Jump to content

Recommended Posts

16 hours ago, Engelholm Audio said:

Självklart e det så, men det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna. I detta fallet sämre spridning i övre registret pga större diameter på membranet.

Strömkablarna är väldigt viktiga. Utan dom, låter det inte alls. Förutom kanske Holfi och nån Naim med batteripack.

Det är så man gjort, men killen som recenserar verkar ju ha noll koll på högtalarkonstruktion och Troels kompetens-nivå.

Min gissning är att den elliptiska talspolen inte är så mkt bättre att det är "disruptive". Det kommer kanske fortsätta men jag tror inte detta är nya standarden för högtalarelement.

Prototyp?

Min gissning är att denna högtalare är väl så bra som företags-skapade, men saknar den blank-lackerade ytan, marknadsföringen, storyn om tillverkning och 5 tester i hifitidningar som backar upp ljudet.

Jag vände mig mot begreppet DIY som snarare leder tanken till något källarprojekt. Utan tvekan är denna högtalare sammansatt av ett proffs oavsett om han är anställd eller ej. One-off-bygge, prototyp eller förstudie, man kan kalla den vad man vill. Det intressanta var väl ändå att här presenterades något nytt eller annorlunda. Sen är det inte säkert att det leder till bättre ljud och det får framtiden utvisa. Varje ny resa börjar alltid med ett första steg.

Calm 

Edited by calm
  • 2 weeks later...
  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sammanfattar mässan med några tankar och upplevelser som stannat kvar: - Den bästa mässa jag varit på. - Mest välljud jag någonsin hört från olika system på samma plats. - Mycket mer kl

Vad vore HiFi utan musik. Vi offrade hela lördagen och stack in till München och säkert en av den Europeiska kontinentens bästa skivbutiker.   Vi var i så god tid att vi han hitta ett mycket bra

Efter Gryphon kunde vi inte bärga oss. Vi var bara tvungna att gå till Martens ena rum. Det med den nya högtalaren Marten Tenor 2 som ligger i Coltrane serien, men också för att se och höra den nyreno

Posted Images

Jag var på mässan med en annan medlem här på forumet för att lyssna på en högtalare som heter MurAudio en omni hybrid från Kanada.

Det var välbesökt och i en del rum alldeles för stimmigt.  Varför måste man sitta och snacka i ett lyssningsrum, är något som jag retade mig på, mer än en gång.  Däremot om ingen pratade så hade man bra möjligheter att kunna lyssna ordentligt i de flesta rum faktiskt. Utbudet är sagolikt och det verkar som skivspelar tillverkare är det nya nya nu.  Mycket Vinyl och annat analog godis.  Bra matställen i Mässan.   Man behöver inte bo vid mässan eller ens anslutna hotell utan man kan bo nere i stan och ta Tunnelbanan dit och då har man en 5 minuters promenad ungefär.   Fördelen då är att man har alla fina ställen i gamla stadskärnan utanför hotellet.

Vi hade bestämt oss i förväg att lyssna på dessa uppställningar;

Mina intryck

Kondo med Kaiser                          Lät väldigt fint, men kanske lite vekt.  Spelade jazz och folk pratade hela tiden. Trist.

Vitus med Göbbel                           Hans Ove lät mig spela Arne med kompisar från Stampen, men vilka trista högtalare.

Raidho femmorna                          Upplevde fyrorna hos Perfect Sense och jag imponerades av deras tekniska lösningar, men de har ingen själ.

Magico                                          Näe.

Vienna                                           Näe.

Techdas CH Precision Vivid         Imponerande skivspelare men inget kul ljud från Giyaorna.

Bästa ljudet stötte vi på hos Giya med Trinnov rums korrektions systemet.  Presentatören var den mest professionelle av de vi var hos.  Riktigt bra ljud och informativt och pedagogiskt upplagt och tyst under lyssnandet i rummet.  Dörren stängdes, så inget onödigt spring.

Sen snubblade vi förbi Von Zweikert med VAC. Arne och grabbarna lät fantastiskt på Kronosen. När jag frågade familjeättlingen om vad sakerna kostade svarade han en miljon ungefär.  De har säte i Kalifornien och bara kablarna måste ha kostat några miljoner av de pengar vi använder.  Underarms tjocka.

Vårt upplägg var att lyssna på omni hybriden först, sedan dag två lyssna på de system här ovanför plus en del annat som vi sprang på och sedan på sena eftermiddagen gå tillbaka till MurAudio.

Det var mycket bra att ha med sig skivor/CD som man lyssnat på många gånger innan och det var riktigt spännande att få höra dessa på olika system.   Mitt dilemma är att jag har kraftig tinnitus-lämplig hobby- och har kommit att uppskatta omni högtalare.  Min kamrat är inte så förtjust i omni högtalare, för han har normala öron, men vad som hände var att när vi kom tillbaka till Kanadensarna, så lät de så där soft som det står i alla recensioner att de gör.  Vi hade under dagens gång fått ny musik med oss från andra lyssnings rum och allt lät förbannat bra.  Murray Harman spelade ett stycke som heter la Bamba som avslutas med några låga orgeltoner som fick rummet att vibrera. The Nazz are blue med Yardbirds/Jeff Beck på hög volym gör inte ont i mina öron.  Yello Electric visade rakknivs vass bas skärpa, men ändå mjukt.  Klassisk musik inga problem heller.  Arne och hans kamrater svängde så att en recensent satt och stampade foten i takt.  Har ni möjlighet lyssna på dessa högtalare och degen, så tror jag att ni inte blir besvikna.