Jump to content

High End München 2017


Apexorca

Recommended Posts

43 minutes ago, calm said:

Tack Apex för ett trevligt reportage, som vanligt kan man väl säga!:mm::thumbsup:

En lite fundering för egen del när det gäller Absolares elektronik och Keisers högtalare och vad det är egentligen som fångar i vart fall mig för dessa produkter är deras totala harmoni i framför allt mellan- och diskantregistret. Att kunna presentera en avslappnad och samtidigt luftig presentation med mellanregistertyngd tror jag för egen del är hemligheten. Basen finns där men är inte tyngdpunkten eller i fokus. Den räcker mer än väl för en fullgod framställning. Diskanten är välartikulerad, silkeslen men inte insmickrande. En saxofon låter lika brutal och "dissonant" som i verkligheten. Men det är i registren från "midjan" och uppåt som magin ligger. När man jämför dessa med andra produkter så blir magin än tydligare när man spelar musik som kräver lite mer "på djupet" vad gäller klanger och nyanser. Till exempel triojazz som råkar vara min favoritmusik. Däremot tror jag inte att de är särskilt väl lämpade för tung rockmusik som till sin natur handlar mer om bastyngd och distade gitarrer som gärna skall ringa i öronen. Jag upplever att vissa konstruktörer utifrån sina egna preferenser vad gäller musik skapar produkter som är anpassade till just den musiken. Därför blir det svårt att hitta en allroundprodukt som passar alla typer av musik. Det är mer en spekulation, men utifrån min erfarenhet  har ett visst mått av sanning i sig. Att inte överbetona vissa frekvenser ger en mer trovärdig presentation och mer live-likt ljud. Jag har till exempel aldrig blivit lyssningstrött på en livekonsert vilket kanske säger en del om skillnaden i framställningen, jämfört med ett system med överbetoning i diskanten.

Calm

Tack Calm.

Jag håller med dig Calm. Mellanregistret och uppåt ger den där luftigheten som gör att sång och instrument svävar fritt. Jag är inte helt säker men jag har undrar om inte basen på något vis måste harmonicera med övre register också. När basen blir "rätt" verkar även mellanregistret bättre och det du beskriver om luft i mellanregistret blir bättre. Jag har hört detta ett antal gånger.  

De system som jag gillade i München i år hade alla en taggigt luftig presenttion i mellanregistret.

Varför jag gillar Sonus faber är just pga det. Tex dina Ktema och Keiser Kawero har samma känsla tycker jag.

Det finns högtalare som är bra med all musik tycker jag. Wilson Alexx och Rockport Lyra och Altair är det. Jag tycker generellt Sonus faber är det också. Verity Audio också men de får problem om man pressar dem. Det har jag hört på mässan.

7 hours ago, LasseJ said:

Stort tack sjäv. Vilken tid och engagemang du lägger ner på detta så att vi andra för möjlighet att inte bara se alla godbitar utan vi får även härliga referat och omdömen som får en att nästan känna det som att man var där. Mycket uppskattat. Applåder från Skärgården!

mvh

Lasse

Tack Lasse!

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack Apex för ännu ett fantastiskt reportage !

Nästa steg tycker jag kunde vara att du arrangerade en High-End resa till München nästa år, ta med oss till smultronställena i city och ett par dagar på mässan ;)

Som sagt va, hatten av för ditt engagemang, dina fina bilder och dina tankar. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Double A said:

Tusen tack Apex för ännu ett fantastiskt reportage !

Nästa steg tycker jag kunde vara att du arrangerade en High-End resa till München nästa år, ta med oss till smultronställena i city och ett par dagar på mässan ;)

Som sagt va, hatten av för ditt engagemang, dina fina bilder och dina tankar. 

 

18 minutes ago, marcus_ec said:

Tack för rundvisningen!

 

Tackar!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna påpeka att det inte finns några begränsningar hos Kaiser i relation till dynamik och fundament. Kawero Classic som man demonstrerade på mässan har en urkraft i basområdet när så krävs. Upplevda begränsningar under helgen är till stor del avhängt elektroniken. Uppställningen ifrån Kondo är extremt raffinerad, men SET rörförstärkarna har sina begränsningar. Jag vill också påstå att högtalarna spelar all musik med bravur, även om de kanske briljerar i presentationen av röster och naturliga instrument. De som besökte mässan i Stockholm förra året där vi spelade på Aurender/APL/Absolare/Kaiser fick höra bevis på detta där vi spelade all typ av musik.

Ni är inte ensamma om att kritisera låtval och alltför låga volymer i detta rum. Jag har framfört kritiken till Kaiser, vilka själva är lite frustrerade över japanernas strikta hållning och högst begränsade musikval...

Återigen - välkommen till Stockholm för att höra vad dessa produkter kan under rätt förutsättningar.

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Tack Calm.

Jag håller med dig Calm. Mellanregistret och uppåt ger den där luftigheten som gör att sång och instrument svävar fritt. Jag är inte helt säker men jag har undrar om inte basen på något vis måste harmonicera med övre register också. När basen blir "rätt" verkar även mellanregistret bättre och det du beskriver om luft i mellanregistret blir bättre. Jag har hört detta ett antal gånger.  

De system som jag gillade i München i år hade alla en taggigt luftig presenttion i mellanregistret.

Varför jag gillar Sonus faber är just pga det. Tex dina Ktema och Keiser Kawero har samma känsla tycker jag.

Det finns högtalare som är bra med all musik tycker jag. Wilson Alexx och Rockport Lyra och Altair är det. Jag tycker generellt Sonus faber är det också. Verity Audio också men de får problem om man pressar dem. Det har jag hört på mässan.

 

Jag skulle säga att basen precis som du säger har en betydelse för hur övre registren spelar, men min uppfattning är att det är mer relaterat till rummet än högtalaren i sig. Ett vanligt problem som uppstår i vanliga lyssningsrum och i synnerhet kvadratiska som mitt, är en förhöjning i området 48-50 Hz. Denna förhöjning har en tendens  förutom att gröta till basen i sig men även en effekt att dölja viktig information i mellan- och diskantområdet. Det är få högtalare som idag kör med en avsiktligt förhöjd bas. Rockport var en sådan tidigare för att tillgodose ett amerikansk ljudideal om fet bas, nu är den helt annorlunda och på samma sätt som Wilson tonat ned den tidigare överbetonade diskanten så får man en helt annan harmoni i högtalaren. Djupet på bashanteringen har naturligtvis betydelse, men det är få instrument som går så djupt som man tror. Skulle väl vara orgel då.

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Perfect sense said:

Jag vill gärna påpeka att det inte finns några begränsningar hos Kaiser i relation till dynamik och fundament. Kawero Classic som man demonstrerade på mässan har en urkraft i basområdet när så krävs. Upplevda begränsningar under helgen är till stor del avhängt elektroniken. Uppställningen ifrån Kondo är extremt raffinerad, men SET rörförstärkarna har sina begränsningar. Jag vill också påstå att högtalarna spelar all musik med bravur, även om de kanske briljerar i presentationen av röster och naturliga instrument. De som besökte mässan i Stockholm förra året där vi spelade på Aurender/APL/Absolare/Kaiser fick höra bevis på detta där vi spelade all typ av musik.

Ni är inte ensamma om att kritisera låtval och alltför låga volymer i detta rum. Jag har framfört kritiken till Kaiser, vilka själv är lite frustrerade över japanernas strikta hållning och högst begränsade musikval...

Återigen - välkommen till Stockholm för att höra vad dessa produkter kan under rätt förutsättningar.

/ Marcus

Jag är helt överens om Kaweros Classic fantastiska förmåga att återge musik och egentligen all tänkbar musik om vi pratar om naturligt producerad sådan. Men om man är ute efter en disco-högtalare är det lite overkill, då kanske man skall snegla på 50-tummaren istället. Dvs om man vill efterlikna känslan att stå vid bastornet på en rockkonsert. Jag köper inte riktigt bashysterin som blivit en sorts statusmarkör och har egentligen inget med hifi att göra. Lägre frekvenser har nog mer inverkan på kroppen än utskotten på knoppen, dvs öronen. Och möjligen grannarna.:D

Jag kommer självklart vilja lyssna igen på denna fantastiska combo Absolare/Kawero som är bland det bästa jag hört!:mm::thumbsup:

Calm

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, calm said:

Jag skulle säga att basen precis som du säger har en betydelse för hur övre registren spelar, men min uppfattning är att det är mer relaterat till rummet än högtalaren i sig. Ett vanligt problem som uppstår i vanliga lyssningsrum och i synnerhet kvadratiska som mitt, är en förhöjning i området 48-50 Hz. Denna förhöjning har en tendens  förutom att gröta till basen i sig men även en effekt att dölja viktig information i mellan- och diskantområdet. Det är få högtalare som idag kör med en avsiktligt förhöjd bas. Rockport var en sådan tidigare för att tillgodose ett amerikansk ljudideal om fet bas, nu är den helt annorlunda och på samma sätt som Wilson tonat ned den tidigare överbetonade diskanten så får man en helt annan harmoni i högtalaren. Djupet på bashanteringen har naturligtvis betydelse, men det är få instrument som går så djupt som man tror. Skulle väl vara orgel då.

Calm

Håller med dig igen.

Något jag upplever när en högtalare kan spela riktigt djupt är inte bara instrumentens grundtoner, det är som om det akustiska rummet blir mer närvarande och det hjälper till att skapa en atmosfär från inspelningen som bidrager till luften. Jag vet inte om det är så, men jag får en känsla av det. Övertoner är viktiga, men kan man kalla detta "undertoner"?

 

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för ett mycket bra reportage och fantastiska bilder. För mig (som inte är så benägen att resa) är det kanon att sitta i soffan och ta del av dessa grejor. När dessutom dina egna tankar och åsikter tillför en extra dimension så är det mycket trivsam läsning.

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perfect sense said:

Apropå olika instruments samt röstens frekvensområde så är denna översikt intressant... Om vi utgår ifrån att basområdet sträcker sig upp till 250Hz så har faktiskt en majoritet av de vanligare instrumenten liksom många (manligare) röster energi inom basområdet.

/ Marcus

 

44848240e9daaccd8b773b846dfcc3d2.gif

Du slår in öppna dörrar och detta var vad jag skrev och sammantaget i dina två hänvisningar konstateras samma sak dvs i de lägsta frekvenserna är det mer kroppen än knoppen som uppfattar. Så min point var snarast skillnaden mellan 20, 30 eller t.ex 40 Hz är nog inte så dramatisk. I synnerhet som piano som är min referens enligt denna uppställning går lägre än t.ex elbas. Ett A i lägsta oktaven ligger på 28 Hz. Rent praktiskt har jag nog sällan hört att man ens använder den lägsta oktaven. Det är detta som ibland skapar lite onödigt fokus kring bas. Tillräckligt räcker. Bättre bekymra sig för hur resonanser i rummet och i högtalaren låter och få till det rätt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Metal said:

Fantastiskt reportage, stort tack!

 

1 hour ago, jaxho said:

Tusen tack för ett mycket bra reportage och fantastiska bilder. För mig (som inte är så benägen att resa) är det kanon att sitta i soffan och ta del av dessa grejor. När dessutom dina egna tankar och åsikter tillför en extra dimension så är det mycket trivsam läsning.

Vänligen Jaxho

 

1 hour ago, limpansson said:

Tack Apex för att du med din tid, superba bilder och insiktsfulla beskrivningar har

förmedlat denna mässa till oss andra! :)

Svårslaget. :app:

 

Mvh Anders

Tack så mycket för uppskattningen. Jätteroligt.

/Apexorca

 

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, calm said:

Du slår in öppna dörrar och detta var vad jag skrev och sammantaget i dina två hänvisningar konstateras samma sak dvs i de lägsta frekvenserna är det mer kroppen än knoppen som uppfattar. Så min point var snarast skillnaden mellan 20, 30 eller t.ex 40 Hz är nog inte så dramatisk. I synnerhet som piano som är min referens enligt denna uppställning går lägre än t.ex elbas. Ett A i lägsta oktaven ligger på 28 Hz. Rent praktiskt har jag nog sällan hört att man ens använder den lägsta oktaven. Det är detta som ibland skapar lite onödigt fokus kring bas. Tillräckligt räcker. Bättre bekymra sig för hur resonanser i rummet och i högtalaren låter och få till det rätt.

Calm

Jag håller helt med dig gällande det begränsade värdet av att kunna återge djupbas (under 40-50Hz) i sitt system för upplevelsen. Det är inte där magin ligger, och det kräver vanligen också en större investering med ökad risk för rumsproblem. Utöver det så är det få instrument och musikstycken som gräver sig ner så långt, om man inte är en fan av orgel eller viss elektronisk musik.

Det som däremot var intressant med den första grafen är att fler instrument och röster än vad man tror rör sig relativt långt ner i (mellan)basområdet. Kanske ett stickspår dock.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

Vad vore HiFi utan musik. Vi offrade hela lördagen och stack in till München och säkert en av den Europeiska kontinentens bästa skivbutiker.  

Vi var i så god tid att vi han hitta ett mycket bra Italienskt kaffe, som verkade ha hela familjen på plats, vänner och bekanta och den där genuint italienska känslan var också på plats. Det blev så klart en kopp. God dessutom.

_49U5782.jpg

 

_49U5783.jpg

 

 

Die Shallplattenladen heter skivstället. 

_49U5795.jpg

De hade mer än 250.000 begagnade plattor och dessutom mycket nytt. Brett utbud. Allt från svindyra nypressar via normal plattor till ohyggligt dyra orginalplattor i ohyggligt bra skick. Vi blev som galna och rev i backarna...

_49U5786.jpg

De hade verkligen det mesta.

_49U5791.jpg

 

Precis när jag skulle betala tipsade ägaren mig om en raritet han precis fått in och inte hunnit ta fram. Jag hade nämligen hittat ett ex som jag tyckte var det bästa jag sett hittills på detta verk. Jag har det på cd och letat efter det på vinyl. Men tipset var om Decca originalet i otroligt bra skick från 1960... Jag återkommer till det. Kanske i annan tråd.

Det blev nog 2 timmar där. Fruktansvärt kunnig ägare som var mycket hjälpsam. Så hjälpsam att jag inte kunde ta med allt utan fick skicka hem det!!! 

_49U5792.jpg

Det begagnade var i bra skick generellt.

Skivtvättarna (såg 2st) hade en staplad skaplig kö...

_49U5787.jpg

 

 

Hen verkade inte befatta sig med skräpet. 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Har läst på andra ställen att cd- spelaren är på väg tillbaka i mässammanhang. Något ni som var på plats kan bekräfta eller dementera? Tack för rundturen, förresten :thumbsup:.

Måste erkänna att snålvatten börjar rinna när jag ser Kaiser och Alexx. Skulle vilja höra dessa någon gång. Fast det är kanske bra för sinnesrons skull..:blush;)

Link to comment
Share on other sites

Hade hemma Jbl Everest några månader och enligt spec så spelade de stora baselementen inte alls långt ner. Men det upplevdes ju inte alls så. Tvärtom så blev jag överbevisad att spänstig dynamisk följsam bas är långt viktigare än fina siffror i spec. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för en fantastik rundvandring på mässan. 
Riktigt kul att läsa om dina intryck. Vissa texter har etsat sig fast lite mer som:

Quote

Silbaton systemet var det närmast en liveupplevelse jag hört på reproducerat musik. Det är som om det är helt olika sporter. Som om det verkligen finns en HiFi-sport och en live-sport. Vissa märken är betydligt mer HiFi-sport och vissa mer live-sport.Jag har kommit på att jag gillar de system som är betydligt mer åt live hållet. Men när man pratar runt med folk så gillar vissa mer HiFi-sport. Inget fel i det, bara man njuter och gillar det man hör på.

Jag har följt dessa grabbar under året när de har testat sig fram inför mässan i München. Har också förstått att det skulle låta bra vilket du har bekräftat.
Frågan blir bara hur man skall kunna återge samma kvalitet på ljudet i ett normalt boende :unsure:
Kanske är time att söka efter en gård med tillhörande ladugård för ändamålet :icon_smile_clown:

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-26 at 06:06, calle_jr said:

Tack så mycket, Apex. Ett MOC-reportage är rena maratonloppet om man ska klara få med sig både bilder, fakta och intryck.

Detta är väl ditt tredje eller så :o

Har du kvar något osorterat från grekiska 65 W SET och Contendo trähorn?

 

Tack Calle!

Dessa produkter fick inte låna mitt öra. Trähorn hörde jag för några år sedan in München. Det kan har varit Contendo, lite osäker. 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-26 at 11:11, Sammy said:

Ett riktigt trevligt och mycket informativt reportage, tycker du ska ha ett stort eloge Apexorca för att förmedla detta till oss som inte kunde delta på mässan. Stort Tack!

Tack Sammy! Verkligen roligt att du uppskattar det.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-26 at 11:52, thli72 said:

Ingen som fick någon brutal "det där måste jag ha" upplevelse på mässan :) ?

Hehe, jo det får jag hela tiden. Jag hittade ideligen rum som har system och ljud som jag skulle kunna leva länge och väl med.

Skall jag uppgradera något är det ett stort steg framåt som gäller och inte sidoförflyttningar, annars kan det kvitta. Det finns 3 saker jag kommit underfund med på mässa som jag vill prova och som jag tror skulle ge en betydande förbättring i mitt system.  Det är inte sidoförflyttning utan en klar förbättring  på min väg mot det utopiska ljudidealet.

1- Gärna Mephisto slutsteg som jag tycker är bland de bästa slutsteg jag hört. Kanske, men inte het säkert kunde ett Gryphgon försteg göra nytta också. Detta är dock inte aktuellt av flera orsaker, inte minst problemet att Mephisto är stort som en diskmaskin och betydligt tyngre. Investeringen kräver vissa avväganden minst sagt.

2- Någon fin Lyra-pickup. Etna eller Atlas är fruktansvärt bra. Har hört Etna på några spelare. Lyra gör det jag gillat med Nordost också. All Lyra pickupper har takt tajming, klarhet och upplösning. Uppåt i serien fylls det på med storlek, botten och brutal avslappnad pondus. De gräver fram information från vinylen och musiken som är enastående. Det är relativt lika Nordost's goda egenskaper som passar mig. Inte heller denna investering ser trolig ut. I alla fall inte i nära framtid, men om andan faller på kommer det nog att fastna en Lyra på min skivspelare.

3- Nordost QKore. En alternativ andra jord.  En produkt som jag tror skulle fungera med god effekt i alla system.Övertydlig demo.Bra gjort Nordost.

Bra demo som inte gick att negligera. Frågan är hur en QKore skulle klara  sig jämfört med andra liknande produkter. Fördelarna är bla att de synergiverkar med andra Nordostprodukter och att de är små lådor. Jag tror att det skulle var väl värda sitt pris med tanke på de väljud de presterar, men så klar måste de testas i mitt egna systemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...