilja vara med och planera. :)

 

Jag har några tankar och idéer kring rummet som du får förstå är amatörmässiga men välvilliga. De bygger på mina erfarenheter av olika rum och vad jag upplevt där.

 

Jag har erfarit att snedtak har fördelar, men inte bara. Man kan få reflexer,  förstärkningar och utsläckningar i ljudet på ställen man inte räknat med om man inte just räknat mycket noga på detta, så det är nog bra att göra. Vi har ofta mycket mer erfarenheter av rum med räta vinklar och kan hantera dessa. Vi har mer vana vid akustikeffekter i lådformade rum. Stora sneda ytor kan både hjälpa och stjälpa. 

På vår övervåning har jag ett halvcirkelformat tak och det var inte lätt akustiskt. 

Jag skulle tro att det kan vara bra att utrusta taket med diverse akustikprylar och bla hänga anpassad akustikutrustning från taket. Lite som LISTEN TO MUSIC gjort och som jag sett i olika studios med sneda tak. Se tex min tråd om LISTEN TO MUSIC's system så finns bilder på detta. Med rätt sådan akustikbehandling tror jag det däremot finns stora fördelar. Där behövs så klart proffshjälp eller eget seriöst mekande och testande om man tycker det är roligt och har tid.

 

Jag gissar lite så länge...

Jag skulle tro att förstareflexen kanske kommer i sidoväggen, men ganska nära detta i reflextid beroende på hur brett du vill ha mellan högtalarna kommer den i snedtaket också. Min gissning är att dämpning kommer att vara bra närmast högtalaren ffa i taket. Du har ju en annan stor fördel med detta stora rum och det är att du kan ha högtalarna och sweet spot en bra bit från bak och framvägg och sätta dessa på 1/3-delar i rummets längdriktning och ändå ha ett bra avstånd till högtalarna från sweet spot. Diffussion får ju så klart också placeras lite här och var ffa kring lyssningspositionen och ev bakom högtalarna och längs väggarna om man nu verkligen skall ta i. Säkert någon basabsorberande akustikbehandling också.

 

Skulle jag få drömma om en anläggning i ditt rum skulle ett exempel vara antingen de som jag själv har (så klart :D, eller de nya då förstås) eller Wilson Alexx med stora Gryphon Mephisto Mono, Dan d'Agustino eller varför inte de stora Moon 888 som de spelades med i München. Kul att få drömma lite... men det finns ju många andra vägar att gå också så klart.

Är man en hornkille, så kan nog fina hornsystem med små rörprylar bli optimalt för vad horn kan prestera i ett så stort rum. 

 

Storleken på rummet kommer att vara jättebra för att få till ett bra ljud och stora högtalare som kan spela stort vid behov kommer nog att ge en grym ljudbild.

 

Du får plocka de tankar och idéer som du tycker kan vara intressanta. Det viktiga är att du optimerar din din egen dröm och ljudedeal.

 

Uppskattas det av dig om jag flikar in fler personliga synpunkter under resan?

 

Riktigt kul resa du har framför dig. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det har ju gått några år sedan trådstarten och det har säkert funderats och skissats en hel del under denna tid. 

 

Jag känner på mig att detta projekt kommer att landa i ”världsklass” både ljudmässigt och estetiskt då jag tror mig veta att  @Taxmannen inte lämnar någonting åt slumpen. Allt är säkert genomtänkt både en och två ggr innan det första spadtaget tas. Jag kan inte annat än längta tills den dagen då det är premiärdags och får se resultatet och kanske t o m få höra det:tongue: 

 

Kul med alla positiva inlägg om allt mellan himmel och jord, inlägg som också drar igång tankar och funderingar hos mig även om det inte handlar om HiFi.

Jäkla kul med sådana här trådar:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calm said:

Ser ut att bli ett fantastiskt rum med den volymen. Jag antar att du kommer att spela i längdled och har möjlighet att placera högtalare en bra bit in i rummet och anpassat till rumsnoder...

 

...har ett särskilt intresse för byggnadsvård.

 

Ja, förutsättningarna finns självklart och du har uppfattat det helt rätt hur jag tänker mig att använda rummet. Akustiska utmaningar kommer det säkert att bli så all input och erfarenheter från liknande rum är självklart värdefull. Vad gäller intresset för byggnadsvård tror jag att vi är på samma våglängd :)

 

1 hour ago, Apexorca said:

Som jag skrivit tidigare så tycker jag detta är ett jätteroligt projekt. Känns som om man skulle vilja vara med och planera. :)

 

Jag har några tankar och idéer kring rummet som du får förstå är amatörmässiga men välvilliga. De bygger på mina erfarenheter av olika rum och vad jag upplevt där.

...

Skulle jag få drömma om en anläggning i ditt rum...

 

Kanonbra input - stort tack! En förhoppning jag har är att jag helst inte vill att rummet skall se "överdrivet" akustikbehandlat ut. Helst vill jag dölja det så långt det är möjligt så här krävs nog en del kreativa lösningar. TAD-rummet på västkusten är ju ett exempel som diskuterats tidigare som inte ser behandlat ut och @calm har även berört rummet i Starnberg som ju också verkar särdeles lyckat utan att se direkt behandlat ut.

 

Mycket kan säkerligen hanteras relativt diskret, men taket är nog som du är inne på kanske den största utmaningen och det är ju lite synd om man väljer ett vackert trätak att dölja det med ett "månlandskap" av diffusorer. Samtidigt kanske vissa reflexer är acceptabla under förutsättning att de är tillräckligt fördröjda i förhållande till direktljudet, men det tål helt klart att tänkas på och kanske även simuleras!

 

Kul också att du kommer med tips på anläggning - visst kan man drömma sig bort, men du är helt klart ett par steg (eller år!) före mig i den tankeprocessen :D

 

1 hour ago, Apexorca said:

Du får plocka de tankar och idéer som du tycker kan vara intressanta. Det viktiga är att du optimerar din din egen dröm och ljudedeal.

Uppskattas det av dig om jag flikar in fler personliga synpunkter under resan?

 

 

Jag tar tacksamt emot all input jag kan få! Hade jag inte velat ha feedback, synpunkter och idéer vore det ganska osmart att starta en tråd i ämnet på just det här forumet :cool:

 

1 hour ago, byZan said:

Det har ju gått några år sedan trådstarten och det har säkert funderats och skissats en hel del under denna tid. 

 

Jag känner på mig att detta projekt kommer att landa i ”världsklass” både ljudmässigt och estetiskt då jag tror mig veta att  @Taxmannen inte lämnar någonting åt slumpen. Allt är säkert genomtänkt både en och två ggr innan det första spadtaget tas. Jag kan inte annat än längta tills den dagen då det är premiärdags och får se resultatet och kanske t o m få höra det:tongue: 

 

Kul med alla positiva inlägg om allt mellan himmel och jord, inlägg som också drar igång tankar och funderingar hos mig även om det inte handlar om HiFi.

Jäkla kul med sådana här trådar:thumbsup:

 

Ska jag vara ärlig så har det faktiskt stått rätt still under den tiden som tråden varit vilande, men av olika anledningar så väcktes denna dröm till liv igen. För att vara tydlig så finns det i dagsläget inte ens tillstymmelse till tidplan på plats, eller en ett "hårt" beslut om att detta verkligen ska realiseras, men oavsett så är det precis som du är inne på - när/om väl projektet rullar igång, ja då vill jag känna att allt är så väl förberett som det bara går. :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-08 at 16:08, octavia rs said:

Jag har ingen erfarenhet av CLT men jag tänker mest på el, vvs och liknande hur man löser det om man inte reglar på ett installationsskikt på insidan? Visst kan man göra utanpåliggande installationer men det är kanske inte det snyggaste i alla lägen. 

 

Jag kikade vidare på Hundraårskåken på SVT Play ikväll och noterade att elementen verkar färdigställas från fabrik med kanaler för slang, "hål" för dosor o s v. Så länge man vet exakt var man vill ha uttag och annat och kan få med dessa detaljer på tillverkningsunderlaget så verkar det vara oproblematiskt med dolda installationer. Givetvis väldigt jobbigt om man vill ändra/utöka anläggningen efter färdigställande...

 

1862019529_Skrmavbild2018-10-09kl_22_43_43.jpg.e80bd30631592b22cd22cb3c00647099.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja Starnberg var ett exempel på smakfull inredning och hur man kan dölja akustikfix bakom tunna textildukar med fotografiska motiv. Antar att bakom dem så var det diffusorer eller möjligen basfällor inbyggda i väggen. Att sätta upp bubblor i taket tror jag inte skulle riktigt smälta in i den miljö som du säkert vill skapa. Däremot ser jag på ritningen att du har de längsgående och 1,20 höga väggar. Här kan man säkert hitta snygga lösningar både för akustik och förvaring. Men kanske en akustiker som exempelvis Matts har idéer om vad som kan infogas utan att synas. Tycker att han har kreativa lösningar som går utöver standard. Mina egna basfällor är specialtillverkade efter mina önskemål om att de inte skulle vara så framträdande. Volymer kan ju alltid dimensioneras på olika sätt i fråga om mått. Men grunden är naturligtvis alltid en ordentlig mätning först så att man vet vilka egenheter rummet har. Kan tänka mig också att det finns dataprogram i vilka man kan simulera olika lösningars effekter på akustiken innan byggnation.

Apropå byggnadsvård så lärde mig en i skärgården verksam arkitekt, och som hjälpt mig att rita mina hus, hur viktigt det är med detaljer för att få ett bra helhetsintryck. T.ex hur man infogar fönster i en brädad fasad med snygga delningar över, under och mellan fönstret så att man alltid får hela plankor på ömse sidor av fönstret utan "inhack" vilket stör "rytmen" i fasaden. Enkla tips som man kanske inte alltid tänker på när man som jag byggde själv. I sådana lägen inser man hur viktigt det är att anlita kunniga speciallister som kan de grundläggande formspråken som skapar snygga helheter. Inget är så störande som när proportionerna blir fel. 

I kväll kommer på TV2 ett program om Gert Wingårds eget hus. Har läst hans och hustruns bok, men man ser lättare i rörliga bilder hur det hela är gjort. Skall bli spännande.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Wow vilket rum!

 

Angående rummets form; mig veterligen finns inga mystiska fenomen med den formen.

Den stora fördelen med snedtak är att man eliminerar klappekon och det som brukar vara distinkt 1:a och 2:a rumsresonans i vanliga rum. I övrigt är det samma problematik vad gäller hantering av tidiga reflexer, och snedtak medför per automatik att förstareflexen kommer närmre diskanten.

Tänkte föreslå en skiss när jag är på hemmaplan (ute och reser).

 

Angående KLT; Det ser ut som du inte har någon mellanvägg i plan 1, och då blir 10.5m spännvidd ganska tufft ur vibrationssynpunkt.

 

Jag har varit i liknande rum med snedtak, och minns särskilt ett som ser helt fantastiskt ut, men som akustiskt var en katastrof. Han som bodde där var förtvivlad och det enda som fungerade var närfältslyssning.

Diagnosen var enkel. Basen försvann rakt ut genom mellanbjälklag och takkonstruktion. Övre mellanregister och diskant var en enda röra pga tidiga reflexer. Det hade alltså inte ett dugg med själva rummets form att göra utan rummets konstruktion. Det är precis av det skälet jag tycker att KLT är ett kanonval.

 

Link to comment
Share on other sites

Kontrollfråga - ligger projektet inom detaljplanelagt område, så kan måttet mellan färdigt golv till utvändig teoretisk skärningslinje mellan tak- och fasadyta vara begränsat till max 700mm!

Du har ca 1300mm i din skiss! Då behöver hela takkonstruktionen sänkas ca 600mm!  Är det tillåtet med två fulla våningsplan i detaljplan, alternativt utomplansbestämmelser ute på vischan är det inga problem! Kolla med bygglovsenheten i din kommun. Lycka till! 

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild från mitt lyssningsrum i ett tidigt skede. Det har liknande form men mindre dimensioner och det behövdes inte så mycket för att få det anständigt.

 

PC040002s.JPG.56c4b0513ad5c38c9859153a93eb6417.JPG

 

Rummet påminde klangligt om en mindre kyrka när det var tomt men redan med en stor och relativt tjock matta placerad mitt i rummet städades ljudet upp häpnadsväckande mycket. När sidoväggarna (1.2m höga) försågs med bokhyllor och 3 strategiskt placerade fåtöljer med fotpall placerades ut var rummet redan riktigt njutbart för musikavlyssning med dipol-högtalare. Jag provade inte med "traditionella" högtalare i det skedet men med lämplig placering hade det nog också fungerat. Vare sig väggar eller golv är av hårda material så en viss dämpning ger dessa redan från början men med dipol-högtalare som inte "tar stöd" mot rummets väggar är det ett litet problem. Vill man använda "stödet" och köra med hårdare material krävs det säkert lite mer dämpning men rätt placerat behöver det knappast vara visuellt störande. Diffusering är en bra metod för att få bort de tidiga reflexerna i väggarna och det ger oftast dessutom en mer homogen efterklang. Med sidoväggar som i ett sådant här rum är det lätt att bygga in HH-absorbenter om så önskas. Jag skulle inte rekommendera att spela på tvären annat än med högtalare som specialanpassas efter förutsättningarna.

 

Det borde bli ännu lättare att få till ett bra resultat med ett större rum och de ökade avstånd till reflexpunkter som det medför. Jag följer projektet med stort intresse.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Taxmannen said:

 

 

 

Kanonbra input - stort tack! En förhoppning jag har är att jag helst inte vill att rummet skall se "överdrivet" akustikbehandlat ut. Helst vill jag dölja det så långt det är möjligt så här krävs nog en del kreativa lösningar. TAD-rummet på västkusten är ju ett exempel som diskuterats tidigare som inte ser behandlat ut och @calm har även berört rummet i Starnberg som ju också verkar särdeles lyckat utan att se direkt behandlat ut.

 

 

 

 

 

Håller med om att om man slipper se akustikbehandlingen är det bra.

Arkitekten/konstruktören till det TAD-rummet vet vad han gör. Kanske skulle du kontakta honom för ett förslag.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Taxmannen said:

 länge man vet exakt var man vill ha uttag och annat och kan få med dessa detaljer på tillverkningsunderlaget så verkar det vara oproblematiskt med dolda installationer.

 

Ok det underlättar ju men som sagt man måste ju ha hundra koll på vad, var och hur man vill ha det så de olika delarna passar ihop.

 

Jag vet att jag sett ett avsnitt av Grand Design Australia där man bygger ett hus med CLT paneler ifrån Tyskland (ett helt hus i byggsats) och där är allt förberett men det uppstår även diverse problem när ritningar inte stämmer överens. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Taxmannen said:

noterade att elementen verkar färdigställas från fabrik med kanaler för slang, "hål" för dosor o s v. Så länge man vet exakt var man vill ha uttag och annat och kan få med dessa detaljer på tillverkningsunderlaget så verkar det vara oproblematiskt med dolda installationer. Givetvis väldigt jobbigt om man vill ändra/utöka anläggningen efter färdigställande...

Jag ser inga problem att göra detta på plats i stället. Mycket enklare planering och mindre risk för fel. Min rekommendation är att se KLT-lev som en ren materialleverantör. De kan möjligen råda så att inte huset rasar, men för byggfysikaliska frågor, fuktkrav, brandkrav, ljudkrav, stomkompletteringar och detaljer kan du inte luta dig mot dem.

Hur ska du göra om det regnar under montaget? 

 

Här är utkast till lyssningsrummet:

 

DB506184-A401-4FA3-A499-F6A5CFE0E029.jpeg

 

34B9C77D-68F6-4B1A-924D-ADE71D5EF914.jpeg

 

2A0CD933-F0D5-4820-9EF3-9A29E38BD5B1.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calm said:

Apropå byggnadsvård så lärde mig en i skärgården verksam arkitekt, och som hjälpt mig att rita mina hus, hur viktigt det är med detaljer för att få ett bra helhetsintryck. T.ex hur man infogar fönster i en brädad fasad med snygga delningar över, under och mellan fönstret så att man alltid får hela plankor på ömse sidor av fönstret utan "inhack" vilket stör "rytmen" i fasaden. Enkla tips som man kanske inte alltid tänker på när man som jag byggde själv. I sådana lägen inser man hur viktigt det är att anlita kunniga speciallister som kan de grundläggande formspråken som skapar snygga helheter. Inget är så störande som när proportionerna blir fel. 

I kväll kommer på TV2 ett program om Gert Wingårds eget hus. Har läst hans och hustruns bok, men man ser lättare i rörliga bilder hur det hela är gjort. Skall bli spännande.

 

Visst är det så och fördelen med att vara engagerad själv eller att göra en del av jobbet är att man som "hemmafixare" ofta kan ta sig den tiden som behövs för att se till att resultatet blir det önskade. Med all respekt för hantverkare så finns det lika många skickliga som klåpare. Hittar man de riktigt duktiga, ja då gäller det att vårda dem ömt :)

 

Jag tycker att jag har hittat en arkitekt med känsla för och lång erfarenhet av att verka i samklang med gamla miljöer. Den ursprungliga byggnaden har till exempel bara två små fönster på bottenvåningen och sen ett lunettfönster uppe vid nocken, men det nya förslaget tycker jag ser tilltalande ut med två extra fönster på ovanvåningen, som ger ordentligt ljusinsläpp till musikrummet, och samtidigt är lite mera rejält tilltagna så att de harmionierar med byggnadens storlek och formspråk.

 

Tackar också för tipset om Wingårds hus! Jag har sett en del projekt han varit inblandad i, men aldrig hans eget - skall bli kul!

 

550816019_Skrmavbild2018-10-10kl_18_42_48.jpg.72b06a374c18f5f2e9338b76ce10f746.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Angående KLT; Det ser ut som du inte har någon mellanvägg i plan 1, och då blir 10.5m spännvidd ganska tufft ur vibrationssynpunkt.

 

Nej, så är tanken och helst skulle jag om möjlig vilja undvika pelare eller väggar i rummet på våningen under. Tror du att det går att räkna sig fram till vad som är ok och hur man skall nå dit? Kan det räcka att bara överdimensionera golvet eller kan man tänka sig en bärande stålbalk, kanske i linje med nock för att korta spännvidden som "fjädrar"?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Muffin said:

Kontrollfråga - ligger projektet inom detaljplanelagt område, så kan måttet mellan färdigt golv till utvändig teoretisk skärningslinje mellan tak- och fasadyta vara begränsat till max 700mm!

Du har ca 1300mm i din skiss! Då behöver hela takkonstruktionen sänkas ca 600mm!  Är det tillåtet med två fulla våningsplan i detaljplan, alternativt utomplansbestämmelser ute på vischan är det inga problem! Kolla med bygglovsenheten i din kommun. Lycka till! 

 

Högst relevant fråga! Bygget ersätter en befintlig byggnad med i princip samma yttermått och utseende och är dessutom idag klassad som en ekonomibyggnad på en jordbruksfastighet utanför detaljplanelagt område, så det är inga problem. Jag har för övrigt ändå, för säkerhets skull stämt av med byggnadsnämnden och det har (ovanligt nog) inga som helst synpunkter :63:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, MatsT said:

Här är en bild från mitt lyssningsrum i ett tidigt skede. Det har liknande form men mindre dimensioner och det behövdes inte så mycket för att få det anständigt.

 

Rummet påminde klangligt om en mindre kyrka när det var tomt men redan med en stor och relativt tjock matta placerad mitt i rummet städades ljudet upp häpnadsväckande mycket. När sidoväggarna (1.2m höga) försågs med bokhyllor och 3 strategiskt placerade fåtöljer med fotpall placerades ut var rummet redan riktigt njutbart för musikavlyssning med dipol-högtalare. Jag provade inte med "traditionella" högtalare i det skedet men med lämplig placering hade det nog också fungerat. Vare sig väggar eller golv är av hårda material så en viss dämpning ger dessa redan från början men med dipol-högtalare som inte "tar stöd" mot rummets väggar är det ett litet problem. Vill man använda "stödet" och köra med hårdare material krävs det säkert lite mer dämpning men rätt placerat behöver det knappast vara visuellt störande. Diffusering är en bra metod för att få bort de tidiga reflexerna i väggarna och det ger oftast dessutom en mer homogen efterklang. Med sidoväggar som i ett sådant här rum är det lätt att bygga in HH-absorbenter om så önskas. Jag skulle inte rekommendera att spela på tvären annat än med högtalare som specialanpassas efter förutsättningarna.

 

Det borde bli ännu lättare att få till ett bra resultat med ett större rum och de ökade avstånd till reflexpunkter som det medför. Jag följer projektet med stort intresse.

 

Det låter bra Mats - tack för input Jag har historiskt alltid föredragit "traditionella" högtalare även om andra konstruktioner kan briljera på vissa parametrar. Jag skall dock villigt erkänna att jag inte ägt något annat så mina fördomar bygger enbart på lyssning hos andra och i diverse kommersiella sammanhang :blush:

 

Det verkar dock på merparten kommentarer här att det bör gå att få till detta rum riktigt bra om än med mer eller mindre akustikfix. När du säger att dina tak/väggar inte är av hårda material så blir man nyfiken på vad det egentligen är. Tretex?  

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Taxmannen said:

Tror du att det går att räkna sig fram till vad som är ok och hur man skall nå dit?

Javisst :)

 

Det är väl inte rimligt att välja tjockare KLT än 300mm (7st korslimmade skikt). Då bör man begränsa spännvidden till 7m.

Ett sätt är om du kan tänka dig ha en tvärvägg i andra riktningen och lägga KLT längs med huset:

 

image.png

 

image.png

 

Egentligen skulle jag vilja säga något under 7m för att ge helt optimala förhållanden för skivspelare.

Om du gör det så blir du sannolikt förste nordeuropé som dimensionerar ett hus efter turntable design criteria.

Väggen som jag har ritat in kan ha stora öppningar, och den behövs självklart bara i bottenplan.

 

 

Edit:

En intressant variant skulle vara att först lägga 8m långa KL240 från fasad till fasad, och sedan skruvlimma 10m långa KL150 i andra riktningen.

Men jag vet inte om KLT-lev har praktiserat detta.

 

image.png

 

Observera att ett plank redan i det första exemplet väger 2.5 ton.

 

 

Edit:

En tredje variant är att lägga in en smidesbalk där hifin ska stå, så att det första planket blir fyrsidigt upplagt:

 

image.png

 

 

image.png

 

Edited by calle_jr
Två tillägg
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calle_jr said:

Här är utkast till lyssningsrummet:

 

Jättebra idéer, tack! Delvis som jag tänkt, men den "brutna" bakväggen var en ny ide! Jag är fortfarande inne på att bryta även sidoväggarna för att få lite "båtform" och ännu mindre parallellitet. Utmaningen som det ser ut nu lär bli att få till diffusionen i taket på ett snyggt sätt!

 

Jag funderar fortfarande på om det skulle vara vettigt eller helt onödigt/idiotiskt med ett öppet loft till höger om den brutna väggen (den med dörr) det skulle bli 60-80 kbm ytterligare luft som blir en del av rummet. Alternativet är en helt stängd vägg och att det utrymmet blir en del av den övriga halvan av övervåningen.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Det är väl inte rimligt att välja tjockare KLT än 300mm (7st korslimmade skikt). Då bör man begränsa spännvidden till 7m.

Ett sätt är om du kan tänka dig ha en tvärvägg i andra riktningen och lägga KLT längs med huset:

 

image.png

 

 

Så här är det. Rummet under är tänkt som garage med tre stora slagportar och jag vill verkligen inte låsa eller förstöra den öppna ytan genom att dela av den med mellanväggar. Dubbla CLT låter i o fs som en (oprövad) möjlighet, men kan man inte uppnå samma effekt med stålbalkar i/under taket med samma sträckning som den streckade linjen i skissen ovan? Takhöjden i bottenvåningen är inga problem och pelare/stoplar vid ytterväggarna som bär balken är oproblematisk.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Om du gör det så blir du sannolikt förste nordeuropé som dimensionerar ett hus efter turntable design criteria.

 

Ja, arkitekten som jag diskuterat med fram tills nu hade rätt svårt att ta in hur rummet i första hand skulle användas och att det användningsområdet kunde ställa vissa "udda" krav :cool:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag satt nyss o tittade på Wingårdh på SVT. Många vackra byggnader! :) Ett tips är att lägga kabelkanalerna om du ändå ska ha några innanför väggen eller om man sänker tak och sådant o bygger in dom innanför gipsskivorna uppe i taket om man nu har den typen av möjlighet. Kablar i garderoben kan ju annars vara ett tips. Att man kör kabelkanal där. Det går ju också. Jaja, det var lite om det, det. Finns ju en mängd olika lösningar idag. Var ju värre förr som på den tiden min farfar byggde sin egen murade kåk på 50 talet. Det tog ett helt år för honom att för hand gräva ut tomten till där huset skulle stå, när det idag tar några dagar kanske, med en grävare. Men då var han byggjobbare förövrigt också, men detta gjorde han på sin fritid alltså. Så han jobbade som murare på dagarna dessutom på olika byggen. Galet när man tänker på det...  

 

Hur som helst!

 

Lycka till med bygget! :) 

 

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Taxmannen said:

Så här är det. Rummet under är tänkt som garage med tre stora slagportar och jag vill verkligen inte låsa eller förstöra den öppna ytan genom att dela av den med mellanväggar. Dubbla CLT låter i o fs som en (oprövad) möjlighet, men kan man inte uppnå samma effekt med stålbalkar i/under taket med samma sträckning som den streckade linjen i skissen ovan? Takhöjden i bottenvåningen är inga problem och pelare/stoplar vid ytterväggarna som bär balken är oproblematisk.

Ok!

Det öppnar ju för alla möjligheter.

Det tredje förslaget fungerar ju då utan problem.

Då blir det mycket hög böjstyvhet inom 3m från husgaveln.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Taxmannen said:

Det verkar dock på merparten kommentarer här att det bör gå att få till detta rum riktigt bra om än med mer eller mindre akustikfix. När du säger att dina tak/väggar inte är av hårda material så blir man nyfiken på vad det egentligen är. Tretex? 

 

Formen är tacksam om man spelar på längden eftersom ljudvågorna inte har så många parallella ytor att studsa mellan och i ditt stora rum ryms en halv våglängd vid 20 Hz så det borde inte bli några svåra resonanser. Dämpning av efterklang och diffusering för att ta bort direktstudsar är inte svårt och det hänger mest på hur mycket det får störa det visuella intrycket. Många som gästar mitt rum säger att så hade de nog inte möblerat själva men samtidigt visar de en viss förståelse för att det ser ut som det gör med tanke på hur rummet används.

 

Väggarna är gips och taket är vanliga takskivor från 70-talet, troligen spånskiva och något pappliknande utanpå. När jag knackar på en takskiva låter det ganska dämpat och definitivt inte "sjungande", det är förstås dämpmaterial bakom eftersom det är yttertak.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bygger du nytt med ett dedikerat rum för ljud bör du absolut ta kontakt med en etablerad akustikkonsult. Här finns ju lite olika skolor och det är vettigt att som referens provlyssna tidigare projekt som de genomfört för att avgöra om skolan stämmer med din bild av hur det ska låta. Det kan bli surt och dyrt att göra om, och göra rätt. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Taxmannen said:

 

Visst är det så och fördelen med att vara engagerad själv eller att göra en del av jobbet är att man som "hemmafixare" ofta kan ta sig den tiden som behövs för att se till att resultatet blir det önskade. Med all respekt för hantverkare så finns det lika många skickliga som klåpare. Hittar man de riktigt duktiga, ja då gäller det att vårda dem ömt :)

 

Jag tycker att jag har hittat en arkitekt med känsla för och lång erfarenhet av att verka i samklang med gamla miljöer. Den ursprungliga byggnaden har till exempel bara två små fönster på bottenvåningen och sen ett lunettfönster uppe vid nocken, men det nya förslaget tycker jag ser tilltalande ut med två extra fönster på ovanvåningen, som ger ordentligt ljusinsläpp till musikrummet, och samtidigt är lite mera rejält tilltagna så att de harmionierar med byggnadens storlek och formspråk.

 

Tackar också för tipset om Wingårds hus! Jag har sett en del projekt han varit inblandad i, men aldrig hans eget - skall bli kul!

 

550816019_Skrmavbild2018-10-10kl_18_42_48.jpg.72b06a374c18f5f2e9338b76ce10f746.jpg

 

Visst är det guld värt att hitta bra hantverkare med intresse för byggnadsvård. Tror att det möjligen kan vara lättare i lantliga miljöer där det finns äldre bebyggelse och intresse för den och att man är lite mer rädd om sitt rykte. Själv har jag byggt helt själv eftersom det är så jäkla roligt och istället satsat på en ordentlig maskinpark. Men då tar det  längre tid och man kan alltid överlåta grävning och annat tråkigt åt andra. 

Fasaden ser riktigt tilltalande ut. Särskilt lunettfönster som ger ytterligare trevligt ljusinsläpp och mer rymdkänsla i ett snedtak som annars kan kännas lite instängt. Har själv två sådana i mitt hus på landet ett i gaveln i sovrummet och ett på en traditionell glasad veranda. Dessa ger lite ytterligare estetisk kvalitet och ljusinsläpp.

Calm

Edited by calm
tillägg i text.
Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-10 at 22:45, Taxmannen said:

Jag är fortfarande inne på att bryta även sidoväggarna för att få lite "båtform" och ännu mindre parallellitet. Utmaningen som det ser ut nu lär bli att få till diffusionen i taket på ett snyggt sätt!

Jag tycker att du tänker helt rätt. Det är lite jobbigare att bygga, men att bryta upp reflexer lite mer på makronivå tror jag är ännu viktigare än att diffusera.

Att jag inte gjorde så direkt i skisserna beror på att snedtaket redan eliminerar parallella ytor. Men såhär skulle man bryta upp reflexmönster ännu mer, där jag även kompletterat med en brytning i nocken:

 

image.png

 

On 2018-10-10 at 22:45, Taxmannen said:

Jag funderar fortfarande på om det skulle vara vettigt eller helt onödigt/idiotiskt med ett öppet loft till höger om den brutna väggen (den med dörr) det skulle bli 60-80 kbm ytterligare luft som blir en del av rummet. Alternativet är en helt stängd vägg och att det utrymmet blir en del av den övriga halvan av övervåningen.

Jag är osäker. Volymen är positiv, men risken är att utrymmet slukar all bas.

 

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calle_jr said:

Volymen är positiv, men risken är att utrymmet slukar all bas.

 

Men det är kanske lättare att fixa än att hålla på med akustikfix i det ”oändliga”?

 

Jag skulle verkligen vilja ha ett sådant rum som ovan för jag tror att det är rätt väg att gå? Jag tror detta kommer att kunna bli ”perfecto” ljudmässigt i de flestas öron och estetiskt tilltagande genom mångas ögon.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Att använda angränsande rum som basfällor är en väl beprövad teknik hemma hos mig. Matts O mätte upp hur dörrarna skulle stå för att optimera det hela vilket resulterade i 5 cm dörrspringa till arbetsrummet och 5 cm till sovrummet och 20 cm till köket. På så sätt kunde jag nedbringa 50 hz puckeln ytterligare någon dB. Nöden är uppfinningarnas moder som det heter. Kanske kan motsvarande teknik användas förutsatt att något problem skulle uppträda i basregionen.

 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...