Jump to content

Shifts vindlingar, framsteg och funderingar

Recommended Posts

20 minutes ago, AlfaGTV said:

Bortsett från octavias goda idéer så skulle det va kanon om du skissade upp en nätverksskiss, på hur du "vill" att det ska vara konfat?

Ja, ska försöka åstadkomma detta på ett snyggt och tydligt sätt. Kanske även en skiss på hur det faktiskt är fysiskt kopplat i dag – om inte annat för att skapa reda i min egen förståelse.

• Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En kort men för mig sanslöst glädjande och efterlängtad statusuppdatering. Flyttade till nya boendet för en dryg vecka sedan. Har tack och lov haft en veckas semester efter flytten som använts till at

Perfect Sense event Take 5 på Ulvsunda Slott Lägger upp mina komihågbilder och intryck från hifieventet i Stockholm som gick av stapeln i går. P-Pan bjuder på lyxiga bilder annanstans på forumet,

Nu börjar det röra på sig så smått i anläggningen. De större planerna med vissa ändringar i rummet knuffas framåt ett tag, det är mycket annat i hemmet som ska fixas först. Men inte mer än att jag kun

Posted Images

@shiftsHar du två routrar i samma nätverk lär du få problem utan en viss konfig av IP-adresser och brandväggar, endera får du två olika LAN eller då krockar de. Viktigt att du bara har en DHCP-server som delar ut IP-adresser ur samma pool.

Även olika SSID i router och accesspunkter kan ställa till det, gör som @AlfaGTV skriver och knåpa i hop en enkel skiss hur du vill att det ska funka.

1 hour ago, shifts said:

Ska nu testa det senare och återkomma. 

Gör så.

Jag tror helt enkelt att du har fått två olika nätverk där vissa saker är på det gamla där din befintliga router agerar DHCP utdelare och vissa saker hamnar på det nya där nästa router försöker agera DHCP utdelare vilket gör att de dels kan de krocka med varandra eller så får det inte kontakt med varandra de blir "kaiko" helt enkelt.

2 hours ago, shifts said:

Ja, det var ju fånigt enkelt.

Ja, och?:winking:

Har här svurit sedan innan jul, men inte orkat leka nätverkstekniker på dagisnivå

Vad gör vi då?:think:

och guldstjärna till octavia rs.

Precis, vilka bra kompisar vi har här på forumet:satisfied:

Tack grabbar att ni tog över konsultationen så jag slapp och kunde skotta snö ist:winking:

Bra att det löste sig @shifts:smile:

/byZan