Jump to content

En frö har börjat gro...eller är det bara en dröm?


Taxmannen

Recommended Posts

Vi börjar med en disclaimer:

 

Jag vet inte om detta överhuvud taget kommer att leda till någonting, och om det gör det så kommer det att ta ett bra tag - och bra tag i det här sammanhanget skall tolkas som år snarare än månader... Jag väljer också att skapa tråden i bildforumet även om det inledningsvis kanske inte kommer att vara några bilder alls, men om det i slutändan landar i något som kommer att realiseras så lär det troligen bli en bild, eller två, eller flera :)

 

Anledningen till att jag öppnar upp denna tråd så tidigt är självklart för att jag önskar dra nytta av all den erfarenhet som finns här på forumet vad det gäller utformning, byggnadsteknik, akustik, materialval o s v - och därmed kommer jag också att vara rätt sparsam med information om förutsättningarna inledningsvis - dels beroende på att det finns förhållandevis stora frihetsgrader (nåja, i alla fall när det gäller vissa parametrar) men också för att jag gärna ser att tankar och idéer får chansen att flöda helt fritt!

 

Jag börjar därför med att direkt spela över bollen på den andra planhalvan och ställer en helt förutsättningslös fråga:

 

Om man tänker sig ett stort utrymme liknande i form det som Timbre utgick ifrån i sitt nya musikrum typ en helt öppen övervåning på en villa med snedtak, men med potential att bli betydligt större än en normal övervåning på en villa. Hur skulle man på bästa sätt utnyttja hela eller delar av ett sådant utrymme? Är större volym alltid bättre än mindre eller bör man optimera och bygga en “låda” av lämplig form/dimensioner i den stora volymen? Hur skulle ni tänka om ni fick spåna fritt?

 
 
Link to comment
Share on other sites

Det låter ju riktigt roligt. Jag känner min egen entusiasm stiga. 

Antar att det finns vissa förutsättningar för att förvekliga just det ovan beskrivna och att det inte bara är hypotetiskt.

Var beredd på att systemet i sig kan behöva växa för att komma till sin rätt. Potentialen hur bra det kan bli är större i ett större rum är min erfarenhet.

Jag har själv funderat på detta lite. Jag har möjlighet att göra ett dedikerat lyssningsrum. En grotta, en bunker eller vad ni vill kalla det. Kanske 35 m2. Tankar på att inreda med akustikreglering i mängder mm, mm. Eller att ha kvar stereon i mitt 60m2 vardagsrum med öppen planlösning ut i hall +20 m2, hall ca 15m2 med trappa till övervåning och kök 40m2. Vardagsrummet har fått behandling i 2 omgångar med hjälp akustiker (Basfällor i taket som avstämts till mina problemfrekvenser, dämpning och diffusion på strategisk ställen, vingar mm) och mina kritiska öron har sagt sitt, möblering, högtalarplacering mm gör naturligtvis sitt . Jag har bara två 90graders hörn i rummet som ligger mellan ca 3 och 6 meter bort från högtalarna. Jag tor det mesta av detta har en positiv effekt på mitt ljud. Relativt mjuka väggar generellt, men en del stora fönsterytor finns. 

Akustiken funkar bra, jag lider inte av några viktiga problem för musiken med den alls. 

Jag har vänner med liknande volym luft att spela i. Jag gillar den stora volymen. Det kräver lite av högtalare och elektronik för att fylla och trycksätta rummet på ett naturligt sätt, men när man lyckats med det så får man luft, rymd, stor scen en härlig återgivning. Man har ofta långt till första sidoreflexer om man tex spelar mot och från de långa väggarna och eventuella första sidoreflex hamnar tidsmässigt så att det inte stör hjärnan. 

Får man till det gillar jag att lyssna i stora rum mest. 

Därmed inte sagt at små rum inte kan bli ypperliga men jag har en valmöjlighet och vill inte för allt smör i Småland byta till mindre rum.

Snedtak kan vara problematiskt har jag hört med egna öron, för att inte tala om runda tak som jag har på övervåningen. Det blir jätteintressant akustiska effekter på ljudåtergivningen där. Garanterat något som går att fixa med ett proffs om man vill.

Jag skulle så klart snacka med fullfjädrade proffs om dina förutsättningar. Jag har kontakter som jobbat med detta ett helt arbetsliv och inreder studios i världskalss om du bara vill dryfta idéer eller löpa linan ut.

 

-Mina erfarenheter och idéer jag fått längs vägen är tex att det är bra att ha långt från sidovägg och spela mot långsidor om man har tillräckligt stora rum. 

-Takreflexen är bra att hantera med dämpning och skräddarsydd diffusion. Mattor funkar bra på golvet.

-Bra med diffusion bakom lyssningspositionen som gärna skall vara några meter från bakväggen om plats finns. 

-Öppen planlösning till andra rum och våningar och minering av hörn i närheten av lyssningspositionen och högtalare är bra. Den öppna planlösningen verkar kunna släppa på överladdat tryck i olik frekvenser som annars gör ljudet påträngande med resonanser etc. de omkringliggande ytorna i den öppna planlösningen kan behöva dämpas för att de skicka tillbaka ljudreflektioner som stör. Det gjorde vårt kök och därför fick det akustikbehandlas med dämpning i taket. Detta gjorde akustikmiljön i köket oändligt mycket bättre som en bonus och det är klart vanebildande. En ohyggligt underskattat egenskap för att trivas i sociala utrymmen tycker jag. Kriminellt dåligt tex på många restauranger, barer etc.

-Hos mig tog det ett tag innan jag lyckats prova ut prylar som klarade denna stora lyftvolym. Totalt ca 5 system har stått här. De 3 senaste har klarat det bra, och de 2 första inte alls, men det senaste klarar det helt otvunget med en känsla av headroom och överkapacitet med råge. 

Beroende på den kravspecifikation på ljudåtergivningen kan det bli tydligt att stora högtalare med stora element klarar detta bättre. Men som vanligt är det omsorgsfullt arbete som krävs in i minsta detalj i anläggningen för att nå en kräsen kravspecifikation på ljudet.

Som vanligt betonar jag att detta bara är mina erfarenheter och det jag tycker fungerar bäst i mina öron med mina förutsättningar.  Jag har hört många olika system i stora och små utrymmen som efter noggrannhet, talang och erfarenhet nått oantastliga resultat.

Men åter igen. Det är härligt med ljudåtergivning med akustiken under kontroll i stora rum. Så har du möjlighet till stort rum och mycket lyft så skulle jag jobba med det och inte bygga för mycket rum i rummet.

Du skriver "men med potential att bli betydligt större än en normal övervåning på en villa." Det antyder at det finns stora möjligheter . Bra. Underskatta inte nyttan av stora högtalare där. Det är just då det kan lyfta rejält och där stora högtalare kommer till sin rätt. En del stora högtalare har förmågan att spela stort och smått på rätt sätt om man väljer rätt.

 

Taxmannen! Var rädd om luftvolymen i utrymmet den är viktig. Det är faktisk den som låter. Hoppas det ger dig idéer om vart du vill gå med detta project. Men det kan bli en omfattande resa som involverar allt. Vad gäller musikåtergivningspotentialen är den så hög det kan bli tror jag.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi får se om du liksom jag är en sann-drömmare?;) Spännande drömprojekt som skall följas!

Vad är ett stort resp. litet rum? Själv (hemma) har jag ca 25kvm med öppning ut till hall och en öppen trappa bakom lyssningsposition, trappan leder upp till övervåningen. En del tycker rummet är litet och en del att det är lagom stort. Tycker mig själv ha ganska stora högtalare och inga stora problem med "konstigt" ljud. Trots minimala akustiska åtgärder så visst skulle jag kunna optimera det mer men jag anser att det duger som det är.

När jag är hemma-hos eller på mässa med stora rum så tar det en stund för mig och mina öron att ställa in sig, man är liksom hemmablind? Men visst tycker jag att ett stort rum kan "låta" mindre men ändå större. Men väl hemma så tycker jag att det låter bra ändå. Det är säkert som Apexorca skriver i mångt och mycket men utan att få hjälp med en första mätning, input av en erfaren akustiker så skulle jag idag inte ens börja med projektet, akustiken är viktigare än jag själv visste innan jag blev varse av erfarenhetsutbyte på forumen jag läser i.

Fördelen med ett stort rum för mig skulle vara att jag skulle ha allt uppställt med långt till väggar och tak, tänk att bara få gå runt och putsa lite på baksidan av apparaterna, kunna ta bort kablar för rengöring, enkelheten att byta/testa kablar, estetiskt luftigare/snyggare? Lyssningsmässigt så klarar jag mig utan!

I stugan däremot så har jag "lite" problem med akustiken och där är det högtalarna som spökar, de är för stora och jag vill inte och kan inte fixa akustiken av estetiska skäl. Men i stort så låter det bra även där!

Jag återkommer till dig i januari och hoppas att du inte har plockat ner befintlig anläggning tills dess?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Wow. Det är ju inget annat än en dröm :mm:

 

9 hours ago, Taxmannen said:

Hur skulle man på bästa sätt utnyttja hela eller delar av ett sådant utrymme? Är större volym alltid bättre än mindre eller bör man optimera och bygga en “låda” av lämplig form/dimensioner i den stora volymen? Hur skulle ni tänka om ni fick spåna fritt?

Den stora fördelen med stora rum är att man blir mycket friare med placering av högtalare, lp och LP, och man blir inte så känslig för tidiga reflexer. Rummet blir ju dock inte så stort att man eliminerar varken tidiga reflexer eller rumsresonanser. Ha LEDE lite i åtanke, men inte slaviskt. Snedtaket kommer jämna ut efterklangen, kan vara på gott och ont. Jag tror normalt på symmetri vä/hö. Byggdelarnas beskaffenhet kan ha stor inverkan, exvis golv, bjälklag, fönster mm. Att tänka igenom kraftmatning behöver jag inte nämna.

Börja med en rumsakustisk mätning om du har tillgång till rummet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en mindre variant av rummet som Timbre visat upp. Mitt har golvyta på cirka 6x6m och takhöjd i mitten är ungefär 4m. Öppning till undervåning med trappa i ett av hörnen och där har jag satt igen med en enkel akustikbehandlad dörr. Öppet mot trappan var inte idealt eftersom det kom störande efterklang därifrån. Jag kör med dipoler som inte trycksätter rummet så öppningen stör inte trycksättningen men med "normala" högtalare vill man nog inte ha öppningen kvar av den orsaken.

För mig fungerar rummet mycket bra och även med vanliga högtalare med lådor blir det bra när jag har dem placerade mitt i den öppna ytan men basstödet blir förstås begränsat där. Snedtak har både för- och nack-delar, mycket beroende på hur man placerar högtalarna. Om jag skulle önska mig något så vore det en eller ett par meter ytterligare på längden men även på andra hållet skulle det inte göra något med någon meter till.

Om det är bra eller inte för dig beror på vad du vill uppnå och hur du har möjlighet att placera högtalarna, inte alla får ställa dem mitt i rummet som jag. De blir ett rätt dominerande inslag i rummet och det är kanske inte så praktiskt ur möbleringsperspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle ha möjlighet att starta ett nytt drömprojekt att mera fritt skapa ett "dedikerat" lyssningsrum så skulle jag börja planeringen med hjälp av en akustiker.

Att bygga med en ljudmässig inriktning måste vara betydligt enklare än att skapa detta i efterhand. Placering av väggar och material har naturligtvis stor betydelse i sammanhanget. Av egen erfarenhet så vet jag att det tarvar ganska mycket åtgärder efteråt i form av framförallt bashantering om det är fel från början. Sedan kan man laborera med diffusion med lösa paneler som är betydligt enklare att få till. Tak i vinkel har jag hört i olika sammanhang och de har haft olika framgång, men sannolikt svårare att förutse utifrån beräkningar. Men inget är omöjligt för den som är kunnig på området. Så detta är mitt tips att börja med expertisens hjälp att forma rummet, tror att man har igen pengarna mångfalt i slutändan.

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2016-12-29 at 23:49, Apexorca said:

Det låter ju riktigt roligt. Jag känner min egen entusiasm stiga. 

Antar att det finns vissa förutsättningar för att förvekliga just det ovan beskrivna och att det inte bara är hypotetiskt.

Var beredd på att systemet i sig kan behöva växa för att komma till sin rätt. Potentialen hur bra det kan bli är större i ett större rum är min erfarenhet.

.......

Taxmannen! Var rädd om luftvolymen i utrymmet den är viktig. Det är faktisk den som låter. Hoppas det ger dig idéer om vart du vill gå med detta project. Men det kan bli en omfattande resa som involverar allt. Vad gäller musikåtergivningspotentialen är den så hög det kan bli tror jag.

Tack Apex - många kloka tankar må jag säga! Inte minst  blir jag väldigt imponerad över med vilken målmedvetenhet du gått till väga för att nå dit du vill! Självklart är jag medveten om att detta kan få stora konsekvenser och att hela eller delar av nuvarande rigg kanske inte alls passar in, men det ser jag jag bara som en spännanande utmaning - en utmaning som får ta den tid det tar. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

On 2016-12-30 at 07:38, byZan said:

Vi får se om du liksom jag är en sann-drömmare?;) Spännande drömprojekt som skall följas!

Vad är ett stort resp. litet rum? Själv (hemma) har jag ca 25kvm med öppning ut till hall och en öppen trappa bakom lyssningsposition, trappan leder upp till övervåningen. En del tycker rummet är litet och en del att det är lagom stort. Tycker mig själv ha ganska stora högtalare och inga stora problem med "konstigt" ljud. Trots minimala akustiska åtgärder så visst skulle jag kunna optimera det mer men jag anser att det duger som det är.

När jag är hemma-hos eller på mässa med stora rum så tar det en stund för mig och mina öron att ställa in sig, man är liksom hemmablind? Men visst tycker jag att ett stort rum kan "låta" mindre men ändå större. Men väl hemma så tycker jag att det låter bra ändå. Det är säkert som Apexorca skriver i mångt och mycket men utan att få hjälp med en första mätning, input av en erfaren akustiker så skulle jag idag inte ens börja med projektet, akustiken är viktigare än jag själv visste innan jag blev varse av erfarenhetsutbyte på forumen jag läser i.

Fördelen med ett stort rum för mig skulle vara att jag skulle ha allt uppställt med långt till väggar och tak, tänk att bara få gå runt och putsa lite på baksidan av apparaterna, kunna ta bort kablar för rengöring, enkelheten att byta/testa kablar, estetiskt luftigare/snyggare? Lyssningsmässigt så klarar jag mig utan!

I stugan däremot så har jag "lite" problem med akustiken och där är det högtalarna som spökar, de är för stora och jag vill inte och kan inte fixa akustiken av estetiska skäl. Men i stort så låter det bra även där!

Jag återkommer till dig i januari och hoppas att du inte har plockat ner befintlig anläggning tills dess?

/byZan

Med mina mått mätt är mitt nuvarande rum relativt litet (19 m2) och ganska kvadratiskt, men med hyfsad takhöjd (2,95). Rummet har sina begränsningar och eftersom jag inte riktigt vill (eller kan) göra dom ingrepp som skulle behövas för att komma vidare, vilket jag självklart också vill, väcktes tankarna om att kanske gå vidare i ett helt annat spår. Missförstå mig rätt - jag njuter (oftast) i fulla drag av att lyssna i mitt nuvarande rum, men jag verkligen vill komma vidare :)

Du behöver inte vara orolig - min nuvarande anläggning står bra där den står och kommer att så göra under lång tid så det finns gott om tid för diverse lyssningsövningar! Och vem vet, det kanske t o m blir ett tweak eller två framöver också :65:

Vi får höras av efter helgerna!

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Taxmannen said:

Självklart är jag medveten om att detta kan få stora konsekvenser och att hela eller delar av nuvarande rigg kanske inte alls passar in, men det ser jag jag bara som en spännanande utmaning - en utmaning som får ta den tid det tar. :thumbsup:

Det låter bra. Då kan det bli hur bra som helst.

Att det tar tid tycker jag för min egen del i mitt system bara är roligt.  Dels hinner man gå eftertänksamt och noga tillväga , lär sig av de förändringar man gör och få erfarenhet om rummet. Och detta medan man njuter av musiken.

Skall bli kul att följa din resa. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2016-12-29 at 22:34, Taxmannen said:

Om man tänker sig ett stort utrymme liknande i form det som Timbre utgick ifrån i sitt nya musikrum typ en helt öppen övervåning på en villa med snedtak, men med potential att bli betydligt större än en normal övervåning på en villa. Hur skulle man på bästa sätt utnyttja hela eller delar av ett sådant utrymme? Är större volym alltid bättre än mindre eller bör man optimera och bygga en “låda” av lämplig form/dimensioner i den stora volymen? Hur skulle ni tänka om ni fick spåna fritt?

Jag ramlade in på hifi banan runt 95-96. Hade prenumererat på hifi och musik nästan lika länge som Bike, så hifi är ett intresse som är lika gammalt som mitt motorcykel intresse.

Men det tog rätt länge innnan jag började att fördjupa mig i det. Och ännu längre innan jag skaffade mig något som kunde kallas hifi. Men där runt 1996 så tänkte jag att nu var det dags. Ställde upp stereon i föräldrarnas tv rum på vindan och det lät bra. Men när jag bytte bort mina TDL RTL3 till ett par NHT 2,5 då blev det riktigt jäkla bra. I det rätt så stora rummet på kanske 35-40 kvadrat så lät det fantastiskt. Min allra första hifi kick hemma och sen var jag såld. Rummet är med snedtak åt alla de håll, och tyvärr rätt gungigt trägolv, men som det spelade där var helt otroligt.

Sedan när jag en tid senare skaffade lägenhet var det inte längre lika skoj. NHT´arna gillade inte hälften så stort utrymme och magin var borta. Det funkade bara inte.

Så ett rum som mitt föräldrahems vindsvåning med ett stabilt trägolv då hade jag varit nöjd. Tror mina Wilson skulle gilla bo så oxå!:thumbsup:;)

Link to comment
Share on other sites

On 2016-12-30 at 08:21, calle_jr said:

Börja med en rumsakustisk mätning om du har tillgång till rummet.

Hmmm, ja det kanske man kan säga att jag har, men ändå inte. Hur som helst är det ganska svårt, för att inte säga meningslöst att mäta i det nuvarande utrymmet :)

Jag inser att jag kanske måste avslöja lite mer för att få en relevant diskussion. Det handlar alltså om en ekonomibyggnad som tidigare har varit stall, garage och höskulle. Eftersom byggnaden inte längre fyller sin funktion och är i allmänt risigt skick har vi långt gångna planer på att riva och bygga ett ny byggnad med identiska mått där den nedre delen kommer att husera garage och lite andra funktioner, men det skulle i så fall ge mig en hel övervåning att leka med och den kan bli stor - väldigt stor - om man vill och det är lämpligt. Vi pratar om i runda slängar 8,5 m bred, 14 m lång och 5,5 m upp till nock, så det finns volym att spela med, men det är nog rimligt att dela av så att ytan även kan inrymma andra funktioner.

I och med att det om det blir av kommer att bli ett nybygge så har jag ju full frihet när det gäller det byggnadstekniska och kan säkerställa att det blir så bra som möjligt. Byggnaden ligger ju också utanför detaljplanerat område och är klassad som ekonomibyggnad så jag slipper tampas med byggnadsnämnden och liknande vilket gör projektet lite enklare!

152_skulle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uj, sådana där utrymmen går jag igång på!!

I min ungdom hade vi ett torp med en lada och en höskulle av den typen men det var innan mitt HiFi-intresse spårat ur så det blev aldrig av att jag gjorde något innan torpet såldes. Jag går och drömmer lite om något i den stilen igen men åren har gått så det är nog inte realistiskt att tro på ett projekt av den typen för mig. Jag måste pensionera mig först för att få tid över men då kanske det finns annat som kan vara roligt också.

Link to comment
Share on other sites

Wow, en sådan där miljö är ju rena drömmen att få sätta verktygen i :mm:

Om inte annat så får ni ju tillgång till väldigt fina balkar m.m som kan återanvänds som inredningsdetaljer i något nytt.

Nu blir jag nästan avundsjuk :dry: ... :)

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Taxmannen said:

Hmmm, ja det kanske man kan säga att jag har, men ändå inte. Hur som helst är det ganska svårt, för att inte säga meningslöst att mäta i det nuvarande utrymmet :)

Jag inser att jag kanske måste avslöja lite mer för att få en relevant diskussion. Det handlar alltså om en ekonomibyggnad som tidigare har varit stall, garage och höskulle. Eftersom byggnaden inte längre fyller sin funktion och är i allmänt risigt skick har vi långt gångna planer på att riva och bygga ett ny byggnad med identiska mått där den nedre delen kommer att husera garage och lite andra funktioner, men det skulle i så fall ge mig en hel övervåning att leka med och den kan bli stor - väldigt stor - om man vill och det är lämpligt. Vi pratar om i runda slängar 8,5 m bred, 14 m lång och 5,5 m upp till nock, så det finns volym att spela med, men det är nog rimligt att dela av så att ytan även kan inrymma andra funktioner.

I och med att det om det blir av kommer att bli ett nybygge så har jag ju full frihet när det gäller det byggnadstekniska och kan säkerställa att det blir så bra som möjligt. Byggnaden ligger ju också utanför detaljplanerat område och är klassad som ekonomibyggnad så jag slipper tampas med byggnadsnämnden och liknande vilket gör projektet lite enklare!

152_skulle.jpg

Ser riktigt läckert ut!  Gillar speciellt lunettfönstret. Volymen har du, men frågan hur du skall växla av den balk som går i knähöjd, Men allt brukar läsa sig på något sätt. Detta har alla förutsättningar att bli något utöver det vanliga.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites


Jag har sett förhållanden 1.0 : 1.7 : 2.3, så om exvis rumshöjden är 5m, så kan man planera rumsbredd 8.5m och längd 11.5m :mm:
Men allt ändras i och med så kraftigt snedtak.
För att trigga 20Hz behövs två parallella ytor med 8.5m avstånd. Det kan vara ett mått att ta fasta på.

Hanbanden kan vara kvar och blir utmärkt för LP-förvaring mm. Man kan göra små trappor över dem.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-12-31 at 16:02, Muffin said:

Jäkligt vackert rum! Behåll det exakt som det är i innertaket och isolera utvändigt med ny utvändig vfz pannplåt!

 

On 2016-12-31 at 17:09, calm said:

Ser riktigt läckert ut!  Gillar speciellt lunettfönstret. Volymen har du, men frågan hur du skall växla av den balk som går i knähöjd, Men allt brukar läsa sig på något sätt. Detta har alla förutsättningar att bli något utöver det vanliga.

Tyvärr är inte nuvarande byggnad något att bygga vidare på eftersom golv på undervåningen och mellanbjälklaget är katastrofdåligt, så det handlar som sagt om ett nybygge. Med lite tur går det att återanvända en del timmer invändigt som P-pan var inne på. Utvändigt kommer vi så långt det är möjligt se till att den nya byggnaden ser ut som den gamla för att smälta in så det lär bli lunetter även i den nya byggnaden :)

Link to comment
Share on other sites

On 2016-12-31 at 17:51, Vox said:

Oj, vilka möjligheter ett sådant nybygge skulle ge. Du har många härliga planeringstimmar framför dig.

Men bara handsmidd spik, eller hur? :D

Ja, det är med en skräckblandad förtjusning jag börjar skissa på detta! :o

Jag tvingade en snickare använda klippspik en gång och man kan säga att han inte var odelat positiv till den erfarenheten. "Vad är det för fel på torx?" var hans enda kommentar :D

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, calle_jr said:

Jag har sett förhållanden 1.0 : 1.7 : 2.3, så om exvis rumshöjden är 5m, så kan man planera rumsbredd 8.5m och längd 11.5m :mm:
Men allt ändras i och med så kraftigt snedtak.
För att trigga 20Hz behövs två parallella ytor med 8.5m avstånd. Det kan vara ett mått att ta fasta på.

En tanke jag haft har ju varit att bryta av taket och inte låta det vara öppet hela vägen upp till nock och att också göra rummet något smalare (tänk kattvindar) för att kunna ha inbyggda HH och/eller förvaring men jag vet inte - jag blir mest förvirrad...

Det känns ju som att ett oregelbundet rum är svårt att förutse hur det kommer att bete sig, men det kanske finns programvaror för att simulera? Annars låter det ju som att prata med en akustiker är nästa naturliga nästa steg! 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Taxmannen said:

En tanke jag haft har ju varit att bryta av taket och inte låta det vara öppet hela vägen upp till nock och att också göra rummet något smalare (tänk kattvindar) för att kunna ha inbyggda HH och/eller förvaring men jag vet inte - jag blir mest förvirrad...

Det känns ju som att ett oregelbundet rum är svårt att förutse hur det kommer att bete sig, men det kanske finns programvaror för att simulera? Annars låter det ju som att prata med en akustiker är nästa naturliga nästa steg! 

 

Inte skall du bli förvirrad. Du har ju Euphonia!

 

Här kommer lite av mina tankar som jag har reflekterat över senaste tiden och hoppas inte det förvirrar än mer. Det är inte sanningen, bara utifrån mina subjektiva erfarenheter och slutsatser. Du kan ju plocka de russin ur kakan som passar dina egna idéer. 

Självklart skall du satsa på att prata med någon akustiker och förbereda rummets dimensioner, material och en del akustikåtgärder redan på ritbordet. Men sedan när rummet är klart skulle jag inreda och starta upp musiken lyssna noga och trimma det efterhand. Min personliga uppfattning jag mer och mer är inne på om akustik är att ett rum som hjärna känner igen sig i blir mer engagerande att lyssna i. Då behövs akustik som är bra, men som liknar det finns i normala miljöer. "För mycket" akustikbehandlade rum kan ibland få musiken att låta ren men oengagerande och konstig. Rummet vi sitter i måste ha en viss respons på ljudet så att vi hör musiken i samklang med det rummet vi sitter i. Bedöma det med öronen och eventuellt lite kompletterande mätningar för att få bort problemområdena och sedan åtgärda efter hand tycker jag är klokt. Jag gillar blandning av dämp, diffusion och vanlig möblering. Difusion är nog den akustikåtgärd som om den "överdoseras" har minst negativ effekt medan för mycket dämpning dödar för mycket spelglädje tycker jag. Allt skall blandas med förnuft och avlyssnas med kritiska öron.

Jag har kommit fram till att ett rum måste inte vara rakt i alla akustiska parameter från topp till botten. Det kan spela musik hur bra som helst ändå. Dock måste man skala bort större problem. Att sitta och försöka räta ut kurvor i det oändliga tycker jag inte man vinner musikupplevelse på. 

Jag pratar bara ev ren lyssningerfarenhet för jag kan inte ritbordsakustik speciellt bra, men jag hör rätt bra med mina öron så akustikeffekten slipper inte förbi.     

Här håller nog inte alla som kan mer om akustik än jag med mig, vi skulle kunna prata mycket om det. 

Jag har ställt mig frågan senaste tiden. Vad gör att jag tycker det låter bra och jag gillar musikåtergivningen? Ja, naturligtvis vilka produkter som spelas på, men också akustiken. Jag har kommit att se det på 2 sätt. 1- Ett perfekt akustikbehandlat rum där rummet inte påverkar ljudet från högtalarna så mycket. Visst kanske det låter mer som vid inspelningstillfället. Men blir jag mer berörd av musiken? 2- Eller ett rum som har lite akustiska effekter så att rummet till viss del gör ett avtryck i upplevelsen men det kanske påverkar och förändrar hur det lät när det spelades in. 

Ofta blir jag mer berörd av musiken när det inte är 100% akustikbehandlat. Jag lyssnar sällan analytiskt när jag lyssnar på musik. Jag lyssnar mer på helheten och jag struntar i hur det lät när de spelade in. (inte helt sant men nästan). Det går aldrig att återskapa ändå. En violin låter olika var den än spelas, så vad är rätt? Ointressant. Rummet är en del av upplevelsen, som övertontoner i ett instrument. Det finns vackra och förfärliga.

 

 

Sammanfattning av de lösrykta tankarna: 

Jag vill alltså ha akustik som har visst mått av mätning ffa i initialt skede och sedan hantverksmässigt trimmat mellan tummen och pekfingret tills det spelar musik med stort M. Verifiera med mätning om man är osäker. Kan kanske någon extra vinge här eller där, lite kuddar, mattam mjuka möbler osv. Och för guds skull glöm inte en noggrann högtalarplacering. Gör man detta är min erfarenhet att man vinner musikalitet, engagemang + att instrumenten låter mer övertygande och rätt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

... bryta av taket och inte låta det vara öppet hela vägen upp till nock och att också göra rummet något smalare...för att kunna ha inbyggda HH...

Det känns ju som att ett oregelbundet rum är svårt att förutse hur det kommer att bete sig, men det kanske finns programvaror för att simulera? Annars låter det ju som att prata med en akustiker är nästa naturliga nästa steg! 

Catt är välkänd programvara för simulering av lyssningsrum.

Ett oregelbundet rum är självklart svårare att förutse eftersom tryckfördelningen blir komplex och ev rumsproblem blir svårare att åtgärda.
Jag minns ett skräckexempel med en stor vind med snedtak som fullkomligt åt upp all bas.
Jag tycker ändå att oregelbundenhet är rätt väg att gå om man kan göra en enkelsymmetrisk högtalarplacering. Speciellt om man är inställd på lite rumsakustiska åtgärder, som du ju verkar vara.

Det skulle vara intressant att bryta taket med väggar som är något vinklade i plan, såhär;

  _____
 /          \
/            \
\            /
 \_____/

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga att den viktigaste faktorn för att skapa ett bra och njutbart lyssningsrum är avvägningen av efterklangen. Att överdämpa ger en kort efterklang som i sin tur ger ett tråkigt ljud. Svårare att ändra om dämpningen sitter i väggar eller tak.  Motsatsen med alltför lång efterklang blir stökigt med alltför många ekon som blir onjutbart av det skälet. Många professionella akustiken jobbar antingen med studiomiljöer eller konsertsalar, men få är inriktade på rena lyssningsrum. En studio är anpassad för inspelning och med hänsyn till mikrofonteknikens begränsningar. Man eftersträvar ofta att dämpa ut andrareflexen och skapa den på konstgjord väg istället i form av kontrollerat eko. Lyssningsmässigt blir ett sådant rum tråkigt i längden och känns instängt. Motsatsen skulle vara ett kaklat rum med en kakafoni av reflexer helt okontrollerat. En avvägning mellan reflexion, absorption och framförallt diffusion, ger en behaglig lyssningsmiljö som aldrig tröttar i längden. Det borde vara utgångspunkten när man skapar nytt. Sen hur man kommer dit är en fråga för en akustiker att beräkna och beskriva. Men det går, vilket också går att integrera i ett vanligt vardagsrum är min erfarenhet. Men om jag skulle börja på nytt så kan man undvika en del ljudmässiga fällor i själva konstruktionen, vilka jag tvingats att kompensera i efterhand pga ett helt kvadratiskt rum som är en svår akustiskt nöt att knäcka. Det krävdes många HH-resonatorer för att få bort elaka resonanser, men betydligt lättare att diffusera sig till ett bra ljud. Att dämpa sig fram fungerade aldrig och gav bara mer problem. Det räcker med möbler och mattor för att uppnå den effekten. Men som framhållits tidigare i tråden så är det klokt att ta professionell hjälp, vi övriga kan nog bara delge de egna erfarenheterna utan egentlig kunskap om hur du ser på hur ett idealiskt ljud. Det kan bara du avgöra utifrån dina personliga preferenser. 

Ett av de bästa lyssningsrum jag någonsin upplevt var ett i och för sig proffesionellt sådant i en butik i Starnberg utanför München. Det var en perfekt avvägning mellan alla ljudmässiga parametrar skapat med förhållandevis få akustiska hjälpmedel, byggt av Matts Odelmalm på SMT. Magisk och luftig klang med få möbler. Saknade egentligen inget ljudmässigt.

Skall bli intressant att följa projektet!

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, calm said:

som framhållits tidigare i tråden så är det klokt att ta professionell hjälp, vi övriga kan nog bara delge de egna erfarenheterna utan egentlig kunskap om hur du ser på hur ett idealiskt ljud

Det är inte helt lätt. De flesta akustiker är inriktade på bullerbegränsning, därutöver de som arbetar med auditorier, konsertsalar och studios.
Ett rum för dedikerad 2-kanals musiklyssning är ganska specifikt och har sina förutsättningar.
Jag tror Taxmannen kan komma ganska långt här faktiskt, om vi bara lyckas pinna ner hans kriterier och målsättningar. Inte alls säkert att han hamnar lika rätt om han anlitar en lokal akustiker som kanske inte jobbar med detta dagligdags.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Det är inte helt lätt. De flesta akustiker är inriktade på bullerbegränsning, därutöver de som arbetar med auditorier, konsertsalar och studios.
Ett rum för dedikerad 2-kanals musiklyssning är ganska specifikt och har sina förutsättningar.
Jag tror Taxmannen kan komma ganska långt här faktiskt, om vi bara lyckas pinna ner hans kriterier och målsättningar. Inte alls säkert att han hamnar lika rätt om han anlitar en lokal akustiker som kanske inte jobbar med detta dagligdags.

Helt rätt, det är precis så jag ser det. De tidiga dedikerade lyssningsrummen var mer en nedskalad studio och ganska tråkiga ljudmässigt. Även om de mätte bra så infann sig aldrig den riktiga musikaliska känslan, framförallt i klangen och kroppen. Lite för torra ljudmässigt i min smak. Jag skulle hellre vilja sitta i en nedskalad konsertsal som referens.

Jag är som bekant en fan av konsert/liveljud och strävar inte efter att efterlikna inspelningsförutsättningarna i studion, men det finns andra ljudideal som jag respekterar. Man väljer gärna utrustning därefter som stärker idealet. Tror att Taxmannen redan idag har en ganska bra klang om man skall döma av de bilder vi hittills sett. Lite avskalat och inte så mycket dämpning kan jag tro.

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

De tidiga dedikerade lyssningsrummen var mer en nedskalad studio och ganska tråkiga ljudmässigt. Även om de mätte bra så infann sig aldrig den riktiga musikaliska känslan, framförallt i klangen och kroppen. Lite för torra ljudmässigt i min smak. Jag skulle hellre vilja sitta i en nedskalad konsertsal som referens.

Jag är som bekant en fan av konsert/liveljud och strävar inte efter att efterlikna inspelningsförutsättningarna i studion, men det finns andra ljudideal som jag respekterar. Man väljer gärna utrustning därefter som stärker idealet. Tror att Taxmannen redan idag har en ganska bra klang om man skall döma av de bilder vi hittills sett. Lite avskalat och inte så mycket dämpning kan jag tro.

Instämmer.

Och eftersom Taxmannen nu har stor volym att tillgå så kan man börja med en ganska klangrik miljö, men där man försöker jämna ut rumsresonanser med vinklade väggar och tak. Kombinerat med lite absorption där systemet står och strategisk diffussion på väggar/tak samt en bra högtalarplacering så undviks även tidiga reflexer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har rätt lite egen erfarenhet av överdämpade rum och inspelningsstudior också för den delen, men utifrån det jag hör är jag nog klart mer åt det livligare hållet och det återspeglas också i den inredningsfilosofi vi har och alltid haft - alltså rätt luftigt med relativt lite textilier och tunga möbler - så det låter som om det ni beskriver är i den riktning jag skulle vilja gå. Samtidigt är ju det centrala att jag kan undvika (eller åtgärda) den typ av problem jag har i mitt nuvarande rum. Det hade ju varit väldigt intressant att lyssna på den typ av rum ni pratar om! Starnberg såg ju väldigt imponerande ut som jag minns reportaget, men det får kanske anstå till senare i vår. Hur är det med det nya rummet hos Marten? Det ser ju extremt akustikbehandlat ut, men vad tycker ni som varit där? Har man lyckats få till det, eller är det "överbehandlat"? 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calle_jr said:

Det skulle vara intressant att bryta taket med väggar som är något vinklade i plan, såhär;

  _____
 /          \
/            \
\            /
 \_____/

Jag är nog lite trög, men är det rummet sett uppifrån som bilden illustrerar? :smile2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...