Jump to content

Nya vindar bakom gamla dörrar...


P-pan

Recommended Posts

Att köpa skivor med en känsla av lite äldre vingslag känns alltid bra och det är inte ofta jag tar mig till butiker på området.

Det flesta inköpen för egen del sköts oftast via internet, oavsett om det råkar gälla begagnade eller nya skivor.

Så det var med en ovanligt hög entusiastnivå som dagens lilla biltur till en av Stockholms västliga förorter gick av stapeln...

närmare bestämt Bromma och...

BRecordsDSC_0987_5994_002428_zpsm2uak0ho

Den genuina skivbutikskänslan infann sig direkt då jag steg in genom dörren :mm:

... trots den för årstiden så tillrättalagda skyltningen i fönstret ;)

(är ingen större "julmusikätare" ska jag erkänna)

BRecordsDSC_0986_5993_002427_zpscqqdeofh

Link to comment
Share on other sites

När jag som bäst stod och tog åt mig av atmosfären så hörde jag en röst i fjärran som sa...

BRecordsDSC_0998_6004_002435_zpslxwpqtqe

- Ville du ha kaffe ?

- Åh förlåt jag hörde inte första frågan men det är klart jag vill ha kaffe, svarade jag.

Kaffepausen blev lång, precis som det brukar bli när man har mycket att säga inom sina gemensamma intressen.

Det var tyst i högtalarna så jag bad butiksinnehavaren (Mats) att spela något.

-Gärna alternativ julmusik.

Valet tyckte jag passade utmärkt...

Billie Holiday - Recital by Billie Holiday (MG C-686) CLEF Records

BRecordsDSC_0991_5997_002430_zpsigmjryxr

En skiva jag gärna hade velat ta med hem men jag blev lite för snål då den visade sig

vara i riktigt bra skick och därför också lite för dyr.

Link to comment
Share on other sites

Musiksnacket fortskrider och jag serveras både påtår och fler skivor med väldigt trevlig musik...

BRecordsDSC_0990_5996_002429_zpstfg0ehur

... det känns lite som en repris av "Skivor till kaffet med Bertil Perrolf"... fast med mycket bättre

musikval då förstås :thumbsup:

Mitt i allt så ringer plötsligt telefonen...

-Hej älskling, är du på jobbet fortfarande ?

- Visst, men jag är precis klar. Ska bara packa ner verktygen så åker jag hemåt snart.

Men jag lär nog fastna i trafiken så jag kanske blir sen... :blush :blush :blush

....eehhh, vad gör man inte för en stunds egoistisk och mycket hemlighetsfull "shoppingrunda".

En snabb koll på klockan avslöjar att jag redan förlorat en timmes bläddrande i skivbackarna.

Nä, åter till "jobbet" för att se vad dagens arbete kan resultera i för nya alster att lägga under "hifi-granen" :santagrin:

BRecordsDSC_0994_6000_002431_zpscfspdcon

Link to comment
Share on other sites

Länge sedan vi kunde bjuda på besöksreportage i nya miljöer. Härligt, P-pan. Bromma Records ser ut att få till en trevlig miljö. Att kunna sätta sig, snacka lite musik och vila benen innan man fortsätter botanisera är ju guld värt. Något att ta efter för fler...

Link to comment
Share on other sites

Kul P-Pan!

Denna butik har jag missat och kommer naturligtvis att göra ett besök snarast!

Håller mest till i butikerna kring S:t Eriksplan och där konstaterar jag att vinylpriserna stiger så sakteliga. Svårt att hitta riktiga fynd idag, Men strategin är att gå på ställen som säljer mest pop och rock för att hitta jazz till bättre priser. CD-plattor kan man numera hitta till vrakpriser, så länge det nu håller i sig?

Vinylen går verkligen starkt framåt och Bengans på Drottninggatan har aldrig haft så mycket av den varan på årtionden. Mycket unga människor köper vilket är kul.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul P-Pan!

Denna butik har jag missat och kommer naturligtvis att göra ett besök snarast!

Vinylen går verkligen starkt framåt och Bengans på Drottninggatan har aldrig haft så mycket av den varan på årtionden. Mycket unga människor köper vilket är kul.

Calm

Att många skivköpare är i de yngre åren märkte även jag när jag besökte Bromma Records.

Tänker jag efter så var det nog t.o.m så att det var jag som inte riktigt passade in rent åldersmässig... :D

För er som vill besöka butiken så ska jag för ordnings skull också ge er adressen (om ni nu missar gatuskylten på bilden)

BRecordsDSC_0984_5991_002426_zpso7bris0l

Bromma Records

Bävervägen 53 (T-banestation Abrahamsberg)

168 30 Bromma

http://www.brommarecords.com/

https://sv-se.facebook.com/brommarecords/

Gå inte in i fel butik nu bara, för man har även sin logga uppsatt i fönstret hos Secondhandbutiken som ligger i samma fastighet.

Där finns också fina saker i.o.f.s så ett besök där kanske kan resultera i en fin affisch eller liknande.

Säkrast är kanske att ringa före eventuellt besök då butiken kan vara stängd mellan varven då ägarna är ute på inköpsrunda :mm:

Just för dagen finns ett 100-tal "knappt begagnade" och nyligen införskaffade jazzplattor att tillgå såg jag.

Skulle man vilja ha helt nya plattor så finns det också men i ett lite mer begränsat antal...

BRecordsDSC_0996_6002_002433_zpsl7rvpz1f

BRecordsDSC_0995_6001_002432_zpspy9ticu6

För er som är nyfikna på mina egna inköp så kommer det ett litet inlägg om det också vad det lider... :)

Link to comment
Share on other sites

Tror inte ni har så låga postnummer söderöver så du får nog förflytta dig en aning utanför 400 00-området

Du är alltid välkommen... :6:

Skulle du dessutom vilja ta en "vinyl-safari" så kan jag guida dig till Bromma

Tunnelbanan ligger väldig nära tillhands...

BRecordsDSC_1000_6006_002436_zpsxnbvzxqt

... för spårvagnen stannar nog några hållplatser före Abrahamsberg :redface2:

Link to comment
Share on other sites

Lokalen huserade en gång i tiden ett bageri och här har också funnits en sytillbehörsbutik.

När nuvarande innehavare tog över den så var det mest för att kompisgänget skulle ha någonstans att träffas.

Umgås man med vänkretsen så är det ju inte sällan att man dessutom vill kunna lyssna på musik.

Sagt och gjort så stod här snart några backar med lp-skivor och resten är som man säger historia.

Det här var för c:a 3 år sedan och omvandlingen till regelrätt secondhand skivbutik gick rätt fort.

Husbyggnaden i sig är lite speciell med tanke på att det är ett så kallat smalhus som jag tror blev vanliga på 30/40-talet.

Ide´n med dessa var att bara förlägga två lägenheter per våningsplan för att få in ljus från två håll.

Abrahamsberg består av ganska många liknande hus och detta gör att området i sig antagligen har ett lite högre kulturhistoriskt värde...

även om nu husen kanske inte ser så mycket ut för världen.

Vad tyckte jag då var värt att släpa med mig hem i form av graverad musik...

Emerson, Lake & Palmer - Tarkus / Cotillion SD 9900

EmersonLakePalmeDSC_1006_6012_002442_zps

Bille Holliday - Stay With Me / Verve MVS2598 Japan. Miles Davis - Relaxin'

BillieH%20M%20DavisDSC_1011_6017_002443_

Manfred Mann's Earth Band - Messin' / Vertigo/Swirl 6360 087 D

ManfredMannDSC_1016_6022_002440_zpsoyzjp

Dessutom ett par Savoy Brown - Looking in + A Step Further (Decca)... äntligen i hamn får jag lov att säga.

Ytterligare en Miles-platta - In A Silent Way, (CBS) dock utan "promostämpel" :D

Captain Beyond - Dawn Explosion (Warner)

... och jag lämnade väldigt mycket annat som jag nog måste åka tillbaka för att försöka hämta... ;)

Återstår bara att tacka Mats på Bromma Records för att jag fick hänga i musikbaren där det serverades både kaffe, kaka och god musik...

BRecordsDSC_0997_6003_002434_zps7bywkx6q

Link to comment
Share on other sites

Trevligt.

Man kan ju gå dit om man nån gång är för tidig till flyget :)

Fina skivor!

Husbyggnaden i sig är lite speciell med tanke på att det är ett så kallat smalhus som jag tror blev vanliga på 30/40-talet.

Ide´n med dessa var att bara förlägga två lägenheter per våningsplan för att få in ljus från två håll.

Det var ju för att skilja dem från tjockhus som kan bli väldigt effektiva på vissa tomter, och man kan få upp till 6-spännare (6 lght/vån/trapphus) som delar på kostnad för entré+trapphus+hiss etc. För 2- och 3-spännare får man sällan upp effektiviteten över 80-82% (boa/bta).

Det är svårt även idag att marknadsföra bostäder som inte är genomgående. Det funkar i princip bara med 1:or, och de är dyra av andra skäl.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag blev väldigt nöjd över mina fynd.

Och det lär antagligen inte stanna vid dessa.

Såg precis via deras facebooksida att det är 30% rabatt på samtliga skivor i butiken.

Gäller fram t.o.m på fredag...

... frågan är bara vad jag ska lägga ut för slags "dimridå" den här gången :65:.... :4:

Link to comment
Share on other sites

Jag var där igår och botaniserade och fann då flera skivor i Fontana Jazz Club Series, en serie som jag skrivit om tidigare och som jag gillar för deras tidstypiska skivomslag som gjort att jag samlat på dem :mm:

jazzclub_zpsd8k8kifg.jpg

Jag har ramat in tre skivor: Louis Armstrong Yeah!, Ben Webster Intimate! och Coleman Hawkins Swing! och som jag satt upp på väggen

yeah_zpspfszvnyu.jpgintimate_zps8vex8ggo.jpgswing_zps2bwthmrd.jpg

de andra skivorna som jag har i serien är (länkarna går till discogs):

Clifford Brown: Easy!

Clifford Brown: Warm!

Coleman Hawkins: Cattin'!

Lester Young: Leaps Again!

Miles Davis & Art Blakey: Back To Back

Nat Adderley: Naturally!

Thelonious Monk: Way Out!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag inte alltid riktigt koll på vilka skivor jag har så det är hög tid att lägga in mina skivor på discogs :sherlok:

Jag visste emellertid att jag hade A recital by Billie Holiday (MG C-686) liksom föregångaren på 10" An evening with Billie Holiday (CLEF MG C-144)

- det är därför det står Reissue (RE) på MG C-686 på discogs eftersom MG C-144 är förstautgåvan ;)

Billie Holiday - Recital by Billie Holiday (MG C-686) CLEF Records

BRecordsDSC_0991_5997_002430_zpsigmjryxr

En skiva jag gärna hade velat ta med hem men jag blev lite för snål då den visade sig

vara i riktigt bra skick och därför också lite för dyr.

Det blev några trevliga skivor:

CLEF MG C-689 Machito Afro-Cuban Jazz

NORGRAN MG N-1040 The Modern Jazz Society Presents A Concert of Contemporary Music

Verve MG V-8214 Dizzy Gillespie and Stuff Smith

Fontana 688 200 ZL Ballin' - Miles Davis Quintet (A Prestige/Moodsville recording) förstautgåva med skrovlig etikett

Sonet SLPD 2532 (2 LP) The week PEPS came to Chicago

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte skivor av innehavaren 2009 på Tradera och i november 2013 fick jag en förfrågan att "gilla" Bromma Records på Facebook så jag hade länge tänkt besöka affären. :shy:

När jag pratade med affärsinnehavaren Mats att jag var främst intresserad av jazz så hänvisade han mig till en affär i andra ändan av huset, i hörnan till den stora vägen, Bävervägen 55,

Marshmallow Electra, som säljer vintagekläder, möbler, affischer, kuriosa och även har en liten samling vinyl. När jag var där så kom en gammal bekant in som jag först inte kunde placera :105:

Jag började prata med honom när vi sammanstrålade i huvudaffären och det var butiksinnehavaren på Andra Jazz, en affär som vi gjorde ett reportage från 2010: Slow down Stockholm.

Priserna var bra och jag återkommer :mm:

Link to comment
Share on other sites

On 2016-12-24 at 16:41, eliot said:

Jag var där igår och botaniserade och fann då flera skivor i Fontana Jazz Club Series, en serie som jag skrivit om tidigare och som jag gillar för deras tidstypiska skivomslag som gjort att jag samlat på dem :mm:

jazzclub_zpsd8k8kifg.jpg

Jag har ramat in tre skivor: Louis Armstrong Yeah!, Ben Webster Intimate! och Coleman Hawkins Swing! och som jag satt upp på väggen

yeah_zpspfszvnyu.jpgintimate_zps8vex8ggo.jpgswing_zps2bwthmrd.jpg

de andra skivorna som jag har i serien är (länkarna går till discogs):

Clifford Brown: Easy!

Clifford Brown: Warm!

Coleman Hawkins: Cattin'!

Lester Young: Leaps Again!

Miles Davis & Art Blakey: Back To Back

Nat Adderley: Naturally!

Thelonious Monk: Way Out!

London Jazz Collector har skrivit en del intressant om denna serien liksom visat fler omslag, se länk :77:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...