Jump to content

High End München 2017


Apexorca

Recommended Posts

12 minutes ago, praz said:

Instämmer i hyllningarna, fantastiska bilder av fantastiska "maskiner". Tack Apex

 

9 minutes ago, Davidoff said:

Stort tack för ditt superfina reportage från mässan Apexorca - mycket uppskattat! Instämmer med övriga att det är världsklass på både bilder och beskrivningar.

Davidoff

Tack för det. Det kommer strax mer...

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Apexorca said:

 

Tack vare tipps från UffeZ hamnade vi i detta rum med en engagerad man, svårt brytandes på Italienska.  Unligt UffeZ skall denna man vara unikt kunnig inom de områden som är viktiga för at bygga en vinylspelare. Audio Silente.

Jag hoppas UffeZ kan bidraga lite i denna tråd om detta. Jag lämnar det därhän, annat än lite skum på ytan.

Motorn är visst världsunik och byggdes på -70-talet. Denna man har kommit över de sista exen av denna motor och vill bygga vinylsvarvar med den tills de är slut!!!

Motorn har enkrets som hela tiden känner av varvtalet och den är extremt vibrationsfri, tyst och stark. Jag tror han sa at en gör detta 1000ggr per varv!!! Minsta avvikelse i varvtal kompenseras blixtsnabbt av motorn. Han bad mig försöka ändra varvtalet genom att klämma om centrumpinnen med fingrarna så hårt det gick. Trotts att jag är grymt stark i nyporna, så klart,  kunde jag inte få varvtalet att ändras det minsta lilla.

Jag tycker det ser ut som en mellanhjuls variant.

_49U9877.jpg

 

_49U9891.jpg

_49U9892.jpg

_49U9893.jpg

 

_49U9882.jpg

 

_49U9868.jpg

_49U9880.jpg

Inget fel på puppan tror jag.

_49U9869.jpg

 

_49U9874.jpg

 

_49U9872.jpg

_49U9871.jpg

 

_49U9875.jpg

 

 

Brukar inte låta bilderna ligga kvar vid qoute men valde det denna gången för att få ett sammanhang.

22 hours ago, UffeZ said:

 

Simone är maskiningenjör inom finmekanik. Har utvecklat mycket utrustning inom dentalteknik. Bor i Rom, Italien. Har sedan 20 år renoverat och tillverkat delar till främst mellanhjulsspelare. Simones engelska är lite knackig vilket jag tror är hans hämsko. Som engelsktalande hade han gjort succé. Han är väldigt ödmjuk person som på senare år har vigt sitt liv till att utveckla den i hans tycke bästa skivspelaren. Ett av Simones stora problem är att han aldrig slutar utveckla. Så fort han ser något som går att få bättre så konstruerar han det. Allt Simone tillverkar håller absolut högsta klass till bästa tänkbara presicion. 

Återkommer med lite mer info om skivspelaren senare. 

Det stämmer att jag tipsade Apexorca om att besöka Audiosilentes monter. Mest för att ta lite bilder. Att Simone stod i en monter med utrustning som inte egentligen matchade hans spelare visste jag redan. Det där med marknadsföring och att snacka ihop sig med någon av de större verkar inte vara Simones starka sida.

Som redan sagt så har Audiosilente lagt 7 år av utveckling på sin skivspelare Blackstone. Konceptet är Thorens td124 som han ville utveckla vidare till den ultimata spelaren. Om den är det får andra avgöra men utifrån mina egna erfarenheter när det gäller skivspelare så vill jag ha högt vridmoment i skivtallriken samt tyst och jämn gång vilket de flesta skivspelartillverkare strävar efter och det verkar som att Blackstone uppfyller dessa kriterier. Om det sker via rem, direktdrift eller mellanhjul spelar ingen roll men enklast att nå kriterierna är med ett mellanhjul.

Chassit (plinten) i Blackstone är tillverkad i isostatiskt pressad grafit, HDG. High Density Graphite som innehar en hel del intressanta egenskaper som värmetålighet upp till 2500 C, god elledningsförmåga och hög dämpfaktor vilket motverkar vibrationer mm.
HDG är grunden till Nobelpriset i Fysik 2010 då de fick priset för Grafen men det är att gå för djupt med förklaring inom det området även om det är oerhört intressant. Jag tror att vi kommer få se mycket av Grafen och HDG i framtiden inom många områden.
HDG finns i mängder av former.

p6060276-2.jpg.640c01c9d9a27655bc3dacb4b8599d21.jpg

Nåväl, hela plinten är tillverkad i HDG inklusive benen.
Alla slitdelar är tillverkat av högkvalitativt härdat stål. Axeln till huvudlagret är diameter 14 mm, step pully är 8 mm. Alltså ganska grova storlekar. Axlarna är handpolerade ner till närmsta möjliga undertolerans i förhållande till de självsmörjande sintrade bronslagren med en tolerans av 0.005 mm. Huvudaxeln har ett borrat hål i toppen där man fyller på olja och en slang är ansluten från lagerhuset till en reservoar vilket gör att man alltid har rätt mängd olja i lagret.
Lagerhuset är tillverkat i gjutet stål vilket innebär att det är mycket formstabilt med låg utvidgningskoefficient.
 

59231e5904201_HuvudlagerBlackstone.thumb.jpg.52544fe6f0ab00f44c7fc931f3d2a51f.jpg

Axlarnas ändlager består av keramiska kulor i grade 3 vilket ger extremt låg friktion.

ceramic03_evo1122.jpg.1c3f99507ed6a879243bf392b05e8fe0.jpg

59231e1856643_AxelandBearingHouse.thumb.jpg.251f0dfce81a3eee5a6e1c8069878410.jpg


Alla övriga roterande delar är tillverkade i aluminium och balanserade.

18156431_1314213142026427_1288108890317071832_o.jpg.e1ff9faaf18d33054cb45db5b09188d4.jpg


Den 8 kilo tunga skivtallriken är tillverkad i gjuten brons, svarvad och balanserad. Ovanpå den ligger det en 20 mm tjock och 800 gram tung ”sub platter” i HDG.
Motorn är en Papst asynkronmotor som har 5 gånger högre vridmoment än en Thorens td124 motor. Papst motorer var tidigare mycket vanliga i bandspelare bland annat. Tysta, starka och driftsäkra.
Simone har lyckats köpa ett restlager av 105 stycken motorer vilket gör att det bara kommer byggas 105 st Blackstone.
Elektroniken är designad speciellt för Audiosilente med quartz oscillator som mäter och styr hastigheten med ett optiskt öga 1000 gånger/varv till en rotationssäkerhet på 99.9998%.
Enlig den uppgift jag har fått så är skivspelaren mycket tyst och den har det högsta vridmomentet som har uppmätts för skivspelare någonsin. Glömde att skriva att även tonarmarna är tillverkade av Audiosilente. 10” och 13”. Har inte så mycket information om armarna.
Simone har inte lagt så mycket vikt vid design. Här är det teknik och funktion som gäller. Jag har försiktigt försökt förklara att han skall ta bort det blåa ljuset han har mellan skivorna i plinten men det verkar inte gått fram. 

I mitt tycke en otroligt välutvecklad och intressant skivspelare.

Link to comment
Share on other sites

Audiodata från Salzburg lyssnade vi på förra året med stor glädje och var en av förra årets oplanarade rum vi besökte som dessutom lät riktigt bra . Då hade högtalarna aktiva basar, men i år har de en högtalare utan aktiva basar. Detta på kundernas begäran. Bra med lyhörda företag.

_49U5612.jpg

 

_49U5617.jpg

Det lät riktigt bra i år också. Elektroniken från Solution är ju "rätt ok" får man säga. Detta system är inte ett med tekniskt ljud utan ett system där det är ordning och reda på ljudet samtidigt som det berör musikaliskt. Hade jag lätt kunnat leva med. 

_49U5611.jpg

Man kan tycka vad man vill om design men det borde gå att sälja på våra breddgrader. Jag tycker de är stilrena. Coaxialmembran för diskant och mellanregister som på TAD. 

 

De spelade på vinyl med något som såg dyrt ut. Det var nog samma märke som förra året. Kommer dock inte ihåg vilket märke. Brinkmann inspirerad ser det ut som.

_49U5615.jpg

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-22 at 19:37, UffeZ said:

Brukar inte låta bilderna ligga kvar vid qoute men valde det denna gången för att få ett sammanhang.

 

 

 

Toppen UffeZ. Tack för informationen.

Jag håller med om att det är en intressant spelare. Hade varit roligt att höra den i ett system man känner till. Jag tror inte den fick en rättvis effekt av de högtalare som den demades med. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

B&W och Esoteric med läcker estetik tycker jag. Men när de började spela hände dock ingenting i kroppen i relation till vad vi hörde runtomkring och hörde bara någon låt. Jag har hårt båda märkena spela bra i andra system. Så dra inga förhastade slutsatser. Det kan säkert trimmas så det spelar bra. Eller så behövde jag bara något att äta och en öl...

Stannade en dryg låt sedan respass.

_49U5625.jpg

 

_49U5631.jpg

 

_49U5627.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Om Audiodata var förra årets oplanerade överraskning så var Finkteams rum årets.

Första anblicken fick mig att rynka på näsan, anblicken av det stora basmembranet fick mig att le och musiken fick mig att vilja lyssna mer. 

_49U5634.jpg

 

_49U5635.jpg

 

_49U5636.jpg

 

Lite ovanlig design på mellanregistren. De gör visst egna membran.

 

_49U5642.jpg

 

_49U5645.jpg

 

 

Och den härliga basen.

_49U5644.jpg

Utseendet stack i alla fall ut och lämnar ingen oberörd. Liksom ljudet. Här var musiken i centrum. Riktigt härligt att lyssna på det system. Jag hörde fler under korridorsnacket som gillade detta rum. Dessutom fick jag en fin vinylskiva när jag gick. Bara en sådan sak! Men jag tyckte det lät bra även om jag inte fått en skiva, jag lovar.

Detta märke vill jag höra igen.

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Något som ibland slår mig och som jag funderar över är just hur olika firmor demonstrerar. Det är klart att de som är målgruppen för det man vill visa inte bara vill lyssna på musik, utan också vill de höra bra demonstrationer där man upplyses om produkten och vad den kan, men man vill ju gärna höra det också. Testa sakerna på demonstrationerna, så att man hör skillnader och så man vet vad tex en strömrenare gör om någon nu vill köpa den. Kan de som säljer inte själva demonstrera detta, hur skall kunden då förstå vad han skall ha den till? 

Detta gäller särskilt kablar, tweeks, strömprodukter mm. Varför skall jag ha en strömrenare? Visa det då. Demonstrera det tydligt. Det går ju faktiskt om renaren inte är kass.

Vissa gör detta och har gott rykte. Mässa efter mässa och man lyckas. Tex Isotech och Nordost. De kan visa vad deras produkter gör så att man hör och förstår det. 

Nordost sticker ut här. Det är otroligt duktiga på att visa vad deras produkter gör. 

I år visades en produkt jag tror är ganska ny. QKORE. Rätt tung lådor. Det är egentligen 3 st lådor som kan kombineras lite beroende på ens anläggning men vad de gör är att skapa en extra jord, likt vår svenska Entreq. 

Först fick vi höra en del av en låt 2 ggr. Sedan med förta steget QKORE 1 för jordlisten, andra QKORE 3 för front end och tredje steget QKORE 6 för slutstegen i tur och ordning men 6'an kan användas till mer också.

Visst blev det nog lite bättre steg för steg. Det höll vi med om allihop. Sedan plockades allt bort. Och då var det som någon välte något. Jätteskilnad!!! Alltid samma sak när Nordost gör sådant här. Bedrövligt bra produkter som demonstreras tydligt. De gör tekniska saker man egentligen inte förstår, men man hör muskeffekten. Löp och köp!

_49U5646.jpg

 

_49U5647.jpg

AudioPhysic Lät bättre i detta rum än där de demades "själva". Kan det bero på Nordost??? Moon???

_49U5648.jpg

 

Moon igen!!! Låter bra!!!

_49U5649.jpg

 

Jordkablar. Monofilament så klart, vad annars?

_49U5650.jpg

 

Skall SORT KONES behövas under... Så klart.

 

 

_49U5653.jpg

 

 

Mycket bra instruktioner.

_49U5654.jpg

Detta var en burk som var lite "integrerad", QKORE 6, och den jordade både strömlist, front end och slutsteg, men effekten är bättre om man har dedikerade burkar också som 1'an och 3'an också. 

 

_49U5655.jpg

Lär nu av detta! Begär sådan test av fler fabrikanter, butiker, demonstrationer eller vad det nu är.

I detta test blev egentligen allt i musiken bättre. Det var som att skala av ett dimmigt filter för varje steg. Det lät bra från början tyckte vi, men det blev ännu bättre med dessa prylar. Tillbaks igen och då lät det inte lika bra utan alla steg. 

Att ha en extra "liten" jord fungerar och då blir man glad! 

_49U5656_1.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kul produkt från Nordost ( även om Entreq kanske inte tycker det ) men det blir en fasligt massa "lådor" . . 7st lådor för strömmen i systemet ovan o en hel drös med kablar. . . .blir lite rörigt i systemet kan man tycka

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, thli72 said:

Kul produkt från Nordost ( även om Entreq kanske inte tycker det ) men det blir en fasligt massa "lådor" . . 7st lådor för strömmen i systemet ovan o en hel drös med kablar. . . .blir lite rörigt i systemet kan man tycka

Enligt Nordost kommer man riktigt långt med bara QKORE6 och en strömlist. Men för att få hela den härliga effekten Nordost kan ge är det ALLT som gäller. 

Men det väljer man ju så klart själv.

Link to comment
Share on other sites

Fler lådor blir det. Men som Apex säger behövs inte alla för att få effekt. För varje låda som kopplades in blev det ytterligare en förfining. Själv upplevde jag framför allt ökad tydlighet/fokus samt klart bättre djup/3D. Men om QCORE1 gav bättre effekt än QCORE3 låter jag vara osagt. Upplevde dem som likvärdiga. Själva menar Nordost att man med fördel börjar med 1:an som kopplas till strömlisten. Om man inte har en NO-list med banan-anslutning så går det att få en kabel med spade i ena änden för att ansluta till en skruv på strömrenaren. 

Link to comment
Share on other sites

Inte riktigt med på hur det är kopplat där ovan men till ett "litet" system skall det då vara kabel från "väggen" -> Qx2 -> QBase med en QCore1 kopplad i den . . . .o så en QCore3 till elektroniken. ?

Men skall bli intressant att följa, Apex testade väl Entreqs saker utan framgång. . . .se om Nordost funkar bättre kanske :)  Kul test.

 

Dom visade inga bilder på hur dessa såg ut utan lock?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

....

De spelade på vinyl med något som såg dyrt ut det var nog samma som förra året. Kommer dock inte ihåg vilket märke. Brinkmann inspirerad ser det ut som.

_49U5615.jpg

 

Det är verkligen inte ofta man ser Linns tonarmar på andra verk! 

Link to comment
Share on other sites

Bra reportage som vanligt Apex! Jag inser att vi i vårt gäng missat ett antal rum som verkat intressanta men men, vi lär väl oss till nästa år kan jag tro:icon_smile_cool:

Jag tycker att det lät mycket bra i flera rum, men alldeles särskilt bra hos t ex Tad, Nagra med Wilson, SME.

Mest gåshud och lycka var det definitivt inne hos Finkteam - sista stoppet i lördags runt 17. Här fanns allt som gör att jag sitter kvar och lyssnar länge!

Det fanns en urkraft kombinerat med finlir som jag inte väntade mig. Konstruktören själv var DJ och hade den goda smaken att spela både Funkhunter med Headhunters och sedan Sloppy seconds med George Clinton:mm: bas trummor och ett grymt sväng. Därefter temposänking med Cecile Verny Quartet som systemet spelade med bravur!

Rörförstärkare från tyska Octave levererade kraften till Finkteams högtalare och det gjorde de på ett klart övertygande sätt.  Mre 220 tror jag de heter. Skulle vara intressant att testa här hemma....

Link to comment
Share on other sites

Och nu till systemet som vann horntävlingen. Avantgard med ett STOOORT system. 

Bashorn XD och Trio XD.

_49U5659.jpg

 

_49U5658.jpg

 

Men det var något mer i detta rum!!!

Digital-trummor. Varför då?

 

 

_49U5657.jpg

 

När vi kom in i rummet spelade Ramstein - Los. Fruktansvärt höga utan dist och grymt bra lät det.

Men så kom en man upp bland trummorna och gjorde ett vansinnigt bra trumsolo, som var mer än bara ett solo. Han spelade in sig själv samtidigt som han spelade och överlagrade detta på sitt trummande, sång, beat boxande och allmän kul show. Han måste ha en simultankapacitet som är unik. 

_49U5664.jpg

Systemet spelade PA-högt men med HiFi kvalitéer. Imponerande. Publiken satt inte som HiFi publik brukar göra. De dansade med, viftade, skrattade och tjöt av vällust. Musik helt enkelt.

_49U5703.jpg

_49U5707.jpg

Inte ofta det blir så när man spelar stereo...

------------------------------------------------

Lite HiFi/musik funderingar.

Härligt inslag och en bra påminnelse om vad som spelar roll med musik. Glädjen och musiken själv.

Det är det som är kärnan i musikåtergivning för mig. Därför är jag relativt ointresserad av specifikationer och jag glömmer ideligen specifikationer på mina egna prylar och andras eftersom jag i grunden bara vill bli glad, berörd och upprymd av musik. Det är utslagsrösten i varje bedömning jag gör på det jag lyssnar på på denna mässa. Så är det får många fler än mig och på ett helt annat sätt för en hög andra entusiaster. 

För mig är HiFi parametrar något som är kryddan på goda råvaror. Om musikaliteten finns där är jag hemma. Men det kan plockas på lite av ditt och datt för att förfina det hela. 

Råvarorna är musiken och musikens delar är tex takt, dynamik och klang. Frekvenslinjäritet spelar mig mindre roll, men musikens alla frekvenser bör vara med på något sätt för att man skall höra vad musiken gör. Färgning, vad är rätt? mm, mm. Vi får krydda hur vi vill bara det blir gott. 

Ovan nämnda livenummer saknade säkert en mängd HiFi parametrar, men inte tex dynamik, takt och klang. Men saknade man något. Inte det minsta. 

Mina bedömningar är således till största delen min subjektiva smak och med marginell mängd krydda från förnuft. Så vad det är värt för andra vet jag inte men alltid säger det väl något. Men så klart är det bra att veta vad som är min smak så kan man kryssa sig fram till egna slutsatser bättre, tror jag.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, lindome said:

Rörförstärkare från tyska Octave levererade kraften till Finkteams högtalare och det gjorde de på ett klart övertygande sätt.  Mre 220 tror jag de heter. Skulle vara intressant att testa här hemma....

MRE220 är helt korrekt. Försteget heter HP700. Båda finns i Sverige.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

 

Men skall bli intressant att följa, Apex testade väl Entreqs saker utan framgång. . . .se om Nordost funkar bättre kanske :)  Kul test.

 

Jo Entreq lät bra hos mig kopplat till CD och försteg, men jag hörde inget på slutstegen. Jag har två Entreq. Silvert Tellus och Silver Minimus.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, UffeZ said:

Chassit (plinten) i Blackstone är tillverkad i isostatiskt pressad grafit, HDG. High Density Graphite som innehar en hel del intressanta egenskaper som värmetålighet upp till 2500 C, god elledningsförmåga och hög dämpfaktor vilket motverkar vibrationer mm.

Intressant.

Det väger bara 25% och har 50% av hållfasthet jmf med stål. Däremot måttlig E-modul, ca 5% jmf med stål. Klar fördel att det inte rostar och att det är omagnetiskt. Verkar ge hög hysteresisdämpning, bra. Frågan är vad det finns för metoder att sammanfoga det? Lim?

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, calle_jr said:

Intressant.

Det väger bara 25% och har 50% av hållfasthet jmf med stål. Däremot måttlig E-modul, ca 5% jmf med stål. Klar fördel att det inte rostar och att det är omagnetiskt. Verkar ge hög hysteresisdämpning, bra. Frågan är vad det finns för metoder att sammanfoga det? Lim?

Bra fråga men jag skulle gissa lim men det finns också skruvförband som tillverkas i HDG.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, sprudel said:

Snyggt Apex:)

Kul att få följa med på mässa. Absolare o Rockport blir man ju nyfiken på. Vad är det tror du i deras presentation som gör att musiken griper tag i dig?

Tack så mycket!

Får man chans att höra den kombon så skall man göra det tycker jag.

Vad som griper tag i mig? Det är ju riktigt svårt att beskriva egentligen. Det är ju en känsla som är tydlig men det svåra är att beskriva vad som leder fram till denna känsla i ett system. Det ät väl någon slags trovärdighet. Tydlig takt, tajming, dynamik, klart ljud från topp till botten och musiken kommer ur högtalarna och svävar fritt i rummet tror jag är något som triggar mig.

Link to comment
Share on other sites

Brinkmann ställer ut med Vandersteen i år igen. Förra året lät det mycket bra här. I år har Vandersteen en mindre högtalare lite osäker på namnet, mem det lät delikat. Ingen brottarbas men takt, tajming, anslag och musikalitet är i topp. 

_49U5725.jpg

 

Brinkmann Spyder snurrar plattor med puppan Pi. Brinkmanns EMTti pickup har fått problem så den är tillfälligt ur produktion. Bigblue hade detta på sin nya EMT-ti. Brinkmann fick problem med underleverantörerna Van den Hul och EMT , så de fick bygga om EMT-ti i all hast men det höll inte måttet så i väntan på välljud från den igen så är den inte möjlig att köpa. 

_49U5726.jpg

 

Elektroniken

_49U5727.jpg

Vad skådar mitt norra öga. Nagra CDC?

_49U5728.jpg

 

Och brinkens egna elektronik.

 

Nyquist och Marconi

_49U5729.jpg

 

Edison.

_49U5730.jpg

Nätdelar bla RöNt.

_49U5731.jpg

Monostegen Mono.

_49U5732.jpg  

 

Allt på HRS plattor. HRS ställde ut i samma rum och jag fick ett snack med dem. Intressant. Jag gissar att de ligger bra till i vibrationskillerligan.

Audioquest kablar och detta är nog en strömrenare!

_49U5733.jpg

Bortsätt från att Brinkmanns prylar låter bra så gillar jag den stiliga designen och de nätta lådorna. Glasskivan över och att se in i prylarna när de är så snygga är kittlande och saliven rinner.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kasse Kawero igen. Samma system som verkligen vann mitt hjärta förra året. Satt i rummet någon timma i år igen och klangen luften naturligheten tajmingen anslaget kraften storlegen i ljudbilden går verkligen inte att se på bilderna men på klassisk musik och tex Trio Jazz så finns prylar som är lika roliga att lyssna på... nästan. Det är sjukt bra i detta rum. Jag bara smälter. Men i år tröttnade jag lite på musikvalet som höll sig i Jazz, klassikt, piano osv. Det kunde vara kul att höra något rockigt med riv i. Jag frågade demonstratören om det och sa att vi har inte sådana plattor. Jag gav mig inte och tjuvkikade. Då fick han ge sig, de hade en Pink Floyd platta. frågade om jag kunde får höra på en låt. Ja det kunde jag få, men han skulle bara demo det mindre systemet först några minuter... Det blev nog en halvtimma. Sedan kom han tillbaka och spelade en jazzlåt igen!!! Va. Jag viftade med båda armarna tills han inte kunde undvika mig längre och verkade som han glömt av mig... Just det ja, mimade han och satte sedan på Pink Floyd. Men då fick han ett ärende ur lokalen och bad sin kollega som var otroligt ointresserad av Pink Floyd att demo låten. Jaha???

De vågade inte höja något alls... nästan, och jag fortsatte viftande att försöka få uppmärksamhet. Det funkade inte eftersom demonstratör nr 2 stod med ryggen åt mig hela tiden. Varför??? 

Jag kan gissa varför. Pink Floyd engagerade inte som Jazzen gjorde. Visst spelade de alldeles får svagt, men kanske är det Kaweros svaga länk. Men detta kommer jag att ta reda på en vacker dag. Vi fick inte riktigt chansen.. Jag och Kawero. De sade att det blir bättre med Absolare....NO shit!!!  

_49U5734.jpg

 

_49U5735.jpg

 

_49U5736.jpg

 

_49U5737.jpg

Det är trots allt ett av de bästa systemen jag någonsin hört.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ett annat supersystem som är bland de dyraste på mässan är Living Voice. Spelglädje och dynamik, tryck och finess.  Men det blir inte min favorit ändå. Vet inte varför? Det är det där med smak och känsla. Det har varit så varje gång. Men det är klart bland de bästa systemen, men jag gillar nog en handfull andra system mer. 

Vi får dock inte glömma att det vi jämför med de bästa systemen på jorden och detta är ett bland dem.

 

_49U5739.jpg

 

_49U5743.jpg

 

Det är ju ett hornsystem och som sådant är det kanske bäst.  Det har mindre tratt ljud än många av de tyska märkena tycker jag.

Men vem vet jag kanske landar med trattar när jag blir äldre. Några garvade HiFi-rävar äldre än jag varnar för det! Jag är förtjust i små rörförstärkare i många fall och det är ju alltid en start.

 

Link to comment
Share on other sites

Avslutar (om jag inte glömt några bilder jag kompletterar med sedan) med ett trattsystem som är lite annorlunda.

De små rörförstärkarna jag pratade om kvalar inte in här. Däremot vackra stora rörförstärkare som ser ut som norska gjutjärnskaminer på något vis.

_49U5745.jpg

 

_49U5761.jpg

 

TuneAudio hornsystem.

_49U5764.jpg

 

_49U5750.jpg

 

Lite spiskänsla ändå. Mysigt och varmt.

_49U5753.jpg

 

Skivspelaren stack ut och ser ranglig ut.

_49U5755.jpg

 

_49U5756.jpg

 

Om ändå motorn står för sig själv och de spelar med ett hjul under talriken, så varför inte försöka ha kortare rem?

 

_49U5759.jpg

 

Det lät väl ok, men när jag var där spelades det ett fint pianostycke av Beethoven- Sonata No: 14. (Månskenssonaten) så led jag lite. Jag kan inte riktigt slappna av. Det låter bra, visst men jag hör ju tratten hela tiden. Flygel som låter blås. Det stör mig för lite och kan jag undvika det så gör jag det gärna även om det finns andra fina kvalitéer. Jag skulle nog gilla horn om de inte lät så mycket tratt som jag hör ibland. De system jag gillar bäst låter mindre tratt. Avantgarde i den övre skalan klarar sig rätt bra. Living Voice är också bättre på det. Jag tror det kan vara en vanesak också. Inga system är perfekta. Förutom Silbatone i år, blink blink.  Så man får väga för och emot efter egen smak.

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sammanfattar mässan med några tankar och upplevelser som stannat kvar:

- Den bästa mässa jag varit på.

- Mest välljud jag någonsin hört från olika system på samma plats.

- Mycket mer klassisk musik än vanligt.

- Mycket mer färgglada högtalare... och så Dan d'Agustinos tomteröda block som såg ut att vara i leksaksplast.

- Mycket mer rullband.

- Bättre matchade och inspelade system förutom hos några. Jag hörde att de mest seriösa installerar på måndagen så de har 3 dagar på sig att trimma in systemet. Det ger säkert bra ljud redan på torsdagen. Bra jobbat.

- Våra svenska stjärnor hos Marten ligger åter i tätklungan. Dessutom med en offensivs och intressant demo med gamal nyrenoverad td124 och grymt mycket egenproducerad musik från start till mål. Bla uppspelad på inspelningsutrustningen. Galen närvarokänsla... Marten spelade MUSIK!

- WOM demar mindre och mindre. De har fruktansvärt bra produkter, men varför, varför???

- Dynaudio verkar fått vingar, vart skall det landa? Men det ser lovande ut tycker jag.

- Wilson Alexx och Moon - brutalt. 2 dagar i veckan

- Nya Rockport Lyra - våldsamt musikalsikt och medryckande. De övriga 5 dagarna

- Kaiser Kawero fortfarande superbra ljud men med risk för att rockiga elgitarren var lite felstämd eventuellt. Lånar en dag då och då av Lyra, för intima Jazz kvällar in emellan.

- Silbatone lärde mig något fundamentalt om vad jag uppskattar med reproducerad musik. Det vred och justerade mitt ljudideal detta år. Jag lade in andra värderingar i de system jag hörde efteråt och lyssna lite på ett annat sätt. Man behöver uppleva det själv för att förstå tror jag.

- Med få undantag tycker jag samma märke låter bra och får till det år från år, med några riktigt intressanta uppstickare. Det svåra för dessa blir att ta marknadsandelar och övertyga någon om att de kommer finnas kvar, har ett vettigt andrahandsvärde och har en bra service när det behövs. Att de kan låta bra höra man ju med en gång, men det är mycket mer som måste klaffa. För mig i alla fall.

 

Tack så länge!

/Apexorca

 

Link to comment
Share on other sites

Stort tack sjäv. Vilken tid och engagemang du lägger ner på detta så att vi andra för möjlighet att inte bara se alla godbitar utan vi får även härliga referat och omdömen som får en att nästan känna det som att man var där. Mycket uppskattat. Applåder från Skärgården!

mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Tack Apex för ett trevligt reportage, som vanligt kan man väl säga!:mm::thumbsup:

En lite fundering för egen del när det gäller Absolares elektronik och Keisers högtalare och vad det är egentligen som fångar i vart fall mig för dessa produkter är deras totala harmoni i framför allt mellan- och diskantregistret. Att kunna presentera en avslappnad och samtidigt luftig presentation med mellanregistertyngd tror jag för egen del är hemligheten. Basen finns där men är inte tyngdpunkten eller i fokus. Den räcker mer än väl för en fullgod framställning. Diskanten är välartikulerad, silkeslen men inte insmickrande. En saxofon låter lika brutal och "dissonant" som i verkligheten. Men det är i registren från "midjan" och uppåt som magin ligger. När man jämför dessa med andra produkter så blir magin än tydligare när man spelar musik som kräver lite mer "på djupet" vad gäller klanger och nyanser. Till exempel triojazz som råkar vara min favoritmusik. Däremot tror jag inte att de är särskilt väl lämpade för tung rockmusik som till sin natur handlar mer om bastyngd och distade gitarrer som gärna skall ringa i öronen. Jag upplever att vissa konstruktörer utifrån sina egna preferenser vad gäller musik skapar produkter som är anpassade till just den musiken. Därför blir det svårt att hitta en allroundprodukt som passar alla typer av musik. Det är mer en spekulation, men utifrån min erfarenhet  har ett visst mått av sanning i sig. Att inte överbetona vissa frekvenser ger en mer trovärdig presentation och mer live-likt ljud. Jag har till exempel aldrig blivit lyssningstrött på en livekonsert vilket kanske säger en del om skillnaden i framställningen, jämfört med ett system med överbetoning i diskanten.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...