shifts

Shifts vindlingar, framsteg och funderingar

Recommended Posts

Dags för en ytterst liten uppdatering här, men än dock en uppdatering:

Har länge funderat på hur jag ska bli väck med datorer hemma (de är oftast stora, tar utrymme och används i all mindre utsträckning). Förutom att surfa på nätet är mitt användande isolerat till bildredigering samt hanterande av mitt musikbibliotek i princip. Har sedan Apple lanserade sin första iPad-modell varit en glad användare, men de har aldrig varit ett seriöst alternativ till att ersätta en laptop. Fram till och med nu. När Apple hade sitt stora årliga event tidigare i år, när de presenterade sina nya operativsystem och tjänster blev jag ordentligt sugen att på riktigt försöka ersätta mina datorer (En ålderstigen iMac 27” samt en nyare MacBook Pro). iPadOS utannonserades.

Beställde kort därefter en iPad Pro 11” och började vänta på höstens lansering av det iPad-specifika OS:et. Under tiden jag väntade bekantade jag mig med att helt hantera mina RAW-filer och bildredigering uteslutande via iPad. Det är fortfarande, som man säger på svengelska, en lärande kurva.

Det största hindret för att helt byta från mer ”normal dator” till en padda har varit filhantering, men det som presenterades på eventet som gjorde att jag började hoppas på att kunna göra bytet var att man skulle kunna ladda ner, packa upp och flytta filer till andra SMB-anslutna diskar. Nu har jag testat några gånger och det fungerar! I helgen köpte jag musik via Bandcamp som jag brukar, laddade ner ZIP-arkiven till mitt iCloud-konto, packade upp dem och skickade dem sedan till /Music/ på min Roon ROCK. Framtiden är här! :rolleyes2:

Nu återstår bara att lösa hur jag ska kunna rippa CD-skivor utan att använda någon av datorerna, men det finns ju redan en fix för i Roon (saknar dock en CD-ROM-drive för ändamålet).

Det var som sjutton shifts! Har också tänkt tanken men det har hittils stannat vid problematiken att redigera bilder och ffa hämta dem från minneskortet. Men iofs, min nyaste kamera är en EOS M6 och med den överför jag bilderna direkt till paddan via WiFi. Hur hanterar du bildredigering i paddan? i kombination med Apple Pencil? Och, har du externt tgb/mus för det syftet?

8 hours ago, AlfaGTV said:

Det var som sjutton shifts! Har också tänkt tanken men det har hittils stannat vid problematiken att redigera bilder och ffa hämta dem från minneskortet. Men iofs, min nyaste kamera är en EOS M6 och med den överför jag bilderna direkt till paddan via WiFi. Hur hanterar du bildredigering i paddan? i kombination med Apple Pencil? Och, har du externt tgb/mus för det syftet?

Min kamera är en Sony A6000 och fotar i RAW (inte RAW + JPEG då jag upptäckt att endast JPEG-filen kommer med i överföringen). Tanken är att bildöverföringen sker med 'USB-C till SD-kortläsare' (just nu med den 'Lightning till SD-kortläsare' jag har sedan tidigare och för först över till min iPhone), då jag upptäckt att jag endast får en mindre bra JPEG-version vid Wi-Fi-överföring. Kör just nu redigeringen i Affinity Photo for iPad och den största delen av tiden hittills har gått åt till att lära sig ett nytt program. Tidigare var jag helt helt bunden till Adobe CS-verktyg. Affinity är kraftfullt som tusan. Har även Lightroom for iPad, men valde av någon anledning att lära mig nytt.

Kör inte pennan än, men den kommer. Fingrar funkar när jag håller på och lär mig den nya programvaran, men när jag vill ha upp hastigheten behövs pennan. Ansluter Magic Keyboard när jag behöver skriva lite längre saker (som inlägget ovan) och musstödet har jag testat, men det har mest förvirrat så här långt. Tanken är att redigeringen ska ske utan tangentbord eller mus.

Edited by shifts
Skrivfel

22 hours ago, shifts said:

Det största hindret för att helt byta från mer ”normal dator” till en padda har varit filhantering, men det som presenterades på eventet som gjorde att jag började hoppas på att kunna göra bytet var att man skulle kunna ladda ner, packa upp och flytta filer till andra SMB-anslutna diskar. Nu har jag testat några gånger och det fungerar!

Intressant shifts.

Det verkar som att Apple har gjort filhantering medvetet komplicerat just för att iPad inte ska kunna ersätta laptop.

Omvänt, att flytta filer från iPad till en ny iPad eller iPhone/laptop är inte heller enkelt.

Tror det beror på hur den upplevelsen är. Har sedan flera år slutat synka mina handhållna Apple-produkter via iTunes, vilket tidigare var ett måste. Nu sker backup mot iCloud och de gånger jag uppgraderar till nyare modell sker den synkningen i det närmaste automatiskt. Har ärligt aldrig behövt slå knut på mig själv för att flytta filer från en enhet till en annan. Är man däremot inte inne i Apples system helt och fullt är det nog garanterat knöligare.

Att få ut bilder har varit ordentligt knöligt minns jag, men eftersom jag nu behåller alla bilder Apples värld tills de publiceras någonstans är det rätt smidigt. 

För riktig filhantering ser jag inte en iPad som ett äkta alternativ alls, men för just mitt beskrivna användningsområde fungerar det - hjälpligt. :)

Edited by shifts

Perfect Sense event Take 5 på Ulvsunda Slott

Lägger upp mina komihågbilder och intryck från hifieventet i Stockholm som gick av stapeln i går. P-Pan bjuder på lyxiga bilder annanstans på forumet, så håller detta i min presentation istället.

Marcus på Perfect Sense har satt ihop en fantastisk presentation med ett urval av de märken han representerar. Har varit på Perfect Sense på inbjuden demo tidigare och tycker han alltid lyckas skapa trevliga tillkomster. Det här var ett mycket roligare och trevligare format än de större mässorna. Människor var mer hänsynsfulla och rummen var inte lika svettigt knökfulla som de brukar vara på mässorna. Sorl från korridoren läcker så klart in i rummen, men så är det bara. Det är lätt att vara skeptiskt granskande, men demo är demo och inte intrimmad hemmalyssning. Stort tack för kalaset, det var välordnat! 

Dessutom riktigt kul att träffa ett fång hifibröder igen. Hade inte räknat med att träffa någon, men skakade tass med flera favoritmänniskor jag inte sett på alldeles för länge.

48928283427_7c6f045a7b_b.jpg

Aavik Acoustics, Børresen Acoustics
Mitt första rum och här befann jag mig hyfsat länge. Aavik gör fruktansvärt läckra apparater, önskar jag kunde ta mig råd men de befinner sig en tiopotens för högt för att de ska kunna vara intressanta för mig på riktigt. Synd då jag dreglar lite varje gång jag ser dem.

De spelade lite för högt på de rätt så komprimerade inspelningarna (när jag var där) tålde och det gjorde ont i öronen tyvärr. Har lite känsliga öron i vissa områden, kan ha varit det som spökade. Hade också känslan av att oavsett var i rummet jag befann mig, var högtalarna placerade för nära lyssnarna. Inspelningarna tenderade att låsa sig fast i högtalarna och delar av musiken återfanns på lite skumt olika höjd. I mitten av lokalen gick det att få mer av inspelningens rum återgivet, men det höll inte riktigt ihop. Vad som var inspelning och vad som var sena reflexer i rummet är svårt att sia om  Det fanns åtskilliga meter bakom och gissar att de kanske testat en annan placering tidigare och valt den som gav minst av det dåliga i rummet. Är ändå nyfiken på hur högtalarna hade uppfattats med större avstånd till lyssnarna.

Tyvärr väldigt lite prat om högtalarnas konstruktion och elektroniken – mer tid gick till att tala om de aktiva (?) kablarna. Kommer aldrig begripa fascinationen för kablar.

48927556938_8411d97854_b.jpg

Verity - Lakmé
Mycket märklig presentation. Ingen representant i rummet och det spelades på en mycket, mycket tyst nivå. Detta sagt av en ökänd lågnivåspelare som mig! Gick inte att få någon uppfattning av potentialen tyvärr, det var viskande lågt.

48928092071_320e502e33_b.jpg

Boenicke, Ayre
Lyssnade inte särskilt länge i rummet, då jag inte är så intresserad av så små högtalare, men mina förutfattade meningar om hur jag trodde det skulle låta kom helt på skam. Det spelades Billie Eilish när jag var där och mer storvuxet än jag hade trott. Högtalarna ser ut att låta sprött och tunt, men de låter varmt och rätt svulstigt. Man kunde skönja karaktären på basdisten på inspelningen bättre än jag hade trott (jag hoppas det var inspelningen och inte högtalarna, för det distade rätt rejält).

48928091956_2fa38dd1d3_b.jpg

Stenheim, Absolare, C.E.C.
Det här rummet fick jag bäst intryck av vid min första rundlyssning, men vid upprepade besök sjönk intrycket. Det lät begränsat i tonomfång och lite… sprött. Kul med representant (konstruktören?) från Absolare på plats, det förhöjer!

48927556908_32261b829b_b.jpg

Dutch & Dutch
Skulle gärna lyssna på de här högtalarna igen då jag inte lyckades få någon bra bild av dem. Blev aldrig riktigt engagerande utan kändes en smula distant varje gång jag var där. Satt aldrig på någon av de två främre raderna och det borde jag nog ha provat. Kul med konstruktören på plats (inte i bild), han hade gärna få bre ut sig ordentligt om konstruktionsarbetet. Det kan han ha gjort, men inte när jag var där, dock svarade han då och då på någon fråga ställd från publiken.

48927556928_133de7fef6_b.jpg

FinkTeam - The Borg, CH Precision
Här fanns den för mig bästa och mest lovande lyssningen. Besökte rummet några gånger och började de första besöken med att befinna mig längst bak i rummet eller på sista raden och där lät det allt annat än engagerande. Entonsbas och frånvarande. På rad två lät det betydligt roligare och mer välbalanserat och entonsbasen som hängde i rummet var bättre tyglad. Skulle gärna lyssna mer på denna skapelse under andra förutsättningar, det känns som det finns en hel del att hämta här. De tycks vara välingenjörade skapelser – tyvärr bortom min egen prisram.

Edited by shifts

44 minutes ago, shifts said:

Tyvärr väldigt lite prat om högtalarnas konstruktion och elektroniken – mer tid gick till att tala om de aktiva (?) kablarna. Kommer aldrig begripa fascinationen för kablar.

Kul med ett reportage ifrån eventet ☺ 

Jag ska sticka ut hakan och säga att i tillbehör som kablar m.m finns det nog mest pengar att tjäna per investerad krona ifrån tillverkarna..... 😱

Tack för uppskattningen! Gissar att du har rätt, även om all småskalig tillverkning kostar mer eller mindre skjortan, vilket jag gissar att det oftast handlar om när det kommer till hifikablar.

Kommer kanske titta närmare på kablar en vacker dag, men innan allt annat är satt i perfektion, skjuter jag dagen på framtiden. Vet att de flesta som postar frekvent på Euphonia har en annan syn än jag på kablar, men det gör ju inget. Brukar bara hålla mig undan de diskussionerna.

19 minutes ago, shifts said:

Gissar att du har rätt, även om all småskalig tillverkning kostar mer eller mindre skjortan, vilket jag gissar att det oftast handlar om när det kommer till hifikablar.

Så är det ju självklart vi ska kanske inte gå in mer på kablar då det oftast slutar i diskussionener utan slut....jag är som sagt rätt skeptisk av mig till hela den cirkusen 😋

1 hour ago, shifts said:

Tyvärr väldigt lite prat om högtalarnas konstruktion och elektroniken – mer tid gick till att tala om de aktiva (?) kablarna

Det är väl ett "problem" med mässor att man måste snudd på sitta i samma rum hela tiden för att inte missa något, medans vi var där så pratades det nämligen om just högtalarnas konstruktion men inte om kablarna. Jag hade personligen hellre lyssnat på det sistnämnda... :) Jag har dock väldigt svårt att förstå danska så jag uppfattade inte så mycket av vad som sades alls egentligen.

Ansuz högre (och snudd på ouppnåeliga) nivåer D2, DTC och DTC Supreme är valfritt aktiva. Tror att det var mycket DTC Supreme kablage här.

Verkar över lag som att det var väldig stor skillnad på ljud beroende på var i rummen man befann sig, vilket det så klart blir, men nästan mer än vanligt och det kanske också kan vara en bidragande orsak till folks ganska spridda och olika upplevelser av de olika rummen.

46 minutes ago, rikard said:

Jag har dock väldigt svårt att förstå danska så jag uppfattade inte så mycket av vad som sades alls egentligen.

Är det inte så att höjden av ironi är när en dansk säger till en svensk att tala tydligare :D

Som skåning har man ju lätt för detta läte (danskan då alltså) men ibland tror jag knappt att danskarna själv förstår vad de säger :)

Man kan tycka vad man vill men männen bakom Ansuz är smarta affärsmän som på kort tid byggt upp ett märke med flera serier som en del redan kommit i version 2 av och sen släppa en serie som DTC supreme som kommer sälja bra bara just för att den är dyr (jag väljer att inte gå in på de ljudmässiga egenskaperna).