Jump to content

High End München 2017


Apexorca

Recommended Posts

On 2017-03-25 at 15:52, LasseJ said:

Hej,
Ja, jag läste det reportaget som du gjorde. Hinner jag så blir det absolut ett besök där. Jag importerar produkter från ett företag i Starnberg så det är ju nära. Det såg ut att vara väldigt smakfullt inredda lyssningsrum.

mvh
Lasse

Osäkert om jag hinner med mässbesök eller besök hos handlarn i Starnberg. Har dock ett affärsbesök inbokat i Starnberg på lördagen men måste hem så fort som möjligt igen pga av familjeskäl. Hoppas att det går att stanna en dag till för att hinna med mässan åtminstone ett snabbesök.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande sommar i München. Frukost i solen. Buss till mässan i god tid, onödigt god tid visar det sig när vi får vänta i trappan i 30 minuter. 

Då anländer Akkelis till arenan. Björn och Stefan ser ut att ha en plan. 

 

 

- Följ mig vi skall hit.

_49U9694.jpg

 

_49U9697.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sammanbitna gossar det där, kan säkert behövas för att hinna med det som ligger planerat :)

Jag lutar mig väl tillbaka i stolen och inväntar resten av rapporteringen :mm:

Guld värt det här Apex... :thumbsup:

 

... förresten så har vi sommar här hemma också ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi hade bestämt att vi först skall till Gryphon där man brukar få ta biljetter för att få plast på demonstrationerna som är allt annat än det brukar vara.

_49U9722.jpg

Vi fick noggranna instruktioner om vad man fick göra inför demonstrationen. Bla fick man inte lämna demonstrationen innan den var slut. Det var heller ingen som ens fick tanken...

_49U9714.jpg

Här är det ett program med information om produkterna och demonstration av musik med information om den också på ett trevligt sätt. Allt detta av Rune som tidigare gjorde lika trevliga och tydliga demonstrationer hos Nordost. 

 

_49U9725.jpg

Här snackar Rune om en ett nytt Riaa steg. Sonett.

_49U9727.jpg

 

_49U9707.jpg

Massa inställningsmöjligheter baktill beroende på kringutrustning.

_49U9708.jpg

 

Det är Gryphons enklaste men i dag spelas på värsting Riia, Legato Legacy, som är helt balanserad. 

_49U9709.jpg

_49U9710.jpg

Ofta demonstreras produkter på ett ganska tafatt sätt. Musik spelas utan information om prylarna. Demonstratören är ofta bara en vinylvändare. Visst får man höra oerhört mycket bra musik men lite snack skadar inte, tvärt om. Men således hos Gryphon, är detta inte fallet. Här är det mycket proffsigt och kundvänligt.

I år var det klassisk musik av hög klass vi fick höra. De lottade ut en bok beroende på var man satt och jag vann!!! Kalas att får en bok att bära runt på hela dagen när jag dessutom har en himla tung kamera. Tack ändå! Det var en mycket fin bok om Gryphon som passar mig bra. Jag gillar ju Gryphon. Ffa förstärkeriet som jag tycker är deras absolut bästa gren.

En ny liten integrerad, Diablo 120 var på display.

 

_49U9701.jpg

Det händer mycket nytt hos Gryphon och det verkar vara samma för många danska utställare. Danskarna jobbar hårt och satsar stort. Ofta med mycket höga högtalare med många små membran. Det är helt uppenbart att riktigt resliga smala högtalare är en Dansk nationalsport. Även om de tillverkare vi frågade inte såg samma samband, så är det är nästan 100%-igt. Dynaudio, Gryphon, Audiovector, Raidho, System Audio och Audiovector gör så. Jag tycker det är bevis nog.

I dag spelades på deras höga högtalare med 2 höga bastorn, Kondo, som har 1000watt klass AB ner till 16Hz för bastornen och mycket lättdrivna (96db) mellanregister och diskant torn som kan köras med svaga rörförstärkare, men Gryfon använde deras mycket sexiga Colosseum på 80 kg och 160 watt ren klass A hela vägen och det är på riktigt. Rent styrkemässigt är detta överkurs för detta ändamål.

_49U9712.jpg

_49U9713.jpg

 

_49U9716.jpg

 

Kaliope DAC skötte den digitala signalen som var klanderfri.

_49U9711.jpg

 

Liksom Bergman skötte den analoga.

_49U9702.jpg

 

Hur lät det då! Jo gissa. Enorm ljudbild. Upplösning i världsklass och i basområdet hör man varandra nyans på ett sätt jag inte tror jag hört innan. Det var mer lågmäld musik än förra året då det var demomusik som jag knappt kunde ta till mig, men i år var det mer min musik som jag kunde relatera bättre till. Det var verkligen en rivstart på mässan med superljud, som på alla rimliga vis är helt utopiskt att någonsin stöta på i en hemmiljö. I alla fall med mitt umgänge som inte består av rika troll, kineser eller spotifygrundare. Men allt är inte bara fysisk prestanda utan det är också det där svårförklarliga och magiska med att musiken skall gripa tag i en och man får gåshud, närvarokänsla och rysningar. Visst är detta närvarande i denna upplevelse men på något vis blir man så uppragen av det fysiska att man inte riktigt fastnar i det. Det är "larger than life" på något vis, eller också är det bara en ovana. Att jag helt enkelt inte är där i min förmåga. Men att inte tycka att det är bra, ruggigt bra till och med är förmätet. Jag går ut lite försiktigt  och tror det kan bli bättre ändå. Annars kan vi ju redan åka hem. 

 

---------------------------------------------------------

I detta rum hade de också en cool hörlursförstärkare från Metaxas och modellen är Marquis. 

_49U9719.jpg

_49U9720.jpg

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kul Apex!

Eftersom jag inte är på plats iår heller så njuter jag av dina fina bilder!

Ett litet tips om du har tid, så kan jag rekommendera alternativmässan som har egna taxibilar som avgår rakt över vägen från huvudentrén på stora mässan. Passade på att åka dit när det var kö inför den publika öppningen av huvudmässan. Då var det nästan inget folk på alternativmässan och man kunde i lugn och ro strosa runt och snacka med utställarna och lyssna förstås. Fanns en del intressanta utställare av spetsprodukter. Jag antar att man kör samma upplägg iår, men osäker.

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-19 at 06:22, calm said:

Kul Apex!

Eftersom jag inte är på plats iår heller så njuter jag av dina fina bilder!

Ett litet tips om du har tid, så kan jag rekommendera alternativmässan som har egna taxibilar som avgår rakt över vägen från huvudentrén på stora mässan. Passade på att åka dit när det var kö inför den publika öppningen av huvudmässan. Då var det nästan inget folk på alternativmässan och man kunde i lugn och ro strosa runt och snacka med utställarna och lyssna förstås. Fanns en del intressanta utställare av spetsprodukter. Jag antar att man kör samma upplägg iår, men osäker.

Calm

Tack Calm!

Jag tror de kör alternativmässan i år igen. Men vi får se om vi hinner dit. Det är ju ändå semester och vi tar det rätt lugnt och försöker lyssna rätt länge i de rum som verkar ha potential och som låter bra. Vi var nog 1h 15min hos Rockport bla. Det är väl inte för mycket sagt att påpeka redan nu att det lät helt otroligt bra där. Återkommer om det.

 

Jag slänger in en teaser så länge,

_49U9935.jpg

 

 

... men först skall vi hänga lite med de tre bröderna Marten. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Apexorca said:

Tack Calm!

Jag tror de kör alternativmässan i år igen. Men vi får se om vi hinner dit. Det är ju ändå semester och vi tar det rätt lugnt och försöker lyssna rätt länge i de rum som verkar ha potential och som låter bra. Vi var nog 1h 15min hos Rockport bla. Det är väl inte för mycket sagt att att påpeka redan nu det lät helt otroligt bra där. Återkommer om det.

Hifideluxe hålls i år också, och är värd ett besök tycker jag: http://www.hifideluxe.de/

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Apexorca said:

Tack Calm!

Jag tror de kör alternativmässan i år igen. Men vi får se om vi hinner dit. Det är ju ändå semester och vi tar det rätt lugnt och försöker lyssna rätt länge i de rum som verkar ha potential och som låter bra. Vi var nog 1h 15min hos Rockport bla. Det är väl inte för mycket sagt att att påpeka redan nu det lät helt otroligt bra där. Återkommer om det.

 

Jag slänger in en teaser så länge,

_49U9935.jpg

 

 

... men först skall vi hänga lite med de tre bröderna Marten. 

 

Absolut! Man måste chilla också! Tillräckligt med grejor på huvudmässan så inga problem.

Intressant både med Rockport som Martens naturligtvis. Men min behållning av Rockport var nog ändå Absolare som jag hörde för första gången 2015. Den upplevelsen sitter kvar i huvudet än och vill inte riktigt släppa i synnerhet som Marcus "plågade" med ytterligare en dos Absolare-Kaiser. Tur att man sitter nöjd, men man kan ju alltid drömma! :)

Calm

Hälsa bröderna Brothers!

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, new order said:

Hoppas att ni ramlar över Mag Lev Audio. Tyckte deras skivspelare såg väldigt spännande ut!

Du menar den här. :D Fritt svävande i magnetfällt. Men armen ligger ju mot och den sitter fast i chassit. Det får nog mest betraktas som en kul grej och att det går är coolt. Finns nog lite nya problem att övervinna innan denna teknik tar över. 

 

_49U5768.jpg

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, YYZ said:

Tack för det kanonjobb du gör i att rapportera :)
Snappade du upp någon prisindikation på Sonett?

Tack!

Jo, jag tror det var cirka 60 loppor för Sonett och den stora Legato Legacy,  som också kan fås med extern nätdel och som jag tror går på runt på 150 loppor.

Link to comment
Share on other sites

Efter Gryphon kunde vi inte bärga oss. Vi var bara tvungna att gå till Martens ena rum. Det med den nya högtalaren Marten Tenor 2 som ligger i Coltrane serien, men också för att se och höra den nyrenoverade Thorens td124 som dessutom har en sjukt snygg plint.

 

_49U9747.jpg

 

Nya Tenor 2 är liten på alla vis i kontrast till ljudet. Den bygger så klart på Martens nya teknik som minimerar fasfel och tidsfel mm.

 

_49U9758.jpg

 

_49U9738.jpg

 

Intresset var stort och kameror smattrade överallt.

- Flytta på dig!

_49U9756.jpg

 

Grabbarna Olofsson ser taggade ut, energiska och kanske med ett uns nervositet. En snabb ordväxling om detaljerna i demonstrationschemat. 

_49U9745.jpg

 

Jörgen tar rodret och kör igång.

 

_49U9752.jpg

De provar ju ett nytt grepp i demokonstens värld. Efter att kört mycket digitalt rätt intensivt för några år sedan, har de för en tid sedan fastnat för det ljuva analoga livet med både rullband och vinyl. Den senaste tiden har det jobbats med ett gamalt vrak i form av just den nämnda td124, som broder Jörgen kallade "det xxxxxx vinyspelar projektet". Naturligtvis med ett brett flin, i alla fall så här i efterhand, då projektet var i land, är flinet på plats. Det finns all anledning att vara nöjd. Spelaren suger blickarna till sig.

_49U9728.jpg

_49U9729.jpg

Den blå bollen på pickupen avgör saken. Det är en Zyx pickup. Lite nyfiken är jag på hur det skulle låte med en gamal Ortofon pickup.

_49U9733.jpg

 12 tums arm.

_49U9735.jpg

 

_49U9736.jpg

_49U9739.jpg

 

_49U9744.jpg

 

Till slut fick Leif vara med lite och välja musik, när Jörgen drack något typiskt för Bayern.

 

_49U9763.jpg

 

Eftersom bröderna numera också är skivbolgasdirektörer, studioägare med allt vad det innebär, kabeltillverkare (Jorma) och högtalartillverkare kan de knyta hopp säcken med egen inspelning, nästan egen skivspelare och egna högtalare. 

De spelar in både analogt och digitalt. De har använt en Nagra bandspelare för inspelningar i USA med Chuck Israels alldeles nyligen och de använder samma Nagra spelare (se nedan) att spela upp det på. Mycket intressant och herre jösses vilket drag och dynamik det var i musiken från rullbanden.

_49U9743.jpg

 

Men de lämnar inte MSB hemma för allt i världen även om de just på denna demo mer fick rollen som försteg.

_49U9742.jpg

Nu spelar de upp sina inspelningar från deras egna vinylplattor, se nedan, och detta narturligtvis från td124 "Marten Style" Livekänslan är otrolig. De körde något något spår från CD också om jag inte missminner mig.

_49U9761.jpg

 

 

Något mindre akustikbehandling än det varit tidigare mässor, men vingar finns bla. 

Nya kablar finns också.

_49U9755.jpg

Jorma Statement som signalkabel. Jag tror det var någon ny inovation i den, men har glömt vad det var. Det hade säkert med någon ledare att göra... :icon_smile_cool:

_49U9759.jpg

Tenors baksida.

_49U9760.jpg

 

Men vi får inte glömma Engströms fina nya monoslutsteg vid namn The Eric. 2 separata strömdelar per kanal och den kör så klart i triodläge.

 

_49U9751.jpg

 

Ett mål Marten har är att det skall låta som Live musik. Där har de verkligen lyckats. Det låter riktigt bra och en mycket äkta inlevelse infinner sig.

Denna lilla högtalare spelar stort och imponerar.

Stort grattis till en ny nivå för demonstrarioner. Intressant och synnerligen musikaliskt väljud fick öronen smekas av. Intresset för den renoverade Thorens td124 var tydligen enormt och beställningar haglade in. Det var bara det att det bara finns en spelare och den är inte till salu.

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Intresset för den renoverade Thorens td124 var tydligen enormt och beställningar haglade in. Det var bara det att det bara finns en spelare och den är inte till salu.

UffeZ vet vad han gör i sommar! :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, JWE said:

UffeZ vet vad han gör i sommar! :icon_smile_cool:

Tack, tack men nej tack☺️

Kul att se att Leif uppskattar tallrikslyften vilket gör skivbytandet enklare??

Riktigt kul att höra att en gammal orenoverad Nagra slår på stort. Dessutom batteridriven?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, calle_jr said:

Den blev ingen ful TD124 :icon_smile_cool:

 

Är det en tallrikslyft på den eller menar du att tallriken är lyft?


Reglaget närmast i bild skjuts fram och tillbaka vilket gör att man i ett läge lyfter den yttre tallriken från underliggande skivtallrik "on fly" vilket är mycket praktiskt. 

22 hours ago, Apexorca said:

_49U9744.jpg

 

Till slut fick Leif vara med lite och välja musik när Jörgen drack något typiskt för Bayern.

 

_49U9763.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, UffeZ said:

.....under skivtallriken....

Det finns mycket att säga om denna td124. Det finns mycket att säga om Martens uppenbara fokus på själva musiken. Intresset att spela in, mastra, rullband, pressa vinyl, digitalt, spela upp det och med målet att det verkligen skal låta naket, rent och live på ett engagerande sätt. Det pratas mer musikalitet än klassiska HiFi termer med teknik även om dessa båda grenar måste gifta sig innan det blir bra. Annars lever de i synd... 

Min mycket personliga uppfattning är att Martens öppna sätt till musik, teknik, digitalt och analogt ger alla de förutsättningar som behövs för att fortsätta deras redan otroliga utveckling och prestanda i sina högtalare. 

Det var nästan overklig livekänsla när Chuck Istraels band drag igån blåset i inspeningen från USA nyligen. Jag kan inte säga att jag någonsin hört bättre återgivning på bleckblåsinstrument. Men det var inte sant faktiskt... förutom ett unikt system på mässan som i år lirade i en helt egen dimension. Men detta skall inte Marten vara ledsna för. De hade nämligen inte lyckats sälja en enda uppsättning högtalare och det hade ingen annan heller. Detta system stod utom tävlan och skulle i religiösa termer mer liknas vid gud fader själv, allsmäktig och ouppnåelig. 

Sonny Rollins på en Prestige platta, Saxophone Colossus, får exemplifiera detta, men särskilt klassiska stora verk lärde mig något om musikreproduktion.

ALLA tillverkare av högtalare på denna mässa borde lyssna på detta, tänka till lite med öppna sinnen och fundera lite på hur musik egentligen låter från riktiga instrument i orkestrar om det nu är så att man har för avsikt att VERKLIGEN reproducera musik som musik låter när man hör det live. Orkestrar, små Jazz trios, mm. Visst, jag har hört det förr, motargument, det är svårt att ta till sig denna återgivning. Det finns så fantastiska kvalitéer rent musikaliskt att jag fullkomligt baxnar och i år blev jag fullständigt frälst av en musikupplevelse liknande de jag bara fått live innan.

_49U5517.jpg

Stay tuned.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, UffeZ said:

Reglaget närmast i bild skjuts fram och tillbaka vilket gör att man i ett läge lyfter den yttre tallriken från underliggande skivtallrik "on fly" vilket är mycket praktiskt. 

Ja visst ja, det har jag sett. Har nog aldrig fattat vitsen med det, men då förstår jag.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

Detta system stod utom tävlan och skulle i religiösa termer mer liknas vid gud fader själv, allsmäktig och ouppnåelig. Sonny Rollins på en Prestige platta, Saxophone Colossus, får exemplifiera detta, men särskilt klassiska stora verk lärde mig något om musikreproduktion.

Snacka om cliffhanger... :o

Link to comment
Share on other sites

Apex!

Tycker du tar upp en viktig aspekt och för mig avgörande faktor för musiklyssnande i återgivningssystem. Dvs att det låter som live. Många system idag har kommit till en teknisk fulländning som är brilliant, men låter det som livemusik? Knappast och någon stans på vägen tappar man musiken själ och inre väsen. Just samspelet, de små klangerna och harmonierna försvinner i en tekniskt perfekt lösning. Ju mer man tränger in i musikens olika klang- och taktnivåer desto mer inser man att något saknas. Nämligen att instrument harmonierar i en samklang som utgör själva fundamentet i musiken. Inte varje instruments absoluta perfektion utan hur de låter tillsammans. Lyssnar man mycket till livemusik så tror jag att man inser att det är en skillnad att höra denna och sedan hur det återges i ett system. Det system som jag personligen mest berördes av rent musikaliskt på Münchenmässan 2015 var inte de påkostade och haussade megasystemen, utan ett system som kom helt i skymundan nämligen Klimos ganska nakna och enkla system. Men vilken musikalisk glädje! http://www.klimo.com. Skulle rekommendera ett besök om de finns med iår. Hade sitt rum längs bort i anläggningen och längs upp om jag minns rätt och värt att leta efter.

Var i fredags och såg Pat Metheny på Konserthuset i Stockholm. Här har vi en klangernas mästare och med sig hade han en grupp som verkligen kunde det språket fullt ut. En veritabel fest för örat och själen! Det skulle man vilja ha i ett system fullt ut. Även om Pat spelar genom ett PA-system så går det musikaliska budskapet fram naket och oförvrängt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi pratade mycket om det detta Calm.

Vårt gäng var övertygade om att detta var den bästa mässa vi varit på. Utställarna har blivit mycket duktigare och det låter faktiskt bra nästan överallt. Men vissa system sticker ut. Det handlar om det du beskriver ovan. Vi hörde små enklare system som spelade musik som bara den och stora bumliga syntetiska broilers som spelar massa ljud men inte musik på samma vis. 

Jag tror de mesta problemen ligger i de som bygger högtalare. Elektronik och signalkällor sätter inte samma fundamentala prägel på ljudet. Jag tror man fokuserat mer på tekniska lösningar på vägen i stället för på målet. Vissa system låter syntetiskt tekniskt och de är säkert fulländade ur den aspekten. Men varför låter då andra system mer likt riktiga instrument och orkestrar. Jag återkommer till storleken i ljudbilden, transientsnabbhet och dynamiken. Där skiljer sig de bästa från de inte lika bra. Men det finns också något i basen som ofta blir fel. Antingen är den snabb kort anslag som bådar gott men den släpper inte och blir übertorr. Det tycker jag dels är tråkigt för basen men samtidigt blir mellanregister och uppåt inte tillräckligt uppbackat så att alt blir litet, lite klent. Motsatsen är en svullen bas som dränker ffa mellanregistret. Avvägningen mellan dess ytterligheter är viktig.

Silbatone hade i år 3 par högtalare. Jag och Christian satt hänförda av det största. Det var det överlägset bästa system jag hört på att spela musik. Mycket bättre än deras tidigare system de visat upp. De andra har haft släpp, storlek och dynamik, men en del färgningar och ibland lite skrikigt. 

Detta system hade inget skrik. Vi hörde orgelmusik, körer, Jazz, sång mm och allt lät otroligt verklig. Det var en helt ny nivå. Det tog ett tag efter detta rum innan man kunde uppskatta andra rum. De lät bara så fel överallt. Allt lät instängt, syntetiskt och basen var ofta onaturlig. Och det var i rum jag tidigare inte tyckt detta, men i relation till Silbaton rummet var det nästan skrämmande. Jag har fått nya referenser på storlek i ljudbild, släpp i musiken och bas. Bas skall vara lätt, luftig oansträngd och djup där det behövs. Många andra system ger basen en lite kvävd ihoptryckt känsla som inte riktigt fyller ut. Jättesvårt att beskriva så det kommer jag nog att grunna lite på hur jag skall göra. Den upplevda skillnaden är i alla fall stor. Silbaton systemet var det närmast en liveupplevelse jag hört på reproducerat musik. Det är som om det är helt olika sporter. Som om det verkligen finns en HiFi-sport och en live-sport. Vissa märken är betydligt mer HiFi-sport och vissa mer live-sport.Jag har kommit på att jag gillar de system som är betydligt mer åt live hållet. Men när man pratar runt med folk så gillar vissa mer HiFi-sport. Inget fel i det, bara man njuter och gillar det man hör på.

De var högtalarna på bilden som det står "ON AIR" på jag pratar om. 

_49U5491.jpg

 

 

Tyvärr räckte inte takhöjden på 4 meter för att få med hela den undre basdelen, så Sydkorenen som äger systemet fick halvera det.

Här är bilder på hur det skall se ut.

 

_49U5502.jpg

 

_49U5503.jpg

 

Överst var det ett litet horn för diskanten.

 

_49U5494.jpg

 

Men mellanregister hornet eller rättare sagt hornen var nog en nyckel i detta systems välljud. Det var visst helt extrema membran i något material som kostar ca 1000ggr per än dagens finaste membran sa Koreanen. Konstruktionen hade 2 membran per kanal som skickar ljudet i lite olika riktningar. Det var inte helt lätt att hänga med Koreanen pga att han pratar tyst med mycket brytning och att många i lokalen störde en del med eget snack, men jag förklarar så gott jag kan och andra får gärna komplettera vid behov. 

Koreanen beskrev hur detta system kunde fylla enorma lokaler trots få watt.

_49U5497.jpg

Nya system behöver enormt med kraft för att orka iväg med ljudet, men detta system skickar ut det långt och dessutom med högre upplösning än nya moderna fina system. Han hade något exempel på det och när man lyssnade talad inget emot detta. 

_49U5512.jpg

_49U5492.jpg

_49U5508.jpg

 

_49U5506.jpg

 

_49U5507.jpg

 

Något annat intressant han visade var hur det är att lyssna nära en modern högtalares mellanregistermembran när man spelar högt. Går man nära låter det skrikigt, distat och svinhögt. Koreanen spelade rätt starkt i detta rum och gick själv fram och lade örot mot ett horn. Galen!!! tänkte jag och skickade fram Christian som förtrupp för att se om hans hörsel klarade sig.

_49U5501.jpg

Det gjorde den.

Jag testade också. Det var rätt märkligt för det upplevdes inte starkare än mycket längre bort i lokalen och det berodde på just denna tekniks förmåga ett skicka iväg ljudet. Ljudet var helt rent!!! Jag tänker på hur många gånger man stått för nära någon PA-högtalare och fått tinnitus. Inte i närheten här. Det är detta jag menar med att ALLA, verkligen ALLA borde få höra på detta. Särskilt tillverkare som jag tror inte har en aning om detta för då hade de inte behövt uppfinna hjulet gång på gång och kompensera ett fel med ett annat och sakta men säkert glida ut i marginalen mot syntetiskt ljud.

Visst jag förstärker argumentationen något, men jag tror det ligger något i det. Sedan kan vi ju inte ha dessa monster i våra hem, men varför inte prova att göra något liknande. Alla moderna konstruktioner har fördelar och brister och jag kan gilla olika system just av den anledningen. "Moderna horn" hör jag någon tänka... Jo, det kan låta jättebra det har jag senare lite exempel på,  men i mina öron låter de lite tratt ibland om dem. Violin och ibland vissa kvinnoröster kan bli trattiga. 

Han berättade om Alexander Grahem Bells idéer som utmynnade bla i dessa högtalare. 

_49U5495.jpg

 

_49U5511.jpg

 

Denna konstruktion kan alltså sprida högupplöst musikaliskt trovärdigt återgivet ljud mot gigantiskt stora som små grupper människor med mycket lite kraft från förstärkeriet.

Bashornen var halverade i antal membran pga utrymmesbrist, bara 2 st jättestora, säkert 18tummare, skötte en mycket bra basåtergivning trots plyfa väggar och annat skrangligt material.

_49U5513.jpg

 

_49U5505.jpg

 

_49U5509.jpg

Elektronik på golvet bakom basarna nedan.

_49U5510.jpg

 

Musiken hade en skön luftig värme i återgivningen. Och när de spelade den kända svenska gamla inspelningen av O Helga Natt som japanerna fullkomligt älskar, gick vi ner för räkning. Magiskt.

2 vinylspelare som användes.

_49U5516.jpg

 

_49U5517.jpg

Jag var tvungen att gå fram och tacka Mr. Silbatone med ett handslag för att han år efter år brinner för att visa dessa system och visa var skåpet skall stå. 

Kanske mässans viktigaste rum för de som vill ha ljudåtergivning som liknar musik på riktigt.

 

Lite kluvna idéer om kabinett bygge och kablar som jag börjar fundera över också... 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

 

_49U5517.jpg

Trevlig skivspelare monterad i en Schick-plint med Schick tonarm :mm:
Undra vad det sitter för nål på den?

Spelaren är en Commonwealth 12/D3 alternativt D4. Är inte helt säker men jag har för mig att dessa skivspelarna tillverkades i Australien på 50-talet. Bolaget togs senare över av Philips som fortsatte tillverka den ända fram till 70-talet. Det är en mellanhjulsspelare med en motor från tvättmaskin :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...