warp56 Posted December 28, 2016 Posted December 28, 2016 (edited) Jag är en av förmodligen många som börjat intressera sig av vinyl och är grymt imponerad av kunskapen här på forumet och läser med stort intresse. Har vart medlem här ett tag fast mest som mkt aktiv läsare. Jag försöker lära mig hela tiden då just detta med vinyl är rätt nytt för mig. Sagt och gjort så gick jag och köpte en för mig ganska fin direktdriven japanare. Den har ex. antal år på nacken men är i väldigt fint skick. Köpte mig en ny pickup som jag justerade in så gott det gick med hjälp av mall, spegel, överhäng, nåltryck, antiskating etc. Hade sedan tonåren en back med gamla skivor och vissa lät bättre än andra etc. Bla. Skivan Chris Rea ”The Road To Hell” från -89 låter otroligt bra och har blivit en av mina referensskivor. Nu till det som inte är så skoj då och gör mig lite fundersam. Är det idag sådan kvalitetsskillnad på vinyler att vissa låter otroligt bra medan andra kan låta helt kass och näst intill olyssningsbart? För mig som dessutom inte bor i närheten av skivbutiker där man ev. kan lyssna över disk som man kunde förr i tiden på ex. DomusJ så blir detta en ren chansning varje gång jag ev. beställer skivor på nätet. Jag vet dock att många faktorer kan spela in som ex. inställning av hårdvara, statiska skivor eller för dåliga grejjer helt enkelt. Låt säga i ett första skede att min vinylrigg är anonym och för mig låter just nu cd eller streamad musik riktigt bra efter många år av testande etc på ett par Dynaudio Special 25or. För att eliminera eller utesluta vissa delar så har jag ex. beställt ett par skivor som ska vara ”hifivinyler” samt fått hem en lite enklare vinyltvätt (inte hunnit prova än) för att ev. få bort statisk elektricitet och ev. skräp och rester från produktionen. Pickup rengörare samt nya bättre innerfickor är även beställda. Men innan detta så har jag med hjälp av ex. en av ”hifivinylerna” som är Stockfisch-records ”Chris Jones 2LP 45 rpm” fått höra att min spelare och system som sådant kan spela otroligt bra. Ett välkänt ord som funkade vid första lyssning var haksläpp och ett stort flinJ. Min Chris Rea skiva låter inte riktigt lika bra men den har heller aldrig blivit rengjord sedan den var ny -89. Ska bli intressant all testa den efter det. Så visst det låter riktigt bra med dessa skivor. Ett annat ex. är skivan med Trentemoller ”Chronicles” riktigt bra ljud på denna i mitt system. Har sedan ett antal skivor som är nybeställda med ljud som gör att jag undrar om jag någonsin kommer lyssna på den igen vilket känns riktigt tråkigt.' Ett ex. är senaste inköpet med Norah Jones ”Come away with me” från 2004 Blue Note. Ok vissa låtar är helt ok, men ganska tunt och vissa ställen så låter hennes sång väldigt distat och tråkigt. En annan som jag hade hoppats på är skivan med Eric Clapton 2 LP” Riding with the king” Kan nästan påstå att spotify versionen låter bättre otroligt nog. Så min undran är om det är såhär det är? Vad gör att vissa låter riktigt bra och andra skräp? Eller är det bara det dyra skivorna från typ AP,ORG etc som gäller för att veta att det ska bli bra? Mvh Edited December 28, 2016 by warp56 Quote
Bebop Posted December 28, 2016 Posted December 28, 2016 Låter märkligt... För egen del tycker jag både cd och vinyl låter bra, åtminstone hos mig. Visst, vinyl låter jättebra men tycker debatten ibland blir lite hypad. Sån djävulsk kvalitetsskillnad tycker jag inte att det är. Köpte t ex Eva Cassidy's Blues Alley. Den låter jättefint men det gör även cd'n. Nora Jones, som du nämner låter utmärkt på vinyl men det gör även cd-albumen. Men om man sitter och dissikerar och jämför fram och tillbaka så kan man säkert hitta detaljer på LP'n som låter bättre men även det omvända gäller. Jag har t ex dubbelköpt några album med EST på både vinyl och CD. Där föredrar jag CD-plattorna om det nu måste jämföras. Däremot har vinylen en trivselfaktor som inte CD'n riktigt kan leva upp till. Min samling är på ca 10,000 album fördelat 50/50 mellan vinyl och CD och jag skulle inte vilja vara utan någon av dem. Båda är en bra källa till musiknjutning. Men om det låter bättre på Spotify har du något att bita i. Om jag eller någon annan skall kunna ge några tips så får du nog lätta på förlåten lite om vad du har i i kedjan. Kan det t ex vara så att du har för kraftig insignal i din riaa och överstyr den? Fel belastningsimpedans eller kapasitans i din riaa/kablar som distorderar ljudet... bara några tankeexempel. Vinyl låter i de flesta fall riktigt bra och är inte så ojämna som din erfarenhet indikerar. Apexorca 1 Quote
warp56 Posted December 28, 2016 Author Posted December 28, 2016 Trivselfaktorn med vinyl är oslagbar tycker jag. Har kommit på mig att jag zappar lite för mkt ibland när jag lyssnar på mitt flac bibliotek. Dessutom gillar jag att det är lite pyssel med vinyl. Jo jag passade på för några dagar sedan (bra pris för tillfället) att beställa Diana Krall som för övrigt är en av favoriterna, en ORG pressning med albumet "All For You" i 45rpm som jag sprättade illa kvick idag vid hemkomsten. Gediget tungt album med vad jag tror okej innerfickor etc. Kändes verkligen kvalitet. Makalöst bra ljud på hela albumet. Om allt kunde låta såhär vore det riktigt skoj. Jag börjar undra om det ev. kan vara så att en superpress som denna låter bra på oavsett vilken spelare den spelas på. Att halvbra pressningar låter halvbra med instegsprylar men kanske behöver bättre "motor" för att blomma ut och låta bättre? För jag vet att min spelare och pickup är i instegsklass, trots detta låter vissa skivor som den senaste magiskt bra. Med risk för att bli sågad och "köp bättre" så! Vad har jag då för nåt som snurrar runt skivan? http://www.vinylengine.com/library/akai/ap-206.shtml Pickup är en MM Nagaoka MP-100 Då jag bygger det mesta själv av kit vill säga så har jag ett "Salas simplistic riaa" som är omskrivet och enligt användare mkt bra. 47k samt 150pf i riaat ej inräknat kablar. Nagaoka rekommenderar 150pf men kanske totalt? Ska prova med 100pf samt att den fasta kabeln i spelaren skall bytas. Har en ny på 56pf/meter om jag minns rätt. Så lite fundersam blir jag dock. Vill verkligen fortsätta med vinyl men oroas över om det är kvalitetsproblem på pressningar eller om jag behöver upp ex antal snäpp vilket dock är lockande. Quote
warp56 Posted December 28, 2016 Author Posted December 28, 2016 Har även ovan nämnda Diana Krall på CD och tror nog min gamla Akai med instegs Nagaoka får se sig besegrad av min nybyggda dac tyvärr, kan skönja mer upplösning och luft mellan instrument och sångröst. Vilket gör att det vore intressant att framöver kanske iallafall ska testa nåt bättre och exlusivare pickup och spelare och hoppas att kanske övriga skivor lyfter ett par snäpp. Quote
calle_jr Posted December 28, 2016 Posted December 28, 2016 Oavsett om det gäller vinyl, cd, band eller dl så tycker jag att hantverket, metoder och utrustning i tillverkningskedjan har större inverkan än det slutliga format man väljer för distribution. Om man betänker den mångfald av tekniker som används inom inspelning, mixning och mastring (aaa, aad, add, ddd, dda, daa osv) och den stora kvalitetsvariation som förekommer på alla format, så drar jag slutsatsen att just hantverket och metoderna är betydligt mer avgörande än formatet. Skillnaden i tillverkningskostnad är betydande mellan en mainstream utgåva och en där kunnande, gediget hantverk, noggrannhet, arbetskrävande processer och skickliga tekniker har anlitats. Oavsett om slutresultatet läggs på lp eller cd. Det finns ju en del säkra kort och med rätt folk inblandade låter det alltid bra. Din Chris Rea kanske är en DMM-utgåva mastrad av John Golden? Quote
warp56 Posted December 28, 2016 Author Posted December 28, 2016 (edited) För mig är det just vinyl som känns som du beskriver Calle_jr! Känns lite lyxigt och mer intressant att hantera en vinyl. Jag har just insett en otroligt viktig del i detta. Upp med Norah Jones skivan som bör nämnas nästan blixtrade av statisk elektrisitet i näven när jag drog ur skivan ur innerfodralet. Körde ett par varv i min nyinförskaffade vinyltvätt. Väl torr och skinande fin in å lyssna! Detta var ett välbehövligt och mkt lyckat köp måste jag säga! Om det fanns knaster och knäppningar etc. så är skivan nu helt tyst i bakgrunden utan bus och konstigheter. Även om vissa stycken fortfarande har tendenser till dist så blev det betydligt mkt bättre av denna enkla rengöring. Nu låter det faktiskt helt ok eller så pass att den nu får snurra lite då och då. Tyvärr kanske jag ska säga så är det inte den utgåvan av Rea som du nämner, men även denna tvättades och det går rysningar längs ryggraden när jag spelar den Edited December 28, 2016 by warp56 calle_jr 1 Quote
Richard Posted December 28, 2016 Posted December 28, 2016 När jag själv fininställde vinylspelaren för några veckor sedan tyckte jag att det blev klart bättre. Nu var det faktiskt några parametrar som var välbehövliga. Förutom de lite krångligare tyckte jag faktiskt att nåltrycket var en ganska stor del i det hela. Och ju ganska enkelt. Quote
new order Posted December 28, 2016 Posted December 28, 2016 Gillar du road to hell, borde du oxå gilla dancing with strangers och on the beach. Den senare är min favorit med Chris Rea från den epoken. Fantastiskt musik. Sorry för of topic. Quote
dicdac Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 (edited) 11 hours ago, warp56 said: Jag är en av förmodligen många som börjat intressera sig av vinyl och är grymt imponerad av kunskapen här på forumet och läser med stort intresse. Har vart medlem här ett tag fast mest som mkt aktiv läsare. Jag försöker lära mig hela tiden då just detta med vinyl är rätt nytt för mig. Sagt och gjort så gick jag och köpte en för mig ganska fin direktdriven japanare. Den har ex. antal år på nacken men är i väldigt fint skick. Köpte mig en ny pickup som jag justerade in så gott det gick med hjälp av mall, spegel, överhäng, nåltryck, antiskating etc. Hade sedan tonåren en back med gamla skivor och vissa lät bättre än andra etc. Bla. Skivan Chris Rea ”The Road To Hell” från -89 låter otroligt bra och har blivit en av mina referensskivor. Nu till det som inte är så skoj då och gör mig lite fundersam. Är det idag sådan kvalitetsskillnad på vinyler att vissa låter otroligt bra medan andra kan låta helt kass och näst intill olyssningsbart? För mig som dessutom inte bor i närheten av skivbutiker där man ev. kan lyssna över disk som man kunde förr i tiden på ex. DomusJ så blir detta en ren chansning varje gång jag ev. beställer skivor på nätet. Jag vet dock att många faktorer kan spela in som ex. inställning av hårdvara, statiska skivor eller för dåliga grejjer helt enkelt. Låt säga i ett första skede att min vinylrigg är anonym och för mig låter just nu cd eller streamad musik riktigt bra efter många år av testande etc på ett par Dynaudio Special 25or. För att eliminera eller utesluta vissa delar så har jag ex. beställt ett par skivor som ska vara ”hifivinyler” samt fått hem en lite enklare vinyltvätt (inte hunnit prova än) för att ev. få bort statisk elektricitet och ev. skräp och rester från produktionen. Pickup rengörare samt nya bättre innerfickor är även beställda. Men innan detta så har jag med hjälp av ex. en av ”hifivinylerna” som är Stockfisch-records ”Chris Jones 2LP 45 rpm” fått höra att min spelare och system som sådant kan spela otroligt bra. Ett välkänt ord som funkade vid första lyssning var haksläpp och ett stort flinJ. Min Chris Rea skiva låter inte riktigt lika bra men den har heller aldrig blivit rengjord sedan den var ny -89. Ska bli intressant all testa den efter det. Så visst det låter riktigt bra med dessa skivor. Ett annat ex. är skivan med Trentemoller ”Chronicles” riktigt bra ljud på denna i mitt system. Har sedan ett antal skivor som är nybeställda med ljud som gör att jag undrar om jag någonsin kommer lyssna på den igen vilket känns riktigt tråkigt.' Ett ex. är senaste inköpet med Norah Jones ”Come away with me” från 2004 Blue Note. Ok vissa låtar är helt ok, men ganska tunt och vissa ställen så låter hennes sång väldigt distat och tråkigt. En annan som jag hade hoppats på är skivan med Eric Clapton 2 LP” Riding with the king” Kan nästan påstå att spotify versionen låter bättre otroligt nog. Så min undran är om det är såhär det är? Vad gör att vissa låter riktigt bra och andra skräp? Eller är det bara det dyra skivorna från typ AP,ORG etc som gäller för att veta att det ska bli bra? Mvh Skillnaden mellan digitalt och vinyl beror ofta på att vinylspelare har ”brister” som inte finns i digitala musikspelarem, tex. avvikelser i frekvensgång (kan vara så stor som 5-10 db i en pickup). I de fall man har en vinylspelare som har samma tekniska prestanda som den digitala musikspelaren och man ändå hör skillnader så beror skillnaden på hur dom olika utgåvorna av albumet är mastrade och det kan vara mycket stora skillnader som inte har med formatet att göra. Jämför man en vinylutgåva från 80-talet med den cd-utgåva från 1995 så kommer man garanterat att höra betydande skillnader beroende på att det som kallas ”loadness ware” som kom i gång på allvar först efter 1995. Det betyder inte att ”loadness ware” inte fanns före 1995 utan att tekniken för att ”förstöra ljudet” inte var så väl utvecklad före 1995. Om du är intresserad av vad ”lodness ware” är för något och historien bakom så rekommenderar jag följande presentationer gjorda av välkända ljudtekniker. https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ https://www.youtube.com/watch?v=u9Fb3rWNWDA Edited December 29, 2016 by dicdac Quote
dicdac Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 (edited) 10 hours ago, Bebop said: Låter märkligt... För egen del tycker jag både cd och vinyl låter bra, åtminstone hos mig. Visst, vinyl låter jättebra men tycker debatten ibland blir lite hypad. Sån djävulsk kvalitetsskillnad tycker jag inte att det är. Köpte t ex Eva Cassidy's Blues Alley. Den låter jättefint men det gör även cd'n. Nora Jones, som du nämner låter utmärkt på vinyl men det gör även cd-albumen. Men om man sitter och dissikerar och jämför fram och tillbaka så kan man säkert hitta detaljer på LP'n som låter bättre men även det omvända gäller. Jag har t ex dubbelköpt några album med EST på både vinyl och CD. Där föredrar jag CD-plattorna om det nu måste jämföras. Däremot har vinylen en trivselfaktor som inte CD'n riktigt kan leva upp till. Min samling är på ca 10,000 album fördelat 50/50 mellan vinyl och CD och jag skulle inte vilja vara utan någon av dem. Båda är en bra källa till musiknjutning. Men om det låter bättre på Spotify har du något att bita i. Om jag eller någon annan skall kunna ge några tips så får du nog lätta på förlåten lite om vad du har i i kedjan. Kan det t ex vara så att du har för kraftig insignal i din riaa och överstyr den? Fel belastningsimpedans eller kapasitans i din riaa/kablar som distorderar ljudet... bara några tankeexempel. Vinyl låter i de flesta fall riktigt bra och är inte så ojämna som din erfarenhet indikerar. Bra analys Bebop Självklar är det ingen skillnad mellan vinyl och cd om det är samma master på båda. Troligtvis så har utgåvan med Eva Cassidy och Nora Jones samma mater och då blir det inte mycket till skillnad om det inte är så att man tex. har en pickup med kraftiga avvikelser. Edited December 29, 2016 by dicdac Quote
dicdac Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 (edited) 6 hours ago, calle_jr said: Oavsett om det gäller vinyl, cd, band eller dl så tycker jag att hantverket, metoder och utrustning i tillverkningskedjan har större inverkan än det slutliga format man väljer för distribution. Om man betänker den mångfald av tekniker som används inom inspelning, mixning och mastring (aaa, aad, add, ddd, dda, daa osv) och den stora kvalitetsvariation som förekommer på alla format, så drar jag slutsatsen att just hantverket och metoderna är betydligt mer avgörande än formatet. Skillnaden i tillverkningskostnad är betydande mellan en mainstream utgåva och en där kunnande, gediget hantverk, noggrannhet, arbetskrävande processer och skickliga tekniker har anlitats. Oavsett om slutresultatet läggs på lp eller cd. Det finns ju en del säkra kort och med rätt folk inblandade låter det alltid bra. Din Chris Rea kanske är en DMM-utgåva mastrad av John Golden? Fantastiskt!! Jag är imponerad. Du har under det senaste året utvecklats i en riktning som jag inte trodde var möjligt. Du har förstått att ljudet inte enbart beror på distributionsformatet utan också på hur själva produktionen är gjord. Jag skrev en hel del om detta då jag tidigare var aktiv på forat men då nonchalerade du den informationen. Starkt av dej att omvärdera din tidigare uppfattning. Du har verkligen lyckats utvidga ditt synsätt och utveckla dina kunskaper Edited December 29, 2016 by dicdac Quote
calle_jr Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 11 hours ago, warp56 said: Detta var ett välbehövligt och mkt lyckat köp måste jag säga! Om det fanns knaster och knäppningar etc. så är skivan nu helt tyst i bakgrunden utan bus och konstigheter. Det glädjer mig. Tyvärr gjordes det (mig veterligen) ingen vinylmaster för albumet Stony Road. Den finns bara som slarvig cd-utgåva. Att använda samma master för cd och vinyl är totalt förkastligt som jag ser det. Som att bo på Bornholm - det dåliga från båda världar. På Stony Road har Chris Rea hamnat i helt rätt element och frigjort sig från sådana musikaliska omgivningar som jag inte tycker passar honom. Jag såg honom på Apollo Theater för ett par år sedan och han gjorde hela sin repertoar med "Stony Road"-stuk. En mycket stark upplevelse. Quote
new order Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 6 minutes ago, calle_jr said: Det glädjer mig. Tyvärr gjordes det (mig veterligen) ingen vinylmaster för albumet Stony Road. Den finns bara som slarvig cd-utgåva. Att använda samma master för cd och vinyl är totalt förkastligt som jag ser det. Som att bo på Bornholm - det dåliga från båda världar. På Stony Road har Chris Rea hamnat i helt rätt element och frigjort sig från sådana musikaliska omgivningar som jag inte tycker passar honom. Jag såg honom på Apollo Theater för ett par år sedan och han gjorde hela sin repertoar med "Stony Road"-stuk. En mycket stark upplevelse. Är det bara jag som saknar den gamle Chris Rea? Han som gjorde lite jazzbluesig pop. calle_jr 1 Quote
Bebop Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 13 hours ago, warp56 said: Med risk för att bli sågad och "köp bättre" så! Pickup är en MM Nagaoka MP-100 Här sågas ingen. Nagaoka gör utmärkta pickuper. Sedan kan du naturligtvis få ut mer om du klättrar uppåt inom ett märke. Ofta är ljudsignaturen densamma men du får mer av allt, t ex tystare gång i spåren pga slipningen, mer luft i diskanten, tightare bas, bredare ljudbild osv. Ett av undantagen är Ortofon som har olika ljudsignaturer i sina serier där tvex brons brukar ha en liten mjukare ton och de blå fokuserar mer på dynamik (eller något åt det hållet). Även skivspelarval har naturligtvis betydelse. Men din Akai och Nagoaka kan inte vara anledningen till att det låter sämre än Spotify. Distorsionen som du nämner kan bero på spårningsförmåga och det är möjligt att din arm plus puppa inte är optimal för kraftigt utstyrda spår eller delikata diskantgraveringar. Här är också inställningarna väsentliga. En testskiva typ den från HiFi News är ett bra hjälpmedel att avslöja eventuella brister och man hör också resultatet efter justeringar. Det är den här typen av analyser många av oss tycker är så kul. Så länge man tar fler steg framåt än bakåt, vill säga. Quote
Bebop Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 1 hour ago, calle_jr said: Att använda samma master för cd och vinyl är totalt förkastligt som jag ser det. Går det? Man kan ju inte gravera cd'ns dynamik och frekvensomfång såvitt jag förstår, framför allt inte i basen, då brinner graverhuvuden up (sägs det i HiFi News). Enligt samma artikel i HiFi News där några av de "stora" intevjuas, så spelas det mesta in analogt eller digitalt 24/96 upp till 24/192. De överförs sedan till en arbetsmaster i 24/96 eller DSD från vilken man sedan gör en master för CD och en för vinyl om en sådan också ges ut. Bl a trimmas frekvensomfång och dynamik in där vinylen inte klarar samma värden. Här är inget nytt under solen om vi går tillbaka till den rent analoga tiden. Den dynamik som tonbanden klarar av ligger långt över LP-mediets förmåga. Det är därför de s k masterbanden och rullbandspelare börjar bli så eftersökta, att få höra okomprimerade inspelningar. Det klarar även den digitala tekniken men utnyttjas inte alltid fullt ut. Läste om en nytt Glaznov/Shostakovich-album med violinisten Nicola Benedetti på Decca som skall låta mycket bra och där man låter signalen vara okomprimerad. Detta gäller då 24/96-versionen som går att ladda ner. HiFi News skriver: "... this 96 kHz rendering is free of compression and makes good use of its bandwidth to capture the thrilling string harmonics". Det handlar alltså om hantverket som calle_jr är inne på. Om det nu är så som HiFi News skriver, har jag svårt att tro att en mastring för LP kan "slå" det högupplösta albumet i ett antal avseenden. Det hindrar ju inte att både en CD och vinyl kan låta utmärkt ändå och kan t o m upplevas som bättre. Jag har tidigare varit inne och kommenterat en del utgåvor som jag tycker är lite suspekta. Det handlar om s k Public Domain-utgåvor, dvs materialet har passerat 50 år och är fritt att duplicera i Europa (men inte i USA som har 70 års gräns). Skivmärken som WaxTime, Dole, Doxy (men inte Sonny Rollins märke med samma namn) använder sig av CD-plattor som de gör en vinylanpassad master ifrån och överför till LP. Det är alltså en signal som ofta gått från tonband över till en 24/192 som komprimerats till en 24/96 som komprimerats till en 16/44,1 och sedan komprimerats för LP. För att locka lite extra kallar man dem Audiophile versions med 180 grams kvalitetsvinyl och ibland numrerade ex. Det är ungefär som att måla om en tågvagn utan att fixa till inredningen. Visst, de kan låta rätt OK, men jag tycker det är fusk och vill inte lägga pengar på det. Det finns inte endast en sanning i ämnet... UffeZ 1 Quote
Bebop Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 2 hours ago, new order said: Är det bara jag som saknar den gamle Chris Rea? Han som gjorde lite jazzbluesig pop. Jag saknar inte honom. Jag har flera album i hyllan. Min favorit just nu är hans lågmälda The Blue Jukebox från 2004 Quote
calle_jr Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 13 minutes ago, Bebop said: Går det? Vet inte. Nu är ju detta endast en av en lång rad delprocesser, men framför allt vill man inte i just denna process använda en master till vinyl som begränsats för cd. Visst finns det visst fog att prata om bandbredd och upplösning. Men jag tycker det är för ofta som man enbart pratar om det. Den kanske enskilt viktigaste faktorn är ambitionen, och helt naturligt finns ambitionen oftare där om det är mer påkostade utgåvor. MatsT 1 Quote
new order Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 Nä. Ni har fel bägge två!! @Bebop. @calle_jr. ??? calle_jr 1 Quote
warp56 Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 13 hours ago, Richard said: När jag själv fininställde vinylspelaren för några veckor sedan tyckte jag att det blev klart bättre. Nu var det faktiskt några parametrar som var välbehövliga. Förutom de lite krångligare tyckte jag faktiskt att nåltrycket var en ganska stor del i det hela. Och ju ganska enkelt. Har du kanske en nålvåg när du gör det? Kanske är en god idé att skaffa en sådan? 12 hours ago, new order said: Gillar du road to hell, borde du oxå gilla dancing with strangers och on the beach. Den senare är min favorit med Chris Rea från den epoken. Fantastiskt musik. Sorry för of topic. Det är lugnt. Bra tips, ska kolla upp dessa album. 2 hours ago, Bebop said: Här sågas ingen. Nagaoka gör utmärkta pickuper. Sedan kan du naturligtvis få ut mer om du klättrar uppåt inom ett märke. Ofta är ljudsignaturen densamma men du får mer av allt, t ex tystare gång i spåren pga slipningen, mer luft i diskanten, tightare bas, bredare ljudbild osv. Ett av undantagen är Ortofon som har olika ljudsignaturer i sina serier där tvex brons brukar ha en liten mjukare ton och de blå fokuserar mer på dynamik (eller något åt det hållet). Även skivspelarval har naturligtvis betydelse. Men din Akai och Nagoaka kan inte vara anledningen till att det låter sämre än Spotify. Distorsionen som du nämner kan bero på spårningsförmåga och det är möjligt att din arm plus puppa inte är optimal för kraftigt utstyrda spår eller delikata diskantgraveringar. Här är också inställningarna väsentliga. En testskiva typ den från HiFi News är ett bra hjälpmedel att avslöja eventuella brister och man hör också resultatet efter justeringar. Det är den här typen av analyser många av oss tycker är så kul. Så länge man tar fler steg framåt än bakåt, vill säga. Ok intressant, har funderat på just denna skiva. Blir nog till att köpa den. Quote
warp56 Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 2 hours ago, Bebop said: Det är alltså en signal som ofta gått från tonband över till en 24/192 som komprimerats till en 24/96 som komprimerats till en 16/44,1 och sedan komprimerats för LP. För att locka lite extra kallar man dem Audiophile versions med 180 grams kvalitetsvinyl och ibland numrerade ex. Det är ungefär som att måla om en tågvagn utan att fixa till inredningen. Visst, de kan låta rätt OK, men jag tycker det är fusk och vill inte lägga pengar på det. Det finns inte endast en sanning i ämnet... Det där låter ju riktigt tråkigt och inget jag heller vill betala för! Som en tillbakablick känns det lite som när jag spelade in blandband med min monobandspelare för länge sedan! Ett å annat schyyyy hördes i bakgrunden då man var tvungen att vara tyst vid inspelning:) Det var väl helt ok då men nu vill jag ha kvalitet. För mig som inte har så stor koll på pressningar, bolag etc. av vinyler, hur ska jag veta vad som är bra och inte? Eller är det recensioner från nätet etc. som gäller och sen blir det mer eller mindre en stor portion chansning på vad jag köper? Alla har vi också olika preferenser gällande välljud så recensioner blir inte helt rättvist det heller. Hur gör jag för att veta och undvika pressningar som Bebop nämner? En sådan som även låter dåligt i mitt system riskerar lätt att bli en vinyl(ler)duva:) Quote
Bebop Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 Just now, warp56 said: Hur gör jag för att veta och undvika pressningar som Bebop nämner? Jag har inget bra och självklart svar på det annat än att man lär sig med tiden. Några tips från egna erfarenheter från i huvudsak jazz och klassiskt. På begagnad vinyl går jag mest på skicket och köper "vanliga" pressningar inklusive återutgåvor. Då pratar vi om huvudsak album från slutet av 50-talet till mitten av 80-talet. Jag undviker "Nice Price" från CBS och Epic m. fl. De har jag dålig erfarenhet av. Det påstås att man använt gamla matriser och kört vidare på men det är inget jag vet med säkerhet. Återutgåvor på "Original Jazz Classics", Speakers Corner och Mobile Fidelity brukar vara säkra köp. Engelska eller amerikanska pressningar från 60- och 70-tal brukar vara bättre än holländska och tyska från samma tid men det går inte att använda som regel. Det finns mängder av undantag, t ex ECM, Philips, Pablo och Polydor. Kolla utgåvor på Discogs.com där man kan få en del hintar av prisbilden även om det är trubbigt. "Music on Vinyl" brukar låta bra. De lär ha tillgång till bra grundfiler, i huvudsak överförda 24/96-filer från masterband Fråga här Euphonia Om du köper nya album är de oftast helt OK Om du köper nypressningar av gamla album, kolla att de ges ut av originalbolaget eller av bolag typ de jag nämnt ovan. Originalutgåvor låter oftast bra men kan var slitna och beting oskäliga priser. Tyska hifitidningar, engelska HiFi News och HiFi Musik anger även ljudbetyg. Det går att gotta ner sig ännu djupare och du bygger hela tiden på dina erfarenheter. Om du är "rockare" finns det säkert andra tips men de kan inte jag. MatsT 1 Quote
warp56 Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 Super inlägg! Tack så mycket Bebop, ska skriva ut och använda som underlag när jag ska handla nästa gång:) Nja nån rockare är jag nog inte, mest jazz lite elektroniskt och gärna klassiskt men där är jag ännu mer osäker. Quote
shifts Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 Offtopic, men blev nyfiken nu när du skrev att du gillar "lite elektroniskt". Är det så att ditt användarnamn warp56 syftar på LFO:s tolva Tied Up (katalognummer 56 hos Warp Records)? Finfin tolva om det var ett riktigt antagande från min sida. Quote
warp56 Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 33 minutes ago, shifts said: Offtopic, men blev nyfiken nu när du skrev att du gillar "lite elektroniskt". Är det så att ditt användarnamn warp56 syftar på LFO:s tolva Tied Up (katalognummer 56 hos Warp Records)? Finfin tolva om det var ett riktigt antagande från min sida. Nä tyvärr, men lite skoj faktiskt! Intressant tips. Måste kollas upp Quote
Recommended Posts