Jump to content

Shifts vindlingar, framsteg och funderingar


shifts

Recommended Posts

31148084183_a376209487_b.jpg

31148600413_d3d293ffcc_b.jpg
 
Kände att det var dags för någon form av presentation, för att ge plats åt diverse funderingar, slutsatser, musiktips, strävanden och frågor rörande mitt intresse. Har av olika anledningar dragit mig lite för att starta en presentationstråd på forumet, men uppskattar alltid när andra gör det; så sagt och gjort här är den.

Det finns verkligen många olika sätt att angripa vårt intresse hififilosofiskt. För egen del är jag intresserad av inspelningen och vill höra den så oförvanskat som möjligt. Är alltså inte särskilt intresserad av att återskapa livetillfället och få till livekänsla i mitt lyssningsrum, utan vill höra inspelningen som den är med dess tillkortakommanden om det finns sådana. Om jag kommit nära målet eller ej är svårt att kontrollera och det var därför jag skrev hififilosofiskt i paragrafens första mening. Det är min inställning och strävan helt enkelt. För att komma närmare målet använder jag i dag:

Högtalare: Ino Audio i14 + infraX-6 (well, wannabe-infraX-6 om man ska vara petnoga). 2x8" i huvudhögtalarna och fina 6x10" i bassystemet.

Delningsfilter: Ino Audio cr80s

DAC: Chord Electronics Mojo

Förförstärkare: Marantz SR5005

Effektförstärkare: Emotiva XPA-5

 
Även om man kan tro att det måste spelas kolossalt högt i vårt hem när man ser bilden ovan, är så verkligen inte fallet. Bland de hifivänner jag har och som jag då och då träffar är jag nog en av dem som spelar på lägst nivå. Komfortabel vardagslyssning är för mig 65-70 dB på lyssningsplats, möjligen något högre då och då.
 
På tok för bastungt mixade skivor avslöjas skoningslöst här, men det är inte för att krana på med extra bas som mitt system ser ut som det gör. Tvärtom faktiskt. Har det inställt så neutralt jag kan och det lutar nog återgivningen åt något slankare i basområdet än boostat.
 
Jag sitter på en hel del överkapacitet, men det är en del av tanken: Låg distorsion vid samtliga lyssningsnivåer och programmaterial är mycket trevligt och något jag länge velat komma på. Det är få material jag spelar som får konerna att mer än vagt vibrera, även om det spelas på nivåer så dörrar skakar.
 
Att kunna spela upp vad som helst (lyssnar på en hel del musik som andra knappast skulle kalla för musik (hej Ukiro!) och mycket som närmar sig ljudkonst i utförande) utan att behöva vara orolig för om systemet klarar av det (både att kunna återge i frekvensomfång, men också att spela upp utan risk att gå sönder mekaniskt) eller ej har gett mig stor lyssningsro. Jag sitter helt enkelt mer avslappnad i stolen nu jämfört med innan.
 
Även om jag trivs i detta rum och anläggningen är hyfsat diskret (nåja), så finns det mycket, mycket, MYCKET mer att jobba på där: Både utseendemässigt och akustiskmässigt. Vi kommer dit så småningom hoppas jag.
Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Tack själv Bebop för återkoppling, mycket trevligt. Vet med mig att min anläggning kanske inte riktigt speglar de systemideal som Euphonia gjort sig känt för, men tycker det finns ett mervärde i att visa på olika typer av anläggningar. Det är ju oftast tankegångarna bakom som jag finner störst nöje i att läsa från andra, oavsett om de har liknande återgivningsideal som mig själv eller inte. Det var när jag insåg detta som jag kände att det var dags att dela med sig.

---

Kör vidare direkt nu när vi är igång. Här är ett redigerat inlägg från mig postat på ett annat forum hyfsat nyligen:

31959362015_ea577c0e2e_b.jpg

 

Har under rätt lång tid förespråkat att inte skaffa en separat DAC till folk som frågat om de bör göra detta (behöver man en separat DAC vet man det och finns ingen anledning till att fråga). Trots detta har jag ändå gått och skaffat mig en egen helt nyligen. Såg min möjlighet då jag under en längre tid irriterat mig över avbrott i musikflödet mellan min iMac och Apple Airport Express. Insåg att trådad koppling var lösningen, men kunde inte riktigt komma på något trevligt sätt att lösa det på då jag suttit lite fast i en systemfälla (hej Apple). Sen insåg jag att det enda rätta steget var att hoppa över AE:n som, möjligen oproblematiskt, konverterar om allt som inte är 44.1 kHz samplingsfrekvens till just detta. Mer och mer musik i min filsamling kommer med andra samplingsfrekvenser och tänkte att en apparat byggd för uppgiften är känslomässigt bättre. Ville helt enkelt klättra lite på feelgoodskalan – utan att spendera alldeles för mycket pengar. 

Det svåraste vid valet av DAC var att se behoven och vilka val som skulle kunna komma att begränsa mig. Fantiserade om fina kandidater som Bryston BDA-2, Weiss DAC202, Benchmark DAC2 men det var för mycket pengar helt enkelt, kunde inte försvara en sådan investering riktigt. Kikade även en del på Pro-Ject DAC Box RS, men fann för lite tillförlitlig information om den för att den skulle kännas helt intressant. Ett försökt att kontakta företaget direkt om produkten resulterade i ingenting (bra kundkontakt är banne mig A och O). Sedan fick jag höra talas om Chord Electronics och deras Mojo, som fanns i en alldeles fantastiskt bra prisklass för mig. Började läsa på om tekniken bakom och har sedan dess läst myyycket från konstruktören Robert Watts på head-fi.org, där han frikostigt delar med sig om bakgrunden till sina konstruktioner. Förutom att konstruktionen verkade sund så uppskattar jag väldeliga att Chord konstruerar och tillverkar i UK, otroligt sympatiskt.

Chord Mojo hade några saker vilket irriterade mig:

1) Saknar ingångsväljare och för att byta mellan USB och optisk måste USB-kabeln dras ur

2) Har ej galvaniskt isolerad USB-anslutning

3) 3.5 mm-utgångar,

4) Har ett internt batteri som laddas upp. Bra att kunna köra sladdlöst, men inte enbart positivt.

Chord har en annan DAC vid namn 2Qute och den har inga av de där begränsningarna, men den kostar mer än det dubbla Mojo kostar och precis där började plånboken skrika och vrida sig. Mojo har en fördel gentemot (samt ngt bättre publicerade mätresultat faktiskt) 2Qute och det är att den har en ok hörlursförstärkare inbyggd, något jag saknat i anläggningen innan.

Tog mig iväg till en butik i Warszawa som saluför Chord och blev sittandes ostörd med mina lurar (AKG K271 MKII) i 1 1/2 h lyssnandes. Har tidigare klagat på att de lurarna känns väldigt slanka i återgivningen, men har aldrig tidigare testat dem med en hörlursförstärkare, utan har endast pluggat in dem direkt i iPhone, iPad, iMac. Kan vara att det var mer förstärkaren i Mojo som utgjorde den stora skillnaden, men det lät fantastiskt. Gick hem och funderade mellan Mojo och 2Qute, men bestämde mig slutligen för det mindre inköpet. Tänkte som så att om det nu skulle vara så att handhavandet blir för bökigt, eller att den ej isolerade USB-anslutningen skickar hörbara störningar från iMac, ja, då får jag väl ta och sälja den och hosta upp för 2Qute.

Nu har det gått ungefär sex veckor och har använt den både som hörlursförstärkare på jobbet samt separat DAC-enhet hemma. Har inte gjort något byte fram och tillbaka mellan min gamla lösning och den nya setupen, så ta detta med en nypa salt, men tycker att några hifiparametrar har förbättrats och då särskilt känslan av att vissa ljud/instrument har en smula mer luft omkring sig och inspelningarna har tydligare plan i djupled. Är lite skeptisk till det sista dock, i och med att det är något konstruktören framhållit att han tycker sina konstruktörer excellerar i, vilket har fört med sig att jag lyssnat efter just detta. Hur som haver kan jag inte notera att det låter sämre på något sätt, utan jag är verkligen helnöjd. Det är en riktig liten ljudjuvel som jag hoppas fler tar och lyssnar på om de får chansen.

Chord Electronics bygger sina egna chip, vilket gör det hela lite mer intressant för mig. De använder sig av FPGA kretsar som de kodar själva istället för att köpa off-the-shelves-chip. Har stöd för 786 kHz sample rate och DSD 256, Dynamic Range: 125dB, THD @ 3v: 0.00017%. Lägger ner tekniksnacket nu, Rob Watts själv kan prata om sin egen teknik mycket bättre själv: http://www.the-ear.net/how-to/rob-watts-chord-mojo-tech

Edit: Lägger till en annanartikel som går genom FPGA-tekniken bakom på ett bra sätt. Avsändaren kan tyckas vara något lustig, men det är verkligen en bra genomgång: http://www.metal-fi.com/chord-electronics-mojo/

Första dagen jag kopplade in Mojo i storsystemet blev jag så klart sittandes lyssnandes mycket. Något stämde bara inte, det lät bra på vissa punkter men vissa rösttoner började låta resonant och ringa pressat i rummet. Det tog ett tag innan jag märkte av detta men då irriterade mig ordentligt. Funderade på om 3V ut från Mojo inte kunde hanteras av min Marantz-receiver och andra krångliga förklaringar. Sen insåg jag efter några timmar vad som hänt. Har signerat Mojo till en annan ingång på receivern än AE:n. AE:ns ingång har Pure Direct aktiverat, men det hade inte den nya ingången. Aktiverade Pure Direct och vips var det obehagliga borta. Satans j-a hemmabiomaskiner att lägga sig i alltså. Nästa maskin att bytas ut lär nog bli denna receiver och då blir det med största sannolikhet en ren tvåkanalsdito istället.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Det är alltid roligt att läsa om andras installationer och hur de tänkt. Om alla vore likadana vore det inte lika intressant.

Jag tycker att du fått till en snygg installation och lösningen med basarna integrerade i hyllan gör att det ser riktigt nätt ut.

Egentligen tror jag att idealen är ganska lika många gånger men kompromisserna vi gör ser olika ut beroende på vad vi tycker är viktigast.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, shifts said:

 Sedan fick jag höra talas om Chord Electronics och deras Mojo, som fanns i en alldeles fantastiskt bra prisklass för mig.

I senaste engelska HiFi News lyfter Ken Kessler fram Mojo (och deras Hugo) i sin krönika över synnerligen prisvärda dacar. Båda har blivit Chords största framgångar hittils. Han ställer t o m frågan varför det säljs dyrare dacar än dessa. Det får man ju se som ett gott betyg. Artikeln handlar snarare om att det gått inflation i vansinnig prisutveckling där Mojo är ett exempel på att det fortfarande finns bolag som snarare ser till att få ut välljud till vettiga pengar och samtidigt månar om tillväxt av nya hifi-intresserade utan att kompromissa allt för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Det ser trevligt ut - kul att du delar med dig! :thumbsup:

Man saknar ibland lite mångfald på forumet även om det finns många gamla trådar att botanisera i. Det känns ibland som att det var mera action förr (sagt av en relativt ny medlem) och då är det ju extra kul när "nya" delar med sig. Jag ser fram emot att följa dina fortsatta äventyr!

Link to comment
Share on other sites

Instämmer i kören,  den här sortens trådar är alltid spännande att följa ocn jag gör det med intresse. Ger inspiration och nya idéer på flera sätt. Jo,  det ser ju som att systemet har en hel del baskapacitet. Mitt eget ger nog också de signalerna (men kanske på ett annat sätt) men likt dig använder jag detta inte så. Min känsla av att ha schysst!! (inte nödvändigtvis med hög amplitud) bas är att det skapar luft och rymd i musiken som inte fanns där på samma sätt tidigare.   

Spännande att följa detta :)

Link to comment
Share on other sites

Roligt med en presentation, brukar följa musiktrådar du är inblandad i med stort intresse. Alltid nåt nytt att lyssna på...

Sen vill jag bara påpeka  att fiskbensparkett som ditt golv är så väldigt vackert. Hantverk som får mitt hjärta att slå extraslag. 

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, shifts said:

Vet med mig att min anläggning kanske inte riktigt speglar de systemideal som Euphonia gjort sig känt för, men tycker det finns ett mervärde i att visa på olika typer av anläggningar.

För det första är det jätteroligt att du startar denna tråd. Snyggt system. Skall bli kul att följa. Hoppas fler följer efter.

Som du själv skriver så utstrålar det hög kapacitet och det är bra även när man spelar lägre. Jag kan inte nog framhålla Eitans system. Det är inte lättare att trimma ett system till att spela riktigt bra på låga volymer än att få det att spela PA starkt. Svårare tror jag. Ett "hat trick" kan vara att få båda delarna. 

Ang systemideal på Euphonia... har vi något? Jag vet inte. Jag tror det mest gemensamma är att vi är noggranna, har rätt tydliga mål med ljudet och de flesta lyckas rätt bra med sitt ljud. De flesta jag varit hos har jättebra ljud. Men fler märken och mer olika system skulle vara kul ändå. Man lär sig mer på det.

Håller med om att det berikar mycket med olika anläggningar och hur man tar sig fram till välljud på olika sätt. 

Jag imponeras av okonventionella lösningar som bär frukt tex plints system som är jättebra tycker jag. 

 

Angående ditt system så tror jag också en tvåkanals förstärkare kan klara jobbet bättre Marantz-recivern. Jag har själv en sådan och testat. Min erfarenhet är att om man använder samma pengar till en tvåkanalare så får man avsevärt bättre ljud. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jäsiken vilken fart det blev, kanonkul, ska försöka svara alla. Ni måste ha varit svältfödda på presentationstrådar tror jag. :thumbsup:

MatsT: Tror även jag att idealen många gånger är väldigt lika, men som du säger får många ofta kompromissa en hel del som gör att det i slutänden blir rätt annorlunda. Detta plus att även om man har ett önskat ideal är det inte säkert att man vet hur sjutton man ska ta sig dit.

byZan: Tack ska du ha, ska försöka göra det så levande och förhoppningsvis intressant som möjligt. Om inte annat ska det vara glädjefyllt!

Taxmannen: Tänker att det nog finns en hel del mångfald gömt här. Får försöka komma på något sätt att locka fram det bara (samt att forumet blir inte bättre än man gör det helt enkelt. Ett levande forum är fantastiskt, så det slår jag ett slag för).

Richard: Minns bilder på ditt fantastiska system, där tror jag att jag skulle stortrivas. Precis som du säger ger ordentlig baskapacitet verkligen en annan rumskänsla på inspelningar där sådan informations finns med, det är verkligen fantastiskt. Detta samt att enkelt kunna hantera stora dynamikskiftningar ser jag som några av de bästa fördelarna.

tek: Ah kul, alltid roligt att veta när någon läser musiktipsen. Lovar att det blir mer av den varan strax. Årsbästa albumlistan för 2016 jag filar på för tillfället var länge runt 700 låtar lång. Innan jag delar med mig av den ska den få en mer hanterbar storlek är det tänkt, men det är verkligen inte lätt. Har sett någon yppa (det ser man nog varje år) att musikåret 2016 var skralt. Icke så.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Bebop said:

I senaste engelska HiFi News lyfter Ken Kessler fram Mojo (och deras Hugo) i sin krönika över synnerligen prisvärda dacar. Båda har blivit Chords största framgångar hittils. Han ställer t o m frågan varför det säljs dyrare dacar än dessa. Det får man ju se som ett gott betyg. Artikeln handlar snarare om att det gått inflation i vansinnig prisutveckling där Mojo är ett exempel på att det fortfarande finns bolag som snarare ser till att få ut välljud till vettiga pengar och samtidigt månar om tillväxt av nya hifi-intresserade utan att kompromissa allt för mycket.

Dessa Chordprodukter verkar vara lite hypade för tillfället, men jag tycker inte att det är helt obefogat. Däremot skulle jag inte vilja påstå att till exempel Mojo är något mirakelmedel, den är handhavandemässigt och mätmässigt alldeles för bristfällig för att vara det. Hur som helst är det en sjuhelsikes fin produkt i prissegmentet, mycket välingenjörad dessutom. Det känns inte som om de bara släppt en stympad Hugo, utan det känns snarare som de försökt skapa en ny produkt med Hugo som grund, gjort den så bra som det bara går utan att oroa sig för om den skulle kunna komma att kannibalisera på det existerande produktsortimentet. 

Tyvärr blir Mojo inte min "end DAC", utan den kommer med största sannolikhet bytas ut så småningom. Den har för få ingångar och jag ids inte med att dra ur kablar för att byta ingång (och min flickvän gör det verkligen inte). Men den är bra nog för att låta mig fokusera på annat ett tag. Den var ett litet, men helt nödvändigt steg, i rätt riktning.

Ska försöka få tag i Hifi News-numret, tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Särskilt separeringen mellan diskant/mellanregister och basarna ser spännande ut. Hur ser delningen ut? 

Det sköts med ett aktivt delningsfilter, Ino Audio cr80s. Gillar det filtret väldigt mycket. Det gjorde mer positivt för ljudet (tidigare skötte Marantz-recievern delningen, vilket verkligen inte var optimalt på något sätt) än när jag gick från två basar till fyra (nu har jag dock sex).

Delningen ligger fast vid 80 Hz, lågpass 30dB/oktav och högpass 18dB/oktav, ställbart Q-värde för lowpass-delen. Mitt filter har även en infratillsats monterad i sig, för att lyfta de allra lägsta nivåerna och kompensera för den slutna lådan. Den har även lite andra trix den kan göra, men fördelen för mig är att delningen avlastar toppsystemet från lägre frekvenser, samt vid en frekvens som även hindrar att basarna blir för hörbara.

Även om det blir lite skrymmande med delade system så är det verkligen något jag gillar. Små (och stora) högtalare avlastas från frekvenser där de kommer få problem att hänga med och kan då istället spela på med lägre distorsion men på högre ljudnivåer. Nu är jag verkligen supernöjd med det toppsystem jag har, men har ändå småsneglat lite på Raidhos läckra stativare. Skulle vara intressant att höra dem delade vid 80 Hz.

Link to comment
Share on other sites

Fint system shift! Jag skulle tro att vi delar ljudideal och mitt eget system ska ju snart få tillökning i basområdet på ett liknande sätt som du har redan har(om än en storlek större), Tror du kan sitta ganska nöjd med högtalarsystemet och fokusera på akustik och elektronik. Jag har ju matchat mina pi60s med en lång rad olika elektronik och de "svarar" alltid. 

Angående din "musiksmak" så har jag för mig jag lyssnat på någon av dina Spotifylistor, "väldigt speciellt" var nog min reaktion :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shifts said:

Det sköts med ett aktivt delningsfilter, Ino Audio cr80s. Gillar det filtret väldigt mycket. Det gjorde mer positivt för ljudet (tidigare skötte Marantz-recievern delningen, vilket verkligen inte var optimalt på något sätt) än när jag gick från två basar till fyra (nu har jag dock sex).

Delningen ligger fast vid 80 Hz, lågpass 30dB/oktav och högpass 18dB/oktav, ställbart Q-värde för lowpass-delen. Mitt filter har även en infratillsats monterad i sig, för att lyfta de allra lägsta nivåerna och kompensera för den slutna lådan. Den har även lite andra trix den kan göra, men fördelen för mig är att delningen avlastar toppsystemet från lägre frekvenser, samt vid en frekvens som även hindrar att basarna blir för hörbara.

Även om det blir lite skrymmande med delade system så är det verkligen något jag gillar. Små (och stora) högtalare avlastas från frekvenser där de kommer få problem att hänga med och kan då istället spela på med lägre distorsion men på högre ljudnivåer. Nu är jag verkligen supernöjd med det toppsystem jag har, men har ändå småsneglat lite på Raidhos läckra stativare. Skulle vara intressant att höra dem delade vid 80 Hz.

Kan tänka mig att detta låter bra! Det är klart att högtalarelementen jobbar bäst om de inte belastas med andra frekvenser än de är optimerade för. Men också djupledsinformationen måste bli bättre om bastornen står längre bak eller upplever du någon form av tidsförskjutning i den delen? Vanliga placeringar av subwofers i hörn och mot bakvägg , indikerar att det inte skulle vålla några som helst problem. Spridningsmässigt sker ju basen ringformigt så sidled borde heller inte vara någon nackdel. Tror att den gode Öhman tänkt till även i den delen liksom förskjutningen mellan diskant och mellanregistret vad jag kan se i stativdelen.

Spännande och lite annorlunda system, sådant gillar jag!:mm:

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

calm: Har inte märkt av något problem med tidsförskjutning mellan toppar och basar, men de står rätt nära varandra, omkring 60–70 cm bort. Är inte svinduktig på teknikaliteterna, men tippar på att iom att det handlar om långa våglängder (4,25 m vid 80 Hz) utgör det inget stort problem. MEN jag upplever faktiskt ett ökat djup på de flesta inspelningar med topparna placerade längre ut i rummet, än dikt an mot väg vilket är den vanligaste Ino-placeringen. 

Tycker det blev något av en fördel, tillsammans med lite bredare stereoöppning, än om jag valt att ställa allt mot bakväggen här.

Förresten, tror det eller ej, men din digitala sanndrömmar-tråd var ren inspirationsläsning när jag letade ny DAC, även om jag hamnade på en något lägre nivå i slutet. Tack för inspirationen!

Link to comment
Share on other sites

Morello: Men du ser vinyl- och CD-skivorna ändå hoppas jag! För de finns där i hyllan, några av dem. Tyvärr är det en riktigt betraktelse, jag saknar helt uppspelningslösningar för fysiskt media. Det ligger på framtiden att komma fram till nya systemlösningar här. Även det helt digitala uppspelandet ska ses över.

Så mycket att göra! Så många vägar man kan ta. Kul är det, men det blir mycket kliande i huvudet. Nästan varje digital lösning jag kikar på innebär en begränsing på något sätt, det är svårt att inte måla in sig i hörn.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

[…]

Ang systemideal på Euphonia... har vi något? 

[…]

Jag imponeras av okonventionella lösningar som bär frukt tex plints system som är jättebra tycker jag. […]

Hej Apexorca,

Angående systemideal: Nej, det tror jag egentligen inte att det finns. Försökte formulera mig klurigt, men det var nog inte särskilt tydligt och kanske även olyckligt. Det jag menade var att jag tror att om man generaliserar lite och jämför Euphonia med andra svenska hififorum, så är Euphonia bland annat känt för lite dyrare anläggningar än genomsnittet. Det är inte nödvändigtvis sant förstås, men gissar att det är en del av bilden av Euphonia.

Tittar man på vilka delar många anläggningar består av, så är det väldigt spridda skurar och väldigt få tycks sitta på liknande kombinationer. Unikt är ordet!

plind ja, det är ett spännande system. Just MBL 121 som jag har för mig han har, är en av få högtalare som gett mig en hifiupplevelse utöver det vanliga (och det på en hifimässa). Har lekt med tanken även där att det vore hemskt spännande att höra dem delade mot basmoduler för avlastning. Skulle jag söka nya högtalare skulle de finnas med på min lista av kandidater.

Eitans system som du nämnde i delen jag klippte bort får du gärna länka till om det går, jag lyckades inte finna det vid en genomsökning av forumet.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, shifts said:

Angående systemideal: Nej, det tror jag egentligen inte att det finns. Försökte formulera mig klurigt, men det var nog inte särskilt tydligt och kanske även olyckligt. Det jag menade var att jag tror att om man generaliserar lite och jämför Euphonia med andra svenska hififorum, så är Euphonia bland annat känt för lite dyrare anläggningar än genomsnittet. Det är inte nödvändigtvis sant förstås, men gissar att det är en del av bilden av Euphonia.

Det tror jag med. I alla fall de som skriver mest.

 

45 minutes ago, shifts said:

Eitans system som du nämnde i delen jag klippte bort får du gärna länka till om det går, jag lyckades inte finna det vid en genomsökning av forumet.

Jag gör det. Eitans system.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken och nu minns jag reportaget. Ett finsmakarsystem som heter duga. Verity Audio ja, det har jag sett hos minst en till medlem på forumet som också sitter på ett väldigt spännande system. De har jag tyvärr aldrig stött på för provlyssning, men det är ett märke jag skulle vilja ha lyssningsövning med.

Link to comment
Share on other sites

Verity Audio är ett av mina favoritmärken. Fokus på musiken och ordning och reda i ljudbilden. Vi grät, jag och Kristian, på riktigt, på en demo i München för några år sedan. De spelade en Miles Davis-konser på ett par Parsifal Anniversary. Miles var döende vid tidpunkten och kved fram fantastiska toner på sin trumpet. Den känslan som Parsifal lyckades förmedla var magisk. Efter det gick det inte att bli av med den upplevelsen och så bra kan inte många märken spela oavsett vad de hittar på. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Apexorca said:

Verity Audio är ett av mina favoritmärken. Fokus på musiken och ordning och reda i ljudbilden. Vi grät, jag och Kristian, på riktigt, på en demo i München för några år sedan. De spelade en Miles Davis-konser på ett par Parsifal Anniversary. Miles var döende vid tidpunkten och kved fram fantastiska toner på sin trumpet. Den känslan som Parsifal lyckades förmedla var magisk. Efter det gick det inte att bli av med den upplevelsen och så bra kan inte många märken spela oavsett vad de hittar på. 

För mig är det mycket känslor som styr min upplevelse av musiken. När jag blir berörd spelar inte tekniken någon som helst roll. Jag väljer prylar med övervägande del hur de presterar musiken så att det griper tag i mig. Att det sedan finns ett amatörmässigt teknikintresse som kryddar hobbyn är bara en bonus. Visst har tekniken med det att göra men vissa enormt tekniska system kan lämna mig helt oberörd.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Verity Audio är ett av mina favoritmärken. Fokus på musiken och ordning och reda i ljudbilden. Vi grät, jag och Kristian, på riktigt, på en demo i München för några år sedan. De spelade en Miles Davis-konser på ett par Parsifal Anniversary. Miles var döende vid tidpunkten och kved fram fantastiska toner på sin trumpet. Den känslan som Parsifal lyckades förmedla var magisk. Efter det gick det inte att bli av med den upplevelsen och så bra kan inte många märken spela oavsett vad de hittar på. 

Ovan som du säger går inte att glömma, dessa högtalare/märke är fantastiskt bra i mina öron.

Förövrigt kul med en ny tråd om nytt system :)

Link to comment
Share on other sites

On 12/30/2016 at 13:05, Rydberg said:

Fint system shift! Jag skulle tro att vi delar ljudideal och mitt eget system ska ju snart få tillökning i basområdet på ett liknande sätt som du har redan har(om än en storlek större), Tror du kan sitta ganska nöjd med högtalarsystemet och fokusera på akustik och elektronik. Jag har ju matchat mina pi60s med en lång rad olika elektronik och de "svarar" alltid. 

Angående din "musiksmak" så har jag för mig jag lyssnat på någon av dina Spotifylistor, "väldigt speciellt" var nog min reaktion :D

 

Ska bli kanonkul att se ditt system byggas ut. Har länge funderat på om/när du skulle övergå till ett delat system. Nu tog du i från tårna, vilket alltid är väldigt kul att följa. Blir det standardformat på lådorna eller har du någon anpassad form på gång?

Har funderat på om det vore värt för mig att ta steget upp till signaturversionen, men för tillfället vill jag hellre fokusera på att fina till maskinparken, få upp systemets funktionalitet och jobba med rummet. Det kommer helt klart ge mer.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, shifts said:

 

Ska bli kanonkul att se ditt system byggas ut. Har länge funderat på om/när du skulle övergå till ett delat system. Nu tog du i från tårna, vilket alltid är väldigt kul att följa. Blir det standardformat på lådorna eller har du någon anpassad form på gång?

Har funderat på om det vore värt för mig att ta steget upp till signaturversionen, men för tillfället vill jag hellre fokusera på att fina till maskinparken, få upp systemets funktionalitet och jobba med rummet. Det kommer helt klart ge mer.

Det tror jag du gör rätt i! När jag själv valde huvudsystem var det mycket större skillnad mellan signatur och de "vanliga" högtalarna, bla. det äldre baselmentet och Dynaudio-diskanten. Efter uppdateringarna minskade avstånden mellan signatur och de vanliga högtalarna ganska signifikant. Har du funderat vidare kring mediaspelare? Du var ju lite intresserad av Bryston PI.

Ska bli kul att följa ditt systembyggande!

OT: Av praktiska skäl (det fanns en ritning) så blir det standardversionen med tygfront om än med en smula förändrad estetik.

Link to comment
Share on other sites

Rydberg: Återkommer i ärendet, svaret blir nog av det längre slaget.

Morello: Dedikerad CD-spelare blir det med största sannolikhet. Vill hitta en apparat som framför allt är behaglig att använda och som inte ser ut som en styggelse. Bästa kandidaten just nu är Pro-Ject CD Box RS, men har inte haft chansen att använda eller lyssna på ett exemplar ännu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...